PDA

Volledige versie bekijken : Krassen verwijderen?

Boris Barowski
10 juli 2005, 16:51
hi all,

kzit dus met een probleempje.
mijn pa heeft gisteravond bij het inrijden van een smal baantje een betonnen afsluiting geschampt met de spiegel, met als gevolg dat die nu dus gekrast is

op welke manier kan ik best die krasjes (sommige zijn toch redelijk 'diep') opvullen of toch zo goed mogelijk camoufleren ?

hebben jullie tips en trucs, wat ik juist wel en niet mag doen ?

thanks in advance
Boris

Sharur
10 juli 2005, 17:21
hi all,

kzit dus met een probleempje.
mijn pa heeft gisteravond bij het inrijden van een smal baantje een betonnen afsluiting geschampt met de spiegel, met als gevolg dat die nu dus gekrast is

op welke manier kan ik best die krasjes (sommige zijn toch redelijk 'diep') opvullen of toch zo goed mogelijk camoufleren ?

hebben jullie tips en trucs, wat ik juist wel en niet mag doen ?

thanks in advance
Boris
de kleinere krasjes tbeste met simonis(sp?) wegwerken, gewoon hard wrijven etc

de diepere zult ge prolly met zo'n klein tubetje verf moeten doen (precies zo iets voor uw nagels te lakken :P)

[deleted]
10 juli 2005, 17:43
[deleted]

daFour
10 juli 2005, 17:49
heb je soms gene foto ervan? als ne diepe kras is kunt ge om een klein retouchepotje gaan ofzo , ga naar je dealer en vraag dat voor hetzelfde kleur

alst nie te diep is kan je het miss proberen te polieren...(zolang de vernis niet weg is)

Boris Barowski
10 juli 2005, 19:13
http://users.skynet.be/bk284872/TNG-kras.jpg

toen zat de zon ambetant, als het duidelijker meot ga ik wel nieuwe pic trekken

B.

angelus2002
10 juli 2005, 19:25
simoniseeke en das weg... Waar da gij uw zorgen over maakt...
Den deze had heel wat meer moeite om zn kraske weg te krijgen:
http://www.collisionsafety.net/Allpix/Car%20post%20crash%204.jpg

Ook een betonne paaltje ;)

daFour
10 juli 2005, 19:33
simoniseeke en das weg... Waar da gij uw zorgen over maakt...

Wrijf maar :applause:

@ts : mja dat ziet er me te diep uit voor me simonis..Dat zwart krijg je wel weg zenne ermee.Kzou gewoon dat fixen met zo'n klein pulleke met verf in het kleur van je wagen.

gl!

lttuvix
10 juli 2005, 21:19
bwa, das nog het ergste niet =)
ooit zo rijoefening gedaan om te leren rijden in basvelden oefenterrein maar daar hebben die platen GEEN rubbers
en ik moe zo achteruit rijden tussen paalkes ma die stond in eerste en ik kom daar tege, ik verschiet me en ik laat ambriage los
auwch :p

P2K-
10 juli 2005, 21:27
simonis = wax en is alleen een bescherming voor uw lak en zal dus van geen kanten krassen weghalen(ja minuscule). Das een cliché dat al lang doorgaat.

Als ge krassen en vegen wegwilt gaat ge nen polish moeten aanschaffen en die heel goed inwerken en er daarna overgaan met wax. En dan nog gaat ge die er hoogstwaarschijnlijk niet uitkrijgen.

Rikkie
10 juli 2005, 21:58
simonis = wax en is alleen een bescherming voor uw lak en zal dus van geen kanten krassen weghalen(ja minuscule). Das een cliché dat al lang doorgaat.

Als ge krassen en vegen wegwilt gaat ge nen polish moeten aanschaffen en die heel goed inwerken en er daarna overgaan met wax. En dan nog gaat ge die er hoogstwaarschijnlijk niet uitkrijgen.

klopt, als de krassen door de vernislaag zijn, gaat ge ze niet meer wegkrijgen. Als ze er niet door zijn, moet ge het normaal wegkrijgen met poliermiddel (van het merk 3M hebben ze hele goede geloof ik) Ge zult er wel serieus op mogen wrijven zé!

Greetz, Rikkie

slash
10 juli 2005, 22:24
hoe kunt ge van die tikskes weg doen? Zo klein puntjes waar lak weg is. Da is met zo een potteke zoals nagellak zeker?

Foose
10 juli 2005, 22:42
Simoniseren is't ambetantigste wat er bestaat ze makker. Ge moet da ten eersten al goed kunnen (of er staan nog meer krassen) en ge hebt dan nog zo van die machientjes ook :p

P2K-
10 juli 2005, 23:05
Simoniseren is't ambetantigste wat er bestaat ze makker. Ge moet da ten eersten al goed kunnen (of er staan nog meer krassen) en ge hebt dan nog zo van die machientjes ook :p

bwa :) ik doe het anders wel graag :) resultaat achteraf is het meer dan waard.

En dan beperk ik mij niet alleen tot simoniseren. Hele wagen is een ganse dag werk.

Sharur
11 juli 2005, 00:10

lol, een cliché dat werkt en mijn ouders werkelijk gebruiken (ouders verkopen autos) :niceone:

tuurlijk gaan krassen die door de verflaag zijn niet weggaan maar dat heeft ook niemand beweerT..

P2K-
11 juli 2005, 10:57
Dan mag jij de auto van mijn ouders komen simoniseren waar er wascirkels in zitten die totaal niet door de verf zitten.

Die auto's worden hier 3keer per jaar gesimoniseerd, no fucking way da ge da daarmee uitkrijgt (en ik gebruik nu ook ni de minste producten)

Sharur
11 juli 2005, 11:36
Dan mag jij de auto van mijn ouders komen simoniseren waar er wascirkels in zitten die totaal niet door de verf zitten.

Die auto's worden hier 3keer per jaar gesimoniseerd, no fucking way da ge da daarmee uitkrijgt (en ik gebruik nu ook ni de minste producten)
cava, doetem binnen bij mn ouders hun garage (garage vermeulen in brugge) en tegen de normale prijs zullen we em simoniseren

en oe oud is uw auto, want tkan gewoon zijn da uw verflaag aangetast is na zoveel jaren em 3x per jaar te simoniseren ze :wtf:

P2K-
11 juli 2005, 11:50
cava, doetem binnen bij mn ouders hun garage (garage vermeulen in brugge) en tegen de normale prijs zullen we em simoniseren

en oe oud is uw auto, want tkan gewoon zijn da uw verflaag aangetast is na zoveel jaren em 3x per jaar te simoniseren ze :wtf:

zucht wax beschadigd uw verf ni.

auto is trouwens 9,5 jaar oud enw ordt pas de laatste 3jaar geregeld gewaxed.

en uit ervaring weet ik wel da met nen gewone wax ge da er ni uitkrijgt, geloof wa ge wilt. ( waarschijnlijk gebruiken uw ouders wel een ander soort en dan hoogstwaarschijnlijk nog machinaal )

Sharur
11 juli 2005, 11:56

auto is trouwens 9,5 jaar oud enw ordt pas de laatste 3jaar geregeld gewaxed.

en uit ervaring weet ik wel da met nen gewone wax ge da er ni uitkrijgt, geloof wa ge wilt. ( waarschijnlijk gebruiken uw ouders wel een ander soort en dan hoogstwaarschijnlijk nog machinaal )
als het er bij u nie uit geraakt zullen we prolly idd een ander gebruiken, maar niet machinaal (machinaal doet je verf meer slecht dan goed)

en het tast de verflaag wel aan bij te frequent gebruik :niceone: (staat zelf als waarschuwing op de verpakking zelf)

P2K-
11 juli 2005, 11:59
als het er bij u nie uit geraakt zullen we prolly idd een ander gebruiken, maar niet machinaal (machinaal doet je verf meer slecht dan goed)

en het tast de verflaag wel aan bij te frequent gebruik :niceone: (staat zelf als waarschuwing op de verpakking zelf)

hangt ervanaf welke machinaal ge gebruikt ( nen gewone rotary laat cirkels na idd ).

Ik weet niet welke producten jullie gebruiken maar mijn tasten de lak toch ni aan zenne (en da staat ook van geen kanten op de verpakking, wat wel zo is is dat een polish laagjes van de verf wegneemt en als ge da TE veel doet tja das er om vragen en dat doe ik ook ni... maar we hebben het over wax en dat dient enkel als beschermlaag voor de lak.

oja zou je eens willen vragen welke ze gebruiken, ben wel nieuwschierig wat er eigenlijk zoal gebruikt word in garages enzo .

-Helld0g-
11 juli 2005, 16:22

tuurlijk ni, tot ge door u beschermlaag zit

P2K-
11 juli 2005, 22:06
tuurlijk ni, tot ge door u beschermlaag zit

wtf ? wax is jusit een laag die ge over uwe lak legt... polish neemt weg wax niet ...

Zir0h
11 juli 2005, 22:11
Wij hebben ons krassen weggekregen met zo van die kleine potjes hobbyverf, ge ziet der (bijna) niks meer van. Enkel van dichtbij nog zo wat reliëf

Voor (http://users.telenet.be/The_Assman/mustang/mijn%20autos%20001.jpg)
en na (http://users.telenet.be/The_Assman/mustang/HPIM0778.JPG)

YellinD
15 augustus 2005, 01:40
Ik heb er een search over gedaan, maar niks gevonden, zodus:
Net terug van Tomorrowland, niet iedereen is even handig met een auto blijkbaar en er staan krassen op de hoek van mijn bumper... Redelijk groot stukje (4 op 8 cm of zo?) dus wil dat proberen weg te werken

Weten iemand hoe/met wat? Of moet ik het via de garage doen?

[B]Rocketeer
15 augustus 2005, 11:24
Eerst en vooral voor een antiroestlaag zorgen. Bestaan producten voor.
Daarna beginnen met polishen.
Werkt alleen maar als de kras ni te diep is (da polishen hé).

Heb zelf een kras van voor tot achter aan de linkse flank. Plezant als ge da de volgenden dag ziet :( En bij mij blijfde die dus zien. Polish of ni. Tis wel zo da ge ze van ver ni ziet, ma van dichtbij wel.

Ne "stoere" met nen sleutel ff naar achter gewandelt. Joy.

Inspecteur Jan
15 augustus 2005, 11:30
Rocketeer']Eerst en vooral voor een antiroestlaag zorgen. Bestaan producten voor.
Daarna beginnen met polishen.
Werkt alleen maar als de kras ni te diep is.

Heb zelf een kras van voor tot achter aan de linkse flank. Plezant als ge da de volgenden dag ziet :( En bij mij blijfde die dus zien. Polish of ni. Tis wel zo da ge ze van ver ni ziet, ma van dichtbij wel.

Ne "stoere" met nen sleutel ff naar achter gewandelt. Joy.

aléjom, onnozelaar. Tot da hem da is overkomt...hopelijk!!

c3c
15 augustus 2005, 12:09
kheb ook redelijk wa kleine kraskes op mijnen auto, en ge ziet da zo goe op nen zwarten eh:(

P2K-
15 augustus 2005, 13:12
aha, altijd klote als ge da voorhebt. Anyway afhankelijk van de diiepte zulde die er wel of ni uitkrijgen.

Dit zijn de stappen die ik zou aanraden.

* Eerst eens goed wassen
* Meguiars ScratchX (met de hand aanbrengen, niet machinaal want daar is het ni vo gemaakt) (echt een vreet goed product voor krassen etc. heb ik al veel krassen uit de wagen van mijn ouders mee gehaald)
* Een goeie polish
* En vergeet achteraf uwe wax er maar ni terug over te doen anders is uw verf daar onbeschermd :)

Als ge het er zo me de hand ni uit krijgt kunde nog machinaal proberen maar alles hangt af hoe diep ze is he.

En een tip die voor iedereen wel geld: breng alles aan met een foam kussentje en werk NIET in cirkels anders gaat ge die zien in uwe lak (zeker bij zwarte auto's)

Oja me diene scratchX moogde nekeer zo hard wrijven da ge van uw leven nog ni gedaan hebt zi :p Hoe harder en sneller ge wrijft, hoe meer ge eruit krijgt.
Zo heb ik mij doodgewreven aan mijn ouders hunne achterbumper lol. Resultaat mag er wel zijn :niceone:

@c3c: ik heb hier ergen in een topic( ik denk de sticky waar ge uwe wagen mocht posten, ma ben ni zeker ) volledig mijn werkgang geplaatst, hoe ik te werk ga om mijne zwarte auto (http://users.telenet.be/beires/auto/zwarte/Detail) er elke week als nieuw te laten uitzien.

Sharur
15 augustus 2005, 13:41
http://games.telenet.be/forum/showthread.php?t=338153

ps. kheb nu pas uw vraag op die thread gelezen P2K
we gebruiken Plastic Conditioner 39B van Auto Glym (voor rubber randen, spiegel"kassen" etc) en 02 Superglym van Auto Glym (voor lak)
allemaal manueel btw, niet machinaal

YellinD
15 augustus 2005, 13:48
Merci voor de tips allemaal en voor de link naar de andere thread sharur
Had precies ook eens op krasjes moeten zoeken ;)

Aan het werk dan maar...

P2K-
15 augustus 2005, 14:08
http://games.telenet.be/forum/showthread.php?t=338153

ps. kheb nu pas uw vraag op die thread gelezen P2K
we gebruiken Plastic Conditioner 39B van Auto Glym (voor rubber randen, spiegel"kassen" etc) en 02 Superglym van Auto Glym (voor lak)
allemaal manueel btw, niet machinaal

Super Glym is een polish(en da moogde dus ni te veel doen idd), gebruiken jullie achteraf geen wax om erover te zetten ?

[B]Rocketeer
15 augustus 2005, 14:11
Ah der was al andere thread over.
Zelfs ni gezien :$

Kheb ze maar bij elkaar gevoegd. Kwestie van al de tips samen te zetten

sexymofo
15 augustus 2005, 15:24
Mijne staat vol steenslag. Da ge da met simonis wegkrijgt is zeker een mythe.

AaronSlater002
15 augustus 2005, 16:01
ike natuurlijk ook zo nen dommerik geweest om zin eigen auto te wassen..
allé ik was al autos van toen dak klein was mor khad nieuwe spons gekregen.. blijkbaar een zeer slechte echter.. want na een goede wasbeurt stond met auto vol met schrammen enzovoort..
wat kan je hieraan doen om dit opte lossen.. tis nen antric black (metal )& je ziet het nogal goed in zonlicht é..
Dat simoniseren lost dat mn problemen op?
kzou het op gans de auto laten doen

amdr
15 augustus 2005, 18:38
Nagelak?

c3c
15 augustus 2005, 19:03
aha, altijd klote als ge da voorhebt. Anyway afhankelijk van de diiepte zulde die er wel of ni uitkrijgen.

Dit zijn de stappen die ik zou aanraden.

* Eerst eens goed wassen
* Meguiars ScratchX (met de hand aanbrengen, niet machinaal want daar is het ni vo gemaakt) (echt een vreet goed product voor krassen etc. heb ik al veel krassen uit de wagen van mijn ouders mee gehaald)
* Een goeie polish
* En vergeet achteraf uwe wax er maar ni terug over te doen anders is uw verf daar onbeschermd :)

Als ge het er zo me de hand ni uit krijgt kunde nog machinaal proberen maar alles hangt af hoe diep ze is he.

En een tip die voor iedereen wel geld: breng alles aan met een foam kussentje en werk NIET in cirkels anders gaat ge die zien in uwe lak (zeker bij zwarte auto's)

Oja me diene scratchX moogde nekeer zo hard wrijven da ge van uw leven nog ni gedaan hebt zi :p Hoe harder en sneller ge wrijft, hoe meer ge eruit krijgt.
Zo heb ik mij doodgewreven aan mijn ouders hunne achterbumper lol. Resultaat mag er wel zijn :niceone:

@c3c: ik heb hier ergen in een topic( ik denk de sticky waar ge uwe wagen mocht posten, ma ben ni zeker ) volledig mijn werkgang geplaatst, hoe ik te werk ga om mijne zwarte auto (http://users.telenet.be/beires/auto/zwarte/Detail) er elke week als nieuw te laten uitzien.

wow uwen auto ziet er goe uit:applause:

heb thread gevonden en ga die sprax wax ook eens gebruiken:)
merci voor de info

grtz c3c

sexymofo
15 augustus 2005, 22:59
Mijn bumpers zijn in koetswerkkleur. Mag ik die dan ook mee simoniseren of niet want eronder is kunststof.

P2K-
15 augustus 2005, 23:03
Natuurlijk moogt ge die mee doen :) Kan echt geen kwaad zenne

mathieu
16 augustus 2005, 02:08
schure, plamure, spuite

eniac
16 augustus 2005, 10:51
Godverdoeme, heb ik efkes een patat vol in mijn gezicht gekregen (of zo voelt het toch aan).

Eergisteren een aantal uur gespendeerd aan het bewerken van de wagen. Product: Motip Colour Polish Black. "Herstelt de kleur, brengt glans terug, bedekt lichte krassen".

Okee, volledig volgens de aanwijzingen aan het werk gegaan: eerst gewassen, gespoeld, afgedroogd, vochtige doek genomen en de polish ingewreven, laten opdrogen, afgepoetst met een droge propere doek. In de garage gedaan, zodat er geen zonlicht op zat.

Vanmorgen rijdt mijn vriendin er voor de eerste keer mee buiten en ik werd misselijk gewoon, de hele wagen staat vol met een soort poetscirkels, maar het zijn geen scharten ofzo (zelfs geen kleine). Gaat er niet af als ik er met een droge doek over gaat.

Wtf moet ik nu? Gaat dit af als ik hem was?

edit: glad is hij wel, in dat opzicht is het wel geslaagd.

CFK
19 augustus 2005, 19:30
Godverdoeme, heb ik efkes een patat vol in mijn gezicht gekregen (of zo voelt het toch aan).

Eergisteren een aantal uur gespendeerd aan het bewerken van de wagen. Product: Motip Colour Polish Black. "Herstelt de kleur, brengt glans terug, bedekt lichte krassen".

Okee, volledig volgens de aanwijzingen aan het werk gegaan: eerst gewassen, gespoeld, afgedroogd, vochtige doek genomen en de polish ingewreven, laten opdrogen, afgepoetst met een droge propere doek. In de garage gedaan, zodat er geen zonlicht op zat.

Vanmorgen rijdt mijn vriendin er voor de eerste keer mee buiten en ik werd misselijk gewoon, de hele wagen staat vol met een soort poetscirkels, maar het zijn geen scharten ofzo (zelfs geen kleine). Gaat er niet af als ik er met een droge doek over gaat.

Wtf moet ik nu? Gaat dit af als ik hem was?

edit: glad is hij wel, in dat opzicht is het wel geslaagd.

vanwaar dat van die vochtige doek komt weet ik niet, en ik denk dat het dus ook daaraan ligt.
als ge uwen auto simoniseert of met polish behandelt nooit met water mengen want dan krijgt ge een smerige boel.
was hem eerst nog eens ofzo, maak dat hij goed droog is, laat hem nog wat drogen desnoods voor ge eraan begint en simoneer/polish hem daarna nog eens met een droge doek en wrijf hem direct ook weer af met een droge doek, niet laten inwerken ofzo...
(werk in carrosserie, you can trust me ;))

P2K-
19 augustus 2005, 20:58
vanwaar dat van die vochtige doek komt weet ik niet, en ik denk dat het dus ook daaraan ligt.
als ge uwen auto simoniseert of met polish behandelt nooit met water mengen want dan krijgt ge een smerige boel.
was hem eerst nog eens ofzo, maak dat hij goed droog is, laat hem nog wat drogen desnoods voor ge eraan begint en simoneer/polish hem daarna nog eens met een droge doek en wrijf hem direct ook weer af met een droge doek, niet laten inwerken ofzo...
(werk in carrosserie, you can trust me ;))

natte doek is enorm af te raden idd. indrogen kan geen kwaad, da beinvloed alleen maar de moeilijkheid waarmee ge het eraf krijgt achteraf. Maar als ge ni te dik hebt gewerkt moet ge het er zowieso vrij goed afkrijgen

CFK
20 augustus 2005, 13:22
natte doek is enorm af te raden idd. indrogen kan geen kwaad, da beinvloed alleen maar de moeilijkheid waarmee ge het eraf krijgt achteraf. Maar als ge ni te dik hebt gewerkt moet ge het er zowieso vrij goed afkrijgen
idd, als ge het laat indrogen krijgt ge het er moeilijk af en daarom is het gewoon af te raden, imo geeft dat toch niet meer effect of ge het laat drogen of niet
als het dan toch ingedroogd is een je krijgt het er niet meer af, best gewoon wat nieuwe wax opsmeren, eens opnieuw open wrijven en er dan afhalen, dan komt het allemaal mee

exo
22 augustus 2005, 11:59
Gisteren aan het sms'en terwijl dak oprit opreed en het was al donker enja... schaar met de spiegel tegen het huis, kmag nog van geluk spreken dak de wielkassen niet geraakt heb (hoop ik toch, straks eens kijken) want die steken er ferm ver uit aan mijn wagen.
Nu sebiet de schade eens opmeten maar tzal wel best hard zijn aan die spiegel, wsl met der tijd 2dehands een andere spiegel zoeken vrees ik, kzal straks eens fotos trekken.
:)

Oblivion
18 oktober 2006, 13:34
best oude topic dat ik hier naar boven haal, maar bon, better late then never

een aantal weken terug heeft er een of ander stuk randdebiel tegen mijne nieuwe wagen gezeten... uiteraard goed gekrast :( hoewel de schade al bij al nog meevalt

maar heb nu echter gemerkt dat er ook een deeltje 'afgeschuurd' is op m'n achterbumper (audi A3, plastieken achterbumper in koetswerkkleur)

Nu is m'n vraag... mag je op zulk materiaal met polish komen? Of is er een manier om plastiek te herstellen...

Aangezien ik niet direct zin heb om de gehele achterbumper te laten vervangen voor een schram van 5 cm