PDA

Volledige versie bekijken : Idee tegen fraude/doubleaccounts

rom
2 september 2005, 10:10
Op een ander forum moet je tegenwoordig een email-adres opgeven dat je van je ISP kreeg. Je kan dus geen yahoo-, lycos-, gmail-, hotmail-...accounts meer gebruiken om te registreren. Daar dit nodige email-adres 'uniek' is (is ook relatief, uiteraard), is er veel minder kans op double accounts.

Als overgangregel geldt dat je bij elke (zelfs kleinste) aanpassing van je profiel, je dit nieuw mail-adres moet opgeven, zodat na verloop van tijd al de bestaande accounts ook 'geregulariseerd' worden.

Zou dit haalbaar zijn op fit forum?

TiBasco
2 september 2005, 10:44
Zeg kerel; ik ga geen ander mailadres maken omdat der hie rwat puberkes op da forum rondspoken zenne...

rom
2 september 2005, 10:52
rustig maar, jonge, rustig.

Je moet dat email-adres niet aanmaken, je krijgt dat van je ISP. En je zou dit slechts 1 maal moeten gebruiken bij activatie.

En zeg je dat ook als je door een metaaldetector moet op vlieghaven 'eij, stomme flik, waarom moet ik hierdoor als er een paar debielen met messen enr evolvers rondlopen?'... Toch simpel, niet?

The_Law
2 september 2005, 10:59
en ik ben de eerlijkste mens ter wereld, heb alleen het geluk niet geld te hebben om een computer te kopen (hoewel het banaal klinkt zijn er in Belgie nog steeds ruimschoots gezinnen zonder de financiele mogelijkheid zich een PC met internetverbinding te kunnen permitteren)

Om toch wat mee te doen met het ganse gebeuren heb ik mij een Hotmail account aangemaakt en mag ik van tijd tot tijd bij een vriend op internet en op dit forum

Dus dit geval zou volgens u uitgesloten moeten worden omdat deze het geluk niet heeft een PC met internetverbinding te hebben ..

Wat je met die regel eerder gaat maken is een discriminerende beweging en staat de markt open voor de diehard afzetters, die kunnen foefelen met die emailadressen om ze nadien toch niet terug te vinden

rom
2 september 2005, 11:21
nee, want als die persoon reeds een account heeft, hoeft ie enkel op te passen dat hij geen mistappen doet en geen nieuwe account moet aanmaken (zoals al de rest). En tbh: ik werk in de armste wijk van Molenbeek (Brussel). Ik zie hier niemand die geen pc heeft, en hierbuiten ken ik niemand die geen pc heeft, maar toch op dit forum wou komen.

...en staat de markt open voor de diehard afzetters, die kunnen foefelen met die emailadressen om ze nadien toch niet terug te vinden
Ik snap niet wat je hiermee bedoelt.

The_Law
2 september 2005, 11:36
nee, want als die persoon reeds een account heeft, hoeft ie enkel op te passen dat hij geen mistappen doet en geen nieuwe account moet aanmaken (zoals al de rest). En tbh: ik werk in de armste wijk van Molenbeek (Brussel). Ik zie hier niemand die geen pc heeft, en hierbuiten ken ik niemand die geen pc heeft, maar toch op dit forum wou komen.

Ik snap niet wat je hiermee bedoelt.

er is nog steeds zoiets als de "4de wereld"

Die ligt niet in Molenbeek waar 80% van de bevolking allochtoon is (en please, zoek daar niks verder achter) maar die ligt overal rond

Indien het niet zou bestaan en iedereen een pc zou hebben, kun je me dan verklaren hoe het komt dat de overheid verschillende projecten op til heeft om gratis PC's ter beschikking te stellen ? (en Belgie zou Belgie niet zijn moesten ze geen elf miljoen redenen hebben om die projecten te verschuiven)

Ik blijf erbij

dergelijke regel zorgt ervoor dat een forum serieus wordt ingekrompen in mogelijkheden en bezoekers

Het is een ideale regel voor bv clubfora, waar er berichten staan enkel geschikt voor leden en waar niemand anders dus zaken heeft, maar hier niet

Betreffende de zin die je niet begrijpt ...

Een beetje een snuggere cyberafzetter (en dan spreek ik niet van ene die 20€ afzet of zo, maar eerder de real deal) zal er wel in slagen fake adressen op te zetten die dan nadien compleet ontraceerbaar zijn geworden.
Emailadressen gelinkt aan postbussen in het buitenland
Dan zet je de poorten open voor scenarios als de golden ages op Ebay, waar luxeproducten te koop werden gezet vanuit Spanje, via Belgie in Roemenie, ook allemaal met echte adressen en echte ISP's maar niet te traceren.

Het enige wat in de toekomst zou kunnen helpen zijn die digitale IK's, maar we spreken over een lange termijn want tegen dat iedereen dat zal hebben en tegen dat iedereen zo een lezer zal kunnen aanschaffen ...
Een ander alternatief is doen zoals Ebay nu doet en dat is een bevestiging sturen per post maar dat is ook niet waterdicht

Je zal afzetters nooit kunnen weren, maar daarom moet je geen complete groeperingen gaan uitsluiten

« ei »
2 september 2005, 12:01
Ge zegt: "om dubbelaccounts tegen te gaan", maar bij Telenet en Skynet (van de andere ISP's weet ik het niet zeker) kunt ge toch aliassen aanmaken. Ik denk niet dat de mods hier elk adres gaan checken of het geen alias is (ik zou eigenlijk ook niet weten of ze dat kunnen)

Tegen oplichtingen.. mja, daar kan ik niet veel over zeggen, aangezien ik niet weet of ISP-emails makkelijk te faken zijn of niet.

Ge moet er wel rekening mee houden:
Hier zitten genoeg jonge forumgangers waarvan de verbinding door de ouders/broer/zus wordt betaald, en zij die het betalen gebruiken dan meestal ook die e-mailadressen van hun ISP..

Tis niet mijn bedoeling om uw idee af te kraken btw, kvindet toch positief dat ge een idee voorbrengt, maar ik zeg dus alleen maar de nadelen die in me opkomen :)

rom
2 september 2005, 12:19
daarom is een forum bedoeld, he : iemand heeft een idee, maar vraagt opinie van de anderen :) .

The_Law
2 september 2005, 12:50
daarom is een forum bedoeld, he : iemand heeft een idee, maar vraagt opinie van de anderen :) .

idd ;)

rep point earned :niceone:

NonDotZer0
2 september 2005, 13:44
als je dan echt een dubbelaccount wilt.... surf je even naar de website van een ISP, om je gratis 56k verbinding aan te vragen... (wat volledig over internet kan) .... en voila... daar heb je je ISP email adres

degene die dus echt misbruik willen maken via meerdere accounts... zullen deze kleine moeite ook wel doen....

GhO$T
2 september 2005, 14:02
maar zoals gezegd zal dit al zeker niet lukken bij telenet, je kan zoveel aliassen aanmaken en terug verwijderen als je wilt op die @telenet.be adressen.

Zelfs u hoofdadres kunde zoveel keer opnieuw installen als ge zelf wilt.

spijtig genoeg gaan we dus verder moeten zoeken om het veiliger te maken :)

Nightcraw
2 september 2005, 14:15
Niet echt waterdicht, vb'tje bij Telenet, hoeveel aliassen kan je niet maken? Stuk of 5 * 2 mailboxen in mijn geval en dan nog eens die @telenet.be en @pandora.be extensie..

//edit..zelfde als [BAT]GhO$T topic stond al ff open

Psychodweep
2 september 2005, 15:35
Waarom denken plots nu zoveel mensen dat ze een oplossing hebben gevonden om oplichters te kunnen tegenhouden? Die zullen er altijd zijn, je moet gewoon zelf zorgen dat je er goed tegen beschermd bent door de tips te volgen die in de sticky staan van Cron.

NonDotZer0
2 september 2005, 16:14
Waarom denken plots nu zoveel mensen dat ze een oplossing hebben gevonden om oplichters te kunnen tegenhouden? Die zullen er altijd zijn, je moet gewoon zelf zorgen dat je er goed tegen beschermd bent door de tips te volgen die in de sticky staan van Cron.

1e -> slijmbal :p

2e -> ik schuif voor 95% van de gevallen de schuld toch in de schoenen van de koper.... als koper moet je simpelweg je voorzorgen nemen...... en achteraf ffs niet afkomen met de vraag of iemand het adres e.d. van een bepaalde verkoper heeft.... en zolang je als koper een beetje je verstand gebruikt.... kunde niet echt int zak gezet worden imo.........

OMGWTFROFLROFL
2 september 2005, 17:05
mja gaat niet lukken aangezien ge bij telenet turbo 5 apparte emails krijgt ;)

Fear
2 september 2005, 20:37
ik geef psychodweep gelijk, een verstandige koper weet gewoon waar/wanneer met afzetters/oplichters om te gaan.

EmP
3 september 2005, 10:18
ik ga naar de site van telenet, maak wat aliasen bij, maak fake accounts en hopla ik zet iedereen af :ironic:

aka
3 september 2005, 10:25
Systeem zoals voor actualiteitsforum zou geen slecht begin zijn imo ...

swiers
3 september 2005, 12:31
ik geef psychodweep gelijk, een verstandige koper weet gewoon waar/wanneer met afzetters/oplichters om te gaan.
iedereen kan opgelicht worden. Dan mag je nog de slimste zijn. tenzij jij gedachten kan lezen...

|nfected
3 september 2005, 12:53
iedereen kan opgelicht worden. Dan mag je nog de slimste zijn. tenzij jij gedachten kan lezen...

True, maar sommige maken het wel heel gemakkelijk ze

linux
3 september 2005, 15:01
ik ga naar de site van telenet, maak wat aliasen bij, maak fake accounts en hopla ik zet iedereen af :ironic:

ja en ze kunnen vooral niet zien aan welke telenet account die aliassen hangen?

Xcessive-
3 september 2005, 15:52
ja en ze kunnen vooral niet zien aan welke telenet account die aliassen hangen?

Hoe gaan ze da zien?

En dan moete alle sites blokkeren buiten die van internet providers, en sommige gebruike da zelfs ni :s En sommige hebben da zelfs ni. Dus lijkt me geen goed idee.

freQ
4 september 2005, 22:04
@rom ... bij veel isp's kan je gratis een inbel abo afsluiten met emailadres, dat eens aangemaakt ook vanaf een breedband aansluiting kan worden opgevraagd.

rom
4 september 2005, 22:46
FreQ ea.: dat wist ik dus niet... ;)