PDA

Volledige versie bekijken : Autokennis bijschaven (mechanica)

evil aardappel
25 augustus 2005, 16:22
Korte vraag:
Wat is de beste manier om uw kennis over automechanica bij te schaven? Zelfstudie (een cursus van internet mss, boeken, ...), avondschool, ... ? Hoe hebben jullie het gedaan?

Btw. Dan kan ik mss aan mn auto werken als hobby

lttuvix
25 augustus 2005, 17:11
doe gewoon avondschool... als ge dicht bij hasselt woon heilig hart, kga daar wss gaan voor auto electronica

sexymofo
25 augustus 2005, 17:14
Of op de Syntra ma ik weet nie of het daar goed is.
Krijgt ge er wel een getuigschrift of diploma van.
Den bibliotheek is ook cool :p

[B]Rocketeer
25 augustus 2005, 18:19
vdab.be is misschien ook een optie?

CyberLama
25 augustus 2005, 18:26
Voor entrylevel informatie: www.howstuffworks.com

Heel mooi opgesteld, aardig wat verschillende artikels die alle punten van je auto van ontbranding over remmen tot versnellingsbak behandelen, animated gifs bieden duidelijke visualisatie. Is wel enkel voor de beginner aangezien het enkel wat theorie aanbiedt over hoe bijvoorbeeld een benzinemotor werkt, maar weinig naar de praktijk gericht is. Maar om een basis te leggen zou ik het z├ęker aanraden, en het is gratis :-)

CAS
25 augustus 2005, 18:36
Korte vraag:
Wat is de beste manier om uw kennis over automechanica bij te schaven? Zelfstudie (een cursus van internet mss, boeken, ...), avondschool, ... ? Hoe hebben jullie het gedaan?

Btw. Dan kan ik mss aan mn auto werken als hobby

Koopt u een wrak van ne wagen die zeker af en toe in panne valt en ga er mee op reis. Je zal wel wat wijzer thuiskomen ;)

evil aardappel
25 augustus 2005, 18:39
Of gewoon niet thuiskomen :p.
Zijn er soms boeken die aan te raden zijn? Aleja, cursussen.

sexymofo
25 augustus 2005, 19:33
Wilt ge ook de werking weten van de motors enzo.
Daar heb ik ne goeie boek van. Moeten kopen opt school. Staat alles mooi in uitgelegd.
Zoals theoretische en praktische werking van de motoren.
Je weet wel: inlaatslag, compressieslag, werkslag en uitlaatslag. Ken de juste namen niemeer ma da zou het ongeveer moeten zijn :p

Bender
25 augustus 2005, 19:41
yo,

ik vroeg mij dus af waar ik het beste een cursus van automechanika zou kunne volgen??

da zou wel zeker ne cursus moete zijn en geen hogeschool en ik heb geen voorkennis..

tnx alot for help :)

ik ben van antwerpen trouwes

Dirkxke
25 augustus 2005, 20:34
als ik me zo ga douchen zal ik eens kijken hoe mijn cursus heet vanop school.

zijn 4 goede kaften gevuld met een hoop info over alles in een wagen gerangschikt in verschillende tabs.heb er hier normaal nog ergens ne foto van liggen maar dacht da ik die van de pc had gegooid

lttuvix
25 augustus 2005, 20:53
njah uit boeken leren raad ik u niet aan in de autowereld, er zijn veel te veel dingen die ge verkeerd zult intrepeteren... gewoon avondlessen volgen thrust me en daar zie je dingen in praktijk waar ge veel meer mee zijt dan in een boek lezen...

lttuvix
25 augustus 2005, 20:58
hier is al een topic over nuja als je dicht bij hasselt woont http://www.tihh.be/tihhosp/atm.html

evil aardappel
25 augustus 2005, 21:13
Oost-Vlaanderen, rond gent :/
Ben wat aant zoeken naar avondlessen

El ByToS
25 augustus 2005, 21:24
doe gewoon avondschool... als ge dicht bij hasselt woon heilig hart, kga daar wss gaan voor auto electronica

moet ge daarvoor 18 zijn ? ik interesser me zelf ook wel aan auto's (met het oog erop zelf reparaties etc te kunnen uitvoeren als ik binnen 2 jaar m'n eerste auto heb) maar ik ken er zo goed als niks van...

(alhoewel ik al de basis van een motor begin te begrijpe dankzij het vele geduld en de behulpzaamheid van dirkxke :p )

kheb ook al gekeken voor eventueel avondlessen te volgen bij syntra , maar daarvoor moet ge 18 zijn :sad:

GADGET
25 augustus 2005, 21:31
ga naar mijn school en ge bestelt u daar de cursussen int begin vant jaar.

Motorenleer
voertuigtechnieken

das gewoon betalen en ge krijgt da mee. Geen kat weet da ge die richting ni doet.
Wilde nog iets van materialen zien ook:

Technologie & meettechnieken

en echt saaie stuff die ik liever ni doe:
fysica (thermo / fluido)
chemie in de auto-industrie
toeg. mechanica

lttuvix
25 augustus 2005, 21:33
Wie mag deze opleidingen volgen.
De opleidingen van secundair niveau mogen worden gevolgd door alle volwassenen, er zijn geen bijkomende eisen. Strikt wettelijk :

iedereen die voldaan heeft aan de voltijdse leerplicht, dus vanaf 16 jaar tot ...
Wie 15 jaar is en op het tweede jaar S.O. heeft gezeten wordt eveneens toegelaten.
Voor de graduaatsopleidingen gelden bijkomende voorwaarden:

In principe dienen de cursisten te beschikken over een getuigschrift van hoger secundair onderwijs.
Wie meer dan 21 jaar is kan worden toegelaten op basis van een toelatingsproef

Foose
25 augustus 2005, 21:39
Kga da ook volgen in de Syntra .. is hier 100m verder aan de deur ;).
Kmoet wel wachten tot als ik 18 ben :angry:
Nog 'n jaarke wachten dus.

Dirkxke
25 augustus 2005, 21:49
njah uit boeken leren raad ik u niet aan in de autowereld, er zijn veel te veel dingen die ge verkeerd zult intrepeteren... gewoon avondlessen volgen thrust me en daar zie je dingen in praktijk waar ge veel meer mee zijt dan in een boek lezen...

ga ik nie mee akkoord voor 100%

langs ene kant geef ik u gelijk da ge met praktijk veel leert maar wat zijt ge met de praktijk als ge nie weet da ne motor uit 4 slagen bestaat en nie weet hoe de diepe werking is van een onsteking of alternator (bestaat uit een shitload aan elektronica tov mechanisch vroeger)

ik zou het ene nie aanraden zonder het andere, en zeker nie de praktijk zonder de diepgaande theorie

lttuvix
25 augustus 2005, 21:55
ga ik nie mee akkoord voor 100%

langs ene kant geef ik u gelijk da ge met praktijk veel leert maar wat zijt ge met de praktijk als ge nie weet da ne motor uit 4 slagen bestaat en nie weet hoe de diepe werking is van een onsteking of alternator (bestaat uit een shitload aan elektronica tov mechanisch vroeger)

ik zou het ene nie aanraden zonder het andere, en zeker nie de praktijk zonder de diepgaande theorie

een motor bestaat uit 4 slagen, dat kan je zien als je aan je vliegwiel draait, natuurlijk moet je leren welke inlaat compressie arbeid en uitlaatslag is maar zoiets kan je ook in garage leren en niet in een boek.

diepere werking van ontsteking en alternator kan je ook in praktijk leren... en de theorie qua wa zit er in een alternator van nu word zelfs niet meer verder toegelicht aangezien het nu toch maar uithalen en vervangen is en wat je daarvan ziet in theorie kan je evengoed in praktijk leren.

Dirkxke
25 augustus 2005, 22:54
een motor bestaat uit 4 slagen, dat kan je zien als je aan je vliegwiel draait, natuurlijk moet je leren welke inlaat compressie arbeid en uitlaatslag is maar zoiets kan je ook in garage leren en niet in een boek.

diepere werking van ontsteking en alternator kan je ook in praktijk leren... en de theorie qua wa zit er in een alternator van nu word zelfs niet meer verder toegelicht aangezien het nu toch maar uithalen en vervangen is en wat je daarvan ziet in theorie kan je evengoed in praktijk leren.

bs tbh...

dan wil ik u nog wel eens zien leren over resonantiefrequenties in een motor zonder de theorie gezien te hebben.

diepgaande info is NOOIT slecht. wa zijt ge met een boite als ge nog nie eens weet wa de synchromeshen erin zijn... en nee een boite halen ze niemeer uiteen gelijk ge zei (rechtstreeks revisie). maar als ge nie weet wa erin zit weet ge ook nie wa er kapot aan kan zijn :ironic:

nuja, ga der niemeer verder op in. zonder theorie ist nie alles in de automechanica en de extra info die ge erbij krijgt helpt u ook een heel pak verder in de zoektocht naar een probleem.

nie te vergeten da als ge niks van elektriciteit en elektronica kent ge NIKS maar ook NIKS kunt doen in een moderne wagen daar ze nog geen gaskabel meer gebruiken... wil u wel eens een fout zoeken in een kabelboom zonder kennis van een multimeter, testlamp of de simpele basis van elektriciteit..

nuja, ge blijft maar volhouden da theorie onnuttig is. ik blijf erbij da theorie een serieuze aanvulling is en noodzakelijk is voor een mekanieker die overal in thuis is. nie voor niks da ALLE merken bijscholing (theorielessen) geven in hun merk. en JA die gaan heel diep daarin

lttuvix
26 augustus 2005, 12:28
bs tbh...

dan wil ik u nog wel eens zien leren over resonantiefrequenties in een motor zonder de theorie gezien te hebben.

diepgaande info is NOOIT slecht. wa zijt ge met een boite als ge nog nie eens weet wa de synchromeshen erin zijn... en nee een boite halen ze niemeer uiteen gelijk ge zei (rechtstreeks revisie). maar als ge nie weet wa erin zit weet ge ook nie wa er kapot aan kan zijn :ironic:

nuja, ga der niemeer verder op in. zonder theorie ist nie alles in de automechanica en de extra info die ge erbij krijgt helpt u ook een heel pak verder in de zoektocht naar een probleem.

nie te vergeten da als ge niks van elektriciteit en elektronica kent ge NIKS maar ook NIKS kunt doen in een moderne wagen daar ze nog geen gaskabel meer gebruiken... wil u wel eens een fout zoeken in een kabelboom zonder kennis van een multimeter, testlamp of de simpele basis van elektriciteit..

nuja, ge blijft maar volhouden da theorie onnuttig is. ik blijf erbij da theorie een serieuze aanvulling is en noodzakelijk is voor een mekanieker die overal in thuis is. nie voor niks da ALLE merken bijscholing (theorielessen) geven in hun merk. en JA die gaan heel diep daarin
zeg toch nie da theorie overbodig is, zeg gewoon da voor beginnelingen praktijk beter is... alsk men theorie kreeg snapte ik er niks van, toen ik het in praktijk zag snapte ik het wel das wa ik wil aansporen.
multimeter testlamp? da word alleen nog gebruikt voor te kijken welke relais kapot is of mss batterij na te meten
ze gaan echt geen alternator meer uitelkaar halen zenne en alles testen... das deruit en nieuwe erin...
grote deel van elektronica heb ik geleerd op men stage, ja dus praktijk...
zeg ook nie da theorie afgeschafd moe worden ma nu ist in scholen 60% theorie 40% praktijk imho mag het 40% theorie en 60% praktijk zijn
*edit*
besides in praktijk zal je ook dingen zien die je nooit zal tegenkomen in praktijk... je kan leren je doet dat zo en zo en zo maar wat als de schroef juist naast een stuk ijzer staat? zo een dingen leer je ook via praktijk
en dan nog is er dat je meer concentratie hebt tijdens praktijk lessen dan theorielessen
en in theorie zeggen ze doe zoiets niet want dan gebeurd dat
maar als je het es in de praktijk zo doet en je krijgt een vieze klap geloof me dan let ge daar veel beter op dan als je het in theorie ziet...
en ge vergeet ook dat je tijdens je praktijk veel bijleert want als ge bezig zijt kijk je iets en zeg je wat doet dat en ge laat da zen werk is doen en ge ziet hoe da werkt .... ik vond theorie belangrijk ja, maar praktijk vond ik net iets nuttiger