PDA

Volledige versie bekijken : Noodweer in ons Belgenlandje: wateroverlast!

Dennoman
11 september 2005, 17:01
Zoals iedereen wel gemerkt zal hebben, heeft het gisteravond bijna overal in België deftig geonweerd. Nu is mijn vraag: hebben jullie last gehad van de waterschade, een blikseminslag, het is al eender?
Wij waren gisternamiddag naar de Ikea in Zaventem getrokken, om wat spullen te kopen voor op kot. Die zijn we in Leuven gaan lossen, en daar onweerde het toch al behoorlijk hard. Toen we thuiskwamen was het hek helemaal van de dam. Gelukkig was het snel voorbij toen het "oog" van de storm voorbijgetrokken was... geen schade opgelopen, geen water in de kelder, enkel wat binnengeregend in enkele kamers...

demon326
11 september 2005, 17:03
hier heeft het alleen wat door geregend maar voor de rest niks speciaal gewwest :applause:

kakature
11 september 2005, 17:05
GVD hier plots een overdreven regenbui :eek:.
Brandweer zal veel werk hebben :(

Time
11 september 2005, 17:05
een halfuurke motregen, niks meer:)

kakature
11 september 2005, 17:08
Bij ons heeft een tunnel van de expresweg ondergelopen & afgesloten geweest.
Grote delen van Rekkem (deelgemeente) stonden onder water (New Orlean style :unsure: )

Dennoman
11 september 2005, 17:30
Ahja, Rekkem is uitgebreid in het VTM nieuws geweest... en nog een gemeente daar in de buurt... Dalem ofzoiets?

Cazzz
11 september 2005, 17:41
Niks van gemerkt hier :D

eniac
11 september 2005, 17:51
Ik kon onze oprit niet op omdat m'n straat minstens 50cm onder water stond. Elders gaan parkeren en dan schoenen uit en al pootje-badend naar huis gegaan. Geen waterschade, alhoewel de geburen zeiden dat het nogal close was (al goed dat ons huis wat hoger ligt).

Wel goed wat aquaplaining gevoeld onder de baan.

exo
11 september 2005, 18:29
Kzag opt nieuws nen duitser die ze uit z'n wagen hebben moeten helpen.
Nieuwe bmw 5 reeks stond helemaal onder water. Zoiets moet gewoon pijn doen.
Je zag het water uit de deuren stromen toen ze hem op het "droge" hadden.

Typhon`
11 september 2005, 19:21
nog nooit last gehad en zal het nooit hebben hier :).

Avilowca
11 september 2005, 19:56
hier boven Leuven was het al een tijdje aan het rommelen, en zo rond 10 uur was het toch wel van da zenne. ik heb hier 4 veluxen en diene regen tis voor zot te komen :(

Obi-Jan
11 september 2005, 20:14
Op de moment is het in Gent serieus aant onweren ^^

ComputerVISTA
11 september 2005, 20:15
Mijn pomp heeft een hele nacht non stop gedraaid voor het stijgende grondwater weg te houden.

10 cm in de kelder en de dender staat weer veel te hoog naar mijn zin. Laten we hopen dat het niet wordt zoals een paar jaar geleden want dan heb ik 1 meter water in men huis. En dan vooral een grote dank aan de mensen die grote villa's zetten op goedkope grond en de grachten toe gooien en bomen uit doen net buiten Geraardsbergen.

Preske
11 september 2005, 20:29
geen directe last gehad hier. maar er zijn hier toch enkele serieuze knallen in de buurt geweest. Zo donderen dat het deed, de voordeur rammelde zelfs. (en eer die rammelt, moete al goe bezig zijn)

maar ouders doen in verzekeringen, dus we gaan ons morgen weer aan een hoop schade mogen verwachten van boerkes waarvan hun schuur kapot is :p

morbus`
11 september 2005, 20:42
Bliksem is hier ingeslaan :D!
Ik voelde het toch wel neig!

kakature
11 september 2005, 21:15
Hmm, de lucht buiten ziet bruin :wtf:
Het is net alsof er een zonsverduistering is of zo, echt.
Ik denk dat we vannacht nog een portie regen mogen verwachten :D

I :love: regen 's nachts

Brecht
11 september 2005, 21:58
zeg kakature, weet gij soms of der veel water zou staan op paradijs en rekkem?

kakature
11 september 2005, 22:00
Ik vrees van wel. Gisteren toch.
Mijn pa is hier niet, maar die zal het zeker weten (Hij's brandweerman).
Vanaf dat hij thuiskomt zal ik het hem vragen en posten (als het niet te laat is natuurlijk ;))

slash
11 september 2005, 22:01
hier niks. Limburg is gespaard gebleve denk ik :p zoals al de ganse zomer

kakature
11 september 2005, 22:04
Ganse zomer? M'n kloten ja. Heb eens een weekendje Limburg meegepikt deze vakantie en 3 dagen non-stop regen :(

Brecht
11 september 2005, 22:29
aangezien men meme en pepe daar wonen op paradijs, in de vagevuurstraat moest ge da weten zijn.

menlor
12 september 2005, 01:42
was met ma naar da klara concert in brussel
we waren door en door nat terwijl we grote paraplu hadden, en water kwam tot aan de enkels :p
In ons straat een kant allemaal 1 m water in de kelder. En onze kant nikske, zo droog als iets( een geluk had er net twee pc's opgeslagen. Nu staan ze weer boven voor veiligheid :p )

ComputerVISTA
12 september 2005, 12:04
Gisteren 10 cm nu een halve meter :sop:En aan de wolkskes te zien ziet het er niet uit als of het er beter gaat op worden.

t'wordt dringend tijd dat ze der iets gaan aan doen!

Preske
12 september 2005, 12:48
Ja zie. da versta ik nu es niet. Ze zitten dat al jaren te roepen. Maar wat precies kan er aan gedaan worden?

De riolen groter maken is het enigste wat me het meest haalbare lijkt.

ComputerVISTA
12 september 2005, 12:55
Ja zie. da versta ik nu es niet. Ze zitten dat al jaren te roepen. Maar wat precies kan er aan gedaan worden?

De riolen groter maken is het enigste wat me het meest haalbare lijkt.

Nee preske nee! Wat eraan gedaan kan worden is al die sjieke villa's weer platgooien net buiten Geraardsbergen en al de oude grachten weer open maken en de bomen die der ooit stonden weer aan te planten. En vooral de dender nog is baggeren. Dit laatste is volgens men grootmoeder in 50 jaar niet meer gebeurd. And gues what: Vroger stond G'bergen nooit onder water maar dan was het natuurlijk overstromings gebied er nog en werd er bijna elk jaar gebaggerd.

En ik vraag me af waarom er nog altijd gronden te koop staan in dat bepaald gebied!

DBK
12 september 2005, 13:25
kzat in de ardennen en theeft daar ff geregend, ni hard ofzo, raar, zeker als ge dan zie da het in La Roche zo erg was, allé ja ardennen zijn groot en kheb er geen gedacht van of wij daar dicht bij zaten of ni :)

BambooZelD
12 september 2005, 13:38
Nee preske nee! Wat eraan gedaan kan worden is al die sjieke villa's weer platgooien net buiten Geraardsbergen en al de oude grachten weer open maken en de bomen die der ooit stonden weer aan te planten. En vooral de dender nog is baggeren. Dit laatste is volgens men grootmoeder in 50 jaar niet meer gebeurd. And gues what: Vroger stond G'bergen nooit onder water maar dan was het natuurlijk overstromings gebied er nog en werd er bijna elk jaar gebaggerd.

En ik vraag me af waarom er nog altijd gronden te koop staan in dat bepaald gebied!

is idd het probleem ..
Moest iedereen wa meer boomkes zetten, en ni alles vol leggen met klinkertjes en ni gaan bouwen in overstromingsgebiedtjes tzou allemaal zo ne gang ni gaan.
Tis in feite ons eigen schuld en die van de gemeente die alleen aan hare portemonnee peist bij het inkleuren van het gewestplan

vb bij ons is de sporthal ondergelopen, tja toen die er nog ni stond en het regende fel dan stond da veld daar ook helemaal onder water? en dat is dus nu ni veel anders :p

klootvis
13 september 2005, 00:46
Een groot part van het probleem zit volgens mij toch wel in een gefaald ruimtelijk ordeningsbeleid. Er zijn gemeenten in zuidelijker Vlaanderen (waar het reliëf al iets begint te golven) waar het schepencollege het heeft aangedurfd vallei-arealen te verkavelen met een gesloten afwateringssysteem. Hoegaarden bvb. om er maar eentje te noemen. Mensen die het licht op groen hebben gezet voor dergelijke bouwprojecten verdienen niet minder dan voor de rechter gedaagd te worden.

Daar komt bovendien bij dat vele landbouwers hun landbouwgronden parallel aan de hellingsgradiënt ploegen (= watergeulen creëren), waardoor het water nog vlotter de kans heeft om snelheid te maken en een hele modderstroom met zich mee trekken in de neerwaartse watergeul. Toevallig lag diezelfde grond voor een geruime periode braak, waardoor de bodem niet gecompacteerd wordt door bomen/hogere planten, wat resulteert in nog meer vetzakkerij die naar de verkavelingspareltjes vloeiden.

De Belg mag dan misschien sinds de naoorlogse periode de stempel dragen dat hij met een baksteen in de maag geboren is, de gangbare opinie dat men kan bouwen waar men wil & dat natuur altijd moet wijken voor infrastructuur (omdat natuur niet rendabel is) moet inderdaad dringend eens bijgeschaafd worden

Timmie
13 september 2005, 02:11
Hier heeft nog nooit iets onder water gestaan :)

maar goed ook