PDA

Volledige versie bekijken : Wetenschappers willen vlees kweken in laboratorium

LSDsmurf
13 augustus 2005, 22:11
An international research team has proposed new techniques that may lead to the mass production of meat reared not on the farm, but in the laboratory.
Developments in tissue engineering mean that cells taken from animals could be grown directly into meat in a laboratory, the researchers say.

Scientists believe the technology already exists to directly grow processed meat like a chicken nugget.

The technology could benefit both humans and the environment.

"With a single cell, you could theoretically produce the world's annual meat supply. And you could do it in a way that's better for the environment and human health.

"In the long term, this is a very feasible idea," said Jason Matheny of the University of Maryland, part of the team whose research has been published in the Tissue Engineering journal.

Growing the meat without the animal could reduce the need to keep millions of animals in cramped conditions and would lessen the damage caused by the meat production to the environment.

Laboratory-grown meat could also be healthier, proponents say.
...
http://news.bbc.co.uk/1/hi/sci/tech/4148164.stm

Dit vind ik eigelijk wel een erg goede ontwikkeling, als dat vlees tenminste even goed en even gezond is als 'echt vlees'. Het zou positief zijn voor het milieu en het zou ook voorkomen dat miljoenen dieren in slechte levensomstandigheden moeten leven.

Ik vraag me ook wel af of vegetariërs en veganisten dat vlees zouden willen eten, aangezien het niet meer van echte dieren afkomstig is.

Avilowca
13 augustus 2005, 22:25
zolang clonen niet op punt staat is dit geen alternatief. Theoretisch interessant, maar zoiets komt er niet door op grote schaal, de economische gevolgen zouden desastreus zijn.

Bubbling Zombie
13 augustus 2005, 22:35
zolang clonen niet op punt staat is dit geen alternatief. Theoretisch interessant, maar zoiets komt er niet door op grote schaal, de economische gevolgen zouden desastreus zijn.
help, op grote schaal zou het misschien de honger uit de wereld kunnen helpen. HELP ! dat kan zomaar niet !

Avilowca
13 augustus 2005, 22:46
help, op grote schaal zou het misschien de honger uit de wereld kunnen helpen. HELP ! dat kan zomaar niet !

Op grote schaal zou het de vleesindustrie van de kaart vegen. Welke regering ga jij overtuigen om niet alleen de boeren tegen zich in het harnas te jagen ( als de boeren hier hun mond open deden zwegen de politiekers hier tot de jaren 90 ) maar ook een deel van hun inkomsten te schrappen ? De vleesindustrie is een enorme markt.

en het sarcasma mag je laten vallen.

Shade
13 augustus 2005, 22:53

Ik begrijp je connectie naar klonen niet. Voor zover ik het versta(het ding is niet nieuw, heb een paar jaar geleden al eens zoiets gelezen in KIJK) is het niet de bedoeling om dieren te kopieren maar gewoon om vlees (ie uw steak) te kweken in een bokaal. (misschien het best te vergelijken met een uit de hand gelopen tumor, maar die op zijn eentje staat)

of het economisch zo dramatische gevolgen heeft...wel voor veeboeren misschien, tenzij het in massaprocuctie komt en ge naast de legbatterijen nu een stal krijgt met grote bokalen waar uw steaks groeien.
Wees gerust de koeien zullen niet direct verdwijnen, die zijn nog steeds de gemakkelijkste melkfabrieken.(en dat zijn andere beesten dan er worden gekweekt voor het biefstuk op je bord)

Wat een interessantere vraag in dit geheel is, is wat vegetariers en veganisten van plan zijn daarmee te doen? Stort hun leefwereld ineen, of kunnen ze een omweg bedenken. ;) n/o tav de vegetariers en veganisten hier aanwezig.

Shade

democracy02
13 augustus 2005, 22:59
Op grote schaal zou het de vleesindustrie van de kaart vegen. Welke regering ga jij overtuigen om niet alleen de boeren tegen zich in het harnas te jagen ( als de boeren hier hun mond open deden zwegen de politiekers hier tot de jaren 90 ) maar ook een deel van hun inkomsten te schrappen ? De vleesindustrie is een enorme markt.
http://images.google.be/images?q=animal%20slaughter&hl=nl&lr=&sa=N&tab=wi

En wat een markt... als zo'n technologie dit kan vermijden, de pot op dan met de "wereldeconomie"

Xeromem
13 augustus 2005, 23:52
waar je al zeker van mag zijn is dat het geen positief invloed zal hebben op werkloosheid...
dit is de doodsteek voor het landbouwgemeenschap, de mensen hebben geen enkel keuze dan verstedelijken

LSDsmurf
14 augustus 2005, 00:31
waar je al zeker van mag zijn is dat het geen positief invloed zal hebben op werkloosheid...
dit is de doodsteek voor het landbouwgemeenschap, de mensen hebben geen enkel keuze dan verstedelijken
Zo'n verandering gebeurt niet op enkele maanden. Als dit er door komt zal dit waarschijnlijk nog vele jaren duren en volgens mij vallen de gevolgen voor de werkloosheid in België dan wel mee.

Je mag ook niet vergeten dat door dit op massale schaal toe te passen er ook nieuwe jobs gemaakt worden. Volgens mij gebeurd er dan eerder een verschuiving en aangezien er steeds minder jonge mensen willen boeren gaat dat IMO niet zo'n groot probleem zijn.

mathias's here
14 augustus 2005, 00:34
dit is de doodsteek voor het landbouwgemeenschap, de mensen hebben geen enkel keuze dan verstedelijkenEn wat denk je dat ze nu moeten doen? Ikzelf woon op de 'boerebuiten'. Onze straat ligt op landbouwgrond die overgekocht is door de Nieuwpoortse Volkswoning. Ik woon hier nu bijna 10 jaar.
Zo'n 5 jaar geleden stonden hier zo'n 20 huizen. Ondertussen zijn dit er al 50, en volgend jaar beginnen werken aan nog eens 15 nieuwe. (Allemaal op grond die erkend is om voor de landbouw te dienen dus)
Als je bekijkt hoeveel die landbouwers hier aan grond verloren...
Landbouwen is een beroep dat mettertijd, jammer genoeg, grotendeels verloren zal gaan ten koste van de modernisering.

Shade
14 augustus 2005, 04:13

En wie denkt ge gaat er in die labo's werken om dat vlees te laten groeien?
Dat gaat niet uit zichzelf gebeuren...dat en het feit dat als dat op industriele schaal moet gebeuren dat ge naast niet genoeg wetenschappers en laboranten gaat hebben, die mensen ook van mening zullen zijn dat het niet hun job is, dat ze wel beter te doen hebben.

Nu moet ge eveneens ook es eerlijk zijn, de landbouwgemeenschap leeft niet enkel op het rundsvlees he. eieren groeien niet aan bomen, melkt valt niet zoals regen uit de lucht en graan en groenten komen worden niet in de GB of de Nopri gemaakt.

Shade

Le Roy Landis
14 augustus 2005, 09:49
Landbouwen is een beroep dat mettertijd, jammer genoeg, grotendeels verloren zal gaan ten koste van de modernisering.

Welcome to 500 years ago! :p

Fighting Hobbit
14 augustus 2005, 11:06
Als het zou lukken zou dat prachtig zijn vind ik persoonlijk, hoewel ik denk dat we nog enkele tientallen jaren mogen wachten voor we een gekweekte steak op ons bord krijgen... (Gaia zal hier blij mee zijn)

go_ndw
14 augustus 2005, 11:32
En wie denkt ge gaat er in die labo's werken om dat vlees te laten groeien?
Dat gaat niet uit zichzelf gebeuren...dat en het feit dat als dat op industriele schaal moet gebeuren dat ge naast niet genoeg wetenschappers en laboranten gaat hebben, die mensen ook van mening zullen zijn dat het niet hun job is, dat ze wel beter te doen hebben.

Nu moet ge eveneens ook es eerlijk zijn, de landbouwgemeenschap leeft niet enkel op het rundsvlees he. eieren groeien niet aan bomen, melkt valt niet zoals regen uit de lucht en graan en groenten komen worden niet in de GB of de Nopri gemaakt.

Shade

Mensen die zeggen dat dit niet voor werkloosheid gaat zorgen denken blijkbaar niet al te helder na.

Voor elke 100 boeren dat nodig is om de vlees productie op gang te houden zullen er misschien maar 10 van die laboranten nodig zijn, of dacht je soms dat boeren ineens in een labo gaan staan?

Geef mij toch nog maar het idee van een echte, natuurlijke steak...

Preske
14 augustus 2005, 11:34
goh, ikw eet ni ze...

persoonlijk heb ik dan liever toch een steak van een echt beest op m'n bord.

voor 3dewereld landen is dit dan weer wel de oplossing. maar welke idioot gaat uit de goedheid van zen hart voor miljoenen aan hightech spul e.d. zomaar vlees beginnen te kweken voor mensen die u amper kunnen betalen met stof en stenen. (hun leiders daarentegen zullen wel antilope eten in hun met airco gekoelde paleizen...)

Bubbling Zombie
14 augustus 2005, 11:37

ermn, ze kunnen het ook gecontroleerd doen en 't exporteren naar arme landen ofzo. En trouwens, zoals preske zegt... als je de keuze hebt pak je toch echt koe/varken/....vlees zeker!

en ik zal maar hier eens reageren als eerste vegetarier in dit topic. Ik weet het niet :)

TekkaBlade
14 augustus 2005, 11:49

Evolutie...

Avilowca
14 augustus 2005, 13:17
http://images.google.be/images?q=animal%20slaughter&hl=nl&lr=&sa=N&tab=wi

de pot op dan met de "wereldeconomie"

ja kijk, een beetje gevoel voor economische realiteit kan nooit kwaad.
don't get me wrong, ik heb niets tegen deze vooruitgang aangezien haar pluspunten duidelijk zijn, maar dit is zo'n ontwikkeling die onder de duiven gaat schieten van mensen die het kapitaal en de macht hebben om ze tegen te houden.

Quxan
14 augustus 2005, 13:45
Mensen die zeggen dat dit niet voor werkloosheid gaat zorgen denken blijkbaar niet al te helder na.
Waren er vroeger zoveel meer jobs toen de mens nog met paard en kar reden? Toen had je nog hoefsmeden nodig / haver voor die beesten / strooi voor hun stal / ... Al die jobs zijn verloren gegaan.
Idem met de klippers, je had toen 10-tallen getrainde mannen nodig om zo'n schip de wereld rond te sturen, terwijl nu een 5 tal een veel groter containerschip kan bedienen.
En ga zo maar door ...

Het is gewoon evolutie.

Reaper's Curse
14 augustus 2005, 13:50
Als dit op grote schaal er doorkomt zal dat voor meer werkloosheid zorgen imo.

Voor de 3de wereld zal er niks veranderen denk ik. Er is nu voedsel genoeg om idereen te eten te geven. Maar toch worden voedseloverschotten masaal verbrand. Waarom zou dat ineens veranderen als men vlees kan kweken in een labo?

Het gedacht dat je biefstuk ergens in een labo is gekweekt ipv een echt dier komt lijkt me ook ni het meest smakelijke hoor.

Tijd zal wel uitwijzen of dit gebeurt of niet.

DeadBull
14 augustus 2005, 14:01
Het is een procedé dat wat tijd nodig heeft om te groeien, het is geen pilletje waar je water op moet doen en dat dan veranderd in een fillet pure. Om dit op een goeie manier te doen heb je gigantische oppervlaktes nodig en veel mensen om de productie te controleren. Volgens mij kan dit soort procedé de markt vernieuwen zonder dat daarbij jobs in gevaar komen. Het neemt ook het gevaar op ziektes en hormonen weg.

Maar dit is toch allemaal toekomstmuziek, het zal nog wel een aantal jaren duren vooralleer er zo'n stuk vlees gemaakt wordt.

prozackx
14 augustus 2005, 14:10
Er gaan altijd mensen zijn die echt dierlijk vlees preferen, dus er gaat altijd een markt blijven bestaan voor landbouwers, veehouders, slachters, ...

TheOrdreMan
14 augustus 2005, 14:50
Ik zou toch nog altijd liever hebben dat mijn vlees komt van een echte koe hoor. Kippen kweken we al zelfs. Ander vlees word op grote schaal geproduceerd doorheen de familie. Dus ja, voor mij geen labatorium vlees...wie weet wat zit daar allemaal in. :help:

Avilowca
14 augustus 2005, 15:08
Ik zou toch nog altijd liever hebben dat mijn vlees komt van een echte koe hoor. Kippen kweken we al zelfs. Ander vlees word op grote schaal geproduceerd doorheen de familie. Dus ja, voor mij geen labatorium vlees...wie weet wat zit daar allemaal in. :help:

Vlees dat zo zou gekweekt worden zal het enigste vlees zijn waarvan we bijna 100% zeker kunnen zijn van wat er in zit. dus dat argument gaat niet op.

Quxan
14 augustus 2005, 18:09
Ik zou toch nog altijd liever hebben dat mijn vlees komt van een echte koe hoor.
Ik niet echt, zou wel leuk zijn om een stukje biefstuk te kunnen eten dat mals is zonder doorstekt/onbetaalbaar te zijn :)

Bubbling Zombie
14 augustus 2005, 18:54

je beseft toch wel dat er families zijn die tevreden zijn als ze een stuk vlees _kunnen_ eten?

volpetrolski
15 augustus 2005, 19:28
Een fantastische uitvinding. Iets waar ik, nadat ik er voor het eerst van hoorde in het spel Elite (synthetic meat :D ), al lang op wacht trouwens. Goed voor het milieu op vele vlakken, en dat het een ramp zou zijn voor de boeren, dat weet ik zo nog niet. Zoveel werkgelegendheid bestaat er immers niet in veeteelt, en je denkt toch niet dat dat vlees enkel in labos zal worden geteeld. Daar heb je plaats en operatoren voor nodig.

klootvis
15 augustus 2005, 21:52

Ik volg je redenering als je zegt dat dit ten koste gaat van de tewerkstelling in de primaire sector (landbouw). Je argument over klonen kan ik echter niet volgen.

Eerlijk gezegd zie ik voor België geen toekomst meer weggelegd voor grootschalige veeteelt. Als je bekijkt hoe versnipperd het landbouwareaal (zeker in Vlaanderen) momenteel is, is het enige alternatief een veeteelt, gedragen door hoogwaardige technologische ingrepen. Dáár en enkel dáár ligt de toekomst voor veeteelt in Vlaanderen: een technologische veeteelt. We kunnen niet opboksen tegen andere landbouwmachten (Frankrijk bvb) als zij gaan intensiveren

Waar wil ik nu naar toe ? We moeten afstappen van het argument dat we de veehouders moeten beschermen, want de veehouderij in zijn huidige vorm zal op korte termijn helemaal uitdoven (wat ze trouwens al aan het doen is). Welke rol kunnen zij dan wel spelen in een 21e eeuw. Wanneer we een progressieve "technologisering" doorvoeren, kunnen de boeren van morgen misschien aan een vorm van "veeveredeling" doen, bvb. een zaadbank of genenbank aanleggen van runderen met eigenschappen van hoogwaardige kwaliteit: dikkere vleeskoeien, meer melkproductie etc etc ...

Het protectionisme wat nu vaak plaatsgrijpt (Frankrijk) is enkel uistel van executie voor de boeren: de enige weg voor België (en op langere termijn wss ook Europa) is die van technologische innovatie. Op de wereldmarkt spelen er andere spelers die veel sterker staan, dus moeten we ons gaan profileren op kwaliteit, niet in hoofdzaak op kwantiteit

Mvg

Klootvis

sneax
16 augustus 2005, 02:17
als er geen koeien gehouden worden om achteraf te slachten dan zijn zo ook niet meer rendabel puur voor de melk, dat wil dan zeggen dat koeien niet meer rendabel zijn en dus zal de koe uitsterven

volpetrolski
16 augustus 2005, 10:17
als er geen koeien gehouden worden om achteraf te slachten dan zijn zo ook niet meer rendabel puur voor de melk, dat wil dan zeggen dat koeien niet meer rendabel zijn en dus zal de koe uitsterven

oh boy. :cry:

Dj Sephiroth
16 augustus 2005, 12:39
Het gedacht dat je biefstuk ergens in een labo is gekweekt ipv een echt dier komt lijkt me ook ni het meest smakelijke hoor.

zo dacht ik er ook over... tis misschien ni slechter daarvoor ma tis gewoon da gedacht daarbij e... :unsure:

Shade
16 augustus 2005, 13:40
nog niet aangedacht dat er 2 soorten koeien worden gekweekt: een soort die gericht is op vleesproductie(geven wel melk maar veel minder dan melkkoeien) en koeien die gekweekt worden voor melkproductie(lever ook wel vlees maar minder dan de vleeskoeien)...
En aangezien er toch nog zoveel mensen hier zijn die het absoluut luguber vinden om vlees te eten dat niet van een beest afkomstig is...zullen de melkkoeien in de toekomst zeker wel voldoende zijn om jullie nood aan 'echt' koevlees te vullen.(doet me denken aan uitspreken zoals 'biologische groenten', alsof er andere zijn(die je kunt eten :p)....)

Shade

Tweak37
16 augustus 2005, 14:52
ermn, ze kunnen het ook gecontroleerd doen en 't exporteren naar arme landen ofzo. En trouwens, zoals preske zegt... als je de keuze hebt pak je toch echt koe/varken/....vlees zeker!

en ik zal maar hier eens reageren als eerste vegetarier in dit topic. Ik weet het niet :)

exportere naar arme landen... daar heb je duidelijk niet over nagedacht.:p
er is geen voedselproductie tekort in de wereld. We produceren meer dan genoeg voor iedereen. het probleem ligt op heel andere niveaus...

volpetrolski
16 augustus 2005, 15:36
nog niet aangedacht dat er 2 soorten koeien worden gekweekt: een soort die gericht is op vleesproductie(geven wel melk maar veel minder dan melkkoeien) en koeien die gekweekt worden voor melkproductie(lever ook wel vlees maar minder dan de vleeskoeien)...
En aangezien er toch nog zoveel mensen hier zijn die het absoluut luguber vinden om vlees te eten dat niet van een beest afkomstig is...zullen de melkkoeien in de toekomst zeker wel voldoende zijn om jullie nood aan 'echt' koevlees te vullen.(doet me denken aan uitspreken zoals 'biologische groenten', alsof er andere zijn(die je kunt eten :p)....)

Shade

en once again heeft zijne Shadigheid de situatie weer mooi verwoord. :baard: ;)

Laat me er alleen nog aan toevoegen dat het 'uitsterven van de koe' nogal een hol argument is. Dit omdat 'de koe van vandaag' een produkt is van duizenden kruisingen, en 'uitsterven van een ras' hier niet echt meer van toepassing is.

Niet dat ik iets tegen koeien heb natuurlijk. Integendeel. Koeien zijn cool! :p

volpetrolski
16 augustus 2005, 15:40
er is geen voedselproductie tekort in de wereld. We produceren meer dan genoeg voor iedereen.

Ik dacht dat dit enkel het geval was moest iedereen een vegetariër zijn. :unsure:

AkiMbO
16 augustus 2005, 18:39

Ergens is dat een vorm van natuurlijke selectie he

Hoewel het zeer erg is enzo, maar moesten die mensen die honger lijden zich even snel voortplanten zoals ze bezig zijn ZONDER de 'hongersterfte' zouden ze allicht heeel snel met overbevolking te kampen krijgen.
En daar zijn ze in die landen niet klaar voor......echt niet........

Deze post klinkt misschien grof, maar ik probeer te verwoorden wat ik dacht toen ik de jouwe las :/

klootvis
16 augustus 2005, 19:46

Hoewel het zeer erg is enzo, maar moesten die mensen die honger lijden zich even snel voortplanten zoals ze bezig zijn ZONDER de 'hongersterfte' zouden ze allicht heeel snel met overbevolking te kampen krijgen.

Deze post klinkt misschien grof, maar ik probeer te verwoorden wat ik dacht toen ik de jouwe las :/

Biologisch en evolutionair gezien klopt je opmerking mss wel, maar mogen we als mens niet trots zijn op het feit dat we het enige dier zijn dat over de mogelijkheid beschikt zich te verzetten tegen selectiedruk, dat het via technolgie die we door ons verstand tot stand hebben gebracht mogelijk is om selectie tegen onszelf af te weren (en selectie te gebruiken op al wat onze vrijheid in de weg ligt) ?

We hebben de middelen en het verstand om humane catastrofes (soms gedeeltelijk) tegen te gaan, moeten we dan aan de kant gaan staan en onverschillig zuchten: "Tja, het is de natuur hé"

Dat druist toch in tegen mijn geweten

Mvg

Klootvis

AkiMbO
16 augustus 2005, 21:26
Biologisch en evolutionair gezien klopt je opmerking mss wel, maar mogen we als mens niet trots zijn op het feit dat we het enige dier zijn dat over de mogelijkheid beschikt zich te verzetten tegen selectiedruk, dat het via technolgie die we door ons verstand tot stand hebben gebracht mogelijk is om selectie tegen onszelf af te weren (en selectie te gebruiken op al wat onze vrijheid in de weg ligt) ?

We hebben de middelen en het verstand om humane catastrofes (soms gedeeltelijk) tegen te gaan, moeten we dan aan de kant gaan staan en onverschillig zuchten: "Tja, het is de natuur hé"

Dat druist toch in tegen mijn geweten

Mvg

Klootvis

Tuurlijk druist dat ook in tegen mijn geweten, maar ik postte gewoon mijn eerste, 'objectieve' reflexredenering.
Waarom zou je iemand immers niet helpen, als je er ruimschoots de middelen toe hebt.
Maar geef toe, zo zou het zijn he ?! jammer genoeg ....

Er zou daar een enorme cultuurs-evolutie moeten worden doorgevoerd eer die hulpmiddelen hun nut zouden kunnen bewijzen, en vooral BEHOUDEN !!

We zien wel ...

TheOrdreMan
16 augustus 2005, 21:35
je beseft toch wel dat er families zijn die tevreden zijn als ze een stuk vlees _kunnen_ eten?
Ja. Voor da vlees wordt er dan ook gewerkt hoor.

Tweak37
16 augustus 2005, 23:16
Ik dacht dat dit enkel het geval was moest iedereen een vegetariër zijn. :unsure:

hm, de westerse veestapel kost handenvol geld, ik geloof dat een koe voeden 5 keer duurder is als een mens (vegetarisch) voeden.... Dus ja, onze vlees consumptie is te groot. Maar vooral dus omdat onze koeien verdomme beter worden gevoed dan veel afrikanen. En niet omdat er te weinig voedsel is, wel omdat het oneerlijk verdeeld is...

Shade
17 augustus 2005, 00:22
hm, de westerse veestapel kost handenvol geld, ik geloof dat een koe voeden 5 keer duurder is als een mens (vegetarisch) voeden.... Dus ja, onze vlees consumptie is te groot. Maar vooral dus omdat onze koeien verdomme beter worden gevoed dan veel afrikanen. En niet omdat er te weinig voedsel is, wel omdat het oneerlijk verdeeld is...
euhm dat duurder zal wss bedoelt zijn dat je met dezelfde hoeveelheid groenvoer 5 mensen kunt voeden...right? anders zou het economisch niet zo slim zijn beesten te kweken voor vlees

Shade

Tweak37
17 augustus 2005, 12:59
euhm dat duurder zal wss bedoelt zijn dat je met dezelfde hoeveelheid groenvoer 5 mensen kunt voeden...right? anders zou het economisch niet zo slim zijn beesten te kweken voor vlees

Shade

ja idd, een koe brengt natuurlijk uiteindelijk veel meer op :)

Bubbling Zombie
18 augustus 2005, 00:12

het concept natuurlijke select is al eventjes de deur uit hoor. Kunstmatige inseminatie, het in leven houden van mensen, ... allemaal natuurlijke selectie tegenwerken :niceone:

Qualistor
18 augustus 2005, 08:18

idd, zo denk ik er eigenlijk ook over, moesten er daar zoveel niet sterven van de honger ( wat jammergenoeg wel een feit is ) dan kampen deze landen met een overbevolkingsaantal, wat toch ook niet goed kan zijn denk ik ? :unsure:

grtz

Yo-Han
18 augustus 2005, 20:32
genetisch gemanipuleerde frikandellen... NJAM NJAM!!!

mathias's here
18 augustus 2005, 21:29
genetisch gemanipuleerde frikandellen... NJAM NJAM!!!zijn ze nu ook al, who'll notice the difference?

Yo-Han
19 augustus 2005, 18:32
Er zit ironie in mijn punt..frikandellen ,zwan worsten etc bezitten eigenlijk weinig ECHT zuiver vlees...meer overschot ,water ,brood

een goed echt substituut voor de volle voedingswaarde van een biefstuk vinden dat niet van een beest komt zal niet easy zijn,vegetariers moeten ook grotere hoeveelheden eten om hun nodige voedingswaarden binnen te krijgen..zelf koeien klonen vind ik eerder interessanter dan vlees laten 'groeien' of door een labo proces te maken (chemisch labo vlees, njam njam)...het verschil zult ge ook altijd smaken...zie maar naar natuurvoedingspoducten en industriele voedingsproducten

you can't fool nature,or nature will fool you back ;)

mathias's here
20 augustus 2005, 16:12
Er zit ironie in mijn punt..frikandellen ,zwan worsten etc bezitten eigenlijk weinig ECHT zuiver vlees...meer overschot ,water ,broodWist ik ook wel ;) Ik heb zelfs al ergens (vraag me niet meer wanneer of waar ze :$) gehoord dat in frikandellen oud-karton zou verwerkt zitten. :oink: :x

LSDsmurf
21 augustus 2005, 15:49
Wist ik ook wel ;) Ik heb zelfs al ergens (vraag me niet meer wanneer of waar ze :$) gehoord dat in frikandellen oud-karton zou verwerkt zitten. :oink: :x
Ik heb overlaatst nog ergens gelezen dat vroeger vleesresten (afval dus) voor frikandellen gebruikt werden maar dat ze er nu wel degelijk 'goed' vlees voor gebruiken. Geen idee wat er waar van is maar ik ga er niet wakker van liggen.

Mijn pa had vroeger een vakantiejob bij een beenhouwer en die kreeg enkele malen de opdracht om stukken van vervallen vlees af te snijden zodat het er terug goed uitzag en die dan terug in een blik te steken met een nieuw etiket erop..

Blood_Raven
23 augustus 2005, 22:35
Ow boy die gaat diep.

I approve but I can't anymore.

Mij mag je biologisch gekweekt vlees geven.
Als het even lekker smaakt: waarom niet?
En je kan met zekerheid weten wat erin zit.

En economisch?
De boeren kunnen zich misschien gaan specialiseren in deze vleesindustrie?

Persoonlijk ben ik voor genetische manipulatie en klonen.
Sommige vinden dit psychologisch onaanvaardbaar... meestal diegenen die het hardste zitten te zeuren dat iedereen gelijk zou moeten zijn.
Weljah met genetische manipulatie heb je de technologie!

Yo-Han
24 augustus 2005, 16:43
gelijkheid van recht is niet gelijk aan gelijkheid in genen hé!

waar ligt de grens als m'n het bij mensen begint te doen..wie krijgt een genetische behandeling en wie niet?als de armen er het geld en kennis niet voor hebben creeer je nog een grotere kloof ipv gelijkheid

en biologisch gekweekt vlees is meestal gewoon een bio product..ipv 10000 kippen in een hangaar vol te proppen ,kippen die wild lopen en op natuurlijke manier zich voeden,en dat smaakt idd BETER! maar labo kippen beter smaken dan kippen die in de natuur opgroeiden ? hmmmmm..kwestie van smaak zeker :)

Blood_Raven
24 augustus 2005, 22:30
gelijkheid van recht is niet gelijk aan gelijkheid in genen hé!
Genetica kan gelijkheid scheppen op een humaane manier.
Zoals het bestrijden van erfelijke ziekten.
Als dat geen gelijke rechten zijn.
Je kind zorgeloos gezond kunnen laten opgroeien zoals andere kinderen?

Tuurlijk zal de economie zich hiermee gaan moeien en zal het allemaal rond 'big bucks' draaien. 't Is het geld dat de wereld minder humaan maakt.

Yo-Han
24 augustus 2005, 23:18
goed argument, een pro..ik gaf enkel een contra

..het valt af te wachten wat later haalbaar zal zijn in de geneeskunde...

Desertfish_88
24 augustus 2005, 23:50
varkens zouden een bedreigde diersoort worden moest dit écht doorbreken.
wie wil nu een varken als huisdier? (bijna) niemand. Hoeveel varkens zie je in het wild? heeel weinig.

P.s. heb niet heel de thread gelezen, dus sorry als dit al gezegd is geweest