PDA

Volledige versie bekijken : Paar simpele vraagjes i.v.m. (mss) nieuwe auto...

Vintage Hifi
2 september 2005, 22:09
Hier thuis zijn we serieus aan het nadenken om toch een nieuwe auto te kopen op afbetaling, voor mij naar de unif te loodsen on a daily basis en dan later gewoon te dienen als wagen voor dagelijks gebruik, voor zowel mij als de mama. Daarmee zit ik met een paar vraagjes...

We zijn bij Toyota gaan zien omdat die 5 jaar garantie er héél interessant uitzag. Prijs van een Corolla 1.4D4-D viel heel goed mee en vind het persoonlijk een mooie auto, zowel binnen als buiten. Maar, nu, dekt die 5 jaar garantie ook groot onderhoud enzo of zijn dàt nog wel verplichte kosten? En is zo een nieuwe Corolla überhaupt een goede keuze?

Dan dacht ik morgen ook bij Opel te gaan zien, de nieuwe Astra vind ik geen lelijke auto, absoluut niet, prijs valt ook héél goed mee. En bij Opel krijg je dan nog eens €1000 eco-bonus voor je oude auto, goed voor de Volvo naartoe te brengen. Maar, geldt deze bonus voor alle auto's? Krijg je altijd €1000 of is het zo alleen als je "oude" auto nog max. 5 jaar oud is ofzo... ? En is een Astra überhaupt ook een goede keuze? Een Corsa zou ik ook nog zien zitten.

De Nissan Almera is anders ook wel geen lelijke auto en zeker goed geprijsd, met véél opties zit hij nog maar aan de €14.000. Iemand meer te vertellen over die?

Voor de rest, nog andere voorstellen? De Franse merken vermijd ik liever, omdat de modellen mij gewoon écht niet aanstaan en ik toch liever in iets rij dat mij een beetje aanstaat, natuurlijk. Wat ik (voorlopig!) zoek in een auto is gewoon iets dat mij dagelijks naar de unif zal brengen, zonder zorgen. Daar hangt dus onlosmakelijk aan vast dat hij gezellig moet zitten en een beetje leuk moet rijden.

Foose
2 september 2005, 22:24
Een Astra is niet mis ja. Zo'n Corolla trouwens ook niet.
Ik denk dat je bij geen van beiden, om het over deze twee te hebben, zeker geen miskoop kan doen.
En die 5 jaar garantie dekt normaal gezien een groot onderhoud niet, tenzij Toyota goedkoop bezig is maar bij mijn weten is dat toch niet inclusief :p.

Vintage Hifi
2 september 2005, 22:59
Dat van dat onderhoud, schrap die vraag maar. Natuurlijk zit dat er niet bij, was beetje stomme vraag :) Enfin, morgen gaan we beetje rondkijken en prijs vragen...

[B]Rocketeer
2 september 2005, 23:00
1 minuut surfen op www.toyota.be levert mij deze informatie op

5 jaar garantie

Wist u dat Toyota Belgium de eerste invoerder was die drie jaar fabriekswaarborg op zijn auto’s aanbood? Dat gebeurde in het midden van de jaren ’70. Niemand in Belgie deed beter. Sindsdien is de waarborg van Toyota legendarisch.

Toyota Belgium gaat nog een stap verder en biedt op haar modellen een bijkomende garantie van twee jaar. Vijf jaar garantie en wegbijstand (*) , en dus vijf volle jaren gemoedsrust.

Door die garantie van 5 jaar wil Toyota Belgium de kwaliteit en de betrouwbarheid van haar producten extra in de verf te zetten. Bij ontvangst van een nieuw voertuig tekent uw verdeler overigens het kwaliteitscertificaat, waarin hij bevestigt dat uw voertuig volgens de strengste Toyota-normen werd vervaardigd en dat het voor de levering grondig werd gecontroleerd.

Wat houdt de Toyota-garantie precies in?

De fabrieksgarantie dekt elk defect dat kan worden toegeschreven aan een productie- of montagefout bij normaal gebruik gedurende een periode van 3 jaar of 100 000 km, afhankelijk van welke limiet eerst wordt bereikt, en zonder kilometerbeperking tijdens het eerste jaar.
De garantieperiode begint op de datum waarop het voertuig in gebruik wordt genomen en wordt automatisch en zonder kosten overgedragen op de eventuele volgende eigenaars.
Het voertuig moet worden onderhouden in overeenstemming met de richtlijnen en instructies van de fabrikant.

Wat houdt de Toyota verlengde garantie in?
De verlengde waarborg vangt aan na de fabrieksgarantie, en vervalt na het verloop van de termijn van 5 jaar vanaf de datum van eerste indienstname van het voertuig of wanneer de 150.000 km wordt bereikt voor het einde van de 5-jarige periode (eerst bereikte limiet).
De verlengde garantie is van toepassing in Belgïe en in het Groot Hertogdom Luxemburg.

De sleepkosten naar het dichtstbijzijnde Toyota erkend servicepunt vallen de eerste vijf jaar eveneens onder de garantie als het defect de immobilisatie van het voertuig tot gevolg heeft en door de garantie wordt gedekt.
Uw Toyota erkend servicepunt voert alle herstellingen onder garantie volledig gratis uit (onderdelen en werkuren).
Voor de herstelling onder de verlengde waarborg dient de klant zich evenwel te wenden tot de in België en het Groot Hertogdom Luxemburggevestigste erkende Toyota servicepunten.

Hebt u nog vragen of wenst u meer details? Vraag uw verdeler de speciale garantie-brochure (ook beschikbaar in PDF).

Dit aanbod is geldig op het hele Toyota gamma.

(*) beperkt tot 150.000 km

Vintage Hifi
2 september 2005, 23:38
Heb zo een beetje op alle sites gezeten, en dat vergeet ik dan. Mijn excuses ;)

casualties
3 september 2005, 00:34
ben ook voorstander van dat type corolla en ben van plan hoogstwss zo eentje te kopen!

Andere aanraders ?

Alfa romeo 147
Honda civic

Vintage Hifi
3 september 2005, 01:41
Heb de hele avond zowat alle merken afgegaan en op basis van uiterlijk, opties, prijs en interieur zijn volgende potentiële kandidaten er bij gekomen:

- Nieuwe Seat Leon: prachtig vanbuiten, écht prachtig. Goede opties, leuke prijs!
- Ford Fiesta: Ghia-pakket, optie beige interieur, goede prijs!
- Chevrolet Lacetti: héél aardig geprijsd, veel opties en nog mooie auto ook! Spijtig alleen in benzine te krijgen.
- Kia Cerato: Erg mooie prijs, aardige wagen, de 4D versie is iets 'grotere' wagen en ook goed in de opties.

Morgen eens autospotting doen in de garages dus :)

casualties
3 september 2005, 14:20
Hopelijk gaat er vandaag wat meer duidelijk worden na het garagebezoek..

De seat leon is idd ook een mooie wagen (de nieuwe!) Die zit bij mij ook nog in men gedachten om te kopen..

Ford fiesta, tja, in onze familie genoeg problemen met ford gezien, dus imo hoort ford gewoon opt stort, maar mss hadden wij gewoon 4 pechwagens in onze familie en is ford wél goed..

GhO$T
3 september 2005, 17:43
zou het niet (veel) interessanter zijn om op zoek te gaan naar een jonge occasie als de prijs nogal doorweegt in u beslissing? Aangezien je overal naar de basismodellen zit te kijken hecht je blijkbaar niet veel belang aan bepaalde opties of andere dingen die je absoluut volgens u eigen voorkeur wil?

Waarom dan niet uitkijken voor bv zo'n toyota met 5j garantie die 1-2 jaar in gebruik is geweest, zal u een PAK geld uitsparen en dan heb je nog steeds een redelijke garantieperiode in het vooruitzicht.

Vintage Hifi
3 september 2005, 18:40
BatGhost, neen, dat is geen optie, de financiering (maandelijkse aflossing) is belangrijk. En tweedehands is een te groot risico, ook al is hij dan bijna nieuw.

Enfin, de oplossing is er toch al bijna, vandaag een paar auto's gaan bekijken, en het zit als volgt:

- Ford Fiesta: Saai/lelijk interieur, iets te kleine auto. Prijs zat redelijk goed, maar beige interieur was niet te krijgen en opties waren niet dik gezaaid. Valt af.

- Ford Focus: Al veel beter interieur, beter uitgerust maar iets te duur. Valt af.

- Nissan Almera: Downright ugly. Goedkoop plastiek interieur, weinig opties,... Prijs was wel goed, maar in verhouding dan weer slecht. Valt zeker af.

- Opel Astra: Dit is hem. Wat een prachtige wagen. Er stond een goedkoop stockmodel in de showroom, prachtige kleur (Digital Green, precies British Racing Green), véél opties, mooi interieur, prachtig afgewerkte wagen, noem maar op. The price was right & ik ben van de Volvo af (Eco-bonus €1000 voor het "wrak"). Volgend week testritje maken en dan zien voor een beslissing. Van alle auto's die we vandaag hebben gezien, nam deze de eerste plaats in.

Dus, nu zit het tussen de Opel Astra en de Toyota Corolla. Allebei eens een testrit gaan doen, en eventueel nog naar de nieuwe Seat Leon gaan zien, maar die gaat imho iets te prijzig zijn.

lttuvix
3 september 2005, 20:25
vergeet niet dat toyota wel slecht kwaliteit qua stof heeft... maat van me heeft zon avensis verso van 2004 ofzo.. da word dus gebruikt om veel te laden lossen, en interieur begint al zowa slijtage te betreden... en zulke slijtage vind ik eig veel op toyota's... nuja qua kwaliteit van motor is het een topper...

Kweet niet zoveel van opel ma kdenk dat het daar juist andersom is

[B]Rocketeer
3 september 2005, 21:10
vergeet niet dat toyota wel slecht kwaliteit qua stof heeft... maat van me heeft zon avensis verso van 2004 ofzo.. da word dus gebruikt om veel te laden lossen, en interieur begint al zowa slijtage te betreden... en zulke slijtage vind ik eig veel op toyota's... nuja qua kwaliteit van motor is het een topper...

Kweet niet zoveel van opel ma kdenk dat het daar juist andersom is

Mijnen celica van bijna 13j oud heeft geen problemen van kwaliteit met interieur.

Je zegt het al zelf: wordt veel gebruikt voor laden en lossen.
Dit is zo bij elke wagen. Doe de test eens met gewone stof. Als je er x-aantal keer over wrijft met een zwaar gewicht slijt dit af. Zelfde met jeans broeken (ongeacht hoe duur het is).

Da vindek nu wel ni echt een minpunt, da is de normaalste zaak in mijn ogen als ge veel laadt en lost.

Morpheus
3 september 2005, 21:15
Rocketeer']Mijnen celica van bijna 13j oud heeft geen problemen van kwaliteit met interieur.

Dit is zo bij elke wagen. Doe de test eens met gewone stof. Als je er x-aantal keer over wrijft met een zwaar gewicht slijt dit af. Zelfde met jeans broeken (ongeacht hoe duur het is).

Da vindek nu wel ni echt een minpunt, da is de normaalste zaak in mijn ogen als ge veel laadt en lost.

Yup, ik zit ook steeds met zwaar materiaal.
En eigenlijk kan je maar één ding doen als je weet dat je veel moet in en uit sleuren...

Leder nemen, het slijt niet af, en je kan het makkelijk schoonmaken.

lttuvix
3 september 2005, 21:16
Rocketeer']Mijnen celica van bijna 13j oud heeft geen problemen van kwaliteit met interieur.

njah, 13 jaar geleden was het weer anders he, toen hadden de fabrikanten meer tijd en konden ze betere stof gebruiken, en ik heb de test gedaan aangezien da de zoon is van een grote keuken fabrikant ofzoiets, als ge dan alle bedrijf autos bekijkt die word gebruikt voor laden lossen dan ziet ge duidelijk verschil tussen de stoffen...
en na nog geen jaar en stof al versleten vind ik toch wel erg tbh...

Dragon Racing
4 september 2005, 18:32
BatGhost, neen, dat is geen optie, de financiering (maandelijkse aflossing) is belangrijk. En tweedehands is een te groot risico, ook al is hij dan bijna nieuw.

Opmerking.

2e hands is inderdaad een Risico.

Tenzij je naar de TOPCAR wagens gaat kijken die Toyota aanbied (ook 2e hands wagens).

Dit zijn wagens met garantie en een 100% verklaring dat de wagen als nieuw is (de onderdelen zijn allemaal nagezien en vervangen indien nodig zodat de wagen effectief als nieuw bestempeld kan worden).

http://www.topcar.be/home.asp?Lang=nl

Feignasse
4 september 2005, 18:41
En bij Opel heb je OK Quality Cars.

Dragon Racing
4 september 2005, 18:50
En bij Opel heb je OK Quality Cars.

Inderdaad

Den Deze
30 oktober 2005, 11:04
Heb je de testrit met de astra gedaan? Want ben van plan om deze wagen binnen dit en enkele maanden mss aan te schaffen. Ga ook eens wat rondhoren, maar aangezien we hier thuis altijd al opel gehad hebben ben ik er ook een beetje voorstander van :)

sexymofo
30 oktober 2005, 11:28
Yup, ik zit ook steeds met zwaar materiaal.
En eigenlijk kan je maar één ding doen als je weet dat je veel moet in en uit sleuren...

Leder nemen, het slijt niet af, en je kan het makkelijk schoonmaken.

Da slijt ook zunne. GEwoon nie zo merkbaar.

Foose
30 oktober 2005, 11:54
Ge moet is na enkele jaren kijken naar de leren bestuurderszetel; aan de kanten is da wss al redelijk afgesleten.

P2K-
30 oktober 2005, 12:00
Ge moet is na enkele jaren kijken naar de leren bestuurderszetel; aan de kanten is da wss al redelijk afgesleten.

tja das ook gelijk uw lederen salon he, na een aantal jaar is die ook 'afgezeten' en is het leer al een deel van zijn originele kleur en vorm kwijt.

Nix aan te doen zeker :)