PDA

Volledige versie bekijken : Middenjury ASO

Pagina's : [1] 2

julkabas
31 augustus 2005, 02:23
Heeft iemand ervaring met de middenjury?

Ik ben gebuisd in mijn 6de jaar ASO (moderne talen-wetenschappen). Veel sport, hier en daar een opstootje thuis en schoolmoe zijn heeft er toe geleid dat ik niets gedaan heb afgelopen jaar. Ik heb het altijd al moeilijk gehad met leren voor school, het laatste jaar was er net te veel aan.

Enkele leerkrachten, waar ik ook buiten school contact mee heb, hebben me aangeraden middenjury te doen.
Mijn vraag dus, heeft iemand hier ervaring mee en eventueel enkele tips en weetjes ofzo?

Xeromem
31 augustus 2005, 02:40
exact zelfde situatie hier...

julkabas
31 augustus 2005, 02:45
exact zelfde situatie hier...

Ben je al ingeschreven? Morgen(eigenlijk vandaag 31/8) is het opendeurdag maar ik kan niet gaan, moest jij gaan, wil je voor mij een vraag stellen ginder? :s:)

Xeromem
31 augustus 2005, 03:14
nee, kben niet ingeschreven :s
ik ben gestopt omdat ik toch nix kan doen met een diploma van wet-m.talen, je krijgt er zelfs geen attest bedrijfsbeheer bij, het enige nut ervan is dat hij de deuren van het unief/hoge school voor je opent

[deleted]
31 augustus 2005, 05:34
[deleted]

ASHERON
31 augustus 2005, 09:31
kan iemand eens uitlegge wat die middenjury eigenlijk inhoudt?

edit: :offtopic: op welk uur zitten jullie nog te posten:p ge kon ni slapen zekers :D

SLAB
31 augustus 2005, 09:44
hoi
Ik ben jaren geleden ook gestopt in mijn laatste jaar (technische electronika)
Nadien kreeg ik er wel zware spijt van en dus begon ik met middenjury.
Intussen heb ik dit volledig afgewerkt (twee jaar geleden, heb er drie jaar over gedaan dmv cursussen van BIS) Nu heb ik een diploma A2 Moderne Talen en begin ik aan mijn tweede bach. Politieke Wetenschappen via examencontract(= examencommissie) aan de Ugent.

Advies: als het mogelijk is, probeer dan alsnog je diploma aan de dagschool te behalen. De leerstof op jezelf studeren is gene kattenp*s

coZm1c
31 augustus 2005, 20:44
hoi, ik ben ook gebuist in men laatste jaar (eco-talen)
t'is mss een domme vraag maar wat is middenjury?

Tom!
31 augustus 2005, 20:49
t'is mss een domme vraag maar wat is middenjury?
Geen domme vraag.

De 'middenjury', of tegenwoordig de 'Examencommissies van de Vlaamse Gemeenschap' biedt je de mogelijkheid om je getuigschrift/diploma nog te behalen als dat niet gelukt is via de 'normale' gang van zaken. Van basisschool tot hoger onderwijs.

Het komt dan grotendeels neer op zelfstudie, achteraf leg je een (centraal) examen af.

julkabas
31 augustus 2005, 21:03
Geen domme vraag.

De 'middenjury', of tegenwoordig de 'Examencommissies van de Vlaamse Gemeenschap' biedt je de mogelijkheid om je getuigschrift/diploma nog te behalen als dat niet gelukt is via de 'normale' gang van zaken. Van basisschool tot hoger onderwijs.

Het komt dan grotendeels neer op zelfstudie, achteraf leg je een (centraal) examen af.

Klopt volledig.
Het diploma via middenjury heeft dezelfde waarde als een diploma via school.
Als je van plan bent dit te doen, denk er goed over na. Het heeft geen zin dit te doen als je veel gestudeerd hebt en als nog gebuisd was. Dit is eerder een oplossing voor omstandigheden waardoor je uw jaar niet deftig hebt kunnen doen. Bij mij veel sport, helemaal niets gestudeerd gehad...
Het is niet simpel maar haalbaar. (Ik ben goed ingelicht :))

Voor vragen zover ik ze kan beantwoorden... PM maar, ik stuur vrijdag mijn volledig dossier op naar middenjury.

coZm1c
31 augustus 2005, 21:06
wow, das een oplossing!
ik ben al lang schoolmoe en ik heb er echt geen zin meer in omdaaar nog 10 maanden vast te zitten.
ik dacht zelfs van gewoon te stoppen en avondschool te volgen of leercontract.
ma op geen enkele site van avondscholen in de buurt staat er of je een diploma secundair onderwijs nodig hebt :eek:

Tom!
31 augustus 2005, 21:12
Wat ASO betreft kan je je examen voor de middenjury afleggen in de meest gangbare richtingen, dus (lat/wet)-wisk, eco(-wisk/mod), ...

woot
31 augustus 2005, 21:18
ma op geen enkele site van avondscholen in de buurt staat er of je een diploma secundair onderwijs nodig hebt :eek:waarom denk je? :p omdat je geen nodig hebt daarvoor das een kans om een diploma binnen te halen e als je da nog nie hebt :p

SweetEmmaRose
31 augustus 2005, 21:31
ik ben vorig jaar blijve zitte (in t vierde) en ik dacht eraan om dees jaar middenjury te doen, mr uiteindelijk r ni voor gekoze. in dit geval betekent middenjury twee jaar in één doen, dus dan zou ik dees jaar 4 examen periodes hebben gehad ipv 2. en als ik geslaagd was mocht ik nr t zesde en anders moest ik gewoon 5 & 6 doen(nog is extra blijve zitte dus)

julkabas
1 september 2005, 01:06
Het is ook mogelijk om bevoorbeeld enkel de 2de graad te doen zodat je naar je 5de jaar mag hoor.
Ik doe middenjury en moet zowel mijn 5de als 6de jaar nu kennen. Maar ja, ik heb nu tijd tot 14/11 om te studeren. Dat is 2maand dat ik elke dag thuis ben om te studeren. Liever 2maand thuis studeren dan 10maand op school mij ergeren. En dan werken tot volgend academiejaar en verder studeren he.

julkabas
1 september 2005, 01:10
Wat ASO betreft kan je je examen voor de middenjury afleggen in de meest gangbare richtingen, dus (lat/wet)-wisk, eco(-wisk/mod), ...

Klopt volledig!
Je hebt dus 3basispaketten (Talen, Humane vakken en Wiskunde+wetenschappen). Dit is ook in het gewone ASO-onderwijs het geval.
En dan heb je "fundamentele gedeelte" en dat is dan afhankelijk van je richting (talen richting krijgt uitgebreider pakket talen, wiskunde uitgebreidere wiskunde...).
En tenslotte heb je complementaire (extra) vakken zoals L.O., voor sommigen kan zelfs frans(humane wetenschappen+extra taalvak) of wiskunde(8uur richting) complementair zijn...
ASO-GEDEELTE (http://www.ond.vlaanderen.be/examencommissieSO/2e%20afdeling/examenprogramma's.htm)

ExDeath
1 september 2005, 01:34
Ik ga ook middenjury (kso) doen dit jaar. Ben in't 6de gebuisd omda ik zoals anderen hier schoolmoe was, deed letterlijk niks meer en spijbelde om de andere dag.
Ik denk wel dit mij goed gaat liggen, studeren is nooit echt een probleem geweest voor mij, alleen de inzet ontbrak toen.

kondamin
1 september 2005, 01:49
dus dat aso gedeelte dat is maar een fundament en als je dat kunt mag je aan je studies voor midden jurie beginnen?

julkabas
1 september 2005, 01:51
Ik ga ook middenjury (kso) doen dit jaar. Ben in't 6de gebuisd omda ik zoals anderen hier schoolmoe was, deed letterlijk niks meer en spijbelde om de andere dag.
Ik denk wel dit mij goed gaat liggen, studeren is nooit echt een probleem geweest voor mij, alleen de inzet ontbrak toen.

Ik heb exact hetzelfde gevoel!

Het valt niet te onderschatten, dat niet. Maar ja, het komt erop neer dat je sowieso een jaar "verliest" en tijdens dat jaar heb je 2kansen om een volwaardig diploma te halen...
Bovendien moet je bij een eventueel 2de keer enkel de vakken herdoen waarvoor je gebuisd was... De vakken waar je wel door bent, krijg je deelattesten voor en moet je jamais de la vie herdoen!

julkabas
1 september 2005, 01:52
dus dat aso gedeelte dat is maar een fundament en als je dat kunt mag je aan je studies voor midden jurie beginnen?

Elke ASO-richting bestaat uit een basisgedeelte, een fundamenteel gedeelte en een complementair gedeelte.
Middenjury mag je eigenlijk altijd aan beginnen... En aan jou om het te leren en te slagen voor het examen!

ExDeath
1 september 2005, 02:18
Is het in middenjury ook zoals op school dat je je diploma nog kan krijgen als maar 1 of 2 buizen hebt? Of moet je echt voor alles geslaagd zijn? Want in wiskunde ben ik wel echt een ramp en buis al heel mijn leven ervoor.

julkabas
1 september 2005, 02:22
Is het in middenjury ook zoals op school dat je je diploma nog kan krijgen als maar 1 of 2 buizen hebt? Of moet je echt voor alles geslaagd zijn? Want in wiskunde ben ik wel echt een ramp en buis al heel mijn leven ervoor.

UIT INFOBROCHURE 2DE AFDELING (Met andere woorden: Diploma ASO)
HOE WORD JE BEOORDEELD?

1 VOLLEDIG EXAMEN

De examencommissie beraadslaagt in een niet-openbare zitting (deliberatie) over de resultaten van de kandidaten ingeschreven voor een volledig examen en die alle examens afgelegd hebben.

Kandidaten die het diploma niet behalen, kunnen wel deelattesten bekomen. De toekenning ervan ligt bij decreet en/of ministerieel besluit vast.

2 GEDEELTELIJK EXAMEN

Wie slechts een gedeeltelijk examen heeft afgelegd, kan enkel deelattesten behalen. De toekenning ervan ligt bij decreet en/of ministerieel besluit vast.

3 TOEKENNEN van DEELATTESTEN

• Basisgedeelte

De deelattesten worden zowel per vak van een domein als voor het volledige domein toegekend.

Je bekomt een deelattest voor een vak van een domein als je voor dat vak minstens 50% van de punten behaalt.

Je bekomt een deelattest voor een volledig domein, als je voor elk vak van dit domein minstens 40% van de punten behaalt én minstens 50% voor het geheel van het domein.

• Fundamenteel gedeelte

De deelattesten worden per vak toegekend.

Je bekomt een deelattest voor een vak als je voor dat vak minstens 50% behaalt.

• Complementaire vakken

Hier geldt dezelfde regeling als voor het fundamentele gedeelte.

Deliberatie kan dus indien je ALLE vakken hebt afgelegd...
Voor wiskunde wil dit zeggen: Als je goed scoort op de wetenschappelijke vakken kan je al wat slechter scoren voor Wiskunde (Die vakken behoren tot hetzelfde domein).
Of je scoort op ALLE vakken goed en knijpen ze mss een oogje dicht voor wiskunde, dit is nooit zeker uiteraard...

Vrallie
1 september 2005, 16:17
Middenjury valt echt niet te onderschatten, als ik hier sommige berichten lees van mensen die schoolmoe zijn, niet graag studeren etc zou ik toch echt wel in school blijven. Ge moet namelijk alles zelf doen in middenjury, zonder veel zelfdiscipline moogde et al vergeten. Er zijn er veel die na 2 jaar proberen er gewoonweg mee kappen, dus bezin eer ge begint :) Moet wel zeggen dat het enorm positief is dat je kan vermelden op je CV dat je dit diploma hebt via middenjury, want het is gewoon veel moeilijker in middenjury.

The Patriot
1 september 2005, 16:28
Wat ik niet versta is ... Als je in je 6de jaar gebuisd bent waarom doe je gewoon je jaar niet opnieuw ? Je gaat je veel problemen besparen denk ik. En je haalt hoogst waarschijnlijk je diploma ... Want mensen, zonder een diploma geraak je de dag van vandaag niet ver meer ... beetje van cru van te zeggen maar tis zo ...

julkabas
1 september 2005, 17:47
Wat ik niet versta is ... Als je in je 6de jaar gebuisd bent waarom doe je gewoon je jaar niet opnieuw ? Je gaat je veel problemen besparen denk ik. En je haalt hoogst waarschijnlijk je diploma ... Want mensen, zonder een diploma geraak je de dag van vandaag niet ver meer ... beetje van cru van te zeggen maar tis zo ...

Je kan het ook helemaal anders stellen.
Ik snap niet waarom er zoveel vooroordelen zijn over middenjury. Leerkrachten bij mij op school, die ook zetelen in middenjury, zeggen dat het niveau gelijkaardig is.
Ik zit liever 2maanden thuis alleen te studeren dan 10maanden bezig zijn met toetsen, taken, eindwerken én 2keer examenperiode.

Ik ben heus genoeg ingelicht dus bestempel de middenjury niet als iets onmogelijk. Mijn jaar overdoen zou mij te veel frustraties bezorgen en dan pas heb ik problemen.
Zoals Vrallie ook zei, middenjury is niet als een achterpoortje voor schoolmoe-leerlingen (en laten we niet beginnen discussiëren over iedereen is schoolmoe, load of crap) maar in sommigen hun geval, zoals bij mij, is het een zeer geschikt alternatief.

Ik heb echt geen behoefte aan 10maanden onderwijs terwijl er maar 2vakken zijn waar ik echte problemen mee heb. Ik heb geen behoefte aan toetsen en taken om mij voor te bereiden op examens. Ik heb geen behoefte aan leerkrachten die mij reeds 6jaar zeggen dat het zo niet lukt.
Ik heb behoefte aan iets anders: een motivatie. En mijn jaar overdoen is allesbehalve een motivatie!

coZm1c
1 september 2005, 17:56
wat hij zegt ! :D

dee
1 september 2005, 19:13
2 maanden studeren? Je kon het nog niet in 10 maanden, waarom zou het in 2 maanden gaan? Ik zie ook niet in hoe je ff snel alles in 2 maanden gaat leren.
Dit is een mentaliteitsprobleem. Daarvoor had je nog toetsen en taken die u onbewust voorbereide op de examens. Zonder had je wss nog meer vakken gebuisd.

dommel
1 september 2005, 19:40
Omdat iemand wel gemotiveerd kan blijven voor 2 maanden?
Wat heeft de tijdsspanne ermee te maken? Het is niet omdat je niet slaagt dat je niet intelligent genoeg bent voor een studierichting.

En waarom laten we die jongen niet zelf uitmaken wat hij aan taken en toetsen heeft?

Hellrabbit
1 september 2005, 19:52
hmm, als ge nie langer dan 2 maand gemotiveerd kunt blijven, vraag ik me af wa ge dan me uw verdere studies gaat doen (als ge kiest voor ASO in ieder geval)

dee
1 september 2005, 20:01
Omdat iemand wel gemotiveerd kan blijven voor 2 maanden?
Wat heeft de tijdsspanne ermee te maken? Het is niet omdat je niet slaagt dat je niet intelligent genoeg bent voor een studierichting.

En waarom laten we die jongen niet zelf uitmaken wat hij aan taken en toetsen heeft?

Het gaat me niet om de intelligentie. Het gaat me om het studeren.
Dezelfde leerstof die je normaal op 10 maand ziet gaat ge nu op 2 maand (snel snel stress stress) doen. Dat is toch een logica die gedoemd is om te falen. Vooral omdat je je gaat concenteren op die paar vakken waar je voor gebuisd bent en de mogelijkheid reeel is dat 1 van die 'goede' vakken u slecht gaat afgaan.

Edit:
Mijn broer doet ook middenjury op het moment. Maar die gaat wel naar school. Volwassenonderwijs.

coZm1c
1 september 2005, 21:12
kijk ik zit liever thuis 2 maand geconcentreerd in men boeken te neuzen dan dat ik daar nog eens 10 maanden letterlijk bijna in slaap val. :sleep:
dat je niet slaagt heeft niet altijd met je ''intelligentie'' te maken maar veelal ook met je omgeving en je motivatie, als die er niet is krijg je er veeel moeite mee hoor.

julkabas
1 september 2005, 21:44
2 maanden studeren? Je kon het nog niet in 10 maanden, waarom zou het in 2 maanden gaan? Ik zie ook niet in hoe je ff snel alles in 2 maanden gaat leren.
Dit is een mentaliteitsprobleem. Daarvoor had je nog toetsen en taken die u onbewust voorbereide op de examens. Zonder had je wss nog meer vakken gebuisd.

Dat is juist de hele misvatting die ik enkele post hiervoor aanklaagde.
Elke leerkracht die me steunt zei: Je hebt de capaciteiten, doe het!
In 2maand heb je elke dag een VOLLEDIGE dag de tijd om de leerstof te leren, anders heb je 10maand om ze aangeleerd te krijgen. En zeg nu zelf, wat je als les krijgt in 50minuten, heb je gestudeerd op maximum 10-15minuten(er zijn vakken waarvoor dat niet opgaat waaronder wiskunde ofzo,oké). Anders klopt er toch iets niet denk ik...

Er is een probleem met mijn mentaliteit, dat kan ik niet ontkennen maar het is makkelijker denk ik om mij 2maanden in te zitten voor vakken waarvan ik de helft niet graag doe (wat bij velen het geval is in ASO, je zit gewoon ALTIJD met vakken die je niet allemaal wilt).
Eens hogere studies kies je toch een richting dat je perfect ligt? Daar zijn ook misschien vakken dat je niet zo goed liggen maar zeker niet de helft. Tenzij je de verkeerde richting kiest natuurlijk.

dommel
1 september 2005, 22:01
hmm, als ge nie langer dan 2 maand gemotiveerd kunt blijven, vraag ik me af wa ge dan me uw verdere studies gaat doen (als ge kiest voor ASO in ieder geval)

Er zijn mensen die gewoon niet kunnen aarden in het middelbaar onderwijs.

In latere studies ben je (iets) vrijer en ik kan me heel goed voorstellen dat mensen die niet gemotiveerd zijn in het middelbaar dit wel kunnen zijn voor hun hogere studies.

coZm1c
1 september 2005, 22:50
Idd die vrijere keuze in het hoger onderwijs hebbek bij sommige mense wel zien helpen.

tikketim
2 september 2005, 13:00
hoe word die leerstof dan bepaald ? ge schrijft u in en ge krijgt nen lijst mee waar da opstaat wa da ge moet kennen ofzo ? :s

Vrallie
2 september 2005, 13:15
ge kiest uw niveau (aso,tso,kso,bso) en dan kiest ge een richting. (bestaat van elke richting een documentje met het volledige programma). Dan krijgt ge al die boeken et voila, blokt maar. Alsek mij goe herinner kunt ge 2 keer per jaar meedoen aan examens om uw diploma te behalen. Zou wel goed kunnen zijn dat da nu anders is, heb persoonlijk geen ervaring met middenjury, alleen via via en zelf wa gelezen.

julkabas
2 september 2005, 13:32
Er zijn inderdaad 2zittijden per jaar.
Je boeken moet je wel zelf zien vast te krijgen.

tikketim
2 september 2005, 14:23
boeken kunde altijd wel bij nen plaatselijke boekhandel bestellen

julkabas
2 september 2005, 15:09
boeken kunde altijd wel bij nen plaatselijke boekhandel bestellen

Of kopen bij de slechte, 2de hands. Ge gaat u centen da ge spaart kunnen gebruiken voor bijles hier en daar :-)

coZm1c
2 september 2005, 17:09
cursussen van vorig jaar kunne ook nog altij van pas kome eh :)

The Patriot
2 september 2005, 17:18
Ok, stel je haalt het dan op die 2 maand ... Wat doe je daarna dan ? ...

tikketim
2 september 2005, 17:27
werk zoeken of verder studeren ?

The Patriot
2 september 2005, 17:30
werk zoeken of verder studeren ?

Ja ok maar die middenjury is die van toepassing op ieder jaar uit het middelbaar enzo ...

Ik geef een voorbeeld ... Je zou beginnen aan je vijfde jaar en je gaat het eens via de middenjury doen, en haalt het nu bijvoorbeeld op 2 maanden ... Wat doe je dan de rest van die maanden ? Of ben ik verkeerd ?

julkabas
2 september 2005, 18:19
Ja ok maar die middenjury is die van toepassing op ieder jaar uit het middelbaar enzo ...

Ik geef een voorbeeld ... Je zou beginnen aan je vijfde jaar en je gaat het eens via de middenjury doen, en haalt het nu bijvoorbeeld op 2 maanden ... Wat doe je dan de rest van die maanden ? Of ben ik verkeerd ?

Dat is dan een domme keuze vind ik

Vrallie
3 september 2005, 00:35

Das nie per jaar, maar per graad. Dus als ge geslaagd zijt voor al uw examens krijgt ge uw diploma. Ofwel pakte dan wa congé, ofwel gade werken totdat het academisch jaar terug begint. Is trouwens onmogelijk om dat op 2 maand te doen.

julkabas
3 september 2005, 14:26
Das nie per jaar, maar per graad. Dus als ge geslaagd zijt voor al uw examens krijgt ge uw diploma. Ofwel pakte dan wa congé, ofwel gade werken totdat het academisch jaar terug begint. Is trouwens onmogelijk om dat op 2 maand te doen.

Zeg jij... Hoe kan jij nu inschatten wie wat wel of niet kan?
Ik ken er dat het niet gelukt is, maar ik ken er ook dat het wel gelukt is. Die leerstof is niet nieuw he, ik heb die al gezien...

Tweak37
3 september 2005, 20:16
Ik ken er dat het niet gelukt is, maar ik ken er ook dat het wel gelukt is. Die leerstof is niet nieuw he, ik heb die al gezien...

2 maanden? geflesten uit het aso? die dan opeens middenjury in twee maand afhandele? amai :eek:

julkabas
3 september 2005, 21:59
We zien wel!
Ik zal er misschien niet direct voor alles door zijn maar voor meer dan de helft is een minimum. Ik zal jullie op de hoogte houden :) .

Vrallie
4 september 2005, 17:51

Gij gelooft ook nog in sprookskes zeker ? Trouwens als ge al geflest zijt in school,waar ge dus les krijgt van iemand, hoe gade et dan klaarspelen in 2 maand als ge alles alleen moet doen...

We zien wel!
Ik zal er misschien niet direct voor alles door zijn maar voor meer dan de helft is een minimum. Ik zal jullie op de hoogte houden

Aangezien er maar om de 6 maand een examen is moet ge dus van de eerste keer slagen voor alles, dus als ge er nie door zijt voor alles moogde nog eens 6 maand wachten, dus zet die 2 maand maar rap uit uwe kop.

Armodon
4 september 2005, 17:55
Sorry zenne, ma denkte gelle nu echt da ge het zo wel gaat halen in 2maanden inplaats van 10maanden..jullie moeten dan bijna elke dag van smorgens tot middernacht streven...en wat als jullie eens iets ni begrijpen, een leerkracht is niet in de buurt hoor tenzij je broer ofzo hebt maar toch denk maar ni dat zo simpel is zenne..

DOE het gewoon goe opt school.

julkabas
4 september 2005, 18:26
Er bestaat zoiets als bijles ook he. Voor wiskunde heb ik iemand (mijn lerares wiskunde uit het 5de jaar) en voor enkele andere vakken ook ex-leerkrachten.
En ga het nog 1keer zeggen. Het probleem is niet de leerstof, het probleem is dat ik vorig jaar door omstandigheden niets heb gestudeerd... Maar oké ja, als jullie standvast van mening zijn dat 10maand LES, evenwaardig is als 10maand STUDEREN...

Laat mij dan even een vergelijking maken. Er zijn professors op hoge school/unif die letterlijk uit den boek "lesgeven" he? Vertel mij dan eens hoe het komt dat die leerlingen ook slagen voor hun examen op,jawel , een 2tal maand blok? Door tijdens het jaar ook te studeren, oké, maar ik heb die leerstof ook allemaal eens gezien en van't 5de jaar allemaal gestudeerd en geslaagd zonder problemen...

@@rd@pp€lpur€€
4 september 2005, 18:29
Ik heb ook mijn diploma gehaald via middenjury.
Ik vond het simpel btw

Oser
4 september 2005, 18:35
IK GA MIDDENJURY DOEN. IK HEB ME INGESCHREVEN EN HEB AL EEN AANTAL CURSUSSEN.

mensen die info nodig hebben, contact me :) (pm of email: vanbeurden@gmail.com)

ik doe ASO latijn wetenschappen.

graag nog wa mensen die commentaar geven over hun ervaringen van 3e gr, aso, middenjury. makkelijk of niet?

leerplan is nu wel bijna helemaal veranderd hé. tis bijna alleen leerstof vant 6e jaar.
en ik zit nog int 5e :( ( ik doe middenjury omdat kloteleerkrachten me hebben laten zitten en ik heb er geen zin in...)

julkabas
4 september 2005, 19:06
Ik heb ook mijn diploma gehaald via middenjury.
Ik vond het simpel btw

Leerkrachten van mijn school die zetelen in middenjury zeiden ook dat het iets makkelijker was als op school... Maar hier luistert men blijkbaar niet naar mensen dat er meer over weten...

@@rd@pp€lpur€€
4 september 2005, 19:29
Zorg gewoon dat je alle cursussen hebt ;)
Dat had ik niet en geschiedenis was zwaar afzien :p

dommel
4 september 2005, 19:38
damn wat een zwart-wit kijkers hier, een schooljaar duurt 10 maanden dus zitten jullie 10 maanden te studeren ofzo?

Vrallie
4 september 2005, 21:29
Nope maar leerstof van het 5de EN 6de middelbaar van ALLE vakken in 2 maanden ?

@@rd@pp€lpur€€
4 september 2005, 21:31
Nope maar leerstof van het 5de EN 6de middelbaar van ALLE vakken in 2 maanden ?
Ik ben 1 week voor de examens begonnen met leren...

zarathustra
4 september 2005, 21:38
kijk ik zit liever thuis 2 maand geconcentreerd in men boeken te neuzen dan dat ik daar nog eens 10 maanden letterlijk bijna in slaap val. :sleep:
dat je niet slaagt heeft niet altijd met je ''intelligentie'' te maken maar veelal ook met je omgeving en je motivatie, als die er niet is krijg je er veeel moeite mee hoor.

natuurlijk als je het dan via middenjury doet uit vrije wil en dan faalt heeft het wel iets met intelligentie te maken ^^

Trouwens, dat over omgeving en motivatie.. imo is dat deels ook intelligentie. Lees: intelligent genoeg zijn dat het nuttig is om u in te zetten en niet te zitten ijlen.

zarathustra
4 september 2005, 21:41
Ik ben 1 week voor de examens begonnen met leren...

wel, dat hangt dan toch af van de richting, want ik zie niemand alle wiskunde van 2 jaren in een 8 uren richting op een weekje zich eigen maken (+ alle andere vakken)

Voor dingens als geschiedenis enzo lijkt me dat wel geen probleem.

ahja, nog 2 dingen hoe zit dat dan met GIP ding? en vakken zoals LO

@@rd@pp€lpur€€
4 september 2005, 21:42
wel, dat hangt dan toch af van de richting, want ik zie niemand alle wiskunde van 2 jaren in een 8 uren richting op een weekje zich eigen maken (+ alle andere vakken)

Voor dingens als geschiedenis enzo lijkt me dat wel geen probleem.

ahja, nog 2 dingen hoe zit dat dan met GIP ding? en vakken zoals LO
LO heb je niet, en voor sommige vakken (Gesch en Ned bij mij) moet je een grote taak maken

phatom
12 december 2005, 23:53
ik ben van plan een dezer achter het leerplan te gaan voor de 3de graad aso.
ik zou de boeken van het BIS willen kopen maar ze kosten ongeveer 1000€.
dit is toch een aardig bedrag. maar ik heb me laen vertellen dat ze weerbetaald worden als je slaagt voor een examen. klopt dit?

rivercola
13 december 2005, 00:15
Ik heb 5 euro verspild aan boeken...
De rest heb ik van maten/internet :)

phatom
13 december 2005, 04:33
op de site staan er zo voorbeeldvragen van elk vak, is dit nu het volledige programma?

Typhon`
13 december 2005, 18:14
Is dat op het einde allemaal mondeling?
Ik zit nu in Wet-wisk 7 u en ben het kotsbeu, het gaat ook niet zo goed...
Nu, ik kan niet opletten op school, schrijven en luisteren/begrijpen gaan bij mij niet samen dus ga ik eigenlijk naar school enkel voor mijn notities te hebben...

Als ik nu geflast ben voor deze examens is het misschien verstandiger een half jaar nog via middenjury te doen of niet? :s

phixiuZ
13 december 2005, 18:39
Djeez, sommigen hun replies. Het is niet dat den topicstarter dom is fzo eh, zoals hij zegt heeft hij er gewoon niets voor gedaan. Wie zegt dat hij al zijn geziene leerstof niet op twee maand kan instuderen? Ik vind dat toch goed mogelijk hoor.

Dat moet zeker lukken.

LeSec
13 december 2005, 19:24
Djeez, sommigen hun replies. Het is niet dat den topicstarter dom is fzo eh, zoals hij zegt heeft hij er gewoon niets voor gedaan. Wie zegt dat hij al zijn geziene leerstof niet op twee maand kan instuderen? Ik vind dat toch goed mogelijk hoor.

Dat moet zeker lukken.
²

Moet ruim voldoende zijn inderdaad, alsek zo eens bekijk wa wij infeite allemaal zien in in vergelijking met het aantal lesuren, vinnek da ze veel zeveren voor weinig leerstof... Nu tijdens de examens hebbek ook stukken leerstof voor de eerste keer maar gezien... op een uurke mee klaar en perfect kunnen oplossen op examen, fin ja, hangt ook af van uw kwaliteiten hé :) ik heb nu eenmaal het geluk iets ma te hoeve lezen en het te snappen (behalve wiskunde >_<

Laat u dus ni afschrikken door negatieve commentaar :p Kdenk wel alsge da echt wilt dat haalbaar is :) zeker.

G-UNIT #1
26 juni 2006, 18:38
Ik ben dit jaar gebuisd voor 7kantoor (BSO).
Ik zou graag middenjury doen, maar hoe zou dat juist in zijn werk gaan?
Want dat is toch meerdere jaren?
Ik heb wel een getuigschrift van het 6de jaar kantoor, maar dat moet ik dan ook terug opnieuw doen zeker?

Bosvos
25 augustus 2006, 21:30
sorry voor het ophalen van deze oude thread.

ik heb vandaag te horen gekregen dat ik m'n 5de jaar EC.-MT. moet overdoen.
(herexamen frans: 44% / Aardrijkskunde 36%)
reden: dit jaar te sloom begonnen en dus geen reserves opgebouwd en een lerares frans die eigenlijk geen les geeft...

ik ben zeker dat ik in die 2 jaar eens ga instorten, ik ben de secundaire school zo beu als iets, ik maak niet makkelijk vrienden dus volgend jaar zit ik alleen (als al m'n maten van't 6de afgestudeerd zijn)

is het een 'goed' idee om in deze situatie te overwegen om middenjury te doen? (dus voor hele 3de graad)

/edit: vraagje: examens bij de middenjury: zijn dit gerichte vragen of zitten daar echt veel strikvragen en detailvragen tussen? ik slaag erin om m'n jaar te verkloten door detailvragen foutief te beantwoorden...

zarathustra
25 augustus 2006, 23:16
toch een mooi woord hé? 'schoolmoe'

Is het niet vaak een mooi woordje om luiheid achter weg te steken? Want het is nu niet alsof je in het middelbaar veel moet doen om er door te zijn eh.

Dat moet zeker lukken.

Nu mag je mij eens uitleggen hoe niks doen daar waar weinig doen al voldoende was geweest kan gezien worden als niet dom?

Bosvos
25 augustus 2006, 23:20

Is het niet vaak een mooi woordje om luiheid achter weg te steken? Want het is nu niet alsof je in het middelbaar veel moet doen om er door te zijn eh.
hangt af van veel factoren:
is het een plezante omgeving?
is het een goede school?
heb ik leraren die zich het lot van de leerlingen aantrekken?
enz...

ik vraag me eigenlijk af waarom ik dit hier kom vragen, ik zou dit voor mezelf moeten uitmaken...
let maar niet op mijn vragen dus...

Sephiroth
26 augustus 2006, 00:31
wel ge moet de leerstof van het 5de en 6de jaar kennen en das wel een hele brok, en ge hebt ook het 6de jaar nog ni gezien. maarja idd, het zou beter zijn moest ge dit doen, ge krijgt 4 keer de kans in die 2 jaar da ge nog "normaal" zou moeten doen, om al die middenjury examens af te leggen, lijkt mij wel te doen met bijlessen over het 1 en het andere. lijkt me toch beter als nog eens 2 jaar miserie terwijl ge er al in een jaartje ervan af kan zijn?

Bosvos
26 augustus 2006, 11:04
wel ge moet de leerstof van het 5de en 6de jaar kennen en das wel een hele brok, en ge hebt ook het 6de jaar nog ni gezien. maarja idd, het zou beter zijn moest ge dit doen, ge krijgt 4 keer de kans in die 2 jaar da ge nog "normaal" zou moeten doen, om al die middenjury examens af te leggen, lijkt mij wel te doen met bijlessen over het 1 en het andere. lijkt me toch beter als nog eens 2 jaar miserie terwijl ge er al in een jaartje ervan af kan zijn?
en ik kan wel van mezelf zeggen dat ik zeer snel leer, als ik de tijd krijg:

school: alles wordt erin gestompt en na schooltijd moogt verder doen met dit.
middenjury: ge sschrijft u in, krijgt uw schema en ge kunt studeren en pauzeren wanneer ge wilt...
(mijn examens waren btw vrij goed, wat deze theorie dus staaft, maar m'n dagelijks werk was gewoon crap)

hatetn
26 augustus 2006, 11:17
ik was ook schoolmoe en heb dan besloten om twee jaar deeltijds te gaan doen
en nu ga ik terug met volle overtuiging gaan voor mijn diploma want met een diploma staat ge nog steeds sterker
waar ik me vroeger ook alles aantrok bij wie ik terecht ging komen enzo is het enige waar ik nu aan denk mijn studie en mijn diploma(is voor het eerst in mijn leven da ik met die ingesteldheid naar school ga)
dus een pauze in u schoolcarriere kan goed doen maar gewoon stoppen is dom

Bosvos
26 augustus 2006, 11:24
ik was ook schoolmoe en heb dan besloten om twee jaar deeltijds te gaan doen
en nu ga ik terug met volle overtuiging gaan voor mijn diploma want met een diploma staat ge nog steeds sterker
waar ik me vroeger ook alles aantrok bij wie ik terecht ging komen enzo is het enige waar ik nu aan denk mijn studie en mijn diploma(is voor het eerst in mijn leven da ik met die ingesteldheid naar school ga)
dus een pauze in u schoolcarriere kan goed doen maar gewoon stoppen is dom
pauze is out of the question ;)
dan zou het ook zo lang duren he ;)
ben zo eens aant rondsurfen en ik kom overal 'fotografie' tegen, da wil ik gerust nog doen voor 2 jaar (omdat dat het enige is wat ik echt graag doe)
maar daarvoor moet ge ook de 2de graad hebben gedaan :sad:
ik heb nochtans veel ervaring van bij ons op school, maar dit was geen vast vak.

klootvis
26 augustus 2006, 11:41

Nu mag je mij eens uitleggen hoe niks doen daar waar weinig doen al voldoende was geweest kan gezien worden als niet dom?

Sluit mij hier volledig bij aan.
Sorry voor wat generatiebashing, maar het blijkt wel de enige goede conclusie.
Is het onderwijssysteem sinds onze middelbare schooltijd zo hard veranderd, dat het logisch zou zijn dat er nu ineens meer "schoolmoeheid" optreedt ? No shit, Sherlock. Wat velen niet begrijpen, is dat je om later een goed inkomen te hebben (en die vette dure pc te betalen waar je nu achter zit), je serieus je broek moet durven slijten en ne keer goed moet durven afzien. Kies een richting die je goed ligt, waar je jezelf in kan vastbijten (hoeft dus niet automatisch met ASO te beginnen) en bijt eens wat op je tanden hé :ironic:

Ik moet ochgottekes toch iedere dag in een lekker verwarmd klaslokaal, slechts 8 uur per dag + eventjes na school mijn schoolwerk nakijken en ik krijg het geld maar in mijn schoot geworpen als ik een beetje werk. En als ik niet werk, kom ik wel terecht in een sociaal vangnet dat mij een menswaardig bestaan verzekert ... De straatkinderen die ik in Birma, Peru en Indonesië gezien heb, zullen op hun knieën vallen van medelijden ...

Bosvos
26 augustus 2006, 11:46
om terug te gaan naar de informatieve kant van dit topic:
er zijn 2 examenperiodes: november en mei dacht ik.
is het mogelijk om in november te beginnen en in mei eventuele buizen opnieuw te doen?

want ik hoor juist van iemand dat mei de eerste periode is en dat november dan dient voor wanneer ge nog eens moet terugkomen...

maliq
26 augustus 2006, 11:52
Is het onderwijssysteem sinds onze middelbare schooltijd zo hard veranderd, dat het logisch zou zijn dat er nu ineens meer "schoolmoeheid" optreedt ? No shit, Sherlock. Wat velen niet begrijpen, is dat je om later een goed inkomen te hebben (en die vette dure pc te betalen waar je nu achter zit), je serieus je broek moet durven slijten en ne keer goed moet durven afzien. Kies een richting die je goed ligt, waar je jezelf in kan vastbijten (hoeft dus niet automatisch met ASO te beginnen) en bijt eens wat op je tanden hé :ironic:

Ik moet ochgottekes toch iedere dag in een lekker verwarmd klaslokaal, slechts 8 uur per dag + eventjes na school mijn schoolwerk nakijken en ik krijg het geld maar in mijn schoot geworpen als ik een beetje werk. En als ik niet werk, kom ik wel terecht in een sociaal vangnet dat mij een menswaardig bestaan verzekert ... De straatkinderen die ik in Birma, Peru en Indonesië gezien heb, zullen op hun knieën vallen van medelijden ...

Volledige ²

Nog een klein vraagje, hoe speel je het klaar om in je 7de jaar BSO te blijven zitten ?
En gasten, ge moet gewoon ff op de tanden bijten ... later zul je er geen spijt van hebben...

_Wicked_
26 augustus 2006, 12:27

Mooi dat jij zo een mening hebt, maar..
1) daarvoor dient deze thread niet.
2) niks van informatie te zeggen, moei u niet.

Ik ga nu woensdag naar de opendeurdag daar in anderlecht en eens kijken met wat ik allemaal in orde moet zijn. Ik word pas 9sep 18j dus nog schoolplichtig en dus moet ik zien dat ik op een of andere manier in orde ben met documenten etc.., ga ik daar vragen.
Mensen die middenjury gaan doen, best of luck ( ik dus ook :p )

Bosvos
26 augustus 2006, 12:32
Mooi dat jij zo een mening hebt, maar..
1) daarvoor dient deze thread niet.
2) niks van informatie te zeggen, moei u niet.

Ik ga nu woensdag naar de opendeurdag daar in anderlecht en eens kijken met wat ik allemaal in orde moet zijn. Ik word pas 9sep 18j dus nog schoolplichtig en dus moet ik zien dat ik op een of andere manier in orde ben met documenten etc.., ga ik daar vragen.
Mensen die middenjury gaan doen, best of luck ( ik dus ook :p )
ah is het woensdag opendeur? kan je meer info geven aub?
ikzelf ben nog maar 17 geworden is dat een probleem?:s

_Wicked_
26 augustus 2006, 12:38
Sure, zal posten wat ik te weten kom en dat weet ik niet of 17 een probleem is, maar normaal ben je wettelijk ingeschreven in een school en dus geen probleem. Als je middenjury doet, ben je dus niet meer ingeschreven in de school en weet ik niet of ingeschreven bij middenjury genoeg is om inorde te zijn, maar mijn ma gaat mee dus zal ik wel een antwoord op hebben. Ik denk ook dat je getuigschrift moet hebben van je 2de graad als je je wil inschrijven.

Sephiroth
26 augustus 2006, 12:46
ah is het woensdag opendeur? kan je meer info geven aub?
ikzelf ben nog maar 17 geworden is dat een probleem?:s
sorry maar je moet 18 jaar zijn om eraan mee te doen (allez dat geloof ik toch, in die infobrochure van het aso staat het zo, in die van het tso niet.) namelijk: "Het tweedekansonderwijs ( nu “Centra voor Volwassenenonderwijs” genoemd), een initiatief van het Departement Onderwijs, begeleidt kandidaten (enkel +18 -jarigen) om het diploma te behalen"

en: "Het is toegelaten aan beide zittijden deel te nemen tijdens hetzelfde kalenderjaar, en er is geen enkele verplichting aan de eerste zittijd deel te nemen om ook toegelaten te worden tot de tweede."

alle info die ge nodig hebt vind ge hier moest ge de site nog niet gevonden hebben: http://www.ond.vlaanderen.be/examencommissieSO/structuur.htm

Bosvos
26 augustus 2006, 12:48
Sure, zal posten wat ik te weten kom en dat weet ik niet of 17 een probleem is, maar normaal ben je wettelijk ingeschreven in een school en dus geen probleem. Als je middenjury doet, ben je dus niet meer ingeschreven in de school en weet ik niet of ingeschreven bij middenjury genoeg is om inorde te zijn, maar mijn ma gaat mee dus zal ik wel een antwoord op hebben. Ik denk ook dat je getuigschrift moet hebben van je 2de graad als je je wil inschrijven.
en is da woensdag opendeurdag voor iedereen? of hebt gij een afspraak gemaakt?
anders moogde nekeer posten waar en wanneer ik daar terecht kan ;)

Darth Mother
26 augustus 2006, 12:58
sorry maar je moet 18 jaar zijn om eraan mee te doen (allez dat geloof ik toch, in die infobrochure van het aso staat het zo, in die van het tso niet.) namelijk: "Het tweedekansonderwijs ( nu “Centra voor Volwassenenonderwijs” genoemd), een initiatief van het Departement Onderwijs, begeleidt kandidaten (enkel +18 -jarigen) om het diploma te behalen"

en: "Het is toegelaten aan beide zittijden deel te nemen tijdens hetzelfde kalenderjaar, en er is geen enkele verplichting aan de eerste zittijd deel te nemen om ook toegelaten te worden tot de tweede."

alle info die ge nodig hebt vind ge hier moest ge de site nog niet gevonden hebben: http://www.ond.vlaanderen.be/examencommissieSO/structuur.htm

middenjury=/= volwassenenonderwijs. 2 verschillende dingen.
Je kan meedoen aan middenjury vanaf het eerste middelbaar. Je bent leerplichtig en niet schoolplichtig dus geen enkel probleem als je nog geen 18 bent. Ook mag je kiezen wanneer je meedoet. Doe je mee in november en heb je 1 buis dan heb je nog 6 jaar de tijd om die buis goed te maken. Zolang zijn namelijk je deel attesten van je vakken geldig. Je kan het dus in brokjes doen. De helft in november, de andere helft in mei van het volgend jaar of je neemt een jaar pauze of 2 of 3 :p Zolang je maar in die 6 jaar zit heb je tijd en kan je kiezen aan welke periode je meedoet.
Verstaat iedereen het nog :unsure:

_Wicked_
26 augustus 2006, 13:14
en is da woensdag opendeurdag voor iedereen? of hebt gij een afspraak gemaakt?
anders moogde nekeer posten waar en wanneer ik daar terecht kan ;)
Opendeurdag voor iedereen kijk in de link op bovenstaande post, wat rondkijken daar idd.

@ darth monter, versta het perfect, maar 1 vraag moet je ergens anders ingeschreven zijn dan bij middenjury om wettelijk in orde te zijn ?

Bram
26 augustus 2006, 13:15
question: een vriendin van mij zit int 6de KSO en heeft net twee herexamens achter de rug. als ze buist, moet ze haar jaar dus overdoen wat echter niet mag van haar ouders, ze moet dan onmiddellijk gaan werken en mag pas volgend jaar (dus met een jaar tussen) via avondschool proberen haar diploma secundair te behalen. Ze is echter wel al (met glans) geslaagd voor haar toelatingsexamen voor haar hogere school opleiding.
Nu vroeg ik mij af of ze, als ze maandag-dinsdag haar resultaat krijgt, haar onmiddellijk kan inschrijven voor die twee te herdoen bij de examencommissie, indien het resultaat negatief zou zijn.

Moet ze dan ook enkel die twee herdoen, of alle examens van het zesde jaar?

Sephiroth
26 augustus 2006, 14:07
alle examens

zippie666
1 september 2006, 17:45
Hey,

ik ben dit jaar blijven zitten (in het 6de) doordat ik gebuisd was voor mn herexamens... Te laat aan begonnen... zoals ik altijd tegenkom....

Ik schreef me vandaag in voor de middenjury, voor BSO Kantoor, de gemakkelijke oplossing om toch aan mijn middelbaar diploma te geraken, en dan in november alsnog te kunnen beginnen op de hogeschool (BME, Informatica, ik ga morgen naar die infodag me informeren)... Ondertussen blijf ik nog een maand les volgen op het atheneum in de ecwi in afwachting tot de middenjury begint...

Als ik slaag voor mn middenjury ben ik in november al hogeschoolstudent, als ik faal (wat me zou verbazen, na 7 jaar ASO gedaan te hebben, ik kan wel, als ik maar niet weer te laat begin...) kan ik mn studies afwerken op het atheneum en alsnog een ASO diploma te behalen.

Ik loop dus vrijwel geen risico's nog eens te blijven hangen, ik kan er alleen maar schade mee inhalen. Nu is het enige nadeel wel dat ik maar een diploma BSO Kantoor ga hebben en geen ASO Economie Wiskunde... maar dat zou enkel iets uitmaken als mn hogere studies op niets uitdraaien...

Fr1g0
7 september 2006, 15:17
natuurlijk als je het dan via middenjury doet uit vrije wil en dan faalt heeft het wel iets met intelligentie te maken ^^

Trouwens, dat over omgeving en motivatie.. imo is dat deels ook intelligentie. Lees: intelligent genoeg zijn dat het nuttig is om u in te zetten en niet te zitten ijlen.
zeveraar ?
als ge eens zou weten hoeveel hoog begaafde kinderen niet meedraaien in het secundair onderwijs...
Kvind da ge beetje uit de hoogte doet.
Een dommerik kan slagen met 80%, en slim kind kan buizen met 30%...
Leerstof kan je niet vanzelf, en als je door omstandigheden (of concentratieproblemen) geen boek kan opendoen ... :)

Succes = talent x de uren die je erin stopt
geen uren=> 0 succes
Geen talent => ook 0 succes maarja

OT:
Ik ga ook middenjury doen, ook 6e jaar geflest voor 4 kleine buizen (onderandere esthetica & Vrije ruimte)
Doe wel wewi6...
Heb mij ingeschreven bij VDAB en mijn wachttijd loopt nu...
Als ik geslaagd ben ga ik gewoon een half jaar werken en studeer ik volgend jaar verder aan hoge school of universiteit...

Hellrabbit
7 september 2006, 15:20
zeveraar ?
als ge eens zou weten hoeveel hoog begaafde kinderen niet meedraaien in het secundair onderwijs...
Kvind da ge beetje uit de hoogte doet.
Een dommerik kan slagen met 80%, en slim kind kan buizen met 30%...
Leerstof kan je niet vanzelf, en als je door omstandigheden geen boek kan opendoen ... :)

Succes = talent x de uren die je erin stopt
geen uren=> 0 succes
Geen talent => ook 0 succes maarja

Hoogbegaafde kinderen missen dan ook in vele gevallen het soort intelligente dat vereist wordt in een school

Hiapoe
7 september 2006, 15:36
Hey,

ik ben dit jaar blijven zitten (in het 6de) doordat ik gebuisd was voor mn herexamens... Te laat aan begonnen... zoals ik altijd tegenkom....

Ik schreef me vandaag in voor de middenjury, voor BSO Kantoor, de gemakkelijke oplossing om toch aan mijn middelbaar diploma te geraken, en dan in november alsnog te kunnen beginnen op de hogeschool (BME, Informatica, ik ga morgen naar die infodag me informeren)... Ondertussen blijf ik nog een maand les volgen op het atheneum in de ecwi in afwachting tot de middenjury begint...

Als ik slaag voor mn middenjury ben ik in november al hogeschoolstudent, als ik faal (wat me zou verbazen, na 7 jaar ASO gedaan te hebben, ik kan wel, als ik maar niet weer te laat begin...) kan ik mn studies afwerken op het atheneum en alsnog een ASO diploma te behalen.

Ik loop dus vrijwel geen risico's nog eens te blijven hangen, ik kan er alleen maar schade mee inhalen. Nu is het enige nadeel wel dat ik maar een diploma BSO Kantoor ga hebben en geen ASO Economie Wiskunde... maar dat zou enkel iets uitmaken als mn hogere studies op niets uitdraaien...

mispak u niet, want da diploma BSO kantoor komt wel op uwe CV te staan é... en dan gaat uwe werkgever wel vragen hoe da komt da ge een BSO diploma hebt en dan hoge school hebt voort gedaan. En dan moogde beginnen aan uwen uitleg: "aja, kwas gebuisd in mijn 6e jaar ec-wi en kwou het gemakkelijk doen en heb dan maar via middenjury mijn BSO kantoor gedaan..."
Komt toch nooit positief over, als ge tegen toekomstige werknemer moet zeggen da ge te lui waart om een degelijk ASO diploma te willen behalen...

Ma goed, succes ermee

zippie666
7 september 2006, 16:19
.

_Wicked_
7 september 2006, 17:03
Ik ga dus ook middenjury doen, maar ben van plan nog deel van mijn vakken in de opkomende 2de zitperiode te doen. Vandaag gebeld naar BIS voor aanvraag van cursussen voor die vakken van 3de graad, maar duurt zeker 1 maand voor die klaar zijn.
Dus heeft er niemand een adres waar ik curssusen voor 3de graad ASO kan aankopen/huren, tweedehandswinkels ofzo ?

zippie666
7 september 2006, 18:55
Ik ga dus ook middenjury doen, maar ben van plan nog deel van mijn vakken in de opkomende 2de zitperiode te doen. Vandaag gebeld naar BIS voor aanvraag van cursussen voor die vakken van 3de graad, maar duurt zeker 1 maand voor die klaar zijn.
Dus heeft er niemand een adres waar ik curssusen voor 3de graad ASO kan aankopen/huren, tweedehandswinkels ofzo ?

Welke vakken en welke leerstof heb je allemaal nodig? Misschien zijn een paar van mijn cursussen bruikbaar voor je...

_Wicked_
7 september 2006, 19:58
Welke vakken en welke leerstof heb je allemaal nodig? Misschien zijn een paar van mijn cursussen bruikbaar voor je...
Wel, ben van plan om geschiedenis, estetica, engels ( +uitbreiding), biologie en informatica ( complementair) al te doen in november.

zippie666
7 september 2006, 20:07
Wel, ben van plan om geschiedenis, estetica, engels ( +uitbreiding), biologie en informatica ( complementair) al te doen in november.

'k heb in de 6ew van bio theorie van RNA en DNA en zo oefeningen op kruisingen en stambomen en geschiedenis is onze cursus eigenlijk niets waard (gewoon wikipedia...), dno of je da nodig hebt?

_Wicked_
7 september 2006, 20:15
'k heb in de 6ew van bio theorie van RNA en DNA en zo oefeningen op kruisingen en stambomen en geschiedenis is onze cursus eigenlijk niets waard (gewoon wikipedia...), dno of je da nodig hebt?
Kga morgen in de standaard boekenhandel eens gaan kijken, maar alvast bedankt.

exo
7 september 2006, 20:23
Ben je al ingeschreven voor de middenjury zelf? Want dat moest voor 4 september in orde zijn.
Ik heb me ingeschreven maar nog steeds niets gehoord.. :s

zippie666
7 september 2006, 20:31
.

Vrallie
7 september 2006, 23:03
mispak u niet, want da diploma BSO kantoor komt wel op uwe CV te staan é... en dan gaat uwe werkgever wel vragen hoe da komt da ge een BSO diploma hebt en dan hoge school hebt voort gedaan. En dan moogde beginnen aan uwen uitleg: "aja, kwas gebuisd in mijn 6e jaar ec-wi en kwou het gemakkelijk doen en heb dan maar via middenjury mijn BSO kantoor gedaan..."
Komt toch nooit positief over, als ge tegen toekomstige werknemer moet zeggen da ge te lui waart om een degelijk ASO diploma te willen behalen...

Wa voor ne zever is da man, het ENIGE wa telt voor ne werkgever is het LAATSTE diploma, als die persoon een Master van weet ik wat vraagt en jij hebt een Master is da geen enkel probleem, en als uitleg zeg je gewoon dat je zo snel mogelijk aan uw hogere studies wou beginnen en dat da de kortste weg was, end of story.

zippie666
8 september 2006, 01:23
Wa voor ne zever is da man, het ENIGE wa telt voor ne werkgever is het LAATSTE diploma, als die persoon een Master van weet ik wat vraagt en jij hebt een Master is da geen enkel probleem, en als uitleg zeg je gewoon dat je zo snel mogelijk aan uw hogere studies wou beginnen en dat da de kortste weg was, end of story.

boostah
8 september 2006, 01:47

ja sure straks gade nog zeggen da ze u enkel op kennis evalueren op een sollicitatie

onthoudt gewoon: binnengeraken voor solicitatie --> enkel en alleen diploma, eenmaal sollicitatie heeft het geen bal meer te maken met uw diploma, heel soms zullen ze uw inzicht in de materie eens testen, ma das tegenwoordig ook al zo ni meer, ze evalueren eerder persoonlijkheid enzo, en als ge zoiets gaat antwoorden maakt ge allezins al een slechte indruk

knuppel
16 september 2006, 13:04
Hallo,

Kunnen mensen die middenjurry gaan doen of al gedaan hebben me toevoegen op msn ?

knuppelbeer_007@hotmail.com

Ik zelf ga Bso Kantoor doen 3de graad.

Ik heb wel vragen over hoe je juist wordt overhoord, en kom voor somige vakken (vooral taalvakken nog wat info tekort.)

EverlastingHate
16 september 2006, 14:41
Waarom toch zoveel moeite voor een ASO diploma waarmee je toch niet op de arbeidsmarkt terecht kunt komen. Velen van jullie zullen achteraf toch geen verdere studies meer doen. Je kan beter ergens een praktijkopleiding volgen, die meteen werk garandeerd, bij de vdab of zo. En de lijdensweg is veel minder erg.

zippie666
16 september 2006, 15:28
Waarom toch zoveel moeite voor een ASO diploma waarmee je toch niet op de arbeidsmarkt terecht kunt komen. Velen van jullie zullen achteraf toch geen verdere studies meer doen. Je kan beter ergens een praktijkopleiding volgen, die meteen werk garandeerd, bij de vdab of zo. En de lijdensweg is veel minder erg.

Ervaring mee blijkbaar?

EverlastingHate
16 september 2006, 15:33
Ervaring mee blijkbaar?

Thank god nee :D, maar dat is toch wel logisch???? De meeste van die middenjury diploma's zijn gewoon diploma's om verder te studeren, eerst moet je die middenjury overleven, om dan zogezegd nog ettelijke jaren verder te studeren, wat voor velen dan wsl toch niet meer weggelegd is. Persoonlijk zou ik het ook nooit doen hoor, moest ik in dezelfde situatie zitten, dan zijn er minder pijnlijke oplossingen die meteen werk garanderen.

tikketim
16 september 2006, 17:24
zonder diploma geraakte ook aan werk zalle ...
tis meestal om wat extra te verdienen of om iets anders te willen gaan doen dat mensen gaan bijscholen en diploma's willen behalen ...

serial
16 september 2006, 17:47
heb middenjury gedaan voor Eco-Wisk ASO
poepsimpel allemaal, gewoon de hoeveelheden zijn enorm

tis niet te onderschatten van hoeveelheid maar qua moeilijkheidsgraad stelt het niet veel voor imho

EverlastingHate
16 september 2006, 22:53
zonder diploma geraakte ook aan werk zalle ...
tis meestal om wat extra te verdienen of om iets anders te willen gaan doen dat mensen gaan bijscholen en diploma's willen behalen ...

Idd, maar niet met zo'n diploma's,.....

je kan het trots op uw schouw zetten...
je kan er mee.... euhm euhm :s uhuh *denkt na*... *help* euhm tja

FrostByte
17 september 2006, 02:29
Ik kan de mensen die een hoger diploma willen halen alleen maar toejuichen en ze het beste toewensen.

Hetgeen ge doorheen uw hele schoolcarriere moet onthouden van eerste middelbaar tot uw laatste jaar hogere is: T'is nie gedaan voorda't gedaan is!

Serieus, ge moet niet te rap opgeven. Waar een wil is, is een weg. Valt die eerste examenperiode tegen, ge kunnet nog proberen recht te trekken met uw tweede semister of misschien herexames. Dus niet opgeven voordat het werkelijk ook gedaan is. Je zou ervan verschieten wat je nog kan bereiken door gewoon door te zetten tegen de kanse op.

Enfin: succes iedereen die nu begint of binnen paar weken.

*-Easy_Way-*
17 september 2006, 13:01
Is er een bepaalde leeftijd waaraan je moet voldoen als je middenjury wilt doen en je moet je ooit eens zijn blijven plakkken als je dat wilt doen. Want ik ben echt schoolmoe en ik wil gewoon zo snem mogelijk mijn diploma halen en er vanaf zijn ... Dus als iemand zou willen antwoorden op m'n vragen, dat zou erg behulpzaam zijn.

babbelut
18 september 2006, 18:00
is er van al deze mensen die in dit topic reageerden, al iemand geslaagd voor middenjury? :)

PiNgU
19 september 2006, 18:48
Ik heb nog even een vraagje
Moest je nu middenjury doen voor 6de jaar wetenschappen wiskunde, welke vakken moet je dan net nemen?

Aleja, ik weet je hde fundamentale vakken + complementaire vakken moet nemen (in geval van WW moeten deze een gewicht hebbe van 4) maar wat is het verschil tussen de basisvakken en de fundamentele vakken?

mvg

PaJaMa
3 oktober 2006, 16:05
morgen heb ik mn eerste exaam
ik vroeg me af hoe het precies in zen werk gaat?

is er gwn 1 iemand dat u afvraagt in een klas ofzo?

PaJaMa
3 oktober 2006, 16:56
nog een vraag, hoe laat moet ik daar morgen zijn?
erstaat gwn voormiddag op mn rooster...

Bokskangoeroe
3 oktober 2006, 18:25
K'ben daar ook mee bezig, heb volgende week mijn eerste examens, begin maandag met wiskunde ^_^ En normaal heb je een groen papier gekregen met de datums op eh? Je moet het regelement maar es lezen: op schriftelijke examens word je verwacht om 9.30, mondelinge testen starten om 10.30.

Good luck!

Bokskangoeroe
3 oktober 2006, 18:46
Idiots... ipv die jonge gewoon te helpen. Hij is mss in fout omdat'em op het allerlaatste moment gewacht heeft om de nodige info op te zoeken, maar als hij die ingesteldheid ook vertoont op andere vlakken, dan zal hij zichzelf wel straffen.

Btw: bij mondelinge examens zijn er zéker twee juryleden die u ondervragen en ge hebt altijd het recht om schriftelijk voor te bereiden. Lees het regelement! :p

PaJaMa
4 oktober 2006, 18:22
amai da was makkelijk, precies voor nix geleerd:p

Hellrabbit
4 oktober 2006, 18:31
Thank god nee :D, maar dat is toch wel logisch???? De meeste van die middenjury diploma's zijn gewoon diploma's om verder te studeren, eerst moet je die middenjury overleven, om dan zogezegd nog ettelijke jaren verder te studeren, wat voor velen dan wsl toch niet meer weggelegd is. Persoonlijk zou ik het ook nooit doen hoor, moest ik in dezelfde situatie zitten, dan zijn er minder pijnlijke oplossingen die meteen werk garanderen.

wa voor zever is da nu?

zowat iedereen die uit een ASO komt gaat verderstuderen

boostah
4 oktober 2006, 20:35
wa voor zever is da nu?

zowat iedereen die uit een ASO komt gaat verderstuderen

kwestie is hoeveel slagen der (en das meestal minder dan da ge denkt)

bv ik kom uit IW, daarvan haalt slechts 55% een hoger diploma (ok tis TSO, ma tis ook zeer theoretischen TSO), neem nu in het beste geval dat da 65% ofzo is in ASO

Sanguin3
5 oktober 2006, 00:38
Pff nog 2 weken wachten voor ik mijn examen heb. Vorige zittijd overal geslaagd met 80%. Nu nog eens naar Brussel om te bewijzen dat m'n Frans verstaanbaar is :)

Hellrabbit
5 oktober 2006, 00:46
kwestie is hoeveel slagen der (en das meestal minder dan da ge denkt)

bv ik kom uit IW, daarvan haalt slechts 55% een hoger diploma (ok tis TSO, ma tis ook zeer theoretischen TSO), neem nu in het beste geval dat da 65% ofzo is in ASO

Ge onderschat de kracht van de IAJ/cumul en het bissen hoor

Sanguin3
5 oktober 2006, 00:49
is er van al deze mensen die in dit topic reageerden, al iemand geslaagd voor middenjury? :)

Ik ZOU geslaagd zijn moest ik Frans niet als 3de taal hebben genomen :p, maarja, bij de proclamatie in juni waren er 19 kandidaten van de 512 geslaagd over de hele lijn. Maar sommigen waren echt zo van "hehe ik ben toch gebuisd over de hele lijn". Dan denk ik van "WTF doe jij hier?"

En waarom zou je werkgever zulke vraag stellen? Iedereen die BSO heeft gedaan heeft dus zowiezo geen hogeschool of unief gedaan is uw mening. Als je ASO doet ga je ervanuit dat je verder gaat studeren, anders ben je niets met dat diploma. Met een TSO of BSO diploma ben je al wel iets, maar je krijgt altijd de kans om verder te studeren. Het enige dat je nodig hebt voor een inschrijving in een unief of hogeschool, is een bewijs dat je het middelbaar hebt afgewerkt. :)

Hellrabbit
5 oktober 2006, 00:58
das allemaal goed en wel, maar vergeet nie dat 95% van de werkgevers zo ouwbollig is als de pest

_Wicked_
30 oktober 2006, 16:26
ff vraagje, binnenkort examens voor middenjury. Heb altijd mod. talen wetenschappen gedaan en daarbij was chemie, fysica en biologie apart. Ik zie nu dat het hier onder natuurwetenschappen valt ( humane). Iemand een idee hoe dit examen wordt afgenomen? Valt alle 3 onder één examen nu.

pj_muller00
7 november 2006, 11:59
Ik ga ook meedoen met de middenjury ASO.
Ik ben 16, en wil zo een jaar winnen (nog nooit blijven zitten)

Als er mensen zijn die tips voor me hebben, of het zelf gaan doen, of hebben gedaan.

Voeg me toe of stuur een mail naar : pj_the_one1@hotmail.com

Groeten,
Pj ;)

H_ans
7 november 2006, 12:21
Ik ga ook meedoen met de middenjury ASO.
Ik ben 16, en wil zo een jaar winnen (nog nooit blijven zitten)

Als er mensen zijn die tips voor me hebben, of het zelf gaan doen, of hebben gedaan.

Voeg me toe of stuur een mail naar : pj_the_one1@hotmail.com

Groeten,
Pj ;)

Bij die mondelinge examens krijg je soms tijd om stukken voor te bereiden, dan krijg je een kladpapier en ze zeggen dat het niet telt wat je erop schrijft, maar kijken het wel na achteraf (ze geven er zelfs punten op). Dus eerst tegoei opschrijven zou ik zeggen.
Voor de rest moet je wat geluk hebben omdat ze je kennis van een boek testen in een stuk of 4-5 vragen (bvb aardrijkskunde/geschiedenis).
En ik raad je ook aan zo vroeg mogelijk daar te zijn, ik zat om 7 uur al op de trein naar Brussel en was daar altijd al om 9.15, en was nog het laatst aan de beurt. Heb daar zelfs een keer tot drie uur in de namiddag moeten wachten.
Het is trouwens in een hele vieze buurt waar je die examens moet afleggen (dit terzijde). Succes ermee ;).

pj_muller00
7 november 2006, 13:23
Hoe zit het trouwens met de klederdracht ? :oink:

Fr1g0
7 november 2006, 14:51
Klederdracht... gewoon zal wel goed genoeg zijn zeker ? ;)
Ge kunt toch moeilijk een maand in uw kostuum naar daar trekken ? !

ZIJN ER NOG MENSEN DIE ASO (3e graad) DOEN MET MIDDENJURY ? (of er ervaring mee hebben)
Voeg mij toe : pixie@fluwo.be

Kunnen we eens babbelke doen ;)
Grtz

sarnath
7 november 2006, 14:56
het enige nut ervan is dat hij de deuren van het unief/hoge school voor je opent
dat lijkt mij toch een heel belangrijk nut :p, als je een beroep wil uitoefenen zonder verder te studeren moet je vakschool doen, geen ASO...

middenjury is goed te doen, ken enkele personen die het met succes behaald hebben.

GregoryG
7 november 2006, 19:51
een hele vieze buurt.

gij komt niet zo vaak in grote steden zeker? :p

Ik ben trouwens 1.5jaar geleden geslaagd voor de middenjury, Latijn-Wiskunde. Het verraste me eveneens hoe weinig mensen er afgeroepen werden op de diploma-uitreiking.
Niemand of quasi niemand komt in kostuum, het is dus werkelijk geen vereiste.

pj_muller00
8 november 2006, 10:18
Maar dus wel deftig ?
Zoals je naar een normaal schriftelijk examen op school zou moeten gaan..

Pj

bludgeoned
8 november 2006, 13:03
doe nu zelf wel geen middenjury maar is toch niet meer dan normaal dat je je deftig kleedt.
Propere broek + hemd zal wel goed zijn.
Kostuum kun je nooit mee missen.
Kom gewoon niet af in een jeans + t-shirt.

boostah
8 november 2006, 15:23
Ge onderschat de kracht van de IAJ/cumul en het bissen hoor

ik spreek over diploma behalen binnen de 8 jaar dacht ik( kan ook 7 zijn), zoveel bissers mist ge dan wel ni

Hellrabbit
8 november 2006, 16:03
dus alle geneeskunde studentjes laat ge dan al wegvallen? :p

pj_muller00
13 november 2006, 11:10
Ehm khad nog ff een vraagje.
Morgen heb ik examen nederlands in het Conscience gebouw ofzoiets.

Is da te voet bereikbaar vanaf het station of is dat pokke ver (hoeveel minuten doe je er over)

En dag nog iets:
- Wat moet ik allemaal meenemen voor schriftelijk examen nederlands ?
Geven ze je daar papier ?
- is woordenboek toegelaten ?
- enz ?

Alvast bedankt,
Pj

Bokskangoeroe
13 november 2006, 13:45
Kheb het eens gevraagd aan paar mentoren daar en het slaagpercentage van leerlingen die alle vakken in één zittijd doen is 1,5% tot 3%!!

Daar gaat mijn goeie hoop :p

_Wicked_
13 november 2006, 14:24
Iemand toevallig een plannetje van hoe er best te geraken, altijd welkom ;)

GregoryG
13 november 2006, 17:20
consciencegebouw is absurd gemakkelijk bereikbaar (denk: 2-3minuutjes):

ge komt aan in brussel-noord, gaat buiten, daalt af via de trappen en dan links afdraaien op den grote boulevard (ik denk da da de tweede links is, ge zult het wel herkennen)

dan is het vrij rap aan uwe linkerkant, het is het gebouw van het Vlaams ministerie, glazen deuren en ramen aan de voorgevel, zal veel volk binnenstaan.

edit: papier krijgt ge, maar neem mss voor de zekerheid nen blok mee. Ge moogt voor een bepaald deel uwe woordenboek gebruiken. Gewoon schrijfgerief zou moeten volstaan.
link vergeten: http://www.ond.vlaanderen.be/contact/route/

bizzybone
14 november 2006, 18:01
Hallo iedereen,

Ik zou graag via middenjury mijn diploma willen behalen.
Ik heb vier jaar economie-mod. talen gedaan, vijfde jaar secretariaat-talen, maar was niet geslaagd.

Ik zou nu willen kantoor doen via middenjury dus.
Gemakkelijkere richting om meer slaagkansen te hebben, want ik hoor altijd dat je via middenjury maar 1 kans hebt. Is dit echt zo?
En hoe zit het dan bijv. met het zevende jaar kantoor?

Ik ken niks van de middenjury, kan iemand mij informatie geven?
Heb de thread doorgelezen, maar ik ben er niet echt veel wijzer op geworden.
Zou iemand mij een beetje kunnen helpen?
Dank bij voorbaat.

Zal ook m'n msn geven: KIforlife@hotmail.com

dank je.

_Wicked_
16 november 2006, 21:00
ff voor alle zekerheid. Al mijn andere examens zijn nu in het KTA anderlecht. Dit is toch het gebouw waar de opendeurdag was ? materiaalstraat 67 ?

tnx

exo
16 november 2006, 21:37
mail of bel eens naar de bevoegde instanties.

jorisssss...
16 november 2006, 21:48
ik heb ook een vraagje over die middenjury

Ik zit nu in 5de jaar aso maar heb geen zin meer om nog 2 jaar nar school te gaan. Zou ik niet kunnen beginnen de leerstof te studeren en dan eens proberen met de middenjury maar ondertussen gewoon verderdoen op school en dan kijken als het gelukt is stoppen en anders is er niks gebeurd

lord of me
16 november 2006, 22:01
ik heb ook een vraagje over die middenjury

Ik zit nu in 5de jaar aso maar heb geen zin meer om nog 2 jaar nar school te gaan. Zou ik niet kunnen beginnen de leerstof te studeren en dan eens proberen met de middenjury maar ondertussen gewoon verderdoen op school en dan kijken als het gelukt is stoppen en anders is er niks gebeurd

Ik vermoed dat je 16 bent als je in het 5de jaar zit , als je slaagt in Middenjury ben je nog steeds geen 18 en moet je nog steeds naar school gaan ( of thuis les krijgen ) . Maar een andere vraag is wat je in het ASO doet als je niet meer wil studeren , met je diploma ASO ben je niet veel he , misschien toch eens overwegen om te veranderen naar TSO zodat je een diploma hebt voor deftig werk .

boogje
16 november 2006, 22:04
met je diploma ASO ben je niet veel he , misschien toch eens overwegen om te veranderen naar TSO zodat je een diploma hebt voor deftig werk .

rode deel = correct

oranje deel: ah, ik doe ASO, nu ga ik geen deftig werk hebben? Oh,noes!

N/O, of anders heb ik uw zin totaal verkeerd begrepen.

jorisssss...
16 november 2006, 22:14
maar is het mogelijk om de middenjury te proberen terwijl je gewoon verder naar school gaat. Dit is mijn vraag en of jullie dit nu nuttig vinden of niet vind ik niet echt belangrijk...
Als je hogere studies doet doe je trouwens studies die je intreseren wat in het middelbaar niet altijd het geval is...

dommel
16 november 2006, 22:21
Volgens mij kan dat wel, maar het lijkt mij enorm moeilijk.
Anders moet je eens naar het CLB stappen als je meer info nodig hebt, die mensen hebben mij ook ongelooflijk goed geholpen

bizzybone
17 november 2006, 00:19
Als je bijv. er niet door bent voor ik zeg maar iets, wiskunde, en je tweede zittijd geraak je ook niet door het vak, Wat gebeurt er dan?
Kans afgelopen en middenjury niet meer mogelijk?

Sivve
17 november 2006, 00:25
Als je bijv. er niet door bent voor ik zeg maar iets, wiskunde, en je tweede zittijd geraak je ook niet door het vak, Wat gebeurt er dan?
Kans afgelopen en middenjury niet meer mogelijk?

Ik dacht da ge dat kon blijven proberen, als ge geld hebt gaat het zelfs sneller;)

Pana
17 november 2006, 01:08
Ge zijn veeel te gefocust op die 2 maanden.
Alle vragen staan in een word document op de site, dus je kan echt ver vooraf beginnen.

bizzybone
17 november 2006, 15:22
Ik kan ook ASO doen in de derde graad via middenjury.(had A-attest in vierde jaar eco-mod. talen)
maar ik zou kantoor nemen om mijn slaagkansen te verhogen.
Maar omdat je toch verschillende kansen hebt, is dit dan wel slim om kantoor te volgen, of raden jullie mij een moeilijkere richting aan?

Waar haal ik het best de boeken om te studeren?

hybrid
17 november 2006, 17:29
ik zou niet zomaar kantoor doen om er vanaf te zijn, zeker als ge van economie komt toch zeker niet helemaal hetzelfde ;)

bizzybone
18 november 2006, 00:12
Bedankt voor de reply's.

lord of me
18 november 2006, 10:20
met je diploma ASO ben je niet veel he , misschien toch eens overwegen om te veranderen naar TSO zodat je een diploma hebt voor deftig werk .

rode deel = correct

oranje deel: ah, ik doe ASO, nu ga ik geen deftig werk hebben? Oh,noes!

N/O, of anders heb ik uw zin totaal verkeerd begrepen.

Ok , die uitspraak was mischien iets te hard , maar toch ga je beter werk vinden met een Diploma TSO ( Elektro-mechanica , elektriciteit-elektronica ) als je met een gewoon diploma aso gaat vinden.ASO is immers doorstroming en TSO meer beroepsgericht ( met uitzondering van IW/TW).

boogje
18 november 2006, 10:53
[quote=boogje;7853910]

Ok , die uitspraak was mischien iets te hard , maar toch ga je beter werk vinden met een Diploma TSO ( Elektro-mechanica , elektriciteit-elektronica ) als je met een gewoon diploma aso gaat vinden.ASO is immers doorstroming en TSO meer beroepsgericht ( met uitzondering van IW/TW).

daar heb je gelijk in. ASO diploma is eentje die zegt da je klaar bent voor universiteit of hogeschool ( een TSO diploma ook, maar je weet wel wat ik bedoel ^^), maar meer niet

pj_muller00
18 november 2006, 16:34
Manne,
Ik denk da ik serieus gesch*ten ben ...
In ASO moet je zo een werk maken voor nederlands ... 20 tekstfragmenten.
Moeten die voor de 20ste binnen (samen met werken voor BIO enz.)

Of de dag van het examen zelf.
Antwoord snel want de 20ste is overmorgen en da ga ik nog een stuntje moete geve.

Bij deze ook als er nog mense zijn van vorig die nog altijd hun tekstfragmenten hebbe... altijd welkom. Ik zal dan natuurlijk ook iets terugdoeen voor u :)

Pj ;)

GregoryG
19 november 2006, 00:57
das geen "werk", ge moet die fragmenten gewoon meepakken den dag van het mondelinge examen.

wel belangrijk op zich: verspreid de fragmenten mooi over de verschillende genres/types en periodes (dus niet afkomen met allemaal gedichten, of allemaal teksten van na 1900) en als ge daarbij dan nog een mooi overzichtje steekt (voorpagina van uw bundeltje dan) met daarop gerangschikt naar tijd uw fragmenten+genre dan kan er al niks meer mislopen.

Mo²
19 november 2006, 03:53
ehmz, mijn verhaal es vertellen

ik doe nu al ongeveer 3 jaar BSO kantoor en dit is de slechtse keuze van m'n leven denk ik zo...
ik heb 3 jaar geleden met een vriend de keuze genomen om naar BSO te switche, omdat ja...
je hoort dat ze er niets moeten doen enzo dus voor een 15 - 16 jarige is die keuze snel gemaakt...
nu voel ik mij daar totaal nie goed in en zou liever iets me informatica lere en daaromtrend een diploma krijgen ofzo
dus TSO prolly, maar kan ik via de middenjury ook daarvoor examens aanvragen enzo? of moet ik nog tot 7de BSO naar school gaan ?

Thx

pj_muller00
19 november 2006, 09:31
Bij de middenjury heb je totaal geen voorkennis nodig :).
Je mag in je eerste jaar BSO zitten en nog altijd Latijn-wiskunde afleggen van de ASO :).

Makkelijk is wel iets anders hoor. volgens mij is niet echt mogelijk om school en middenjury te combineren

pj_muller00
19 november 2006, 09:34
maar is het mogelijk om de middenjury te proberen terwijl je gewoon verder naar school gaat. Dit is mijn vraag en of jullie dit nu nuttig vinden of niet vind ik niet echt belangrijk...
Als je hogere studies doet doe je trouwens studies die je intreseren wat in het middelbaar niet altijd het geval is...

Ik heb zelf moeten kiezen om het 5de nog naar school te gaan en tegerlijkertijd 6de te doen voor de middenjury. Maar ik ben al heel snel tot de constatie gekomen dat dat onmogelijk is.

Je komt pas om 5 uur thuis, dan in het minst erge geval een uur werk. En dan moet je nog beginnen aan de leerstof van het 6de. :eek:

Dit geldt natuurlijk alleen maar als je het 6de nog niet gedaan hebt hé ...

Pj ;)

Mo²
19 november 2006, 14:32
wat zou dan het beste zijn om te doen?

1. middenjury voor TSO informaticabeheer
2. volwassenonderwijs volgen (indien mogelijk)
3. avondschool volgen (indien mogelijk)

laatste attest die ik heb is van 5Kantoor BSO

igunick
21 december 2006, 23:43
Hey mannen, weet er iemand vanaf hoe laat we morgen ons rapport kunnen ophalen ? :D

liquido
22 december 2006, 20:07
had zelfde ,
gebuisd laatste jaar ec-mt
heb middenjury 7de jaar bso gedaan en zelfde jaar nog KMO management begonenn op kdg groenplaats
mja bso was nu echt wel simpel :)

Oser
27 december 2006, 15:33
hey,

ik ben zelf afgestudeerd op middenjury op latijn-wiskunde en heb (eerst voor wat vrienden) cursussen gemaakt voor TSO Pr-onthaal, gebaseerd op prive-scholen, getypt en gebaseerd op het nieuwe leerplan (die zelfs privescholen nog niet hebben).
Deze zijn perfect voor als je in 1 keer je diploma wilt halen, wilt je meer informatie om deze cursussen te verkrijgen mail me dan naar middenjury@gmail.com

groetjes

_Wicked_
28 december 2006, 13:56
Deze Thread nog eens ff naar boven halen.
Ik ben dus van plan om in Mei Middenjury te doen en ben op zoek naar Notities voor ASO 3de graad, humane wetenschappen.
Je kan mij contacteren via PM hier. Alvast bedankt.

Sienoepie
7 januari 2007, 15:23
hallo kan iemand mij soms helpen, wel ik zit met een vervelend probeem, ik ben nog geen 18, dus ben leerplichtig. Het probleem is nu, ik ben school beu. Kan ik midenjury volgen en krijgen mijn oduers dan nog kidnerbijslag?

balbe
7 januari 2007, 15:35
hallo kan iemand mij soms helpen, wel ik zit met een vervelend probeem, ik ben nog geen 18, dus ben leerplichtig. Het probleem is nu, ik ben school beu. Kan ik midenjury volgen en krijgen mijn oduers dan nog kidnerbijslag?

dit is mogelijk, mits aanvraag aan ministerie van onderwijs. dan mag je van thuis uit een zelfleerplan volgen als het aanvaard wordt.
ik wou dit ook doen en heb er spijt van het niet gedaan te hebben want min laatste 2 jaar op school heb ik geen reet gedaan en nu nog is het op de universiteit zeer moeilijk om de nodige discipline bij het leren aan te nemen.
als je dit wilt doen, bespreek het dan met clb of zo die gaan weten wie je moet contacteren. als het aanvaard wordt, GA er dan met 200% inzet voor

Sienoepie
7 januari 2007, 23:21
Bedank voor u antwoord, ik zal eens navragen aan de clb.
Groetjes
Cindy

dommel
27 januari 2007, 14:42
Infonamiddag do 1 februari 2007 om 14.00 u in Anderlecht, Materiaalstraat 67.

Weet iemand of het mogelijk is om je in te schrijven op de infonamiddag zelf? Heb al mail gestuurd, maar ze antwoorden niet

EverlastingHate
27 januari 2007, 15:11
Nogmaals aan de zovelen, ga gewoon werken, of volg ergens een korte opleiding bi jde vdab of zo.

Met die diploma's waar je zo hard zal voor mogen ploeteren zal je niet veel zijn, tenzij je nog van plan bent om een hogere opleiding te volgen.

Hellrabbit
27 januari 2007, 15:29
kdenk dat die mensen nog wel degelijk van plan zijn om dan verder te studeren hoor

Kr|stof
27 januari 2007, 16:31
Euh als die mensen nu al schoolmoe zijn gaan ze volgens mij niet echt hogeschool beginnen. Je hebt er echt geen enkele verplichting ofzo, je moet niet naar de les komen, er zit geen leerkracht achter je, er zijn geen toetsen of taken...

Dus niet echt een aanrader voor schoolmoeie mensen.

Hellrabbit
27 januari 2007, 19:35
juist wel ... :)

Kr|stof
27 januari 2007, 20:26
juist wel ... :)

Ah ja, zeg es waarom dan

Hellrabbit
27 januari 2007, 20:44
Euh als die mensen nu al schoolmoe zijn gaan ze volgens mij niet echt hogeschool beginnen. Je hebt er echt geen enkele verplichting ofzo, je moet niet naar de les komen, er zit geen leerkracht achter je, er zijn geen toetsen of taken...
Dus niet echt een aanrader voor schoolmoeie mensen.

daarom :)

Bosvos
27 januari 2007, 20:49

idd, ik ga me ook inschrijven: reden, kotsbeu om constant zo'n leerkracht achter uw gat te krijgen...
en ik ben zeker van plan om hogere studies te doen. Hoger is iets helemaal anders dan middelbaar, al is het vanwege het feit dat ge 18+ zijt en alles meer zelfstandig kunt doen...

EverlastingHate
27 januari 2007, 20:57

Lol, lees de rest van die quote eens :p, staat echt wel haaks op de uwe :D:D

Hellrabbit
27 januari 2007, 21:16
ja ... en met de rest van die quote ben ik het dan ook niet eens

Kr|stof
27 januari 2007, 23:49
Dus ipv van zich wat in te zetten in het middelbaar, wat 10 keer makkelijkere leerstof is, en waar ze achter u zitten om u aan te sporen om te leren.

Gaan ze kiezen voor een moeilijkere richting, waar ge zelfs ni naar school moet en maar 2 keer examens hebt. En ge denkt da ge er dan nog door gaat zijn?

Als ge u eigen ni kunt motiveren voor een test van ocharme 10 pag tekst doet dan aub de moeite ni voor een van +200 pg.

edit: kheb mijn 6de gedubbeld ( wiskunde ) en kzit int hoger dus kweet waarover ik het heb, en kzie dagelijks mensen afvallen die ge voor de rest vant jaar ne meer ziet...

Hellrabbit
28 januari 2007, 00:06
Er zijn nu eenmaal mensen waarbij constant gezaag aan hun oren door leerkrachten en strikte uren die u opgelegd worden demotiverend werken
Vooral dan in combinatie met een hoop vakken die ge extreem hard haat

Time
28 januari 2007, 00:13
Je gaat me niet wijsmaken dat iemand die op school niet kan presteren omdat hij aan een tijdsschema gebonden is en zijn leerkrachten niet afkan, wél gaat slagen op de middenjury hoor. Misschien als hij meer dan 1 jaar de tijd krijgt om zich voor te bereiden, anders zal hij zich ook aan een tijdsschema moeten houden.

Hellrabbit
28 januari 2007, 02:14
Ik heb mij dan ook nergens uitgelaten of het al dan niet een goed is ofzo
Ik ben immers zelf van mening dat uw middelbare schoolperiode echt wel relaxt is en ik stel mij er ook wel vragen bij hoezeer ge later nog gezag gaat verdragen als ge daar al niet tegen kunt. Als dat de reden is waarom ge middenjury doet heeft dat natuurlijk wel niets met uw intelligentie te maken, dus over de slaagkansen ofzo spreek ik mij niet uit. Uw eigen planning volgen gaat trouwens veel beter dan leren volgens de planning die leerkrachten opleggen door middel van testjes enzo :p
Ik wees er gewoon op dat die belemmering van vrijheid (hoe klein ze ook is) de reden is waarom veel mensen hun laatste 2 jaar in middenjury willen doen, om dan zo snel mogelijk naar een hogeschool/unief te gaan waar ze veel meer vrijheid genieten.
En dat is dus redelijk hard in strijd met wat Kr|stof zei.

Kr|stof
28 januari 2007, 14:59
Ik weet niet of je het je realiseert maar niet naar de school gaan, of gaan wanneer je zin het betekent wel dat je veel les gaat missen, wat het er zeker niet gemakkelijker op maakt.

Maar ieder zijn goesting, en veel succes iedereen met ulle examens nog :)

Ali_
28 januari 2007, 15:13
Ik weet niet of je het je realiseert maar niet naar de school gaan, of gaan wanneer je zin het betekent wel dat je veel les gaat missen, wat het er zeker niet gemakkelijker op maakt.
Maar ieder zijn goesting, en veel succes iedereen met ulle examens nog :)

idd nie :sad:

kenian
12 maart 2007, 16:15
Heykes
Ik heb zelf hier nog cursussen van de algemeen vakken hier liggen.
Je kan me altijd mailen op
diplomabehalen@hotmail.com

Ahja. het is wel van TSO richting.
GReetz

mythe
12 maart 2007, 16:21
Als je al lui bent voor u 6de jaar ASO ben je beter gewoon nog is op je tanden te bijten en te dubbelen ofwel afzakken naar TSO.

Maar als je al ingesteldheid hebt ga je zeker geen middenjurry aankunnen.

k'Heb kameraad en vriendin dat middenjurry doen.
Vriendin: Vrij zeker dat ze gebuisd is, want ze doet er geen klop voor. Maar wilt gewoon van school verlost zijn.

Kameraad: Was gebuisd op Wiskunde in't 5de. Maar aangezien hij nu 19 jaar is ziet hij het niet zitten tot zijn 20 achter de schoolbanken te zitten. Maar dit komt ook omdat hem al jaar was blijven zitten omdat hij van buitenland komt. Ma wel nen slimmen knobbel, van TSO Handel tot ASO Latijn.

Maar die doet er nu echt alles voor, kan regelmatig niet naar de chiro komen omdat hem moet leren of hij geraakt er niet. En t'is stuk of 3-4 maand. Dusjah.

vb, wiskunde: Ze geven u 3 cursussen Wiskunde. Leer ze alle drie, probeer wa in te schatten wat ze niet vragen en ze stellen vragen uit alle drie de cursussen.

Sephiroth
12 maart 2007, 16:28
het is een feit dat het niet zonder bloed zweet en tranen zal gaan
ikzelf ben 2 maanden bezig geweest met al mijn leerstof te verzamelen (heb het allemaal zelf mogen opzoeken btw), omdat er niet veel info over mijn richting bestaat
en tis nu ong nog een maand tegen dat de examens beginnen... ben al klaar met mijn vakken te blokken maar ga ze nu nog hardcore herhalen :evil:

musicmaggie
26 maart 2007, 23:02
Hoi,

Ik heb enkele jaren geleden al mijn diploma behaalt voor de middenjury. Tot op heden heb ik daar nog nooit spijt van gehad. Je kan natuurlijk heel veel info vinden op de website van hun en anders organiseren ze nog altijd enkele infodagen die ook te vinden zijn op hunne website. Als je kan kiezen zou ik zeggen zeker doen. :niceone:

NotoriousP
27 maart 2007, 01:02
Als je al lui bent voor u 6de jaar ASO ben je beter gewoon nog is op je tanden te bijten en te dubbelen ofwel afzakken naar TSO.

Maar als je al ingesteldheid hebt ga je zeker geen middenjurry aankunnen.

k'Heb kameraad en vriendin dat middenjurry doen.
Vriendin: Vrij zeker dat ze gebuisd is, want ze doet er geen klop voor. Maar wilt gewoon van school verlost zijn.

Kameraad: Was gebuisd op Wiskunde in't 5de. Maar aangezien hij nu 19 jaar is ziet hij het niet zitten tot zijn 20 achter de schoolbanken te zitten. Maar dit komt ook omdat hem al jaar was blijven zitten omdat hij van buitenland komt. Ma wel nen slimmen knobbel, van TSO Handel tot ASO Latijn.

Maar die doet er nu echt alles voor, kan regelmatig niet naar de chiro komen omdat hem moet leren of hij geraakt er niet. En t'is stuk of 3-4 maand. Dusjah.

vb, wiskunde: Ze geven u 3 cursussen Wiskunde. Leer ze alle drie, probeer wa in te schatten wat ze niet vragen en ze stellen vragen uit alle drie de cursussen.

Je vrienden lijken me niet de snuggerste.

Ik ben met 2 vrienden middejury gaan doen na ons 6de (leerkrachten hadden iets tegen ons) En we zijn er alle 3 door zonder iet of wat van voorbereiding(buiten leesboeken), gewoon de dag voor het examen geblokt. (met 2: wetenschappen-wiskunde 8, en 1: latijn-wiskunde 8)

Het is allemaal zo moeilijk niet, je krijgt op voorand de soort vragen die ze stellen, en geen theorie voor wiskunde.

Tw33tst3r
27 maart 2007, 01:28
kheb zelf ook mijn middelbaar niet af dr omstandigheden, kheb ook lang gedacht van middenjury te doen, heet trouwens al ff examencommissie moest ge willen googlen :p

mr soit kheb vr mijzelf besloten dat ik beter af ben met een bachelor te proberen via open unief, da duurt wel wat langer mr kben altijd van zin geweest om verder te studeren dus ga ik proberen middelbaar diploma gwn achterwege te laten want der vraagt toch niemand achter eens dak ne bachelor heb

ddt15
27 maart 2007, 09:59
^^ Ik zou als ik u was toch een jaar uittrekken om middenjury te doen. Het is niet simpel want het is vooral veel leerstof tegelijkertijd, bij voorbeeld wiskunde van heel de derde graad, en je moet alles kennen wat in het leerplan staat, er worden geen optionele stukken weggelaten zoals op school.

En dan krijg je een stuk of vier, vijf vragen, als je er drie weet ben je erdoor anders gebuisd.

Maar als je erdoor bent krijg je wel je middelbaar diploma, wat je heel veel meer mogelijkheden geeft als geen diploma.

In't kort: via normale school is veruit het gemakkelijkste, middenjury is veel moeilijker en meer tegelijkertijd (en niemand om het aan je uit te leggen als je iets niet begrijpt), en maak je geen illusies een middelbaar diploma heb je echt nodig.

NotoriousP
27 maart 2007, 11:04
In't kort: via normale school is veruit het gemakkelijkste, middenjury is veel moeilijker en meer tegelijkertijd (en niemand om het aan je uit te leggen als je iets niet begrijpt), en maak je geen illusies een middelbaar diploma heb je echt nodig.

I differ, als je er dezelfde tijd over doet is middejury zeker simpeler. Je moet trouwens niet op alle vakken door zijn. 50% per categorie is ook goed, bijvoorbeeld 40% frans, 40% nederlands & 70% engels geeft u een 50% op talen en ben je voor alle 3 geslaagd.

Het niveau ligt er ook lager dan in goei scholen.

Indy
27 maart 2007, 11:20
Je vrienden lijken me niet de snuggerste.

Ik ben met 2 vrienden middejury gaan doen na ons 6de (leerkrachten hadden iets tegen ons) En we zijn er alle 3 door zonder iet of wat van voorbereiding(buiten leesboeken), gewoon de dag voor het examen geblokt. (met 2: wetenschappen-wiskunde 8, en 1: latijn-wiskunde 8)

Het is allemaal zo moeilijk niet, je krijgt op voorand de soort vragen die ze stellen, en geen theorie voor wiskunde.

Hoezo? Van wie of wat heb jij op voorhand die info gekregen?
Ik heb net enkele dagen geleden het examenrooster gekregen en het enige wat ik weet over die examens is welke mondeling of schriftelijk zijn.

Tw33tst3r
27 maart 2007, 11:25
Ik heb net enkele dagen geleden het examenrooster gekregen en het enige wat ik weet over die examens is welke mondeling of schriftelijk zijn.

ge kunt voorbeeldexamens opvragen dacht ik, is al ff geleden dak die info opgezocht heb, mr dat staat normaal op de site van de examencommissie

en zelfs met vb-examens blijft examencommissie zwaar, kdenk dat de meeste vergeten dat ge examen aflegt vr een graad en niet vr een bepaald jaar, maw ge moet van elk vak zowel de stof kennen vr het 1e jaar als vr het 2e jaar van die graad

als ge dan een richting kiest die in dagonderwijs 8u wiskunde per week heeft dan gade imo toch uw peren zien :)

Indy
27 maart 2007, 11:47
ge kunt voorbeeldexamens opvragen dacht ik, is al ff geleden dak die info opgezocht heb, mr dat staat normaal op de site van de examencommissie

en zelfs met vb-examens blijft examencommissie zwaar, kdenk dat de meeste vergeten dat ge examen aflegt vr een graad en niet vr een bepaald jaar, maw ge moet van elk vak zowel de stof kennen vr het 1e jaar als vr het 2e jaar van die graad

als ge dan een richting kiest die in dagonderwijs 8u wiskunde per week heeft dan gade imo toch uw peren zien :)

Ah, inderdaad. Bizar dat ze dat onder '1e Afdeling' zetten, terwijl er ook examenvragen voor de 2e en 3e tussenzitten.
En dan nog geen voorbeelden die ik specifiek zoek :sop:

Bosvos
27 maart 2007, 11:49
²:sop:

Tw33tst3r
27 maart 2007, 12:23
Ah, inderdaad. Bizar dat ze dat onder '1e Afdeling' zetten, terwijl er ook examenvragen voor de 2e en 3e tussenzitten.
En dan nog geen voorbeelden die ik specifiek zoek :sop:

de examencommissie site is dan ook bucht vr iets, of zijn ze van hun frontpagecreatie afgestapt? :p

ddt15
27 maart 2007, 12:33
I differ, als je er dezelfde tijd over doet is middejury zeker simpeler. Je moet trouwens niet op alle vakken door zijn. 50% per categorie is ook goed, bijvoorbeeld 40% frans, 40% nederlands & 70% engels geeft u een 50% op talen en ben je voor alle 3 geslaagd.

Het niveau ligt er ook lager dan in goei scholen.

De leerstof is juist hetzelfde als je in het school krijgt, aangezien de leeraars ook allemaal hun leerplan van het ministerie van onderwijs krijgen. Allesziens, de leerstof zelf is op zich niet zo moeilijk, zelfs niet bij wiskunde. Het moeilijke aan heel de zaak is dat je zoveel tegelijk moet kennen, waardoor je op den duur door het bos de bomen niet meer ziet.

Ik deed een richting met 4uur wiskunde, wat niet zo heel veel is, maar het waren wel vijf boeken theorie die je moet kennen voor je zelfs maar aan de oefeningen kan beginnen, waaruit ze uiteindelijk maar een paar vragen stellen.

Nu ik wil jullie ook niet bangmaken, als je geen diploma hebt en je bent school kotsbeu (zoals ik een paar jaar geleden) moet je er zeker voor gaan, maar onderschat het niet.

NotoriousP
27 maart 2007, 14:49
De leerstof is juist hetzelfde als je in het school krijgt, aangezien de leeraars ook allemaal hun leerplan van het ministerie van onderwijs krijgen. Allesziens, de leerstof zelf is op zich niet zo moeilijk, zelfs niet bij wiskunde. Het moeilijke aan heel de zaak is dat je zoveel tegelijk moet kennen, waardoor je op den duur door het bos de bomen niet meer ziet.

Fout, scholen hebben andere leerplannen dan de middejury. Ook kwam ik van het sint-ursula-instituut, waar er heel wat strenger verbeterd werd dan op de middejury.

Een voorbeeld: Wij hadden maar 1 uur aardrijkskunde in onze school, wat niet overal zo is, en de middejury had dus een 2 uurs plan. Heb heel wat ongeziene aardrijkskunde mogen bijblokken.

Ja mag natuurlijk wel het leerplan van uw school gebruiken, maar dat moet je speciaal aanvragen en moet je school helpen.

Ik deed een richting met 4uur wiskunde, wat niet zo heel veel is, maar het waren wel vijf boeken theorie die je moet kennen voor je zelfs maar aan de oefeningen kan beginnen, waaruit ze uiteindelijk maar een paar vragen stellen.

Theorie = definities & bewijzen van buiten leren, de rest is gewoon uw wiskunde kennen dat noem ik geen theorie.

En 4 uur wiskunde is echt niks eigenlijk, die 2 examens heb ik afgelegd zonder te studeren.

Op de site van de middejury staan examenvragen. 99% kans dat de vragen op uw examen uit die lijst komen.

Voor alle vakken (buite voor wiskunde & talen) kwamen bij mij de vragen uit die lijst.

Kheb ww8 afgelegd, en uiteraard waren die 5 weken zwaar. Niet speciaal voor wiskunde hoor...

Maar ze waren eigenlijk vooral zwaar omdat ik niets op voorand gedaan heb... als je in de grote vakantie begint dan zal het er veel beter uit zien.

ddt15
27 maart 2007, 15:55
^^ Dus je zegt dat je het examen wiskunde van een van de zwaarste ASO richtingen over heel de leerstof van de 3de graad gepasseerd bent zonder te studeren? Ofwel bullshit, ofwel lucky met de vragen, ofwel ben je slimmer dan einstein. Maar ik denk bullshit.

NotoriousP
27 maart 2007, 19:06
^^ Dus je zegt dat je het examen wiskunde van een van de zwaarste ASO richtingen over heel de leerstof van de 3de graad gepasseerd bent zonder te studeren? Ofwel bullshit, ofwel lucky met de vragen, ofwel ben je slimmer dan einstein. Maar ik denk bullshit.

Lol, ik had wel al heel het 5de & deel van het 6de gezien toen ik voor middejury ging hé. Dus die eerste 2 examens waren zo simpel dat ik het niet eens hoefde te herhalen, dat is wat ik wil zeggen. (eerste 2 examens is dus uw wiskunde)

En ik heb gezegd dat ik de 1ste 2 gepasseerd ben zonder te studeren, niet de andere 2 daar heb ik wel voor geleerd, op de laatste(moeilijkste) had ik zelfs 100% gehaald als het niet was voor 1 klein detail dat ik niet eens gezien had.(ja, 8 uur wiskunde kreeg dus 4 examens wiskunde)

Aythami
28 maart 2007, 04:03
hmm ik had topic eerder moeten zien :D

Ik heb 3 jaar middenjurie gedaan - > super simpel

2de graad (3de + 4de jaar) heb k in 1 jaartje gedaan
k deed Economie-Wiskunde

daarna werd het iets moeilijker maar nog altijd te doen
3de graad (5de en 6de) heb k in 2 jaartjes gedaan
alle simpele vakken gehaald, dan heb k de moeilijkere gedaan
Fysica, Chemie en Biologie Uitbreiding, Wiskunde Uitbreiding en Nederlands (al die kut boeken lezen en mega-veel van buiten leren)
owja k deed Wiskunde-Wetenschappen :P

ik was afgestudeerd op mn 16de :woohoo: :applause: :applause:

2maand later verjaard en direkt unief int buitenland :P
-> Lucht- en Ruimtevaarttechniek in Delft (Nederland)
echt super vette richting, tis hier wel nogal saai (avondklok:cry:)
maja om te feesten ga k gewoon int weekend trug naar antwerpen

Dus gewoon ff goe blokke in middejurie en je bent er snel vanaf
(onderschat het niet, kheb lang zitten studeren)

EDIT: nog n paar tips:
- goe slijmen maar niet teveel
- don't be a wiseguy (beterweter)
- Kom niet te laat!

Bosvos
28 maart 2007, 08:32
ik ben nu bezig voor Kantoor (BSO)
maar heb wel 5 jaar economie talen gedaan en 1 trimester handel.
het enige waarvoor ik 'schrik' heb is m'n gebrek aan ervaring voor bvb boekhouden. De rest is relatief weinig en gemakkelijk, maar je weet natuurlijk nooit wat voor een vraag ze stellen he...
hopelijk moet ik in november niet terug voor 1 vak :/ (liefst voor geen enkel:D)

Sanguin3
29 maart 2007, 14:06
ik ben nu bezig voor Kantoor (BSO)
maar heb wel 5 jaar economie talen gedaan en 1 trimester handel.
het enige waarvoor ik 'schrik' heb is m'n gebrek aan ervaring voor bvb boekhouden. De rest is relatief weinig en gemakkelijk, maar je weet natuurlijk nooit wat voor een vraag ze stellen he...
hopelijk moet ik in november niet terug voor 1 vak :/ (liefst voor geen enkel:D)

Gene stress jongen,

ze vragen alleen PURE BASIS voor boekhouden. Al hebdet nooit gedaan, als ge een beetje logisch kunt nadenken is't al genoeg om te slagen :)

Bosvos
29 maart 2007, 14:22
Gene stress jongen,

ze vragen alleen PURE BASIS voor boekhouden. Al hebdet nooit gedaan, als ge een beetje logisch kunt nadenken is't al genoeg om te slagen :)

de basis heb ik gezien in ec-talen en 1 trimester uitgebreid in handel...als ze afkomen met het boeken van 20 dingen door elkaar en een hoop speciallekes dan blokkeer ik...dus hopelijk hebt ge gelijk:D

NotoriousP
29 maart 2007, 14:42
Onderschat het niet, ik ken iemand die Grieks-wiskunde gedaan heeft maar gebuisd was in BSO middejury.

Bosvos
29 maart 2007, 15:03
Onderschat het niet, ik ken iemand die Grieks-wiskunde gedaan heeft maar gebuisd was in BSO middejury.
maar BSO is iets totaal anders dan grieks-wiskunde ;)
ik heb nog een beetje ervaring binnen de vakken van Kantoor...

Bokskangoeroe
29 maart 2007, 23:41
Kheb middejury Kantoor gedaan en t'was belachelijk simpel...

Wiskunde waren een vijftal vragen a la "kheb een ton water van 100L, hoeveel flesjes van 33cl kan ik daarmee vullen?" :D Nederlands was dun boekje lezen en erover vertellen + een aangetekende brief schrijven voor het schriftelijk examen. Kantoor waren een hoop domme vragen in de trend van "als ik wijn wil versturen met de post, hoe doe ik dat best?" en "Hoe kan ik best mijn abbo opzeggen van de joepie?" :p

Echt alles was relatief simpel, buiten boekhouden, had ik ook niets voor gedaan maar op het examen zelf toch een paar keer gevloekt... maar toch erdoor! :) Feitelijk koop je voor 15€ je diploma secundair, en daarbij je ticketje naar het hoger onderwijs!

Sanguin3
30 maart 2007, 05:05
Kheb middejury Kantoor gedaan en t'was belachelijk simpel...

Wiskunde waren een vijftal vragen a la "kheb een ton water van 100L, hoeveel flesjes van 33cl kan ik daarmee vullen?" :D Nederlands was dun boekje lezen en erover vertellen + een aangetekende brief schrijven voor het schriftelijk examen. Kantoor waren een hoop domme vragen in de trend van "als ik wijn wil versturen met de post, hoe doe ik dat best?" en "Hoe kan ik best mijn abbo opzeggen van de joepie?" :p

Echt alles was relatief simpel, buiten boekhouden, had ik ook niets voor gedaan maar op het examen zelf toch een paar keer gevloekt... maar toch erdoor! :) Feitelijk koop je voor 15€ je diploma secundair, en daarbij je ticketje naar het hoger onderwijs!

Idd!

bijvoorbeeld bij pc programma's stond word op 100 punten, acces en excel elk op 50. Dus gewoon zien da ge word kunt en voila, ge zijt al binnen :)
verder hadde wij met Nederlands "uber" simpele dictee-oefeningen zoals: wordt "extreem" met een x geschreven of met ks? :D

En dan te weten da er van die mensen waren die op die oefeningen aan't zuchten waren en bezig van: WA WAS DA NU WEER!? :D

Bosvos
30 maart 2007, 08:45
allé dan hoop ik da'k het volgend jaar nog kan, examens doen, want van poepsimpele kantoorexamens naar taal en letterkunde zal terug aanpassen zijn :D

boogje
30 maart 2007, 11:05
dat van BSO kantoor is toch een grapje hé? :unsure: of toch serieus overdreven :)

@Aythami.

wow, gij se smartass :p

ddt15
30 maart 2007, 11:27
Feitelijk koop je voor 15€ je diploma secundair, en daarbij je ticketje naar het hoger onderwijs!
Ik weet niet of met een BSO diploma van de middenjury naar hoger onderwijs gaan de beste keuze is, tenzij je extreem gemotiveerd bent.

Bosvos
30 maart 2007, 11:37
Ik weet niet of met een BSO diploma van de middenjury naar hoger onderwijs gaan de beste keuze is, tenzij je extreem gemotiveerd bent.

ik ga met m'n diploma BSO zéker hogere studies doen, heb me in het 5de te hard gefixeerd op het hoger onderwijs dat er zat aan te komen en dus blijven zitten:p
motivatie verloren en dmv middenjury kan ik terug op het rechte pad komen...
met een diploma BSO kan je hogere studies doen, het is natuurlijk niet aangeraden om iets te gaan doen waarvan je geen basis hebt...
aangezien ik toch al 5 jaar ASO erop heb zitten zal ik niet zo'n grote achterstand hebben...en ik zal het tenminste graag doen...

Bokskangoeroe
30 maart 2007, 14:27
aangezien ik toch al 5 jaar ASO erop heb zitten zal ik niet zo'n grote achterstand hebben...en ik zal het tenminste graag doen...Idem, t'is omda'k in't vijfde ben gestopt me school (de reden doet er ni toe) da'k snel middejury gedaan heb om komend jaar toch te kunnen gaan verder studeren. Als je geboren en getogen bent in een BSO richting als Kantoor, dan is het inderdaad niet aangeraden om te gaan verder studeren...

@Boogje: niks overdreven! BSO Kantoor IS gewoon zo simpel, zeker als je een zwaardere richting gewoon bent. Wie bijvoorbeeld in zijn vierde jaar Handel (of een hogere soortgelijke richting van dat jaar) slaagt, die kan perfect de middenjuryexamens van Kantoor aan zonder daar echt moeite voor te doen.

Bosvos
30 maart 2007, 14:35
Idem, t'is omda'k in't vijfde ben gestopt me school (de reden doet er ni toe) da'k snel middejury gedaan heb om komend jaar toch te kunnen gaan verder studeren. Als je geboren en getogen bent in een BSO richting als Kantoor, dan is het inderdaad niet aangeraden om te gaan verder studeren...

@Boogje: niks overdreven! BSO Kantoor IS gewoon zo simpel, zeker als je een zwaardere richting gewoon bent. Wie bijvoorbeeld in zijn vierde jaar Handel (of een hogere soortgelijke richting van dat jaar) slaagt, die kan perfect de middenjuryexamens van Kantoor aan zonder daar echt moeite voor te doen.
het probleem nu is: ik heb alles bij elkaar gezocht, opdrachten zijn in orde, alles een beetje 'bekeken', blokken zit er echt nog niet in he...allé ik kan eigenlijk alleen studeren onder druk:D
dus zit ik hier heelder dagen, NOG meer info opzoeken over alle onderwerpen:p

Sanguin3
31 maart 2007, 02:27
dat van BSO kantoor is toch een grapje hé? :unsure: of toch serieus overdreven :)

@Aythami.

wow, gij se smartass :p

Nix grapkes, nix overdrijven

de enigste die nie door zo'n examens zou geraken is Jacky Lafon

boogje
31 maart 2007, 10:43
Nix grapkes, nix overdrijven

de enigste die nie door zo'n examens zou geraken is Jacky Lafon

ah,k

Tof om te weten dat er altijd een uitweg is om uw diploma alsnog te behalen:woohoo:

Sephiroth
8 april 2007, 17:54
als ik hier zo lees over bso kantoor beklaag ik het mij da ik voor TSO onthaal & PR gekozen heb :sop:
FUCKING DUITS!!!

Sanguin3
9 april 2007, 16:58
als ik hier zo lees over bso kantoor beklaag ik het mij da ik voor TSO onthaal & PR gekozen heb :sop:
FUCKING DUITS!!!

het mooie eraan is ook dat je mag kiezen of je Engels of Frans als secundaire taal neemt

(Hint: ben je slecht in Frans? Kies deze dan als 2e taal :niceone: )

Sephiroth
9 april 2007, 20:08
da is nie van toepassing op onthaal en PR...ik moet toch zowiezo engels en frans afleggen, en dan duits als richtinggebonden vak

Discoball
17 juni 2008, 13:52
Hallo iedereen,

Ik word eind deze maand 18, en zit nog maar in het 4de jaar, dus al 2 keer blijven zitten gewoon, dom ben ik niet, zeker niet, maar wel héél erg lui, had nooit zin om taken te maken etc. en dat heeft zijn tol geëist, nu zijn we einde schooljaar, en ik heb weer een vermoeden dat ik het niet ga halen :$ het hele schooljaar ging het redelijk goed, maar de laatste maanden heb ik alles verpest..

ik doe nu 4de Handel-Talen, in onze school is er volgend jaar geen handel talen meer, maar secretariaat-talen, wat ik jammer vind, naar humane talen overstappen mag ook naar het schijnt, maar eerst en vooral zou ik het moeten halen dit jaar, waar ik toch weer ferm voor vrees..

Wat zouden jullie doen? en is Middenjury iets voor mij, en wat zouden jullie dan volgen?

(mijn interesses in humane liggen toch wel hoger dan handel-talen)
Mvg,

Mathieu :)

(sorry trouwens voor het bovenhalen van dit oud topic)

Mr. Jack!
17 juni 2008, 16:56
Als je zelf al zegt dat je heel erg lui bent, ga je je dan wel kunnen motiveren om te leren voor middenjury? Middenjury is perfect haalbaar maar je moet er wel jezelf voor kunnen motiveren en oppeppen om te leren. En ik vrees dat daar het schoentje wringt bij jou. Je kan dan nu wel zeggen dat je zal leren maar als het tijd is om daadwerkelijk iets te doen betwijfel ik of je wel iets gaat doen, je hebt immers tegenover niemand verplichtingen.

Sorry dat ik misschien wat 'hard' overkom, maar zo gaat het wsl wel met je aflopen.

Discoball
17 juni 2008, 18:36
Als je zelf al zegt dat je heel erg lui bent, ga je je dan wel kunnen motiveren om te leren voor middenjury? Middenjury is perfect haalbaar maar je moet er wel jezelf voor kunnen motiveren en oppeppen om te leren. En ik vrees dat daar het schoentje wringt bij jou. Je kan dan nu wel zeggen dat je zal leren maar als het tijd is om daadwerkelijk iets te doen betwijfel ik of je wel iets gaat doen, je hebt immers tegenover niemand verplichtingen.

Sorry dat ik misschien wat 'hard' overkom, maar zo gaat het wsl wel met je aflopen.

Ik snap je reactie volkomen, maar Handel interesseert mij ook bijna niets..
dus als je tegen je zin op school zit en je krijgt lessen die je niet interesseren, is het toch wel begrijpelijk dat je geen 'kloot' uitsteekt..

ik weet van mezelf, dat ik gemotiveerd ga zijn om humane wetenschappen te volgen en mij die 2 maanden heel erg in te zetten, elke dag een kleine planning maken wat ik ga leren en hoe lang enz.

EternalSilence
17 juni 2008, 20:16
wel dan geef je toch het antwoord op je eigen vraag
als je zelfs zegt dat je met een kleine planning wel zult leren

doe het dan :)

btw: ik ken ook iemand die eerst int 5de ict bleef zitten, dan herdoen, erdoor, en dan in het 6de ict blijft zitten.
Dan maar middenjury gedaan
erdoor met onderscheiding, en zit nu al int 3de jaar advocaat (of hoe noemt die universitaire leiding)

Starrk
17 juni 2008, 23:08
erdoor met onderscheiding, en zit nu al int 3de jaar advocaat (of hoe noemt die universitaire leiding)

Rechten noemen wij dat in de volksmond.

Het is niet alsof je met middenjury nergens geraakt, dus ik snap niet dat mensen zeggen 'Ja ik ken ene die middenjury deed, en wonder boven wonder: Die studeert nu in het hoger!'

bennyvc
17 juni 2008, 23:50
Hallo iedereen,

Ik word eind deze maand 18, en zit nog maar in het 4de jaar, dus al 2 keer blijven zitten gewoon, dom ben ik niet, zeker niet, maar wel héél erg lui, had nooit zin om taken te maken etc. en dat heeft zijn tol geëist, nu zijn we einde schooljaar, en ik heb weer een vermoeden dat ik het niet ga halen :$ het hele schooljaar ging het redelijk goed, maar de laatste maanden heb ik alles verpest..

ik doe nu 4de Handel-Talen, in onze school is er volgend jaar geen handel talen meer, maar secretariaat-talen, wat ik jammer vind, naar humane talen overstappen mag ook naar het schijnt, maar eerst en vooral zou ik het moeten halen dit jaar, waar ik toch weer ferm voor vrees..

Wat zouden jullie doen? en is Middenjury iets voor mij, en wat zouden jullie dan volgen?

(mijn interesses in humane liggen toch wel hoger dan handel-talen)
Mvg,

Mathieu :)

(sorry trouwens voor het bovenhalen van dit oud topic)

Middenjury is niet bedoeld voor mensen in jouw situatie (eerder voor mensen die door omstandigheden niet aan een middelbaar school diploma zijn geraakt) drie maal blijven zitten (sorry dit kan nogal hard klinken) is voor mij toch een duidelijke aanwijzing dat je niet op je plaats zit.
Kijk eens naar andere opleidingen in het TSO die je meer aanstaan?

nunji
18 juni 2008, 11:10
Ik snap je reactie volkomen, maar Handel interesseert mij ook bijna niets..
dus als je tegen je zin op school zit en je krijgt lessen die je niet interesseren, is het toch wel begrijpelijk dat je geen 'kloot' uitsteekt..

kweni ze ma alle vakken steken toch eigenlijk tegen als je ervoor moet leren int middelbaar? ik bedoel, ok, mss heb je 1 of 2 vakken dat je 'graag' doet, maar al die andere één-uurs vakken moet je er toch _altijd_ bijnemen, of niet?

Manu
18 juni 2008, 11:15
kweni ze ma alle vakken steken toch eigenlijk tegen als je ervoor moet leren int middelbaar? ik bedoel, ok, mss heb je 1 of 2 vakken dat je 'graag' doet, maar al die andere één-uurs vakken moet je er toch _altijd_ bijnemen, of niet?

Jup, die reden wordt vaak aangehaald, maar slaat in mijn ogen op niets. Op een paar specifieke richtingsgebonden vakken heeft iedereen dezelfde vakken.. Dus of je nu Handel of Humane gaat doen, pakweg 80% van de leerstof blijft gelijk.

hmmmm
6 juli 2008, 13:13
srry voor dit ond nog is aan te halen maar ik zit in het 5de aso eco wi en heb juist een c attest gekrege niet dat ik dom ben helemaal niet zelfs zeggen sommigen maar het is allemaal veel te langdradig voor mij ik ben ontelbare keren buitengeschopt omdat ik sliep....nu de leerstof van het 5is voor mij niet echt een probleem maar ik denk niet dat ik het nog 2 jaar volhoud en mijn leraars zeker niet:p nu dacht ik eraan om van sept tot dec middenjury te doen in een van de leerwijzercentras en in nov al mijn vakken proberen af te leggen en hopen er op zoveel mogelijk dooor te zijn zodat ik de rest van het kaar op mn alleene kan doen ik weet wel dat die eerste 4maande hardz gaan worden maar is het haalbaar of mss toch gwn mn jaar op t college opnieuw doen ?

Rama
10 september 2009, 04:52
hoi,
Ik heb npaar vraagjes over middenjury die ik echt dringend beantwoord moet hebben...:$

IK heb in belgie mijn 3de jaar Handel-Talen gehaald en dan ben ik onverwacht in buitenland gaan wonen, daar heb ik mijn 4de afgelegt, en het 5de heb ik maar half afgelegt omdat het me echt nietmeer aanstond om zo slecht te studeren ,
ik heb in die twee jaar dat ik er was echt nix maar dan ook nix bijgeleerd, enkel men engels is zwaar verbeterd, en ja , wat arabisch..

nu ben ik hier trug in belgie omdat ik een deftig diploma wil, en met mijn situatie hebben ze me middenjury aangeraden...
maar ik begrijp dus helemaal niet wa het juist inhoudt....

mijn ouders lache me uit omdat ze denken da ik da zeker ni ga aankunne omdat ik al twee jaar eigenlijk geen deftige studies heb gehad, ik heb een slechte basis...

maar ik wil het toch proberen , want ik ben van die sooort mensen die als ze iets wilt, da ze der alles voor doet :)

maar ik ben nu momenteel in de war..
zou ik het aankunnen , of lach ik mezelf uit?

kunnen jullie me aub een overzicht geven over wat middenjury nu eigenlijk is?

rots
27 december 2009, 15:32
Ik heb vorig jaar met succes middenjury (BSO Kantoor) gevolgd. Ik vind dat je het toch allemaal niet zo kan onderschatten. Zelf had ik nog nooit recht, economie en boekhouden gehad bijvoorbeeld en heb toch veel moeten studeren enzo hiervoor.
Het grootste nadeel vind ik dat je geen boeken hebt om te starten. Ik heb wel cursussen kunnen aankopen via cursussen_middenjury@hotmail.com
Eerder had ik boeken gekocht via de Standaard boekhandel, wat toch vrij duur is

Boekhouden kan je best vroeg aan beginnen, had mij hier aan mispakt, er kruipt toch heel wat tijd in. Je moet ook wat geluk hebben voor je mondelinge examens met de leerkrachten die het examen afnemen. Bij de ene (bv. wiskunde), vond ik de persoon toch vriendelijker en makkelijkere vragen dan andere examens.

In elk geval veel succes!

Mhitareanmartin
5 maart 2010, 18:54
weet iemand waar ik mijn notities kan halen vo middejurry handel ???

Vrallie
6 maart 2010, 18:34
Wat bedoel je dan precies met notities? Dat lijkt me vrij beperkt te zijn...

AlaskaY
26 juni 2010, 16:26
Een vriendin van mij moet haar zesde jaar opnieuw doen.
Maar ik dacht mss aan middenjury (voor haar dan).
Als ik het goed begrepen heb zijn er dus 2 zittijden (in mei en oktober?). Het kan nu dus alleen in oktober voor haar, maar ik heb ergens gelezen dat ze dan toch zou kunnen beginnen aan hoger onderwijs of klopt dat niet? En ze moet dan van de eerste keer door zijn veronderstel ik dus? En wat als ze dan niet slaagt voor examencommissie, toch terug het laatste jaar doen of..?
Alvast bedankt!

gilbereke
26 juni 2010, 16:30
Een vriendin van mij moet haar zesde jaar opnieuw doen.
Maar ik dacht mss aan middenjury (voor haar dan).
Als ik het goed begrepen heb zijn er dus 2 zittijden (in mei en oktober?). Het kan nu dus alleen in oktober voor haar, maar ik heb ergens gelezen dat ze dan toch zou kunnen beginnen aan hoger onderwijs of klopt dat niet? En ze moet dan van de eerste keer door zijn veronderstel ik dus? En wat als ze dan niet slaagt voor examencommissie, toch terug het laatste jaar doen of..?
Alvast bedankt!

je ze kan dan al starten, maar ze moet dan wel op alles erdoor zijn.

Mijn broer was gestart met hogeschool terwijl hij zijn middenjury resultaten nog niet had. Die had ook examens gedaan ergens september/oktober (ik weet de exacte data niet meer).

Dan kon die zich al ingeschrijven en lessen volgen aan de hogeschool.
Hij moest wel geslaagd zijn op alles in de middenjury om zijn examens te mogen meedoen!!
Wees dus zo slim om de simpelste richting in middenjury te kiezen zodat ge zeker veel kans hebt om erdoor te geraken! Het heeft echt geen nut om een moeilijkere richting te kiezen dan nodig en dan te riskeren dat ge er niet iop alles doorzijt en zo een jaar hoger onderwijs te verspelen.

AlaskaY
26 juni 2010, 16:34
Ok, dankjewel Gilbereke!

gilbereke
26 juni 2010, 16:38
Ok, dankjewel Gilbereke!

Ik weet wel niet of dat in elke hogeschool mogelijk is. Dus informeer er zeker naar.

NotoriousP
26 juni 2010, 17:17
September/oktober? Mijn middenjury examens waren in november/december...

gilbereke
26 juni 2010, 17:46
September/oktober? Mijn middenjury examens waren in november/december...

Tja, dat kan ook.
Ik weet het eigenlijk niet meer wanneer mijn broer die examens gedaan heeft.
Hij had in ieder geval ruim op tijd gedaan om de blok van de hogeschool mee te doen en al zijn examens mee te doen etc..

Is dat niet al jaren op dezelfde moment die examens? of hangt dat van de richting af ofzo?

(december lijkt me nu wel heel laat?)

NotoriousP
26 juni 2010, 19:16
Ik had 5 weken examens en op den 23ste december had ik mijn uitslag. Dus dat was van de 2de week van november tot midden december examen, dan weekje wachten en dan uitslag. Ge had dus in feite uw punten net als de vakantie begon dus tijd genoeg voor uw blok.

Normaal hebben alle richtingen tegelijk examens ja.

gilbereke
26 juni 2010, 19:18
Ik had 5 weken examens en op den 23ste december had ik mijn uitslag. Dus dat was van de 2de week van november tot midden december examen, dan weekje wachten en dan uitslag. Ge had dus in feite uw punten net als de vakantie begon dus tijd genoeg voor uw blok.

Normaal hebben alle richtingen tegelijk examens ja.

Ahzo,

tja het is ondertussen al 3 jaar geleden sinds mijn broer dat gedaan heeft. Dus qua timing weet ik het niet meer ze:cool:

Al wat ik nog met zekerheid weet is dat die zich mocht inschrijven op hoge school en dat hij zijn examens enkel en alleen mocht meedoen als hem zijn attest van middenjury had toen. Dus ge moest echt op alles erdoor zijn van de eerste keer.

(hij ging wel naar al de lessen enzo en had precies alle tijd van de wereld... vandaar dat ik dacht dat die vroeger gedaan had vermoedelijk... nuja, hij had wel middenjury kantoor BSO gekozen :p)

NotoriousP
26 juni 2010, 20:43
Bij mij tzelfde, alleen heb ik ww8 gekozen omdat ik dan de wiskunde enz toch al kende :p

Daarna wel mijn voeten geveegd aan de unief examens, na 5 weken examens afleggen wask het beu :D

Thomah
30 juni 2010, 14:20
En wa age er in't 5de aso er ni door zijt? Kunde dan me dieje Middenjury het 5de en 6de jaar in 1x doen?

gilbereke
30 juni 2010, 14:24
En wa age er in't 5de aso er ni door zijt? Kunde dan me dieje Middenjury het 5de en 6de jaar in 1x doen?

Ja!

Je kan in feite gans je middelbaar via middenjury doen en bv ipv 6 jaar middelbaar te volgen er in 1-2 jaar vanaf zijn.. als ge heel slim zijt.

Mijn broer heeft bv het 5de en 6de middelbaar gedaan via middenjury in 1 jaar tijd.

blockkiller
30 juni 2010, 14:35
Ja!

Je kan in feite gans je middelbaar via middenjury doen en bv ipv 6 jaar middelbaar te volgen er in 1-2 jaar vanaf zijn.. als ge heel slim zijt.

Mijn broer heeft bv het 5de en 6de middelbaar gedaan via middenjury in 1 jaar tijd.

in BSO kantoor kan da toch nie zo moeilijk zijn.

gilbereke
30 juni 2010, 14:38
in BSO kantoor kan da toch nie zo moeilijk zijn.

Nop.
(althans zo lijkt het mij en zo was ook mijn broer van mening, maar van de mensen die in zijn jaar meededen was er maar 25% geslaagd ofzo.... ze riepen zelfs bij de proclamatie op voorhand af dat "diegene die gebuisd waren, rustig moesten blijven" ... blijkbaar hebben ze daar al fameus wat ruzie en zever meegemaakt... zelfs docenten (diegene die de examens afnemen, verbeteren) die achteraf met de schrik zaten enzo... vergeet ook niet dat de meerderheid die middenjury doet nogal marginaal is...en voor die mensen is dat dus wel moeilijk)

Maar als ge 6 jaar wil doen in 1-2 jaar moet ge wel onthouden dat ge "veel" te verwerken krijgt (ookal is het niveau extreem laag) en vooral: ge zit met een grote achterstand voor later dan hé.

Mijn broer heeft enkel maar 5de en 6de gedaan via middenjury en bij mijn broer viel dat mee omdat die 4 jaar ASO had gedaan, maar omdat die het kotsbeu was, is hem dan middenjury gaan doen en heeft hem met de rapte BSO, kantoor, gedaan om er rap rap vanaf te zijn.
De basis had hij wel dus. Vandaar dat hij nu op unief niet echt met problemen zit.
(en dat is dan nog zacht uitgedrukt met een gemiddelde van 16, hoe dat die dat flikt, I dunno).

Al vraag ik mij nu wel af of ge effectief een examen moet afleggen over de 1ste, 2de graad? Ik weet niet of ge al dan niet gewoon 1 examen moet doen van 3de graad en dat ze er dan vanuit gaan of ge de voorgaande graden gewoon al kent als basis... dat zou ik is moeten navragen.

Thomah
30 juni 2010, 19:22
kunde gij mij wa meer informatie geve? :) om dus 5 en 6 ASO wille doen in 1x

gilbereke
30 juni 2010, 19:26
kunde gij mij wa meer informatie geve? :) om dus 5 en 6 ASO wille doen in 1x

Dat is gewoon inschrijven in de middenjury, meer niet.

Maar er is toch ne website van de middenjury zelf? Daar staat dat toch uitgelegd?
en check ook het volgende forum eens: Middenjury & examencommissie Forum :: Index (http://www.phpbbserver.com/middenjury/)

stoomboot
30 juni 2010, 19:37
Goede zelfstudie + de goedkeuring hebben van uw ouders om uw diploma via middenjury te behalen + effectief slagen = zeldzaam.

Nooby4Ever
2 juli 2010, 14:18
Goede zelfstudie + de goedkeuring hebben van uw ouders om uw diploma via middenjury te behalen + effectief slagen = zeldzaam.

In mijn school zeggen ze dat het toch al veel meer haalbaar is tov vroeger waar het zo goed als onmogelijk was. In mijn school zijn er wel wat die dat doen, ik ben er serieus over aan het denken en volgend jaar 5+6 te doen in 1 jaar aangezien ik nu al 2x ben blijven zitten (1xin het 2de , 1xin het 5de).