PDA

Volledige versie bekijken : Benzinemotor vuiler dan diesel

Morpheus
25 augustus 2005, 00:35
'Benzinemotor vuiler dan diesel'

Door Olof van Joolen en Erik Kouwenhoven

De nieuwste generatie direct ingespoten benzinemotoren is een gevaar voor de volksgezondheid.

Ze produceren meer fijn stof dan moderne dieselmotoren zonder filter en omdat de deeltjes kleiner zijn dan dieselroet, richten ze meer schade aan in het lichaam.
Dat stelt universitair hoofddocent en uitlaatgasdeskundige Michiel Makkee van de TU in Delft. De Nederlander, die aan de wieg stond van het roetfilter voor diesels, baseert zich op onderzoek dat emissie-expert David Kittelson deed in opdracht van het Amerikaanse ministerie van Energie. Zijn conclusie luidt dat direct ingespoten benzinemotoren niet alleen meer, maar ook kleinere deeltjes - 20 tot 80 nanometer- uitstoten.
De minuscule roetdeeltjes kunnen dieper in organen als de longen doordringen. Uit onderzoeken van onder meer de Wereldgezondheidsorganisatie blijkt dat dit bijzonder schadelijk is. Volgens het Nederlandse Milieu en Natuur Planbureau overlijden jaarlijks tussen de 2300 en 3500 mensen voortijdig door inademing van roetdeeltjes.
Bij een gewone injectiemotor wordt een fijne benzinemist ingespoten vlak voor de inlaatklep van de verbrandingskamer. Bij directe inspuiting wordt via de inlaatklep alleen lucht aangezogen, de benzine wordt rechtstreeks in de cilinder gespoten. Dat levert in theorie een bezinebesparing van 10 à 15 procent op, in de praktijk blijkt dat echter vaak minder te zijn.
Anders dan bij dieselmotoren bestaat er geen EU-norm voor de uitstoot van fijn stof door benzinemotoren. Onder meer Alfa Romeo, BMW en de merken van de Volkswagen-Audi Groep leveren al motoren met directe benzine-inspuiting. De meeste andere Europese autofabrikanten zijn bezig met de ontwikkeling ervan.
BMW zegt dat de techniek uiteindelijk in alle benzinemotoren van het merk te vinden zal zijn. Volgens een woordvoerder speelt het thema fijn stof in de ontwikkeling van de nieuwe motoren geen rol van betekenis. Voor andere merken geldt in grote lijnen hetzelfde. Volgens toeleverancier Siemens VDO is over drie jaar al bijna een op de drie benzinemotoren in Europa voorzien van directe injectie.
Het ministerie van VROM ziet de uitstoot van fijn stof door benzineauto's niet als een probleem. Volgens VROM zijn er nog niet zoveel van dit soort wagens op de weg en zal de uitstoot sterk worden teruggedrongen wanneer de nieuwe Euro 5 emissie-eisen van kracht worden. Benzinemotoren zouden dan net zo veel fijn stof mogen uitstoten als dieselmotoren met filter nu doen. Vooralsnog mikt de Europese Unie daarbij op 2010.
Milieudefensie vindt dat ook deze benzineauto's van een filter moeten worden voorzien. ,,Wij vinden dat je verder moet kijken dan alleen de diesels en dat je geen techniek ongebruikt moet laten om het probleem van fijn stof op te lossen'', zegt campagneleider Joris Wijnhoven.

bron www.ad.nl

Zaken die al langer bekend zijn. (op de kankerverwekkende benzeen en andere stoffen die benzine in zich heeft na)
Men moet dringend maar een de benzine-motoren gaan verfijnen.
Het is zover gekomen dat een diesel met roetfilter zelf met moeite nog een slecht geur verspreidt.

Op alles een goeie filter graag! :)

[B]Rocketeer
25 augustus 2005, 09:38
Lang leve de goei oude zuipende benzinemotoren :)

Ma er staat ook dit:

Ze produceren meer fijn stof dan moderne dieselmotoren zonder filter en omdat de deeltjes kleiner zijn dan dieselroet, richten ze meer schade aan in het lichaam.

En dan staat er:

De minuscule roetdeeltjes kunnen dieper in organen als de longen doordringen. Uit onderzoeken van onder meer de Wereldgezondheidsorganisatie blijkt dat dit bijzonder schadelijk is.

Lol, wa ist nu. Eerst zeggen ze da benzinemotoren schadelijker zijn, en dan zeggen ze over roetdeeltjes dat die schadelijker zijn.

e Nederlander, die aan de wieg stond van het roetfilter voor diesels, baseert zich op onderzoek dat...

Tis dienen van de reotfilter van diesel da komt klagen, valt het op :)

--------------------------------------------------------------------------

Enfin, kan wel waar zijn wat ze zeggen. Ma wa er natuurlijk ni instaat is da er ook eerst diesels waren zonder roetfilter.
En da die er pas zijn moeten komen omdat ze anders ni meer door de emissienormen konden.

Fabrikanten gaan pas iets oplossen als plots blijkt da het wettelijk ni meer kan wat ze doen. Die filters voor benzine zullen er dan ook wel komen, ma daarvoor moet er eerst weer wat emissie normen aangepast worden.

Veel blabla zeggek ik. Uit artikel blijkt dat de diesel weer heilig is van hier tot ginder.
Ma er wordt niks gerepped over de nadelen van moderne diesels, oude diesels, en een vergelijking met de oude benzinemotoren.

Mijn conclusie: Weer enen da interessant wou doen, ma het artikel bevat veeeel te weinig informatie.

@Morph: ja benzinmotoren verfijnen. Probleem is da al de mensen op diesels rijden. Wat gij jij als fabrikant dan veel geld in benzinemotoren pompen, als iedereen toch op diesel rijdt. Durven moeten ze doen verdomme :)
Ze zijn toch ook aan de dieseltechniek begonnen toen iedereen met naft reed.

Viva la revolution :D

GhO$T
25 augustus 2005, 10:59
waarom zou dat artikel nu 'blablabla' zijn, als het blijkt dat die benzine motoren te vervuilend/gevaarlijk zijn dan is het toch maar logisch dat dit gemeld wordt zeker, juist zoals het vroeger gebeurd is met diesels.

Wat zou die kerel nu 'pro diesel' en anti naft zijn, tis ne wetenschapper die vaststellingen doet. Net zoals hij vroeger vast gesteld heeft dat diesel te vervuilend was doet hij dat nu met naft.... totaal niks mis aan toch.

CyberLama
25 augustus 2005, 11:55
Het zou me zo hard helemaal niets verwonderen moest die wetenschapper enkele vette aandelen hebben in filterproducerende bedrijven... :)

Maargoed, het kan gerust zijn natuurlijk dat door de zware inspanningen op dieselvlak de benzinemotoren nu achterliggen op het vlak van roetuitstoot.

A_BELGIAN_DUDE
25 augustus 2005, 11:58
En uhm LPG? Is da echt gezonder of niet?

Kabouter Hya
25 augustus 2005, 12:00
En uhm LPG? Is da echt gezonder of niet?

zolang as da ni ontploft toch...
anders ook redelijk schadelijk

[B]Rocketeer
25 augustus 2005, 13:17
GhO$T']waarom zou dat artikel nu 'blablabla' zijn, als het blijkt dat die benzine motoren te vervuilend/gevaarlijk zijn dan is het toch maar logisch dat dit gemeld wordt zeker, juist zoals het vroeger gebeurd is met diesels.

Wat zou die kerel nu 'pro diesel' en anti naft zijn, tis ne wetenschapper die vaststellingen doet. Net zoals hij vroeger vast gesteld heeft dat diesel te vervuilend was doet hij dat nu met naft.... totaal niks mis aan toch.

Denk da zo zoiets wel al lang weten, zoals morph zei.
Hij komt een bekke aandaveren met dit en dat, ma veel vergelijken met vroeger en hoe diesels eerst waren en daarna pas.

Tis wel goe da hij het meld, maar de nieuwe emissienormen komen er toch aal en zullen blijven komen.

Damee, veel blabla erover, ma ni echt een volwardig artikel vindek zenne.
Zo kannek ook zeggen van: past op van wagen met een oud abs systeem, da werkt immers slechter dan de abs van nu. Allé ja...
Ni echt hetzelfde, ma denk wel da ge weet wadak bedoel.

the boogyman
25 augustus 2005, 13:27
Da ze eens overschakelen op waterstof voor bezinemotoren(want bezinemotoren rijden zonder problemen op waterstof zeker?) :applause:

Maja,this is belgium dus tjah... :ironic:

SpArdA
25 augustus 2005, 14:54
Da ze eens overschakelen op waterstof voor bezinemotoren(want bezinemotoren rijden zonder problemen op waterstof zeker?) :applause:

Niet echt.
Er zijn problemen met de vermenging van waterstof in de aangezogen lucht (vereist speciale wervel-injectoren), en zo ne motor maakt nog meer lawaai dan ne ouwe diesel.
Opslagtanks staan ook nog niet op punt, tenzij ge het veilig vindt om met een druk van 450 bar rond te rijden.
Bovendien groeit waterstof niet aan de bomen he.

Morpheus
25 augustus 2005, 15:01
Niet echt.
Er zijn problemen met de vermenging van waterstof in de aangezogen lucht (vereist speciale wervel-injectoren), en zo ne motor maakt nog meer lawaai dan ne ouwe diesel.
Opslagtanks staan ook nog niet op punt, tenzij ge het veilig vindt om met een druk van 450 bar rond te rijden.
Bovendien groeit waterstof niet aan de bomen he.

Ik rijd ieder weekend met tanks van 300bar in mijne koffer (perlucht en andere).

Risico is nihil dat die gaan ontploffen bij een aanrijding, die wand is zo dik en de wetgeving is zo strikt...

lttuvix
25 augustus 2005, 16:15
Ik rijd ieder weekend met tanks van 300bar in mijne koffer (perlucht en andere).

Risico is nihil dat die gaan ontploffen bij een aanrijding, die wand is zo dik en de wetgeving is zo strikt...
idd een auto omploft haast nooit... kijk bv naar een lpg tank auto word frut ineen gereden maar je lpg tank lekt NIET

Dirkxke
25 augustus 2005, 18:13
zolang as da ni ontploft toch...
anders ook redelijk schadelijk

hier wil ik effe op reageren, lpg is een pak zuiverder als benzine in zijn verbranding

voor de rest hou ik de voet onder en vervuil ik belgie nog wat meer met mijn naftzuipende 2l :D :evil:

idd een auto omploft haast nooit... kijk bv naar een lpg tank auto word frut ineen gereden maar je lpg tank lekt NIET

:agree:

wij hebben ons op school eens mogen uitleven met een "afgedankte" lpg tank waar we 4 bar water op hadden gezet.

degene die een gat erin kreeg met een voorhamer van 5kg hoefde de volgende test nie mee te doen en kreeg een 10 :D

ieder mocht om beurt een slag erop geven (nie op de aansluiting natuurlijk)

we zaten met 20 personen ong in de klas en ieder heeft 3 of 4 keer erop geklopt en toen zijn we er mee opgehouden. ongeloofelijk sterk dat zo een ton is! da blutste een beetje en de zwarte kleur ging eraf maar dat was het ook :)
btw: we waren nie de eerste klas da da heeft mogen proberen aan de lakschade die erop te zien was :D

doe dat maar eens op een plastieken benzine tank met een voorhamer van 5kg :D 1slag en ge moogt zeker zijn da der een gat inzit.

[B]Rocketeer
25 augustus 2005, 18:27
Die LPG tanks zijn idd serieus veilig.
Zwakheid is idd het aansluitingspunt ervan.

Maja ge kunt ni alles hebben.
Tis zoals ge al zei: doe het met benzinetank en hopla :D

lttuvix
25 augustus 2005, 20:20
njah die aansluitingspunt zit toch veiligheids ventiel op

Dirkxke
25 augustus 2005, 20:21
njah die aansluitingspunt zit toch veiligheids ventiel op

2 zelfs dacht ik :)

ene int koffer en ene vanvoor onder de motorkap

lttuvix
25 augustus 2005, 20:27
haja.... (en ik heb dan lpg gevolgd :shame:)

LSDsmurf
26 augustus 2005, 00:52

Dat we in België leven heeft hier niets mee te maken. Het probleem is dat op waterstof rijden nog niet mogelijk is. Kleinschalig misschien wel maar op grote schaal is het nog onmogelijk.

En bovendien is olie nog steeds veel te goedkoop, de meeste alternatieven zijn nog steeds veel duurder.

Dirkxke
26 augustus 2005, 01:04
haja.... (en ik heb dan lpg gevolgd :shame:)

:D

voor mij is het al een 3 jaar geleden de laatste keer da ik nog aan een gasinstallatie heb gewerkt :oink:

moet me dringend eens terug in de autotechniek gaan gooien want de laatste tijd is het maar zwakskes geworden op gebied van auto's repareren en onderhoudjes doen

lttuvix
26 augustus 2005, 11:13
:D

voor mij is het al een 3 jaar geleden de laatste keer da ik nog aan een gasinstallatie heb gewerkt :oink:

moet me dringend eens terug in de autotechniek gaan gooien want de laatste tijd is het maar zwakskes geworden op gebied van auto's repareren en onderhoudjes doen
idd lpg moe ge al in grote bedrijven doen die dan alleen niks anders doen dan lpg installaties leggen wa me wa saai lijkt en je mag niet meer zomaar aan lpg tanken werken nu, ge moet nog naar brussel gaan voor les + examen...
altijd fijn een diploma van lpg waar je niks mee bent