PDA

Volledige versie bekijken : Temperatuur koelwater normaal?

Inspecteur Jan
31 augustus 2005, 00:21
Het is mij geregeld opgevallen dat wanneer ik in een file sta, de temperatuurmeter langzamerhand begint te stijgen. Normaal zou de motor op 90 graden moeten staan, maar in een file stijgt het meterke tot ongeveer 95 graden bij momenten wat anders nooit gebeurt. Hooguit 92 graden bij het voluit oprijden van een berg. Onze pa zei dat dat normaal is. Hij had vroeger ne Passat waarbij dat da ook lichtjes omhoog kwam in files. Hij zei ook nog iets dat er dan een elektrische koeling in actie schiet. Klopt dit?

btw, het gaat hier om een Opel Corsa B TDI

edit: dt-fout eruit gehaald :oink:

Morpheus
31 augustus 2005, 00:21
Het is mij geregeld opgevallen dat wanneer ik in een file sta, de temperatuurmeter langzamerhand begint te stijgen. Normaal zou de motor op 90 graden moeten staan, maar in een file stijgt het meterke tot ongeveer 95 graden bij momenten wat anders nooit gebeurd. Hooguit 92 graden bij het voluit oprijden van een berg. Onze pa zei dat dat normaal is. Hij had vroeger ne Passat waarbij dat da ook lichtjes omhoog kwam in files. Hij zei ook nog iets dat er dan een elektrische koeling in actie schiet. Klopt dit?

btw, het gaat hier om een Opel Corsa B TDI

Dat is normaal ja

+-90°, en iets hoger in de file.

Inspecteur Jan
31 augustus 2005, 00:23
Dat is normaal ja

+-90°, en iets hoger in de file.

oké, dan kan ik me een gerust gevoel naar de Franse Alpen rijden. Merci!! Ik dacht al dat dit wel eens ergens normaal kon zijn omdat het koelwaterniveau altijd min of meer op hetzelfde niveau bleef.

Feignasse
31 augustus 2005, 00:49
Yeah das bij mij ook (ook corsa, ook 1.5 TD :))

Seraph
31 augustus 2005, 00:51
Bij zulke wagens zeker regelmatig koelvloeistof nakijken & bijvullen, en zeker geen water tenzij je echt niet anders kunt. :crazy:
Men 405 doet trouwens juist hetzelfde in de file. Boven 95° en springt die koeling aan.

Burny
31 augustus 2005, 00:52
In een file heb je geen rijwind om je radiator (en dus je koelwater) te koelen. Daarom stijgt die temperatuur. Zolang het maar +/- 5 graden extra is, hoef je je geen zorgen te maken.
Die electronische koeling, daar bedoel je waarschijnlijk je radiator fan mee.

Morpheus
31 augustus 2005, 00:52
Bij zulke wagens zeker regelmatig koelvloeistof nakijken & bijvullen, en zeker geen water tenzij je echt niet anders kunt. :crazy:

Water kan perfect in de zomer, dat maakt niet uit.

Juist in de winter opletten, want dan moet het wel koelwater zijn (antivries)

Feignasse
31 augustus 2005, 00:55
Hier zat er ergens een klein lekje in, koelwater daalde altijd. Regelmatig gecheckt en bijgevuld, maar 't is nu gerepareerd. Op die "bidon" met koelwater staat zo'n lijn met ideaal vulpijl ofzo, maar de garagist heeft gezegd dat je dat gerust wat voller mocht doen.

Water? :wtf: Is dat niet slecht voor de leidingen? Ik giet er altijd gedemineraliseerd water in. En in de garage doen ze daar op tijd wat van hun eigen mix in, met antivries.

Btw, Inspecteur Jan, weet dan eens te vertellen hoe uw bakske het er van af brengt in de bergen he :D

Inspecteur Jan
31 augustus 2005, 01:08
Hier zat er ergens een klein lekje in, koelwater daalde altijd. Regelmatig gecheckt en bijgevuld, maar 't is nu gerepareerd. Op die "bidon" met koelwater staat zo'n lijn met ideaal vulpijl ofzo, maar de garagist heeft gezegd dat je dat gerust wat voller mocht doen.

Water? :wtf: Is dat niet slecht voor de leidingen? Ik giet er altijd gedemineraliseerd water in. En in de garage doen ze daar op tijd wat van hun eigen mix in, met antivries.

Btw, Inspecteur Jan, weet dan eens te vertellen hoe uw bakske het er van af brengt in de bergen he :D

Hier wil ik ook wel eens het antwoord op weten. Af en toe giet ik een kletske mineraalwater in het koelwaterreservoir? Is dat dan slecht? En met de herfst in het verschiet langzamerhand antivries erin doen dan?

En Ulixes, ik ben al geregeld in de ardennen en dergelijke geweest, dus gewoon in de Belgische heuveltjes. Op autosnelwegen gaat hem goed tegen 120 een uitgestrekt hellingske op. Als ge op zijne staart trapt gaat hem tot ongeveer 145. En op gewone wegen kunt ge ook nog vrij goed met da karreke de hellingskes oprijden. Het is wel zo dat ge vrij lang in de 3de vitesse moet rijden om in 4de soepel bergop te kunnen rijden. Ge moet al tegen de 70 per uur zitten om te kunnen schakelen dan.

Dirkxke
31 augustus 2005, 01:17
op alleen water rijden is nooit goed voor het hele systeem daar ge na een tijdje alg vorming krijgt. antivries is nie alleen voor het bevriezen tegen te gaan maar ook alg vorming en maakt het zuiver maken van het systeem achteraf een pak gemakkelijker.

lichte stijging van temperatuur is normaal daar het altijd wel effe duurt eer da contact in uw radiator dicht springt om uw ventilator aan te laten slaan.

amdr
31 augustus 2005, 07:59

Waar zit de lek? In u radiator?
Daar moete gwoon een rauw ei in kappe, dan dicht diene lek

Soundstorm
31 augustus 2005, 08:35
Bij onze Vectra A (1.7D '91)is da ook maar raar. In stad is da meestal 90°, in de file 105° (wat ik moeilijk kan geloven, of kookt antivries pas bij hogere temperaturen?) en ne keer op de autostrade of een beetje rapper rijden zakt dat dan sebiet naar 70°.
Vloeistofniveau is nog goed, maar misschien dat die ventilator niet meer werkt... Stoort mij eigenlijk niet zo. Der is toch al genoeg aan kapot.

Skoebiedoe
31 augustus 2005, 09:15
105 is niet echt abnormaal omdat antivries er ook voor zorgt dat het kookpunt wat hoger komt te liggen.Maar toch eens kontroleren of uw thermokoppel nog werkt.(laten draaien tot de vent aanslaat zonder dat hem warmloopt)
Sommige wagens kunnen beter tegen file rijden dan andere.
Bv mijn eerste passatje kon daar totaal niet tegen.10 min file en lampke begon te pinken.(vent werkte).Nu met mijne citroen kan ik zonder enig probleem meer dan 2 uurkes file rijden zonder dat de temp dramatisch stijgt.(waarschijnlijk zal er meer volume in het koelcircuit zitten)

Meestal raden ze gedemineraliseerd water aan omdat daar dan geen kalk meer inzit.
Door het opwarmen van het water gaat de kalk zich afzetten maar in anti vries zit ook een soort anti kalk dus kan het infeite geen kwaad indien ge daar gewoon water in doet.(zeker in geval van nood)Maar giet regelamtig anti vries bij.Zeker wanneer ge regelmatig moet bijvullen.(winkels verkopen voorgemaakt koelmiddel)

Dus doe direct antivries bij uw water ook al is het nog zomer.Antivries doet iets meer dan alleen maar zorgen dat uw water niet bevriest in de winter.
Normaal als ge hem binnen doet voor een winterbeurt controleren ze dat wel.

Dat van dat rauw ei is maar een lapmiddel en zeker niet gezond.De rest van het ei gaat gewoon zorgen voor verstoppingen(net zoals sommige middelen tegen lekken van de radiator)

Dirkxke
31 augustus 2005, 12:44
skoebidoe, ge moet ook oppassen met verschillende antivries producten te mixen. soms kan da elkaar tegen werken en beginnen met alu/koper van uw rad op te eten.

heeft iets te maken met de chemische eigenschappen van de 2 verschillende soorten antivries.

daFour
31 augustus 2005, 13:46
goh mor das ok zenne

hier word dat soms tegen de 100 maar ik moet zelf de radiator laten aanslaan :)

Feignasse
31 augustus 2005, 14:18
Waar zit de lek? In u radiator?
Daar moete gwoon een rauw ei in kappe, dan dicht diene lek

Nope, niet de radiator, 'k weet niet meer waar :p

Ik blijf trouwens overal af, de garagist moet dergelijke dingen maar fixen.
Een lampje vervangen of olie/water checken, da's al wat ik doe :p

GADGET
31 augustus 2005, 17:47
Water kan perfect in de zomer, dat maakt niet uit.

Juist in de winter opletten, want dan moet het wel koelwater zijn (antivries)

:naughty:

water -> contact met verschillende soorten metalen -> corrosie