PDA

Volledige versie bekijken : Buitenspelregel wordt (weer :/) aangepast

Time
18 augustus 2005, 16:27
Fifa past controversiële buitenspelregel aan
VOETBAL

14:15:51

ZURICH - De buitenspelregel die door de Internationale Voetbalfederatie (Fifa) werd gehanteerd tijdens het voorbije WK -23 en de Confederatiebeker, wordt aangepast. Dat meldt de Fifa. De regel bepaalde dat de scheidsrechters een buitenspelfase pas mochten affluiten wanneer de speler die buitenspel stond de bal effectief aanraakte. Zowel spelers als voetbalfans hadden veel kritiek op de regel.
De nieuwe buitenspelregel luidt: ,,Een speler die in buitenspelpositie staat, kan afgefloten worden vóór hij de bal raakt wanneer de scheidsrechter meent dat geen enkele andere speler die niet in buitenspelpositie staat, de bal kan spelen.''

Fysiek contact

En de aangepaste regel gaat verder: ,,Indien een tegenstander bij het spel wordt betrokkken en als er volgens de scheidsrechter mogelijk fysiek contact kan ontstaan, kan de speler in buitenspelpositie gestraft worden voor het hinderen van een tegenstander.''

Niet naar ouder buitenspelregel

De Fifa benadrukte dat de aanpassing géén terugkeer naar de oude buitenspelregel is. Die bepaalde dat het spel wordt stilgelegd wanneer een speler zich in buitenspelpositie bevindt. In praktijk komt de aanpassing hier echter op neer.

Gisteren werden alle federaties van de aanpassing op de hoogte gebracht. De Fifa bereikte over de verandering van de buitenspelregel een consensus op 11 augustus tijdens een vergadering van de werkgroep van de International Board.

dat stukje over fysiek contact laat wel veel over aan het redeneringsvermogen van de lijnrechter, gevaarlijk imo:s

Re@V0r
18 augustus 2005, 16:48
nja
kvond die vorige versie vanop de confederatiebeker echt wel belachelijk...

spelers zaten daar soms een half veld over te sprinten en als ze dan de bal raakten ging de vlag omhoog :wtf:

sub-d!
18 augustus 2005, 23:51
deez vind ik wel een goede,
kortom die mogen fluiten, bij buitenspel natuurlijk, als er ene speler van aanvallende ploeg begint naar de bal te lopen, dus alleen hij zonder ploegmaten,

die regel is goed om bovenvermelde gevallen te vermijden ;)

fixer187
19 augustus 2005, 00:55
zolang er lijnrechters zijn gaan er fouten gemaakt worden...

wallievis
19 augustus 2005, 01:05
offside is offside, die regel moeten ze weer invoeren, geen gezever met deed mee aan het spel of niet

en ik vind et goed dat et nogaltijd met lijnrechters gebeurt en niet met de technologie, is natuurlijk wel niet leuk als de ploeg waarvoor je suportert een goal (belangrijk of niet) onterecht wordt afgenomen door een offside die geen is, maar dat hoort erbij

fixer187
19 augustus 2005, 03:17
incompetentie van lijnrechters hoort er.bij :wtf: rare visie heb jij

En volgens u moet het spel stil gelegd worden wanneer spekler A helemaal links van het veld buitenspel en de bal naar speler B rechts van het veld...:wtf: terug rare visie...

wallievis
19 augustus 2005, 03:23
dat van die incompetentie, bedoelde dat niet zo, maar de lijnrechters zijn en blijven mensen, dus zullen ze ook wel fouten maken (is et jullie trouwens al opgevallen dat de italianen meestal de beste lijnrechters zijn?)

en dat van buitenspel: ja

Time
19 augustus 2005, 06:27
op het vlak van "offside = offside" volg ik de visie van wallievis, 2 redenen:
- spelers die bij een poging op doel even op de grond blijven liggen, speciaal om schoon in beeld te komen en te tonen dat ze o zo teleurgesteld zijn ( :ironic: ) zullen zo in redelijk wa gevallen al wa rapper teruglopen, dees is nu wel een petietlulligheid, maar ik irriteer mij daar echt aan:p
-er zullen sowieso minder fouten zijn van de lijnrechters, hoe strikter de regel, hoe eenvoudiger uit te voeren, in dit geval toch.

die twee wegen voor mij zwaar genoeg door tov eventuele nadelen

en zelf zou ik ook liever wat meer technologie zien:
-een goal die in de allerlaatste seconde van de blessuretijd (maw, na de goal ist gedaan) onterecht wordt goed of afgekeurd, moet worden herzien als da duidelijk met de beelden aan te tonen is. ik zie daar echt geen graten in
-systeem zoals in het tennis, sensor(en) in de voetbal, nooit nog twijfel of een bal binnen of buiten was

ganz
19 augustus 2005, 07:27
Trouwens ik geloof ergens gelezen te hebben dat het menselijk oog/brein niet snel genoeg is om buitenspel effectief vast te stellen.

Dus als de lijnrechter de bal ziet vertrekken, kan hij niet snel genoeg zien of de aanvaller voor of achter de verdediger staat (stond), hij komt altijd te laat en zal dus een inschatting van de situatie moeten maken: 'waar zou de aanvaller/verdediger hebben gestaan'.

Ik begrijp trouwens niet waarom ze nog altijd niet met videobeelden e.d. werken, dan heeft die 4e scheidsrechter tenminste iets te doen. En dan zal er (misschien) wat minder op de scheidsrechters/lijnrechters geklaagd worden.

DaViLead
19 augustus 2005, 07:55
Ik vind die aanpassing wel goed net zoals Time^- en wallievis al zeiden nu zal offside = offside zijn en geen gezever ni meer...

Waarom hebben ze de buitenspelregel in eerste instantie trouwens aangepast?

fixer187
19 augustus 2005, 12:47
Videobeelden vind ik niet echt goed, doordat het spel dan nog langer stil ligt. Sensoren op de lijn, bal en speler vind ik beter. Er is trouwens een Nederlander die een pattent heeft genomen op een systeem met chips en gps. Dit zal binnenkort getest worden bij wedstrijden van de beloften

@Davi nu zal het zijn bepaalde offside =/= offside

dat van die incompetentie, bedoelde dat niet zo, maar de lijnrechters zijn en blijven mensen, dus zullen ze ook wel fouten maken (is et jullie trouwens al opgevallen dat de italianen meestal de beste lijnrechters zijn?)

en dat van buitenspel: ja

juist daarmee, lijnrechters blijven maar mensen en er zullen altijd fouten gebeuren die soms grote consequenties heeft voor een club

Over het positiebuitenspel, ik erger me er aan dat ze vroeger het spel stil legde terwijl een speler ergens 20m vandaan buitenspel staat, terwijl een verdediger de bal makkelijk kan aannemen en verder te spelen.

Een andere optie is de buitenspel regel af te schaffen in de 16m...maar aangezien de meeste offside buiten de 16 gebeuren is het niet zo relevant

DaViLead
19 augustus 2005, 13:55
@fixer187 wat bedoel je?

daboykefke
19 augustus 2005, 14:25
videobeelden leveren in mijn ogen enkel iets op als het een afgekeurd doelpunt is.. wat gaan ze dan doen als iemand alleen op doel afkan, maar onterecht afgevlagd worden? hem opnieuw laten vertrekken ofzo?

Time
19 augustus 2005, 18:07
videobeelden leveren in mijn ogen enkel iets op als het een afgekeurd doelpunt is.. wat gaan ze dan doen als iemand alleen op doel afkan, maar onterecht afgevlagd worden? hem opnieuw laten vertrekken ofzo?
zo een situatie is totaal nie relevant...

pieterm
19 augustus 2005, 22:07
Heel dien offside-handel afvoeren :p zount terug wa spannender maken.

Hoeveel keer gaan ze dat nu nog aanpassen ... ?

daboykefke
19 augustus 2005, 23:22
Heel dien offside-handel afvoeren :p zount terug wa spannender maken.

juist niet :)

Red_Dog
19 augustus 2005, 23:33
Als ge die regel van offside = offside zonder uitzondering terug invoert gaat de tegenstander gewoon met 10 voor de goal staan.
Wat dan ? Kunnen ze weer zagen over anti-voetbal.

fixer187
19 augustus 2005, 23:51
Als ge die regel van offside = offside zonder uitzondering terug invoert gaat de tegenstander gewoon met 10 voor de goal staan.
Wat dan ? Kunnen ze weer zagen over anti-voetbal.

inderdaad

@fixer187 wat bedoel je?
wat bedoel ik met wat? ( quote)

Blackstone
19 augustus 2005, 23:55
Wat dan ? Kunnen ze weer zagen over anti-voetbal.hier ben ik het niet mee eens. Waarom zouden ze dan allemaal gaan verdedigen? :s Ze moeten gewoon wat beter opletten en sneller terug naar hun eigen helft lopen na een mislukte aanval. Meer verandert er toch niet?
Ik volg de visie van Time^- en wallievis: buitenspel is buitenspel, of ge nu de bal krijgt of niet. Maar moest het nu bvb overduidelijk zijn dat een speler die in buitenspelpositie staat nooit de bal zal krijgen en dat een verdediger de bal makkelijk opvangt, mag de scheids IMO gewoon laten doorspelen. Op zo'n moment heeft het toch geen enkel nut om te fluiten.

En ja, er zullen nog steeds fouten gemaakt worden door de grensrechters, imo hoort dat er wel voor een stuk bij. Uiteraard zie ik ook liever grensrechters die perfect vlaggen, maar fouten gebeuren en dat hoort gewoon bij de sport. Voetbal zou een groot deel van zen charme verliezen moesten grensrechters vervangen/geholpen worden door 1 of ander stukje techniek. Ik heb zelf al 100-den wedstrijden gespeeld dus ik weet hoe enerverend een foute beslissing van de scheids kan zijn, maar that's all part of the game :)

Red_Dog
20 augustus 2005, 00:00
Laat ik het anders stellen: dan gaat de aanvallende ploeg geen aanval durven opstarten omdat:

a) hun spits 9/10 buitenspel staat
of
b) gezien ze toch buiten de verdedigingsgordel van de tegenstander blijven zal er minder spanning zijn.

Nee, ik ben voorstander van de wait-and-see-regel.
Vond het heerlijk bvb tijdens SVZW - Standard hoe iemand een pas krijgt, doorspeelt en de spits door de verdediging glipt omdat alle verdedigers aan het letten waren op de andere spits die terug aan het wandelen was.

wallievis
20 augustus 2005, 11:54
hier ben ik het niet mee eens. Waarom zouden ze dan allemaal gaan verdedigen? :s Ze moeten gewoon wat beter opletten en sneller terug naar hun eigen helft lopen na een mislukte aanval. Meer verandert er toch niet?
Ik volg de visie van Time^- en wallievis: buitenspel is buitenspel, of ge nu de bal krijgt of niet. Maar moest het nu bvb overduidelijk zijn dat een speler die in buitenspelpositie staat nooit de bal zal krijgen en dat een verdediger de bal makkelijk opvangt, mag de scheids IMO gewoon laten doorspelen. Op zo'n moment heeft het toch geen enkel nut om te fluiten.

En ja, er zullen nog steeds fouten gemaakt worden door de grensrechters, imo hoort dat er wel voor een stuk bij. Uiteraard zie ik ook liever grensrechters die perfect vlaggen, maar fouten gebeuren en dat hoort gewoon bij de sport. Voetbal zou een groot deel van zen charme verliezen moesten grensrechters vervangen/geholpen worden door 1 of ander stukje techniek. Ik heb zelf al 100-den wedstrijden gespeeld dus ik weet hoe enerverend een foute beslissing van de scheids kan zijn, maar that's all part of the game :)

ma wat ik niet snap aan die positie-offside van nu (als dat ondertussen alweer niet veranderd is) is dat je kunt scoren terwijl je eignelijk offside stond. neem nu speler van ploeg A staat achter verdedeging van ploeg B, ploeg a speelt een lange bal, die speler die in offside staat doet geen beweging naar de bal, hinderd niemand, een ander iemand van ploeg A die geen offside stond pakt die bal, schiet, de keeper redt, die die wel offside stond neemt de bal aan en scoort, ik vind dit absoluut geen faire regel zo, want dat wil zeggen dat de spelers die gewoon offside staan en continu wachten op zo'n ballen in het voordeel zijn, daarom wil ik terug naar offside is offside

fixer187
20 augustus 2005, 12:54
Als die speler die de bal terug krijgt nog steeds offside staat wordt die goal echt wel afgekeurd en is de verdedeging echt wel serieus aan het slapen. Als de verdedeging terug keert is de goal geldig...

Mayh3M
20 augustus 2005, 13:29
Nu ja, van deze regel moeten we ons momenteel toch nog niets aantrekken :)
En vorige week ook een paar nieuw regels gehoord:
Identiteitsbewijs niet bij = niet spelen.
Oorbellen,sieraden,e.d. moeten uit, ze mogen niet meer afgeplakt worden.