PDA

Volledige versie bekijken : [Moto] een hoop vragen

freeza
4 september 2005, 19:42
Ik was al lang van plan om eens een thread hierover te starten maar er gewoon nog lang mee gewacht omdat het eigenlijk toch maar vragen zijn voor later....

nuja ik rijd al een hele tijd met de brommer maar binnen een goed half jaar ben ik 18 en mag ik mijn moto-rijbewijs gaan afleggen...
ik rijd zeer graag met brommers / moto's maar ik ben nog altijd student en ik zou graag eens weten of een moto wel betaalbaar blijft en wil ik er graag wat meer over weten... :help:

ik zou het erg op prijs stellen moesten enkele moto-rijders deze vragen willen beantwoorden :)

Vanaf waneer mag je je moto-rijbewijs gaan doen? (theorie en praktisch)
ik vraag mij gewoon af of het ook zo is zoals de auto dat je aan 17 en 9 maand je theorethisch mag gaan doen en vanaf 18 je praktisch... (kan er ver naast zitten ook maarja :p)
ik heb het theorethisch examen van de auto al gedaan en is het examen van de moto gelijkaardig of...?

Hoeveel kost het om de examens af te leggen?

MOET je rijlessen volgen? (indien ja hoeveel kosten die dan?)

Hoeveel kost het ongeveer om een moto te huren om het praktisch examen te gaan afleggen?

Welk soort moto raden jullie aan als opstapmoto?

liefst zou ik een moto hebben met een cilinderinhoud tussen de 400 en 600cc omdat ik niet van plan ben om na 2 jaar een zware moto te kopen... andere vereisten zijn dat je er makkelijk iemand mee kan mee vervoeren en dat de moto geschikt moet zijn voor dagelijks gebruik...
en is het eigenlijk mogelijk om een moto die begrensd is op 25 kw legaal op vol vermogen te laten zetten?

een supermotard ziet er mij erg leuk uit om mee te rijden maar heb hier en daar al gehoord en gelezen dat deze nogal veel onderhoudskosten hebben en niet zo geschikt zijn voor dagelijks gebruik...
maar toch gaat mijn voorkeur naar een moto met een sportief karakter (kawasaki z4xr zou waarschijnlijk niet mis zijn denk ik)

Hoe vallen de verzekeringen mee van een -25 kw moto?

en hoe zit het met taksen?

hoeveel betaal je jaarlijks ongeveer aan onderhoudskosten?

moet een moto, net zoals een auto, ieder jaar naar een soort keuring?

waarschijnlijk ben ik nog een paar vragen vergeten te stellen maar die stel ik dan wel in deze thread

ik dank jullie alvast om mij vragen te beantwoorden :)

zombie
4 september 2005, 19:59

ja je bent verplicht om lessen te volgen, en ik zou willen aanraden om die van 8 uur te nemen. hoe meer les je hebt gehad op een motor hoe beter ....
moto is totaal iets anders dan een brommerke he.

door de belgische wetgeving is het onmogelijk zonder (kostelijke) omwegen ja 25kw motor om te zetten naar full power.
dus koop een licht 125cc'tje of iets met relatief veel koppel (krosmotor of chopper)

ik ben eens gaan horen wat het zou kosten om een cbr 600 te laten verzekeren(25kw)
en het ging mij iets rond de 580€ kosten.

de taxen voor een motor vallen zeer goed mee. zeker voor een 600 tje ofzo

neen , moto moet nog niet naar keuring, maar dat gaat niet lang meer duren denk ik

houd er wel rekening mee dat een moto voor dagelijks gebruik meer aan onderhoud gaat kosten dan een autotje.

en ik raad je ook aan de thread te lezen : auto of moto ?

want ik raad echt iedereen af om op zijn 18 zonder eenige verkeerservaring (brommer telt niet mee imo) op een moto te kruipen

GADGET
4 september 2005, 20:15
Ik was al lang van plan om eens een thread hierover te starten maar er gewoon nog lang mee gewacht omdat het eigenlijk toch maar vragen zijn voor later....

nuja ik rijd al een hele tijd met de brommer maar binnen een goed half jaar ben ik 18 en mag ik mijn moto-rijbewijs gaan afleggen...
ik rijd zeer graag met brommers / moto's maar ik ben nog altijd student en ik zou graag eens weten of een moto wel betaalbaar blijft en wil ik er graag wat meer over weten... :help:

ik zou het erg op prijs stellen moesten enkele moto-rijders deze vragen willen beantwoorden :)

Vanaf waneer mag je je moto-rijbewijs gaan doen? (theorie en praktisch)
ik vraag mij gewoon af of het ook zo is zoals de auto dat je aan 17 en 9 maand je theorethisch mag gaan doen en vanaf 18 je praktisch... (kan er ver naast zitten ook maarja :p)
ik heb het theorethisch examen van de auto al gedaan en is het examen van de moto gelijkaardig of...?

ja, zelfde leeftijd. Praktisch examen is ook eerst maneuvertjes (wel ander soort, meer behendigheid/evenwicht) en erna ook op de baan.

Hoeveel kost het om de examens af te leggen?

rond de 650 in totaal. (lessen en examen)

ja, zie vraag hierboven

Hoeveel kost het ongeveer om een moto te huren om het praktisch examen te gaan afleggen?

zie hierboven, zit erbij

Moest ik het zijn een supermotard. Ga je niet te snel mij rijden. Heeft toch veel power. Wendbaarder,.. ale ja, is persoonlijke keuze wel

liefst zou ik een moto hebben met een cilinderinhoud tussen de 400 en 600cc omdat ik niet van plan ben om na 2 jaar een zware moto te kopen... andere vereisten zijn dat je er makkelijk iemand mee kan mee vervoeren en dat de moto geschikt moet zijn voor dagelijks gebruik...
en is het eigenlijk mogelijk om een moto die begrensd is op 25 kw legaal op vol vermogen te laten zetten?

legaal denk ik niet dat dat kan.

een supermotard ziet er mij erg leuk uit om mee te rijden maar heb hier en daar al gehoord en gelezen dat deze nogal veel onderhoudskosten hebben en niet zo geschikt zijn voor dagelijks gebruik...
maar toch gaat mijn voorkeur naar een moto met een sportief karakter (kawasaki z4xr zou waarschijnlijk niet mis zijn denk ik)

Ah, toch supermotard :D nog niet gelezen. De échte supermotards (moet ier wa oppassen wa ik zeg) zijn cross-blokken eigelijk e.. en idd ni bedoelt om in feite 1000e km's baan te doen enzo. Na paar duizend km mag je toch wel olie verversen en kleppen regelen.

staat hier al post hierboven

idem

hoeveel betaal je jaarlijks ongeveer aan onderhoudskosten?
wat doe je zelf ? Maar normaal valt dat goed mee.

(nog) niet nee

waarschijnlijk ben ik nog een paar vragen vergeten te stellen maar die stel ik dan wel in deze thread

ik dank jullie alvast om mij vragen te beantwoorden :)

:wink:

freeza
4 september 2005, 20:24

ja je bent verplicht om lessen te volgen, en ik zou willen aanraden om die van 8 uur te nemen. hoe meer les je hebt gehad op een motor hoe beter ....
moto is totaal iets anders dan een brommerke he.

door de belgische wetgeving is het onmoge
......

damn wat een geldaftroggeling die lessen ik begrijp best wel waarom lessen verplicht zijn maar ik kan (geloof het of geloof het niet :p) met een moto rijden...
ik heb in mijn ogen genoeg rijervaring om aan mijn 18 jaar met een moto te rijden (ik rijd trouwens al met de auto hoor en geloof me ik rijd altijd zeer rustig en defensief) en met een brommer rijden kan toch ook meetellen als rijervaring vind ik... op een brommertje moet je altijd opletten voor auto's die je zo van de weg willen scheppen :p maar dat is iets anders...

maar ik ben zeker niet van plan om met een 125cc te rijden... dan kan ik evengoed met mijn brommer blijven rijden vind ik
ik ben ook maar van plan om later mij een zwaardere moto aan te schaffen dat is iets voor als ik een goede 23 jaar ben denk ik...

anyway dank je zombie en GADGET voor de reply ;)

zombie
4 september 2005, 21:08
damn wat een geldaftroggeling die lessen ik begrijp best wel waarom lessen verplicht zijn maar ik kan (geloof het of geloof het niet :p) met een moto rijden...
ik heb in mijn ogen genoeg rijervaring om aan mijn 18 jaar met een moto te rijden (ik rijd trouwens al met de auto hoor en geloof me ik rijd altijd zeer rustig en defensief) en met een brommer rijden kan toch ook meetellen als rijervaring vind ik... op een brommertje moet je altijd opletten voor auto's die je zo van de weg willen scheppen :p maar dat is iets anders...

maar ik ben zeker niet van plan om met een 125cc te rijden... dan kan ik evengoed met mijn brommer blijven rijden vind ik
ik ben ook maar van plan om later mij een zwaardere moto aan te schaffen dat is iets voor als ik een goede 23 jaar ben denk ik...

anyway dank je zombie en GADGET voor de reply ;)

mja het is goed dat je al ervaring hebt met de wagen.
ikzelf wou ook een moto kopen , maar door al die 25 kw zever
en wat tegenstrijd van men ouders heb ik dus toch maar besloten een auto te kopen.
ben van plan zeker op men 21 een motor te kopen.
zx6R ofzo. vind ik prachtige machienes.

maar denk er nog eens goed over na, over de practische en de niet zo practische kanten van een motor.

ohja , dit vind ik niet de beste plaats voor zo'n vragen te stellen.
stel ze op een motorforum. dat is de meest safe place om zo'n vragen te stellen. vb op motorforum.be (http://www.motorforum.be/)

freeza
4 september 2005, 21:21
mja het is goed dat je al ervaring hebt met de wagen.
ikzelf wou ook een moto kopen , maar door al die 25 kw zever
en wat tegenstrijd van men ouders heb ik dus toch maar besloten een auto te kopen.
ben van plan zeker op men 21 een motor te kopen.
zx6R ofzo. vind ik prachtige machienes.

maar denk er nog eens goed over na, over de practische en de niet zo practische kanten van een motor.

ohja , dit vind ik niet de beste plaats voor zo'n vragen te stellen.
stel ze op een motorforum. dat is de meest safe place om zo'n vragen te stellen. vb op motorforum.be (http://www.motorforum.be/)

aangezien ik minstens nog een paar jaar vast zit op school en waarschijnlijk later op kot ga gaan, heb ik niet direct een auto nodig...

maar ik heb wel afgesproken met mijn moeder dat ik haar auto van tijd tot tijd mag gebruiken... dus een moto lijkt mij een iets goedkopere oplossing om toch een beetje onafhankelijk te zijn...

voor een beetje regen ga ik het zeker niet laten om met mijn brommer te rijden enkel sneeuw zou me tegenhouden... maar dan verzeker ik 3 maanden mijn piaggio vespa si en ik amuseer me te pletter in de sneeuw :D :p

mja ik denk dat ik de lessen en het rijbewijs zal afleggen... later zie ik dan wel wel jammer dat die lessen nogal een redelijk groot stuk uit mijn budget nemen (want je begrijpt best wel dat mijn budget niet te groot is :p)

maar graag zou ik nog wat meer meningen zien over die opstapmoto en de onderhoudskosten?

zombie
4 september 2005, 21:49
aangezien ik minstens nog een paar jaar vast zit op school en waarschijnlijk later op kot ga gaan, heb ik niet direct een auto nodig...

maar ik heb wel afgesproken met mijn moeder dat ik haar auto van tijd tot tijd mag gebruiken... dus een moto lijkt mij een iets goedkopere oplossing om toch een beetje onafhankelijk te zijn...

voor een beetje regen ga ik het zeker niet laten om met mijn brommer te rijden enkel sneeuw zou me tegenhouden... maar dan verzeker ik 3 maanden mijn piaggio vespa si en ik amuseer me te pletter in de sneeuw :D :p

mja ik denk dat ik de lessen en het rijbewijs zal afleggen... later zie ik dan wel wel jammer dat die lessen nogal een redelijk groot stuk uit mijn budget nemen (want je begrijpt best wel dat mijn budget niet te groot is :p)

maar graag zou ik nog wat meer meningen zien over die opstapmoto en de onderhoudskosten?

mmh hoe grot het buget ook is, bespaar zeker niet op je motorpak.
het kan je leven redden of toch een groot stuk van je vel.
dus trek daar al maar zeker een goeie 1000€ voor af

ps: goeie site voor 2 dehands 25KW motors (http://moto.2dehands.be/markt/motor/?special=m_25kw_1&ses=ERRmUeQ7x0flxZ2)
die eerste motor die er staat is al zeker een aanrader. die cb 600 F

skully25
4 september 2005, 23:25
1) zelfde als bij auto, vanaf 17 jaar en 9 maanden moogt ge eraan beginnen maar ge moogt dus pas vanaf uw 18 jaar effectief op de baan komen

2) hangt beke af van de rijschool, ik heb mijn lesen gedaan bij Topper (http://www.topper.be/) statistisch gezien 1 van de betere rijscholen
ik heb in totaal een 600 euro betaald voor de lessen alleen, dit houdt in 8 uur les + 1 examenbegeleiding met volgwagen
daarbij komt een 35 euro voor uw praktijkexamen en 15 euro voor een theorieexamen

3) lessen volgen is verplicht, de 6 of 8 uur methode, ik zeg altijd wees op dat vlak niet gierig, betaal wat meer en volg 8 uren les, dan moet ge nadien niet met een voorlopig rijbewijs gaan sukkelen
als ge 8 uur volgt legt ge direct na uw laatste les uw praktijkexamen af en hebt ge dus na afronding van uw lessen direct uw volledig rijbewijs, ge moet niet met een "L" gaan rondrijden voor minimum 9 en maximum 12 maanden, wat ge dus wel moet doen als ge maar 6 uren les volgt

4) als ge lessen volgt is de huurprijs van een moto inbegrepen, dit geldt voor 1 examenpoging, zijt ge er niet door de eerste keer dan moet ge bij uw tweede poging dan zelfs zorgen dat ge een volledig reglementaire (!) motor hebt (met de meeste supermotards laten ze u nog niet eens starten omdat er altijd wel iets is dat de examinator niet aanstaat) of moet ge nog eens betalen voor een extra examenbegeleiding en huur van nen moto

5) opstapmoto

kijk, de meeste raden een SM aan, wat verstaanbaar is in zekere mate maar maak u ervan bewust dat de meeste sm's zeer en ik herhaal zeer onderhoudsintensief zijn, een lagere topsnelheid hebben en dus snelwegverkeer zeker niet aan te raden is, zelf schiet ik mij zo goed als nooit op de snelweg tenzij ik echt niet anders kan want het is extreem vermoeiend om aan 120-130 per uur recht in de wind te zitten, plus de meeste sm's zijn er ook niet voor gemaakt om constante en hoge snelheden aan te houden, ik rij zelf met ene en ik weet dus zelf maar al te goed wat mogelijk is met zo'n machine en wat niet

moet alles legaal zijn dan ge zit ge vast aan die 25 kw EN 0,16kw/kg, ge moogt niet meer hebben dan dat, maar als ge niet te naïef zijt weet ge dus ook wel dat er daar heel veel mee gefoefelt wordt, een brommerke mag ook maar 45 maar er zijn er dus ook veel die meer rijden, met verschil dan dat motoren niet of heel moeilijk kunnen gecontroleerd worden daarop, als gij op papier in orde zijt maar in het echt rijdt gij op vol vermogen, der is geen ene flik die opt oog kan zien dat gij zo rondrijd, dan moet er al een uitgebreide technische controle plaatsvinden om dat te achterhalen, maar dat wordt zo goed als nooit gedaan, zijt er u wel van bewust en dat is ook zo met brommers, hebt ge meer dan 25 kw en ge komt een ongeval tegen en de verzekering komt erachter dat dat uw motor meer had zitten, dan zijt ge per definitie niet meer verzekerd, zelfde als wanneer een brommerke rapper dan 45 kmh doet, dan is hij ook niet meer verzekerd
het is een risico dat ge loopt, de 1 rijdt dus volledig legaal rond, de andere is op papier in orde maar rijd in het echt op vol vermogen rond, das een keuze dat ge zelf maakt

een groot aantal motoren kunnen met 25 kw papieren geleverd worden, slechts een klein aantal wordt dus effectief begrensd op 25 kw, dus in principe keuze genoeg als ge op papier in orde wilt zijn, de keuze wordt al wa kleiner als ge dus in het echt ook in orde wilt zijn, als dat uw idee is zijt ge beter van uw 25 kw periode uit te doen op een honda cb500, kawa ER5 oid want bijvoorbeeld een bandit 600 begrenzen op 25 kw rijd voor geen meter en het is ook niet echt goed voor de motor zelf, begrenzen is in zekere zin nooit goed voor de motor

een ZXR400 is ook niet aan te raden, maar van mij heeft er 1 gehad en heeft er ook veel onderhoudskosten aan gehad, hij heeft hem na een jaar ingeruild voor een triumph TT600 van 2001

een goede opstapmotor is over het algemeen een deftige naked bike, dezelfde soort motor dus waar ge op leert rijden met de rijschool, suzuki bandit 600, honda CB600 (niet vergelijken met een cb500, zijn echt totaal verschillende motoren), yamaha fazer 600 etc, deze motoren zijn betrouwbaar en niet zo onderhoudsintensief als een SM

6) verzekeringen, zelfs al is het voor een -25 kw motor, ge zijt nog altijd een 18jarige of ietske ouder dus ge behoort tot een risicogroep, wat dus betekend dat ge fors moogt betalen voor uw verzekering
ik betaal voor mij verzekering een 350 euro voor een 450cc met 12kw en 0,10kw/kg op papier in combinatie met een wagen, mijn motorverzekering is dus 50% goedkoper dan normaal omdat ik bij dezelfde maatschappij een auto verzekerd heb, wat simpel rekenwerk en ge weet aan hoeveel ge u moogt verwachten

7) ik dacht dat mijn wegentax rond de 100 euro lag, ben wel niet 100% zeker

8) onderhoud, hangt echt van motor tot motor, SM's zijn erg onderhoudsintensief, als ge een iets oudere 4takt koopt moet ge ZEKER iedere 1000 km olie en filters wisselen, bij de meeste doet ge het best nog wat vroeger, let daar ook mee op, als ge een SM koopt, speel het op veilig en zorg dat er een oliepomp aanwezig is, dat garandeert toch in zekere zin een goede smering van uw motor en hebt ge dus veel minder kans op brokken of mankementen, ik zeg het al op voorhand, vermijd husqvarna's TC/TE 610 van voor 2000 omdat er daar dus heel veel tweedehands van worden aangeboden maar het zijn dus echt wel overgevoelige motoren, de meeste zitten altijd met 1 of ander mankement
hoe recenter uw motor hoe betrouwbaarder, laat u dus niet verleiden door goedkope tweedehands machines van begin de jaren 90 want 9 kansen van de 10 hebt er later toch miserie mee, dus hetgeen ge uitspaard bij de aankoop zult ge dan later wel aan herstellingen uitgeven

9), een motorkeuring is er nog niet, en laat ons hopen dat het er niet snel doorkomt anders is het direct gedaan voor de meeste supermotards, de meeste hiervan zijn dus omgebouwde enduros die geleverd worden met een 21 inch velg vooraan en een 18 inch achteraan, als motorkeuring erdoor komt zal het dus niet meer toegelaten zijn om op deze motoren 2 17 inch velgen te plaatsen en uw enduro dus om te bouwen tot SM, tenzij de motor standaard geleverd wordt als supermotard zoals een KTM 625/660 SMC

yey grote post :p

Son Gokou
5 september 2005, 12:46
Ik zit ook met een klein vraagje. Mag je eigenlijk met een cross moto op de baan of bestaan er moto's in diezelfde trend waar je wel mee de baan op moogt en heb je daar ook een bepaald rijbijwijs voor nodig of niet.

GADGET
5 september 2005, 13:59
Ik zit ook met een klein vraagje. Mag je eigenlijk met een cross moto op de baan of bestaan er moto's in diezelfde trend waar je wel mee de baan op moogt en heb je daar ook een bepaald rijbijwijs voor nodig of niet.

full cross mag je niet mee op de baan.

enduro's wel. (of supermotard)

en uiteraard rijbewijs voor nodig.

mYsT`1
5 september 2005, 14:13
Bij mij is het bijna zover...

Lente ga ik uitkijken voor een Suzuki GSX-R 600 of 750 en dan theorie + lessen en maar vlammen op de baan!

Eindelijk een droom die werkelijkheid wordt!

Son Gokou
5 september 2005, 15:42
http://www.honda.nl/content/mc/18326_18135.html
valt dit nog onder enduro of niet , dus mag je met dit de baan op of niet

En hoe zit het ding nu met het rijbewijs ik heb de faq gelezen dus,
dus als ik auto theorie heb moet ik niet meer gaan voor moto theorie maar betekenet dat ik dan mijn L mag gaan halen en al beginnen te rijen of toch nog eerst lessen.

GADGET
5 september 2005, 15:47
Als gij die moto met papieren kunt kopen en als daar lichten opstaan moogde ermee op de baan.

full cross is gewoon zonder papieren en lichten etc.

Rijbewijs: ge moet u theorie van moto ook opnieuw doen, is ander examen met lichtjes andere vragen. dan moet je 6 (?) uur les volgen en DAN mag je zelf beginnen rijden met een L. Na paar maanden volg je weer 3u les en daarna u praktisch examen.

AaronSlater002
5 september 2005, 16:25
een goeie oefening om te shcakelen enzo en beetje control is nen pittbike kopen.. nen 110 cc 4 takt ofzo. Mag wel totaal niet op de baan enkel privaat terrein mor dan leert ge zowat speels schakelen enzo achterrem gebruiken enzo & als ge pletst is goedkoop & minder pijnlijk

Crashtestdummy
5 september 2005, 17:18
zeg, hoe hard trekt een 25kw op?

eefter iemand daar een videoke van? :/

morph123
5 september 2005, 18:15
7) ik dacht dat mijn wegentax rond de 100 euro lag, ben wel niet 100% zeker

8) onderhoud, hangt echt van motor tot motor, SM's zijn erg onderhoudsintensief, als ge een iets oudere 4takt koopt moet ge ZEKER iedere 1000 km olie en filters wisselen, bij de meeste doet ge het best nog wat vroeger, let daar ook mee op, als ge een SM koopt, speel het op veilig en zorg dat er een oliepomp aanwezig is, dat garandeert toch in zekere zin een goede smering van uw motor en hebt ge dus veel minder kans op brokken of mankementen, ik zeg het al op voorhand, vermijd husqvarna's TC/TE 610 van voor 2000 omdat er daar dus heel veel tweedehands van worden aangeboden maar het zijn dus echt wel overgevoelige motoren, de meeste zitten altijd met 1 of ander mankement
hoe recenter uw motor hoe betrouwbaarder, laat u dus niet verleiden door goedkope tweedehands machines van begin de jaren 90 want 9 kansen van de 10 hebt er later toch miserie mee, dus hetgeen ge uitspaard bij de aankoop zult ge dan later wel aan herstellingen uitgeven

wagentaks is 64 eur.

om de 1000km????? ik wist wel dat een SM veel onderhoud vereist maar dat het zo erg is.
ik heb een onderhoud om de 12000km.

freeza
5 september 2005, 18:46
1) zelfde als bij auto, vanaf 17 jaar en 9 maanden moogt ge eraan beginnen maar ge moogt dus pas vanaf uw 18 jaar effectief op de baan komen
....................
yey grote post :p

damn ik wist niet dat supermotards zoveel onderhoud vragen :s
dat mag ik dan waarschijnlijk ook snel vergeten... :p om de 1000 km is echt veel te veel (zeker voor mijn portefeuille :p)

@ zombie: een volledig motorpak ga ik me niet kopen, handschoenen heb ik hier al liggen en een vest ook maar die ga ik waarschijnlijk verkopen...
ook laarzen ga ik niet kopen maar ik ben wel van plan om stevig schoeisel aan mijn voeten te doen :)

als alles een beetje goed gaat ligt mijn budget rond de 3500 - 4000 € dus ik denk dat ik nog een jaartje of 2 ga moeten wachten met een motor :sad: :sad:

btw heel wat van deze info zou best in de sticky mogen vind ik :)

edit:
@aaronslater: ik kan rijden met een moto hoor en rijd al altijd met een schakelbrommer dusja... en ook ik wil een moto waar ik dus degelijk mee op baan mag enzo ;)

@dude87: dat hangt er vanaf welke motor het is hé maar ik heb er geen idee van

skully25
5 september 2005, 18:47
full cross mag je niet mee op de baan.

bij de meeste full crossers is het mogelijk om aan papieren te geraken of de moto te homologeren, als je geen papieren hebt mag je er vanzelfsprekend niet de baan mee op maar je kan hem dus wel op de baan krijgen via via (als je em bijvoorbeeld wil ombouwen tot SM en er de straat mee opgaan)

wagentaks is 64 eur.

om de 1000km????? ik wist wel dat een SM veel onderhoud vereist maar dat het zo erg is.
ik heb een onderhoud om de 12000km.

als ge als basis een enduro of crosser neemt is dit een echt een vereiste, er zijn ondertussen al gebruiksvriendelijke sm's die een pak minder onderhoud vragen (vb nieuwe husky 610, ktm LC4 625/660/640) maar je kan die dan meestal ook niet vergelijken met een sm die als basis nen ktm exc, yamaha wr, suzuki drz, honda XR... gebruiken
sm's hebben maar 1 cilinder waar de power vandaan moet komen, dus er staat veel meer stress op dat blok, dus een goed en op tijd uitgevoerd onderhoud is noodzakelijk om de boel draaiende te houden, hangt dus ook af van een goede smering, vandaar dat je vaak oliewissels moet uitvoeren
voor mensen die zich met cross bezighouden of ook sm rijden is dat intensieve onderhoud de normaaste zaak van de wereld, ge moet het gewoon zijn, valt natuurlijk niet te vergelijken met het onderhoud dat ge hebt aan nen 4inline naked bike ofzo

zombie
5 september 2005, 21:20
@ zombie: een volledig motorpak ga ik me niet kopen, handschoenen heb ik hier al liggen en een vest ook maar die ga ik waarschijnlijk verkopen...

mmh, ik hoop dat je beseft wat het belang van een goed motorpak is.
de ziekenhuiskosten gaan achteraf veel duurder zijn dan het motorpak.
een ongelujk met een motor is snel en zeer onverwachts gebeurd.
zeker bij weinig ervaring. dus conclusie: motorrijden doe je ineens goed.
en NIET nu een beetje dan een beetje en met een krel van een machien rondrijden. dat geld voor mij in ieder geval toch.

skully25
5 september 2005, 21:52
als ge echt een ernstige crash meemaakt zal een pak u niet echt meer beschermen als een gewone vest, een pak dient hoofdzakelijk om brandwonden te voorkomen bij schuivers en om lichte schokken op te vangen op bepaalde punten (vb ellebogen, schouders en rug), als gij aan 90 per uur van uw motor wordt gekatapulteerd en ge beland 30 meter verder op de beton zal da pak de schok niet echt opvangen zunne, kbedoel maar een pak kan verwondingen helpen voorkomen maar dat helpt ook maar tot een bepaalde graad

dit is natuurlijk geen excuus om in uw short en tshirtje op uw moto te gaan rijden, zoals degene die ier just voorbij mijn huis passeerde op nen thunderace :sop:

een uiterste minimum van bescherming als ge op een moto rijd
-een goede motorvest
-motorhandschoenen (geen skihandschoenen want dat help echt geen zak bij een crash of schuiver)
-een goede helm (niet enen da ge in de lidl voor 35 euro koopt...)
-stevige schoenen (bottienen oid)
-en een stevige broek

in 90% van de gevallen zijn het altijd uw benen/voeten die eerst de grond raken en dus een schok moeten opvangen, motorlaarzen en een lederen broek zijn dus zeker geen overbodige luxe

als ge een motor koopt, reken altijd op een extra 1000 euro voor een volledige motoruitrusting, als ge niet van plan zijt van u dat (ooit) een keer aan te schaffen moet ge van mijn part nog niet eens op een moto kruipen
voor 500 euro hebt ge een volledig pak
voor 250 hebt ge een set laarzen
voor 100 euro een set handschoenen
en voor 150 euro hebt ge ook al een treffelijke helm
en dit allemaal voor nieuwe spullen

GADGET
5 september 2005, 23:00
jah, ik kan u zeggen: doet die beschermende kledij aan :unsure: altijd...

pipo hier had ze op zonnige namiddag ook ies ni aan... snijdt er daar wel gene ******* auto mijne pas af zeker :angry: Nooit denken da ge toch ni zult vallen. Ge moog zelf zo goed/voorzichtig rijden da ge wilt, der rijden g*dverdoemme VEEL gevaarlijke andere mensen rond.

Heb zelf ook van die leuke brandwonden op enkel en elleboog. (heup, been, knie, schouder, handpalm zijn perfect genezen, maar enkel en elleboog is dik litteken)

doet da maar gwn altijd aan ;) Ik weet et nu ook, maar probeer het maar te voorkomen.

AaronSlater002
6 september 2005, 00:11
uw schattingen zijn wel nogal hoog 120 E voor goede botten zal al genoeg zin
& 80 E voor handschoenen too
volledig pak .. leren vest 300 E broek ongeveer 150 E
Helm ongeveer 150 E idd ( mor jah more expensive is meestal beter )
gelijk den aria rx7 van 700 E ( das wel een geil helmpke )

blazingsvbiker
6 september 2005, 12:30
zeg, hoe hard trekt een 25kw op?

eefter iemand daar een videoke van? :/
hoe hard ? hoe zacht zeker lol

skully25
6 september 2005, 18:00
uw schattingen zijn wel nogal hoog 120 E voor goede botten zal al genoeg zin
& 80 E voor handschoenen too
volledig pak .. leren vest 300 E broek ongeveer 150 E
Helm ongeveer 150 E idd ( mor jah more expensive is meestal beter )
gelijk den aria rx7 van 700 E ( das wel een geil helmpke )

ik ken nie echt een nieuwe set deftige motorlaarzen onder de 150 euro zunne

mij oxtars hebben mij een 250 euro, zitten comfortabel en zijn van heel goeie kwaliteit, dus ik ga uit van die prijs

als ge een pak koopt zijt ge altijd beter dat ge van de eerste keer een combi pak koopt in plaats van een apparte vest en broek, scheelt meestal ook iets in prijs en een combi pak kan je in principe ook gebruiken als 1delig pak omdat het aan mekaar ritst, wat ook weer iets veiliger is, een apparte vest of broek kan in principe nog altijd verschuiven als je eens plat gaat, bij een volledig pak blijft alles dus zitten omdat het aan elkaar hangt
plus imho is de rugbescherming in de meeste volledige pakken beter dan in die aparte vesten

freeza
6 september 2005, 19:49
ik ben heus wel van plan om een goede uitrusting te kopen hoor maar het ziet er niet echt uit dat ik dat alles ga kunnen betalen... :(

misschien nog het een en het ander verkopen en een weekendjob zoeken mss lukt het dan wel :)

anyway 1000 € voor een volledig motopak is echt wel veel het maximum budget daarvoor zal iets van een 400-500 € zijn...
daar kan ik toch al mee toekomen voor een broek en laarzen zeker?

nog een vraagje over die lessen die je moet volgen...
die 6 of 8 uur die je volgt... dat zijn toch praktijklessen hé?
en moet je eerst je theoretisch examen afleggen vooralleer je aan die lessen begint?

btw bestaan er leerboeken voor het theorie-examen van een moto of mag ik uit een boek van het autorijbewijs leren? en is het examen van een moto in dezelfde moeilijkheidsgraad als dat van een auto?

GADGET
6 september 2005, 20:25
ik ben heus wel van plan om een goede uitrusting te kopen hoor maar het ziet er niet echt uit dat ik dat alles ga kunnen betalen... :(

misschien nog het een en het ander verkopen en een weekendjob zoeken mss lukt het dan wel :)

anyway 1000 € voor een volledig motopak is echt wel veel het maximum budget daarvoor zal iets van een 400-500 € zijn...
daar kan ik toch al mee toekomen voor een broek en laarzen zeker?

nog een vraagje over die lessen die je moet volgen...
die 6 of 8 uur die je volgt... dat zijn toch praktijklessen hé?
en moet je eerst je theoretisch examen afleggen vooralleer je aan die lessen begint?

ja, die 6/8u zijn praktijklessen.
en ja, eerst theorie

btw bestaan er leerboeken voor het theorie-examen van een moto of mag ik uit een boek van het autorijbewijs leren? en is het examen van een moto in dezelfde moeilijkheidsgraad als dat van een auto?

Is een ander boek, zelfde moeilijkheid

message to short :crazy:

freeza
6 september 2005, 20:46
message to short :crazy:

bedankt aan iedereen die mij heeft geholpen maar nog tips zijn altijd welkom :applause: :bow: :bow: :niceone:

GADGET
6 september 2005, 20:57
tips voor u praktische lessen/examen:

probeer mssch al te kunnen schakelen voor ge lessen begint. Ik moest direct op de baan met die moto, door centrum etc. Kwas toen wel blij da ik al kon schakelen...en met direct bedoel ik DIRECT e :p 'ja, stap maar op, we gaan naar het oefenterrein.'

8'jes draaien:
Hoe sneller ge erdoor gaat hoe makkelijker. Werk me u koppeling..dus u koppeling zo veel mogelijk lossen om snelheid te hebben. Als ge voelt da ge uwe voet ga moeten zetten efkes u koppeling wa laten schieten. Krijgde een klein schokske en zijde door den bocht zonder u voet te zetten. Die kerel zegt: kijk voordurend naar de middenste kegels. Ik von da persoonlijk ni the way to go.. dus probeert u eigen ding.

voor het verduwen van de moto in U vorm: Achterwiel zo dicht mogelijk tegen binnenste halve cirkel houden. Als ge ziet da ge e rni geraakt -> moto naar voor duwen, zoveel mogelijk naar rechts. Dan terug naar die binnenkant me achterwiel.

rest val weinig tips te geven, is easy of wijst zijn eigen uit.

*edit: aan u sig te zien kunde al schakelen

Crashtestdummy
6 september 2005, 21:41
hoe hard ? hoe zacht zeker loldaar wetek weer veel mee zenne, bedankt :doh:

freeza
6 september 2005, 22:15
tips voor u praktische lessen/examen:

probeer mssch al te kunnen schakelen voor ge lessen begint. Ik moest direct op de baan met die moto, door centrum etc. Kwas toen wel blij da ik al kon schakelen...en met direct bedoel ik DIRECT e :p 'ja, stap maar op, we gaan naar het oefenterrein.'

8'jes draaien:
Hoe sneller ge erdoor gaat hoe makkelijker. Werk me u koppeling..dus u koppeling zo veel mogelijk lossen om snelheid te hebben. Als ge voelt da ge uwe voet ga moeten zetten efkes u koppeling wa laten schieten. Krijgde een klein schokske en zijde door den bocht zonder u voet te zetten. Die kerel zegt: kijk voordurend naar de middenste kegels. Ik von da persoonlijk ni the way to go.. dus probeert u eigen ding.

voor het verduwen van de moto in U vorm: Achterwiel zo dicht mogelijk tegen binnenste halve cirkel houden. Als ge ziet da ge e rni geraakt -> moto naar voor duwen, zoveel mogelijk naar rechts. Dan terug naar die binnenkant me achterwiel.

rest val weinig tips te geven, is easy of wijst zijn eigen uit.

*edit: aan u sig te zien kunde al schakelen

hehe idd schakelen is voor mij geen probleem, ik heb al met veel verschillende schakelbrommers en moto's gereden :)

ik heb mijn praktisch van mijn brommer gedaan met een scooter maar later nog eens thuis geprobeerd door wa stippen te tekenen op de weg en met mijn RS50 gedaan... na wat oefenen lukte het me perfect om die proeven te doen en aangezien een RS50 niet meteen de lichtste brommer is denk/hoop ik dat het moet lukken met een moto ook...

het examen voor een B-klasse brommer is hetzelfde als voor een moto (die behendigheidsoefeningen dan toch.... alleen krijg je bij de moto nog iets meer plaats dacht ik...
misschien dan nog eens wat oefenen met de yamaha xt250 van een vriend...

btw zitten op de meeste moto's de versnellingen zoals de meeste schakelbrommers? (1ste naar beneden en de rest naar boven)

zombie
6 september 2005, 22:31
hehe idd schakelen is voor mij geen probleem, ik heb al met veel verschillende schakelbrommers en moto's gereden :)

ik heb mijn praktisch van mijn brommer gedaan met een scooter maar later nog eens thuis geprobeerd door wa stippen te tekenen op de weg en met mijn RS50 gedaan... na wat oefenen lukte het me perfect om die proeven te doen en aangezien een RS50 niet meteen de lichtste brommer is denk/hoop ik dat het moet lukken met een moto ook...

het examen voor een B-klasse brommer is hetzelfde als voor een moto (die behendigheidsoefeningen dan toch.... alleen krijg je bij de moto nog iets meer plaats dacht ik...
misschien dan nog eens wat oefenen met de yamaha xt250 van een vriend...

btw zitten op de meeste moto's de versnellingen zoals de meeste schakelbrommers? (1ste naar beneden en de rest naar boven)

dat van de versnelingengen is hetzelfde.

maar denk er aan dat een motor al snel 160kg weegt

DigitalOverdose
6 september 2005, 22:50
Voor nen opstapmoto zou'k al zeker ene met ABS nemen. Ik heb het ni op de mijne (Yamaha Diversion 600 van '96) maar de moto waarmee da'k m'n examen mee afgelegd heb had da wel en da was echt een pak verschil bij het remmen. Mijne volgende MOET da ook hebben.

Wat da 8'jes rijden op uw examen betreft: op tijd kijken naar de kegel waar ge naartoe moet draaien aan den andere kant van het veld. dwz uwe kop op tijd durven draaien en ni konstant over uw stuur naar het eerst volgende kegeltje kijken. Uwe motor gaat draait een pak beter als ge kijkt naar waar ge uiteindelijk moet terecht komen ipv heel den tijd over uw stuur te kijken.

Zelfde voor het balkske. Het is de bedoeling dat ge er nog op zit als ge der af rijd dus kijk bij het erop rijden naar het uiteinde ervan en zeker ni naar het begin. Eenmaal erop kijkt ge direkt recht voor u uit (pak direkt een punt in het verlengde van den balk op een tiental meter verder).
Overigens moogt ge een beetje gas geven voor ge het balkske op rijd. Mij maakten ze in't begin wijs dat ge hem op 'roulantie' moest laten draaien in eerste wat dus vrij traag en moeilijker is.

Remtest: zeker genoeg gas durven geven en die remmen hard durven gebruiken. Als ge ne moto hebt met ABS is da geen probleem. En mijnen eerste keer was ik gebuisd omda'k slechts 35km/h reed ipv de minimum 36Km/h omdda'k zeker ni te hard wou gaan. En ik kan u verzekeren: da was een klote gevoel toen.

BTW wat het rijden met motoren betreft: overschat uzelf niet. Ik had mijn eerste jaar 7000km gereden zonder 1 enkel incident en dacht ook da'k daarmee al heel wa ervaring had en mij ni rap meer iets zou overkomen. Totdat ik in een dorpskern stomweg tegen 40km/h op nen trekhaak ben gegaan omdat die voor mij onverwacht alles moest dichtgooien omdat ne geparkeerde ineens zijn portier open smeet. Echt een stomme situatie bij haast stapvoets verkeer en ge totaal geen gevaar verwacht en ik dus wa nonchalanter was en wa teveel rondkeek ipv op te letten.
Mor een fractie van ne seconde later was ik over de koffer van nen auto gezwierd en zat ik met ne moto die letterlijk vast hing op nen trekhaak...

AaronSlater002
6 september 2005, 23:08
een moto pak vinnek mor gay ;)
ge zit veel beter (estetisch toch ;p ) met een leren vest & deronder een moto jeans.
Dan lijkt ge ook wat uitgezetter ;)

skully25
7 september 2005, 00:25
Voor nen opstapmoto zou'k al zeker ene met ABS nemen.

moest het om nen auto gaan is ABS bijna vanzelfsprekend, maar aangezien een goeie 95% van alle moto's zulke snufjes niet hebben zou ik dat zeker geen vereiste noemen bij de aankoop van nen moto

als ge een beetje kunt rijden dan zijt ge wel in staat om bij het remmen de boel goed te doseren, lukt u dat niet, oefening baart kunst, dat wordt over het algemeen wel goed genoeg aangeleerd tijdens uw rijlessen, ik heb iig helemaal geen behoefte aan nen ABS op nen moto

een moto pak vinnek mor gay ;)
ge zit veel beter (estetisch toch ;p ) met een leren vest & deronder een moto jeans.
Dan lijkt ge ook wat uitgezetter ;)

maakt eens een goeie schuiver, denk niet dat ge daarna nog hetzelfde zult zeggen :x, moto en motopak, duo dat niet zonder mekaar kan imho
ene die op zijn moto passeert in zijn t-shirtje en jeans broek is dan meer gay als ge het mij vraagt...

AaronSlater002
7 september 2005, 11:26
een motorvest kan ook goed omsluiten met een motobroek btw

blazingsvbiker
7 september 2005, 12:48
daar wetek weer veel mee zenne, bedankt :doh:

Nu, een moto die is begrensd is op 25Kw houd in dat =

-(men plaatst soort ''van dichters'' op uwen luchtinvoer en men veranderd nog enkele kleine motorische zaken binnen in de motor zelf, wat veeeel geld kost om te laten uitvoeren) + dat begrensd rijden uwen motorblok volledig kapot maakt

-De moto niet boven de +- 7000 tpm trekt (wat betekent dat zowat 1/3 van je capaciteit weg is (wel per moto kan jezelf uitrekenen hoeveel het exact is ,je kijkt wat je max tpm is en dan vergelijken met +-7000tpm, scheelt een klein beetje naar gelang het type van je moto)
Kortom rijden met een 25kwtje is rijden met een opgefokte schakelbrommer en ik raad het niemand aan (als je een lange levensduur wilt hebben voor uwen bike)

dropkicker
7 september 2005, 13:10

-(men plaatst soort ''van dichters'' op uwen luchtinvoer en men veranderd nog enkele kleine motorische zaken binnen in de motor zelf, wat veeeel geld kost om te laten uitvoeren) + dat begrensd rijden uwen motorblok volledig kapot maakt

-De moto niet boven de +- 7000 tpm trekt (wat betekent dat zowat 1/3 van je capaciteit weg is (wel per moto kan jezelf uitrekenen hoeveel het exact is ,je kijkt wat je max tpm is en dan vergelijken met +-7000tpm, scheelt een klein beetje naar gelang het type van je moto)
Kortom rijden met een 25kwtje is rijden met een opgefokte schakelbrommer en ik raad het niemand aan (als je een lange levensduur wilt hebben voor uwen bike)

en wa zijn u bronnen? Een 25kw motor wordt niet motorish begrenst, maar aan de gas toevoer. Voor een nieuwe moto te kopen full power of in de 25kw versie heeft GEEN prijsverschil. Dat is wat een honda verdeler tegen mij zei als ik info ging vragen.
Tevens vraag ik mij af wa gij in godsnaam tegen 25kw moto's hebt. En wat ge zegt over die schakelbrommer is imo totaal ni waar. Iedereen weet da ge me nen getunede sv rijdt en ge zijt er o zo fier op. Awel iedereen die me ne moto rijdt is fier op zijn moto en u moto is niet de koning van alle moto's.
@Dude87
Een 25kw zal ni zo snel optrekken als een zware moto, maar het is zeker ni te vergelijken met een schakelbrommer ( :sop: ). Ik rij met een 25kw en mn moeder met een 600cc moto, en ik moet zeker ni onderdoen.

@digitalOverdose
36 per uur? ik moet 40 per uur halen. Met mijn brommer had ik de eerste keer ook te weinig dus nu alles opengezet. Khad 45 per uur en een beetje geslipt, maar was er dan toch door.

GADGET
7 september 2005, 14:34

:rofl: voor degene die ne 25kw willen kopen... ge moogt dit hierboven compleet negeren want slaat op niets.

morph123
7 september 2005, 16:52
ik vind anders dat hem gelijk heeft.
het begrenzen verschild van merk tot merk bij sommige moto's is het heel goedkoop en bij andere is het verschrikkelijk duur.maar dat je daarmee je motor naar de knoppen helpt dat is zever.

kwa optrekken trekt het op niks en zal het echt niet veel sneller vooruit gaan dan ne opgefokte schakelbrommer,het is gewoon zo.

GADGET
7 september 2005, 16:57
Bij sommige merken 'begrenzen' ze gewoon door te zorgen da ge uwe gas ni volledig kunt opendraaien...

leg mij maar ies uit wat er daar slecht aan is voor uwe motor.

Of een ringske in den uitlaat, precies of u motor gaat daarvan kapot :lol:

Heb al met 'begrensde' honda cbf 500 gereden. Komt daar maar ies naast staan me uwen opgefokte schakelbrommer ;)

dropkicker
7 september 2005, 18:52
het begrenzen verschild van merk tot merk bij sommige moto's is het heel goedkoop en bij andere is het verschrikkelijk duur.maar dat je daarmee je motor naar de knoppen helpt dat is zever.

kwa optrekken trekt het op niks en zal het echt niet veel sneller vooruit gaan dan ne opgefokte schakelbrommer,het is gewoon zo.

u eerste statement lijkt mij vrij onlogisch in de hedendaagse concurrentie. Waarom zou het ene merk begrenzen op een veel duurdere manier dan een ander merk? Het resultaat blijft hetzelfde hoor en qua duurzaamheid voor de motor,... the same. dus ONlogisch :)

Ik wil gerust eens naast een schakelbrommer vertrekken :ironic:
Ik heb met de rijschool met een begrensde cbf500 gereden en nu met een gs500. Hoeveel mensen hier hebben effectief al op een begrensde moto gezeten?

7 september 2005, 19:21
als ge nog vragen hebt kijk eens op het forum van www.motoren-toerisme.be
dat zit vol zwaantjes en rij-instructeurs, die kunnen u zeer goeie informatie geven.

morph123
7 september 2005, 19:47
u eerste statement lijkt mij vrij onlogisch in de hedendaagse concurrentie. Waarom zou het ene merk begrenzen op een veel duurdere manier dan een ander merk? Het resultaat blijft hetzelfde hoor en qua duurzaamheid voor de motor,... the same. dus ONlogisch :)

Ik wil gerust eens naast een schakelbrommer vertrekken :ironic:
Ik heb met de rijschool met een begrensde cbf500 gereden en nu met een gs500. Hoeveel mensen hier hebben effectief al op een begrensde moto gezeten?

dat het onlogisch is daar geef ik u groot gelijk in maar toch is het zo.

ik heb effectief al met 2 begrensde motoren gereden en 1 die maar een max vermogen van 23 KW heeft.ik heb vroeger nog een paar goed opgevoerde schakelbrommers (honda mtx-r,derbi senda) gehad en daar baseer ik mij op.

dropkicker
7 september 2005, 19:59
een moto met een max. vermogen van 23kw is die dan begrenst?
Je kan natuurlijk een 250 niet vergelijken met een 500
Anders mag je is op de mijne rijden om u het tegendeel te bewijzen :)

morph123
7 september 2005, 20:28
die me 23 kw was mene oude cagiva mito.de andere 2 waren ne honda cb500 en ne suzuki gs500 allebei 25 kw.mijn vriendin rijd zelf met ne gs500 maar dan ne onbegrensde en het verschil is enorm.

dropkicker
7 september 2005, 21:38
morph ge doet me enorm twijfelen nu :)
hoe weet ik of de mijne nu begrenst is of niet (op papier wel maar ja )

morph123
8 september 2005, 20:57
morph ge doet me enorm twijfelen nu :)
hoe weet ik of de mijne nu begrenst is of niet (op papier wel maar ja )

boven de gasschuif zit een kunststof ringetje dat ervoor zorgt dat je geen volgas kan geven.ook zitten er kleinere sproeiers en gasnaalden in,en zit er aan de inlaat een dik stuk rubber op dat ervoor zorgt dat er minder lucht kan worden aangezogen.

zombie
8 september 2005, 22:38

met ne 25kw hebt ge ongeveer dezelfde optrekkracht als ne standaart auto.
pakweg ne 1600 naft ofzo. om sommigen hier een idee te geven

Crashtestdummy
9 september 2005, 09:27
met ne 25kw hebt ge ongeveer dezelfde optrekkracht als ne standaart auto.
pakweg ne 1600 naft ofzo. om sommigen hier een idee te gevendas nu es nen verstaanbare mens :p

alsek een heb vliegt dienen zever der drekt uit zenne

zombie
9 september 2005, 21:27
das nu es nen verstaanbare mens :p

alsek een heb vliegt dienen zever der drekt uit zenne

dan gade wel nen hoop zever hebben als ge een ongeluk overleeft moet hebbe :unsure:

skully25
10 september 2005, 12:52
dan gade wel nen hoop zever hebben als ge een ongeluk overleeft moet hebbe :unsure:

enkel als ge zelf in fout zijt, rij met verstand dan is de kans dat ge zelf een ongeluk veroorzaakt al aanzienlijk kleiner

als er dan es ene tegen u rijd en de andere bestuurder is in fout speelt het geen rol dat ge met meer kw rijd dan wettelijk toegelaten is, het excuus "als hij minder kw had reed hij trager en zou hij dus niet gepasseerd zijn op het moment dat de andere bestuurder roekeloos uit dat zijstraatje kwam" heb ik ze nog niet weten te gebruiken
de andere bestuurder was in fout en moet u dus vergoeden en aangezien dat bij ongelukken met motorrijder in bijna 90% van de gevallen de motorrijder niet in fout is....

blazingsvbiker
10 september 2005, 13:31
en wa zijn u bronnen? Een 25kw motor wordt niet motorish begrenst, maar aan de gas toevoer. Voor een nieuwe moto te kopen full power of in de 25kw versie heeft GEEN prijsverschil. Dat is wat een honda verdeler tegen mij zei als ik info ging vragen.
Tevens vraag ik mij af wa gij in godsnaam tegen 25kw moto's hebt. En wat ge zegt over die schakelbrommer is imo totaal ni waar. Iedereen weet da ge me nen getunede sv rijdt en ge zijt er o zo fier op. Awel iedereen die me ne moto rijdt is fier op zijn moto en u moto is niet de koning van alle moto's.
@Dude87
Een 25kw zal ni zo snel optrekken als een zware moto, maar het is zeker ni te vergelijken met een schakelbrommer ( :sop: ). Ik rij met een 25kw en mn moeder met een 600cc moto, en ik moet zeker ni onderdoen.

@digitalOverdose
36 per uur? ik moet 40 per uur halen. Met mijn brommer had ik de eerste keer ook te weinig dus nu alles opengezet. Khad 45 per uur en een beetje geslipt, maar was er dan toch door.

lol ok ja

blazingsvbiker
10 september 2005, 13:48
[QUOTE=blazingsvbiker]lol ik breng zelfs mijne bike niet ter sprake jongen! ik heb het hier enkel over het feit dat 25 kwtje's nie gezond zijn (uit diverse betrouwbare bronnen trouwens iedereen die in zo'n situatie zit en een klein beetje onderzoek heeft gedaan weet dat het niet gezond is!) voor uwen motorblok ten tweede hangt het af van bike tot bike (en vn merk tot merk) hoe ze ze afstellen (er zij er trouwens heel bijzonder weinig merken die ze afstellen!!!! : suzuki en kawa enkele cagiva's en voor de rest ... rien de knots)
-prijsverschil : niet veel en hoe langer je wacht hoe minder! garagisten kopen hun moto's in van uit de fabriek rechtsreeks in 25 kw! daar er een zeer kleine zekerheid bestaat dat ze die dan ook daadwerkelijk gaan verkopen als 25kwtj's (wordt niet veel gevraagd) en om dan een moto te laten afstellen op 25 kw mag je gerust rekenen op een dikke 300euries (voor suzuki toch) bron -ingelbrecht+
-de engel (2 grote zaken die weten met wat ze bezig zijn (wel vind ik dat ingelbrecht rippers zijn daar ze soms te veel geld vragen voor stukken e.d.)

en als uwen 25 kw niet moet onderdoen voor die van uwen ma is dat zoveels te beter voor u toch??
MAAR trust me , als je hem gat verwijderen (afstelling) gaat ge wel merken waar over ik praat ok?

(btw heb ook al met verschillende brommers en motos gereden
-aprilla rs
-derbi cross
-scootertje bennelli
-125 yamaha
-250 suzki
-500 kawa (onbegrensd)
-500kawa begrensd op de rijschool (die zijn wel volledig LAM gereden echte slakken zijn het!!)
-en nu sv650

op al die rijervaring met deze rijtuigen basseer ik me voor een stuk + nog op de welgekende kennis van mensen die er voor 5j gestudeerd hebben en opleiding hebben gevolgd + personen die al reeds 11j in het vak zitten en beschikken over een degeleijke vakkennis en reeds veel voorkomende dergelijke situaties hebben meegemaakt.
En idd is het zo wie heeft hier al daadwerkelijk op een 25kw gereden dan daarna met dezelfde moto onbegrensd gereden (zo kun je het echte effect eens zien wat die afstelling doet en nee kerel ringel in je uitlaat of waar dan ook is niet gezeond en als sommige merken gasafstelling gebruiken is he ook niet goed = kweken van een luie motorblok maar dat wisten jullie natuurlijk al )E]

AaronSlater002
10 september 2005, 19:00
ey jongens maakt dan nen 25 kw topic aan é
dat gelul begint mn .. uit te hangen