PDA

Volledige versie bekijken : Wegenvignet verplicht in Wallonië

hendrik1
13 september 2005, 09:41
Iedereen die vanaf 1 januari 2006 over de Waalse snelwegen en grote gewestwegen rijdt, zal een wegenvignet van 25 euro op zijn voorruit moeten kleven.
In ruil schaft Wallonië de belasting op autoradio's af, maar dat geldt alleen voor de Walen.
Als je 'gepakt' wordt als Vlaming dan dien je prompt 25 euro te betalen aan de Waalse regering, je wordt dan namelijk als 'buitenlander' aanzien.

Maw, dit is voor vele Vlamingen die in Wallonië werken of er nog maar passeren(!) niets meer dan een verdoken belastingsverhoging die nota bene direct in Waalse kas terecht komt, dat zegt ook Vlaams minister van Mobiliteit Kathleen Van Brempt.

Ik zal maar al een smokkelplaatsje voorzien voor de radio in mijn voituurke zeker? :p

greetz
http://www.nieuwsblad.be/Article/Detail.aspx?articleID=DMF13092005_008

ec8or
13 september 2005, 09:55
Vlaanderen onafhankelijk!!!

als de walen ons toch al als buitenlanders zien, waarom het dan niet meteen officieel maken :)

Pemphigus
13 september 2005, 10:29
OMG????????????

Dit is echt wel erg.
De eerste reactie zou izjn: dan moet dat in Vlaanderen ook. Akkoord,
maar laten we even denken.

Een buitenlander die door heel België wil zijden moet dan zowel in Vlaanderen als in Brussel als in Wallonië betalen....
Dus 50 a 75 euro.

Dit is belachelijk duur, want in heel zwitserland kost het maar 25€ of zo denk ik, maar daar ben ik niet zeker van ,het was zeker niet zo duur.

Uhm, het is toch niet 1 april of zo?

AkiMbO
13 september 2005, 10:32
Echt belachelijk !!!

Dat ze zoiets doen voor buitenlanders, tot daar...

Maar in EIGEN land een belasting heffen voor wegen die dan nog niet eens in een degelijke staat zijn is echt pure geldklopperij!

En in combinatie met de hoge brandstofprijzen worden verplaatsingen in de toekomst meer en meer tot dromen herleid...

ec8or
13 september 2005, 10:44
hoe langer je erover nadenkt hoe mongoler het wordt... wij betalen onze belastingen + wij betalen walonie mét onze belastingen + wij betalen dan ook nog ín walonie belastingen om er te mogen rijden op de wegen die wijzelf eigenlijk al lang betalen maar waarvoor het geld in een of andere rode-jaszak terecht komt en ze nu dus weer vers geld nodig hebben voor het onderhoud..

Cin
13 september 2005, 11:01
Gewoon straalbelachelijk. Zoals Ec8or zegt, Wij betalen weeral dubbel...

Vive le Roi :ironic:

Time
13 september 2005, 11:24
is er eigenlijk nog een reden om WEL naar wallonie te gaan? :unsure:

ec8or
13 september 2005, 11:29
er doorheen te gaan als je op verlof gaat met de wagen of voor je werk luxemburg, frankrijk, duitsland ... aandoet ;)

slash
13 september 2005, 11:30
och ja ik kan geen frans aan mij moge ze vrage wa ze wille ik versta het toch nie

Nibblerken
13 september 2005, 12:46
.... In ruil schaft Wallonië de belasting op autoradio's af, maar dat geldt alleen voor de Walen.
...

In Vlaanderen is die allang afgeschaft.

Achja laten we nog eens gek doen in België :crazy:

Biebel
13 september 2005, 12:54
Als ik me niet vergis waren er gisteren ook al stemmen die zeiden dat in Vlaanderen en Brussel hetzelfde zou ingevoerd worden ter vervanging van 1 of meerdere taksen (waaronder de wegentaks?). Als dit effectief zo is zal er waarschijnlijk een federale regering uit de bus vallen waarbij er grensoverschrijdende vignetten zouden moeten kunnen gebruikt worden.
Maar als dit enkel zou gelden in Wallonië dan is het idd mottig (en kortzichtig) voor iedere Belg die niet-Waal is en er door moet...

B.

Preske
13 september 2005, 13:04
maar zijn ze daar nu helemaal simpel aant worden?

ze hebben wss eens te diep geinhalleerd van al hun reserves olie ^^

om te gaan tanken in luxemburg :p

stoffer
13 september 2005, 13:47
Als het enkel zo zou zijn in Wallonie is dit inderdaad belachelijk

(Maar nog steeds geen reden om als een idiote flamegant hier wat vlaanderen onafh te komen rondspuwen opt forum)

Heidern
13 september 2005, 13:48
ik rij op huisbrandstof..... massas goedkoper hehe

sssshhhhhht :naughty:

ec8or
13 september 2005, 14:05
ik rij op huisbrandstof..... massas goedkoper hehe

sssshhhhhht :naughty:
wtf heeft dit nu te maken met een wegenvignet voor walonie? krijg je, als je kunt bewijzen al te frauderen en de staat te rippen, van de walen dan mss een vignet gratis? tzou me wss niet eens meer zo verwonderen...

Spoox
13 september 2005, 14:29
(Maar nog steeds geen reden om als een idiote flamegant hier wat vlaanderen onafh te komen rondspuwen opt forum)

flaminganten zijn niet idioot, verre van zelfs, die hebben tenminste door dat een land als België gedoemd is om te splitsen. ec8tor zijn reply was wel degelijk op z'n plaats, want het toont alweer eens aan hoe idioot men daar kan doen en dat de solidariteit blijkbaar maar van 1 kant komt (de Vlaamse).

roslar
13 september 2005, 14:34
Ze wilden ook Francorschamps de waalse formule 1 noemen ofzoiets

Mss is dit een subtiele tip om te splitsen? :x

Heidern
13 september 2005, 15:23
wtf heeft dit nu te maken met een wegenvignet voor walonie? krijg je, als je kunt bewijzen al te frauderen en de staat te rippen, van de walen dan mss een vignet gratis? tzou me wss niet eens meer zo verwonderen...

was op een post van preske bedoelt, met dat tanken in luxemburg..., khad hem beter gekwoot want er staat een andere post tussen :p

ZoDiaK
13 september 2005, 15:51
Als ik me niet vergis waren er gisteren ook al stemmen die zeiden dat in Vlaanderen en Brussel hetzelfde zou ingevoerd worden ter vervanging van 1 of meerdere taksen (waaronder de wegentaks?).

Inderdaad, maar dat zal ten vroegste in 2009 zijn. Dat Waals vignet is blijkbaar al vanaf januari verplicht.

Federalisme ftw! :eek:

Smokey_3800
13 september 2005, 15:59
ik zou het nog kunnen begrijpen dat ze dit op federaal vlak gaan aanpakken en niet de gewesten appart. Ge betaald in Vlaanderen en dit zou dan ook maar goed moeten zijn in Wallonie en Brussel. Zo een vignet = geen probleem vind ik, maar niet 3 verschillende vignetten voor de 3 landsdelen.

Ik woon in Vlaanderen, werk in Brussel en ga regelmatig klimmen in Wallonie --> dat zou mij dus 75 eurokens per jaar kosten :eek:

The Patriot
13 september 2005, 16:28
Waar zijn die mannen nu die tegen de splitsing zijn eh ..

Parnakra
13 september 2005, 16:37
Dit is waarschijnlijk het eerste plan in Di Rupo's plan om Wallonië erbovenop te krijgen.

Je weet wel, dat plan waar Vlaanderen geen cent aan ging moeten uitgeven. (toch niet officieel)

ec8or
13 september 2005, 16:40
Dit is waarschijnlijk het eerste plan in DiRupio's plan om Wallonië erbovenop te krijgen.

Je weet wel, dat plan waar Vlaanderen geen cent aan ging moeten uitgeven. (toch niet officieel)
exactly what crossed my mind toen ik het op de radio hoorde vanochtend - di rupo's marshall-plan dat vlaanderen niets zou kosten has started.

Smokey_3800
13 september 2005, 16:48
Dit is waarschijnlijk het eerste plan in Di Rupo's plan om Wallonië erbovenop te krijgen.

volgens het laatste nieuws:

Deel 1 van het grote economische herstelplan voor Wallonië is bekend: de invoering van het wegenvignet op 1 januari 2006.

uw vermoeden was correct

pit24
13 september 2005, 17:29
Waar zijn die mannen nu die tegen de splitsing zijn eh ..

Hier. Dus jij wil belgie splitsen hiervoor?

Jullie stelling word met de dag belachelijker...

Parnakra
13 september 2005, 18:08

Neenee, jouw vermogen om te interpreteren wordt met de dag kleiner.

Dit is gewoon nóg maar eens een voorbeeld dat Wallonië gewoon een parasiet is die niet kan overleven zonder Vlaanderen.

cura
13 september 2005, 18:12

ach komaan jij vindt dat normaal wat wallonië nu doet zeker? :ironic:
natuurlijk gaat niemand hiervoor belgië willen splitsen, maar de redenen beginnen zich ondertussen wel op te stapelen..

http://img113.exs.cx/img113/6348/word8rp.jpg

Time
13 september 2005, 18:15
Daerden teruggefloten
De Waals minister van Mobiliteit Michel Daerden (PS) kondigde vanochtend aan dat iedereen die vanaf 1 januari 2006 over de Waalse snelwegen en grote gewestwegen rijdt, een wegenvignet van 25 euro op zijn voorruit zal moeten kleven. Maar de Waalse minister-president Van Cauwenberghe heeft Daerden ondertussen teruggefloten.

de werkgroep eeft de opdracht gekregen om een akkoord met vlaanderen te bereiken hierover, ZONDER deadline.:)

DGEN
13 september 2005, 18:15
best wel klote van die walen...mocht ze sowieso niet :tongue:

m***
13 september 2005, 18:21
het kan de splitsing van belgie maar bevorderen

hendrik1
13 september 2005, 18:33
Daerden teruggefloten
De Waals minister van Mobiliteit Michel Daerden (PS) kondigde vanochtend aan dat iedereen die vanaf 1 januari 2006 over de Waalse snelwegen en grote gewestwegen rijdt, een wegenvignet van 25 euro op zijn voorruit zal moeten kleven. Maar de Waalse minister-president Van Cauwenberghe heeft Daerden ondertussen teruggefloten.

de werkgroep eeft de opdracht gekregen om een akkoord met vlaanderen te bereiken hierover, ZONDER deadline.:)

Ze zullen deze thread gelezen hebben :)

http://www.nieuwsblad.be/Article/Detail.aspx?articleID=DMF13092005_008

...De minister-president voegt er nog aan toe dat Daerden op eigen houtje handelde...

[deleted]
13 september 2005, 19:29
[deleted]

dJeez
13 september 2005, 21:57
Maw het zoveelste voorbeeld van de ziekte van de regering Verhofstadt (zij het dat die nu overspringt naar de deelregeringen) : laten we de media wat ophitsen om daarna teruggefloten te worden. Geef mij dan toch maar Dehaene z'n "Geen commentaar"...

-=DT=- CyBeRFoX
13 september 2005, 22:38
Als je 'gepakt' wordt als Vlaming dan dien je prompt 25 euro te betalen aan de Waalse regering, je wordt dan namelijk als 'buitenlander' aanzien.

Wat is dit voor bullshit !

heb je het artikel wel gelezen?

er staat NIKS in over boetes als je geen vignet hebt
er staat NIKS in over "als buitenlander" aanzien, het systeem is voor IEDEREEN exact hetzelfde!

feit is natuurlijk dat het pas eerlijk zou zijn als het verdiende geld naar de federale regering zou gaan en als het ook ingevoerd zou worden in vlaanderen

hendrik1
13 september 2005, 23:02

er staat NIKS in over "als buitenlander" aanzien, het systeem is voor IEDEREEN exact hetzelfde!

feit is natuurlijk dat het pas eerlijk zou zijn als het verdiende geld naar de federale regering zou gaan en als het ook ingevoerd zou worden in vlaanderen

Ge moogt gerust zijn.
Dat van die buitenlander is bullshit die die ochtend op Radio Donna te horen was.
(en dat van die 'boetes' dus ook :) )

cura
13 september 2005, 23:07
Ge moogt gerust zijn.
Dat van die buitenlander is bullshit die die ochtend op Radio Donna te horen was.
En studio brussel, en volgens wat ik hoor van kennisen op radio 2 ook.

pit24
13 september 2005, 23:10
Neenee, jouw vermogen om te interpreteren wordt met de dag kleiner.

Dit is gewoon nóg maar eens een voorbeeld dat Wallonië gewoon een parasiet is die niet kan overleven zonder Vlaanderen.

You say again?

het bijkt dus maar weer is de spreekwoordleijk opgeblazen mug te zijn...

BELGIE is het beste land ter wereld om in te leven. Bende verwende weners, eigenlijk is het schandalig wat jullie eisen, gewoon schandalig.

-----------------------
Ik ben trouwens voor de splitsing van de sociale zekerheid. Vlaanderen en wallonie hebben andere accenten nodig.
(om maar te zeggen dat ik geen belgist ben. )

Time
13 september 2005, 23:12
BELGIE is het beste land ter wereld om in te leven.
bron? als ik me niet vergis zijn we onlangs gezakt in een dergelijke rangschikking:)

Morpheus
13 september 2005, 23:16
bron? als ik me niet vergis zijn we onlangs gezakt in een dergelijke rangschikking:)

feel free to move...

en blijkbaar hebben die paar opportunistische vb'ers niet door dat het een one-man show was van één of andere politicus.

Nu ja, demoniseren van een volk op basis van uitspraken van een geïsoleerd persoon.
Hadden we ook iets anders moeten verwachten :ironic:

Time
13 september 2005, 23:22
feel free to move...
sinds wanneer mag er niet meer om een bron gevraagd worden?

"mvg" ( :ironic: )

|) ][ |V| ][
13 september 2005, 23:24
feel free to move...

en blijkbaar hebben die paar opportunistische vb'ers niet door dat het een one-man show was van één of andere politicus.

Nu ja, demoniseren van een volk op basis van uitspraken van een geïsoleerd persoon.
er staat nergens in deze thread iets over het vb, maar nu zal de discussie wel weer oplaaien door dat jij het nog maar eens moest aanhalen :ironic:

cura
13 september 2005, 23:28
feel free to move...

tzijn altijd de politiekers, iedereen beseft dat behalve bepaalde "kheb da volk nooit graag gehad"-mensen, maar die kan je niet serieus nemen (net zoals de "feel free to move.."-mensen echter)

de reden dat logisch redenerende mensen een splitsing willen is omdat de waalse politiekers te "chauvinistisch" zijn, en als tegenreactie heb je dan vlamingen die hun chauvinistische egos willen vertrappelen, vrij logisch imo

imo zou al da gezever van vlaamse regering, waalse regering en federale regering allemaal niet moeten, oftewel splitsen ze volledig (fine by me) en zeveren ze niet met hun halve politieke onderscheiden die tegen elkaar kunnen strijden (om maar te zwijgen van het waals vs federaal & vlaams vs federaal) oftewel zorgen ze voor een deftige regering die de media niet moet beïnvloeden om het volk te manipuleren om zo hun legislaties en dergelijke erdoor te krijgen

"mvg"

Genious
13 september 2005, 23:56

- die 25 euro is de prijs die ge dokt voor het vignet.
- hoe moet ge het dan interpretteren dat wij ook zo een vignet moeten kopen bovenop onze wegenbelasting die we al betalen?

hiervoor alleen niet, dit is gewoon nog maar eens een voorbeeld over hoe oneerlijk de dingen hier zijn

feel free to move...

- gij zijt mod, ge zou beter moeten weten dan het vb hierbij te sleuren (of wilt ge alles uit de hand doen lopen om een reden te hebben om te closen omdat ge hier in een moeilijk te verdedigen positie zit?)
- een geïsoleerd persoon... :rofl: voor zover ik weet worden bestuurders nog altijd gekozen door het volk en is hij de vertegenwoordiger van zijn kiezers, zo geïsoleerd is hij dus niet imo

ec8or
14 september 2005, 08:54
feel free to move...

met de geschiedenis nog in ons achterhoofd wss niet he? :ironic:

als meneer de waalse minister dit openbaar maakt en het in de media gooit is het toch niet de schuld van een paar 'opportunische vb'ers' - eigenlijk, over wie heb je het met 'opportunische vb'ers'?

belgie is goed om te leven, maar vlaanderen zou nog veel goeder zijn :)

/edit : furthermore : een geïsoleerd persoon???? een waalse minister van de PS zul je bedoelen. mss is het echt wel beter dat jij je eens wat minder in politiek gerichte discussies mengt, beste morpheus, want jij lijkt soms een beetje het overzicht en vooral het inzicht te verliezen.
en dit is helemaal niet beledigend bedoelt, maar er zijn voor iedereen wel zaken die hem/haar beter liggen dan anderen...

Preske
14 september 2005, 11:03

we zijn naar plaats 9 gezakt, maar er werd bijgezegd dat het nog altijd goed leven is in belgië.

Ik denk dat we gewoon het beste van alles hebben, alleen wat minder dan de andere landen die voor ons zijn.

pit24
14 september 2005, 13:25

Ik dacht dat we "officieel" 7-9 stonden :/ zoiets.

Ma da is ni echt van belang. Ik zou hier blz kunne schrijven waarom de splitsing totaal debiel is. Ma ik ga het laten...

Anoniem04
14 september 2005, 13:41
goed morpheus :niceone: je vermeld die afkorting in een thread die er niets, maar ook niets mee te maken heeft.

Misschien iets minder belangrijk ook maar als autoliefhebber vind ik imo dat het het uitzicht van de auto ook vermindert en als je zoiets af je ruit haalt maakt het nog eens plekken ook nog :oink:

joyraider
14 september 2005, 15:18
over het algemeen heb ik het niet zo op Wallonië, maar ik vind dat die uitspraak over da Vignet even goed een (zoveelste) blunder van De Gucht had kunnen zijn, en dat we op basis van die uitspraak niet zomaar moeten beginnen wijzen op Wallonië.

iedereen (ook vrijwel alle politici) is het er over eens: dat vignet is een stom idee, zeker om dat alleen in Wallonië te gaan invoeren. en als het in heel België wordt ingevoerd ist sowieso dikke uitknijperij, heeft totaal geen nut.

ec8or
14 september 2005, 15:31
over het algemeen heb ik het niet zo op Wallonië, maar ik vind dat die uitspraak over da Vignet even goed een (zoveelste) blunder van De Gucht had kunnen zijn, en dat we op basis van die uitspraak niet zomaar moeten beginnen wijzen op Wallonië.

iedereen (ook vrijwel alle politici) is het er over eens: dat vignet is een stom idee, zeker om dat alleen in Wallonië te gaan invoeren. en als het in heel België wordt ingevoerd ist sowieso dikke uitknijperij, heeft totaal geen nut.
jij snapt de diepte van die uitspraak van minister Daerden niet zo goed volgens mij... als dezelfde uitspraak vanuit Vlaanderen zou zijn gekomen ipv vanuit wallonie, had het ook al een hele andere impact gehad. Temeer omdat Wallonie al 10/+ Miljard EURO krijgt elk jaar van Vlaanderen. en dus volgens Daerden's plan nog eens 25 euro per vlaamse wagen die over waalse gewest en snelwegen zou rijden...

maarja van sommigen hier mag je walen en buitenlanders niet bij naam noemen of je bent een rascist maar anderzijds krijg je zelf van diezelfde mensen wel constant verwijten naar de kop geslingerd...

The Patriot
14 september 2005, 15:39

Neem mij niet verkeerd op eh, maar ik heb niet gezegd dat ik belgie hier voor wil splitsen maar dat het mijn totale mening voor de splitsing alleen maar bevordert.

Wallonië werkt zichzelf steeds dieper en dieper in de kosten ( zie franchorchamps ) .. En wie moet da weer oplossen ? Inderdaad, wij vlamingen.

Ik weet ook wel dat het ooit anders was, dat ze naar hier gehaald hebben omdat er geen enkele belg meer in de mijnen wou werken. Maar dat was vroeger en dit is nu.

Ik ben echter bang dat de splitsing van belgië ook slechte gevolgen zal hebben. Meer en meer walen zullen zich in vlaanderen beginnen nestelen waardoor de werkloosheid dus ook weer zal stijgen en de belastingen wss ook.

Al bij al als je het bekijkt. Er zijn pro's vor de splitsing maar er zijn ook contra's. Hoewel ik toch vrees dat de belgische regering ooit eens mogen afstappen. Want zoals ze nu bezig zijn .. ieder belangrijk komt in een kast te zitten en te wachten .. voor wat ? Voor de volgende regering ? Tis nu da ze er werk moeten van maken. En keb het niet alleen over het dossier BHV

-Helld0g-
14 september 2005, 15:39
tis al afgekeurd....

ec8or
14 september 2005, 15:47
tis al afgekeurd....
en terecht, bewijst eens temeer dat het niet enkel de 'idiote flaminganten' zijn van dit forum die hier aanstoot aan nemen/namen.

-Helld0g-
14 september 2005, 17:04
PS nog even over het vignet (dat later over heel België zou ingevoerd worden)

waarom zouden ze belgen nu dat vignet laten kopen en de kostprijs ervan van onze belasting aftrekken? onze inschrijving (met nummerplaat) is toch genoeg bewijs?

en wat is nu 25euro als je het vergelijkt met frankrijk? imho zou de kost toch wat meer mogen doorwegen voor vrachtverkeer (maar o wee zie dat België niet meer als transitland zou aanzien worden)

nog deze kleine mededeling: wie gelooft dat de inkomsten naar betere wegen zouden leiden -> :doh:

cura
14 september 2005, 18:34
nog deze kleine mededeling: wie gelooft dat de inkomsten naar betere wegen zouden leiden -> :doh:
waarom ":doh:", het is bewezen in andere landen dat het werkt... frankrijk heeft zelf geprivatiseerde wegen en die hun wegen zijn bij de beste kwaliteit van europa.. ze hebben wel geen verlichting, maar qua wegkwaliteit doet belgië serieus onder

heb je enige gedacht hoeveel schade auto's en zeker vrachtwagens aan het wegdek aanbrengen?
ik vind het maar logisch dat die buitenlanders mogen betalen voor ons wegdek te beschadigen.. wij betalen al, zij niet..

Time
14 september 2005, 19:37
geprivatiseerde wegen is toch nog iets anders dan een wegenvignet dacht ik toch:s in frankrijk gaat het rechtstreeks naar de kas waaruit de wegen onderhouden worden, in wallonier zou het gewoon naar de waalse kas gaan
of mis ik hier iets :x

cura
14 september 2005, 21:09
ik had het over de inbreng van buitenlanders (vnl vrachtwagens) die zouden bijdragen aan de investeringen in het wegennet, en niet enkel in wallonië maar over een federale uitvoering hiervan

stoffer
15 september 2005, 12:51
flaminganten zijn niet idioot, verre van zelfs, die hebben tenminste door dat een land als België gedoemd is om te splitsen. ec8tor zijn reply was wel degelijk op z'n plaats, want het toont alweer eens aan hoe idioot men daar kan doen en dat de solidariteit blijkbaar maar van 1 kant komt (de Vlaamse).

:lol:
9 op 10 van de replys zijn gepost door mensen die nog nooit solidair geweest zijn met Wallonië en die al die shit ophalen door leerkrachten en onze o zo objectieve media die België reeds een 10tal jaar kapot proberen te maken.

Dat dit voorstel ronduit slecht en belachelijk was geef ik toe, en ik versta niet hoe dieje minister nog maar durft zoiets voor te stellen.
Had die nu gezegd "een vignet voor gans België", dan zou dat wel een goed initiatief geweest zijn.

Hopelijk beseft ge wel dat wanneer er een splitsing zou komen zo'n vignetten wel kunnen ingevoerd worden, want dan heeft Vlaanderen niks meer te zeggen aan Wallonië.

ec8or
15 september 2005, 13:16
9 op 10 van de replys zijn gepost door mensen die nog nooit solidair geweest zijn met Wallonië en die al die shit ophalen door leerkrachten en onze o zo objectieve media die België reeds een 10tal jaar kapot proberen te maken.

Dat dit voorstel ronduit slecht en belachelijk was geef ik toe, en ik versta niet hoe dieje minister nog maar durft zoiets voor te stellen.
Had die nu gezegd "een vignet voor gans België", dan zou dat wel een goed initiatief geweest zijn.

Hopelijk beseft ge wel dat wanneer er een splitsing zou komen zo'n vignetten wel kunnen ingevoerd worden, want dan heeft Vlaanderen niks meer te zeggen aan Wallonië.
ik ben al een 15-tal jaren onvrijwillig solidair met wallonie.. en met zoveel anderen waar ik niet achter sta...
en het is niet het feit op zich dat zo storend is maar die overdonderende chauvinistische arrogantie die tal van waalse politici zich aanmeten - het level van 'respect' dat zij tonen naar ons, vlamingen toe, ligt zwaar onder 0. en DAT is precies wat velen tegen de borst stoot en wat keer op keer een beetje verder doorweegt.

stoffer
15 september 2005, 13:33
ik ben al een 15-tal jaren onvrijwillig solidair met wallonie.. en met zoveel anderen waar ik niet achter sta...
en het is niet het feit op zich dat zo storend is maar die overdonderende chauvinistische arrogantie die tal van waalse politici zich aanmeten - het level van 'respect' dat zij tonen naar ons, vlamingen toe, ligt zwaar onder 0. en DAT is precies wat velen tegen de borst stoot en wat keer op keer een beetje verder doorweegt.

Dermee dat ik zeg "9 op 10"
Dus omdat ge een paar persoonlijkheden in de politiek niet kunt hebben gooi je direct de helft van het land weg?
Tonen wij Vlamingen dan zo'n respect naar de Walen?
Dat de politiekers in Vlaanderen es op hun strepen moeten staan en es zeggen dat de Walen niet moeten overdrijven en af en toe hun mening es moeten doorduwen is allemaal just. Maar omdat onze politiekers het lef er niet voor hebben direct gaan spreken over splitsen gaat me toch te ver.

ec8or
15 september 2005, 13:50
Dermee dat ik zeg "9 op 10"
Dus omdat ge een paar persoonlijkheden in de politiek niet kunt hebben gooi je direct de helft van het land weg?
Tonen wij Vlamingen dan zo'n respect naar de Walen?
Dat de politiekers in Vlaanderen es op hun strepen moeten staan en es zeggen dat de Walen niet moeten overdrijven en af en toe hun mening es moeten doorduwen is allemaal just. Maar omdat onze politiekers het lef er niet voor hebben direct gaan spreken over splitsen gaat me toch te ver.
het is helemaal niet zo oppervlakkig als jij het laat uitschijnen... die 'paar persoonlijkheden' zijn er omdat de algemene mentaliteit navenant is, omdat het volk er daar achter staat, om dat Wallonie Wallonie is en de walen het volk zijn... dat zijn allemaal oorzakelijke verbanden van mekaar en die zijn er niet van gisteren op vandaag gekomen.
en het gaat er ook niet over of vlaamse politici zich laten kontneuken of niet door hun waalse collega's, het gaat er over dat vlaanderen en wallonie 2 totaal verschillende regio's/volkeren/gebieden, en ja, eigenlijk 2 verschillende landen zijn! die door een of ander niet-werkend vernuftig systeem worden samengehouden tot wat het mometeel is, de federale staat België.
en dat wallonie niet wilt splitsen omdat ze anders hun 10/+ miljard subsidiering vanuit vlaanderen verliezen lijkt me nogal wiedes, maar voor vlaanderen zou het mijns inziens vooral positief zijn moest er gesplitst worden.

Genious
15 september 2005, 17:44
waarom zouden ze belgen nu dat vignet laten kopen en de kostprijs ervan van onze belasting aftrekken? onze inschrijving (met nummerplaat) is toch genoeg bewijs?

wel
- 1 systeem is beter dan 2, zodat het overzichtelijk blijft
- buitenlanders moeten nu ook dokken voor onze wegen, wat maar eerlijk is imo

ik ben persoonlijk wel meer voorstander van het Duitse systeem, daar zit er een bakje in de wagens dat je via satteliet lokaliseert (gps ofzoiets) en dus weet op welke weg je rijdt en wie je bent. op het einde van de maand ligt gewoon de rekening in de bus.
er zou nog een aantal jaar een overgang kunnen zijn waarin zowel vignetten als het systeem toegelaten zijn en constructeurs zouden het moeten beginnen in te bouwen in elk nieuw type wagen. :)

Spoox
15 september 2005, 18:53

euh jaja echt wel hoor, de Vlaamse onafhankelijkheid wordt er op school wel met de soeplepel ingelepeld door al die flamingantisch rechtse leerkrachten :unsure:
En bedoel je onze oh zo objectieve media die iedereen verketteren die nog maar Vlaanderen en onafhankelijk in dezelfde zin vernoemt? Echt ik ben al dat overdreven linkse gedoe en politieke brave correctheid kotsbeu.

En ja, ik besef heel goed dat Vlaanderen dan niks meer te zeggen heeft over Wallonië...hadden wij daar dan ooit al iets te zeggen misschien? Wij zijn gewoon rijke marionnetten van het rode Waalse bastion. Bij een splitsing weet ik tenminste zeker dat onze jaarlijkse 10 miljard niet naar een bodemloze put verdwijnt. Dan doen de Walen voor mijn part wat ze willen, zolang wij er maar niet meer voor moeten opdraaien.

stoffer
15 september 2005, 19:06
Zelf de linksen zijn tegenwoordig pro splitsing
Dus flamegant impliceert niet dat die persoon rechts is.
(Ikzelf ben eerder rechts gezind maar helemaal niet voor de splitsing)

Spoox
15 september 2005, 19:28
ik ken weinig linksen die daar voor uitkomen eerlijk gezegd (misschien de mensen van Spirit maar meer ook niet), in ieder geval ligt dat natuurlijk ook aan de media die dergelijk beeld creeëren: een flamingant is heel wat rechtser dan iemand die pro België is.

Biebel
15 september 2005, 23:32
Ik heb eigenlijk niks tegen een wegenvignet zolang het maar een bestaande (wegen) taks vervangt. Het werkt idd zoals Frankrijk bewijst.
Zolang het maar een Belgische (dus federale) regeling is en er geen onderscheid gemaakt wordt tussen de gewesten/provincies/... . Een wegenvignet moet over gans het grondgebied gelden voor de inwoners (en ook voor de buitenlandse bestuurders om het gemakkelijk en niet te duur te maken voor hen)

Ma bon, aangezien het nog nie voor direkt is zullen we de kat nog maar ff uit de boom kijken :)

B.

The Patriot
16 september 2005, 22:44
euh jaja echt wel hoor, de Vlaamse onafhankelijkheid wordt er op school wel met de soeplepel ingelepeld door al die flamingantisch rechtse leerkrachten :unsure:

Laat die unsure maar weg ;) Want er zijn de dag van vandaag tamelijk wat leerkrachten die op de lln een invloed uitoefenen van de walen zijn "slecht" en si en la en tralal ;)

Spoox
17 september 2005, 00:15
in mijnen tijd was da toch anders :p
maar de secundaire schoolbanken zijn dan ook al een tijdje geleden voor mij :-)
daar werd met geen woord over gerept toen.

cura
17 september 2005, 03:44
4 jaar geleden allesinds ook niet

stoffer
17 september 2005, 10:00
Vanaf et 1e middelbaar viel het me op dat bepaalde leerkrachten niet bepaald voor de Walen waren. (om het nog zacht uit te drukken)
En ondertussen ben ik er ook al 20, dus das toch al zeker 8j bezig.

[B]Rocketeer
17 september 2005, 10:26
Ik ben VOOR het wegenvignet.
Ma daar zoals al eerder is gezegd, voor HEEL België.

Dat het werkt, hebben we al voorbeelden genoeg van in het buitenland. En daar zijn de wegen toch beter als hier :)

Want nu betaal ik belasting voor op de wegen te rijden, terwijl genen ene wag waar ik veel op rij, in goeie staat is. Zit nu al paar maand nen dikken bobbel, met daarna ne put in het wegdek.

Elke keer alek erover rij hoorek mijn rechterwiel "dok" zeggen. Heel fijn op een baan waar je 90 mag :s. Om over veiligheid maar te zwijgen :s

Het zal ook wel goed zijn voor uw belasting. Stel dat je 100€ elk jaar moet neertellen, nog altijd beter dan mijn +200€ dak aan wegentax nu betaal :)

Systeem zoals in duitsland, zoals ook al gezegd, is ook wel een tof idee. Hoe meer km's je rijdt, en afhankelijk van welke wegen je neemt, betaal je verkeersbelasting.

Ook vind ik het gewicht van een wagen belangrijk voor een wegentax. Een wagen van 1,5ton zal de weg meer "belasten", dan een wagen van 800kg.

Zoiets gewoon invoeren kunde ni doen, er moet voor mij heel goe over nagedacht worden. Iets wat hier in België meestal ni het geval is.
Hier ist: Goe idee, zeeer slechte uitwerking.
Vb. Zone 30 aan scholen (tmoest zo rap gaan, da het permanente borden zijn geworden ipv LED-borden met variabele snelheid op)