PDA

Volledige versie bekijken : Welke sport is geschikt voor mij?

Interrupt
6 september 2005, 18:49
Het zit dus als volgt: binnen een week begin ik aan het conservatorium van Antwerpen voor piano. Dit betekent dus logischerwijs veel (ter indicatie: gemiddeld 6 uur per dag) achter de piano zitten. Een slechte houding is vlug aangenomen en de rug en heel het lichaam lijdt hieronder. Af en toe sporten is dus noodzakelijk. Ik ben al bij zwemmen en lopen uitgekomen, maar ik zoek nog iets ter afwisseling, een paar alternatieven. Liefst in Antwerpen.
De sport met wel aan een aantal voorwaarden voldoen.

- Ze mag geen gevaar inhouden voor de vingers (gevechtssporten, voetbal, basket, ...,hockey) liever niet. Tenzij een gevechtssport zonder dat de vingers een risico inhouden, mocht dit bestaan, graag .. Ik weet niet of dat bestaat, een soort mentale gevechtssport. Dat zou ik enorm graag doen, maar er moet zeker ook een fysieke component zijn. Tennis, badminton zijn te belastend voor de pols.

- Liefst ook een sport die mijn spieren soepel houdt, vooral de rug, nek, schouders.

- Geen sporten die de spieren overbelasten of "onnatuurlijk" zijn voor de spieren ..

- Inspanning is gewenst.

Tnx ..

cope
6 september 2005, 18:50
lol wat ga je dan doen ? yoga ? dat zie ik ni echt als een "sport"...ga toch maar naar een gym..

VinceFeet
6 september 2005, 18:52
Ik probeer minstens éénmaal per week te gaan zwemmen, die sport wordt aanzien als dé sport voor je rug te onderhouden (ik doe zelf aan kickbox en krachttraining).

Interrupt
6 september 2005, 18:52
lol wat ga je dan doen ? yoga ? dat zie ik ni echt als een "sport"...ga toch maar naar een gym..

:p mja, het is moeilijk. Maar zwemmen en lopen ga ik zeker doen. Kwestie van geen kasplantje te zijn. Maar het is idd moeilijk om iets erbij te vinden, ter afwisseling.

presario
6 september 2005, 19:20
Zwemmen lijkt me wel een goede sport voor u, ik zwem zelf al jaar of 10 en nooit last gehad van mijn rug dusja :).

TiBasco
6 september 2005, 19:30
Beetje joggen misschien?

cuda
6 september 2005, 20:45
fietsen ?
denk ik niet al te veel gevaar op je vingers te kwetsen
fysisch component is aanwezig...
maar of het de spieren soepel houd...

Tweak37
6 september 2005, 20:50
maja das ni echt afwisseling op lopen en zwemmen denk ik... ale fietsen is ook redelijk saai :)

ma er blijft echt weinig over met die voorwaarden die ge stelt :)

ik kan toch niks bedenken... (of het zou zoiets als rope skipping of hoe heet da veredeld touwtje springen moeten zijn)
ma alhoewel, uw polsen :)

moeilijk manneke :p

cope
6 september 2005, 20:52
gymnastiek ?

Ether
6 september 2005, 20:53
Fitness?

Tweak37
6 september 2005, 20:59
gymnastiek ?

overbelasting, polsen.... hmm ni echt wa hij zoekt denk ik :)

of aqua gym ofzo :lol:

SpArdA
6 september 2005, 21:05
...
- Ze mag geen gevaar inhouden voor de vingers (gevechtssporten, voetbal, basket, ...,hockey) liever niet. Tenzij een gevechtssport zonder dat de vingers een risico inhouden, mocht dit bestaan, graag ...

Als je geen competitie doet loop je bij diverse gevechtsporten weinig tot geen risico op beschadiging van de vingers.
Ik doe al 10 jaar verschillende gevechtsporten (taekwondo, ninjutsu, kickboksen) en ik heb da echt nog nooit voorgehad.
Volgens mij loop je minst risico op vingerletsels bij kickboksen, je maakt constant een vuist en deze zit dan nog eens in een dikke bokshandschoen ook.

cura
6 september 2005, 21:08
tai chi? :P

Tweak37
6 september 2005, 21:10
Als je geen competitie doet loop je bij diverse gevechtsporten weinig tot geen risico op beschadiging van de vingers.
Ik doe al 10 jaar verschillende gevechtsporten (taekwondo, ninjutsu, kickboksen) en ik heb da echt nog nooit voorgehad.
Volgens mij loop je minst risico voor vingerletsels bij kickboksen, je maakt constant een vuist en deze zit dan nog eens in een dikke bokshandschoen ook.

:eek:

vingers zijn toch wel heel kwetsbaar bij de meeste gangbare gevechtssporten. Of toch bij judo, da heb ik een jaar of 7 gedaan en toch wel wa vinger kwetsuren gehad (op een redelijk hoog niveau though). En van andere vechtsporten heb ikd a toch ook al gehoord :)

ma goed :), gij zult eht prolly wel ebter weten :)

SpArdA
6 september 2005, 21:24
Judo idd wel ja, maar die heb ik dan ook bewust niet opgenoemd. :)
Komt omdat ge uw val breekt door op de grond te slaan enzo.
Het kan natuurlijk ook zijn da ik al 10 jaar chance heb, maar degene die ik opnoemde lijken mij weinig risico in te houden.

Mr Syphon
6 september 2005, 21:28
waarom zou fietsen saai zijn ?
ik verveel me toch ni tijdens een moutainbiketocht :)

Dennoman
6 september 2005, 21:35
Nee, maar tijdens het mountainbiken schok je wel geweldig veel, en ik weet dat ik de allereerste keer dat ik van die fiets stapte mijn vingers bijna 2 dagen niet meer kon gebruiken, zo pijnlijk en stijf waren ze, dus niet echt iets voor iemand die piano als belangrijkste bezigheid heeft lijkt mij :p (en ja, ik weet dat het 99% kans aan mij lag xD).

En als je een lekker intensieve sport wil doen om een paar dagen zetelfitness te compenseren, kan ik je Nordic Walking aanraden. Nordic Walking is heel populair in Scandinavië en het houdt in dat je op regelmatige tijdstippen zo lang gaat wandelen als je wil, bij voorkeur in de vrije natuur. Voor Nordic Walking moet je je wel Nordic Sticks aanschaffen. Dit zijn een soort skistokken voor wandelaars, die ervoor zorgen dat je veel meer calorieën verbruikt en intensiever traint dan gewoon wandelen. Deze stokken zijn verkrijgbaar in iedere goede sportwinkel.

Een intensieve, maar toch volstrekt ongevaarlijke sport, die me voor jou perfect lijkt! Ik hoop dat je er iets mee bent, alvast succes, en geef ons eens een concertje ^^

cura
6 september 2005, 22:19
Judo idd wel ja, maar die heb ik dan ook bewust niet opgenoemd. :)
Komt omdat ge uw val breekt door op de grond te slaan enzo.
Het kan natuurlijk ook zijn da ik al 10 jaar chance heb, maar degene die ik opnoemde lijken mij weinig risico in te houden.
in gevechtsport komen meeste vingerkwetsuren van slecht af te weren, slecht aan te vallen of in het geval van judo door de gi (kledij) vast te nemen.. door af te slaan bij het vallen nooit tbh

in het begin zal slecht afweren en slecht aanvallen zoiezo voorkomen waardoor er wel een kans is van lichte vingerkwetsuren, en zelf lichte kan de threadstarter zich niet veroorloven, dusja, deze zijn niets voor hem

daboykefke
7 september 2005, 00:46
ballet (niet om te lachen)

ByT3 Me
7 september 2005, 00:59
paintball (speedball wel te verstaan)

aangezien ge piano speelt, hebt ge al serieus snel vingers die tijdens het schieten echt van pas komen. aangezien markers 15 tot 30 balle per seconden kunnen schieten (semi).

gebruikt praktisch alle spieren tijdens een spel.
gevaar is er niet zolang ge u aan de regels houdt !

en inspannen moet ge u zowizo.

klein nadeel is : 't is niet gratis.

beton
7 september 2005, 03:08
als ge enkel de kungfu stijlvormen zou doen (gevechtsport hm), dan zijn de vingers volledig veilig, .. als ge er de competitievorm bijneem kan er al wel 'ns iets gebeuren, hoewel de kans imho niet groot is dat het zo erg zal zijn dat je geen piano meer kan spelen .. ik speel zelf piano , en doe zowel badminton als kungfu en heb nog nooit iets ondervonden waardoor ik het nimeer zou kunnen doen.

6u per dag vind ik overigens veel, zelfs voor iemand die conservatorium doet (kheb genoeg vriendjes die het ook doen en die met een pak minder uur ook toekomen)

drostof
7 september 2005, 12:05
Atletiek is perfect. Vooral bij sprint krijg je een stevige rug, omdat je steeds een vormspanning in je lichaam moet houden. Dat zou perfect zijn.

Willem I
19 september 2005, 13:05
[QUOTE=beton]als ge enkel de kungfu stijlvormen zou doen (gevechtsport hm), dan zijn de vingers volledig veilig, .. als ge er de competitievorm bijneem kan er al wel 'ns iets gebeuren, hoewel de kans imho niet groot is dat het zo erg zal zijn dat je geen piano meer kan spelen .. ik speel zelf piano , en doe zowel badminton als kungfu en heb nog nooit iets ondervonden waardoor ik het nimeer zou kunnen doen.

QUOTE]
Zal waarschijnlijk afhangen hoe je les zou krijgen ;)

uit eigen ervaring kan ik gerust zeggen dat stijlvormen (kata's) en dergelijke 'meestal' geen gevaar opleveren voor de handen
het zijn voornamelijk de beenspieren die het hardst te verduren krijgen

fixer187
19 september 2005, 15:23
Tai chi, zwemmen en gamen om de duim te verstevigen :p

Elfanor-
19 september 2005, 17:42
ga toch gewoon voetballen als je dat graag doet?
gevaar voor de vingers???
als keeper misschien maar als veldspeler heb ik al veel voorgehad maar nog nooit met de vingers hoor :)

Rifledude
24 september 2005, 12:34
Ik denk aan fitness, ik doe het zelf ook en ze begleiden je daar echt intensief (bij een goede fitness toch). Wanneer je ermee begint vragen ze je wat je wil verbeteren/bereiken en passen je programma aan aan jouw voorwaarden, de kans op blessures is bijna onbestaande als je je aan je programma houdt. En je traint alleen de spiergroepen die je wil trainen.

Chappuw
26 september 2005, 20:12
ik speel basketbal en heb nog nooit mn vingers geblesseerd. Eigenlijk zijn blessures aan de handen bij basketbal zeer zeldzaam. Maar ja, als je nu nog met basketbal zou moeten beginnen...dat gaat ni echt gaan hoor ! Maar gwn lopen en zwemmen lijkt me al voldoende afwisseling :/

Darkness
26 september 2005, 20:38
ga toch gewoon voetballen als je dat graag doet?
gevaar voor de vingers???
als keeper misschien maar als veldspeler heb ik al veel voorgehad maar nog nooit met de vingers hoor :)

dan hebben ze nog nooit op uw vingers getrapt :)

zwemmen is imo het beste, ge traint uw hele lijf, zo intensief als ge zelf wilt en ge blijft geen stylo :)
ik wou dat ik gezwommen had ipv 8 jaar taekwondo... maja.

Private P. Arts
27 september 2005, 22:13
Als tennis te belastend is, waarom dan geen tafeltennis proberen?
Het wordt enkel serieus belastend voor je hele lichaam naarmate je beter wordt/wilt worden.

En er zijn verschillende clubs in het Antwerpse.

Squeak
30 september 2005, 19:44
schaken :D

Tae
30 september 2005, 19:51
De enige vechtsport (als je dat vechtsport kunt noemen) die ook mediterend werkt is Tai Chi, het is een eigenlijke een kata (schijngevecht) die je loopt en waarbij technieken langzaam worden uitbeoefent.

http://tai-chi.jouwpagina.nl/

Voor de rest heb ik nog nooit een vinger ofzo gebroken tijdens het uitbeoefenen van mijn vechtsporten. Het kan natuurlijk gebeuren als je verkeerd afweerd en dat er per ongeluk op je vingers word getrapt of uw partner een oefening te hard uitoefent tijdens het trainen van klemmen etc.

Dus TAI CHI denk ik dat geschikt is voor u ???

Dennoman
25 oktober 2005, 09:06
Ik doe momenteel kungfu aan de KUL, en ik kan er nu het 1 en ander over zeggen:

T'ai-Chi Quan is een vorm van kungfu waarbij je rustige en snelle aanvalsbewegingen met elkaar afwisselt. Je zet verdediging op de eerste plaats, waarna je aanvalt met een stoot in de maag of de torso. De combinatie van blokkeren, duwen en voetlichten is de basis van t'ai-chi.

systech
25 oktober 2005, 09:56
Schermen... verhoogt de concentratie ;)

Hale
25 oktober 2005, 20:59
ga gewoon in een fitness lekker powerliften.

veel deadliften,squatten en rows doen en ge krijgt ne gigantische sterke (onder)rug
smijt daar nog wa military presses tegenaan en uw schouders en traps worden ook van staal :d

hipStar
27 oktober 2005, 19:36
krachtbal das eel goe voe de arm en schouderspieren. Maar ja je vingers mogen niet bezeerd worde en met dat krachtbal het smijt en opvangen van een bal is kan je je vingers wel eens bezeren

ManhunteR
27 oktober 2005, 19:58
komt polsstokspringen
eel rug-schouder- en armverstevigend en agge voelt dager over gaat stopt ge gewoon eh :)

Time
27 oktober 2005, 22:45
krachtbal das eel goe voe de arm en schouderspieren. Maar ja je vingers mogen niet bezeerd worde en met dat krachtbal het smijt en opvangen van een bal is kan je je vingers wel eens bezeren
Ik heb een krachtbalster in mijn klas gehad vroeger en ge kon het wel duidelijk zien ook... Haar rechterarm was letterlijk dubbel zo breed en gespierd als hare linker. Uit wat ik ervan opgemaakt heb (hebben dat ook een tijd in L.O. toen gedaan) is dat qua evenwicht niet zo'n denderende sport. Of ge zout een gezond evenwicht met beide armen moeten kunnen creëren, maar dat betwijfel ik.

witte!
28 oktober 2005, 15:42
Ik zou het gewoon houden bij zwemmen en lopen.
Eventueel kan je nog wat gaan fietsen/mountainbiken of misschn wat voetballen..

Vechtsporten zou ik zeker afraden.
Ik doe namelijk al 10jaar gevechtsporten (thai & boksen) en heb de ene blessure na de andere..
Al die mannen wat hier zeggen dat ze geen last hebben van de vingers bij vechtsporten awel dan wil ik wel eens weten waar & hoeveel jullie trainen..

evil aardappel
28 oktober 2005, 17:57
Ik zou het gewoon houden bij zwemmen en lopen.
Eventueel kan je nog wat gaan fietsen/mountainbiken of misschn wat voetballen..

Vechtsporten zou ik zeker afraden.
Ik doe namelijk al 10jaar gevechtsporten (thai & boksen) en heb de ene blessure na de andere..
Al die mannen wat hier zeggen dat ze geen last hebben van de vingers bij vechtsporten awel dan wil ik wel eens weten waar & hoeveel jullie trainen..

Tenzij capoeira, dat is schijnvechten in een dans.

witte!
28 oktober 2005, 20:49
Tenzij capoeira, dat is schijnvechten in een dans.

Doen ze bij ons onder in het zaalke ook..
Die stampen ook raak..
Meeste mensen die dat doen komen uit het turnen en gym circuit want ge moet daar extreem lenig voor zijn.

slash
28 oktober 2005, 21:04
onderwater hockey

hipStar
29 oktober 2005, 12:35
Ik heb een krachtbalster in mijn klas gehad vroeger en ge kon het wel duidelijk zien ook... Haar rechterarm was letterlijk dubbel zo breed en gespierd als hare linker. Uit wat ik ervan opgemaakt heb (hebben dat ook een tijd in L.O. toen gedaan) is dat qua evenwicht niet zo'n denderende sport. Of ge zout een gezond evenwicht met beide armen moeten kunnen creëren, maar dat betwijfel ik.

Ja inderdaad das omdat je een goede en een minder goede arm hebt. Ik heb daar ook wel last van me rechter is sterker dan me linker en ik ben meer geneigd om met me rechterarm te smijten en me linker gewoon als ondersteuning te gebruiken. Daarom moet je dat in combinatie met powertraining doen voor beide armen te trainen