PDA

Volledige versie bekijken : parkeren "auto-delen" plaats, boete?

Sharur
14 augustus 2005, 01:22
ja kheb vandaag blijkbaar dus mn eerste boete opgelopen, al weet ik zelf nog niet goed waarom :unsure:

een maat en ik gingen gaan poolen in brugge (22u, dus na 19u .. na 19u isser dus zoiezo gratis parkeren) en ik parkeer mn auto op een plaats waar er zo'n metalen "hindernis"/barriere is maar deze stond naar beneden (dus moesten niet om duwen ofzo), schuin voor deze parkeerplaats (welke gelegen was op een volledige parkeer-rij) stond een bord met "AUTO DELEN" en daarboven een "P" in een blauwe achtergrond
ik had/heb hier nog nooit van gehoord en aangezien er nergens een verbod stond heb ik hem daar dus laten staan

toen we terugkwamen en instapten kwamen 2 politieagenten in uniform naar de auto,
ik deed mijn ruitje naar beneden en deze conversatie volgde :

agent: mag ik even uw identiteitskaart, u weet waarvoor het is?
ik: *neem identiteitskaart* euh neen ik weet niet waarom sorry, waarvoor?
agent: u heeft zo'n metalen barriere naar beneden geduwt voor te parkeren, geef toch maar uw identiteitskaart
ik: *ik geef identiteitskaart* nee deze was reeds naar beneden
*agent schrijft adres en naam ofzo over op blaadje*
agent: u zal een pv'tje ontvangen
ik: ok, maar mag ik vragen waarom?
*agent wandelt naar achterkant auto en noteert nummerplaat ofzo*
ik: meneer? meneer?
*agent wandelt weg*

weet iemand hier wat ik gedaan heb voor een pv te ontvangen? hoeveel deze pv normaal zal kosten (zaterdag om 1u werd boete geschreven)? hoe lang het normaal duurt eer ik die pv kan verwachten in de bus? en of ik een kans maak op op de pv te schrijven dat ik niet akkoord ga met uitleg die ik hier gegeven heb? of raden jullie aan gewoon de boete te betalen?

dank bij voorbaat :P

Demonneken
14 augustus 2005, 01:32
ja kheb vandaag blijkbaar dus mn eerste boete opgelopen, al weet ik zelf nog niet goed waarom :unsure:

een maat en ik gingen gaan poolen in brugge (22u, dus na 19u .. na 19u isser dus zoiezo gratis parkeren) en ik parkeer mn auto op een plaats waar er zo'n metalen "hindernis"/barriere is maar deze stond naar beneden (dus moesten niet om duwen ofzo), schuin voor deze parkeerplaats (welke gelegen was op een volledige parkeer-rij) stond een bord met "AUTO DELEN" en daarboven een "P" in een blauwe achtergrond
ik had/heb hier nog nooit van gehoord en aangezien er nergens een verbod stond heb ik hem daar dus laten staan

toen we terugkwamen en instapten kwamen 2 politieagenten in uniform naar de auto,
ik deed mijn ruitje naar beneden en deze conversatie volgde :

agent: mag ik even uw identiteitskaart, u weet waarvoor het is?
ik: *neem identiteitskaart* euh neen ik weet niet waarom sorry, waarvoor?
agent: u heeft zo'n metalen barriere naar beneden geduwt voor te parkeren, geef toch maar uw identiteitskaart
*ik geef identiteitskaart*
*agent schrijft adres en naam ofzo over op blaadje*
agent: u zal een pv'tje ontvangen
ik: ok, maar mag ik vragen waarom?
*agent wandelt naar achterkant auto en noteert nummerplaat ofzo*
ik: meneer? meneer?
*agent wandelt weg*

weet iemand hier wat ik gedaan heb voor een pv te ontvangen? hoeveel deze pv normaal zal kosten (zaterdag om 1u werd boete geschreven)? hoe lang het normaal duurt eer ik die pv kan verwachten in de bus? en of ik een kans maak op op de pv te schrijven dat ik niet akkoord ga met uitleg die ik hier gegeven heb? of raden jullie aan gewoon de boete te betalen?

dank bij voorbaat :P

Als je niet akkoord gaat met de boete kan je altijd protest aantekenen. Maar zonder onafhankelijke getuigen ga je niet veel kunnen doen vrees ik. Moest je verzet aantekenen en in het ongelijk gesteld worden dien je de boete + evenuele gerechtskosten te betalen.

Ik veronderstel niet dat je 150 euro gaat moeten betalen voor een parkeerovertreding dus imo zou ik gewoon betalen. Normaal mag je niet parkeren op plaatsen met zo'n metalen structuur. (alhoewel ik hier de exacte situatie niet ken)

Sharur
14 augustus 2005, 03:10
Als je niet akkoord gaat met de boete kan je altijd protest aantekenen. Maar zonder onafhankelijke getuigen ga je niet veel kunnen doen vrees ik. Moest je verzet aantekenen en in het ongelijk gesteld worden dien je de boete + evenuele gerechtskosten te betalen.

Ik veronderstel niet dat je 150 euro gaat moeten betalen voor een parkeerovertreding dus imo zou ik gewoon betalen. Normaal mag je niet parkeren op plaatsen met zo'n metalen structuur. (alhoewel ik hier de exacte situatie niet ken)
dus protest aantekenen zonder onafhankelijke getuigen haalt prolly nieks uit?
hopelijk idd minder dan 150, da zou imo wa teveel zen :P
en hoe lang duurt da gemiddeld tegen dajje die boete in uw brievenbus krijgt?
en weet iemand iets over de wettelijke toepassing van da "auto-delen" gedoe?

is blijkbaar iets van gratis parking voor car-poolende mensen uit omgeving, dus kan me voorstellen da mn overtreding zelfde is als parkeren op plaats die enkel voor bewoners is :/
ma da wistek dus totaal nie tot ek et opgezocht eb, oe kan ne mens nu al die nieuwe acties enzo beginne leren :/

[B]Rocketeer
14 augustus 2005, 09:46
Tis hier ook eerste keer dak er van hoor dat ze zoiets hebben.

Auto delen hadek wel verstaan onder: carpoolen.
Das zo weer een ver-nederlandstaling (of hoe noemen ze da).

Ma voorwa dient dan die metale barrière??
Als ge daar wilt staan moette da indrukken ofzo??
En als ge weg rijdt, krijgde dat dan terug omhoog?

Wadak bizar vind, ge zijt met 2 man in uwe wagen gestapt?
Carpoolen is toch vanaf 2 man of meer?

Misschien eens vragen op http://wegcode.be/forum

[DarkTerror]
14 augustus 2005, 10:13
carpoolen? em spreekt over biljart denk ek :)

[B]Rocketeer
14 augustus 2005, 10:44
']carpoolen? em spreekt over biljart denk ek :)

Jaja, ze zijn gaan poolen, ma op bord van parkeerplaats stond "Auto delen" -> carpoolen :p

Kwestie van verwarring :D

Preske
14 augustus 2005, 11:44
eerst en vooral protest anavragen en ook uitleg bijvragen.

he tlijkt wel alsof ze heel den tijd zitten wachten hebben tot ge daar aankwam :sop:

[B]Rocketeer
14 augustus 2005, 12:22
eerst en vooral protest anavragen en ook uitleg bijvragen.

he tlijkt wel alsof ze heel den tijd zitten wachten hebben tot ge daar aankwam :sop:

Hoe kunnen ze anders weten of em carpoolde of ni ;)
Als ze hem ni zien toekomen, weten ze da ni. En wachten ze wel af als ze weer tijd over hebben :naughty:

Sharur
14 augustus 2005, 13:14
mja da car poolen is enkel voor bewoners ofzo, mss da ze controle ebbe gedaan op nummerplaat da et nie van in de buurt was? :unsure:

nuja, volgens een gast dak ken isset omda ze denken dak die barriere omlaag gedaan eb, ma die stond al omlaag, en raad em aan da op die boete te schrijven.. de kans zit der dan idd wel in dak de gerechtskosten ga moeten betalen, ma da zal maar zo'n 20 euro zijn?

want 150 euro (volgens renaat landuyt ofzo) voor zo'n parkeerboete vindek serieus belachelijk

Sharur
14 augustus 2005, 14:35
http://www.cambio-carsharing.com/cambio/carsharing/nl/2/stdws_thema/intro/intro0.html

blijkbaar was da standplaats voor zo'n auto, ben dus slachtoffer van een belachelijke organisatie die nieens success heeft :doh:
en nergens vindek dus sinds wanneer da is eh, zen wij verondersteld da gewoon direct te weten?

MilM
14 augustus 2005, 14:39
Ik heb er alleszinds ook nooit van gehoord
Nuja, da die agent zomaar wegga, zonder naar uw verhaal te willen luisteren ...
Kon dan evengoe toch nog eens geluisterd hebben. Ging er waarschijnlijk wle niets aan veranderen.

Sharur
14 augustus 2005, 14:43
Ik heb er alleszinds ook nooit van gehoord
Nuja, da die agent zomaar wegga, zonder naar uw verhaal te willen luisteren ...
Kon dan evengoe toch nog eens geluisterd hebben. Ging er waarschijnlijk wle niets aan veranderen.
kwou nie mn verhaal vertellen, kwou weten wrom ek bestraft wordt

em zal prolly zelf nie geweten ebben voor wa da bord diende enzo..

simpele duif
14 augustus 2005, 14:48
dat ze dan toch een parkeerverbod zetten, met daaronder: uitgezonderd auto delen ofzo :confused:
hoe kan een mens dat nu weten?

slash
14 augustus 2005, 15:25
ga zeker al ne foto trekke van da bord zoda ge da kunt late zien als ze u iet vrage

Preske
14 augustus 2005, 17:11
Rocketeer']Hoe kunnen ze anders weten of em carpoolde of ni ;)
Als ze hem ni zien toekomen, weten ze da ni. En wachten ze wel af als ze weer tijd over hebben :naughty:

weet ik, maar hebben ze daar echt geen andere, dringende dingen te doen ipv op de loer teliggen om een onnozel ticketje uit te schrijven?

[B]Rocketeer
14 augustus 2005, 17:18
weet ik, maar hebben ze daar echt geen andere, dringende dingen te doen ipv op de loer teliggen om een onnozel ticketje uit te schrijven?

Blijkbaar ni...

Sharur
16 augustus 2005, 16:39
ik ben dus blijkbaar wel degelijk in fout, ik wist niet dat vennootschappen met winstbejag een verkeersplaats konden opeisen op de openbare weg (privatisering van de openbare weg iemand?)

nuja, hier is een foto van de plaats en een van het verkeersbord
http://members.lycos.co.uk/elcura/pics/misc/IMG_0267.JPG
http://members.lycos.co.uk/elcura/pics/misc/IMG_0265.JPG

[B]Rocketeer
16 augustus 2005, 17:02
ik ben dus blijkbaar wel degelijk in fout, ik wist niet dat vennootschappen met winstbejag een verkeersplaats konden opeisen op de openbare weg (privatisering van de openbare weg iemand?)

nuja, hier is een foto van de plaats en een van het verkeersbord
http://members.lycos.co.uk/elcura/pics/misc/IMG_0267.JPG
http://members.lycos.co.uk/elcura/pics/misc/IMG_0265.JPG

Ah, der hangt nog een bord onder. Precies reclame.

Ah zo, tegenwoordig moette al bellen en reserveren voor een parkeerplaats.
Begint wel erg te worden zo.

Ja, ge moet da maar weten.

lttuvix
16 augustus 2005, 17:09
lol nog nooit gehoord van zulke borden

mss ooit zo nen plaat komen "auto renoveren" parkeert ge die daar en krijgde zon gerenoveerde auto terug (h)

$anka
16 augustus 2005, 17:55
vreemd bord ze.

kheb net even men broer (flik) zen verkeerscode boek vastgepakt. en ik vin daar niks in over da bord. en ik kan mij ook ni herineren dat dat ooit in mijn theorie boekske gestaan heeft

ma wss zal da ooit ne keer int staatsblad gestaan hebbe, en aangezien elke belg word verondersteld dat te lezen ....

Radiance
16 augustus 2005, 18:08
K zou maar es opzoeken of het effectief in 't staatsblad staat (het zal nu wel ze, maarja) , als het dan toch niet zo is dan kon jij onmogelijk weten (nu eigenlijk ook niet) dat dat bord betekende dat jij daar niet mocht staan.

Staat het er toch in, doe geen moeite denk ik, dat haal je prolly niet.

Feignasse
16 augustus 2005, 18:19
Zie www.cambio.be

Met steun van de EU, partners oa. De Lijn en MIVB.
Cambio is blijkbaar een VZW, dus niet zomaar een privé-bedrijf dat voor eigen zak een deel van de openbare weg in beslag neemt. Bekijk het maw maar alsof je je geparkeerd hebt op een bushalte ;)

En PS: niet alles komt in het Belgisch Staatsblad. Voor provinciale en gemeentelijke aangelegenheden moet je de lokale bronnen checken...

Duc
16 augustus 2005, 18:54
KB 1/12/1975 art 70.2.1.3° (http://www.wegcode.be/wet.php?wet=1&node=art70)
In dit specifieke geval bord E9a met onderbord vallende onder
a) een opschrift kan aanduiden:
*de categorie van voertuigen voor dewelke het parkeren voorbehouden is.

Maw: you're f***ed... :sad:

Ps: Het enige wat je kan betwisten is de som die je moet betalen... bij mijn weten is dit een gewone parkeerovertreding van 50€... de uitzonderingsbepaling die daarin voorziet is het parkeren op een plaats voor mindervaliden of bus/tramhalte, al de andere parkeerovertredingen op voorbehouden plaatsen vallen onder de gewone tarifering. (LINK (http://www.wegcode.be/wet.php?wet=27&node=art2))

lttuvix
16 augustus 2005, 19:29
ik was es aant denken

je ziet het bord CAR SHARING

er staat een auto, wa denk je? je kan deze auto lenen voor een ritje?

iaw, ik zou gewoon die auto stelen en mee rijden en nadien zeggen stond toch car sharing op, delen weet je wel is dit geen communistische staat? ^^

=CID=Drone
16 augustus 2005, 19:43
aanvechten zou ik zeggen :)

ik weet ook wel dat een bord onder een ander ( P 'gehandicapt bord' ) wilt zeggen dat deze voorbehouden is voor gehandicapten.

maar niet iedereen is gekend met de term "auto delen" dus gij kunt niet weten ( veronderstel ik ;) ) dat da voor dat bepaald doeleinde is.

als ik mij nie vergis moete zulke borden voor de parking ( voetpad is wel small , maar ale :p ) geplaats worden, dit om alle verwarring en problemen te vermijden :)

*edit*

ff foto duidelijker bestudeerd

denk dat ze zelf in de fout zijn ( wie da bord geplaats heeft ), aangezien da bord links van de parkeerplaats staat kunt ge als gewone mens NIET weten op welke plaats dit slaagt, de 1e, 2e, 3e, ... ? ( afsluiting heeft toch nie veel zin )

men zou een bord moeten geplaats hebben met bepaalde lengte en ne pijl

-P-auto delen-3m =>-

men had ook een aantekening op de grond kunnen aanbrengen,bv de grond blauw kunnen verven + de letter P aan brengen in het wit, dan valt dit op dat dit een bijzondere parkeer plaats is.

Skoebiedoe
16 augustus 2005, 20:14
Is klaar en duidelijk dat hem in de fout gaat.
Hij parkeert op een voorbehouden plaats aangeduid met dat bord en dat ijzeren geval.
Dus doen gelijk de meesten doen.Uw boete stilzwijgend betalen en uithuilen in een hoekske. :) )

marcel
16 augustus 2005, 20:33
waarschijnlijk is dat een parkeerplaats voor gedeelde wagens. dus géén carpoolen. wat bedoel ik dan? in sommige steden zijn er wijken waar de gemeente een wagen voorziet, en aan de buurtbewoners een sleutel van die wagen ter beschikking stelt (tegen betaling waarschijnlijk). die wagen wordt dan "gedeeld" door die mensen, meestal voor om de beurt boodschappen of dergelijke te doen.

Sharur
16 augustus 2005, 23:35
ff foto duidelijker bestudeerd

denk dat ze zelf in de fout zijn ( wie da bord geplaats heeft ), aangezien da bord links van de parkeerplaats staat kunt ge als gewone mens NIET weten op welke plaats dit slaagt, de 1e, 2e, 3e, ... ? ( afsluiting heeft toch nie veel zin )

men zou een bord moeten geplaats hebben met bepaalde lengte en ne pijl

-P-auto delen-3m =>-

men had ook een aantekening op de grond kunnen aanbrengen,bv de grond blauw kunnen verven + de letter P aan brengen in het wit, dan valt dit op dat dit een bijzondere parkeer plaats is.
Dit is het argument ook ongeveer dat hier (http://wegcode.be/forum/viewtopic.php?p=149364) en als verdere discussie ook hier (http://www.wegcode.be/forum/viewtopic.php?t=10160) gevoerd wordt, ik vraag me af wat er van zal komen

@ Satan's ass, in beide links smijten ze ook met quotes uit het wetboek etc die in mijn voordeel staan :unsure:

we zullen zien

Duc
17 augustus 2005, 00:49
Ik ben de thread ook aan het volgen op wegcode.be hoor... ;)
Probleem is dat je niet echt kan voorspellen wat de interpretatie van het politieparket zal zijn in deze zaak... ik kan wel een gokje wagen hoe dit WAARSCHIJNLIJK zou verlopen als de zaak in Gent behandeld wordt. (daar werk ik namelijk bij de lokale flikken dus ik ken de redeneringswijze van het politieparket daar goed, één van mijn ex-liefjes werkt daar)

Je krijgt een onmiddelijke inning van de verbaliserende inspecteur in kwestie (50€)
Als je die weigert gaat het pv, samen met jouw argumenten en eventuele visuele overtuigingsstukken (foto's die je genomen hebt) naar het parket, waar men je argumenten in 99% van de gevallen niet eens leest (werkdruk ligt veel te hoog daarvoor) en je doodgewoon een voorstel tot minnelijke schikking van 60€ toestuurt.
Als je die ook weigert krijg je een mooi briefje thuisgeleverd waarbij je uitgenodigd wordt op de politierechtbank om je zaak te verdedigen... en nu is het zuiver gokken... naar mijn bescheiden mening zal de politierechter je uitkafferen dat je zijn kostbare tijd aan het verprutsen bent voor zo'n prutsdossiertje (hij zal je bvb vragen of hij niet beter preventief je rijbewijs afneemt alvorens je iemand overhoop rijdt - vermits je totaal stekeblind bent en de borden die overduidelijk bij die bepaalde parkeerplaats horen niet gezien hebt, net zoals je blijkbaar niet doorhad dat die metalen barriere daar met een bepaalde reden geplaatst is)... het kan natuurlijk evengoed zijn dat de rechter net de nacht ervoor eens goed op zijn vrouw, zijn maitresse of de "geile dochter van de buren" heeft gezeten en dat hij na het aanhoren van jouw argumenten begripvol is en je kostenloos wandelen stuurt... maar dat is zuiver nattevingerwerk, ik heb geen glazen bol waarmee ik in de toekomst kan kijken. :D

Ps: gelieve bovenstaande met een licht humoristische ondertoon te lezen... :cool:

Sharur
17 augustus 2005, 07:29
Ik heb het bord gezien, ik vond het gewoon een onduidelijk bord. En die barriere stond naar beneden, en ik weet nogsteeds niet of deze volgens de wet dan ook geld als verboden te parkeren.

17 augustus 2005, 11:12
kunt er niets aan doen, iedereen op Belgisch grondgebied is geacht de wet te kennen.
Als het in het staatsblad gestaan heeft hebt ge geen verhaal ertegen.
Gewoon boete betalen en ni meer gaan staan is de boodschap, kunt er niets tegen beginnen, echter kunt ge wel eens gaan reclameren bij de zonechef over de onbeleefdheid van de politieagent.

$anka
17 augustus 2005, 11:40
echter kunt ge wel eens gaan reclameren bij de zonechef over de onbeleefdheid van de politieagent.

die u dan ook is vriendelijk uitlacht en de deur uitstuurd

[B]Rocketeer
17 augustus 2005, 12:03
Ook discussie gevolgd op wegcode.be

Plakaat taxi en CD kennen we ja.
Maar de plakaat "auto delen".

Ik versta hieronder: car pooling <- uw wagen delen met anderen.
In amerika is hievoor op autosnelwegen en speciala rijstrook voor voorzien.

En hier betekent "auto delen", da ge een autooke voor ff int stad te rijden kunt gaan horen bij een maatschappij. Zeeeer ondeluidelijk vindek :(

Maja die metal barrière zegt eigenlijk alles al. Ook al is die naar beneden :s

butcher.2810
17 augustus 2005, 12:22
normaal gezien moet de persoon die met de auto rijd van auto delen da ijzer stuk zelf naar omhoog zetten een (ex)vriendin van mij rijd daar ook mee en diene auto staat int stad in gent
als die da spel ni omhoog doet heeft die geen parking want dan staat daar altiojd iemand anders op en kan zij buitengegooid worden bij die organisatie
misschien kunt ge da ook wel voorleggen dat da spel normaal opmhoog moet zijn

Sharur
17 augustus 2005, 16:53
kunt er niets aan doen, iedereen op Belgisch grondgebied is geacht de wet te kennen.
Als het in het staatsblad gestaan heeft hebt ge geen verhaal ertegen.
niemand kan echter aantonen waar en wanneer het in het staatsblad gestaan heeft, dus niet zo zeker zijn dat het erin gestaan heeft :P

Seraph
17 augustus 2005, 18:35
Rocketeer']Ah, der hangt nog een bord onder. Precies reclame.

Ah zo, tegenwoordig moette al bellen en reserveren voor een parkeerplaats.
Begint wel erg te worden zo.

Ja, ge moet da maar weten.

Ik denk dat je het niet snapt. Auto delen, betekent in de letterlijke zin van het woord, je auto delen met andere mensen. Heeft niets te maken met je parkeerplaats reserveren.
Dat betekent minder kosten aan onderhoud, benzine, etc...
Toch logisch dat ze dan wat extra voordelen krijgen van de overheid? Zoals een privé staanplaats. Wilt niet zeggen dat ze niets moeten betalen natuurlijk. Maar als particulier zoiets aanvragen omdat je voor je deur wilt staan tja good luck. :)

Sharur
17 augustus 2005, 18:37
Ik denk dat je het niet snapt. Auto delen, betekent in de letterlijke zin van het woord, je auto delen met andere mensen.
in de letterlijke zin van het woord zou het eerder dit zijn:

Ik heb een auto met 4+1 zitplaatsen. Als ik enkele vrienden meeheb, mag ik mij daar dan parkeren? Want ik deel mijn auto met m'n vrienden... Of mag ik er enkel m'n bumper en motorkap kwijt, aangezien dit delen van een auto zijn?

Seraph
17 augustus 2005, 18:40
Ik heb het bord gezien, ik vond het gewoon een onduidelijk bord. En die barriere stond naar beneden, en ik weet nogsteeds niet of deze volgens de wet dan ook geld als verboden te parkeren.

Dude die barriers staan gelijk aan privé staanplaatsen. Omlaag of omhoog parkeren daar tenzij je ervoor betaald is a big no no. Betaal die boete voor jezelf compleet belachelijk maakt. :)

Sharur
17 augustus 2005, 18:42
Dude die barriers staan gelijk aan privé staanplaatsen. Omlaag of omhoog parkeren daar tenzij je ervoor betaald is a big no no. :)
Betaal die boete voor jezelf compleet belachelijk maakt.
barrieres staan nergens in het wetboek vermeld naar het schijnt, en volgens enen op het wegcode.be forum is het zelf "verboden"

nuja, buiten dat feit ben je zelf nog totaal verkeerd bent ook.. aan mn school staan zo'n barrieres en iedereen die er school gaat mag er parkeren, heeft dus niets met betalen ervoor te maken (het is ook op een privé parking)

dus voor je jezelf compleet belachelijk maakt, hou je erbuiten (sry dak zo aanvallend reageer maar uw reply was ook allesbehalve respectvol)

Seraph
17 augustus 2005, 19:12
nuja, buiten dat feit ben je zelf nog totaal verkeerd ook.. aan mn school staan zo'n barrieres en iedereen die er school gaat mag er parkeren, heeft dus niets met betalen ervoor te maken (het is ook op een privé parking)

Je zegt het zelf "prive" parking, als je school maar laat begaan tja...

Die dingen vindt je op parkings waar auto's vrij toegang hebben.
Zodat niet bewoners, etc... niet je parkeerplaats zouden innemen. Hetzelfde geldt voor "Autodelen". Ook moet je als je die wagen deelt deze op een vaste plaats kunnen terugzetten. Zodat andere de wagen direct kunnen gebruiken, en niet eerst de halve buurt uitzoeken...
Wat ze hadden moeten doen was dat hekje terug omhoog zetten. Maar dat geeft jouw nog geen reden om er te gaan staan. :)

Zymo
17 augustus 2005, 19:14
boete betalen en inbrengen in de belastingen