PDA

Volledige versie bekijken : Sprintje van DERTIG seconden even goed als heel uur joggen

Unnamed
29 augustus 2005, 20:13
...stond vandaag in de wetenschappelijke magazine EOS (blz 12).

Volgens het artikel blijkt uit een Canadees onderzoek krijg je meer uithoudingsvermogen en een betere spierwerking als je gaat sprinten dan als je gaat joggen. Het onderzoek werd verricht op 2 groepen proefpersonen.

De eerste groep moest 2 weken lang, 3 keer per week een oefening uitvoeren, waarin ze 30 seconden sprinten, dan 4 minuten rustten, en dan weer 30 seconden sprinten (en dit 4 a 7 keer).

De tweede groep moest gewoon een uurtje joggen, en dit 3 keer per week.

Wat denken jullie? Zou het kunnen, of is het zever?

Hun bron was: Martin Gibala, McMaster University, Hamilton (Canada); Journal of Applied Physiology.

feral
29 augustus 2005, 20:15
ik hoop dat ze gelijk hebben want joggen is redelijk saai :/ en als ge et fout doet ng slecht ook

exo
29 augustus 2005, 20:21
en hoe kan je fout joggen?
(is geen sarcastische opmerking, maar een vragende)

herc
29 augustus 2005, 20:25
met die betere spierwerking ga ik zeker akkoord, maar ik zie niet in hoe je met 30 seconden spurten ( paar keer achter elkaar ) een uithoudingsvermogen gaat kweken.

Oke dat zal wel verbeteren, maar niet in die mate dat je echt kan spreken van een deftige conditie.

Is waarschijnlijk wel handig voor mensen die wat willen werken aan hun conditie, maar in de verste verte niet competitief gericht zijn.

Jerryboy
29 augustus 2005, 20:36
Das eigenlijk zo een beetje zoals je in de fitness gewone cardio hebt en HIIT.

maar inderdaad je gaat beter spierwerking hebben en meer calorieen verbranden met het spurten maar echt zwaar je conditie verbeteren ermee zit er niet in volgens mij

hatetn
29 augustus 2005, 20:36
en hoe kan je fout joggen?
(is geen sarcastische opmerking, maar een vragende)

nie goe stechen opwarmen
joggen op zich kunde nie veel verkeerd doen
maar als ge u nie voorbereid eindigde zeker met stijve spieren en veel zeer

Red_Dog
29 augustus 2005, 20:39
nie goe stechen opwarmen
joggen op zich kunde nie veel verkeerd doen
maar als ge u nie voorbereid eindigde zeker met stijve spieren en veel zeer

Met het joggen zelf kunt ge ook veel verkeerd doen hoor.
Als ge bvb uw voeten te hard neer zet worden uw knieën enorm veel belast en kan het wel eens zijn dat ge op ne keer finaal door uw knie gaat.

EA lover
29 augustus 2005, 22:56
Wat noem je sprinten?
Als je 30 seconden jezelf helemaal geeft (sprinten dus) dan kan je dat nooit minimum 4 keer doen.
Na 1 keer heb je al kans dat je moet overgeven.
Op zich is sprinten wel leuk maar je moet je er eerst voor opwarmen en heel goed strechen.

presser
29 augustus 2005, 23:07
Met slecht joggen wordt hier de hartslagsnelheid bedoeld die je tijdens het joggen hebt. Die moet op een goed niveau zitten voor het beste effect.

Wat die waarden zijn moet je hier maar aan de experts vragen...

kakature
29 augustus 2005, 23:15
Wat noem je sprinten?
Als je 30 seconden jezelf helemaal geeft (sprinten dus) dan kan je dat nooit minimum 4 keer doen.
Na 1 keer heb je al kans dat je moet overgeven.
Op zich is sprinten wel leuk maar je moet je er eerst voor opwarmen en heel goed strechen.
Idd, 30 seconden echt volle sprint is een eeuwigheid :eek:

Vrallie
29 augustus 2005, 23:18
Idd . Erg gezond kan het ook nie zijn imo, vorige week nog een eindsprintje eruit geperst tegen mijne neef (heb verloren trouwens :p ) en kzat aan 95 % van mijne hartslag, gezond is anders.

Unnamed
30 augustus 2005, 01:00
Wat bedoel je met "95% van je hartslag?"?

daboykefke
30 augustus 2005, 01:03
Idd, 30 seconden echt volle sprint is een eeuwigheid :eek:

op de voetbal bij ons hebben we een test moeten doen, constant sprinten van het ene kegeltje naar het andere :) te moeilijk om hier ff uit te leggen hoe het in elkaar zat :) ik had juist 1 minuut, was daarmee tweedes achter iemand met 59 seconden.. dat is gewoon sterven, als je dan die dag niet genoeg energie hebt opgeslagen dan ben je geen mens meer :) die laatste meters voel je de energie zo uit uw benen wegtrekken

edit: voor alle duidelijkheid, dat was echt alles geven, niet gewoon hoog tempo maar echt spurten van hier naar daar (met dan nog de lastigheid van telkens te moeten stoppen en direct weer op te trekken)

Shyheim
30 augustus 2005, 01:05
Wat bedoel je met "95% van je hartslag?"?

Zal wel 220-leeftijd zijn, en daarvan 95%? :)

Tis toch tussen de 55 en 75% dat het moet liggen om bvb vet te verbranden, nee?

[BAT]krikke
30 augustus 2005, 01:07
uw hartslag heeft afhankelijk van u leeftijd een bepaald dak
bij 17-18 jarige ligt da +- op 180
als ge over de 180 gaat bij training zijt ge u hartspier meer aan het afbreken dan aan het trainen en heeft de training dus geen effect

denk dat vrallie dat bedoelt ?
verbeter mij als ik ergens fout zit :)

stefanmiler
30 augustus 2005, 04:06
Die hartslag is de zogenaamde overslagpols, de grens tussen aeroob en anaeroob sporten. Dat formuletje is een zeer ruw middeltje om die te bepalen. Onder die grens loop je zonder, en daarboven met zuurstofschuld. En je bent niet je hart aan't afbreken als je boven die grens komt hoor. Als niet getrainde moet je natuurlijk niet zomaar enkele keren tegen uw maximale hartslag gaan lopen, dat spreekt.
Volgens bepaalde trainingmethodes is het goed om net onder die hartslag te trainen.

Vrallie
30 augustus 2005, 13:59
Wel ja maximum hartslag zal rond de 199 liggen ( 220 - 21 , formule is wel nie superbetrouwbaar mor swat) En aangezien ik tijdens die spurt aan 186 zat is dat 90 a 95 % , daarmee :)

Unnamed
30 augustus 2005, 16:02
Hmmm... Weet je; bij nader inzien is 30 seconden sprinten inderdaad een eeuwigheid. En 4 tot 7 keer na elkaar (zelf met een ruime pause) is veel vermoeiender dan gewoon rustig joggen. Ik denk dat ik toch bij het joggen blijf dan...

Shyheim
30 augustus 2005, 16:10
Dan vraag ik mij af waarom het in een 'wetenschappelijk magazine' staat.

EA lover
30 augustus 2005, 16:14
Het staat er wel in maar ik denk dat alleen de echte topsporters dit kunnen.
De gewone sporters niet.

sneax
30 augustus 2005, 16:17
Das gewoon intervallopen natuurlijk is da beter. Intervallen van 90% lopen, rust, 90% lopen etc... en als opwarming een stukske joggen.

Als ge altijd gaat joggen wordt uw lichaam da snel gewoon, dat ge daarvoor nen EOS nodig hebt :unsure:

slash
30 augustus 2005, 16:23
Hmmm... Weet je; bij nader inzien is 30 seconden sprinten inderdaad een eeuwigheid. En 4 tot 7 keer na elkaar (zelf met een ruime pause) is veel vermoeiender dan gewoon rustig joggen. Ik denk dat ik toch bij het joggen blijf dan...

bwa een eeuwigheid is da nu ook weer nie. Paar weke gelede nog training gehad van 3 reeksen van 6*200 en tusse die 6*200 hadde we max 45 sec rust en tusse die 3 reeksen 2 - 3 min. ok na zo een training zijt ge kapot ma das ook es leuk zo een training ipv altijd zo lang lope. Ma meer uithouding gaat ge ter nie van krijge.

simplicity
30 augustus 2005, 19:08
Ik denk dat ge dan het hele principe mist van anaeroob en aeroob treinen...

Als ge dat een beetje doortrekt zou een 400m loper een betere conditie hebben dan een marathonloper, het zijn gewoon 2 vormen van sport die niks met elkaar te maken hebben imo, en dan is het ook moeilijk om die met elkaar te vergelijken.

Dennoman
30 augustus 2005, 19:22
Njah, om een lagere hartslag te krijgen wil ik het nog geloven, maar als je wil afvallen is joggen STUKKEN beter...

daboykefke
30 augustus 2005, 20:34
Njah, om een lagere hartslag te krijgen wil ik het nog geloven, maar als je wil afvallen is joggen STUKKEN beter...

mijn pa jogt al maanden en valt met moeite af.. en nee hij blijft ondertussen niets vettig eten :P er zijn betere zaken dan joggen om af te vallen ze :)

Grayfox
30 augustus 2005, 20:42
Je verbrand de eerste 30 seconden niet eens vet, maar dat zijn andere stoffen.. er zijn 3 fasen, in 30 seconden doe je alleen die eerste fase (wss ook tweede fase na 10seconden) en verbrand je alleen die eerste soort brandstof (weet niet wat de naam is) en je gaat pas na een halfuur in de derde fase waar je vet verbrand.

Wat ze daar beweren in dat artikel is iets heel anders als topic titel, dat wil ik wel geloven en dat klinkt ook gelovenswaardig. Maar 30seconden sprinten en 1uur joggen hebben gewoon een verschillende werking, kan je moeilijk vergelijken en zeggen dat sprinten beter is dan joggen.. dat werd dan ook nooit beweerd in EOS, heb je helemaal verkeerd gelezen.

Sprinten is voor uithoudingsvermogen en spieren te kweken, joggen voor vet te verbranden.. neem ik aan ^_^

Unnamed
30 augustus 2005, 21:02
De titel van deze thread is 100% letterlijk de titel van het artikel van de EOS. Zelfs het woordje "DERTIG" staat vetgedrukt :p

En ja, er wordt niks gezegd over vetverbranding. Enkel conditie en spierwerking, zoals in mijn eerste post.

Grayfox
30 augustus 2005, 21:52
De titel van deze thread is 100% letterlijk de titel van het artikel van de EOS. Zelfs het woordje "DERTIG" staat vetgedrukt :p

En ja, er wordt niks gezegd over vetverbranding. Enkel conditie en spierwerking, zoals in mijn eerste post.
ah ok, my bad :p

clubje
30 augustus 2005, 23:29
mijn pa jogt al maanden en valt met moeite af.. en nee hij blijft ondertussen niets vettig eten :P er zijn betere zaken dan joggen om af te vallen ze :)

Wat dan?

Wat ik ook doe, dat buikje verdwijnt niet hoor van mij :(

herc
31 augustus 2005, 00:06
Om echt vet te verbranden bij het lopen moet je minstens 30 minuten lopen!

Loop 2 - 3 keer in de week rustig een uurtje en normaal vermager je dan. Oke je moet ook wel beetje kijken naar je voeding. Gewoon gezond eten en af en toe ist vettigs, dat kan perfect.

Als je geen resultaat merkt ( oke nu niet verwachten dat je op een week een paar kilo afvalt ) dan doe je toch iets verkeerd. Ik ken zoveel mensen die met wekelijks paar keer te gaan joggen veel zijn afgevallen en zo terug op hun normale gewicht zijn gekomen.

Unnamed
31 augustus 2005, 00:12
Afvallen is niet ZO moeilijk. Ik ben de laatste 2 maanden toch een 4-5 kilo kwijt. Ik had al een normale BMI, en nu ga ik proberen mijn gewicht te behouden, want mijn BMI begint veel te laag te worden. Ik had het enkel gedaan zodat je mijn spieren beter kon zien.

Anyway, zoals ik al zei, het is niet ZO moeilijk. Ik drink nu enkel water, tenzij eventueel op een feestje een glaasje bier. Ook eet ik dagelijks minstens 1 stuk fruit en 1 stuk groente. (Dat klinkt niet veel, maar het is toch veel meer dan vroeger bij mij) En ik eet bruin brood i.p.v. wit brood. En daarbij komt dan dagelijks nog eens een half uur joggen.

clubje
31 augustus 2005, 01:15
Het rare is bij mij dat ik niet traag kan lopen. Enfin, ik doe een toertje van een kleine 5 kilometer, en ik loop dat in 20 minuten. Ik zou beter 30 of 40 minuten lopen, maar dan moet ik wel trager lopen, maar 't is alsof ik dat niet kan :confused: snap je?

L!LBro
31 augustus 2005, 09:47
Het rare is bij mij dat ik niet traag kan lopen. Enfin, ik doe een toertje van een kleine 5 kilometer, en ik loop dat in 20 minuten. Ik zou beter 30 of 40 minuten lopen, maar dan moet ik wel trager lopen, maar 't is alsof ik dat niet kan :confused: snap je?

Hmm, ik ken dat gevoel :) Was ook begonne met mij te traine op een 5-tal kilometer. Verbazingwekkend hoe je conditie hierdoor verbeterd. De eerste keren liep ik 22 minuten, de laatste keren was ik al 6 minuten sneller!

Ik ben toen ook te wete gekomen dat je idd na een minuut of 30 pas vet begint te verbranden, nu, ik heb zeker geen vet teveel :p Maar ben dan overgeschakeld naar 10km, daar loop je wel iets meer op dan een half uur ;) En dan moet je niet traag lopen

clubje
31 augustus 2005, 11:44
Hmm, ik ken dat gevoel :) Was ook begonne met mij te traine op een 5-tal kilometer. Verbazingwekkend hoe je conditie hierdoor verbeterd. De eerste keren liep ik 22 minuten, de laatste keren was ik al 6 minuten sneller!

Ik ben toen ook te wete gekomen dat je idd na een minuut of 30 pas vet begint te verbranden, nu, ik heb zeker geen vet teveel :p Maar ben dan overgeschakeld naar 10km, daar loop je wel iets meer op dan een half uur ;) En dan moet je niet traag lopen

Dan moet ge wel trager lopen eh, anders hou je die 10 kilometer toch nie vol?

Ik zou natuurlijk 2 x het traject van 5 km kunnen lopen, maar toch ben ik altijd kapot na dat ene rondje (terwijl ik echt wel 10 km aankan). Het is alsof ik MOET 1 grote ronde lopen van 10 kilomter, twee rondjes van 5 gaat niet :confused:

Maar dus als ik 5 kilometer loop, hoe vlug ook, ik zal m'n buikje niet kwijtspelen? En ik maar lopen al maanden aan een stuk :doh:

herc
31 augustus 2005, 11:56
Afvallen is niet ZO moeilijk. Ik ben de laatste 2 maanden toch een 4-5 kilo kwijt. Ik had al een normale BMI, en nu ga ik proberen mijn gewicht te behouden, want mijn BMI begint veel te laag te worden. Ik had het enkel gedaan zodat je mijn spieren beter kon zien.

Anyway, zoals ik al zei, het is niet ZO moeilijk. Ik drink nu enkel water, tenzij eventueel op een feestje een glaasje bier. Ook eet ik dagelijks minstens 1 stuk fruit en 1 stuk groente. (Dat klinkt niet veel, maar het is toch veel meer dan vroeger bij mij) En ik eet bruin brood i.p.v. wit brood. En daarbij komt dan dagelijks nog eens een half uur joggen.

Idem hier, maar bij de ene gaat het al een stuk gemakkelijker dan een ander. Enkel daar mijn voeding aan te passen ben ik op 2 weken bijna 2 kilo kwijt. Heb deze vakantie ook een week van 8 uur smorgens tot 9 uur s'avonds zwaar liggen sporten. At iedere middag wel fritten maar met de nodige dosis groenten en s'avonds een 2-3 pintjes ( op 2 avonden na, daar wast ietskes meer :p ). Ben op die week 2 kilo afgevallen. Dan zijn er anderen die van dezelfde week terug komen en ongeveer hetzelfde hebben gedaan, en deze zijn dan bijgekomen.

Dus bij de ene persoon gaat het al wat moeilijer dan bij de andere, gewoon u ervoor inzetten en niet te snel opgeven en dan gaat dat bij iedereen!

3at
31 augustus 2005, 15:42
Om echt vet te verbranden bij het lopen moet je minstens 30 minuten lopen!

Is dit het geval bij elke sport als je langer dan 30 minuten sport (bv fietsen) dan verbrand je dus vetten?

Vrallie
31 augustus 2005, 18:43
Iemand die aan joggen doet en NIET afvalt loopt gewoon verkeerd en veel te weinig. Is vanzelfsprekend dat ge eerst uw energie verbruikt, en dan pas vetten begint te verbranden. Zoals eerder aangehaald in deze thread, men moet al minstens 20 minuten lopen eer de verbranding start. Snel lopen is, als men wil afvallen tenminste, ook nie aan te raden. Loop gewoon trager en langer ipv snel en kort. Ik ben gestart met lopen in februari, (was al een jaar aan het dieeten en er ging niets meer af) en ben 18 kilo kwijt dankzij het lopen dus het werkt echt wel

Unnamed
31 augustus 2005, 20:43
18 kilo! Wow! Dat is wel extreem. Good job. :)

stefanmiler
1 september 2005, 06:11
Je verbrand de eerste 30 seconden niet eens vet, maar dat zijn andere stoffen.. er zijn 3 fasen, in 30 seconden doe je alleen die eerste fase (wss ook tweede fase na 10seconden) en verbrand je alleen die eerste soort brandstof (weet niet wat de naam is) en je gaat pas na een halfuur in de derde fase waar je vet verbrand.

Wat ze daar beweren in dat artikel is iets heel anders als topic titel, dat wil ik wel geloven en dat klinkt ook gelovenswaardig. Maar 30seconden sprinten en 1uur joggen hebben gewoon een verschillende werking, kan je moeilijk vergelijken en zeggen dat sprinten beter is dan joggen.. dat werd dan ook nooit beweerd in EOS, heb je helemaal verkeerd gelezen.

Sprinten is voor uithoudingsvermogen en spieren te kweken, joggen voor vet te verbranden.. neem ik aan ^_^

Een sprint (je maximale snelheid) kan je dus maar ongeveer een 50m aanhouden (ook topspurters he). Op afstanden van 400-800m komt de zuurstofschuld nog meer kijken: daar is het vooral vechten tegen de verzuring (=afvalstoffen van zuurstofverbranding) van de spieren. Top-400m lopers geraken tot 18-20mmol dacht ik, daar kan een normale mens aan sterven meende ik eens gelezen te hebben. Daarom zeggen veel atleten dat 400-800 de zwaarste afstand is om te lopen, da's pure pijn.
Op langere afstanden wordt er vooral glycogeen verbrand (=suikers), en later ook vet. Die glycogeen-voorraad geraakt op rond de 2u-2u30 lopen, daarachter schakelen de spieren over op zuivere vetverbranding. Dat is de zogenaamde 'muur' op de marathon rond de 35km. (ik kan u verzekeren, da's niet om te lachen ze)
Ik schrijf dit efkes zo uit mijn hoofd, kan zijn dat er een detail fout is, maar zo is het in elk geval in grote lijnen.

3at
2 september 2005, 02:45
Is dat vetten verbranden belangerijk om spieren te kweken of staat dat gewoon los van dat begrip?

Hmgrwngd
2 september 2005, 17:56
Wat dan?

Wat ik ook doe, dat buikje verdwijnt niet hoor van mij :(

Je voeding is eigenlijk een stuk belangrijker dan het sporten hoor. ;)

Je moet eens op een zo'n klein zakje chips kijken hoeveel energie je daarbij wel niet opneemt. ( en verdoe je ze niet, worden ze meestal opgeslagen in vetten. )

Bekijk het wel aan de positieve kant: door het sporten ben je al een stuk gezonder, en volgens mij is gezondheid toch iets belangrijker dan het esthetische aan je lichaam. (voor mij persoonlijk natuurlijk; want we leven in een redelijk oppervlakkige wereld :p )

Tazz_
3 september 2005, 16:09
Die hartslag is de zogenaamde overslagpols, de grens tussen aeroob en anaeroob sporten. Dat formuletje is een zeer ruw middeltje om die te bepalen. Onder die grens loop je zonder, en daarboven met zuurstofschuld. En je bent niet je hart aan't afbreken als je boven die grens komt hoor. Als niet getrainde moet je natuurlijk niet zomaar enkele keren tegen uw maximale hartslag gaan lopen, dat spreekt.
Volgens bepaalde trainingmethodes is het goed om net onder die hartslag te trainen.
een paar weken geleden ben ik ook beginnen fitnessen, en moest dan een conditietest doen om een trainingsprogramma op te stellen..
maareuh, da's nie echt aangeraden om dat elke week te doen zo'n test
ze kijken dus gewoon naar uw max. hartslag (220-leeftijd) en die waarde moet je dan behalen (dus bij mij exact 200)
op de papieren staat; test resultaat op de anaerobe drempel; 189, maar ik waar ik redelijk van verschoten ben is dat naar't schijnt ik een redelijk goede conditie heb (niveau 3) terwijl ik totaal niets doe daarvoor, en rekening houdend met mijn gewicht is dat opmerkelijk :)

Hmgrwngd
3 september 2005, 16:40
Heb net 10km gelopen ; ik kan me toch moeilijk voorstellen daje met een sprintje van 30 seconden hetzelfde bereikt ... :D

R4ph4el
5 september 2005, 11:32
hoe blijven jullie gemotiveerd om te lopen....ik vind het altijd zo een hele klus...ik denk altijd "was ik maar al thuis" , "ik doe 5 min minder vandaag en haal dat wel eens in" , enz.

Nijntje
5 september 2005, 11:40
Vrij logisch, sprinten belast uw spiergroepen VEEL meer en beschadigt ze ook dusdanig meer.

Na elke trainingsdag gaan die spieren zich herstellen en sterker dan voorheen.
Zo opbouwen... :)

Zelfde principe dan powertraining.
Altijd werken in reeksen van 3 x 15 ofzo :)

Hmgrwngd
5 september 2005, 11:54
hoe blijven jullie gemotiveerd om te lopen....ik vind het altijd zo een hele klus...ik denk altijd "was ik maar al thuis" , "ik doe 5 min minder vandaag en haal dat wel eens in" , enz.

Heel simpel: Je zegt tegen jezelf: "ik keer pas naar huis als ik volledig uitgeput ben" :D

e_talking
5 september 2005, 19:37
Hebben jullie soms niet de zin om u t-shirt uit te doen als ge aan het lopen bent, vooral dan als het warm is, :p

clubje
5 september 2005, 19:59
even een vraagje tussendoor:

de atletiekpiste in Leuven op het sportkot. (dus niet diegene met die grote tribune erond, maar de gewone piste die voor iedereen toegankelijk is op het sportkot van Leuven).

Hoe lang is die? Ik vind dat die piste een rare vorm heeft :confused:
Tis niet zoals de normale pistes: twee kaarsrechte stukken met dan twee grote bochten. Tis alsof dat die piste in Leuven constant draait (en dus geen rechte stukken heeft). Ik twijfel er dan ook aan dat die piste in de binnenbaan 400 meter is.

Weet iemand dit?

grtz

clubje
5 september 2005, 20:06
Ik doe zondag trouwens mee aan een joggingwedstrijd van 7 kilometer. Ik ben iemand die echter, als hij gaat lopen, altijd 5 kilometer loopt. Hopelijk kan ik die 7 kilometer aan, want het zal moeilijk zijn om in te schatten hoe hoog m'n tempo mag zijn.

ps. hebben jullie ook niet de indruk dat je conditie verslechterd met de leeftijd? Ik ben nu 21 jaar, maar toen ik 16 was had ik een betere conditie.

Dit terwijl ik evenveel sport als toen :confused:

clubje
5 september 2005, 20:08
Nog iets: men heeft mij altijd gezegd dat je op je kiezen moet bijten tijdens het lopen (of ze tenminste op elkaar houden) en je door je neus moet ademen, dat zou al een stuk helpen. Dit terzijde, ik weet niet of dit klopt

drostof
6 september 2005, 11:51
even een vraagje tussendoor:

de atletiekpiste in Leuven op het sportkot. (dus niet diegene met die grote tribune erond, maar de gewone piste die voor iedereen toegankelijk is op het sportkot van Leuven).

Hoe lang is die? Ik vind dat die piste een rare vorm heeft :confused:
Tis niet zoals de normale pistes: twee kaarsrechte stukken met dan twee grote bochten. Tis alsof dat die piste in Leuven constant draait (en dus geen rechte stukken heeft). Ik twijfel er dan ook aan dat die piste in de binnenbaan 400 meter is.

Weet iemand dit?

grtz

De piste is daadwerkelijk 400 meter. De reden dat dit niet juist lijkt is omdat de bochten inderdaad veel breder en dus ook langer zijn. Dit is zeer goed voor een training in de 200m omdat je zo een tamelijk ruime bocht hebt waardoor je ook minder het gevoel hebt uit de bocht te gaan.

Ik moet zeggen dat deze piste als trainingspiste ideaal is.

Over dat sprinten en betere conditie. Loop al maar eens drie keer achter mekaar een 250meter sprint (komt overeen met een dertigtal seconden). De vierde keer hang je kotsend boven het toilet. Waarom is dit veel beter voor de conditie? Omdat je bij dertig seconden net in de weerstand gaat, je lichaam gaat protesteren en je bent kapot na die dertig seconden. De recuperatietijd na zo'n inspanning is zeer lang. Maar doordat je herhaaldelijk deze inspanning doet met onvoldoende recuperatietijd, kweek je op korte tijd een conditie om U tegen te zeggen.

drostof
6 september 2005, 11:57
Nog iets: men heeft mij altijd gezegd dat je op je kiezen moet bijten tijdens het lopen (of ze tenminste op elkaar houden) en je door je neus moet ademen, dat zou al een stuk helpen. Dit terzijde, ik weet niet of dit klopt

Klopt NIET, als je op je kiezen gaat bijten dan zal dit ook invloed hebben op de rest van je lichaam, je gaat verkrampen, waardoor je spieren meer inspanning doen dat ze moeten. Dit zorgt ervoor dat je sneller verzuurd dus ook sneller vermoeid geraakt. Daarom dat men ook altijd zegt dat sprinters ontspannen zijn als hun kaken 'wapperen'. Dus gewoon de mond dicht houden, zorgen dat je niet op je tong bijt (gebeurd vaak bij sprinters) en zorgen dat je aangezicht zo ontspannen mogelijk is.

Door de neus ademen in ook zo'n fabeltje, bij lange-afstands-lopers zullen zij dit zo lang mogelijk proberen vol te houden, maar uiteindelijk toch overgaan naar ademhaling door de mond. Aangezien ze anders te weinig zuurstof binnen krijgen. Bij sprinters anderzijds gebeurd het vaak dat er op de honderd meter zo goed als NIET geademd wordt. Uiteindelijk is een 12-tal seconden zonder lucht goed te doen. Het is wel aan te raden een keertje te ademen, maar omdat men zo weinig ademt gebeurd dit altijd via de mond. De neus is simpelweg te klein om veel zuurstof te verplaatsen.

clubje
6 september 2005, 12:34
Met andere woorden: het is BETER om door de mond te ademen?

Ik doe het nu al jaren via de neus, en ben 'bang' om nu terug over te schakelen naar de mond, vooral voor m'n wedstrijd zondag.

Wel vreemd, het is mijn orthodontist die me dit vertelde (neus > mond) en die zou er toch iets moeten van weten...

slash
6 september 2005, 12:46
ik loop altijd met mond open. Vind da makkelijker en krijg zo sneller meer zuurstof binne
in de winter kunt ge wel last hebbe van de kou

Grayfox
7 september 2005, 20:35
gewoon den hele tijd rechtdoor lopen tot ge niemeer kunt of geen goesting meer hebt, en dan ben je wel verplicht nog eens die afstand af te leggen om thuis te raken :p

ofwel vooraf de afstand/aantal toertjes vastleggen, en pas stoppen als da af is..

enige reden da je door de neus zou moeten ademen is omdat dat de lucht zou filteren en ook in de winter de lucht dus beter opwarmt omdat het een langere weg moet afleggen ofzo.. geen goede reden om dus alleen door de neus te ademen als je loopt imo

Dieleman_F
7 september 2005, 20:44
Jah tuurlijk is dit beter dan joggen :p
want uiteindelijk, als je het 7 maal doet plus eerst 5 minuten opwarmen heb je ook een kleine 40minuten gelopen. Dusjah zoveel korter is dat, en 30 sec is wel degelijk mogelijk voor topsporters, want ze lopen de 200 rapper dan de 100, dus verzuring is er bij de echte toppers nog niet.
En die 7 maal is ook wel mogelijk, in de loopclub zijn dat vaak zo'n trainingen maar langere afstanden, zoals pyramides enzo :p.

stefanmiler
7 september 2005, 22:59
Jah tuurlijk is dit beter dan joggen :p
want uiteindelijk, als je het 7 maal doet plus eerst 5 minuten opwarmen heb je ook een kleine 40minuten gelopen. Dusjah zoveel korter is dat, en 30 sec is wel degelijk mogelijk voor topsporters, want ze lopen de 200 rapper dan de 100, dus verzuring is er bij de echte toppers nog niet.
En die 7 maal is ook wel mogelijk, in de loopclub zijn dat vaak zo'n trainingen maar langere afstanden, zoals pyramides enzo :p.
:offtopic: Ze lopen de 200 rapper dan de 100?? Dan hebt ge toch alleen de wereldrecords vergeleken. Zoals ik nog maar pas hier ergens gepost heb: ge kunt uw topsnelheid MAXIMAAL 70m aanhouden.
Kijk naar dit:
9.77 1.6 Asafa Powell JAM 11 11 1982 1 Athína (Olympic Stadium) 14 06 2005
9.84 1.8 Asafa Powell 1 Kingston, JAM 07 05 2005
9.85 0.6 Asafa Powell 1r1 Ostrava 09 06 2005
9.88 0.4 Justin Gatlin USA 10 02 1982 1 Helsinki 07 08 2005
9.89 1.0 Justin Gatlin 1 London (CP) 22 07 2005

19.89 1.8 Wallace Spearmon USA 24 12 1984 1 London (CP) 22 07 2005
19.91 -0.7 Wallace Spearmon 1 Sacramento, CA 11 06 2005
19.93 0.6 Tyson Gay USA 09 08 1982 1sf1 Sacramento, CA 09 06 2005
19.97 1.7 Wallace Spearmon 1 Walnut, CA 17 04 2005
19.99 1.8 Usain Bolt JAM 21 08 1986 2 London (CP) 22 07 2005

Beste 5 prestaties van dit jaar op 100 en 200. Verder wordt het verschil nog groter.

Anyway, als ge schrik hebt dat ge te traag wordt van duurloopkes, loop dan 40' of zo en doe om de 8 à 10 minuten en versnelling van 100m, da's goe voor uw spiertjes een beetje te versterken.

Blackend
7 september 2005, 23:07
Als ik loop (op de voetbal) loop ik altijd met de mond open :) Langs mijne neus heb ik het gevoel dak teweinig lucht binne krijg. Mijn conditie is absoluut niet top, maar langs de mond is toch handiger dan langs de neus imo, maar moeilijker om gecontroleerd te doen misschien...

Maakt een gecontroleerde ademhaling eigenlijk veel uit ? Zoja, wat zijn de 'regels' die je moet volgen?

clubje
7 september 2005, 23:23
Als ik loop (op de voetbal) loop ik altijd met de mond open :) Langs mijne neus heb ik het gevoel dak teweinig lucht binne krijg. Mijn conditie is absoluut niet top, maar langs de mond is toch handiger dan langs de neus imo, maar moeilijker om gecontroleerd te doen misschien...

Maakt een gecontroleerde ademhaling eigenlijk veel uit ? Zoja, wat zijn de 'regels' die je moet volgen?

vraag ik me dus ook af.

stefanmiler
8 september 2005, 09:39
Als ge rustig loopt (duurloop van 10km of zo) kunt ge wel door uw neus ademen, maar als ge voetbalt of echt doorloopt kunt ge niet anders dan door uw mond ademen, anders krijgt ge simpelweg niet genoeg lucht binnen.
En volgens mij is een gecontroleerde ademhaling gemakkelijk tijdens een constante inspanning, maar tijdens het voetballen? Den ene keer sta je stil, dan loop je wat, je spurt... Uw ademhaling zal zich wel vanzelf aanpassen. ;)

In't leger indertijd moesten wij eens een 400m lopen met enkel door de neus te ademen (reden/nut???) Ik had 61", maar gewoon liep ik toen toch ongeveer een 54", zo zie je direct het verschil.

clubje
8 september 2005, 10:38
Als ge rustig loopt (duurloop van 10km of zo) kunt ge wel door uw neus ademen, maar als ge voetbalt of echt doorloopt kunt ge niet anders dan door uw mond ademen, anders krijgt ge simpelweg niet genoeg lucht binnen.
En volgens mij is een gecontroleerde ademhaling gemakkelijk tijdens een constante inspanning, maar tijdens het voetballen? Den ene keer sta je stil, dan loop je wat, je spurt... Uw ademhaling zal zich wel vanzelf aanpassen. ;)

In't leger indertijd moesten wij eens een 400m lopen met enkel door de neus te ademen (reden/nut???) Ik had 61", maar gewoon liep ik toen toch ongeveer een 54", zo zie je direct het verschil.

Maar daar heb ik het dus over, over die lange afstanden.

Men zegt vaak dat het in duurlopen (bv 7 kilometer) het goed is door je neus te ademen. Ik heb het niet over voetballen of korte sprintjes ofzo.

hoe doe jij het?

Hmgrwngd
8 september 2005, 13:29

Men zegt vaak dat het in duurlopen (bv 7 kilometer) het goed is door je neus te ademen. Ik heb het niet over voetballen of korte sprintjes ofzo.

hoe doe jij het?

OMG; door de neus ademen gedurende 7km... :crazy:

clubje
8 september 2005, 15:04
Hebben jullie trouwens ook soms dagen dat het totaal niet lukt?

Ik wou vandaag 7 km gaan lopen op de piste, maar na 2.4 kilometer heb ik het moeten opgeven. M'n lichaam wou totaal niet mee :confused:

Niet echt goed voor het vertrouwen, als je zondag meedoet aan een wedstrijd van 7 km.

Hmgrwngd
8 september 2005, 15:05
Hebben jullie trouwens ook soms dagen dat het totaal niet lukt?

Als ik de dag voordien alcohol gedronken heb -> dan mag ik het vergeten... ;)

dus ja, ik heb wel soms van die dagen

stefanmiler
8 september 2005, 16:22

hoe doe jij het?
Meestal adem ik toch ook door mijn mond hoor. Soms als ik echt ontspannen wil lopen adem ik wel door mijn neus. Maar of het goed is? Ik zie niet veel verschil. Ja, de lucht wordt een beetje gezuiverd in de neus, maar zie maar dat je niet begint te hyperventileren oid :crazy: .
Mijn raad is: adem gewoon rustig door je mond. En je zal wel vanzelf een bepaad ritme aanhouden, bijv. per 3 passen in-, per 2 passen uitademen of zo. (ik denk dat dat bij mij zo is, maar zou er eerst eens op moeten letten eigelijk)
Success :niceone: