PDA

Volledige versie bekijken : Papieren: DE > BE

morbus`
4 september 2005, 12:46
Ik heb nu Duitse papieren (b-klasse), en moet dus Belgische papieren hebben voor mijn praktisch examen af te leggen (dacht ik (in Sint Denijs Westrem)).

Waar en hoe doe ik dat? Hoeveel kost dat? Hoeveel tijd neemt het in beslag?

mvg

lttuvix
4 september 2005, 13:16
kunde da nie gewoon wisselen in uw gemeentehuis?

beemer
4 september 2005, 13:53
Wat bedoel je met Duitse papieren? Betreft het hier een voertuig van Duitse origine?

Indien ja dan heb je twee mogelijkheden om een Belgisch gelijkvormigheidsattest (GVA) te bekomen.

1. Via het Ministerie van verkeer en infrastructuur
------------------------------------------------
Adres:
Residence Palace
Wetstraat 55
1000 Brussel

Je moet eerst langs bij de douane met volgende zaken in je bezit:
- Aankoopfactuur
- gelijkvormigheidsattest van land van herkomst
- € 0,05 voor de administratieve kost

Daar krijg je dan een douanevignet welke je nodig hebt om je aanvraag in te dienen bij het Ministerie van verkeer.

Je moet ook +- €100 storten (voor het juiste bedrag vraag je best info op het ministerie zelf) via overschrijving op de rekening van het ministerie van verkeer met vermelding van:
- De 4 laatste cijfers van het chassisnummer
- Vermelding in hoofdletters van: "VALIDATIEPROCEDURE"
- Je hebt ook een fiscale zegel nodig van € 5
- Origineel GVA
- Douanevigenet

2. GVA aanvragen bij de importeur van het merk van je voertuig.
--------------------------------------------------------------
Na ontvangst van je nieuw GVA moet je langs bij de douane met dezelfde documenten als hierboven reeds vermeld. Bij de douane zal je ook nog de verschuldigde BTW moeten betalen waarna zij je een roze formulier bezorgen.

morbus`
4 september 2005, 14:00
't Gaat om een oude Honda uit 1990 die ik tweedehands heb overgekocht en oorspronkelijk uit Duitsland kwam (ben +- 4de eigenaar).

beemer
4 september 2005, 14:19
Was de vorige eigenaar van wie je gekocht hebt een Duitser of een Belg?

morbus`
4 september 2005, 14:30
Een Belg.

Smirri
4 september 2005, 16:08
bel of mail eens naar honda aalst;zij doen dat als ik me niet vergis

beemer
4 september 2005, 16:21
Een Belg.
Dan moest hij normaal gezien in het bezit zijn van een Belgisch GVA, anders kon hij nooit zijn voertuig verzekerd krijgen hier in België.

Honda Aalst is idd de Belgische importeur en daar kan je dus aan een GVA attest geraken voor jouw brommer.

morbus`
4 september 2005, 17:22
Dan moest hij normaal gezien in het bezit zijn van een Belgisch GVA, anders kon hij nooit zijn voertuig verzekerd krijgen hier in België.

Honda Aalst is idd de Belgische importeur en daar kan je dus aan een GVA attest geraken voor jouw brommer.

Jawel hoor, niemand maakt daar problemen van (de politie, de verzekering), alleen hoor ik soms dat het examencentrum dat wel doet ;).

GhO$T
4 september 2005, 17:43
Jawel hoor, niemand maakt daar problemen van (de politie, de verzekering), alleen hoor ik soms dat het examencentrum dat wel doet ;).
dat de politie geen problemen zou maken van een brommer zonder Belgisch gelijkvormigheidsattest lijkt mij eer iets wat de verkoper zou vertellen om zijn gerief sneller kwijt te raken :x

als de flikken u al es tegenhouden moet alles echt wel in orde zijn of het is meestal byebye brom...

voor het rijexamen kunde misschien iem anders zijn brommer lenen?

morbus`
4 september 2005, 17:56
Ik rij er al 10 maand mee hoor en ben al enkele keren gecontroleerd, en ik zou het liever met mijn brommer afleggen.

CAS
4 september 2005, 18:08
Een gelijkvormigheidsattest van Duitsland is nu toch ook geldig in Belgie? Bij wagens is dat toch zo?