PDA

Volledige versie bekijken : auto aankoop -welke kosten komen er allemaal nog bij kijken?

placide
24 augustus 2005, 20:57
hallo,

ik overweeg een wagen te kopen, maar totaal onwetend als ik ben, weet ik niet precies welke kosten je ook nog in rekening moet brengen. ik heb al dingen horen waaien over wegenbelastingen, keuringen, verzekering, nafte uiteraard ook...

kan iemand mij de kosten naast de aankoop van de wagen zo wat op een rijtje zetten? met mss daarbij ook een ruw cijfer in euro's (voor zover dat mogelijk is) zodat ik wat een idee heb wat mij dat allemaal gaat kosten deze grap.

bedankt

Lexus™
24 augustus 2005, 21:01
Kosten bij aankoop:
Aankoopprijs
Inschrijving (€31 aan fiscale zegels)
Belasting op Inverkeersstelling (zie http://www.auto55.be/statical/biv.php)

Weerkerende kosten:
Verkeersbelasting (per jaar) (zie http://www.auto55.be/statical/verkeersbelasting.php)
Autoverzekering (gemiddeld €1.000/jaar voor ne jonge gast)
Brandstof
Onderhoud
Boetes

Veel hangt af hoe 'zwaar' uw wagen is, hoe oud ge zijt en hoeveel km's ge rijdt. Onderhoudsprijzen verschillen per merk, luxemerken zijn meestal duurder op dat vlak.

GADGET
24 augustus 2005, 21:08
den aankoop van uwe wagen is meestal peanuts tov wat er u nog te wachten staat.

placide
24 augustus 2005, 21:09
bedankt, wat een cijfers... ik had mij voorbereid op het ergste maar toch

iemand zei me ook dat het beter was om je wagen op naam van een van je ouders te zetten voor de verzekering. ik weet niet in hoeverre dat "legaal" is, en in hoeverre dat dat een verschil uitmaakt in prijs? als ik daar 1000€ lees val ik toch even van mijn stoel, wetende dat ik niet werk.

[B]Rocketeer
24 augustus 2005, 21:09
Zitten uw nummerplaten al in die inschrijvingskosten??
Want tis bij mij hier al tijke geleden.

Hebben gewoon alles via de verzekering laten regelen.
Dan moette er zelf al genen tijd en moeite insteken. Denk da ge da zelfs via verzekering moet laten doen ofzo. Kan da?

Lexus™
24 augustus 2005, 21:21
Rocketeer']Zitten uw nummerplaten al in die inschrijvingskosten??
Want tis bij mij hier al tijke geleden.

Hebben gewoon alles via de verzekering laten regelen.
Dan moette er zelf al genen tijd en moeite insteken. Denk da ge da zelfs via verzekering moet laten doen ofzo. Kan da?

Moet niet via verzekering, maar mag.
Ik ben mijn platen zelf gaan afhalen bij de DIV. Bij die €31 krijg je de nummerplaat bij, voorste nummerplaat uiteraard nog zelf te laten bijmaken (€10).

Voorbeeldje voor mijn wagen verleden jaar;
bouwjaar 2001
Diesel, 10 fiscale pk, 81kw
Bonus Malus 11
20.000km/jaar

Aankoop;
€31 inschrijving + €10 bijmaken voorste nummerplaat
€86,10 BIV
= €127,1 + aankoop wagen

Jaarlijkse kosten;
€344,16 verkeersbelasting
€1.024 verzekering
€1.200 aan brandstof
€31 aan keuring
= €2.599,16 (zonder onderhoudskosten, onderhoud deed een vriend van mij)

Onderhoudsprijzen in de garage ken ik niet direct, een schatting:
Om de 15.000km een klein onderhoud = €50
Om de 30.000km een groot ondehroud = €250
Bij 90.000km distributieriem vervangen = €250 (groot onderhoud) + €250 (vervangen riemen)

Om de 20.000km banden: €250 (4 stuks @ +/- €65 per band)
Remblokken wanneer versleten: €100

lttuvix
24 augustus 2005, 21:25
vergeet dan niet klein onderhoud groot onderhoud remmen veringen + schokdempers (airco vloeistof vervangen) (elektronische storingske hier of daar) koppeling die versleten geraakt versnellingsbak die versleten geraakt mits slecht rijgedrag alst nen oude auto is roest

dan heb je nog keuring uw uitlaat die mss teveel vervuild
etc etc

uw benzine/lpg diesel

placide
24 augustus 2005, 21:29
ok bedankt voor de reacties. weet iemand nog iets meer over de verzekering van de auto? is dat een groot prijsverschil een verzekering voor een "volwassene" tegenover voor een nog jonge en onervaren bestuurder ?

lttuvix
24 augustus 2005, 21:30
ja, heel groot
test aankoop had daar ooit zich mee bezig gehouden sommige verzekeringen geeft u niet eens een verzekering... buiten als ge van die slipcursussen houd en dan nog...

placide
24 augustus 2005, 21:31
en kan je daar een ruwe prijs op zetten voor een volwassene ?

Lexus™
24 augustus 2005, 21:36
en kan je daar een ruwe prijs op zetten voor een volwassene ?

Voor mijn auto zou het een kleine €700/jaar verschillen.
€350 voor volwassene, bonus malus 0
€1.025 voor jongere, bonus malus 11

placide
24 augustus 2005, 21:38
Voor mijn auto zou het een kleine €700/jaar verschillen.
€350 voor volwassene, bonus malus 0
€1.025 voor jongere, bonus malus 11

dat is inderdaad de moeite....ik zal sowieso moeten gaan kijken bij de auto's met lagere pk, zoveel is wel duidelijk

[B]Rocketeer
24 augustus 2005, 21:39
Hier wagen op pa zijn naam -> 105pk -> iets meer dan 400€
Maat van mij op eigen naam -> 114pk -> 850-1000€ dachtek

Op 10pk verschil is nihil (boven da 100 dan, da werkt ginder ook ergens tussen bepaalde wardes dachtek).

En das voor een simpel verzekeringske.
Dus niks anti-diefstal, vandalisme,... bij.
Gewoon verzekering met rechtsbijstand.

En we hebben beide evenveel ongevallen al gehad: 0.
Tof hé die verzekeringen :)

Ge kunt ook zo een speciaal jongerenverzekering aanvragen.
Ma dan moogde int weekend ni tussen 22u en 6u rijden dachtek, en mocht uw wagen maar een x-aantal pk bevatten (dacht een 75pk ofzo zeker).
Ma die verzekering is dus nog grotere afzetterij. Daar betaalde ook veel, en krijgde nog minder vrijheid als nen Leerling.

placide
24 augustus 2005, 21:42
Rocketeer']Hier wagen op pa zijn naam -> 105pk -> iets meer dan 400€
Maat van mij op eigen naam -> 114pk -> 850-1000€ dachtek

Op 10pk verschil is nihil (boven da 100 dan, da werkt ginder ook ergens tussen bepaalde wardes dachtek).

En das voor een simpel verzekeringske.
Dus niks anti-diefstal, vandalisme,... bij.
Gewoon verzekering met rechtsbijstand.

En we hebben beide evenveel ongevallen al gehad: 0.
Tof hé die verzekeringen :)

Ge kunt ook zo een speciaal jongerenverzekering aanvragen.
Ma dan moogde int weekend ni tussen 22u en 6u rijden dachtek, en mocht uw wagen maar een x-aantal pk bevatten (dacht een 75pk ofzo zeker).
Ma die verzekering is dus nog grotere afzetterij. Daar betaalde ook veel, en krijgde nog minder vrijheid als nen Leerling.

nu je er over begint, moét dat eigenlijk je auto verzekeren? ik weet het niet goed, maar stel dat je een auto koopt tweedehands van bv. 2000 euro, en verzekering kost je jaarlijks 400 euro, dan mag je in feite na 5 jaar je auto al in de prak rijden want je hebt hem terugverdiend? een verzekering staat je dan ook bij als je een ander zijn auto ook beschadigd ofzo zeker neem ik aan?

Lexus™
24 augustus 2005, 21:45
nu je er over begint, moét dat eigenlijk je auto verzekeren? ik

Autoverzekering is verplicht in België.

een verzekering staat je dan ook bij als je een ander zijn auto ook beschadigd ofzo zeker neem ik aan?

Een gewone verzekering dekt ENKEL de schade die jij aan een ander toebrengt. Kosten aan uw eigen wagen moet je zelf betalen, tenzij je een Omnium verzekering neemt, welke al snel het dubbele kost.

CAS
24 augustus 2005, 21:51
ok bedankt voor de reacties. weet iemand nog iets meer over de verzekering van de auto? is dat een groot prijsverschil een verzekering voor een "volwassene" tegenover voor een nog jonge en onervaren bestuurder ?

Laat het mij zo zeggen, mijn 316 is 200euro duurder om te verzekeren dan op mijn pa zijn naam een M3 van zelfde jaar (90pk vs 235pk)...

En het is verplicht om te verzekeren en op je ouders naam zetten en dan zelf continu rijden kan bij een zwaar accident boetes opleveren die starten bij de 20 a 25 000 euro... Je ziet maar wat je er mee doet, maar die da hun wagen op mama's of papa's naam zetten is in mijn ogen wat belachelijk en teken dat ze met iets rijden dat ze niet kunnen betalen. N/O op sommigen, soms kan het zelfs gewoon niet anders, maar als je echt zelf met je wagen rijd, zet hem dan op jouw naam. Want bij een ongeluk zal de verzekering geen schrik hebben om wel eens aan buren en dergelijke te vragen wie er nu juist met die wagen rijd.

Beste is, eerst een hele goedkope wagen te kopen, en zien hoeveel alles zo wat kost, dan voel je het echt en heb je er echt een idee van. Als je het dan niet kan betalen, schrijf je hem gewoon uit en dan verlies je niet al teveel geld.

placide
24 augustus 2005, 21:58
Laat het mij zo zeggen, mijn 316 is 200euro duurder om te verzekeren dan op mijn pa zijn naam een M3 van zelfde jaar (90pk vs 235pk)...

En het is verplicht om te verzekeren en op je ouders naam zetten en dan zelf continu rijden kan bij een zwaar accident boetes opleveren die starten bij de 20 a 25 000 euro... Je ziet maar wat je er mee doet, maar die da hun wagen op mama's of papa's naam zetten is in mijn ogen wat belachelijk en teken dat ze met iets rijden dat ze niet kunnen betalen. N/O op sommigen, soms kan het zelfs gewoon niet anders, maar als je echt zelf met je wagen rijd, zet hem dan op jouw naam. Want bij een ongeluk zal de verzekering geen schrik hebben om wel eens aan buren en dergelijke te vragen wie er nu juist met die wagen rijd.

Beste is, eerst een hele goedkope wagen te kopen, en zien hoeveel alles zo wat kost, dan voel je het echt en heb je er echt een idee van. Als je het dan niet kan betalen, schrijf je hem gewoon uit en dan verlies je niet al teveel geld.

wat bedoel je precies met het uitschrijven? komt dat erop neer dat je een deel van je geld terugkrijgt dan?

CAS
24 augustus 2005, 22:02
wat bedoel je precies met het uitschrijven? komt dat erop neer dat je een deel van je geld terugkrijgt dan?

als uw verzekering nog 3 maand zal lopen bvb en je hebt hem voor 6 maand verzekerd, dan krijg je dus nog ongeveer de helft weer, en ook je taxen enzo worden weergestort. Alé, da zeiden ze toch tegen mij. Ook bij aankoop van andere wagen kan je je verzekernig voortzetten en hoef je minder te betalen, of zelfs wat geld weer te krijgen als je ineens een hele lichte wagen neemt terwijl je een zware had verzekerd.

placide
24 augustus 2005, 22:30
als uw verzekering nog 3 maand zal lopen bvb en je hebt hem voor 6 maand verzekerd, dan krijg je dus nog ongeveer de helft weer, en ook je taxen enzo worden weergestort. Alé, da zeiden ze toch tegen mij. Ook bij aankoop van andere wagen kan je je verzekernig voortzetten en hoef je minder te betalen, of zelfs wat geld weer te krijgen als je ineens een hele lichte wagen neemt terwijl je een zware had verzekerd.

ok, maar het lijkt mij inderdaad slimmer om eerst iets goedkopers te zoeken of toch zeker de kosten allemaal goed uit te kienen, want als ik continu met kopen en verkopen al die cirque moet bezig zijn heb je ook niet vele plezier meer aan je wagen denk ik zo.

GADGET
25 augustus 2005, 13:45
het kost gewoon massa's :p

Mijn astra (EX astra btw, is eindelijk verkocht :D:D) kostte normaal 1100€/jaar.
(wetende dat verkoopwaarde ongeveer het dubbel is, dus als ik er 2 jaar mee rij kost die verzekering al meer dan ik dien auto waard is :lol: ) Ik heb em wel pakske goedkoper kunnen verzekeren door euh..connecties :p Twas dan nog 700€ ze maar you get the point.

dan hebde nog u wegentax, weet nimeer just hoeveel, maar das ook ni weinig. En dan nog nummerplaat etc. (pakt dat da u rond de (50€ kost eer ge 2 plakken aan uwen auto hebt hangen). Wegentax weet ik ni vanbuiten.

Dan rijde daar een week mee en merkte al snel hoe duur de naft/diesel staat ook. En das geen jaarlijkse kost, maar ne wekelijkse kost :p pakt da ge gemid 300km per week doet als student. Gemiddeld verbruik van 6 liter, das afgerond 20 liter per week, aan nen euro (kwestie van optimistisch te zijn) das 20€ per week. 52 weken, is 1000€ jaarlijks erbij. (ben wel optimistisch aant rekenen e, MINIUM 1000€ aan brandstof )

Dan komt er nog ies een onderhoudje etc, nieve bandekes, zekeringske, ... al dien bazaar. Pakt toch ook wel 300€ per jaar.

ZEKERE jaarlijkse kosten:
1000€ verzekering
250 wegentaks
300 kosten aan auto
1000 brandstof

das een goeie 2500 dat het dus zeker zal zijn jaarlijks. En dan moete geen zotte kosten doen en moogde maar 45km per dag doen :p

*edit: dit alles is voor een licht 2e hands autooke e. Kom ni af me ne nieuwe 3 liter of ge moogt alles verdubbelen :p

CAS
25 augustus 2005, 13:57
ZEKERE jaarlijkse kosten:
1000€ verzekering
250 wegentaks
300 kosten aan auto
1000 brandstof

das een goeie 2500 dat het dus zeker zal zijn jaarlijks. En dan moete geen zotte kosten doen en moogde maar 45km per dag doen :p

*edit: dit alles is voor een licht 2e hands autooke e. Kom ni af me ne nieuwe 3 liter of ge moogt alles verdubbelen :p

Over uw 2 jaar rijden, mijn wagen koste 500euro in aankoop en de normale verekering zou mij een 1000euro kosten. Nuja, aangezien ik mijn vrienden er netjes uit kies kost mijn verzekering mij nog 650euro per jaar, maar, da is nog altijd meer dan de wagen zelf.

Dus voor mijn wagen 90pk 1.8:
Vaste kosten
650euro per jaar (reken op 1000euro per jaar als ge geen vrienden ebt bij verzekering)
10fpk dus is 320euro ofzo het eerste jaar

variabele kosten
naft: ongeveer 60 euro per week (400km) terwijl dit paar weken geleden 50euro was maar van 1.245 naar 1.382 gaan merkte serieus bij ne volle tank...
dus op een jaar tijd => 60*52 => 3120 euro

en pakt da ge een jaar met uw bandjes rijd en ge ni de duurste neemt, ebde per jaar aan banden 250euro. (mijn zijn 240euro gestoken)

Dus een totaal van (op één jaar) 4340euro als ik mij ni vergis voor een autotje da 500euro gekost eeft, en dan moogde er nog geen kosten aan doen.

Da is dan voor redelijk goeie prestaties en 400km per week.

Kabouter Hya
25 augustus 2005, 14:01
as kik begon te rijden betaalde ik 1200 Bef voor 45l (naft)

CAS
25 augustus 2005, 14:08
as kik begon te rijden betaalde ik 1200 Bef voor 45l (naft)

Kwou dak da ook kon zeggen...

naft aan 1.271 op 11/06, 35.5l getankt voor 45euro
naft aan 1.386 op 31/07, 36.8l getankt voor 51euro

in luxembourg op 30/07, 45l getankt voor 50 euro... stond toen aan 1.121

Vroeger lachte ik soms met mijn nonkel, die altijd keek welk naftestation het goedkoopst stond om dan de volgende ochtend daar te gaan tanken. Nu doe ik ongeveer hetzelfde :p Op een tank van 55l maakt een klein prijsverschil veel uit, meestal tank ik wel een 45l. En dit is dan nog ni eens voor een grote tank...

Kabouter Hya
25 augustus 2005, 14:10
tja waar is de tijd da 2 volle naftbakken (wel ma 250 km met 40L) op een week gene zeer dee?

GADGET
25 augustus 2005, 14:17
:sad:

placide
25 augustus 2005, 20:12
voor moest het iemand interesseren, ik ga de auto droom nog even opzij leggen...

CAS
25 augustus 2005, 20:25
voor moest het iemand interesseren, ik ga de auto droom nog even opzij leggen...

Gade werken?
Ikzelf werk nog ni en kan alles betalen van mijn vorige vakantiejob eigenlijk, nuja, heb daar wel nog schoon verdiend en heb mijn geld nuttig besteed... Maar moest je weekend werk doen en enorm graag een auto hebben moet je er mss wel één aankopen... Kweet niet hoe graag je één wilt natuurlijk, ik moest er persee één hebben :p zit er al van kleinsaf op te wachten...

placide
25 augustus 2005, 20:28
Gade werken?
Ikzelf werk nog ni en kan alles betalen van mijn vorige vakantiejob eigenlijk, nuja, heb daar wel nog schoon verdiend en heb mijn geld nuttig besteed... Maar moest je weekend werk doen en enorm graag een auto hebben moet je er mss wel één aankopen... Kweet niet hoe graag je één wilt natuurlijk, ik moest er persee één hebben :p zit er al van kleinsaf op te wachten...

ik heb een vakantiejob gedaan, goed verdiend. bij mij is het eerder anders, ik wil nu een auto, en morgen wil ik een plasma tv, .... nee zo erg is het niet, maar k heb geen inkomsten meer voor de rest, en k heb geen zin om heel het jaar door met geld in mijn hoofd te moeten zitten. Die auto komt wel als ik en de tijd rijp zijn :baard:

CAS
25 augustus 2005, 20:33
ik heb een vakantiejob gedaan, goed verdiend. bij mij is het eerder anders, ik wil nu een auto, en morgen wil ik een plasma tv, .... nee zo erg is het niet, maar k heb geen inkomsten meer voor de rest, en k heb geen zin om heel het jaar door met geld in mijn hoofd te moeten zitten. Die auto komt wel als ik en de tijd rijp zijn :baard:

Als je hem nog niet echt nodig hebt, zou ik het ook zo laten. Ik had mijn wagen al een lange tijd, maar heb em pas ingeschreven toen ik mijn rijbewijs had (vast rijbewijs dus) en toen dak wist dak alles ging kunnen betalen. En met die stijgende nafteprijzen is het dan soms wel nog opkijken...

SoliD
25 augustus 2005, 20:35
Ja idd die naftprijzen zijn de grootste last...
Ik zit atm met 200€ per maand aan naft...

placide
25 augustus 2005, 20:41
Twee nieuwe banden en een mooie bel op mijn fiets, dat zal het worden ;)

lttuvix
25 augustus 2005, 20:56
Twee nieuwe banden en een mooie bel op mijn fiets, dat zal het worden ;)
totdat ge werkt zoekt ...

GADGET
25 augustus 2005, 21:25
totdat ge werkt zoekt ...

dan moete nog een licht kopen e

lttuvix
25 augustus 2005, 21:29
dan moete nog een licht kopen e
:lol: en een chassis en een rijbewijs en pedalen en een motor en nog wa stuff

Dj Aero
25 augustus 2005, 22:43
ga gewoon bij u vader op verzekering, scheelt u den helft. en ga werken, door nix te doen kunde ook nix kopen, ge kunt ni verwachte da ge me een autoke kunt rijden zonder er iets voor te doen offcourse. kweet niet of het rijbewijs al vernoemt is maar rijschole zijn ook afzuipers. kost ook veel geld (als je het via de rijschool doet offcourse)

OD10
12 mei 2007, 15:39
IK weet niets over prijzen van autokosten,
maar weet iemand hoeveeel je in totaal ongeveer voor een BMW 5.30I benzine met 231 PK betaalt????

Coolguy
12 mei 2007, 15:54
Qua verzekering genoeg :p

n.t
12 mei 2007, 15:58
7321 euro..
nee serieus, hoe weten wij dat nu? Uwe bmw kan 20 jaar oud zijn of splinternieuw ..

Kwertie
12 mei 2007, 16:23
Ja idd die naftprijzen zijn de grootste last...
Ik zit atm met 200€ per maand aan naft...

als je auto niet te oud is en je wilt'm nog 2 jaar of meer houden, investeer dan in een LPG installatie, win je zeker terug ;)...

/edit:
dit topic is blijkbaar al 2 jaar oud :D

beter deze topic laten sluiten ofzo

n.t
12 mei 2007, 16:28
Over hoe oud spreken we dan kwertie?
En vanaf hoeveel km's per jaar wordt dat rendabel ?
+ ik geloof da je regelmatig toch ook een tank benzine moet oprijden hé?
+ is het niet zo dat je met lpg niet echt sportief mag rijden? Ik zou het net daarvoor kopen, zit nu op normale stijl aan een kleine 10 liter, met lpg zou ik dan wat meer doorblazen, amr dat zou dan niet mogen?

Kan je me eens vertellen (desnoods via pm) wat het ong kost aan lpg tot uw tank leeg is, en vermeld dan ook wat je vroeger verbruikte aan benzine ;)
+ wat den inbouw van zo'n tank kost (bvb waar het reserewiel zat)

Kwertie
12 mei 2007, 16:43
Ziehier mijn comments tot nu toe :):
http://games.telenet.be/forum/showthread.php?t=488521&highlight=LPG

Asserti
12 mei 2007, 18:41
als je auto niet te oud is en je wilt'm nog 2 jaar of meer houden, investeer dan in een LPG installatie, win je zeker terug ;)...

/edit:
dit topic is blijkbaar al 2 jaar oud :D

beter deze topic laten sluiten ofzo

dit topic is NOG MAAR 2 jaar oud :tongue:

we zitten hier nie bij buy and sell eh :tongue: ;)

roslar
13 mei 2007, 14:45
Ik vond al dat de nafte goedkoop stond, en vond het ook verdacht dat cas nog niet werkte :D

Dillyracer
13 mei 2007, 15:40
Ik vond al dat de nafte goedkoop stond, en vond het ook verdacht dat cas nog niet werkte :D

Seconded :lol:

Inemine
20 augustus 2012, 13:35
Hallo!
Ik kwam hier toevallig terecht omdat ik op zoek was naar de kosten van een inschrijving van een voertuig. De inschrijving alleen, samen met nieuwe nummerplaten, die kost maar € 31 + € 10 voor de andere nummerplaat?
Groetjes

Momenol
20 augustus 2012, 18:13
Hallo!
Ik kwam hier toevallig terecht omdat ik op zoek was naar de kosten van een inschrijving van een voertuig. De inschrijving alleen, samen met nieuwe nummerplaten, die kost maar € 31 + € 10 voor de andere nummerplaat?
Groetjes

C_X
28 augustus 2012, 13:17

Iemand heeft de link naar deze topic geplaatst op een ander forum onderdeel in een discussie omtrent leningen en schulden. Waarschijnlijk niet gelet op de datum.

C_X
28 augustus 2012, 13:19
Hallo!
Groetjes

Dan heb je enkel je nummerplaat, maar reken maar op €50 voor de twee. Dan heb je eigenlijk nog niks, de inschrijvingstaks moet je ook nog betalen, en de verzekering en jaarlijkse taks moeten ook meteen voor de eerste keer betaald worden.
Bedragen hangen af van de auto.