PDA

Volledige versie bekijken : Belgische F16 stort neer op Waddeneilanden

Santa
9 september 2005, 12:59
Belgische F16 neergestort in Nederland
Een Belgische F16 is vanmorgen neergestort bij het Nederlandse Waddeneiland Vlieland. Over de toestand van de bemanning is nog niets bekend.

" VLIELAND - Een Belgische F-16 is vrijdag aan het eind van de ochtend neergestort bij het Nederlandse Waddeneiland Vlieland. Er was een piloot aan boord, over zijn toestand is nog niets bekend.
Het is nog niet duidelijk of de piloot zijn schietstoel heeft kunnen gebruiken voor de crash van het toestel. Volgens de woordvoerder zijn er vier verkenningsploegen naar de plaats van het ongeval gestuurd.

De F-16 steeg eerder vanochtend samen met drie andere F-16’s op vanop de luchtmachtbasis van Florennes, in het kader van een oefening.

Een helikopter van de kustwacht ontdekte ongeveer 5 kilometer buiten de kust de brokstukken. Volgens het Nederlandse persbureau ANP zijn er drie helikopters en vier reddingsboten op weg naar de plaats van het ongeval. "

Bron : De Standaard

Hier kan denk ik wel een deftige discussie uit voortvloeien. Verdere informatie is er nog niet, maar het zal waarschijnlijk wel een of ander technisch defect zijn.
Wat ik me al een tijd afvraag is in welke mate het verantwoord is miljarden te investeren in gevechtstoestellen van dat kaliber..
Is een vernieuwing van ons gevechtsvliegtuigenarsenaal nodig of zouden we het beter nog enkele jaren uitstellen en het geld voor andere dingen gebruiken?
Is er nota bene wel geld voor een vernieuwing?
Bron voor discussie.. :p
(Mss kunnen de vliegtuigkenners ons wat info geven,..)

DiDoria
9 september 2005, 13:01
Ik vind dit nog altijd nuttig, belgië geeft ook niet ZOVEEL geld uit aan defensie dacht ik...
Voor de rest best wachten op meer info voor er technische discuties komen :)

Cash
9 september 2005, 13:07
Voor de discussie begint, eerst hopen dat de piloot OK is,
Het toestel vloog onder callsign Sting13, dus waarschijnlijk afkosmtig van het 1eSqn, Florennes.

Ferux
9 september 2005, 13:19
Euh, de vernieuwing is eigenlijk nu al aant gebeuren en de voorstelling was er enkele maanden geleden al (ook op tv en zo). Ze gingen geen grote tanks of straaljagers meer kopen, maar lichtere pantservoertuigen enz.. Ge vindt het wel ergens terug.

Ik vind het niet direct, maar dit herinnerde ik me nog:
- Meer dan 100 lichte pantservoertuigen (niet op rupsbanden, maar op 6 'gewonere' wielen) met vanboven mitrailleurs of kleinere kanonnen.
- De SeaKings (helikopters die versleten zijn) worden vervangen door iets nieuw.
- Aankoop van 2 2dehandse Hollandse boten voor de marine.
- Afschaffing van grote tanks in het leger (naam ontgaat me)

enz

Gentille
9 september 2005, 13:23
het lichaam van de piloot is een paar minuten aangetroffen, dus veel goeds voorspelt dit niet. Ik denk niet de vernieuwing of aankoop van nieuwe gevechtsvliegtuigen voor de nabije toekomst zal zijn aangezien men nog maar net beslist heeft om jeeps, lichte panservoertuigen en nieuwe helikopters aantekopen.

DarkBone
9 september 2005, 13:29
* STING 13 is missing near cornfield. SAR scrambled
* It's a Belgian AF F-16. It crashed 40NM North of Den Helder
* basic flight on 140.275 talking about crash site. found oil and debries
* It happened NW off Vlieland, no info about the pilot. Just oil and debris was seen.
* Overflew de Kooy just before it crashed in the Northsea. No bail-out message received.
* At Koksijde a seaking is leaving for bevekom to pick up a crash crew to fly afterwards to the crash area in the netherlands . calsign Rescue 94
* diverse reddingboten zijn gealarmeerd en varen uit. (den helder)
* Dutch AB412 is Scrambled
* Position of the crash :
Latitude: 53° 15 Min. 00 Sec.
Longitude: 004° 51 Min. 00 Sec.
* the wingops just said "pilot is save"

De Belgische luchtmacht kon nog niets over de oorzaak van het ongeluk zeggen. "De reddingsactie is nog bezig en de toestand van de piloot is nog onbekend." Het zicht bij Vlieland is vrij goed. De F-16 had één inzittende. Volgens een kustwachtwoordvoerder is de kans groot dat de piloot zijn schietstoel niet heeft kunnen gebruiken. "Anders hadden we deze al opgemerkt".

Sterkte aan de nabestaanden, dit wens je niemand toe :(

*edit*
Ik zie dat de poster boven mijn vermoeden bevestigt.

Garmir
9 september 2005, 13:32
Nooit gedacht dat belgië 72 F16 had, ik zag het op teletekst, en moest het maar geloven

edit://
en op het laatste nieuws kan je lezen dat de piloot om gekomen is

DarkBone
9 september 2005, 13:35
Ik las dat het mogelijk een botsing was met een vogel.

Cash
9 september 2005, 13:39
Ik las dat het mogelijk een botsing was met een vogel.

Daar is het nu nog veel te vroeg voor om dat te weten. Ik heb het ook gelezen op een forum, maar dat is gewoon gokken naar een mogelijke oorzaak.

TheOrdreMan
9 september 2005, 13:56
Nooit gedacht dat belgië 72 F16 had, ik zag het op teletekst, en moest het maar geloven

edit://
en op het laatste nieuws kan je lezen dat de piloot om gekomen is
Die vliegen niet alle 72 hoor. Das een getal dat nodig is om de NAVO "blij" te houden.

Gentille
9 september 2005, 13:57
Er zijn er 60 toegewezen aan de NAVO

Ferux
9 september 2005, 14:01
Oorspronkelijk hadden ze er 120, nu vliegen er een stuk of 40 niet meer. Een 60-tal zou wel nog in orde zijn.

Pemphigus
9 september 2005, 14:05
Ik denk dat het zeker nodig is om een zeker defensie te behouden, misschien niet in de mate zoals Amerika doet, maar toch is er nood aan.

We leven niet in een vredelievende wereld, en ik zou het heel erg graag anders zien. Maar ik denk niet dat we naïef moeten oden en zeggen: verkoop alles en geef dit geld uit aan sociale zekerheid.
Als we volledig defensieloos zouden zijn (als Europa dan eh, ik denk niet dat er snel nog oorlog zal zijn tussen europese landen onderling) dan zouden andere landen zeer veel (chantage) druk op ons kunnen uitoefenen.
Eigenlijk is de wereld momenteel 1 grote koude oorlog.

Gentille
9 september 2005, 14:07
Oorspronkelijk hadden ze er 120, nu vliegen er een stuk of 40 niet meer. Een 60-tal zou wel nog in orde zijn.

hebben ze er al niet een stuk of 30 kapotgevlogen? het gebeurt toch regelmatig dat een F-16 van het Belgisch leger crasht?

volpetrolski
9 september 2005, 14:58
hebben ze er al niet een stuk of 30 kapotgevlogen? het gebeurt toch regelmatig dat een F-16 van het Belgisch leger crasht?

inderdaad. ik vroeg me net ook af hoeveel er nog eigenlijk over zijn. :p

Morpheus
9 september 2005, 15:16

72 :)

Garmir
9 september 2005, 15:39

De volgende keer eens goed kijken in de post boven je voo rje iets vraagt ;)

72 :)

Inderdaad dat is het antwoord :niceone:

Cash
9 september 2005, 15:59
Die vliegen niet alle 72 hoor. Das een getal dat nodig is om de NAVO "blij" te houden.

Die vliegen allemaal nog hoor, is niet om NATO "blij" te houden.
Oorspronkelijk waren ern 120, daarvan vliegen er dus een heel pak niet meer, die staan in Weelde opgeslagen. Maar momenteel vliegen er dus nog 72.

GTM
9 september 2005, 16:03
Zijn het er nu dan geen 71? Of is dit gecrashte vliegtuig al uit die 72 geschrapt? Ik geloof dat er nu nog 71 zijn, maar kweet het niet zeker.

-I-
9 september 2005, 16:53
ja, nu zijn het er 71 want ik heb altijd al gehoord dat wij nog 72 (nog in staat) vliegtuigen hebben.

btw, welke block zijn onze F-16s zijn ze nu al geupgrade (allemaal) naar Block 52(+) of gebruiken we nog altijd de oorspronkelijke modellen ? (zou erg zijn indien da nog model A zijn)

GTM
9 september 2005, 16:54
Block 15OCU

Cash
9 september 2005, 17:39
ja, nu zijn het er 71 want ik heb altijd al gehoord dat wij nog 72 (nog in staat) vliegtuigen hebben.

btw, welke block zijn onze F-16s zijn ze nu al geupgrade (allemaal) naar Block 52(+) of gebruiken we nog altijd de oorspronkelijke modellen ? (zou erg zijn indien da nog model A zijn)

Upgrade naar Block52?

Ze zijn ge Mlu'd, F-16AM(wat wel vergelijkbaar is met Block50/52). Meeste toestellen zitten tot de M2 update, een aantal zitten al aan M3 update.

mauron
9 september 2005, 21:07
Upgrade naar Block52?

Ze zijn ge Mlu'd, F-16AM(wat wel vergelijkbaar is met Block50/52). Meeste toestellen zitten tot de M2 update, een aantal zitten al aan M3 update.

En kan iemand eens uitleggen wat dat juist inhoud, want termen als Mlu, M2 en Block52 zeggen mij niks.

Cash
9 september 2005, 21:29
Elke versie F16's krijgt een bepaald block nr... de allereerste F16's waren Block1.
De versie die de Amerikanen nu gebruiken is de Block50/52
De Belgische hebben een Mlu(Mid life update) ondergaan wat hen gelijkwaardig aan die Block50/52's maakt http://www.f-16.net/f-16_versions_article2.html

-I-
9 september 2005, 22:42
"Belgian Air Force Block 20 MLU."

zijn er verschillende MLU ?

wlibaers
9 september 2005, 23:54
Ik veronderstel dat er zoveel verschillende vormen van MLU zijn als er blocks zijn die de upgrade ondergaan (en nog wat extra als sommige landen extra opties voor bepaalde wapens laten installeren tijdens de upgrade).

Trouwens, ze zijn niet helemaal equivalent aan Block 50/52, de motoren bijvoorbeeld blijven zwakker dan bij de 50/52.

agent orange
13 september 2005, 13:21
ja de motoren zijn zwakker.maar of onze f16's echt het zelfde zijn als een block 52 vrees ik ook voor en ten tweede da airframes van onze f16's hebbe er ook al wat jaartjes opzitten .maar ik dacht wel dat bij de mlu op onze f16's iets aant de motor gedaan was dat die wa meer vermogen hebbe ik weet nog dat ik in kleine brogel aan de startbaan stond en er lande een f16 mlu dan hoorde je een heel hoog geluid opeens wat het juist is weet ik niet en toen kwam er n f16b non mlu daar hoorde ik het niet bij.bij die mlu's viel dat heel hard op iemand had me dat nog gezegd dat bij mlu's iets aan het motor managment was gedaan waardoor ze dat geluid maakten.anywayz tisn jammerlijke zaak dat er weer een afgestort is en we hebben er al zo weinig binnekort nog maar 60 zijn zelfs planne om weer een squadron teontbinde wat al helemaal erg is(miss 23ste nog steeds):(.en dan wille ze die f16's nog een ELU geven end life update.achja schril contrastje met onze luchtmacht in de jaren 50 toen hadde we bijna 600 gevechtsvliegtuigen maarja.edit ik dacht dat wij alleen block 5 block 10 en block 15 f 16's hadden aangekocht.beter gewoon die 104's gehoude :love:

Emerxill
15 september 2005, 15:00
Mijne pa heeft nog meegewerkt aan de MLU (midlife update's) hier in belgie (ik weet niet welke versie) en nu is em in nederland bezig om de vliegers daar om te zetten naar ne recente MLU. :)
Ze hebben idd ne heel recente block (weet ik veel welke). Der waren een aantal jaren geleden ook nieuwe motoren aangekocht. Ongeveer dezelfde als in een C-model. Meer weet ik daar ook ni(meer) over.

Nu een tijd terug waren er de "ingeschrijvingen" voor JSF waar Belgie uiteindelijk niet aan meedoet dacht ik, maar kans is toch bestaande dat ze die ooit gaan aankopen (bij een of andere "solden" :p).
Wat weer veel te veel geld gaat kosten, en of dat zo een slimme investering is, is een andere vraag...

agent orange
15 september 2005, 15:11
ja met die f16's kunne ze nie verder doen he of zijt gij er misschien voor dat we n straaljagerloze luchtmacht gaan hebbe.of stelt ge n ander type voor als die jsf

Emerxill
15 september 2005, 15:19
Types genoeg, maar buiten de aankoop komt der altijd ook nog een ander prijskaartje kijken, de piloten moeten opgeleid worden, de techniekers, ... Het onderhoud voor da stuk speelgoed zal ook nie gratis zijn vermoed ik. En hebben wij wel zo'n hoogstaand electronisch speeltje nodig? Ne luchtmacht ok, F16 is "goed genoeg" voor wat wij em ooit eventueel (na een politiek steekspelleke) gaan inzetten...

agent orange
15 september 2005, 15:51
ja maar dan haal ik u nog ff aan die airframes van onze f16's zijn teoud als ze die nu trg op nul ure zoude zette volledige revisie en volledig up to ndate maken dan hebbe we inderdaad nog n heel capabele luchtmacht(ma kzen ze moe gezien :$ )