PDA

Volledige versie bekijken : De Grote Calorieënthread (voor sporters en diëters!)

Dennoman
8 september 2005, 19:20
Het leek me wel een goed idee om eens een thread op te starten waarin het aantal calorieën van de voornaamste voedingsmiddelen uit de doeken wordt gedaan. Dit idee heb ik gekregen omdat er regelmatig vragen komen over goede voeding en dergelijken. Deze informatie haal ik trouwens uit De Calorieëngids van Dina Liewes.

Noot: een man die per dag een geringe lichamelijke activiteit vertoont (bureauwerk, een stevige wandeling) heeft per dag ongeveer 2600 calorieën nodig. Een vrouw die hetzelfde doet kan het stellen met 2000. Wanneer het werk verhoogt, verhoogt natuurlijk ook de behoefte aan calorieën. Het is ook belangrijk dat je minder calorieën aan suiker en vetten opdoet dan aan granen of magere zuivelproducten.

Ik deel de belangrijkste voedingsmiddelen in per maaltijd zoals we die normaal dagelijks nuttigen. Ik hoop dat dit lijstje een hulp mag zijn, alvast succes!

- Dennis AKA Dennoman

Ontbijt:
- 1 snee brood (wit): 90 kcal
- 1 snee brood (volkoren): 65 kcal
- 1 snee brood, rogge-: 90 kcal
- 1 pistolet: 120 kcal
- 1/4 stokbrood: 108 kcal
- 1 snee toost: 125 kcal
- 1 gekookt ei: 75 kcal
- 1 gebakken ei: 110 kcal
- 1 roerei: 125 kcal
- 1 spiegelei: 120 kcal
- 1 glas fruitsap: 80 kcal
- 100 gram gekookte ham: 140 kcal

Lunch:
- 100 gram gekookte spaghetti: 92 kcal
- 100 gram gekookte macaroni: 94 kcal
- 100 gram gekookte witte rijst: 147 kcal
- 100 gram gekookte zilvervliesrijst: 119 kcal
- 100 gram gekookte aardappelen: 85 kcal
- 150 gram frietjes: 400 kcal
- 1 zure haring: 160 kcal
- 15 gekookte mosselen: 60 kcal
- 100 gram tonijn (in olie): 197 kcal
- 15 gram sardines (in olie): 95 kcal
- 1 visstick: 50 kcal
- 100 gram zalm (in blik): 127 kcal
- 100 gram gegrillde biefstuk: 125 kcal
- 100 gram blinde vink: 180 kcal
- 100 gram bloedworst: 365 kcal
- 100 gram filet américain: 161 kcal
- 100 gram rundergehakt: 180 kcal
- 100 gram hamburger: 380 kcal
- 100 gram ribkarbonade: 280 kcal
- 100 gram gegrillde kip: 180 kcal
- 100 gram lamsbout: 396 kcal
- Groenten: de calorieën van bijna alle groenten zijn verwaarloosbaar, maar wel oppassen met erwten, aangezien deze veel eiwitten bevatten, en ook met avocado's...

Diner:
- Brood: zie ontbijt
- 1 snee boterhamworst: 45 kcal
- 100 gram brie: 285 kcal
- 1 portie eiersalade (1 boterham): 50 kcal
- 1 snee rauwe ham: 35 kcal
- 1 snee Light kaas: 25 kcal
- 1 portie kip-kerriesalade (1 boterham): 225 kcal
- 1 portie pindakaas: 95 kcal
- 1 snee salami: 80 kcal
- 15 gram appelstroop ("poepspijs"): 35 kcal
- 1 portie chocoladehagelslag (1 boterham): 65 kcal
- 1 portie chocopasta (1 boterham): 60 kcal
- 1 portie honing (1 boterham): 50 kcal

Fruit: ook hier zijn de calorieën praktisch te verwaarlozen, maar fruit wordt wel onderverdeeld in verschillende groepen: de caloriearme, calorierijkere en calorierijke vruchten. Tot de caloriearme vruchten behoren onder andere verschillende soorten bessen, zoals aardbeien en aalbessen, de calorierijkere vruchten zijn appels, peren en kersen, en de calorierijke vruchten zijn mango's, bananen en ananas.

Snoep: een koekje op zijn tijd is niet rampzalig, maar let altijd wel een beetje op de calorieën, wend je daarvoor tot de tabel die JerryBoy gepost heeft.

Iedereen veel succes, en moest je een voedingsmiddel vinden dat ook niet in de tabel te vinden is, laat me het dan weten, dan zoek ik het op.

Nogmaals vriendelijke groet,
- Dennoman

Jerryboy
8 september 2005, 19:47
mss ook handig om erbij te zetten hoeveel eiwitten, koolhydraten, vetten, ... er in zitten.

deze (http://users.skynet.be/snoopy/tabel.htm) site is ook handig ;)

Dennoman
8 september 2005, 19:50
Ik typ zo al genoeg xD laat me nog maar efkes begaan, ben hier nog wel even zoet mee :p

BraveHeart
8 september 2005, 19:55
Het leek me wel een goed idee om eens een thread op te starten waarin het aantal calorieën van de voornaamste voedingsmiddelen uit de doeken wordt gedaan. Dit idee heb ik gekregen omdat er regelmatig vragen komen over goede voeding en dergelijken. Deze informatie haal ik trouwens uit De Calorieëngids van Dina Liewes.

Noot: een man die per dag een geringe lichamelijke activiteit vertoont (bureauwerk, een stevige wandeling) heeft per dag ongeveer 2600 calorieën nodig. Een vrouw die hetzelfde doet kan het stellen met 2000. Wanneer het werk verhoogt, verhoogt natuurlijk ook de behoefte aan calorieën. Het is ook belangrijk dat je minder calorieën aan suiker en vetten opdoet dan aan granen of magere zuivelproducten.

Ik deel de belangrijkste voedingsmiddelen in per maaltijd zoals we die normaal dagelijks nuttigen. Ik hoop dat dit lijstje een hulp mag zijn, alvast succes!

- Dennis AKA Dennoman

Ontbijt:
- 1 snee brood (wit): 90 kcal
- 1 snee brood (volkoren): 65 kcal
- 1 snee brood, rogge-: 90 kcal
- 1 pistolet: 120 kcal
- 1/4 stokbrood: 108 kcal
- 1 snee toost: 125 kcal
- 1 gekookt ei: 75 kcal
- 1 gebakken ei: 110 kcal
- 1 roerei: 125 kcal
- 1 spiegelei: 120 kcal
- 1 glas fruitsap: 80 kcal
- 100 gram gekookte ham: 140 kcal

Lunch:
- 100 gram gekookte spaghetti: 92 kcal
- 100 gram gekookte macaroni: 94 kcal
- 100 gram gekookte witte rijst: 147 kcal
- 100 gram gekookte zilvervliesrijst: 119 kcal
- 100 gram gekookte aardappelen: 85 kcal
- 150 gram frietjes: 400 kcal
- 1 zure haring: 160 kcal
- 15 gekookte mosselen: 60 kcal
- 100 gram tonijn (in olie): 197 kcal
- 15 gram sardines (in olie): 95 kcal
- 1 visstick: 50 kcal
- 100 gram zalm (in blik): 127 kcal
- 100 gram gegrillde biefstuk: 125 kcal
- 100 gram blinde vink: 180 kcal
- 100 gram bloedworst: 365 kcal
- 100 gram filet américain: 161 kcal
- 100 gram rundergehakt: 180 kcal
- 100 gram hamburger: 380 kcal
- 100 gram ribkarbonade: 280 kcal
- 100 gram gegrillde kip: 180 kcal
- 100 gram lamsbout: 396 kcal
- Groenten: de calorieën van bijna alle groenten zijn verwaarloosbaar, maar wel oppassen met erwten, aangezien deze veel eiwitten bevatten, en ook met avocado's...

Waar is de zuivel gebleven ?

Een kaasschotelke daar zeg ik geen nee tegen. :love:

Dennoman
8 september 2005, 19:56
Zie onder andere diner en de tabel, Brave :p

Cartek
8 september 2005, 21:10
Eenheid Kcal Eiwit Koolh. vet
marmite (gistextract) 100 gr 166 41.4 0.0 0.1

weet er iemand wat dit is? sinds ik zie dat er enorm veel eiwit in zit en ik dit wel goed kan gebruiken.

RaDa
8 september 2005, 21:19
das gistpasta dacht ik :/

MyDyingBride
8 september 2005, 21:26
dit is ziekelijk :sop:

nuja ik ben dan ook geen sporter ofzo (lees: ik ben wel sportief (11jaar gevoetbald; 2jaar tennis; vele jaren gezwommen; roeien; etc)), maar dan nog vind ik dit echt obsessief

Ik wil deze thread niet met off-topic geleuter verkloten, maar toch vraag ik mij af

Waarom houd je zo'n dingen bij? (louter en alleen om je lichaam op scherp te stellen of ?) (geslacht?)

Als je aan overgewicht lijdt kan ik het wel volkomen begrijpen..

stream187
8 september 2005, 21:52
www.fitday.com
Voedingswaarde en Proteine/vet/koolhydraten van duizenden etenswaren.. zijn nog wel zo'n paar sites.

@mydyingbride.. je bent wat je eet, als je ook maar iets aan uw lichaam wilt veranderen of op een redelijk niveau sport wilt doen is weten wat je eet primordiaal. Hier komen zeggen dat dit ziekelijk is is even onnozel als in het autoforum zeggen dat koppel, pk, enz.. niet belangrijk is of in het hardware forum zeggen dat de specs van een nieuwe pc niet belangrijk zijn.

MyDyingBride
8 september 2005, 22:27
www.fitday.com
Voedingswaarde en Proteine/vet/koolhydraten van duizenden etenswaren.. zijn nog wel zo'n paar sites.

@mydyingbride.. je bent wat je eet, als je ook maar iets aan uw lichaam wilt veranderen of op een redelijk niveau sport wilt doen is weten wat je eet primordiaal. Hier komen zeggen dat dit ziekelijk is is even onnozel als in het autoforum zeggen dat koppel, pk, enz.. niet belangrijk is of in het hardware forum zeggen dat de specs van een nieuwe pc niet belangrijk zijn.
Ik vind het gewoon vrij ziekelijk hoe zelfs de niet-sportende mens tegenwoordig bijna van alles de calorieën weet.

Dat je als sporter daar rekening mee houdt kan ik begrijpen en in die zin was mijn reactie hier mss wat misplaatst.

Sorry voor de off-topic (ze mogen gedelete worden als men dat nodig vindt)

Dennoman
9 september 2005, 13:34
Als je het moet weten, ik lijd momenteel nog (lichtjes) aan overgewicht, maar dat was vroeger nog wel eventjes erger. En ik sport ook, dus voor mij is het bijhouden van calorieën extreem belangrijk. Dat het veel mensen niet kan schelen wat ze eten, is goed voor hen, zolang ze een goede stofwisseling hebben of een goed sportpatroon...

Jerryboy
9 september 2005, 18:21
Eenheid Kcal Eiwit Koolh. vet
marmite (gistextract) 100 gr 166 41.4 0.0 0.1

weet er iemand wat dit is? sinds ik zie dat er enorm veel eiwit in zit en ik dit wel goed kan gebruiken.

is idd gistpasta die je kan kopen in de natuurwinkel, maar 't smaakt ni echt goe :p

maar zo 'n potje bevat 125gr je gaat mss 15gr per keer gebruiken dus zoveel eiwit ga je er niet mee binnenkrijgen hoor ;)

Cartek
10 september 2005, 12:24
is idd gistpasta die je kan kopen in de natuurwinkel, maar 't smaakt ni echt goe :p

maar zo 'n potje bevat 125gr je gaat mss 15gr per keer gebruiken dus zoveel eiwit ga je er niet mee binnenkrijgen hoor ;)

mja kendet normaal zou ek whey-shakes en heel den boel moeten nemen, maar aangezien dat ek nog na school ga kan ek da nie betalen dus zoek ik wa alternatieven voor toch mijn nodige eiwitten te halen, en deze haal ik vooral uit melk, tonijn, sardines, andere vis, eitjes, kip, kwark.

RaDa
10 september 2005, 15:16
ik probeer ook altijd genoeg eiwitten binnen te krijgen, maar der zijn zoveel producten met veel eiwitten die ik totaal nie lust e :/

Jerryboy
10 september 2005, 15:41
eet gewoon 's avonds 350gr platte kaas, en overdag wat kippewit of kalkoen op uw boterham.

Terror Factor
11 september 2005, 12:15
daar zitte echt wel sommige producte tss waarvan k ni had gedacht da ze zoveel eiwitte bezate, gelijk frieten: frieten 100 gr 456
40.0 38.0 16.0

ook in die vettige hamburgers van de quick en mcdonalds enz zitte gans veel eiwitten :/

Jerryboy
11 september 2005, 12:59
daar zitte echt wel sommige producte tss waarvan k ni had gedacht da ze zoveel eiwitte bezate, gelijk frieten: frieten 100 gr 456
40.0 38.0 16.0

ook in die vettige hamburgers van de quick en mcdonalds enz zitte gans veel eiwitten :/

jah dat is zo, maar je zegt het zelf al "vettige" hamburgers ;) dus zo goed is het nu ook weer ni :p

Odie007
1 mei 2009, 09:17

Hoi Dennonman !

Hoewel het al geruime tijd geleden gepost is, toch bedankt voor je inspanning. Leuke post van je ! Ik ben momenteel ook met succes aan 't afvallen en sporten. Het feit dat anderen hier ook aan meedoen is altijd een zetje in de rug !

Groeten,

Kristof aka Odie