PDA

Volledige versie bekijken : [deleted]

[deleted]
17 september 2005, 12:58
[deleted]

Suphafly
17 september 2005, 12:59
'k zie het nut daar ni van in
gezonder eten (allé drinken)? ofzo pff

Xeromem
17 september 2005, 13:02
ipv automaten te verwijderen zouden ze beter de inhoud daarvan wijzigen

ze kunnen beter fruitsap ofzo verkopen in plaats van cola
want de leerlingen zullen nu toch zelf drank meebrengen en de meerderheid zal zowizo voor dat 'ongezond' drank kiezen

BaRtHoLoMeUs
17 september 2005, 13:06
Kvind et allemaal nogal belachelijk dat men kinderen gaat verbieden van cola te drinken. Ok, supergezond is het misschien niet, maar ik snap de hele polemiek errond niet echt... (hebben ze niets beters te doen? :unsure: )

SilentSpring
17 september 2005, 13:07
Wat vinden jullie over de beslissing van Minister Vandenbroucke om frisdrank op school te verbieden? Automaten e.d. worden verwijderd...
dat zijn zaken nie zijn, iedereen drinkt wat em goesting eeft. bij ons hebben de leraars nen automaat ma wij (de lln nie...) wij kunne alleen om 10u tijdes de pauze drank kopen in van die glaze flesjes in et winkeltje waar we ook schoolgerief enal kunne kope...

m@rle
17 september 2005, 13:21
wa denken ze?
da wij water en/of fruitsap gaan drinken?

de meeste nemen hun eigen drank mee of wachten tot thuis om te drinken dan.
mij smaakt fruitsap ni ze me warm weer. (oftewel moet em goe koud zijn :p )

da ga geen enkel nut hebbe, bij on sop't school is er ook water te koop, en als zelf alle andere drank op is, verkoopt da water nog me moeite.

Tweak37
17 september 2005, 13:38
ik voorspel meer omzet voor de ons omringende handelaren vanaf dat dit decreet in werking gaat. :) Iedereen zal tijdes de middag buiten eits moeten gaan kopen :)

trouwes de scholen zelf zullen er ook wel niet om lachen, serieuze bron van inkomsten weg...

[deleted]
17 september 2005, 13:39
[deleted]

[deleted]
17 september 2005, 13:44
[deleted]

Tweak37
17 september 2005, 13:44
Mja ik trek der mij eigenlijk niks meer van aan omdak toch nie meer naar school moet. Maar bij mijn weten mocht ik niet naar buiten (buiten de school) gaan tijdens de middag.

wij wel :p

in de meeste stadsscholen mag da toch wel geloof ik... (bij ons vanaf het vierde)

russian
17 september 2005, 14:01
Wat vinden jullie over de beslissing van Minister Vandenbroucke om frisdrank op school te verbieden? Automaten e.d. worden verwijderd...

Wij hebben nooit automaten op school gekend, en maar goed ook :). De jeugd mag niet worden aangezet tot het drinken van ongezonde rommel. Een drankkaart voor water, fruitsap, chocomelk, ... is de weg die men moet bewandelen.

[deleted]
17 september 2005, 14:06
[deleted]

Dennoman
17 september 2005, 14:26
trouwes de scholen zelf zullen er ook wel niet om lachen, serieuze bron van inkomsten weg...
Het zal idd vooral daar zijn waar het schoentje knelt... bij ons op school waren de automaten zo'n beetje de enige bron van inkomsten voor de instelling zelf, well, dat, verplichte uitstapjes en boekengeld xD
Ga maar eens na, voor een school van nog geen 300 man:
- Danone-automaat (ook 1 in middenschool)
- Pepsi-automaat
- Coca Cola-automaat (ook 1 in middenschool)
- Wafelautomaat
So there :p enige school waar ik een vergelijkbaar aantal automaten heb gezien, was in Koninklijk Atheneum in Aarschot: 2 coca, Danone, en koffieautomaat.
En normaal mag je in elke school 's middags buiten als je toestemming krijgt van je ouders (wij kregen daar bij de formulieren in het begin van het schooljaar toch zo'n invulstrookjes bij).
Bij veel scholen heb je wel een pasje nodig om 's middags buiten te mogen, was bij ons iig niet.
En maar gelijk een edit @ post hieronder: kan zijn ja, maar het is altijd het proberen waard. Ik moet wel zeggen: het fruitsap in de Cola-automaten werd ongeveer 5x minder dikwijls bijgevuld :p was gewoonweg nooit uitverkocht, tenzij de levering weer eens een maand te laat kwam en het weer serieus heet was :p

Radiance
17 september 2005, 14:27
Als ze nu werkelijk geloven dat ze door enkel water & fruitsap in de frisdrank automaten te steken de jongeren hun eet (of drink) gedrag gaan aanpassen onderschatten ze het toch wreed hoor.
Gaat er enkel tot leiden dat de automaten door het weinige gebruik gewoon weer uit de scholen verdwijnen & jongeren gewoon hun cola kopen in het snoepwinkeltje aan de overkant.

morbus`
17 september 2005, 15:52
Bij ons hebben ze nog maar 2 jaar automaten, ze zouden niet erg opgetogen zijn om ze nu al weg te doen ;).
Je hebt sportdranken (aquarius), sprite, fanta, cola light, minute maid & water.
Daarnast heb je nog zo'n ontbijtautomaat met Actimel & prince koekjes enzo. En dan nog een automaat zoals je in stations vindt (wafels, chocolade, kinder delice,..)

Je kan dus gezond & ongezond kopen, en zo vind ik het wel goed.

We mogen trouwens ook buiten eten vanaf het 4de, dus veel nut zou het niet hebben ;).

Laurens100
17 september 2005, 16:05
Dit is echt wel een zielige maatregel, alsof het iets zal veranderen. Iedereen zal gewoon frisdrank meenemen. Hebben ze nu echt niets beters te doen?
Bij ons op school zijn er 2 frisdank automaten en 1 automaat met gezonde dranken.

L.E.D.
17 september 2005, 16:15
Persoonlijk vind ik dat de regering hun boekje ver te buiten begint te gaan. Ge kunt geen stap verzetten of er is ergens wel een regel waar ge rekening mee moet houden. En nu gaan ze nog zeggen wat kinderen al dan niet mogen drinken ??

Het is de taak van de ouders om hun kinderen gezond op te voeden, niet van de regering. Straks komt er nog een wet dat ge geen ongezond eten moogt eten tenzij ge meerderjarig zijt.

Ik begin meer en meer het gevoel te krijgen dat we stilaan leven in een dictatuur.

Enfin, mijn mening : Ne kleine drinkt wat hem wilt, en de ouders moeten maar zorgen dat het binnen de perken blijft.

Pemphigus
17 september 2005, 16:41
Ik vind het gewoonweg belachelijk.
Ik moet toch niet meer naar school, maar toch vind ik het zever.
Wat denken ze: cola = dik worden??

Wisten jullie dat fruitsap evenveel calorien bevat als cola? Dus fruitsap is enkel beter omdat er wat vitaminekes inzitten.
De light dranken kunnen toch gene zak kwaad? Ok ja, cola is nu wel slecht voor de tanden, maar het is heus geen vergif of zo.

En het feit dat de automaten van coca cola zijn en dus reclame op school is kunnen ze ook omzeilen door neutrale kasten te pakken (die zijn wel duurder)
Ik vind het dus gewoon zever, dat is opgedrongen door een of ander maatschappelijk beeld dat het de schuld is van frisdranken dat de jeugd dik is.
FOUT:
de redenen zijn:
1) Te veel suikerrijke dranken drinken ipv light dranken of water.
2) Te weinig beweging
3) zeeer slechte eetgewoontes: teveel vetten en suikers
Dit is dus niet enkel de schuld van frisdranken.

Zeta Reticula
17 september 2005, 16:46
Wat een zever. Dat heeft gewoon met opvoeding te maken. Leer kinderen te weerstaan aan de verleiding van teveel snoepen of frisdrank drinken. Waar ik vroeger op school zat, stonden denk ik wel vier frisdrankautomaten en onder de middag kon je snoep e.d. kopen in een winkeltje. Waren wij hierdoor ongezonder? Ik denk het niet.

Ik haat gewoon zo belachelijke maatregelen, zeker als die op zulk hoog niveau beslist worden. Daarbij, de kinderen hoeven maar na schooltijd naar het snoepwinkeltje om de hoek te gaan... Dit is gewoon afzondering van de "echte" wereld. Geef dan liever lessen over gezonde voeding i.p.v. zo schijnbaar zonder reden zaken te gaan verbieden.

SilentSpring
17 september 2005, 16:50
mooi voorstel, nu moet men geheel frisdrank verbieden op school, constant cola zuipen is niet goed en als de ouders hun verantwoordelijkheid niet willen nemen moet de regering maar ingrijpen.
khoop dat da sarcastisch bedoeld is? indien niet: dan brenge ze gewoon drank mee van buiten et school e. en bij ons moogt ge ookal vanaf et 4de buiten dus veel zalt nie helpen
edit: @ pemphigus: light is soms zelfs ongezonder dan de gewone dachtek, da was allemaal zever dat light beter is enal. en ima, light sucks, hebt ge al eens cola light gedronken en erna ne gewone cola, ge zult er verschil wel merken, light is precies zo van dien drpepper geweest kwa smaak

krullenbol86
17 september 2005, 18:56
volgens suikerpatienten schijnt t wel te zijn dat je went aan de smaak van light wanneer je geen enkele gewone cola meer drinkt.
maar wat betreft frisdrankautomaten enzo verbieden op school: give it a rest, als kinderen frisdrank willen gaan ze t wel via hun ouders kopen, ondanks dat t op scholen vaak aan de inkoopprijs verkocht werd (wat dus goedkoper was)
ok die dranken zijn miss iets minder gezond, maar we leren kinderen echt niet verantwoordelijkheid door alles wat ze niet mogen weg te nemen

Fredo
17 september 2005, 21:29
Demotte was al goed bezig zijn ascetische levensstijl aan iedere Belg op te leggen, nu begint VDB ook al. Lang leve de individuele vrijheid om te doen en laten wat je zelf wil.

dJeez
17 september 2005, 21:39
VDB zou zich beter eens bezig houden met het onderwijs zelf ipv met dergelijke onzinnige maatregelen te treffen. Een campagne die wijst op de gevolgen van overdadig gebruik van suikers lijkt mij veel nuttiger dan deze maatregel te nemen (ipv de bron van het probleem aan te pakken gaat de politiek bij deze dus weer eens omgekeerd te werk).

El_L4mor
17 september 2005, 21:41
lol, what's next, cola als een drug aanzien??

ik vind dit echt achterlijk, bijna iedereen die ik ken neemt een blikske cola of fanta ofzo mee van thuis, maar op warme dagen, of na de lessen LO kan een extra frisdrankje toch zo'n deugd doen. Een blik fruitsap of chocomelk is dan toch totaal nie passend.

Dit is (nu ik erover nadenk) eigenlijk ook een nutteloze wet. Stel dat er idd niemand van de schoolgaande jeugd nog frisdrank drinkt op school (want het lijkt me niet onwaarschijnlijk dat ze die wet nog verfijnen en dat ze alle frisdranken gewoon gaan verbieden op school, zoals drugs...), wat zijn daar dan de voordelen van? Minder dikke kinderen? Lijkt me sterk dat je kilo's gaat zien vliegen door de kinderen elke dag een blikje cola minder te laten drinken. Betere tandjes? Als je elke dag 1 of 2 keer uw tanden poetst gaat al die suiker geen effect meer hebben. Wat zijn de nadelen? Scholieren die boos zijn omdat de school nog een stukje saaier is geworden, scholen die minder inkomsten krijgen, ... Er zijn zovele problemen in onze maatschappij, en dan moeten ze hun tijd nog verdoen met zulke stomme wetten te maken.

wecker
17 september 2005, 21:44
Bij ons opt school is het zo dat er wel cola-automaten staan maar het enigste wat erin zit is :
bruis water
plat water
sinaasappelsap
appeslap
en dan nog een of ander sap

en ik mis de cola/snoep eigelijk niet...
ze hebben jaren moeten wachten op die automaat & dat er nu geen cola inzit is nu geen ramp vind ik

dJeez
17 september 2005, 22:14
light is soms zelfs ongezonder dan de gewone dachtek, da was allemaal zever dat light beter is enal.
Die "light" producten hebben over 't algemeen een nog hogere zuurtegraad dan de "normale", wat idd heel wat nadelige effecten heeft op oa. het tandglazuur.

BraveHeart
17 september 2005, 23:30
Light maakt het alleen nog maar erger.
Light is een pure trend, iedereen moet slank zijn, ge moogt niet dik zijn.
Wat hebben ze gevonden, een marketingsterm om frisdrank te verkopen als gezonder goedje.
Ffe wat prutsen met de samenstelling van de drank zodat je weet dat je een lightfrisdrank aan het drinken bent en iedereen denkt weer dat m gezond bezig is.

NOT.

Ik zeg altijd gene suikerhoudende frisdrank is beter dan light dranken en die producten in de suppormarkten met het label 0% vetgehalte en mager op gekleefd.
Ik geloof gewoon niet in die magere, light, 0% zever wat ze willen verkopen als voedingswaar.
Gebruik het gewone maar met maten en laat die afslankrommel achterwege.
Die dingen berokkenen meer kwaad dan wat goed voor je is.
Tegenwoordig manipuleren ze alles zo dat het maar verkoopt.
De markt springt gewoon op deze ziekelijke maatschappij, jammer genoeg.
Kijk maar naar de TV, ge ziet niks anders dan panlatten die opgesmukt zijn tot op het bot, de idiaale perfectie :ironic:
Tot je de nadelen van zo'n leven ook kent, maar dat komt niet op tv :lol:

Kinderen moeten thuis geleerd worden wat gezond en ongezond eten en drinken is, niet de regering die gaat moeien wat ge in uw mond moogt proppen.

Wat gaat dit nu helpen ?
Ze brengen hun eigen drank en versnaperingen mee, hoe ongezond het ook is.
Denken ze nu echt dat ze nu iedereen plat water en fruitsap laten drinken omdat het in de scholen niet te vinden is ?
Ffe naar huis en op het dichtsbijzijnde winkeltje of station met fastfood tent hebben ze de nodige frisdrank gehamsterd voor door te komen.

Ik ben nu ne verstokte icethea drinker, vroeger dronk ik 7up & Pepsi.
Ik ben groot geworden met frisdrank, ne chocomelk kon er toen ook nog af.
Ben ik door dat drinken nu een olifant geworden ?
Ik denk het niet, 200Kg weeg ik niet en het zal ook nooit zo ver komen omdat ik varieer in mijn voeding.
Ik eet ook koekjes, chips, af en toe een hamburger of een worst van de worstentent, een frietje of ne kebab.
Daar komt dan ne cola of ne pepsi bij, of witte limonade (fanta) of met fruit erin.
Icetea is de laatste jaren mijn favoriet.

En nu nog.

Ben je nu gelukkig met zo'n panlat figuur, ik heb er zo mijn twijfels over.
Ik ben nogal iemand die goed kan eten en dat is nu nog het geval.
Ik voel me goed, ik heb geen complexen omdat ik mij niet laat beinvloeden door deze mislijk makende maatschappij die streeft tot perfectie.
Ze moeten eens ophouden om het perfectie beeld door je strot te rammen en blindelinks de commerce de volgen met hun (zogeheten gezonde alternatieven) en de mens zelf laten kiezen wat m doet in zijn leven.
Straks moeten we nog taks betalen bij iedere boterham of aardappel je in je mond stopt, zo ver komt het nog.

Moest het eten zo slecht zijn was ik al lang 300Kg en kon ik de deur niet meer uit.
Tegenwoordig overdrijft men wel enorm als het over deze dingen gaat.
Zeker na de DJ meeting in augustus heb ik meer cola gezien dan fristi of plat spa water. :rofl:

Ik ben op eind van die dag zonder bijkomende bagage en sleuren thuis geraakt en de condecteur kon zijn trein ook in zonder over mij heen te lopen om mijn kaartje te knippen.
Maar ja ge kent de media en de maatschappij, gewoon ziekelijk.

Je kan de TV niet opzetten of de radio of ge komt weer Danone tegen, het aantal tv zenders dat zich bezig houdt met koop tv om maar de zo veelste afslank rommel aan de zoveelste nietswetende ziel te verkopen als het heilige goed van deze eeuw.
Want zonder die prullen te kopen en levenstijl na te houden kom je tegenwoordig van een andere planeet.

Ik laat mij niet beïnvloeden door deze ziekelijke maatschappij die iedereen dwingt om alles te ontzeggen wat er in het leven is.
Leef nu ge nog kunt, morgen lig je daar mogelijk in je kist en heb je de kansen van je leven om af te slanken zoals je ze nog nooit gekend hebt.
Wat heb je dan bereikt ? niks totaal nada.
Je leeft maar 1 keer, alles wat ge laat kunt ge later voor goed laten en je hebt dan de spijt dat ge het niet genomen hebt toen de kans voor het grijpen lag.
Leef je nu als het perfectie beeld, of gaat er zo over heen, je komt op einde van de reis toch op dezelfde bestemming uit.
Iedereen krijgt toch hetzelfde gepresenteerd, hoe moeilijk of hoe gemakkelijk je het ook maakt voor je zelf.

Gisteren heb ik nog ne film gezien op tv over iedem het zelfde thema, mensen met een maatje meer en het platte perfectie beeld wat dagelijks door je strot geramd wordt.
De film leerde nog maar eens dat die buitenkant ook niet alles is in het leven waar het om draait.
Het is niet al goud wat blinkt.
De regering zou die film ook eens moeten zien, weten ze genoeg dat ze met hun actie de bal compleet scheef kloppen.
Iedereen maakt keuzes voor zichzelf, en ik hoop dat dit ook in de nabije toekomst zo blijft.

Nu eet ik smakelijk een zakje cheatos op met ne vette pepsi twist :music:

De jeugd zal toch met of zonder die frisdrank op school aan "de stuff" geraken.
Dat ze maar zo'n poster hangen met tekst als

Eten en Drinken is een misdrijf.

Daar onder, (ironisch)
UW LIJN :doh:

:sleep:

Dennoman
18 september 2005, 01:11
Ik sta momenteel op dieet, maar enkele dingetjes moet je nooit vergeten:
- Ik ben officiëel gestopt met mezelf te wegen. Wegen maakt je dik, omdat je op den duur weegverslaafd wordt (wat ik ook was), en je gaat jezelf vanalles ontzeggen, wat enkel als effect heeft dat je metabolisme op een slakkengang gaat draaien en je vetpercentage totaal niet gaat dalen, en je dus alleen vocht en spierweefsel verliest.
- Mijn uiterlijk (en vooral conditie!) verbetert er zienderogen op, en dat is wat telt bij mij. Het enige wat ik nog zal doen is me tweemaandelijks eens wegen op de fitness om mijn vetpercentage te checken, en dat is het dan ook. Minder wegen doe je door jezelf minder te wegen.
- Het feit dat je niet dik wordt van vettig eten, ligt puur aan je levensstijl. Er is een enorm zeldzaam handjevol mensen dat gezegend is met een snelle stofwisseling, maar geloof me, je metabolisme kan versnellen als je een actieve levensstijl hebt. Een recreationeel sporter of actief persoon verbrandt GEMAKKELIJK 3000 calorieën per dag, wat gelijk is aan 3 pakken friet met een klodder mayonaise. Natuurlijk zijn 100 kcal aan vet en suiker veel schadelijker dan 100 kcal aan energierijk voedsel, zoals granen of pasta.
- Spring vooral niet obsessief om met je lichaam, en ontzeg jezelf niet alles, maar wees natuurlijk ook niet te laks. Het kan vreemd klinken, maar VEEL eten en VEEL bewegen is nog stukken beter dan WEINIG eten en VEEL bewegen, omdat je fysiek en mentaal veel sterker in je schoenen staat. Ik ben nu enkele dagen normaal aan het eten en veel aan het bewegen, en ik kan nog altijd gemakkelijk in die kleine broek, en ik voel me geweldig.
- Conclusie: ik ben niet VOOR het volproppen van jezelf met vet en suiker, maar zolang je regelmatig beweegt, kan die frisco in de zomer echt geen kwaad. Ik wil dit graag afsluiten met een citaat van Goethe:

"Iedereen wil iets zijn, maar niemand wil iets worden."

Ohja, on-topic :s: weinig van de belangrijke veranderingen die de Belgische overheid tracht door te voeren, zijn een spetterend succes, en hier zie ik bitter weinig potentieel in, maar we zien wel hoe het afloopt. Van fouten moet je tenslotte leren...

Pemphigus
18 september 2005, 01:57
Dennoman ik geef je groot gelijk, behalve dan over het wegen gedeelte.
Wegen op zich kan geen kwaad, maar als dat idd gekoppeld is aan obsessief ontzeggingsgedrag zoals jij omschrijft dan is dat natuurlijk slecht.
De rest is idd zo. Zoals met alles geld: Alles kan, maarm et mate, en dat is in onze maatschappij enorm vergeten. (ook ik ben schuldig aan het overmatig boeffen van ongezonde zaken).

Nu is het zo dat tegenwoordig idd veel van vetarme producten en zo worden aangepraat maar dat wil niet zeggen dat het slecht is.
vb: gebruik vetarme room waar dat kan (sauzen bv. 5% of 30% vet is een grooot verschil)

Een ander nadeel is: VET IS GOEDKOOP. Vette producten zijn goedkoop, simpel omdat vet een bulkproduct is. (paté, frikandel, hamburger, chips, cake) Dat verklaard ook waarom vetarme producten duurder zijn, nochtans is e rgenoeg vraag naar vetarme producten.
De gezonder erpoducten zijn vaak duurder, zelfs fruit.

Teknoman
18 september 2005, 02:37
Ik vind die maatregel wel tamelijk nutteloos. Wij hebben bij ons op school 4 automaten, 1 voor snoep en koekjes en wafels en dan nog 3 voor drank. In die van drank zit er wel cola en fanta in maar ook water en fruitsap. Het enige nadeel is wel dat fruitsap evenveel kost als cola en ge daarom eerder geneigd bent om cola voor uw geld te nemen in plaats van fruitsap of water.

Frisdrank verbieden op school gaat echt niet helpen om de kinderen minder dik te maken, een paar uur meer LO zou al veel beter zijn en dan niet van die onnozele LO lessen waar ge de helft van de tijd niets aan het doen bent.
Als men goedkoop fruitsap in de automaten steekt en de slots voor cola verminderd dan zal dat ook wel helpen. Bij ons is het al geregeld eens dat de frisdranken sold out zijn in de automaten en dan hebt ge maar de keus meer tussen fruitsap, water of water van een drinkfonteintje.

Als er geen frisdrank meer te krijgen is op school dan brengen ze het wel van thuis mee of van een winkeltje uit de nabije omgeving van de school en zo snijdt de school enkel in haar eigen vingers.

vyeate
18 september 2005, 03:53
Het zal idd vooral daar zijn waar het schoentje knelt... bij ons op school waren de automaten zo'n beetje de enige bron van inkomsten voor de instelling zelf, well, dat, verplichte uitstapjes en boekengeld xD
Ga maar eens na, voor een school van nog geen 300 man:
- Danone-automaat (ook 1 in middenschool)
- Pepsi-automaat
- Coca Cola-automaat (ook 1 in middenschool)
- Wafelautomaat
So there :p enige school waar ik een vergelijkbaar aantal automaten heb gezien, was in Koninklijk Atheneum in Aarschot: 2 coca, Danone, en koffieautomaat.
En normaal mag je in elke school 's middags buiten als je toestemming krijgt van je ouders (wij kregen daar bij de formulieren in het begin van het schooljaar toch zo'n invulstrookjes bij).
Bij veel scholen heb je wel een pasje nodig om 's middags buiten te mogen, was bij ons iig niet.
En maar gelijk een edit @ post hieronder: kan zijn ja, maar het is altijd het proberen waard. Ik moet wel zeggen: het fruitsap in de Cola-automaten werd ongeveer 5x minder dikwijls bijgevuld :p was gewoonweg nooit uitverkocht, tenzij de levering weer eens een maand te laat kwam en het weer serieus heet was :p

Zit jij in Atheneum 1 Oostende,aant park :eek:

DigitalOverdose
18 september 2005, 09:53
Ik vin het wel een goeie beslissing. Tenslotte hebben scholen ook ergens een verantwoordelijkheid in de opvoeding van jeugd. En opvoeding betekent nu eenmaal soms dingen ontzeggen aan degene die ge opvoedt...

Geef nu toe: hoeveel ouders zouden wel ni scheef bekeken worden moesten ze hun kinderen ni anders dan cola of limonade laten drinken zoveel ze maar willen? En hoe zou er wel ni over ouders gedacht worden die hunne kleine bij het ontbijt een pakske ships geven? Ik denk ni al te goe...

Waarom zou het dan wel moeten kunnen dat diezelfde gasten luttele minuten later eens ze de schoolpoort binnen zijn da wel allemaal zouden kunnen en mogen? Wa zin heeft het dan nog om als ouder daar op te gaan letten als ze het grootste deel van den dag (op school) zoveel snoep en frisdrank binnen handbereik hebben als ze maar willen en waarbij ge er toch gene kontrole meer over hebt?

En wat het steken van gezondere dranken in die automaten betreft: goei punt maar de cola en't snoep moet er dan toch nog uit want er zullen er nog steeds nen hoop zijn die er ni eens naar zullen omzien. Zeg nu zelf: hoeveel zouden er zelfs maar overwegen om er bijvoorbeeld nen appel uit te halen als ze ook de mogelijkheid hebben om er evegoe ne suikerwafel of Twix uit te halen? Op een paar enkelingen na weinigen denk ik.

Ik vin het wel straf dat sommigen er zich zo over op winden. Laat ze een programma zien gelijk de nanny en ze staan op de eerste rij te roepen dat het de ouders hun fout is omdat ze alles toelaten. Maar pak bij diezelfde mensen hun cola- en snoepautomateke af en ze staan direkt op hun achterste poten... :ironic:

Radiance
18 september 2005, 11:29
DigitalOverdose je hebt het hier over jongeren van 12 tot 18 jaar he, dit zijn geen kindjes die de mama afzet aan de schoolpoort en ze daar weer komt halen 's avonds.
Maw zij komen op eigen houdje naar school, en aan elke school staat er wel een snoepwinkeltje op enkele luttele meters van de poort. Je kan ze dan misschien enkel fruitsapjes op school doen kopen, die cola kopen ze wel om de hoek hoor.

Nuja, ik zeg niet dat er niks aan moet gebeuren, maar een paar automaten verwijderen in een school gaat dat koopgedrag niet of zeer weinig veranderen.

Radiance
18 september 2005, 11:52
Een drankkaart voor water, fruitsap, chocomelk, ... is de weg die men moet bewandelen.
Omdat ze het bij ons op school ook hadden in 't middelbaar dacht k er es naar te gaan zien hoe "gezond" dat is
Cécémel light (per 100g) : 53 Kcal
Coca-Cola (per 100 mL) : 42 Kcal

Jah, heel gezond die chocomelk :p geef dat als verantwoordelijke ouder aan uw kind, daar worden ze sterk van, veel gezonder dan al die frisdranken volgestompt met suiker :unsure:

Pemphigus
18 september 2005, 12:09
het is wel degelijk gezonder dan cola hoor, je wordt er misschien "dikker" van maar in cola zitten bv geen calcium, vitamines, proteïnes. Een gezondere mengeling van vet en suiker.
Melkproducten zijn basen (versterken de tanden) terwijl frisdranken zuren zijn (breken tanden af). Teveel zure producten zijn ook slecht voor de maag.
De reden waarom die chocomelk meer caloriën bevat is omdat er vetten in zitten:
1g suiker = 3Kcal, 1g vet = 9 Kcal

MAAR als je idd heel de tijd chocomalk drinkt dan wordt je er dikker van.
Zoals ik al zei: alles met mate

BBQezel
18 september 2005, 12:23
de hoeveelheid scholen die in financiele problemen zullen geraken hierdoor is enorm.
en als de dan die Light rommel willen verkopen vergeten ze dat het slecht is voor de nieren(hebben mensen op CLB zelf gezegd dat het beter is cola te drinken dan cola-light)
en zoals eerder werd gezegd doet een frisdrank enorm deugd als je net LO hebt gedaan.

[deleted]
18 september 2005, 12:50
[deleted]

sneller
18 september 2005, 14:52
laten ze dan cola gewoon overal verbieden in het land ipv enkel voor de leerlingen?

Nuja, care not, kben toch in hogeschool dus boeit da niet :)

sneller
18 september 2005, 14:55
mensen je moet niet zien naar het aantal calorieën om te bepalen of iets je dikker maakt tegenover een ander product. Daar spelen veel meer factoren mee(zoals bv cola, das gewoon één en al suiker).
Geen zin om da nu uit te leggen.

russian
18 september 2005, 21:39
Omdat ze het bij ons op school ook hadden in 't middelbaar dacht k er es naar te gaan zien hoe "gezond" dat is
Cécémel light (per 100g) : 53 Kcal
Coca-Cola (per 100 mL) : 42 Kcal

Jah, heel gezond die chocomelk :p geef dat als verantwoordelijke ouder aan uw kind, daar worden ze sterk van, veel gezonder dan al die frisdranken volgestompt met suiker :unsure:

Je moet het product in zijn geheel beschouwen, en niet één eigenschap.

Avilowca
18 september 2005, 23:30
Water is een mensenrecht, er geld voor vragen is een fundamentele schending van dat recht. De dag dat men bij ons op school de kraantjes in de gebouwen en op de cour afsluit en alleen nog water aanbiedt door te verkopen in de automaten dien ik klacht in :p

persoonlijk vind ik dat een ZEER slecht idee, die automaten afschaffen. Die automaten laten staan, en de kinderen ertoe dwingen de zelfbeheersing te hebben er geen frisdrank uit te kopen, dat zou een doelstelling moeten zijn.

Ik ben geruime tijd verslaafd geweest aan caffeïne en kenine, soms wel 2 - 3 liter per dag, totdat een maand geleden een uit de hand gelopen maag en slokdarm infectie bij me werd vastgestelt. resultaat is: zeker 4 tot 6 maanden geen enkele soort frisdrank drinken, evenals suikerhoudende snoepmiddeltjes ontzien.

ik drink nu opnieuw mijn liter melk en yoghurt per dag, zoals ik vroeger deed.
Jammer dat de omschakeling bij mij niet vrijwillig is, maar ik ben tevreden dat ik ze gedaan heb. frisdranken zijn dodelijk voor je tanden, om maar te zwijgen over het vet dat ze kweken.

@Radiance : laat eens een getrokken tand een week in een glas cola staan, en doe dan hetzelfde maar met een glas chocomelk. je ziet het verschil.
Er zitten minder Calorieën in dus het is gezonder!!! laten we even totaal negeren dat cola een PH waarde van 3 heeft, 1 graad hoger dan maagzuur ;)

[deleted]
18 september 2005, 23:56
[deleted]

menlor
19 september 2005, 21:29
volgens suikerpatienten schijnt t wel te zijn dat je went aan de smaak van light wanneer je geen enkele gewone cola meer drinkt.

Inderdaad, heb sinds 3 jaar suikerziekte, en kvind gewone cola slecht smaken. Terwijl de jaren voor dat suikerziekte werd vastgesteld ik ook geen licht aanraakte omdak da slecht smaken vond. Maar alles veranderd he :p

en ontopic:
In onze school was er zowel danone en cola automaat. en ze verkochten allebei evengoed. En ja als ze da wegdoen brengt meer mensen da mee naar school.

Ze zouden beter aan het milieu moeten denken. Glazen inschenken door leerkrachten of mensen van 6de jaar die er dan een klein procentje van krijgen. en drink fonteintjes zoals in amerika. Want al die blikjes, zoveel afval.

Avilowca
19 september 2005, 21:36
Inderdaad, heb sinds 3 jaar suikerziekte, en kvind gewone cola slecht smaken. Terwijl de jaren voor dat suikerziekte werd vastgesteld ik ook geen licht aanraakte omdak da slecht smaken vond. Maar alles veranderd he :p

en ontopic:
In onze school was er zowel danone en cola automaat. en ze verkochten allebei evengoed. En ja als ze da wegdoen brengt meer mensen da mee naar school.

Ze zouden beter aan het milieu moeten denken. Glazen inschenken door leerkrachten of mensen van 6de jaar die er dan een klein procentje van krijgen. en drink fonteintjes zoals in amerika. Want al die blikjes, zoveel afval.

hier ist verboden "eigen consumpties" mee te pakken vant school =/ maakt ni uit oft nu melk is of cola. wat extreem zuigt, want ik heb veel melk nodig om mijn maag in toom te houden.

Feignasse
20 september 2005, 00:32

Die blikjes kunnen toch gerecycleerd worden?
In de beginjaren op't middelbaar was er bij ons een winkeltje waar je drank in (glazen) flesjes kon kopen. Leverde je je lege flesje in, dan kreeg je een deel van je geld terug. Vond ik wel een goed systeem, maar 't is later toch vervangen door drankautomaten met blikjes.

Drinkfonteintjes vind ik ronduit vies. Ten eerste omdat iedereen er met zijn gortige muil gaat rondhangen, ten tweede omdat er ordinair kraantjeswater uitkomt.

Enfin, 't is toch weer zo'n typische maatregel van onze linkse gezondheidsnazi's \O

Teknoman
20 september 2005, 08:54
Ulixes, het is ook nie de bedoeling dat ge met uw mond aan die dingen gaat zuigen hé.
Wij hebben ook van die drinkfonteintjes staan en als ge daar op drukt scheit er een straal water uit in een boogje en dan moet ge gewoon maken dat dat in uw mond vliegt. Maar niemand gebruikt die dingen tenzij het niet anders kan.

Dennoman
20 september 2005, 12:42
Ik ben geen diabeet, en ik drink ook alleen maar light...
Enorme cola smaakt imo nu enorm slecht.
Ik zou zeggen naar benzine, maar dan krijg ik van die reacties als:
"DRINKT GIJ NAFT?" xD

k995
20 september 2005, 13:07

Niet noodzakelijk verwijderd, de inhoud kan ok vervangen worden door gezondere alternatieven.

Aan diegene die antwoorden "hebben ze niks beter te doen" : overgeciht is 1 vd voornaamste gezondheidsprobleem in belgie, dus ik denk dat het probleem wel redelijk serieus is.

Dennoman
20 september 2005, 13:10
Idd, en in België is obesitas nog niet officiëel erkend als ziekte, enkel in Portugal, als enige Europese land... en natuurlijk in de VS, maar daar is het probleem niet veel erger als hier tbh...

[deleted]
20 september 2005, 14:27
[deleted]

Dennoman
20 september 2005, 15:03
Hangt ervan af waar je woont denk ik :s want overal waar ik kom zie ik veel mensen met een behoorlijk penske op straat lopen.
Oké, het gaat inderdaad hier nog niet over de mate van obesitas zoals in Amerika, dat is waar. Hier wordt het beter overgewicht in plaats van obesitas genoemd...

[deleted]
20 september 2005, 15:51
[deleted]

FoRCe
20 september 2005, 16:44
Goh, als ze die drankautomaten wegdoen zal de school dan hun eigen drank verkopen. Zogezegd aan mensvriendelijke prijzen ;)

EvilTwin
21 september 2005, 10:13
@Radiance : laat eens een getrokken tand een week in een glas cola staan, en doe dan hetzelfde maar met een glas chocomelk. je ziet het verschil.
Er zitten minder Calorieën in dus het is gezonder!!! laten we even totaal negeren dat cola een PH waarde van 3 heeft, 1 graad hoger dan maagzuur ;)

Ja, omdat cola op basis van water wordt gemaakt en chocomelk op basis van melk. In water zit nu eenmaal fosforzuur ...

Karma Police
21 september 2005, 11:50
Het is de verantwoordelijkheid van de ouders om een goed drinkgedrag aan te leren. Ik heb al veel kinderen en jongeren gezien die veel tot overdreven frisdrank dronken. Schuld van hun ouders imo.

lttuvix
21 september 2005, 12:02
ik weet nie wa iedereen zo heeft tege die wetsvoorstel

ik drink elke dag 1 tot 2 1.5 liter waterflessen

2 tot 3 glazen cola

fruitsap of chocomelk op een dag

snap ook nie wa iedereen tegen de wetsvorstel heeft, water is enigste wa dorst lest zenne... ik vond da de broodjesautomaten moesten vervangen worden me fruitautomaten zeker voor de eerste 4 jaren

sneax
21 september 2005, 12:02
Belachelijk.

Ik vind het idioot om als minister uwen tijd te verdoen met het ijveren naar het verbieden van frisdrankautomaten :/ Een deftige school, zoals het college waar ik op zat, daar had ge frisdrankauomaten maar ook ne zuivelautomaat en ne koffie/soep/warmechoco automaat. Smiddags kon ge op school broodjes kopen waar ge zelf de groenten kon opleggen uit een kom. Als ge wou kon ge zelfs een bord nemen en u gewoon gratis groenten (wel een beperkte keuze) opscheppen.

In de speelzaal kont ge chips en snoepgoed kopen maar ook appels en fruitsap. Ik herriner mij zelfs is een actie waar ge dan tegen redelijke prijzen vanalle exotisch fruit kon proberen en proeven.

Nu, da vind ik goed. Het is aan de ouders én de school om de kinderen te leren evenwichtig met al die keuzes om te gaan. Trouwens met een penske ofzo is niks mis, zolang alles in evenwicht is met uw spieren en uw grootte etc... vind ik dat absoluut geen probleem. Kijk naar die rugbyspelers da zijn beren van mensen, bij sommige ziet ge duidelijk hunnen buik, desalnietemin zijn ze ook zeer gespierd en conditioneel in topform om op topniveau rugby te spelen. Zolang alles in evenwicht is= NP!

Dennoman
21 september 2005, 12:30
Van die "gezonde" bierbuikskes komt ge anders veel minder makkelijk af dan die "vette hamburgerpensen" :p

[deleted]
21 september 2005, 13:50
[deleted]

Dennoman
21 september 2005, 14:18
Njah, mijn punt is vooral, en dat is toch wel sterk:
Ziekenfondsen en geneesheren weigeren in België vooralsnog om obesitas als ziekte te erkennen, maar toch moeten obese personen bij het afsluiten van een levensverzekering een veel hogere premie betalen, dus banken en verzekeringsmaatschappijen erkennen het dan blijkbaar al wel als levensbedreigende ziekte, wat het ook is natuurlijk. Goes to show once again, alles draait om poen tegenwoordig...

exploder
23 september 2005, 19:45
Als ze da doen steek ik gewoon iedere keer ne 24-pack cola blikjes in mijn kastje :)

ze zouden hun beter me andere dingen bezighouden

killgore
23 september 2005, 20:00
Ik ben geen diabeet, en ik drink ook alleen maar light...
Enorme cola smaakt imo nu enorm slecht.
Ik zou zeggen naar benzine, maar dan krijg ik van die reacties als:
"DRINKT GIJ NAFT?" xD
smaken verschillen nu eenmaal :), meeste van men vriende snappe ook nie dak fanta nie binnenkrijg.

ik vind die maatregel vrij goed. Kocht zelf wel altijd cola op school, hoewel ek thuis dan weer zoveel mogelijk water drink, ma als ek zie dat sommige mensen puur op zaken als cola/sprite overleven betwijfel ek of da zo gezond is.

Nu ja, ik vrees wel dat als ze het daar niet kunnen kopen ze dan toch blikken meepakken van thuis uit. zoveel zalt dus nie uitdoen denkek.

SweetEmmaRose
25 september 2005, 00:27
wij hebbe op school
4 frisdrank automaten
1 danone automaat
1 snack automaat
1 soep/koffie/thee automaat
1 fruitdrank automaat (iets nieuws, raar machine :) zo geconcentreerd vruchtesap, cassis,appel etc)

ik vind het echt belachelijk da die automate wegmoete, de school verdiend er goed aan, als de kindere vinde da ze te dik zijn, dan kunne ze bij ons gewoon water drinke, en ik vind da da echt wel hun beslissing zou moete zijn. ipv alle automate weghale, en dan hebbe ze niks keuze. frisdranke drink ik echt ni veel, meer aquarius, mintue maid en water (als ik da ni bijheb van thuis).

-Helld0g-
25 september 2005, 11:02
ligt dit al vast?

op't VTI Ieper staan er een stuk of 5 frisdrankautomaten geloof ik en verkopen ze in de speeltijden ook nog es allerlei koeken enzomeer
ohja ook nog 1 snackautomaat en tijdens het warme middagmaal kan je zelf kiezen hoeveel drank (cocacola enzomeer) je koopt en desserts...

heb er nix optegen, maar als je jezelf niet bedwingt zou je daar idd heel vet van worden...

als je dan eens weinig gegeten hebt of het is ne superwarmen dag zou ik dat echter voor geen geld willen missen

Le Roy Landis
26 september 2005, 12:59
Als ze nu werkelijk geloven dat ze door enkel water & fruitsap in de frisdrank automaten te steken de jongeren hun eet (of drink) gedrag gaan aanpassen onderschatten ze het toch wreed hoor.
Gaat er enkel tot leiden dat de automaten door het weinige gebruik gewoon weer uit de scholen verdwijnen & jongeren gewoon hun cola kopen in het snoepwinkeltje aan de overkant.
ma vent toch natuurlijk gaat da veel uitmaken

ge hebt 3 pauzes per dag
1 daarvan moogt ge naar buite gaan

er zijn mensen die in elke pauze wel iets kopen van zoetigheids

dus tenzij die kerel dan 2 blikjes cola meeneemt, gaat dat al automatisch 10 klontjes suiker minder zijn per dag, wat betekent dat op lange termijn die persoon veel minder zal sterven aan een hartaanval.

Marsmillo
28 september 2005, 16:11
Persoonlijk vindt ik het niet zo'n goede beslissing.
Ik kan het verstaan dat ze het op lagere scholen doen, maar vanaf het middelbaar zijn jongeren toch oud genoeg om te beslissen wat ze drinken zeker. En als je als ouder daar tegen bent geef dan geen zakgeld of zo é... Probleem opgelost

Wel ben ik er voor te vinden dat er naast de 'gewone' dranken in die machines ook plaats moet gemaakt moet worden naar gezonde alternatieven. Geef de jongere de keuze. Want wanneer we de frisdrankautomaten uit school verbannen zullen veel leerlingen te weinig drinken op een dag. Alternatieve gezonde voedingen en dranken aanbieden naast de bestaande is denk ik de beste oplossing

Ik lagere scholen, basisonderwijs ben ik er tegen. Middelbaar onderwijs en hoger moet de keuze vrij blijven.

Naughty dog
29 september 2005, 10:41
Ik haat het :)