PDA

Volledige versie bekijken : Skoda

evil aardappel
15 augustus 2005, 22:11
Ben van plan misschien een skoda te kopen, is niet duur, vind het wel een mooi design (ext. en int.) en veel functies, en aangezien ik het nut niet inzie om snelle auto's te kopen met veel pk's( buiten het feit dat je dan meer tax moet betalen). Vandaar ziet skoda mij er wel een deftig merk uit... .
Zijn er mensen die rijden met dit merk en er opmerkingen over willen geven?

Ik ben helemaal onervaren op vlak van auto's etc. vandaar dat ik aan jullie vraag of dit wel een goed idee zou zijn... zijn er merken die meer aan te raden zijn of waarvan jij een mooie break weet? (2de hands als het een dure prijs heeft)

Het gaat hem dus over de Skoda New Octavia Combi en ben van plan er redelijk wat mee te reizen.

Pic 1 (http://www.germancarfans.com/news/2040923.007/2040923.007.1L.jpg)
Pic 2 (http://skoda.dimko.ru/images/cars/general/octavianew2.jpg)
.

Morpheus
15 augustus 2005, 22:12
Ben van plan misschien een skoda te kopen, is niet duur en veel functies, aangezien ik het nut niet inzie om snelle auto's te kopen met veel pk's( buiten het feit dat je dan meer tax moet betalen) ziet skoda mij er wel een deftig merk uit... .

Ik ben helemaal onervaren op vlak van auto's etc. vandaar dat ik aan jullie vraag of dit wel een goed idee zou zijn... zijn er merken die meer aan te raden zijn of waarvan jij een mooie break weet? (2de hands als het een dure prijs heeft)

Het gaat hem dus over de Skoda New Octavia Combi en ben van plan er redelijk wat mee te reizen.

Het enige wat ik daarop wil zeggen is... :niceone:

Serieus, dat is een perfect nuchtere keuze.
Degelijk wagen voor een degelijke prijs.

En ziet er nog deftig uit ook de nieuwe octavia.
Dus... niet twijfelen imo en volledig voor gaan.

mvg

ShoveS
15 augustus 2005, 22:18
op m'n werk rij ik wel af en toe eens met zo'n skoda en dat is zeker niet slecht hoor, voor een heel degelijke prijs , geen poespas !

lttuvix
15 augustus 2005, 23:31
hmmm maat van me heeft die auto gekocht vorig jaar... enigste problemen waren kinderziektes zoals olielampke die brand terwijl er nog genoeg olie inzit enzo

ma voor de rest is da een goede auto...

Dakantochnie
15 augustus 2005, 23:46
Da's een Passat voor de prijs van een Golf, voluit voor gaan! ;)

eniac
16 augustus 2005, 00:33
Da's een Passat voor de prijs van een Golf, voluit voor gaan! ;)

Uhh, een Octavia bevindt zich volop in de Golf/Astra/307/... klasse en is qua grootte dan ook vrij gelijkend aan die modellen. Hij staat op Golf-onderstel btw.
Prijs ziet er op het eerste zicht ook vrij gelijkend uit aan een Astra Break.

Dakantochnie
16 augustus 2005, 00:36
Uhh, een Octavia bevindt zich volop in de Golf/Astra/307/... klasse en is qua grootte dan ook vrij gelijkend aan die modellen. Hij staat op Golf-onderstel btw.
Zo'n Octavia is veeel ruimer dan een Golf break hoor. ;)

eniac
16 augustus 2005, 00:40
Logisch, de huidige Golf Break is nog een (kleinere) Golf 4.

eniac
16 augustus 2005, 00:53
Hm, als ik zo eventjes een standaard Astra Break naast een Octavia Break configureer (met 1.7CTDI 105PK (Astra) /1.9TDI 102PK (Octavia)) komt die Astra er nog 1000 euro goedkoper uit (16.800 euro vs 17.800 euro voor de Octavia). Zoveel lijkt het verschil me ook niet in standaarduitrusting, en anders kan je dat met die €1000 prolly wel gelijktrekken, of overgaan naar het Enjoy uitrustingsniveau dat €1000 duurder is en enkele mooie goodies telt, waaronder airco waarop je nog 1000 euro moet bijbetalen op de Octavia.

Denk dat ik toch maar voor de Opel zou gaan, met die prijzen in het achterhoofd.

evil aardappel
16 augustus 2005, 01:14
Hm, als ik zo eventjes een standaard Astra Break naast een Octavia Break configureer (met 1.7CTDI 105PK (Astra) /1.9TDI 102PK (Octavia)) komt die Astra er nog 1000 euro goedkoper uit (16.800 euro vs 17.800 euro voor de Octavia). Zoveel lijkt het verschil me ook niet in standaarduitrusting, en anders kan je dat met die €1000 prolly wel gelijktrekken, of overgaan naar het Enjoy uitrustingsniveau dat €1000 duurder is en enkele mooie goodies telt, waaronder airco waarop je nog 1000 euro moet bijbetalen op de Octavia.

Denk dat ik toch maar voor de Opel zou gaan, met die prijzen in het achterhoofd.

Met opties etc. erbij komt de skoda weer 1000 goedkoper uit :p... 't is een twijfelgeval.

Mij favoriete break is de volvo v50 (2dehands dan), maar de onderdelen blijven duur (bij herstel enzo) en de tax zal ook hoger liggen zeker... .

EDIT: de prijsklasse van de renault break ligt ook redelijk laag, nog meer twijfel :p.

exo
16 augustus 2005, 01:52
Is van de VAG groep he, dus slecht kan dat al niet zijn. ;)

Dakantochnie
16 augustus 2005, 01:55
Logisch, de huidige Golf Break is nog een (kleinere) Golf 4.
Maar wel even duur als die Skoda. :)

CAS
16 augustus 2005, 02:04
Ben van plan misschien een skoda te kopen, is niet duur, vind het wel een mooi design (ext. en int.) en veel functies, en aangezien ik het nut niet inzie om snelle auto's te kopen met veel pk's( buiten het feit dat je dan meer tax moet betalen). Vandaar ziet skoda mij er wel een deftig merk uit... .

.

Goede keuze, maar er is wel een reden waarom ze iets goedkoper zijn dan VW. Dus verwacht niet dezelfde kwaliteit. Nuja, tzijn maar kleinde zaken ze, servo zal iets zwaarder aanvoelen, versnellingsbak iets ruwer, ... maar allemaal zaken die verwaarloosbaar zijn.
Wat je met een Skoda wel hebt is dat de verkoopwaarde lager ligt. M'n vader heeft ook een Seat ipv VW en bij verkoop merk je het nu wel. Maar anders prachtige bak voor zijn geld, hoewel ik zeker ook eens naar Opel zou kijken zoals Eniac zei. Test ze beiden eens hé, zo merk je wel wat je verkiest.

eniac
16 augustus 2005, 08:58
Met opties etc. erbij komt de skoda weer 1000 goedkoper uit :p... 't is een twijfelgeval.

Hoe bedoel je dan in opties? De Enjoy (2e uitrustingsniveau) van Opel bevat al een airco en is even duur als het instapniveau bij de Skoda, waar je geen airco hebt (die je voor 1100 euro kunt bijbestellen)...

Nijntje
16 augustus 2005, 11:06
Een Octavia break is een "b-merk" van volkswagen.

Deze wagen heeft vrijwel dezelfde kwaliteiten als de Volkswagen Passat.
Enige dat sommige mensen tegen zou houden hiermee te rijden is. "Het is een Skoda"
Ik vind dat persoonlijk temps passé. De wagen is schitterend uitgerust voor prachtige prijs.
Lage onderhoudskosten, lekker vinnige motoren, mooi verbruik & zeer goede afwerking.
Sorry maar een Astra Break kan hier heus NIET aan.
Vergelijk een Octavia maar met een Vectra break.

eniac
16 augustus 2005, 11:26
Lage onderhoudskosten, lekker vinnige motoren, mooi verbruik & zeer goede afwerking.
Sorry maar een Astra Break kan hier heus NIET aan.
Vergelijk een Octavia maar met een Vectra break.

Hahahaha :)

Echt, een Octavia hoort naast een Astra, niet naast een Vectra of Passat. Leer die segmenten nu toch eens herkennen mensen.
Kleine edit: de Octavia staat op Golf-onderstel, heeft een identieke wielbasis als de Golf, dewelke veel kleiner is dan die van de Astra (uit zich in binnenruimte). Hoe zou je dat dan met een Vectra of Passat kunnen vergelijken, die nog eens groter zijn?

En waarom zou die Astra Break daar niet aankunnen? Iets kleinere koffer maar wel een grotere wielbasis dus meer binnenruimte voor de inzittenden, afwerkingskwaliteit is erg goed (hij wordt er niet voor niks voor geprezen). Onderhoudskosten zullen nauwelijks hoger liggen dan bij die Skoda imho.

En wel erg grappig dat je over motoren begint. Die Skoda wordt meest verkocht in 1.9TDI-trim, de welbekende tractormotor. De motoren van de Astra zijn wel iets verfijnder; 1.3CDTI met 90PK (fiscaal gewoon onklopbaar voor dat vermogen), 1.7CDTI met 100PK, en de top-notch 1.9CDTI met 120/150PK. Verbruik van de 100PK-versie? Identiek aan die ruwe 1.9TDI-motor.

angelus2002
16 augustus 2005, 12:19
Zit er standaard geen DSG zesbak in de Octavia? In ieder geval, onderstel versnellingsbak en nog wat andere zaken komen uit de Golf V, die daar reeds hun degelijkheid bewezen hebben. Motor doet het goed, maar is geen top-notch. Maar, de 1.7CDTi van Opel is dat zeker ook niet, en maakt minstens evenveel lawaai. Wil je een betere motor, ga dan voor de 2.0 in je Skoda. Betaal je iets meer, maar is zeker de investering waard.

Kijk ook naar de standaard aanwezigheid van veiligheids zaken. ESP, ABS (zal wsl beide wel standaard zijn), ... Ik dacht dat de Octavia op dat gebied beter scoorde...

In ieder geval, hier 2 leuke linkjes:
http://www.autozone.be/col/auto/art/pag/OopelastrabreakBL25092004.jsp
http://www.autozone.be/col/auto/art/pag/OskodaoctaviaGV04122004.jsp

greetz

eniac
16 augustus 2005, 12:32
Zit er standaard geen DSG zesbak in de Octavia?

Neen.

Maar, de 1.7CDTi van Opel is dat zeker ook niet, en maakt minstens evenveel lawaai.

I beg to differ. Een stille is het niet, maar niets komt op niveau van die 1.9TDI.

Wil je een betere motor, ga dan voor de 2.0 in je Skoda. Betaal je iets meer, maar is zeker de investering waard.

Of voor de 1.9CDTI in de Astra, die wel top notch is (al vaak geprezen). Goedkoper in taksen, en dat is een pluspunt tov de 2.0TDI.
edit: eigenlijk zou ik de 1.7CDTI sowieso laten vallen en kiezen tussen de 90PK 1.3CDTI, of de 1.9CDTI.

Kijk ook naar de standaard aanwezigheid van veiligheids zaken. ESP, ABS (zal wsl beide wel standaard zijn), ... Ik dacht dat de Octavia op dat gebied beter scoorde...

Misschien iets, ik weet het niet goed, maar met het verschil van €1000 kan je dat wel gelijktrekken denk ik. Het zal alleszins vrij close zijn.

edit: uit die links:

Met deze Combi neemt Skoda onder meer de Peugeot 307, de Opel Astra break en de Ford Focus Clipper in het vizier. Ook binnen de VW-groep kaapt Skoda met dit product klanten weg.

Laat dit nu duidelijk zijn... ;)

Morpheus
16 augustus 2005, 13:21

No way... minstens de ruimte van een passat of vectra.
Grote en ruime wagen.

Nu ja, segmentoverlapping is zoieso schering en inslag.

eniac
16 augustus 2005, 14:03
No way... minstens de ruimte van een passat of vectra.
Grote en ruime wagen.

Ma kerel, denk toch eens na!

Hoe ga jij de ruimte van een Passat creëren in een wagen die een zoveel kleinere wielbasis heeft? Zoek de lengte/breedte/hoogte cijfers op op autoweek, ik heb geen zin om het voor jou te doen. Het enige waarin die Octavia beter is dan zijn klassegenoten (307/Astra/whutever) is een iets grotere koffer, en dat komt door de kleinere wielbasis: zo is er namelijk meer kofferplaats achter de wielen. Het gaat ten koste van iets minder beenruimte voor de inzittenden. Het zuiverste bewijs dat de wielbasis de oorzaak is van de grotere koffer, en dat de ruimte in de auto eigenlijk gelijk is, is als je de zetels neerklapt: de laadruimte is dan nagenoeg gelijk.

Wielbasis van Octavia/Astra/Vectra: 258cm / 270cm / 283(!!) cm
Lengte van Octavia/Astra/Vectra: 457cm / 452cm / 484(!!) cm
Max bageruimte van Octavia/Astra/Vectra: 1620l / 1590l / 1850(!!) l

Laat het duidelijk zijn dat die Vectra in een klasse apart zit en dat de Astra en Octavia elkaar weinig ontlopen, de Astra met een klemtoon op langere wielbasis, de Octavia met klemtoon op bagageruimte.

Nogmaals, volgens autozone:

Met deze Combi neemt Skoda onder meer de Peugeot 307, de Opel Astra break en de Ford Focus Clipper in het vizier. Ook binnen de VW-groep kaapt Skoda met dit product klanten weg.

Niks te segmentoverlapping, de Octavia is een loepzuivere C-segmenter.

edit: ik ben verre van een fanboy en moest ik een nieuwe kopen, de Octavia zou op mijn lijstje staan naast de Astra, maar je moet alles in het juiste perspectief zien he jongens.

angelus2002
16 augustus 2005, 14:25
Mja, ik geef u gelijk dat de octavia geen concurrent is voor de passat (alhoewel... ). Heb ik nooit gezegd dacht ik...

Ligt tussen de Golf en de Passat in me dunkt. Beetje Bora klasse? Tegenwoordig is het moeilijk om te zeggen...

Morpheus
16 augustus 2005, 14:29
Ma kerel, denk toch eens na!

Hoe ga jij de ruimte van een Passat creëren in een wagen die een zoveel kleinere wielbasis heeft? Zoek de lengte/breedte/hoogte cijfers op op autoweek, ik heb geen zin om het voor jou te doen. Het enige waarin die Octavia beter is dan zijn klassegenoten (307/Astra/whutever) is een iets grotere koffer, en dat komt door de kleinere wielbasis: zo is er namelijk meer kofferplaats achter de wielen. Het gaat ten koste van iets minder beenruimte voor de inzittenden. Het zuiverste bewijs dat de wielbasis de oorzaak is van de grotere koffer, en dat de ruimte in de auto eigenlijk gelijk is, is als je de zetels neerklapt: de laadruimte is dan nagenoeg gelijk.

Wielbasis van Octavia/Astra/Vectra: 258cm / 270cm / 283(!!) cm
Lengte van Octavia/Astra/Vectra: 457cm / 452cm / 484(!!) cm
Max bageruimte van Octavia/Astra/Vectra: 1620l / 1590l / 1850(!!) l

Laat het duidelijk zijn dat die Vectra in een klasse apart zit en dat de Astra en Octavia elkaar weinig ontlopen, de Astra met een klemtoon op langere wielbasis, de Octavia met klemtoon op bagageruimte.

Nogmaals, volgens autozone:

Niks te segmentoverlapping, de Octavia is een loepzuivere C-segmenter.

edit: ik ben verre van een fanboy en moest ik een nieuwe kopen, de Octavia zou op mijn lijstje staan naast de Astra, maar je moet alles in het juiste perspectief zien he jongens.

Dan stel ik voor dat je eens erin gaat zitten :)

http://www.polet-press.si/avtofokus/images/68/skoda-octavia-combi---nosil.jpg als je dat met een astra break vergelijkt...
Qua prijs wel ja, maar qua ruimte...

Foose
16 augustus 2005, 14:35

Geef mij ook maar de Astra dan hoor :)

angelus2002
16 augustus 2005, 14:48
@morpheus:
Zulk een foto zegt natuurlijk zeer weinig, zeker als hij met een breedhoeklens getrokken is...

eniac
16 augustus 2005, 15:03
Mja, ik geef u gelijk dat de octavia geen concurrent is voor de passat (alhoewel... ). Heb ik nooit gezegd dacht ik...

I know, maar er zijn er hier genoeg die anders beweren.

Ligt tussen de Golf en de Passat in me dunkt. Beetje Bora klasse? Tegenwoordig is het moeilijk om te zeggen...

Bora = Golf met kont.

;)

eniac
16 augustus 2005, 15:05
http://www.polet-press.si/avtofokus/images/68/skoda-octavia-combi---nosil.jpg als je dat met een astra break vergelijkt...

Lol, jij baseert je op een foto met breedhoeklens getrokken (het valt echt op), ik baseer me op cijfers: lengte, wielbasis, the likes. Je kan ECHT niet zeuren ivm wielbasis hoor, de passagiers achteraan kunnen onmogelijk achter de achterwielen plaatsnemen, de passagiers vooraan kunnen onmogelijk met hun knieën naast het voorwiel zitten. Wielbasis zegt enorm veel.

Maar goed, als je je op een breedhoekfoto wil baseren, be my guest :)

ShoveS
16 augustus 2005, 17:15
passat is inderdaad veel smoother en beter afgewerkt etc, maar die skoda motortjes zijn zéker vinnig genoeg

opel zou wel ook geen slechte keus zijn, zien er ook vrij goed uit imo

Mégane
16 augustus 2005, 18:32
De Octavia Combi is perfect te vergelijken met bv een Astra Break of Mégane Grand Tour, alleen de koffer is wat groter. Maar de Octavia heeft de kortste wielbasis en dus de minste interieurruimte, qua interieurruimte moet je nauwelijks meer verwachten dan in een Golf V. De 1.9TDI is erg rumoerig, de 2.0TDI is al veel beter maar nog lang niet op het niveau van bijvoorbeeld de 1.9CDTI 150PK in de Astra.

Het is zeker geen slechte keuze, maar de concurrentie is sterk en ik zou zeker vergelijkende proefritten maken.

Gorillaz
16 augustus 2005, 19:42
http://www.autorevue.cz/files/video3/O2DSG_hq.avi

eniac
16 augustus 2005, 20:12
De Octavia Combi is perfect te vergelijken met bv een Astra Break of Mégane Grand Tour, alleen de koffer is wat groter.

De Mégane GT was ik inderdaad vergeten in het rijtje :)

(edit: en de Focus Clipper... och, er zijn er veel)

CAS
16 augustus 2005, 23:58
http://www.autorevue.cz/files/video3/O2DSG_hq.avi
Lol @ gemiddeld verbruik
Wel grappig hoe snel die toerenteller weerspringt. Vind wel dat gas en rempedaal neig dicht op elkaar staan.

evil aardappel
17 augustus 2005, 00:16
Maar de octavia is veel goedkoper dan zo'n VW passat... dusja, en ktwijfel eerder tussen Skoda NO combi, renault megane grand tour, opel astra break en 2de hands volvo v50 :D... .

De auto is zeker ook bedoelt voor in de bergen te reizen etc.

Alleszins al thnx voor de tips, zal na pp eens herchecken :).

Morpheus
17 augustus 2005, 00:19
Maar de octavia is veel goedkoper dan zo'n VW passat... dusja, en ktwijfel eerder tussen Skoda NO combi, renault megane grand tour, opel astra break en 2de hands volvo v50 :D... .

Alleszins al thnx voor de tips, zal na pp eens herchecken :).

Mja, als je vaak reist met de wagen (en zeker bergen).

Nen break met een stevige diesel ;)

ps: volvo als particulier, kan het u niet aanraden... stinkend duur qua onderhoud en onderdelen.

eniac
17 augustus 2005, 00:37
Maar de octavia is veel goedkoper dan zo'n VW passat...

Logisch als Golf-concurrent he :)

Dan zou ik niet besparen op de motor... 2.0TDI, 1.9CTDI, whutever, maar ik zou toch boven de 120KP's gaan (koppel is dan meestal ook erg goed, toch wel comfortabel voor in de bergen).
Zoals Morpheus zegt dus.

Maar dat Volvo-onderhoud blijf ik vreemd vinden. Ik ken wel enkele mensen met Volvo's (oud en nieuw) en ze klagen er toch niet over. Zal wel niet zoveel duurder zijn dan pakweg een Passat, in onderhoud. Volvo's zijn ook oerdegelijk imho, dus echt vaak zou je geen kosten mogen hebben.

Nu, die V50 ziet er imho het meest yummie uit van alle genoemde wagens (de duurste ook). Er is wel een maar, en het is een hele vette: de kofferruimte is, voor een break, ENORM beperkt. Standaard 417l zonder neerklappen van de zetels, en met neerklappen 1307l. Dat vind ik eigenlijk een pak te weinig. Hell, m'n Astra G hatchback (geen break!) heeft zonder neerklappen 370l, da's niet eens zoveel minder.

Zo'n Volvo is wel zalig qua zitmeubilair (weekje Frankrijk mee gedaan, wel nog een V40).

CAS
17 augustus 2005, 03:16
Nu, die V50 ziet er imho het meest yummie uit van alle genoemde wagens (de duurste ook). Er is wel een maar, en het is een hele vette: de kofferruimte is, voor een break, ENORM beperkt. Standaard 417l zonder neerklappen van de zetels, en met neerklappen 1307l. Dat vind ik eigenlijk een pak te weinig. Hell, m'n Astra G hatchback (geen break!) heeft zonder neerklappen 370l, da's niet eens zoveel minder.

Zeker van die kofferruimte? M'n E30 heeft 425l koffer :p genoeg om met twee in te liggen... Of op uw gemak alleen (http://img340.imageshack.us/my.php?image=dsc001389yo.jpg).

Mégane
17 augustus 2005, 07:50
Zo'n Volvo V50 is dan ook een lifestyle break, voor mensen die een break mooi vinden maar de ruimte niet echt nodig hebben. Zo'n beetje te vergelijken met de Alfa 156 SW of de BMW 3 Touring. Voor ruimte moet je zo'n auto's zeker niet kopen want de veel goedkopere Astra Break, Octavia Combi en Megane GT zijn ruimer omdat die ontworpen zijn als pakezel.

Persoonlijk vind ik de V50 erg duur en zo mooi vind ik hem niet. Hij oogt veel te smal vanachter en Volvo is geen premium merk zoals Audi of BMW waarvoor je al snel enkele duizenden Euro's meer wilt betalen voor het imago. En uiteindelijk is hij gebaseerd op de veel goedkopere Ford Focus Clipper.

c3c
17 augustus 2005, 09:37
Volvo is duur voor onderhoud in de grote garages! ge moet zoeken achter een kleinere garage, dan valt dit zeer goed mee...
De V50 is idd veel te klein van koffer voor nen break, de V40 was al klein ma de V50 is nog kleiner...
Der is natuurlijk wel het mooie interieur en de zeer comfortable zetels!
ja en wat ook tegenvalt is de prijs natuurlijk

Wij rijden hier ook met Volvo ( V40 en V70 ) en eens volvo, altijd volvo;)

grtz c3c

whacker
17 augustus 2005, 11:10
om terug op het topic te komen... :)
Ik heb ne skoda fabia 1.2 (3 cilinder aluminium motorke (40kw) met 54 of 55 pk, jochei!)
Vriendelijke, behulpzame garagist (Skoda MS, Jette) en goedkoop onderhoud.
Ze antwoorden ook vrij snel op mails enzo als ge vragen hebt.
Meer moet ik niet hebben. Natuurlijk is dien 1.2 niet echt leuk om lange afstanden mee te doen maar voor de rest prima bakske. Waarmee ik wil zeggen dat ge geen 'miskoop' zult doen met ne Skoda. Alle onderdelen die ik al gezien heb zijn basically VW (buiten de carrosserie dan) dus veel kan er nie mee mis zijn.

stefanmiler
17 augustus 2005, 12:01
Ik heb mijn octavia nu 4 jaar en nog niks kosten aangehad behalve onderhoud natuurlijk, en nieuwe banden. Ik ben er zeer tevreden over, blij dat ik die gekocht heb. 't Is wel geen combi, maar de koffer van een gewone octavia is ook enorm groot.

daFour
17 augustus 2005, 12:44
octavia = passat , al eens goed dat interieur bekeken?...zeker doen , heb al eens gereden met zulke skoda en da rijd enorm zacht

Morpheus
17 augustus 2005, 13:19
octavia = passat , al eens goed dat interieur bekeken?...zeker doen , heb al eens gereden met zulke skoda en da rijd enorm zacht

http://www.euroncap.com/content/safety_ratings/ratings.php?id1=3

Euroncap beschouwt de octavia als large family car (zoals de passat) en de astra/307/golf als small family car... Zoals het ook is

beemer
17 augustus 2005, 15:07
Skoda Superb = Passat

eniac
17 augustus 2005, 16:17
Euroncap beschouwt de octavia als large family car (zoals de passat) en de astra/307/golf als small family car... Zoals het ook is

EuroNCAP maakt een fout, zo simpel is dat.

Bekijk lengte, breedte, hoogte, wielbasis, en maak zelf uw conclusies. Jullie (jij, DaFour, ...) zijn puur subjectief bezig, Mégane en ik objectief.

Of blijf gerust geloven dat een wagen van 27cm korter met een wielbasis van 25cm korter dan een Vectra toch in de klasse van een Vectra thuishoort...
Blijf gerust geloven dat een wagen met een kortere wielbasis (en quasi gelijke lengte/breedte/hoogte) dan de Astra thuishoort bij de grote wagens en de Astra bij de kleintjes...
Zoals ik al eerder zei: aan wielbasis kan je niet zeuren en deze is een zeer bepalende factor voor de ruimte in de wagen. Fact.

Soms, morpheus, valt er met jou echt niet te praten :) - je blijft cijfers straal negeren en gaat af op... Ja, op wat eigenlijk? Op een beedhoekfoto. Olé!

Morpheus
17 augustus 2005, 16:20

Bekijk lengte, breedte, hoogte, wielbasis, en maak zelf uw conclusies. Jullie (jij, DaFour, ...) zijn puur subjectief bezig, Mégane en ik objectief.

Of blijf gerust geloven dat een wagen van 27cm korter met een wielbasis van 25cm korter dan een Vectra toch in de klasse van een Vectra thuishoort...
Blijf gerust geloven dat een wagen met een kortere wielbasis (en quasi gelijke lengte/breedte/hoogte) dan de Astra thuishoort bij de grote wagens en de Astra bij de kleintjes...
Zoals ik al eerder zei: aan wielbasis kan je niet zeuren en deze is een zeer bepalende factor voor de ruimte in de wagen. Fact.

Soms, morpheus, valt er met jou echt niet te praten :) - je blijft cijfers straal negeren en gaat af op... Ja, op wat eigenlijk? Op een beedhoekfoto. Olé!

Bah... ga eens in een astra zitten en ga eens in de nieuwe octavia zitten...
En oordeel zelf.

Zal ook toeval zijn dat euroncap die in twee categoriën zet.

eniac
17 augustus 2005, 16:28
Bah... ga eens in een astra zitten en ga eens in de nieuwe octavia zitten...
En oordeel zelf

Zelf geoordeeld, weinig verschil gemerkt. Al was het meer beenruimte in de Astra dankzij de leuke extra wielbasis.

Zal ook toeval zijn dat euroncap die in twee categoriën zet.

Menselijke missers, het gebeurt.

Ga je nu echt beweren dat wagens met gelijke afmetingen in verschillende categoriën horen? Ga je nu echt beweren dat een Octavia die in alle opzichten een pak kleiner is dan een Vectra, in de Vectra-klasse hoort?

Blijf de cijfers maar negeren... :sop:

ec8or
17 augustus 2005, 16:29

idd, eniac, ontegensprekelijk mee eens! jouw cijferfacts hebben mij overtuigd, ik was eerst ook van de mening dat een Octavia qua grootte en segment thuishoorde tussen de A4 en Passat e.d. maar als je naar de cijfers kijkt zie je duidelijk dat het enkel gezichtsbedrog was, en dat deze wagen eigenlijk golf/astra-klasse is.

Morpheus
17 augustus 2005, 16:36
Skoda Octavia 1.9 TDI

lengte:
4.572 mm

Opel Astra
4.425 cm

Weet u wat 13cm is in een autosegment?

cfr: een a6 is 4.920

eniac
17 augustus 2005, 16:47
Ten eerste vergelijk je nu niet de breaks, waarover we bezig zijn al de hele tijd.

Ten tweede vergelijk je een Hatchback (Astra) met een vierdeurs (Octavia). Nogal wiedes dat de octavia langer is dan, hij bestaat niet echt in hatchbackvorm. (en okee, die octavia staat als hatchback geklasseerd, maar is eerder een sedan, zie je ook wel aan de vorm ervan).
Echter, dat maakt hem geen klasse hoger. Maar in deze vergelijking komen de extra centimeters enkel ten rekening van de koffer, niet van het interieur. De wielbasis is echter nog altijd groter van de Astra, maakt hem minstens even ruim binnenin.

Als ze met een vierdeurs-Astra gaan komen, die logischerwijze ook wat langer gaat zijn, dan ga je deze dus ook een klasse hoger vinden? Vectra-klasse?

lol :)

eniac
17 augustus 2005, 16:48
idd, eniac, ontegensprekelijk mee eens! jouw cijferfacts hebben mij overtuigd, ik was eerst ook van de mening dat een Octavia qua grootte en segment thuishoorde tussen de A4 en Passat e.d. maar als je naar de cijfers kijkt zie je duidelijk dat het enkel gezichtsbedrog was, en dat deze wagen eigenlijk golf/astra-klasse is.

Tja, Skoda zegt zelf dat het er ene voor die klasse is... Maar ja :)

Dakantochnie
17 augustus 2005, 16:57
Skoda Superb = Passat
De Skoda Superb is qua beenruimte achteraan veeel beter dan een Passat hoor. ;)

beemer
17 augustus 2005, 17:07
Daar gaat het nu niet om. Feit is dat de VAG groep de superb zelf vergelijkt/ in hetzelfde segment plaatst van de ruime gezinswagens als de passat.

Mégane
17 augustus 2005, 18:33
De Superb staat op een verlengd Passat onderstel, de Octavia op een Golf onderstel.
De lengte heeft ook niet alles te maken met de klasse. De Alfa 156 en Ford Mondeo zijn beide middenklassers hoewel de 156 slechts 4.44m lang is en de Mondeo 4.73m.

De Octavia hoort in de compacte middenklasse omdat hij gebaseerd is op een compacte middenklasser, de Golf.

whacker
18 augustus 2005, 13:45
ah om terug te komen op CAS zijn opmerking:
ik zou het raar vinden moest die servo zwaarder zijn op de skoda dan op die VW bakken. Ik heb echter nog niet met nen nieuwen octavia gereden dus ik weet het niet. Wat ik wel weet is da mijn servo (fabia) ongelofelijk licht is, de lichtste waar ik ooit heb mee gereden. Zou er dan een andere soort servo in diene Octavia zitten?

Morpheus
18 augustus 2005, 13:51
ah om terug te komen op CAS zijn opmerking:
ik zou het raar vinden moest die servo zwaarder zijn op de skoda dan op die VW bakken. Ik heb echter nog niet met nen nieuwen octavia gereden dus ik weet het niet. Wat ik wel weet is da mijn servo (fabia) ongelofelijk licht is, de lichtste waar ik ooit heb mee gereden. Zou er dan een andere soort servo in diene Octavia zitten?

geeft een onstabiel gevoel, en op de autoweg zeer ergerlijk.
Liever te weinig bekrachtiging dan teveel...

Asserti
18 augustus 2005, 14:13
voor ne keer bennek et met Morpheus eens. Ooit es met auto gereden met teveel bekrachtiging, da stuur konde op elk moment met gemak met uw pink besturen

ec8or
18 augustus 2005, 14:33
geeft een onstabiel gevoel, en op de autoweg zeer ergerlijk.
Liever te weinig bekrachtiging dan teveel...
"intelligente stuurbekrachtiging"? strakker naarmate de snelheid hoger wordt? :woohoo:

Typhon`
18 augustus 2005, 18:03
Tis toch fabia vs golf en octavia vs passat?

c3c
18 augustus 2005, 18:05
al da gezaag over tot welk segment ij behoort:p

tis gewoon een mooie auto en idem uitrusting voor zijn geld, waar ge bij VW veel meer zult kwijt zijn voor etzelfde...

Morpheus
18 augustus 2005, 18:26
"intelligente stuurbekrachtiging"? strakker naarmate de snelheid hoger wordt? :woohoo:

Als het snelheidsafhankelijk is, dan ist ok...

bah... overbekrachtiging... ik heb er de pest aan

whacker
22 augustus 2005, 02:40
voor ne keer bennek et met Morpheus eens. Ooit es met auto gereden met teveel bekrachtiging, da stuur konde op elk moment met gemak met uw pink besturen
'k vind da nogal gemakkelijk dan kunde draaien door uw had plat op 't stuur te zetten en gewoon rond te draaien (ja I know, it's not done enzo...)

SufuDesigns
22 augustus 2005, 04:55
'k vind da nogal gemakkelijk dan kunde draaien door uw had plat op 't stuur te zetten en gewoon rond te draaien (ja I know, it's not done enzo...)

hoeveel ehbd egij uwe fabia betaald ?

whacker
22 augustus 2005, 11:22
iets van een 10.000 euro
ge kunt da voor veel minder krijgen maar dan hebde van die lelijke zwarte kunststoffen bumpers enzo.
Kheb 2 opties: ABS en 4 extra luidsprekers :).
Centrale deurvergrendeling (zonder afstandsbediening) was inbegrepen in mijn model (Skoda Fabia XCeption).
ABS is standaard op alles hoger dan 1.2.
Dien 1.2 is wel niet aan te raden als ge veel lange afstanden doet ze!
<edit>: Ge kunt 'car configurator' doen op de site van Skoda, dan weet ge uwe prijs direct. Normaal krijgde hier en daar nog wel iets gratis zoals metaalkleur en ne radio ('t is wel nen el cheapo blaupunkt maja hij speelt cd's dus das al goe genoeg, kheb em trouwens al vervangen door nen Alpine omda'k MP3/WMA support wou). Momenteel zijn't nettoprijzen dus kunde er nog wa afpitsen.

boe
23 augustus 2005, 16:38
Passat - 2,0l TDI 140 pk 6v Comfortline

Lengte (mm) 4765
Breedte inclusief buitenspiegels 1820
Breedte 1746
Hoogte (mm) 1472
Wielbasis (mm) 2709
Spoorbreedte V/A (mm) 1552/1551
Elleboogbreedte (mm) 1466/1511
Koffer met opgeklapte achterbank (l) 475
Koffer met neergeklapte achterbank (l) 800
Brandstoftank (l) 70
Draaicirkel (m) 11,4
Tarra (kg) 1454
http://www.ccf.vw.be/ccf/images/vw/nd1q004.gif

Octavia (zowel de berline als de combi)
Lengte (mm) : 4572
Breedte (mm) : 1973
Hoogte (mm) : 1462
Wielbasis (mm) : 2578
Spoorbreedte V/A (mm) : 1539/1528
Elleboogbreedte (mm) : 1415/1423
Koffer met opgeklapte achterbank (l) : 560
Koffer met neergeklapte achterbank (l) : 1350
Brandstoftank (l) : 55
Draaicirkel (m) : 10,2
Tarra (kg) : 1335
http://www.ccf.vw.be:80/ccf/images/sko/nd11z30.gif

De octavia is in combi evenlang als in normale 5-deursversie (exact gelijke afmetingen). Als je dat gaat vergelijken met een 5 deurs astra/eenderwat, kom je er niet.
De passat is inderdaad een klasse hoger (~ skoda superb, maar die is wél groter dan die passat dan weer ;)), maar die octavia is imho toch de ruimste in zijn klasse, in die mate zelfs dat hij er toch redelijk bij aanleunt. Qua inter, volume dan. De passat is echter beter gebouwd, je hebt daar grotere schijfremmen, grotere velgen standaard (15 -> 16), enzoverder.

Hij staat idd op Golf V chassis, maar da's geen slechte zaak. Hij is trouwens breder dan die Golf V, en heeft gewoon meer "oversteek". Bij de golf V zit het achterwiel hélemaal achteraan, bij de octavia hangt daar vooraan en achteraan gewoon nog een stukje aan, meer is het niet.

Koop een 2.0 als het budget het toelaat, die heeft héél wat meer punch & is stil & is ook iets efficienter qua brandstofverbruik (zeker op lange afstand, door die 6-bak). Die 1.9 valt ook mee qua geluid, eniac overdrijft daar imho in. Maar de 2.0 is een pak stiller natuurlijk. Niet peugeot-stil, maar ik wil dan ook een "electric shaver" (~ sin city). Het valt écht wel mee met die nieuwe 1.9tdi, dit is niet meer dezelfde die bvb in de eerste passat zat. Die 1.9 uit de octavia, met zijn 105hp, is trouwens ook beschikbaar in die nieuwe passat !

Je koop ook best die elegance reeks imho, die heeft al heel wat moois mee voor weer weinig geld.
Ikzelf heb een 1.9tdi berline, ambiente uitvoering. Valt best goed mee, na 9000km nog steeds niets dat tegenvalt.

Als je van plan bent om voor een benzineversie te gaan, is er binnen enkele maanden de VRS versie, 200hp. In GB zijn de prijzen trouwens weer aan het zakken (door de komst van die nieuwe vRS, om het gamma weer wat concurrentieel te maken tov Seat (cupra's) en de anderen in de VAG groep), ik verwacht hier dan ook weer een daling in de prijs. (die wagen is hier onlangs nog omhoog gegaan in prijs, hij kostte bijna 1500 euro minder begin dit jaar, toen ik kocht).

Asserti
23 augustus 2005, 17:43

da kan ik ook al met ne corsa zonder stuurbekrachtiging en met ne golf 4 ook, die imo just genoeg bekrachtigd is, maar die andere auto, Kia Opirus, da was gewoon overdreven

eniac
26 augustus 2005, 10:39
Die 1.9 valt ook mee qua geluid, eniac overdrijft daar imho in.

Ik wandel nogal veel op straat rond, en ik overdrijf daar echt niet in, ik hoor ze gewoon komen als ik er met mijn rug naartoe sta. Zelfs gloednieuwe wagens.

En op je vergelijking tussen de Octavia en de Astra: heb ik al eerder uitgelegd, de Astra is een echte hatchback, terwijl die Octavia een sedan in disguise is, natuurlijk is die dan langer. Het verschil zit dan ook enkel in de kofferruimte (zoals ik al zei: de binnenruimte zal echt niet veel schelen, gezien de wielbasis).

Waarom denk je trouwens dat in de nieuwe Autogids er een driekamp is tussen de Focus break, de Astra break en de Octavia break? Omdat ze simpelweg elkaars concurrenten in dezelfde klasse zijn...

Dan over die stuurbekrachtiging: te veel bekrachtiging is gewoon enorm hatelijk. De Pluriel van m'n ma... Amai.

Kabouter Hya
26 augustus 2005, 10:41
blijf alleen weg van die sdi's!!
vriend van mij zijn moeder heeft zo ene is echt belachelijk traag

vo de rest idd wel goeie prijs/kwaliteit

polleke
26 augustus 2005, 19:19
skoda's zijn goede wagens, de volledige ophanging is trouwens van volkswagen...
zeer degelijke auto's

whacker
27 augustus 2005, 11:04
alleen de ophanging?
ik heb al op HEEL veel onderdelen die ge normaal niet direct ziet VW/audi zien staan.
Volgens mij is da volledig VW buiten de carrosserie :p

evil aardappel
27 augustus 2005, 20:48
Waarvoor staat die nettoprijs en catalogusprijs feitelijk op die site van opel? da is €2000 goedkoper, maar ik begrijp niet waarom? Is dat een korting ofzo?

Btw. Vind de skoda new octavia combi mooier als de opel astra break, maar dit is mijn mening he :)!! Heb ze wel nog niet int echt goed bekeken.