PDA

Volledige versie bekijken : door plassen/vijvers rijden...

EyeBallz
11 september 2005, 11:34
zoals bij iedereen waarschijnlijk heeft het hier ook gegoten dat het gene naam heeft
nuja, ge zijt stom of ge zijt het nie, maar wij zijn gisteren dus uitgeweest met de auto (voor ne keer dak uitga...)
ik heb dus met de auto door plassen van +/- 40cm diep moeten rijden (mitsu space star)
elke keer als we daar dan terug uit reden piepde de motor
weet er iemand door wat dat komt?
is het slecht voor de motor? wss wel maar kom
iemand die dit nog heeft voorgehad?

CyberLama
11 september 2005, 12:06
Welk soort gepiep? Elektronisch gepiep? Piepen zoals metaal dat niet geolied is?

Reedsh
11 september 2005, 12:08
ja tof weerke
da bleek hier modderoverstroming te zijn, nix aangegeve ofzo, 3 uur snachts, ik rij hier door, das hier zo me van die bloembakke voor te slalommen. kverlies controle over auto in den bocht, knal tege zo nen bloembak, gans da voorste stuk nar de zak
verzekering dekt da ni omda ik da had moete zien da het modder was.

brainwashed
11 september 2005, 12:32
da gepiep kan ook uwe riem zijn die doorslipt omdat die nat is ofzo
door water rijden kan zoveel kwaat ni als ge ne diesel heb bij ne naft zit dat ander
@reedsh dus ge kunt voor alles zelf opdraaien

Burny
11 september 2005, 12:36
Idd, da piepen is gewoon uwe multiriem (waar den alternator ophangt), of riem van de stuurbekrachtiging of airco, voor zover die allemaal aparte riemen hebben. Kan geen kwaad.

zombie
11 september 2005, 12:40
da gepiep kan ook uwe riem zijn die doorslipt omdat die nat is ofzo
door water rijden kan zoveel kwaat ni als ge ne diesel heb bij ne naft zit dat ander
@reedsh dus ge kunt voor alles zelf opdraaien

buite dat wanneer ge een beetje teveel water in u cilinders krijgt bij nen diesel.
uwen blok of biëls gewoon om zeep zijn.

maar idd , da piepen zal 9/10 van u riemen zijn

dries_v
11 september 2005, 14:17
Als ge pech hebt zijn uw remschijve ook kromgetrokke door de plotse afkoeling van het water. Maar da heeft niks met da gepiep te maken ,is gewoon iets buiten uit ;)

Greetz

Bramboogie
11 september 2005, 14:24
met nen ouwen diesel kan die zelfs redelijk wa water verwerken ze
gewoon genoeg gas geven :D

heeft iemand da ooit gezien op discovery channel waar drie teams een wagen moesten maken om een eind onder water te rijden met een een snorkel?
met een eenvoudige diesel die warm staat mag zelfs alle stroom wegvallen, da marcheert dan nog altijd

eniac
11 september 2005, 15:57
Ik heb het mij gisteren toch niet geriskeerd om tot aan onze oprit te rijden. Straat stond meer dan 50cm onder water. Auto wat verder geparkeerd, schoenen uit en pootje baden :p

Gelukkig niks van water in huis. Wel serieus wat aquaplaining gehad aan 75km/u op de baan Gent-Oudenaarde. Niet levensbedreigend maar toch even verschieten ja.

Dirkxke
11 september 2005, 19:12
kunt ge geloven da het hier in Genk nie noemenswaardig geregent heeft?

weird...

lttuvix
11 september 2005, 19:13
hmm wat gebeurd er met je wagen als je onder water rijd

versnellingsbak kan na de zak gaan als die afdichting niemeer goed is
smerende eigenschappen gaan verloren
water gaat in je motorblok wat zeer slecht is
uw distributieriem kan doorslippen waardoor ge uw wagen in de zak kunt rijden

@ reedsch
hoe hard reed ge dan?

Bramboogie
11 september 2005, 19:33
uw distributieriem heeft tanden, die kan niet slippen, enkel breken
smerende materialen zijn vaak ook waterafstotend

als ge nen diesel hebt is het gewoon belangrijk dat uw luchtinlaat nie in het water zit... en electronica die uitvalt is ook nooit goe e

slash
11 september 2005, 20:51

weird...

hier ook nie :)
deze zomer is limburg nogal gespaard gebleve :)

[BAT]krikke
11 september 2005, 21:32

distributieriem(of ketting in sommige gevallen) heeft idd tanden maar die is meestal goed afgeschermd.
men bedoeld hier de multiriem die meestal onafgeschermd zit en kan doorslippen op de rollen waar hij over loopt

moest u distributieriem zo makkelijk kunne doorslippen bij nat weer, tzou u nogal wa kosten elke keer alst regent :D--> klepstoters kapot, nokkenas scheef, kleppen die gewoon door u pistons heen vliegen :crazy:

GhO$T
11 september 2005, 21:41
Wel serieus wat aquaplaining gehad aan 75km/u op de baan Gent-Oudenaarde. Niet levensbedreigend maar toch even verschieten ja.
is iedere auto daar eigenlijk zo gevoelig voor of ligt da aan de banden; juist ook weer naar Gent gereden in de gietende regen en ge zou er bijna schrik van krijgen op de autostrade als er zo'n geulen vol water staan.

Iedere keer als ge daar in beland (vb als ge van vak verandert) slaat diejen auto echt precies weg; en als er veel water tergelijk valt of waardoor da gewoon op de baan blijft staan of als ge door nen ferme plas rijdt reageert da stuur precies heel anders enzo (weet niet als ik echt aquaplanning heb maar vertrouw het alleszinds nie om op zo'n momenten veel te gaan remmen of uit te wijken...)

CyberLama
11 september 2005, 22:06
Schijnt vooral bij brede banden gevaarlijk te zijn. Logisch ook, bij dunne bandjes kan het water sneller er vanonder uit geperst worden, bij brede banden lukt dit zo goed niet. Hoe dieper de insnijding hoe beter ook, denk ik. Versleten banden hebben minder diepe geulen die ook dienen om het water goed af te voeren.

Asserti
11 september 2005, 22:41
hm, net van limburg naar west vlaanderen gereden, enkel wat motregen gehad...

dries_v
11 september 2005, 22:42

als ge nen diesel hebt is het gewoon belangrijk dat uw luchtinlaat nie in het water zit... en electronica die uitvalt is ook nooit goe e

Met ne naft kunt ge best inlaat ook vrij laten eh ;)
En elektronica en water? Dunno, giet is 2 l water over u moederbord, heeft ongeveer zelfde effect :p

Kort gezegd: Stay the f*ck out of the water with a car :ironic:

Greetz

GADGET
11 september 2005, 22:58
ons dorp lag daarnet half blank.

ZEER leuk om overal door te rijden me den defender :D

2s2k
11 september 2005, 23:05
hier bijna geen druppel :x

Slayerbe
11 september 2005, 23:12
hier gans een ondergrondse garage onder van een appartementblok
riolering kon het water nimeer slikken => het liep schoon de garage in meer als een meter water in die garage den elentrik is dan ook nog uitgevallen in heel da gebouw want die meters stonden in die garage
plezant is iets anders

die auto's kwamen der ook shiek voor die daar stonden :lol:

eniac
11 september 2005, 23:29
GhO$T']is iedere auto daar eigenlijk zo gevoelig voor of ligt da aan de banden

Staat en breedte van de banden, gewicht van de wagen (zwaardere wagen -> meer grip imho, beetje zoals in de winter als de vrachtwagens u komen voorbijsteken in de sneeuw terwijl gij al zit te slieren voor zot) en type van aandrijving imho (vierwielaandrijving veiliger uiteraard).

Van rijvak veranderen terwijl er zo'n sloten over de baan lopen, toch geen pretje.

angelus2002
11 september 2005, 23:53
Brede banden kunnen zowel een voordeel als een nadeel zijn.

Voordeel: Brede banden zijn soms breder dan de spoorvorming, waardoor een deel van de band altijd tractie blijft hebben (echter, zal dit in de praktijk weinig opleveren, of je moest al hele brede banden hebben. Camions bijv.)

Nadeel: Je zal sneller slippen, aangezien het water moeilijk wegkan. Zeker bij achterwielaandrijving een risico.

Als je begint te aquaplannen; gas lossen, stuur rechthouden en bidden tot je terug grip hebt. Beginnen remmen/sturen en paniek is op zulke momenten dodelijk...

Heb me trouwens laten vertellen dat rijden door diepe plassen minder gevaarlijk is dan door sporen/ondieper water. Bij diepe plassen zou het overtollige water een remmende kracht hebben, waardoor je wagen naar benden geduwt wordt. Weet alleen niet of het waar is, en wens dit ook niet in de praktijk te testen. Kandidaten?

12 september 2005, 01:26
is idd waar angelus.
Door dat het water de auto afremt gaat het gewicht naar voor gaan en gaat er meer druk komen op de voorwielen.
Auto's met fwd zijn daar zeker mee gebaat, rwd's zijn op dat vlak gevaarlijker...

Quilombo
12 september 2005, 03:14
hier bijna geen druppel :x

daar gaat de thread toch niet over, nutteloze reply imo :s

on topic: plassen vermijden (niet 50 cm ofzo, maar eerder 1 a 2 cm, normale plassen) met auto en brommer of hoeft dat niet, wat zijn gevolgen van wat spatten in de motor, niet echt goed of maakt het niet uit

eniac
12 september 2005, 06:58
Bij diepe plassen zou het overtollige water een remmende kracht hebben

Dit is alleszins volledig correct. Heb ik hard mogen voelen eergisteren ;)

GhO$T
12 september 2005, 17:24
GhO$T']juist ook weer naar Gent gereden in de gietende regen
:sop:

de regen heeft er wel niks mee vandoen maar ik zit ondertussen vast in gent :D men batterij is zo dood als wat :doh: hier zit ik nu hé... :p

GADGET
12 september 2005, 17:32
startkabels :p

lttuvix
12 september 2005, 18:19
krikke']
moest u distributieriem zo makkelijk kunne doorslippen bij nat weer, tzou u nogal wa kosten elke keer alst regent :D--> klepstoters kapot, nokkenas scheef, kleppen die gewoon door u pistons heen vliegen :crazy:
zeg ook nie da het vanaf eerste keer raak is, maar het kan zijn bv oude riemen doe dat meermaals en ge zult het wel merken... distributieriemen kunnen WEL slippen, al meermaals gezien in garages

niet bij een overdreven watermassa zoals idd in een grote waterplas rijden...

GhO$T
12 september 2005, 18:28
startkabels :p
zijn onderweg :p

dan heeft ne mens es gedaan met zijn examens, kan hij nog nie geraken waar hem wilt :D

Lucian
12 september 2005, 18:54

weird...
bwah das hier nooit voor zover ik weet
enkel int centrum omdat da in moerasgebied ligt, durft het soms wel overstrome, ma voor de rest heb k hier nog nooit iets echt weten overstromen
zulle wa hoger ligge dan de rest zeker :)

CyberLama
12 september 2005, 23:01
ons dorp lag daarnet half blank.

ZEER leuk om overal door te rijden me den defender :D

yeah, toch handig om zo'n auto te hebben! Die heeft MINSTENS een keer per twee jaar nut!

CAS
13 september 2005, 03:02
yeah, toch handig om zo'n auto te hebben! Die heeft MINSTENS een keer per twee jaar nut!

Lol, ik denk dat die Defender wel meer dan twee keer per jaar zijn nut bewijs hoor. Snap ergens wel wat ge bedoeld, de meeste SUV's (ook al is een Defender geen SUV) worden gekocht en gebruikt op het zwaarste terrein => de parking van de GB. Maar een Defender is toch wel gemaakt om offroad te gaan, en als je weet wie er mee rijd (Gadget dus) dan mag je ook wel aannemen dat die de nodige modderbaden zal krijgen.

GADGET
13 september 2005, 10:43
8 oktober naar kleigroeve :D Tzal nen beige defender worden.

DBK
13 september 2005, 18:16
8 oktober naar kleigroeve :D Tzal nen beige defender worden.héhé zalig, waarda ergens? hier in de geburen zijn trouwens echt veel kleiputten enz maar das nogal redelijk privé terrein :p

Herr_Trigger
13 september 2005, 18:23
ot:

Originally Posted by [BAT]krikke
moest u distributieriem zo makkelijk kunne doorslippen bij nat weer, tzou u nogal wa kosten elke keer alst regent --> klepstoters kapot, nokkenas scheef, kleppen die gewoon door u pistons heen vliegen

Zoals lttuvix zegt, kan wel doorslippen, maar dan moet ge al goed uw best doen. :)
120km/h in 5e vitesse, gooi maar es inneens naar 3e ipv 4e. Sommige mensen merken zoiets te laat bij koppeling lossen et voila. Mensen (sorry, maar vooral vrouwen :x )
krijgen de gekste dingen klaargespeeld met wagens, believe me. ;)
Bij ons kwam e vrouwke binnen met immens hoog verbruik voor e klein naftje. Bleek dat ze hare choke-hendel gebruikte voor haar handtas aan te hangen, altijd. :applause:
Was handig zei ze. Hebben dan maar een haakje bevestigd aan dashboard. Verbruik direct omlaag en madam natuurlijk content. :D

Tot zover mijn ot-zever.
Back on topic...

GADGET
13 september 2005, 18:48
héhé zalig, waarda ergens? hier in de geburen zijn trouwens echt veel kleiputten enz maar das nogal redelijk privé terrein :p

Da is eerst nen tocht en die eindigt in een grote kleigroeve waar ge zo zot kunt doen als ge wilt. Wij gaan ni alles doen met onzen defender ze, is soms iets té zot om met zo nen jeep te doen. Da is dan voor de samoerai'kes die volledig leeg zijn en die ne halve meter vorhoogt zijn zeg maar :p Is bv ne stijle wand waar ge vollenbak moet oprijden om erop te geraken (zodage ni me uwen buik op de rand ligt en u 4 wielen geen contact maken me de grond :p ) maar door die snelheid jumpte dus letterlijk ne meter naar boven nog ies :p Da zijn dingen voor moos-jeeps.
http://www.4x4festival.be/