PDA

Volledige versie bekijken : Vraagje ivm sport & voeding.

exo
31 augustus 2005, 22:00
Even een schets:

Ik ben gestopt met roken en rij sinds kort ook met de auto, daarom wil ik graag gaan sporten om niet te veel meer aan te komen, en kilootjes te verliezen.
Nu ik zou graag gaan lopen maar niet elke dag, dus daarom heb ik besloten om de ene dag te gaan lopen en de andere dag met wat fitness apparatuur dat ik hier heb staan te werken hier thuis.

Dus stel dat ik op een maandag begin met lopen ziet mijn weer er zo uit:

- Maandag: Joggen
- Dinsdag: Home Fitness
- Woensdag: Joggen
- Donderdag: Home Fitness
- Vrijdag: Joggen
- Zaterdag: Home Fitness
- Zondag: Joggen

etc...

Nu is mijn vraag, is dit een aan te raden combinatie?
(Rekeninghoudend dat er wel eens een dag kan wegvallen om een onvoorziene omstandigheid, zoals bv. regen, iets dringend dat er tussenkomt, etc.)

De fitness apparatuur dat ik thuis heb ik een bankje dat ik schuin kan zetten voor buikspieren te trainen of rechtop kan zetten om zo verscheidene oefeningen te doen.
Ik heb ook halters. En dat is het zowat, ahja ook nog zo een fake powerplate :p.
Nu is het scheme dat ik zou volgen aan te raden? Zoniet, mag je aanpassingen doorvoeren hoor!

Ook is het zo dat ik savonds na het sporten nog wel honger heb, wat is iets handig om de honger te verhelpen? (welke voedingsmiddelen)

Mvg

Shyheim
31 augustus 2005, 22:13
Er mankeert een belangrijk sleutelstuk: "rusten". Je houdt zoiets nooit 7/7 vol, je spieren hebben rust nodig, anders ga je door elkaar. :)

Ook is het zo dat ik savonds na het sporten nog wel honger heb, wat is iets handig om de honger te verhelpen? (welke voedingsmiddelen)

Zorg ervoor dat als je jogt, je je in de vetverbrandingszone zit als je kilo's wilt verliezen: tussen de 55 en 75% van je maximale hartslag (welke je berekent door je leeftijd af te trekken van 220). Als je daarboven gaat, zal je meer behoefte hebben aan suikers (chocolade en van die stoten), en is uw joggen voor niks geweest.
Met voedingsschema's kan ik je niet direct helpen, maar meerdere kleine maaltijden per dag nemen, is beter dan twee-drie grote. Én veel water drinken. Minstens 1.5-2l per dag.

herc
1 september 2005, 14:31
Sijo, rust inlassen! ;)

3 dagen na elkaar trainen en dan een rustdag inlassen.

En om te eten s'avonds? Fruit, volkoren/grof brood, andere gezonde voedzame dingen. Geen snoepgoed, chips, of andere vettige dingen. Dat wordt toch enkel als vet opgeslagen.

Jerryboy
1 september 2005, 14:38
'k zou eerder een 4 dagen schema nemen ofzo

bv:

- Maandag: Joggen
- Dinsdag: Rust
- Woensdag: Home Fitness
- Donderdag: Rust
- Vrijdag: Joggen
- Zaterdag: Rust
- Zondag: Home Fitness

Als fitness kan je gewoon wat algemene basisoef. doen om wat in form te blijven. (denk aan: biceps curl, lat. raises, triceps extensions,...)

voor de rest op je eten letten en veel water drinken (dus niet te veel vetten, suikers, ...).

's avonds mag je gerust wat eten zolang het maar eiwitten bevat en geen koolhydraten of vetten. dus bv platte kaas, sardines in eigen nat, ...

Dennoman
1 september 2005, 14:40
Twee rustdagen per week zijn minstens aan te raden. Qua voeding moet je ervoor zorgen dat je een stevig ontbijt binnenspeelt (en dit is geen stom cliché, maar echt heel belangrijk), en voor de rest heb je in de dag niet veel calorieën nodig. Ik eet bijvoorbeeld elke morgen een grote kom havermoutpap, is echt beregoed voor je, en je hebt energie te over voor de hele dag.
@ herc: snoepgoed, chips en dergelijke worden niet alleen als vet opgeslagen: het hangt ervan af hoeveel calorieën je verbruikt aan sport of arbeid en dergelijken... alle suikers en vetten kunnen in theorie omgezet worden in energie, maar bij de ene is dat moeilijker dan bij de andere, dat geef ik toe...
Een goed stuk vlees (filet of biefstuk) is heel goed voor je: het bevat veel gezonde stoffen zoals mineralen en proteïnen. Natuurlijk per week ook liefst 2 visdagen inlassen. Wel oppassen met vis, gezien het hoge vetgehalte. Vis is wel een goede gewoonte als je je cholesterol op peil wil houden en functioneert ook prachtig als beschermer tegen ziekten (visolie).
Als je op je gewicht wilt letten moet je ook je voeding een beetje leren afwegen en je eventueel een calorieëngids aanschaffen. Ik zal op dit forum eens een thread posten met een aantal basisvoedingsmiddelen, vergezeld door hun calorieënaantal. Ik hoop dat ik jou en een aantal andere mensen die op hun voeding wil letten hier een beetje mee zal helpen. Be sure to stay on TNG Forums for further developments! ^^

zero roofer
2 september 2005, 21:04
bwa kweet ni of zoveel rust nodig is hoor.. ik neem één dag rust, en das een begeleider wat men schema opstelt... mijn week ziet ongeveer zo uit:
-maandag: 5-10km lopen
-dinsdag: 20-50km fietsen
-woensdag: 5-10km lopen
-donderdag: 18-20km lopen + 1h zwemmen
-vrijdag: 20-50km fietsen
-zaterdag: 5-10km lopen + 20-50km fietsen
-zondag rust of kleine inspanning zoals wandelen...

maar natuurlijk, int begin is dit onmogelijk

Jerryboy
3 september 2005, 16:14
bwa kweet ni of zoveel rust nodig is hoor.. ik neem één dag rust, en das een begeleider wat men schema opstelt... mijn week ziet ongeveer zo uit:
-maandag: 5-10km lopen
-dinsdag: 20-50km fietsen
-woensdag: 5-10km lopen
-donderdag: 18-20km lopen + 1h zwemmen
-vrijdag: 20-50km fietsen
-zaterdag: 5-10km lopen + 20-50km fietsen
-zondag rust of kleine inspanning zoals wandelen...

maar natuurlijk, int begin is dit onmogelijk

bij u is rust helemaal niet nodig eig. :)

het is omdat de TS ook krachttraining doet dat hij rust moet nemen voor het spierherstel, cardio (lopen, fietsen, ...) mag je elke dag doen zonder een rustdag.