PDA

Volledige versie bekijken : Post hier jouw eerste rijervaring

Candyman66
23 augustus 2005, 18:34
Zoals iedereen mag ik binnenkort gaan rijden. Ik heb mij vandaag ingeschreven bij de rijschool. Nu ik heb geen flauw idee wat ik er allemaal van moet verwachten dus daarom dat ik deze thread heb opgestart. Ik zou graag van jullie willen horen wat je zoal in je eerste rijlessen hebt geleerd. Wat vond je makkelijk, wat vond je juist moeilijk.
Laat maar komen die posts :)

(and remember: no flame nor spam :naughty: )

dieter
23 augustus 2005, 18:36
pinkers leren gebruiken

Dirkxke
23 augustus 2005, 18:44
eerst les was precies 1 droom. was me van niks bewust en kon er NIKS maar ook NIKS van :D

eerst als pasagier ingestapt omda ik nog nooit had gereden. daarna op industrieterrein een kleine infoles gehad van 5min hoe ik moest schakelen enz.

daarna vertrokken op zo een verlaten weg en na 10min was ik al onderweg naar de gure straatjes in Hasselt :s

das ongeloofelijk moeilijk om daar te beginnen. heb daar ook mijn peren afgezien. ruzie met die kerel gehad omda hem begon te roepen en daar kan ik totaal nie tegen :s

twas gewoon een ramp :D pas na 12uur ben ik "goed" beginnen rijden en op 18uur zei de rijleraar da ik een voorbeeld was van hoe het moest :D

Mr Syphon
23 augustus 2005, 18:58
1ste keer was met men pa op de industrieweg, leren vertrekken dus gewoon op ambriage vooruit gaan, voelen waar het aangrijppunt is
was wel lachen zo de eerste keer vertrekken :p
zo met gierende banden :D
maar ook veel stilgevallen

CAS
23 augustus 2005, 19:01
Ik had voor mijn rijlessen al wat ervaring opgedaan met de wagen, dus twas ni zo speciaal, maar kvondet wel leuk, rustig rondcruisen met muziekske op... Die lessen passeren wel nog snel. Vond het alleen soms wat beu da ze commentaar geven als je rijd als een normaal persoon. Alsof je later wel gaat stoppen voor een stopstreep als er niks afkomt, of alsof je nooit iemand zijn voorrang gaat afnemen :s Als de andere partij sukkelt, heb je voorrang in mijn ogen. En vanaf de dag dat ge dan uw rijbewijs hebt, verrijde schanalig veel naft/diesel/lpg en legde meer km's af op ne dag dan da ge normaal doet in een week :p Maar tis wel zalig gevoel, zo alles dat ineens bereikbaar is, vrienden die je gemakkelijk eens kan bezoeken terwijl je vroeger moest afspreken, hoepn dat het niet regende...
Veel succes ermee!

Feignasse
23 augustus 2005, 19:14
Eerste rijervaring was met een Opel Kadett 1200cc op de parking van de Makro, samen met mijn pa. Was niet veel aan though, gewoon wat rondjes getrokken. De dag voor mijn eerste rijles nog eens 't zelfde gedaan, met een Corsa'tje dan (diesel, makkelijker).

Eerste rijles: aangename verrassing, rij-instructeur was nl. een oud-leraar van in't middelbaar. Vrij geruststellend omdat je die persoon al wat kent. Dan moeten uitleggen wat alle lampjes op het dashboard betekenden en waarmee wat bediend werd. Wist ik allemaal al, dus snel vertrokken :cool: Wat rondgereden in een rustige woonwijk. Schakelen kon ik al min of meer wat niet wegneemt dat ik verschillende keren ben stilgevallen of de wagen ferm heb laten schokken ^^ Sturen vond ik ook nog vrij lastig in't begin, enfin, de manier waarop je je stuur moet vasthouden. Daarna via iets drukkere wegen naar 't oefenterrein gereden. En zo maken ze het elke dag wat moeilijker :)

Meest stressy momenten met de rijschool:

- eerste maal autostrade ('t was niet druk, maar wel pas mijn derde rijles :oink: )
- derde maal op een bomvolle autostrade
- centrum brussel, vooral op kruispunten met trams ^^

GADGET
23 augustus 2005, 19:21
eerste keer was ik 14-15. Toen kwam er ne maat van int straat (die toen 18 was) af om te zeggen da zijn ma ne nieuwen auto had. Ne wagon R :D Ik mee samen me broer. Die gast rijdt naar verlaten wegelke en laat er mijn broer ies rijden etc (die toen ook al 18 was) en dan zegt die tegen mij of ik ies ni wou rijden. Nja.. ja dus :p Om een of andere reden heeft die mij da dus super goe uitgelegd want ben zelf toen niet stilgevallen :oink:

natuurlijk... dan hebde wel al de smaak wa te pakken en pakte pa mij af en toe mee naar ne parking ofzo en mocht ik met onze golf indertijd rijden. En auto's parkeren op den oprit en verzetten. Zo van die toestanden.

Dan toen ik 17 was motodax, me vitessen etc. (mochtek ook ni mee op de baan in feite :$ ).

En toen ik 18 was kon ik eig al tamelijk deftig me nen auto rijden.
Dan heb ik da op 9 maand gedaan (rijschool... t t t :p ) en zonder overdrijven geen ene keer stilgevallen :woohoo: Die leerperiode is wel ni echt leerzaam geweest. Mijn ma zei nooit iets van doe dit of dat. En ik reed meer alleen dan met haar samen. Laat staan dat er een L ophing :lol:

dan naar het examen zelf en zegt die pipo da ik da ni me ne mini mag doen :tongue: dus pa zijn bmw gaan halen en het daarmee gedaan. (toen was ik toch wel efkes wa nerveuzer voor maneuverkes ivm die afmetingen etc tegenover ne mini)

der is wel 1 nadeel aan gedaan hebben met leerperiode:
'vanaf nu zijn de boetes voor u' :sad:

Crazy
23 augustus 2005, 19:23
1ste les: zet u maar achter het stuur :eek:
ok vlug efkes uitleggen, gas, rem, koppeling,...
We rijden uit parkeerplaatsje en ik moest alleen maar sturen, 200m op een "grote" baan en dan in een klein afgelegen baantje gedraaid en dan mocht ik aanzetten voor 4uur in 1keer :p , wel met een pauzeke van 15min ofzoiets.

Verbechio
23 augustus 2005, 19:43
gewoon gene schrik hebben. ik dacht dak da nooit ging kunnen, maar men examens hebbek ook direct gehaald en nu rijk al 3 jaar en zonder nadenken ;)

dropkicker
23 augustus 2005, 20:42
eerste keer was in nen jeep
daarin leren vertrekken, schakelen is een droom, die motor kon ontzettend veel aan, en dus niet stilvallen

*~Lientjeuhhh~*
23 augustus 2005, 21:06
eerste keer met de mama zo leren vertrekken

eerste rijles was een hel, kwou er meteen mee stoppen. Gewoon een eikel van een instructeur en dit 20 uur lang :sad:

Dirkxke
23 augustus 2005, 21:19
eerste keer met de mama zo leren vertrekken

eerste rijles was een hel, kwou er meteen mee stoppen. Gewoon een eikel van een instructeur en dit 20 uur lang :sad:

da ken ik en ik moest leren autorijden dik tegenm ijn goesting...

whoopie
23 augustus 2005, 21:44
eerste keer was met men pa op de parking van ikea in nossegem.

Daar leren vertrekken, schakelen, en toerkes zitte doen enzo.

Eerste maal was dat als ne bezetene da gaspedaal indrukke en zo vollenbak draaien, da men pa zich echt aan zene stoel vasthield :D

Tazz_
23 augustus 2005, 21:51
eerst les was precies 1 droom. was me van niks bewust en kon er NIKS maar ook NIKS van :D

eerst als pasagier ingestapt omda ik nog nooit had gereden. daarna op industrieterrein een kleine infoles gehad van 5min hoe ik moest schakelen enz.

daarna vertrokken op zo een verlaten weg en na 10min was ik al onderweg naar de gure straatjes in Hasselt :s

das ongeloofelijk moeilijk om daar te beginnen. heb daar ook mijn peren afgezien. ruzie met die kerel gehad omda hem begon te roepen en daar kan ik totaal nie tegen :s

twas gewoon een ramp :D pas na 12uur ben ik "goed" beginnen rijden en op 18uur zei de rijleraar da ik een voorbeeld was van hoe het moest :D

bij mij bijna net hetzelfde, nog nooit met den auto gereden, kon er dus totaal niets van, en dan bij de eerste rijles meteen achter het stuur en vertrekken maar (natuurlijk eerst alles ffkes uitgelegd voor te schakelen en zo)
ik begon ook pas goed te rijden na 12u, maar wel met het verschil dat ik maar 8u rijles had :D
diene gast zat ook constant tegen mij te roepen, mij te kleineren en al
en in de laatste rijles zat er nog ne vent achteraan die 'in opleiding' was (die ging dus later ook les geven maar wou dus eerst ne keer zien hoe alles werkt en zo) en die 2 zaten mij letterlijk vierkant uit te lachen terwijl ik erbij zat..
had diene ffkes chance dat het de laatste les was, want ik had echt ferm veel goesting om diene zijne kop in te slaan

anyway, toen ik mijn rijbewijs een half jaar had of zo reed ik net weg van thuis, kom op een kruispunt, en in ene keer komt diene mottige citroen C3 voor mijne neus gereden met achter het stuur mijne nog mottigere rij-instructeur
kheb toen ne km of 3 in zijn gat geplakt, had dat dan door en bij het volgende kruispunt ging em volgas ervandoor (kzie nog altijd zwart van de roetwolken :) ) ik erachter, na nog geen 50m er al voorbij en ne keer vriendelijk gezwaaid :D
man man, diene face vergeet ik nooit meer :rofl: :rofl:

[Jup]war-ass
23 augustus 2005, 22:11
eerste rijles
uitleg over hoe da marcheert (nog geen 5mins)
doe zelf maar
met moeite stilgevallen bij het starten. Dus na 10 minuten wat aant e zetten en te draaien gingen we de baan op. eerst max in tweede. Dan tot in 3de.
beke kleine toerkes, leren schakelen. Na uurke was het begonnen de sleur vand e rijlessen.
Kvond da altijd redelijk saai. 2 uurkes wat toerkes rijden. Af en toe iets van, beter zo of goed gedaan want ...

alléja, eenmaal ge er mee voort zijt en ge kent iets vant verkeer is da niets en verveeld ge u pokkedood, meer danw at babbelen met de instructeur hebde er dan ni aan :)

Da*Frenkman
23 augustus 2005, 22:19
eerste rijervaring, 7-8 jaar stukjes alleen met de tractor rijden :p
tege dak 18 was, was auto rijden niet echt een probleem

Cranox
23 augustus 2005, 22:43
Ik heb den eerste keer leren rijden met een heftruck ( ne groten op gas )
Da is zonder versnellingen , gewoon hendel vooruit /achteruit.
Ik spring derin rij buiten op de koer en wil terug binnen rijden , doe mijne maat toch wel da licht uit van die hal ...
Resultaat 100.000bfr kosten aan een machine ( niets aan truck )
Njaar later zonder probs mijn rijbewijs gehaald ( geen rijschool , da moest in die tijd nie )

CyberLama
23 augustus 2005, 23:30
Wonen op het platteland in een dreef, en die dreef loopt nog enkele honderden meters verder tot onze buren. Ook een redelijk grote oprit. Leren rijden in die dreef.
Eens je correct kan aanzetten, schakelen en vertragen (dus naar beneden schakelen) en een auto leren aanvoelen (niet te vlug of te traag remmen, gas geven en ontkoppelen) is het moeilijkste achter de rug en komt het er op neer van ervaring te krijgen met het verkeer.

Foose
23 augustus 2005, 23:39
Op redelijk jonge leeftijd (schat rond de 10 jaar) met nen oude rotte Opel Ascona :D
Ma we hadden er 2 (gekocht voor 5000 bef samen :)) en de ene was automatik en den andere met vitessen. Kheb eerst ffkes gereden met die automatik en dan met die met vitessen. En dan zat ik daar te snorren :p Kheb er nog ergens een filmke van (maar op de camera en kweetni of da op pc zal gaan, al een wat oudere camera).
Mijn neef hadden we dan ook op vroege leeftijd leren rijden, ma die was dan al 12j ofzo.
Met hem dan samen zitten rondcrossen op den hof, zalige tijden :)

presser
24 augustus 2005, 10:46
Mijn eerste rijles was perfect, ik kon al met de auto rijden, onder andere door mijn bijverdienste. Vroeger waste ik auto's en ik mocht die zelf verzetten. Zo heb ik dus alles een beetje leren aanvoelen.

Ook een paar keer in mijn buurt gereden zonder rijbewijs, kwestie om het wat gewoon te worden :)

Enkel de eerste keer met de rijschool op de autosnelweg was moeilijk: het begon donker te worden, het was druk en het regende. Maar ik ben koel gebleven...

Kabouter Hya
24 augustus 2005, 10:52
eerste rijervaring was redelijk, met ne maat zijne auto wa op binnenbaantjes getoerd in Zemst en omstreken, int begin wel een paar keer serieus stilgevallen ma das normaal peis ik

en vermits ik dus al iet of wa kon rijden als ik op de rijschool toekwam ging dit ook vlot...

FeNiX4LiFe
24 augustus 2005, 11:18
eerste rijervaring in auto is eerste rijles. ( is ihmo het beste. )

eerste rijles ging lekker smooth niet 1 keer stilgevallen.

gaf zoveel vertrouwen dat hij me te vroeg gent in volle spits binnengooide ( na een les of 2 )
daar flipte ik totaal ( constant stil enzo :) )

Rikkie
24 augustus 2005, 11:24
Mijn eerste rijles was goed meegevallen (voor wat ik mij er nog van herinner, want is al 8 jaar geleden )

Vanaf de rijschool tot ergens zo een rustig baantje, reed mijnen instructeur. Op dat rustig baantje stopte hij en zei: "allé, nu moogde gij" Ik heb daar dan een paar blokjes rond moeten rijden en dan zijn we ineens doorgereden naar Geel. Ik kan u wel zeggen dat ik gezweet heb :D Als ge nog nooit met nen auto in het verkeer hebt gereden en ge moet dan ineens door allerlei smalle 2-richtingsstraatjes :crazy:

Ik had zo dat model van 3 maanden alleen rijden en had dus 18 of 20 uur praktijkles of zow. Elke les ben ik dus met dien intructeur wel ergens aan nen bakker moeten stoppen hé! Eigenlijk is dat schandalig, want dan zitten ze aan U geld: pakt 9 lessen gemiddeld 5 minuten stilstaan aan nen bakker is al minstens 45 minuten dat ge niet op de baan aan het rijden bent! En goedkoop zijn die lessen niet hé!

Ik was wel van de eerste maal geslaagd :) (maar ja had er toen ook al 15.000 km met de wagen opzitten, tot spijt van onze pa zijne portefeuille: auto zoop 12 liter :D )

Greetz, Rikkie

Asserti
24 augustus 2005, 12:06
eerste keer was met een dikke nieuwe Mitsubishi Pajero, samen met m'n nonkel. Die kon da dus nie uitleggen :sad: gelukkig had dien jeep nen dikke motor, da was dus koppeling laten komen, vanaf da'k voelde da die bolde liet ik die koppeling los :ironic: en dan schokte die keihard, kgaf wa gas en dan reed die. Voor te remmen, zonder koppeling in te drukken, keiharden bok :unsure:

Nuja, 6 maanden later me paar maten ne Lada samara 1300 gekocht. Sinds da'k met die jeep had gereden beke zitten nadenken wat ik verkeerd deed, en toen direkt zonder stilvallen met die lada kunnen rijden. Die lada was echt wel fun bakske :)

e jaar later dan pas begonnen met rijlessen, eerst nog wat met m'n ma op ne parking rondgereden, da ging redelijk. Mijn eerste rijles kreeg ik al de opmerking van ne zware voet te hebben :rofl:

2e rijles in een pikuur op de autostrade gemoeten, rechterrijvak vol met camions, linkerrijvak vol met auto's die de camions waren aan het voorsteken. Autostrade had maar 2 rijvakken, ik achter zone camion, dan mee ingevoegd om da'k naar 120 wou, maar na 2 km moest ik er al terug van, dus moeten mikken om me tussen 2 camions te wringen, veel te veel in ene keer naar rechts gedraaid, die camion bijna in m'n gat, dan schoon den afrit gepakt.
Op da moment heb ik toch zitten zweten ze

slash
24 augustus 2005, 12:39
1ste rijles ging goed had wel al bij mijne pa gerede op industrieterrein

ware eerst naar rustige weg gerede (instructeur) en daar zei die waar alles stond. Toen moest ik paar keer vertrekke en toen wast al richting hasselt over grote baan tege 120. kvond het wel raar voor 1ste keer zo snel rijde :p

beemer
24 augustus 2005, 13:14
Ik heb m'n rijbewijs gehaald via het belgische leger. Ik had daarvoor dus nog geen ervaring in vier- of meerwielers.

De eerste dag van de rijopleiding na amper een uurke theorie (verloop rijopleiding) en twee minuten uitleg hoe alles marcheerde mocht ik meteen aanzetten in een twaalftonner op een gesloten circuit.

sexymofo
24 augustus 2005, 13:18
Bij de rijschool ingestapt als passagier.
We rijden ergens naartoe en wisslen van kant. Hij vraagt aan mij of ik al ooit met een auto gereden heb. Ik zeg neen en hij zegt: start demotor maar en ga maar in deze straat rechts. Boenk, los runkst in, zowat de irritanste plaats in Hasselt om te rijden. Niks anders dan 1richtingsverkeer etc.. Maw het moeilijkste stuk van uw examen.

blazingsvbiker
24 augustus 2005, 19:14
hoe start ik eerste
e les

GhO$T
24 augustus 2005, 22:41
ooit keer alsek 12 was ofzo met opelleke, crossauto gereden bij ne maat, maja echt rijden kon ge da nie noemen in't patattenveld.

Hem er al die jaren keihard naar uitgekeken om zelf te mogen rijden dus ik deed niks anders dan heeltijd kijken hoe anderen dat deden, heeft wel geholpen want den eerste keer, eindje voor mijn rijlessen op een parking gaan oefenen en nooit stilgevallen of zitten schokken vo dood. Ik zat daar echt te zweten gelijk zot, was ooit meegeweest met iemand anders die ook zo es mocht rijden op ne parking voor de eerste keer en da was een totale ramp, bijna in de struiken gereden enzo. Dacht ook al van zo'n toeren tegen te komen maar was dus totaal nie zo :)

1ste les het eerste half uur zelf aan't stuur waren ook zenuwslopend. Dan gade al redelijk op u ongemakken naar die les, in't begin nog al goe als gij passagier zijt terwijl ge naar afgelegen baantje rijdt... dan natuurlijk, zet u maar aan't stuur, we gaan e stukske rijden... :wtf: die kerel begin zo 100 dingen af te rammelen van wat je moet doen voor vertrekken, stoppen, draaien... terwijl ik daar gewoon achter da stuur zit te flippen en natuurlijk heel zijne uitleg mis :p

ma eens ge da voorbij zijt, da ge doorhebt da ge in auto kunt rijden ging da echt wel gemakkelijk, mijn 10 uur rijles waren ook wel aangenaam, verschillende instructeurs gehad en veel die al es een babbelke beginnen slaan ipv constant over de baan te zagen. Zal wel afhangen hoe relaxt den instructeur zich naast u voelt denkek.

sexymofo
24 augustus 2005, 23:16
Bij mij heeft dieje nie veel gezegd zunne. alleen wa een goei rijpositie is qua spiegels etc..
Maja dieje heeft mij ook eens naar zijn huis laten rijden omda em zijn bokes vergeten was. Of naar een plaats waar hij int weekend moest optreden en hij wist zelf nie tegoei waar da was.

P2K-
24 augustus 2005, 23:36
wel ik heb leren rijden met onze diesel in het lokaal industriterrein :p na een aantal keer proberen en al goe gewent geweest te zijn aan die tamme diesel heb ik mijne naft gekregen. Natuurlijk daarmee willen verder leren. Nja half het industrieterrein heeft de wheelspins wel gehoord, en galmen dat da daar dee :)

Ik kon al vrij goed overweg met een auto tegen ik met de rijschool begon, dus ben ik daar onmiddelijk op de baan mee gegaan.

DBK
25 augustus 2005, 01:08
eerste rijervaring was met mijn bompa ( wie ook mijn begeleider is samen met mijn vader ) in een straat die lichtjes berg op liep, geen een keer stilgevallen, constant vertrekken en stoppen en zelf achteruit mogen rijden :p
2e keer dat ik reed was met men vader, toen ging het minder goed, 2 keer stilgevallen ofzo en wa schokken :) derna wask er goe me weg, nu heb ik nog een paar maand rijden met begeleider voor de boeg, mag men praktijk ergens tussen november en januari gaan doen maar zal nog veel moeten oefenen want heb afgelopen maanden veel te weinig gereden.
Parkeren lukt al wel vlot, van de eerste keer zelfs :)

Mister DLicious
25 augustus 2005, 01:13
Heb al enkele keren het plezier gehad van met de monovolume van m'n pa te mogen leren rijden ergens in een verlaten bedrijfsterrein op zondag waar de bedrijven dan ook toe zijn. Dus dan in dat gebied was ik op een uur weg met schakelen, rijden, lichten enzo allemaal. M'n eigen auto heb ik al, maar m'n theoretisch examen ga ik heel binnenkort afleggen. Want ik kan niet wachten om met m'n eigen auto al te gaan rondtoeren :)

slash
25 augustus 2005, 10:35
Bij de rijschool ingestapt als passagier.
We rijden ergens naartoe en wisslen van kant. Hij vraagt aan mij of ik al ooit met een auto gereden heb. Ik zeg neen en hij zegt: start demotor maar en ga maar in deze straat rechts. Boenk, los runkst in, zowat de irritanste plaats in Hasselt om te rijden. Niks anders dan 1richtingsverkeer etc.. Maw het moeilijkste stuk van uw examen.

bwa moeilijk ist daar nie. Gewoon altijd in 2de blijve en genoeg stoppe aan ieder kruispunt. ma kwas daar ook 1ste les al geweest. En idd 1ste keer vieze boel daar :p

whacker
25 augustus 2005, 12:52
gewoon met mijn pa op een parking gaan bollen. Hij wou mij uitleggen wa wa was enzo ma'k wist alles al. (Khad da boekske al enkele keren gelezen) Geen ene keer stilgevallen maar in't begin gaf ik soms wel ewa te veel gas bij't vertrekken.
't Enige probleem da ik had was iets later als we op langere toeren ging en mijne pa was (weer) de weg kwijt da'k na een uur of vier kramp kreeg in mijn rechterbeen van mijne voet altijd op die gas te houden.

Master P
28 augustus 2005, 16:42
Ik kon al redelijk rijden toen ik met de rijlessen startte. Was een paar zondagen gaan oefenen op een industrieterrein in de buurt. Mocht in mijn eerste rijles al op de autostrade, 'k weet nog dat ik dat toen echt graag deed omdat dat nieuw was en ge nog nooit zelf zo snel had gereden...
Den eerste keer alleen rijden was ook wel een verademing (ben op 17 begonnen en 9 maanden met begeleiding moeten rijden).. had dan ook het geluk van nen eigen (occasie) auto te kunnen kopen, in't begin wilt ge dan ook wel eens weten hoe snel die kan, zou ni mogen, maar nieuwsgierigheid breekt wet.. maar het nieuwe is er wel redelijk snel van af vind ik. Ik rijd nog altijd wel niet compleet tegen mijn goesting, heb ook al vakantiejobs als chauffeur gedaan, maar uiteindelijk is het toch een routineuze handeling he..
Heb een paar maanden geleden ook voor de eerste keer met een klein bootje (ne zodiac) met buitenboord-motor gevaren. Is vergelijkbaar met eerste keer rijden, hoewel het minder tijd vraagt om te leren, ge moet ni schakelen ofzo, alleen maar gas geven en sturen, maar het is ook veel relaxer dan rijden, en ge kunt ondertussen op uw gemak een pintje drinken, fritten eten... (Gent is daarvoor een ideale stad. Als inwoner van Gent moogt ge op alle Gentse binnenwateren varen en ge hebt ook geen vaarbewijs nodig als uw bootje minder dan 10 pk heeft)

daFour
28 augustus 2005, 18:25
doe alsof je in san andreas rondrijd :)

ComputerVISTA
28 augustus 2005, 18:27
met ne ford clipper:

ik moest achteruit parkeren, "allee brakeren, draaien, neeee, zo , zus etc......." Alleez ik was het grondig beu zijn gezaag. Ik zette de radio aan reed een tourke en in 1 vlotte beweging stond ik mooi op men plaats..... Dat gezaag van mannen die u willen leren rijden helpt dus nie altijd.

whoopie
28 augustus 2005, 20:17
vandaag met de astra sport gaan leren rijden.
die wagen rijdt net dat beetje vlotter dan de mondeo waarmee ik eerder oefende :p

achteruitrijden en al die shit ging allemaal vlot, vertrekken in bergop lukte ook redelijk.

Goed parkeren daarintegen, ging dan weer iets minder goed.

Maar ik blijf oefenen!

/\quila
28 augustus 2005, 22:12
De eerste ervaring, was het uitrijden van de auto uit de garage. Nu was dit op een zeer stijle helling, dus had ik direct het aangrijpen+gasgeven door. Eerste keer op de baan was de weg naar school tijdens de spits. Vanaf dan heb ik elke dag minstens 30km gereden, en dat een heel schooljaar lang.

Ik ben eigenlijk maar 2x stil gevallen, dat was ergens in het midden van mn stageperiode, twee maal na een heel bruusk remmaneuver vergeten te herschakelen. Ik had gewoon heel vroeg intresse in hoe auto-rijden nu er aan toe ging. Ik zat altijd vooraan in de wagen, lette op de bewegingen van de chauffeur en vroeg altijd uitleg waarom of hoe. Voorts zat ik vaak bij mijn nonk (vroeger rallypiloot) in de auto, en hij leerde mij vooral correct en snel schakelen + basishandeling van een auto (wat gebeurt er bij bruusk remmen, gladde wegen en draaien, ...).

Ik denk dat de vlotte start kwam doordat ik heel zeker was van mezelf en vooraf veel had geluisterd naar mensen die vaak op de baan waren. Dit zorgt ervoor dat je geen overbodige discussies krijgt met je begeleider/lesgever.

[BIG_JIM]
28 augustus 2005, 22:27
tjah, eerste rij ervaring: vanaf 6 jaar hier thuis met de traktor alleen.
eerste keer met de auto: 10 jaar met nen stationwagen in onze dreef.
nu: 14 (15) jaar en met nen crossauto rally rijdn thuis + jeugdcross.
later: peis nie dak daarmee probleme gaan ebbe :p ;)
edit: nog nooit stilgevallen, behalve als uwe motor de lucht in late gaan ook meetelt :D

GhO$T
28 augustus 2005, 22:44
']tjah, eerste rij ervaring: vanaf 6 jaar hier thuis met de traktor alleen.
eerste keer met de auto: 10 jaar met nen stationwagen in onze dreef.
nu: 14 (15) jaar en met nen crossauto rally rijdn thuis + jeugdcross.
later: peis nie dak daarmee probleme gaan ebbe :p ;)
edit: nog nooit stilgevallen, behalve als uwe motor de lucht in late gaan ook meetelt :D
als ge even arrogant gaat rijden gelijk da ge hier vertelt gade juist nog veel problemen hebben, das niet het soort chauffeurs dat examinatoren graag een rijbewijs in hun pollen steken ;)

Hem zo ook ne maat gehad die 4 keer is mogen teruggaan, als ge gewoon veel te zelfzeker zijt gade arrogant overkomen en buizen ze u direct voor de kleinste details; tis maar da ge gewaarschuwd zijt hé ;)

d.C.
28 augustus 2005, 22:57
Een paar dagen voor mijn eerste rijles ben ik met onze pa naar een doodlopend straatje op het industrieterrein gegaan en daar natuurlijk leren vertrekken, schakelen,... Daarna m'n eerste rijles. Eerst als passagier gezeten en richting industrieterrein vertrokken, daar van kant gewisseld. Eerst heeft hij mij alles uitgelegd van gas, rem, koppeling, pinkers,... (maar dat wist ik al, aangezien we thuis dezelfde auto hebben). Daarna alles van spiegels en dode hoek uitgelegd en daarna mocht ik meteen op m'n eentje vertrekken. Lukte van de eerste keer en daar wat straatjes en bochtjes genomen. Ik vond het niet gemakkelijk. De volgende lessen gingen goed, maar af en toe toch wel eens een foutje. Na 10u kon ik best goed rijden en waren de komende 8u redelijk relaxt. Als ik hetzelfde zou rijden op m'n examen, zou het zeker lukken. Nu heb ik er bijna 3 maanden stage opzitten, en het gaat nog vlotter als eerst. Ik kan me vlot in het verkeer begeven, maak me niet meer zo druk en begeef me zonder moeite op de autostrade. Over 2 weken ga ik voor mijne praktijk ;)

[BIG_JIM]
29 augustus 2005, 10:59
GhO$T']als ge even arrogant gaat rijden gelijk da ge hier vertelt gade juist nog veel problemen hebben, das niet het soort chauffeurs dat examinatoren graag een rijbewijs in hun pollen steken ;)

Hem zo ook ne maat gehad die 4 keer is mogen teruggaan, als ge gewoon veel te zelfzeker zijt gade arrogant overkomen en buizen ze u direct voor de kleinste details; tis maar da ge gewaarschuwd zijt hé ;)
kan zijn mr wete voor mij ist eignlijk allemaal nog tamelijk veraf :p en ik kan normaal rijde ook zelle :)