PDA

Volledige versie bekijken : Birdflu, is het een gevaar ?

Avilowca
25 augustus 2005, 10:30
Ik zat zojuist naar CNN te kijken naar een reportage over de bekende birdflu. Een paar maanden geleden maakte ik er mij eigenlijk geen zorgen om, ik dacht het is weer zoiets in Asië. Maar blijkbaar is infectie van Europa nu een mogelijkheid.
Hoe ongerust moeten we zijn? Iemand verstand hiervan ?

klootvis
25 augustus 2005, 12:43
Een reëel gevaar voor onze streken is er redelijk snel: als er een vector is voor het virus (bvb. een trekvogel die geinfecteerd is, geïmporteerde en geïnfecteerde tropische vogels) en die over de dispersiecapaciteit (= hoever de vector kan vliegen) beschikt om onze streken te bereiken EN de regeneratietijd van het virus in kwestie voldoende kort is opdat er mutaties in zijn genoom zouden optreden, dan is er

1) inderdaad een gevaar dat het virus onze streken bereikt en
2) een kans dat het uitroeien ervan wel eens een probleem zou kunnen zijn omdat er zo snel zoveel genetische varianten kunnen ontstaan.

Dit is natuurlijk maar wat ik theoretisch aanvoel

Dennoman
26 augustus 2005, 13:57
Hmjah, en alles hangt ook af van de mutatiesnelheid van het virus, toch?
Kan me zoiets vaag herinneren van in biologie :p
Als het virus snel aan een menselijk lichaam gewend raakt, kan het ook sneller verspreiden en besmetten?

Desertfish_88
26 augustus 2005, 14:03
Ik denk dat we beter (al dan niet onnodige) maatregelen nemen dan vaststellen dat we met een oncontroleerbaar virus zitten.
Als het virus muteert (en dat kan zeer snel gebeuren) zodat het goed gedijt in deze streken, en als het dan nog eens aan mensen aanpast zitten we met een pandemie.
hopelijk is het niet resistent aan antibiotica dan *slik*

Dennoman
26 augustus 2005, 14:08
Njah, als er een grotere bron van waarschijnlijkheid in al deze doemtheorieën zou zitten, zouden we ook allang met SARS gezeten hebben, en met nog vele andere ziektes. Er bestaat altijd een kans dat Europa getroffen wordt door een epidemie, denk maar terug aan de dollekoeienziekte, mond- en klauwzeer of de veteranenziekte.

democracy02
31 augustus 2005, 00:40
nie ongerust in maken, zo'n dingen hebben we toch niet zelf in de hand.

er zijn anderen die zich er zorgen in maken in jouw plaats!

take a deep breath, relax, enjoy life :p

Pemphigus
31 augustus 2005, 02:25
Of er een reëel gevaar is, dan zou ik zeggen ja.
Moeten we er ons meteen zorgen over maken: neen.

Kijk, vogelgriep is niet iets wat de mens kan besmetten, omdat het op zijn structuur niet de juiste koppelproteïnen bezit om zich aan een menselijke cel te binden.
Het gevaar zit eigenlijk in het volgende. Als het griepvirus stukken van zijn genen kan brengen in het menselijk griepvirus, zodanig dat het een variant is die mensen kan besmetten dan zitten we met een probleem. Want in dat geval zou er een zeer dodelijke griep kunnen uitbreken.
Antibiotica zullen niet helpen, aangezien het om een virus gaat, geen bacterie. Enkel virus remmende middelen kunnen helpen, maar daar zijn er niet zoveel van voorhanden zodat we neit iedereen ermee zullen kunnen behandelen.
Maar lees in dit hele verhaal de grote ALS.. --> Als .... --> Dan ....
Verder zou ik erop willen wijzen dat voor het optreden van een variant een zeer nauw contact tussen pluimvee en mens nodig is. Hier in europa is dat er zo niet, maar in de oosterse landen veel meer. Dus als er zoiets uitbreekt is de kans groot dat het eerst in oosten is. Zodoende hebben wij nog tijd om ons voor te bereiden (wat weliswaar een vrij egoïstische troost is, maar toch het is een zekere gruststeling)

GTM
31 augustus 2005, 15:07
Verder zou ik erop willen wijzen dat voor het optreden van een variant een zeer nauw contact tussen pluimvee en mens nodig is. Hier in europa is dat er zo niet, maar in de oosterse landen veel meer.

Pluimvee, hielden ze het daar niet op geiten om nauw contact mee te hebben? Dan heb ik het natuurlijk iets meer over het midden-oosten :p.