PDA

Volledige versie bekijken : en wij klagen over de dure naft-prijzen

Preske
20 augustus 2005, 20:48
het kan erger (http://money.cnn.com/pf/features/lists/global_gasprices/) :p

desalwelteplus staan we toch in de top 5 van duurste landen.

deze prijzen zijn van maart 2005, en zijn per gallon berekend. (1 gallon = 3.78 liter)

slash
20 augustus 2005, 21:26
oud nieuws
stond vorige week of 2 weke gelede op fok.nl ma dan in liter en in euro :p

|) ][ |V| ][
20 augustus 2005, 21:31
zou het niet nuttig kunnen zijn om onder de franse prijs te gaan ? dan gaan er minder belgen naar frankrijk gaan om te tanken, en gaan de fransen naar hier komen zoals de nederlanders nu al doen, dat zou op termijn toch meer opbrengen dan deze hoge prijzen ?

edit : kzie nu ook dat we dan onder duitse prijs zouden gaan, wat nog extra buitenlandse tankers zou aanzetten om over de grens te komen

Morpheus
20 augustus 2005, 21:36
[ |V| ][']zou het niet nuttig kunnen zijn om onder de franse prijs te gaan ? dan gaan er minder belgen naar frankrijk gaan om te tanken, en gaan de fransen naar hier komen zoals de nederlanders nu al doen, dat zou op termijn toch meer opbrengen dan deze hoge prijzen ?

edit : kzie nu ook dat we dan onder duitse prijs zouden gaan, wat nog extra buitenlandse tankers zou aanzetten om over de grens te komen

Daar heb je een lange-termijn visie voor nodig ;).
Met de huidige mensen op die bevoegdheden kan je dat helaas vergeten.

Preske
20 augustus 2005, 22:02
oud nieuws
stond vorige week of 2 weke gelede op fok.nl ma dan in liter en in euro :p

ik geloof liever iets dat op CNN staat dan op fok.nl :p

in luxemburg is het ook niet al te duur, lekker handig voor diegene die aan de grens wonen daar.

|) ][ |V| ][
20 augustus 2005, 22:34
Daar heb je een lange-termijn visie voor nodig ;).
Met de huidige mensen op die bevoegdheden kan je dat helaas vergeten.
kga ik in de politiek stappen en de geldwolven in de regering gelukkig maken, maar het volk er niet mee schaden :p stem je niet op me ?

slash
20 augustus 2005, 22:41
ik geloof liever iets dat op CNN staat dan op fok.nl :p

in luxemburg is het ook niet al te duur, lekker handig voor diegene die aan de grens wonen daar.

bwa nee da is een paar dagen daarna of een week daarna weet het al niemeer opt nieuws geweest met juist dezelfde prijzen

dropkicker
20 augustus 2005, 23:57
tis idd duur, en zeggen da mijn ma maar tankt aan ongeveer 20 fr ne liter op haar werk.
Tis duidelijk dat de prijzen zullen blijven stijgen hé.
Kvraag mij af op wa wij gaan rijden binnen 10-20 jaar en of het goedkoper of duurder zal zijn

|) ][ |V| ][
20 augustus 2005, 23:58
tis idd duur, en zeggen da mijn ma maar tankt aan ongeveer 20 fr ne liter op haar werk.
Tis duidelijk dat de prijzen zullen blijven stijgen hé.
Kvraag mij af op wa wij gaan rijden binnen 10-20 jaar en of het goedkoper of duurder zal zijn
hybride auto's zijn een oplossing, anders motoren op water :p

Mr Syphon
21 augustus 2005, 12:30
motoren op water gaan der ni rap komen denk ik ? anders hebt ge wa meer watervervuiling ?
eerder auto's op elektriciteit ?

en als ze het ooit veilig in een auto kunnen krijgen ( en klein natuurlijk ) op kern energie ?

CAS
21 augustus 2005, 13:08
motoren op water gaan der ni rap komen denk ik ? anders hebt ge wa meer watervervuiling ?
eerder auto's op elektriciteit ?

en als ze het ooit veilig in een auto kunnen krijgen ( en klein natuurlijk ) op kern energie ?

Auto's op waterstof zal het wel worden. Er zijn er immers al een paar van gebouwd. De wagen zelf vervuild zo goed als niks, dacht zelf totaal niks. Enkel het produceren van waterstof is nog wat vervuilend. Nuja, ik hoop dat ze er dan een soundtrack bijsteken met motorgeluiden want anders gaat het wel saai worden. Goed voor taxi's en lijnbussen (en voor diesels) maar het geluid van een naft mogen ze mij toch ni te snel afnemen.

Preske
21 augustus 2005, 15:49
het maken van waterstof is ook redelijk duur en niet echt rendabel.

enige tijd geleden was er op NG een reportae over alternative brandstoffen, en een darvan was elektrische motoren.

S.8 D.8
21 augustus 2005, 16:04
auto's met alternatieve motoren zijn er en zijn rendabel, maar het zij de regeringen en die daardoor heel wat belastig mislopen van de benzine

Typhon`
21 augustus 2005, 16:24
tot de aardolie op is en ze zelfs geen plastiek meer kunnen maken :ironic:
Weg met de bumpers dan :niceone: , of gaan ze die dan uit rubber maken :crazy:

|) ][ |V| ][
21 augustus 2005, 16:39
tot de aardolie op is en ze zelfs geen plastiek meer kunnen maken :ironic:
Weg met de bumpers dan :niceone: , of gaan ze die dan uit rubber maken :crazy:
mijn bumper is ook geen plastiek, maar metaal :p en da zal wel zo snel nie opraken

CyberLama
21 augustus 2005, 17:11
Enig idee hoe lang het duurt en hoeveel het kost om "zomaar" een waterstofeconomie op poten te zetten? "de regering wil hun taksen niet kwijtraken" is wel héél kort door de bocht.

[B]Rocketeer
21 augustus 2005, 17:28
auto's met alternatieve motoren zijn er en zijn rendabel, maar het zij de regeringen en die daardoor heel wat belastig mislopen van de benzine

Fout.
Op wa uwen auto ook rijdt, taxen zulde betalen aan de regering.

Al rijdt em op lucht, ge zult de lucht moeten betalen ;)
Staat zo in de wet :)

morph123
21 augustus 2005, 17:57
waarom zo moeilijk doen een benzinemotor is toch gemakkelijk aan te passen om op alcohol te rijden,is nog veel milieuvriedelijker ook.
en een conventionele dieselmotor draait perfect op frituurolie.

CAS
21 augustus 2005, 18:35
waarom zo moeilijk doen een benzinemotor is toch gemakkelijk aan te passen om op alcohol te rijden,is nog veel milieuvriedelijker ook.

Das wel de oplossing é, dan zal de gemiddelde mens wa dikker zijn omda em continu zin eeft in friet... Als ze met iets afkomen, liefst iets da ni heel de straat doet stinken.

Laurens100
21 augustus 2005, 19:24
Ik heb eens gehoord dat een diesel ook op sla-olie ofzo kon rijd mits een kleine aanpassing, dit zou veel goedkoper zijn maar ik denk dat da illigaal is?
Weet iemand hier iets meer over? :p

dropkicker
21 augustus 2005, 19:53
Ik heb eens gehoord dat een diesel ook op sla-olie ofzo kon rijd mits een kleine aanpassing, dit zou veel goedkoper zijn maar ik denk dat da illigaal is?

Voor de geïntereseerden

Humo 3527: De Frietmobiel (http://www.nivid.be/ecology/humo3275.htm)

(paar links te vinden in het artikel)

morph123
21 augustus 2005, 20:07
Das wel de oplossing é, dan zal de gemiddelde mens wa dikker zijn omda em continu zin eeft in friet... Als ze met iets afkomen, liefst iets da ni heel de straat doet stinken.

da is nu wel gemakkelijk op te lossen met ne simpele filter he.

CyberLama
21 augustus 2005, 20:18

De Belgen mogen dan wel gekend zijn voor hun frietkoten, kdenk toch niet dat we toekomen voor al het dieselverbruik hier hoor ;)

En dan nog, een regering heeft nu eenmaal geld nodig, niet?

zombie
22 augustus 2005, 00:06
De Belgen mogen dan wel gekend zijn voor hun frietkoten, kdenk toch niet dat we toekomen voor al het dieselverbruik hier hoor ;)

En dan nog, een regering heeft nu eenmaal geld nodig, niet?

de regering heeft gewoon iemand nodig diene fatsoendlijk nadenkt waar al da geld nartoe gaat.
ge moest echt is weteten hoeveel geld der in belgie uit deuren en ramen word gesmeten aan kompleet nuteloze dingen.

bloemperkskes aanleggen maar een straat die niet meer rijwaardig is laten ze zo liggen ....

maar ja wat kunt ge der aan doen he ?

DogFacedGod
22 augustus 2005, 00:47
Weet iemand hier iets meer over? :p

Je mag dat wel van de wet zolang je het aangeeft aan de fiscus en de accijnzen op uw brandstof(of dat nu benzine, diesel of sla-olie is) betaalt.

In Top Gear was er iemand die een Volvo 740 diesel op plantaardige olie deed rijden. Hij voegde daarbij een niet-kerosine gebaseerde whitespirit(ben het nie zeker?) bij.

[B]Rocketeer
22 augustus 2005, 11:07
Je mag dat wel van de wet zolang je het aangeeft aan de fiscus en de accijnzen op uw brandstof(of dat nu benzine, diesel of sla-olie is) betaalt..

Idd, zie mijn post op vorige pagina ;)

morph123
22 augustus 2005, 17:29
gebruik geen sla-olie of frituurolie bij wagens met de laatste nieuwe inspuittechnieken (vb:hdi) maar enkel bij een wagen die nog een dieselpomp gebruiken anders ga je zwaare kosten hebben.

zombie
22 augustus 2005, 20:21
gebruik geen sla-olie of frituurolie bij wagens met de laatste nieuwe inspuittechnieken (vb:hdi) maar enkel bij een wagen die nog een dieselpomp gebruiken anders ga je zwaare kosten hebben.

mja die oude tjoekers krijge der alles door.

Mr. SLASH
22 augustus 2005, 20:41
hmmm , fleus nekeer in mijne pa zijne mercedes kappen , da is er nog enen met pomp .:D

dropkicker
1 september 2005, 02:38
Vanavond om 21.40 is er een reportage in koppen ivm met het rijden op olie

link: http://www.een.be/televisie1_master/programmas/e_kopp_r2005_a0458_item3/index.shtml

LSDsmurf
1 september 2005, 02:59
Biobrandstof kost ook erg veel energie om te produceren. Enkele weken geleden is er een onderzoek (http://www.fuelcelltoday.com/FuelCellToday/IndustryInformation/IndustryInformationExternal/NewsDisplayArticle/0,1602,6196,00.html) gepubliceerd in de VS waarin de onderzoekers hadden gevonden dat het meer energie kost om dat soort brandstoffen te produceren dan je er weer uit kan halen. Dat betekend dus dat door dingen als koolzaadolie het verbruik van echte olie alleen maar gaat toenemen.

De reden waarom het zoveel goedkoper is komt doordat de overheid op plantaardige olie geen 70% tax heft.

eniac
1 september 2005, 08:49
Omfg, daarnet de pomp gepasseerd (en het is een erg goedkope pomp), Euro95 is naar 1.36 ofzo gestegen (gisteren 1.27) en Euro98 naar 1.45.

Wtf man, dit is niet normaal meer.

FeNiX4LiFe
1 september 2005, 08:51
idd de diesel werd eigenlijk gecreeerd om met alle rtoep te rijden die er bestaat.
olie,...

maa de huidige diesel zin zo geperfectioneerd op diesel dat zuiver op olie rijden problemen oplevert.
we kunnen tellen da een mengsel met max 8 % olie doenbaar is
[quote]Omfg, daarnet de pomp gepasseerd (en het is een erg goedkope pomp), Euro95 is naar 1.36 ofzo gestegen (gisteren 1.27) en Euro98 naar 1.45.

Wtf man, dit is niet normaal meer.[/quote

ge zult ermee moeten leven
gistre trouwens getankt had gezien dat nafte 10 cent ging bijkomen en wat voorraad bijgetankt :)

binnen het eind van het jaar staat het vat op 100 $ dus :)
en de stijgingen van nu op de markt worden pas binnen cira 70 dagen voelbaar aan d e pomp
:)
the best is t to come

Wimolus
1 september 2005, 10:40
wtf inderdaad naft is op een jaar tijd 50cent gestegen :angry: Een beetje teveel nee.
1.50 euro 95 zonder lood, degutante prijzen gewoonweg.

Dat ze maar rap die tax van 60 percent maar naar 10 krikken stomme staat.
Alles ging goedkoper worden met den euro yeah fucking right :angry:

FeNiX4LiFe
1 september 2005, 11:20
Alles ging goedkoper worden met den euro yeah fucking right :angry:
wie heeft er dat u wijsgemaakt :rofl:

de euro zou gewoon de prijsverschillen tussen de europese landen duidelijker maken.
immer nooit was er sprake van prijsdaling. ( gelijkmaking van prijzen bv gaat nooit naar onder ;) )

Morpheus
1 september 2005, 11:22
wie heeft er dat u wijsgemaakt :rofl:

de euro zou gewoon de prijsverschillen tussen de europese landen duidelijker maken.
immer nooit was er sprake van prijsdaling. ( gelijkmaking van prijzen bv gaat nooit naar onder ;) )

Euh dat is macro-economie ;)
En het zou logisch geweest zijn dat de prijs gunstig zou zijn beïnvloed door een sterke munt.

eniac
1 september 2005, 11:27
Logisch is dat de dingen nooit echt goedkoper kunnen worden wegens continue inflatie.

Maar wat de benzine en de invoering van de euro met elkaar te maken hebben madman, ik zou het begot niet weten.

FeNiX4LiFe
1 september 2005, 11:37
Maar wat de benzine en de invoering van de euro met elkaar te maken hebben madman, ik zou het begot niet weten.
petrol wordt meestal in dollar betaald
sterke euro -> minder stijging
zwakke euro -> payday :D

eniac
1 september 2005, 11:39
Uiteraard, dat snap ik zo ook al wel. Maar echt veel invloed op de situatie ervoor heeft het volgens mij niet. Uiteindelijk waren daarvoor ook al alle Europese munten aan elkaar gekoppeld...

Morpheus
1 september 2005, 11:41
Logisch is dat de dingen nooit echt goedkoper kunnen worden wegens continue inflatie.

Veel en niet veel.

De prijzen zijn per barrel en in US $, en bijgevolg heeft een sterke eenheidsmunt een gunstige invloed.

Kabouter Hya
1 september 2005, 12:00
die miljarden da worden verdient (hier in B) met de accijnzen op olie (en sigaretten) worden gebruikt om de gaten in de begroting op te vullen

eniac
1 september 2005, 12:06
De prijzen zijn per barrel en in US $, en bijgevolg heeft een sterke eenheidsmunt een gunstige invloed.

Heb al een identieke reply gehad, en ik heb er al op geantwoord.

Zoveel zou het niet uitmaken imho.

FeNiX4LiFe
1 september 2005, 12:28
die miljarden da worden verdient (hier in B) met de accijnzen op olie (en sigaretten) worden gebruikt om de gaten in de begroting op te vullen
terugbetalen is op korte en lange termijn goed voor iedereen ;)

Morpheus
1 september 2005, 14:02
Heb al een identieke reply gehad, en ik heb er al op geantwoord.

Zoveel zou het niet uitmaken imho.

Toch wel, maar het blijft helaas altijd ergens zitten.

Kabouter Hya
1 september 2005, 14:10
terugbetalen is op korte en lange termijn goed voor iedereen ;)

gewoon accijnzen verlagen of da geld terug in bvb verkeersveilgheid of zo steken

CyberLama
1 september 2005, 14:46
Het is een feit dat de benzineprijzen hier enkele maanden "stabiel" gebleven zijn door de lage dollar... Maar dat kan bijlange niet alles opvangen. Als de prijzen verder stijgen en de dollar blijft gelijk of stijgt weer, zitten we in de shit.

Anyway, ik ben blij dat de prijzen ook in de USA eens goed hoog worden. Beginnen ze misschien iets te snappen. De evolutie in brandstofbesparende/branstofvervangende technologie zal sneller worden als er in Europa én de Verenigde Staten onderzoek gebeurt...

eniac
1 september 2005, 16:08
Toch wel, maar het blijft helaas altijd ergens zitten.

Toch ben ik er vrij zeker van dat het leven niet bepaald duurder zou geweest zijn hadden we de Euro niet gehad. (de ECU was voorheen ook best een sterke munt, if my memory serves me well, en aangezien onze munten daar ook al allemaal aan gekoppeld waren... You get my point.)

pro_Vlaming
1 september 2005, 17:48
Gisteren, rechts van Rotterdam tankstation gezien waar de 95 €1.45 kost. shit man :)

MilM
1 september 2005, 17:55
Veel en niet veel.

voor de euro was die prijs ook al in US $ hé en dan was er ier de Bfr.
Tis nie da we van dollar naar euro overgschakeld zijn

Zelfs al hadden we dollars, dan nog was de prijs ferm gestegen door de enorm dure olieprijs.

Is gewoon vraag/aanbod principe

LSDsmurf
1 september 2005, 17:57
Gisteren, rechts van Rotterdam tankstation gezien waar de 95 €1.45 kost. shit man :)
Op sommige plaatsen vandaag al meer dan €1,5 :oink:

Morpheus
1 september 2005, 18:02
voor de euro was die prijs ook al in US $ hé en dan was er ier de Bfr.
Tis nie da we van dollar naar euro overgschakeld zijn

Zelfs al hadden we dollars, dan nog was de prijs ferm gestegen door de enorm dure olieprijs.

Is gewoon vraag/aanbod principe

Zo simpel is dat niet op de internationale oliemarkt.
Een stabiele sterke munt tov de $ is zoieso een goede zaak voor onze olieprijzen.

Ware het niet dat de staat niets doet om het wat te doen stabiliseren...
Verhogingen incaseren en verlagingen afremmen.

MilM
1 september 2005, 18:07
Zo simpel is dat niet op de internationale oliemarkt.
Een stabiele sterke munt tov de $ is zoieso een goede zaak voor onze olieprijzen.

Ware het niet dat de staat niets doet om het wat te doen stabiliseren...
Verhogingen incaseren en verlagingen afremmen.

tuurlijk is dat een goeie zaak. Voor alles trouwens als je betaalt in een andere munteenheid.

Maar die discussie begon op iemand die zei dat "alles duurder wordt met de euro"
Tis nie da de benzine prijs goedkoop ging zijn indien we nog Bfr hadden hé

Morpheus
1 september 2005, 18:08
Tis nie da de benzine prijs goedkoop ging zijn indien we nog Bfr hadden hé

Zeker niet, welintegendeel :)

GhO$T
1 september 2005, 18:17
kunde eigenlijk als particulier nergens binnen op nen termijnmarkt waar van die vaten olie verhandeld worden
gelijk dat die prijzen nu zo hard de lucht in gaan zoude u tankbeurten dubbel en dik kunnen terugverdienen door wa slim te beleggen want stijgen gaat die olie toch :D

Bramboogie
1 september 2005, 18:22
da is ruwe olie e....
da kunde nie zomaar in uw naftebak kieperen

moet ge dus eerst rafineren

MilM
1 september 2005, 18:24
GhO$T']kunde eigenlijk als particulier nergens binnen op nen termijnmarkt waar van die vaten olie verhandeld worden
gelijk dat die prijzen nu zo hard de lucht in gaan zoude u tankbeurten dubbel en dik kunnen terugverdienen door wa slim te beleggen want stijgen gaat die olie toch :D

Ja, is perfet mogelijk, zelfs zonder olie te zien :p
http://www.tkfutures.com/crude_oil.htm

op kanaalZ vanonderen hebben ze het over rechtreeks investeren in olie, zonder die olie zelf op te slaan: klik (http://www.kanaalz.be/CMarticles/ShowArticle.asp?ArticleID=5269&SectionID=3)

begin dus maar te kopen :D