PDA

Volledige versie bekijken : Fysiek opbouwen

Killertux
7 september 2005, 16:40
Jah, onderwerp verraadt het al beke...
Ik zoek dus een manier om mijn fysiek op te bouwen, van 0 eigenlijk.
Tegen eind oktober zou ik moeten in 15 minuten 3km lopen...
Hoe begin ik best? Regelmaat? tempo?

ALvast merci!

Jerryboy
7 september 2005, 16:42
Op vaste tijdstippen gaan lopen/joggen, 2 - 3 keer per week ofzo.

gewoon rustig opbouwen, in het begin om de 5min ff stappen en dan telkens wat langer lopen en minder stappen.

G-UNIT #1
7 september 2005, 16:42
Lopen lopen en nog eens lopen he ket. ;)
Begint met eerst een blokje te lopen en wandelt dan terug.
Of wandel eerst ergens heen en loop daar dan en wandel dan terug (is goeie opwarming)

Hmgrwngd
7 september 2005, 16:46
zorg daje begint met afwisseling: direct proberen 3-4 km te lopen vanuit een slechte fysiek is vragen om problemen.

Je bouwt op: 1km lopen, 0,5km wandelen , repeat ...

Na een maandje of 2 verdubbel je de hoeveelheden, en tegen daje het weet , heb je je doel bereikt. :)

Killertux
7 september 2005, 16:53
welja, als ik rond den blok loop, heb ik afstand van 1.7 km.
da zou moeten te doen zijn want hebben vandaag in L.O. les 1.950 gelopen.

Als ik 1.7 loop in 8,5 minuten.
moet ik dan uitrusten en opnieuw lopen? of stoppen voor de dag?
ben van plan om iedere avond te gaan lopen

Jerryboy
7 september 2005, 16:58

Zolang ge zelf voelt dat ge nog kunt lopen, blijven lopen. ook ni te vlug denken van "ik kan nimeer zne". no pain nog gain ;)

Killertux
7 september 2005, 16:59
gelijk heb je jerryboy, zei de leerkracht ook tegen mij...

Hmgrwngd
7 september 2005, 17:04
Zolang ge zelf voelt dat ge nog kunt lopen, blijven lopen. ook ni te vlug denken van "ik kan nimeer zne". no pain nog gain ;)

Ook niet overdrijven daarin ;

Als ik na 4-5km echt uitputting voel; dan wandel ik een tijdje ipv heel de tijd voort te doen.
Anders voel je echt je milt die op ontploffen staat; aangenaam is anders.

Killertux
7 september 2005, 17:13
als ik de milt heb stop ik zowiezo...
ben ten einde krachte nu... 7min30sec over 1700m

Jerryboy
7 september 2005, 17:14
Ook niet overdrijven daarin ;

Als ik na 4-5km echt uitputting voel; dan wandel ik een tijdje ipv heel de tijd voort te doen.
Anders voel je echt je milt die op ontploffen staat; aangenaam is anders.

Ja natuurlijk, het is niet de bedoeling dat ge uzelf doodloopt :p

Wat ik maar wil zeggen is zonder af en toe ff door te bijten en af te zien ga je nooit vooruitgang maken.

Pijn in de milt komt vaak voor als je conditie wat minder is of als je verkeerd ademhaalt, maar eens je wat meer gaat lopen gaat het over.

clubje
7 september 2005, 17:52
welja, als ik rond den blok loop, heb ik afstand van 1.7 km.
da zou moeten te doen zijn want hebben vandaag in L.O. les 1.950 gelopen.

Iedere avond gaan lopen is om problemen vragen, vooral voor een beginnende loper als gij. Je zou er zelfs een omgekeerd effect mee kunnen kweken.
Als gij vandaag loopt tot ge bekaf zijt, en morgen opnieuw, geloof me, dan gaat ge uw hartslag de dag erna echt nie omhoog krijgen.

Begin met 4 minuten lopen, 1 minuut wandelen, 4 lopen, 1 wandelen, 4 lopen, 1 wandelen.
Doe da 3 x per week en drijf uw tempo tijdens het lopen wat op.
Na een tijd probeert ge 6 minuten lopen en 1 minuut wandelen, en dan terug 6 minuten lopen.
Na een tijd zult ge fysiek kweken.

Als ge als niet-loper direct alleen maar gaat lopen (zonder wandelpauzes) en dat iedere dag, dan zult ge er na twee weken mee kappen én een slechtere conditie hebben als tevoren.

Killertux
7 september 2005, 17:54
Na een tijd zult ge fysiek kweken.

Spreekt ge uit ervaring?

clubje
7 september 2005, 17:56
Spreekt ge uit ervaring?

Zo heb ik ooit fysiek gekweekt als kadet in het voetbal ja.

Enfin, ben nu een stuk ouder, ma wrom zou het nie lukken bij oueren?

Killertux
7 september 2005, 18:29
welke leeftijd is kadet?

Hmgrwngd
7 september 2005, 18:38
Wat ik maar wil zeggen is zonder af en toe ff door te bijten en af te zien ga je nooit vooruitgang maken.

Welja; gisteren, na 4 km begon ik echt er compleet door te zitten; ben het dan ook gewoon gestopt; en de terugweg gewandeld...

Ik ben niet compleet gek om op mijn absolute pijngrens te gaan lopen hoor. :D

Volgende tip:
Als je de dag voordien dronken bent geweest, niet al te hard sporten... :p
Een beetje gaat, teveel nie... :D

kakature
7 september 2005, 18:39
welke leeftijd is kadet?
13-14 dacht ik.

Glor
7 september 2005, 19:51
1 tip heb ik nog: om conditite op te bouwen heb je minstens 3 prikkels per week nodig (dus met minder zal het echt niet lukke voor eind oktober ;)) maar ook geen 6 à 7, lopen, rusten, lopen, lopen, rusten, lopen, rusten is mijn schema (dus voor de 7 dagen van de week ;)) Anyway good luck :p

Gothrek
9 september 2005, 01:53
zorg dat je na je eerste echt loopsessie (wat een stoem woord :p) er een dagje of 2,3 tussen laat voor spierrecuperatie, na een tijdje 1,2 dag voor recup
ook niet vergeten te stretchen e :baard:

Killertux
9 september 2005, 18:40
kijk, heb nu volgens da schema van clubje (waarvoor dank) gelopen...
4-1-4-1-4... Heb 1.7 km gelopen.. in 4-1-3. toen was ik gereed.
Moet ik eigenlijk nog doorlopen? of nie? en vanaf wanneer kan ik proberen over te gaan naar 6-1-6-1-6?

KilL
9 september 2005, 19:55
Wat ek ook kan aan raden. Zoek in uw buurt naar een atletiekclub en de meeste atletiekclubs doen tegenwoordig sessie om te leren lopen.
Dat heet "Start To Run" en het is de bedoeling in 10 weken van 0 tot 5km te lopen of als je iets beter bent 5tot 10 en nog beter 10 tot 15.
Rond deze tijd starten deze cursusen weer.
Het toffe eraan is dat je in groep loopt en je kan eventueel een maat over halen om mee te doen.

Wil je meer info pm me maar.

[-=DC=-]
9 september 2005, 20:47
Ben maandag begonnen met cardiotraining, ben nu 25 jaar oud en twas zeker al 3 jaar geleden dat ik nog eens fysieke inspanning gedaan heb.
Heb me daar ingeschreven en die mens is begonnen met mij 20 min te laten lopen (max hartslag 160) erna 20 min fietsen en daarna 20 min step.
Vandaag niet geweest maar ervoor elke dag 1 uurtje
Ben ik dan slecht bezig? Volgende week ga ik terug van maandag tot vrijdag elke dag 1 uur cardiotraining.
Doel is om te vermageren en conditie opbouwen

Jerryboy
9 september 2005, 20:57
Slecht bezig ? Hoe kom je daarbij :p

gewoon zo verderdoen, is een dagje overslaan kan helemaal geen kwaad. Natuurlijk ook op je eten letten anders ga je niet echt vlug resultaat zien.

Als het mogelijk is dan moet je proberen om dit 's morgens te doen op een nuchtere maag, dan ga je nog sneller resultaat zien.

[-=DC=-]
9 september 2005, 21:04
Wel maandag woog ik 92 nu nog iets van een 88 dacht ik, zit wel gans de dag door water te zuipen (denk een 3 liter of zo), nu volgende week ga ik nog eens 5 keer 1 uur per dag en dan zien we wel verder.Maar ik doe dus elke dag 3 * 20 min lopen/steppen/roeien.
En slecht bezig, ik lees hier van blessures en teveel willen doen daarmee dus....

Jerryboy
9 september 2005, 21:14
door gewoon 1 uurke cardio te doen aan een rustig tempo ga je niet snel iets voorhebben hoor.

natuurlijk voldoende drinken tijdens de cardio en vanaf je voelt dat het niet meer gaat, stoppen! ook tussen elke oefening even rusten en op adem komen.

Als je dat allemaal goed doet dan ga je niets voorhebben en snel vermageren ;)