PDA

Volledige versie bekijken : Sunday Oliseh

GaMe®
28 augustus 2005, 14:05
De odyssee van Oliseh

1. Club Luik (1990 - 1994)

,,Ik had het best lastig toen ik in België aankwam, want ik sprak Frans noch Nederlands. Maar ik was ambitieus. Natuurlijk dacht ik niet ooit voor Juventus of zo te spelen, maar ik wist wel dat ik professioneel voetballer kon worden. Robert Waseige was in die periode een vaderfiguur voor me, al was hij heel hard voor de jonge spelers. Daarna wilde Eric Gerets van mij een centrale verdediger maken. Ik deed wat hij vroeg, maar zo zag ik zelf mijn carrière niet. Uiteindelijk heb ik geleerd van elke trainer die ik heb gehad, maar die eerste jaren onder Waseige waren misschien wel de belangrijkste.''

2. Reggiana (1994 - 1995)

Na het seizoen '93 - '94 had Oliseh zijn woord gegeven aan Anderlecht. ,,Ik was onder de indruk van Michel Verschueren'', zegt hij. ,,Een grote persoonlijkheid. Maar toen belde Reggiana. De uitdaging om als allereerste Nigeriaan in de Serie A te spelen was te groot. Ik ben blij dat ik die beslissing heb genomen. Zelfs al degradeerden we dat jaar. Ik was één van de weinige spelers die kon doorgroeien. Ik kon kiezen tussen Sampdoria Genua en FC Köln. Mijn hele leven heb ik voor de grootste uitdaging gekozen. De uitdaging om in de Bundesliga te spelen, daar kon ik geen neen tegen zeggen.''

3. FC Köln (1995 - 1997)

,,Morten Olsen scoutte al een tijdje een Roemeense speler. Tijdens een vriendschappelijke wedstrijd tussen Roemenië en Nigeria voor het WK van '94 zag hij mij voor het eerst. Hij wilde me per se bij Köln, maar ik had toen al getekend bij Reggiana. Een jaar later kwam hij opnieuw aankloppen. Jammer genoeg werd hij na twee maanden al ontslagen. Het tweede seizoen speelden we echter prachtig voetbal en ik kreeg aanbiedingen van Ajax en AC Milan.''

4. Olympische Spelen (Atlanta 1996)

Middenin zijn twee seizoenen bij FC Köln ging Oliseh met de nationale ploeg van Nigeria naar de Olympische Spelen in Atlanta. Om terug te keren met een gouden medaille. ,,Het mooiste moment van mijn carrière'', zegt hij, met fonkelende ogen. ,,We zagen al die mensen met hun gezichten in groen en wit geschilderd... Allemaal scandeerden ze onze namen. Twee weken eerder wist niemand wie wij waren. En we versloegen de hele wereld. Als Afrikaans land!''

Wat dacht Oliseh toen hij daar stond, met zijn gouden medaille? Als zwarte? In de States? ,,Dat het tijd was om naar mijn vrouw en mijn huis te gaan'', lacht hij. ,,Onze trainer wist dat we iedereen aankonden, maar dat we daarvoor weg moesten uit Nigeria. Daarom zaten we al een maand voor de eerste wedstrijd in Atlanta. Trainen, trainen en nog eens trainen. Ik heb de video van de finale nog nooit opnieuw bekeken. Dat doe ik nooit. Al die cassettes liggen klaar voor de dag dat ik stop.''

5. Ajax (1997 - 1999)

Als je kan kiezen tussen Ajax of AC Milan, wat kiest een mens dan? Juist, ja, Milan. Behalve Oliseh. ,,De vraag was of ik wel klaar was om bij Milan te spelen'', legt Oliseh uit. ,,Ik had in Italië en Duitsland gespeeld en een nieuwe competitie sprak me enorm aan. En dan nog voor een club als Ajax. Mijn goede vriend Finidi George speelde daar, en nadat ik met hem gesproken had, wist ik dat ik bij dat team wilde horen. In drie seizoenen werden we twee keer landskampioen en twee keer de Beker, waarbij één keer de dubbel. Voor mij waren dat mijn mooiste voetbaljaren.''

6. Juventus (1999 - 2000)

Als het zo goed was in Ajax, waarom vertrok hij dan? ,,Wat kan je doen, als je een aanbieding van Juventus krijgt'', glimlacht Oliseh. ,,Behalve de Champions League en Uefacup hadden we met Ajax ook alles gewonnen. En iedereen vertrok. Ik had aanbiedingen van AS Roma, Newcastle en Juventus.''

,,Het was een slecht jaar. Het begon al op trainingskamp toen ik mijn enkel oversloeg. Tacchinardi speelde op mijn plaats. Het probleem begon pas echt toen ik naar de nationale ploeg ging. In januari organiseerde mijn land het Afrikaans kampioenschap. Ik was acht weken weg van mijn club. Juventus was boos, maar wat kon ik doen? Mijn land is mijn land. Dat moét ik vertegenwoordigen.''

7. Borussia Dortmund (2000 - 2004)

Als hij de naam Borussia Dortmund hoort, zucht Oliseh: ,, Oooh la la . Nu, het eerste jaar was fantastisch. Toen hadden we niet veel spelers op de bank en de grote sterren waren nog niet gearriveerd. Bovendien, ben je ooit in dat stadion geweest? Alleen al daarom zou ik tekenen. En omdat ik wist dat het maar anderhalf uur rijden was van mijn huis in België. Ik wist ook niet dat de club financiële problemen had. Daarna hebben ze een gok genomen, met al die dure spelers. De wedstrijd tegen Brugge veranderde alles. De laatste twee jaar hebben ze me verhuurd aan Bochum. Ik heb geen spijt dat ik ooit voor Dortmund heb getekend. Achter mijn naam staat nu een titel. De Duitse titel. Die pakken ze me niet meer af. De enige club waarvan ik spijt heb dat ik er ooit gespeeld heb, is Bochum.''

8. Genk (2004 - ?)

,,Genk is niet zoals ik verwacht had. Het is veel beter. Ik bedoel: de club, de infrastructuur, de supporters... Misschien wel de mooiste club die ik ooit heb gezien. De eerste dag dat ik het stadion bezocht, zei ik tegen mijn vrouw: 'Dat geloof je nooit.' Een vriend uit Dortmund kwam naar de wedstrijd tegen Charleroi kijken. De atmosfeer was fantastisch, en hij wilde meteen een abonnement kopen. Oké, we hebben nog maar drie punten, maar we spelen wél goed. Als je goed speelt, volgen de resultaten vroeg of laat wel.''

Glor
28 augustus 2005, 14:12
Prachtige carrière van Oliseh maar om hier een nieuw topic voor te maken:p je kan dit even goed bij voetbaltransferthread zetten hé;) Kbedoel speciaal is dit niet, gewoon zijn carriere met zijn eigen visie erbij :p