PDA

Volledige versie bekijken : na hoeveel pogingen rijbewijs?

chosen1
11 augustus 2005, 18:47
na hoeveel keer uw rij-examen te doen had ge uw rijbewijs?

|) ][ |V| ][
11 augustus 2005, 18:48
eerste keer theorie en eerste keer praktijk geslaagd :cool:

Morpheus
11 augustus 2005, 18:48
Theorie: 1
Praktijk: 1

SoliD
11 augustus 2005, 18:51
eerste keer theorie
eerste keer praktijk

rijschool 3 maanden.

Lucian
11 augustus 2005, 18:56
eerste keer theorie
eerste keer praktijk

rijschool 3 maanden.
tzelfde :)

Sharur
11 augustus 2005, 18:57
alles in 1x
zonder rijschool of whatever

c3c
11 augustus 2005, 18:58
theorie en praktijk ook in 1 keer:)

grtz c3c

[B]Rocketeer
11 augustus 2005, 18:59
theorie en praktijk in eerste keer erdoor

virox
11 augustus 2005, 19:08
theorie 1x

praktijk is een heel "duur" verhaal
infeite ben'k maar 1x gezakt geweest ma toch 4x mogen tjoolen naar da examencentrum.
1x mocht ik enkel maneuvers doen, op baan lag er teveel sneeuw. (kan ik nog begrijpen da'k nog es moest terugkeren)
2x gezakt, hinderen van prioritair voertuig. 'k zag te laat van waar em af kwam en ging daardoor te laat aan de kant.
3x m'n papieren waren nie meer in orde, omdat m'n voorlopig vervallen was en 'k had een nieuw aangevraagd mor gemeentehuis was ne stempel vergeten erop te zetten. (Ik reed toen ongeveer 14dagen al onwettig op baan zonder da'k et wist :x)
4x erdoor zonder 1 opmerking.

't is een duur geval geweest. Toen m'n papieren nie in orde waren kreeg ik m'n geld nog nie eens terug 'k had al alles betaalt en ie zag et pas toen we gingen vertrekken. :@ 't was nie eens mijn schuld.
Dus 'k hem mor 2 aangeduid. Sommigen vinden da precies nog grappig ook da'k zoveel mocht terug keren.

zaffah
11 augustus 2005, 19:17
eerste keer theorie
eerste keer praktijk

rijschool 3 maanden.

Tazz_
11 augustus 2005, 19:22
theorie 1x --> 39/40, 1 klein foutje
praktijk 1x --> manoeuvres waren perfect, met uitzondering van parkeren, stond ik te ver van borduur, maar mocht zonder problemen direct op de baan examen gaan doen en dat was ook zeer goed, de examinator had geen opmerkingen :D

[-AoLP-]Linkin
11 augustus 2005, 19:25
vraagsje

Van welke leeftijd kan je al theorie doen?
Is het nie van 17 jaar en een paar maanden?
Mag je dan als je slaagt in theorie,
Direct op dag dat je 18 wordt praktijk doen of niet?

Reedsh
11 augustus 2005, 19:27
theorie in 1 keer
praktrijk in 2 keer: eerste keer gebuisd op de baan omdat ik te "vluchtig" naar rechts keek bij voorrang van rechts. nuja ik moest men maneuvers niet meer opnieuw doen dus dat was wel ok, en dan 2de keer der door :)

EyeBallz
11 augustus 2005, 19:27
th & pr van den 1ste keer derdoor

ToMB
11 augustus 2005, 19:28
djeezes
3x theorie
3x praktijk :p

no comment :D

Irtimid2001
11 augustus 2005, 19:31
Theorie van 1ste keer door (3kleine foutjes d8'k), praktijk moe'k nog in september gaan doen, hopelijk ook eerste keer door eh :D

Feignasse
11 augustus 2005, 19:32
eerste keer theorie
eerste keer praktijk

rijschool 3 maanden.

Dito.

Unnamed
11 augustus 2005, 19:32
Kan iedereen meteen dan eens vermelden waar hij zijn rijexamen heeft afgelegd? Dan kunnen we eens zien ofdat er daadwerkelijk moeilijkere en makkelijkere rijexamencentra bestaan...

Feignasse
11 augustus 2005, 19:35
Rijschool Emmo (Meise)
Examencentrum Asse / Mollem

Mijn zus hebben ze daar 3 x vastgehad :D

dêsh'
11 augustus 2005, 19:35
Zowel theorie als praktijk was ik er van de 1e keer door:)

lttuvix
11 augustus 2005, 19:49
2 keer theorie 5 keer praktijk in alken grap heeft me 1500 euro gekost

eniac
11 augustus 2005, 19:50
Kan iedereen meteen dan eens vermelden waar hij zijn rijexamen heeft afgelegd? Dan kunnen we eens zien ofdat er daadwerkelijk moeilijkere en makkelijkere rijexamencentra bestaan...

Mooi doel, maar je hebt (imho) een veel grotere doelgroep nodig dan een subforum op een gamesforum om zoiets betrouwbaar te kunnen zeggen.

Ik was er zowel voor theorie als praktijk van de eerste keer door. Heb het op 9 maand gedaan met mijn vader, en erg veel kilometertjes gedaan in die periode.

Crashtestdummy
11 augustus 2005, 19:50
brommer theorie 1x gebuisd, niemeer teruggekeerd en zonder rijbewijs gereden (nog altijd)

auto theorie al 3x gebuisd, der nognie door.

bah, kem der tschijt aan aan al die stom verkeersregels :sop:

kanner iemand mij uitleggen hoe je aan een nummerplaat geraakt en toch zonder verzekering kunt rijden want da versta ik tochnie zenne, u nummerplaat krijgde toch van de verzekering zelf en als ge em afsluit moede ze teruggeven :confused:

of zegt ge dan gewoon dat uw nummerplaten gepikt zijn zodat ge dubbele krijgt?
moede een rijbewijs kunnen voorleggen aan de verzekering?

Darth-Falcon
11 augustus 2005, 19:52
brommer theorie 1x gebuisd, niemeer teruggekeerd en zonder rijbewijs gereden (nog altijd)

auto theorie al 3x gebuisd, der nognie door.

bah, kem der tschijt aan aan al die stom verkeersregels :sop:

kanner iemand mij uitleggen hoe je aan een nummerplaat geraakt en toch zonder verzekering kunt rijden want da versta ik tochnie zenne, u nummerplaat krijgde toch van de verzekering zelf en als ge em afsluit moede ze teruggeven :confused:

of zegt ge dan gewoon dat uw nummerplaten gepikt zijn zodat ge dubbele krijgt?
moede een rijbewijs kunnen voorleggen aan de verzekering?

als ge de verkeersregels nie geleerd krijgt, blijft dan ma schoon van de baan me nen auto :tongue:

Crashtestdummy
11 augustus 2005, 19:53
als ge de verkeersregels nie geleerd krijgt, blijft dan ma schoon van de baan me nen auto :tongue:khad al zonen reply verwacht maar daar hebbek dus niks aan eh :unsure:

lttuvix
11 augustus 2005, 19:55
jonge jonge jonge ge gaat moete afzien zoals ik, haal me maar in me men 5 keer praktijk voel ik me niemeer alleen

Morpheus
11 augustus 2005, 19:56
khad al zonen reply verwacht maar daar hebbek dus niks aan eh :unsure:

Doe er iets aan, en leer eens deftig!
ps: nog een tip, vraag op dit forum geen dingen meer die illegaal zijn (cfr rijden zonder rijbewijs, en andere tips)

pro_Vlaming
11 augustus 2005, 19:57
Theorie en praktijk van den eerste keer erdoor natuurlijk.

Ik ben een slimme mens, en heb heel veel praktisch inzicht. Eigenlijk logisch dat dat bij mij übervlotjes ging.
3maand rijschool btw.

DarkBone
11 augustus 2005, 20:00
theorie & praktijk van de eerste keer, al was de praktijk nipt :p

TheOrdreMan
11 augustus 2005, 20:01
Theorie en praktijk van den eerste keer erdoor natuurlijk.

Ik ben een slimme mens, en heb heel veel praktisch inzicht. Eigenlijk logisch dat dat bij mij übervlotjes ging.
3maand rijschool btw.

Sejeus, zit da ni wa strak om uwe nek of zo?

Crashtestdummy
11 augustus 2005, 20:02
Doe er iets aan, en leer eens deftig!
ps: nog een tip, vraag op dit forum geen dingen meer die illegaal zijn (cfr rijden zonder rijbewijs, en andere tips)ik vraag nie hoe ik da moet doen.

ik vraag gewoon hoe het mogelijk is dat mensen zonder verzekering, rijbewijs en papieren rijden en toch een nummerplaat hebben zoals jean-pierre van rossem deed.

die zennen auto was aangeslagen en een boete rond 600 euro...
als ge u nen wrak van nen auto koopt en ge zijt binnen het jaar nie gestekt door de flikken komt da nogal nen zak goekoper uit dan dagge al die taksen, verzekering etc betaalt.

Morpheus
11 augustus 2005, 20:04
ik vraag nie hoe ik da moet doen.

ik vraag gewoon hoe het mogelijk is dat mensen zonder verzekering, rijbewijs en papieren rijden en toch een nummerplaat hebben zoals jean-pierre van rossem deed.

die zennen auto was aangeslagen en een boete rond 600 euro...
als ge u nen wrak van nen auto koopt en ge zijt binnen het jaar nie gestekt door de flikken komt da nogal nen zak goekoper uit dan dagge al die taksen, verzekering etc betaalt.

Het interesseert mij niet!
Geen tips over hoe je dat moet doen, of ge gaat problemen krijgen!

Neem uw verantwoordelijkheid, of probeer hier alleszins geen tips te vinden om die te ontlopen.

Quilombo
11 augustus 2005, 20:04
2x theorie
1x praktijk, beide in kontich zonder rijschoolsht

theorie 1ste keer 1 vraagske teveel fout, en da was dan nog één da k terwijl ik drukte om naar de volgende vraag te gaan (k had nog 7s) da k besefte dat t fout was :eek: mja

praktijk: 1ste keer, ge moe gewoon heel voorzichtig en traagskes rijden, bij elke straat van rechts (als ge geen voorrang hebt) in 2de gaan rijden, constant heel opvallend in uw spiegels kijken enzo, stuur goe vasthoude, ... dan komt da dik in orde :)

skully25
11 augustus 2005, 20:05
brommer:
theorie: 1 keer
praktijk: 1 keer

auto:
theorie 3 keer (eerste keer haddek totaal niet geleerd, tweede keer haddek enkel 2 zware fouten maar das dus gebuisd, derde keer maar 2 kleine)
praktijk 1 keer

moto:
theorie 1 keer
praktijk 1 keer

lttuvix
11 augustus 2005, 20:06
2x theorie
1x praktijk, beide in kontich zonder rijschoolsht

theorie 1ste keer 1 vraagske teveel fout, en da was dan nog één da k terwijl ik drukte om naar de volgende vraag te gaan (k had nog 7s) da k besefte dat t fout was :eek: mja

praktijk: 1ste keer, ge moe gewoon heel voorzichtig en traagskes rijden, bij elke straat van rechts (als ge geen voorrang hebt) in 2de gaan rijden, constant heel opvallend in uw spiegels kijken enzo, stuur goe vasthoude, ... dan komt da dik in orde :)
puut u rijd te defensief probeer het volgende keer nog eens da was men derde keer geloof ik toen ze da zeide ^^

Crashtestdummy
11 augustus 2005, 20:07
buh, tis al goe kzal mennen bek houden.

alles wat dak zeg of doe is precies allemaal illegaal en verboden :doh:

wafelijzer
11 augustus 2005, 20:09
praktijk; 1keer

Ik zal de dag nooit vergeten,
maandag 4juli.
"De ergste wolkbreuk in 200jaar"
stond er in de kranten en opt nieuws.

ik moest smorgends heel vroeg gaan,
toen ik mijn maneuvres deed was het nog 'te doen', enorm regenen welliswaar.
dan vertrekken op de baan ... man toch, het begon te onweren nog nooit meegemaakt. en ik moest dan nog in godvergeten banen gaan rijden langs oude spoorwegen en tunnels etc ... waar amper plaats was om te kruisen, en geen riolen.
Toen op de grote baan, amper zichtbaarheid, op veel plaatsen konden de riolen het water niet meer slikken en enorm hinder van het water dat op de baan stond.

kom ik terug op het examencentrum, en wat blijkt?

der staat daar 20à30centimeter water over de volledige baan en het is volledig ondergelopen :crazy:
dat mens vloekte en deed, ik had gelukkig toch mijn rijbewijs.

pro_Vlaming
11 augustus 2005, 20:10
Sejeus, zit da ni wa strak om uwe nek of zo?

Ik begrijp het, mijn mindere, dat je jaloers bent. Maar stel je eens in mijn plaats voor: je doet alles perfect en iedereen is jaloers.. Ik kan er toch ook niet aan doen dat ik zo goed ben :s

lttuvix
11 augustus 2005, 20:11
Ik begrijp het, mijn mindere, dat je jaloers bent. Maar stel je eens in mijn plaats voor: je doet alles perfect en iedereen is jaloers.. Ik kan er toch ook niet aan doen dat ik zo goed ben :s
alsk u soort tegekom op straat lach ik meestal en liggen ze op de grond me een blauw oog :cool:

Morpheus
11 augustus 2005, 20:12
Zeg manneke's wat gade ermee doen :)

Niet op elkaar beginnen slaan :p

Ontopic!

Tae
11 augustus 2005, 20:13
Hier hetzelfd van den eerste keer er met alles door !

Volgens mij ben je beter dat je voor de volle pot gaat dan ben je er meestal ook in eenmaal door, want ik heb al veel mensen gezien die het op eigen houtje proberen en meestal 3x moeten terugkomen voor wat weet ik nog allemaal.

Het zal ook wel een geldklopperij zijn die rijexamens, maar een constructeur leert u alles wel alles volgens het boekje en hoe je moet rijden voor te kunnen slagen op een rijexamen !

De meeste die door de ouders worden opgeleid leren meestal ook de fouten aan en daardoor dat ze dan ook niet slagen in hun praktijk, daarvoor zijn ze geen slechte chauffeurs maar na een tijdje ben je nu een paar dingen vergeten ..........

Crashtestdummy
11 augustus 2005, 20:13
alsk u soort tegekom op straat lach ik meestal en liggen ze op de grond me een blauw oog :cool:den gewonen werkmens vs nen dikkenek

da zou ek toch graag es zien zenne :D

P2K-
11 augustus 2005, 20:16
alsk u soort tegekom op straat lach ik meestal en liggen ze op de grond me een blauw oog :cool:

morph wa werk geven :p

*ontopic ik theorie 1e keer door, praktijk 2 keer moeten doen omda er nen fietser bruusk overstak :/

pro_Vlaming
11 augustus 2005, 20:16
den gewonen werkmens vs nen dikkenek

da zou ek toch graag es zien zenne :D

wie niet sterk is moet slim zijn :p

@lttuvix: ik zou me maar kalm houden, of ik ga je darmen aan de honden voeren :cool:

Morpheus
11 augustus 2005, 20:17
Manneke's, misschien op jullie niveau:

Wie moet poepeklets

vervang de poepeklets door een warning...

Ontopic! en lief zijn voor elkaar :D

DBK
11 augustus 2005, 20:18
theorie en praktijk brommer: in 1 keer derdoor
theorie auto: in 1 keer door
praktrijk auto: tussen november en januari :)

nooit echt voor geleerd, gewoon ff boekje doorbladeren voor paar zaakjes, die theorie examens zijn gewoon logisch nadenken :)

eniac
11 augustus 2005, 20:21
Het zal ook wel een geldklopperij zijn die rijexamens, maar een constructeur leert u alles wel alles volgens het boekje en hoe je moet rijden voor te kunnen slagen op een rijexamen !

Een bekwaam chauffeur kan je ook wel volgens het boekje leren rijden. Mijn vader heeft al een man of tien leren rijden, en die hadden allemaal geen probleem om erdoor te raken.

Natuurlijk, als je een begeleider hebt die zelf veel fouten maakt en die het niet kan aanbrengen, dan vraag je om problemen.

Crashtestdummy
11 augustus 2005, 20:25

Wie moet poepeklets

Ontopic! en lief zijn voor elkaar :Dlief zijn komt ook in sm voor eh :unsure:

[B]Rocketeer
11 augustus 2005, 20:26
Een bekwaam chauffeur kan je ook wel volgens het boekje leren rijden. Mijn vader heeft al een man of tien leren rijden, en die hadden allemaal geen probleem om erdoor te raken.

Natuurlijk, als je een begeleider hebt die zelf veel fouten maakt en die het niet kan aanbrengen, dan vraag je om problemen.

En tis zoals gezegd is.
Een instructeur leer je hoe je DOOR UW EXAMEN kunt geraken.

Natuurlijk leert de instructeur u ook gewoon rijden, maar zie je in welke richting het meer uitgaat ;)

Klapke doen emt examinator enzo onderweg.
Puntjes op voorhand wijzen van: op dit punt daarop letten enzo.

Die mannen kennen immers alle parcaours vanbuiten. Zijn een 8-tal vaste parcours ofzo. JA da moet ook volgens het boekske gebeuren, ze mogen ni zomaar hunnen weg kiezen ;)

fonne
11 augustus 2005, 20:28
auto:
theorie: 1ste keer erdoor
praktijk: 3x :( laatste keer als een ouw boma gereden :D en geen een opmerking

vrachtwagen (C):
Theorie: 1ste keer erdoor
Praktijk: 1ste keer erdoor :woohoo: wel bij de maneuvers wat foutjes gemaakt, maar op de baan zei em dat het perfect was.

examens afgelegd in haasrode

eniac
11 augustus 2005, 20:40
Rocketeer']En tis zoals gezegd is.
Een instructeur leer je hoe je DOOR UW EXAMEN kunt geraken.

...

Puntjes op voorhand wijzen van: op dit punt daarop letten enzo.

Die mannen kennen immers alle parcaours vanbuiten.

Dan kan je uiteindelijk wel betwijfelen wie nu de beste leerschool heeft gehad. Diegene die met zijn vader ettelijke duizenden kilometers in het echte verkeer heeft gezeten, of diegene die met een begeleider van de rijschool enkele truukjes en moeilijke puntjes in zijn hoofd heeft gestoken...

Tazz_
11 augustus 2005, 20:44
examenroute nr. 7, in Eeklo
retesimpel blijkbaar, want kwas er meteen door en de examinator had GEEN ENKELE opmerking :eek:

GhO$T
11 augustus 2005, 20:48
theorie in 1x erdoor (zowel auto als brommer, met auto zelfs maar 1 klein foutje *trots* )
praktijk voor brommer ook direc erdoor zonder enige opmerkingen (met rijschool)
praktijk auto ook vandeneerste keer erdoor. Wel met opmerking, had volgens hem niet gekeken op een plaats waar er driehoekskes stonden op de baan om bussen voor te laten die uit een strook naast de weg kwamen.
Zo'n dingen krijg je dan voor met defensief rijden :sop: , ik wist maar al te goed hoe dat punt ineenzat (rijschool had 100 keer gezegd dat 9/10 daar passeren met examen) dus ik had al naast die busstrook ingehouden en duidelijk gekeken als er geen bussen stonden, dacht dat da wel genoeg zou zijn voor die pipo, maar nee ik moest absoluut juist aan die driehoekskes inhouden :p

is de enigste tip die u erdoor kan helpen trouwens, je moet natuurlijk alle regels kennen en toepassen maar vooral laten zien aan die kerel op uw achterbank dat je ze allemaal kent, dus overdreven inhouden en in u spiegels kijken en dergelijke. Als hij niet echt merkt dat je iets in de gaten hebt dan veronderstelt hij direct dat je het niet gezien hebt en zedde eraan voor de moeite natuurlijk.

Daedie
11 augustus 2005, 20:50

Wie moet poepeklets

Ontopic! en lief zijn voor elkaar :D

ik wil poepeklets :love: :unsure:.

ontopic: den 31ste ga ik voor mijn praktijk, hopelijk mag ik derna 1 voten :p.

wafelijzer
11 augustus 2005, 20:51
Dan kan je uiteindelijk wel betwijfelen wie nu de beste leerschool heeft gehad. Diegene die met zijn vader ettelijke duizenden kilometers in het echte verkeer heeft gezeten, of diegene die met een begeleider van de rijschool enkele truukjes en moeilijke puntjes in zijn hoofd heeft gestoken...

kuch en hoest

sowhat ? jij denkt dat rijinstructeurs geen ervaring hebben ofzo,

mijn vader heeft alle rijbewijzen die er bestaan, tot gevaarlijk en uitzonderlijke transporten van kranen toe, trailers van 25meter etc ... noem maar op.

en toch moet ik zeggen dat die 8uur bij de rijschool zeer handig waren omdat ze mij dingen toonden/leren die mijn vader niet aanleerde.

ik bedoel, er is ook nog altijd een verschil tussen ervaring hebben en het uitleggen en overbrengen. ik zag genoeg mensen bezig op de oefenterreinen die tegen hun dochter/zoon stonden te kelen dat ze X anders moesten doen maar zelf geen deftige uitleg gaven. zo van die gestapo types die direct uit den auto springen en hoog van toren blazen en alles uitleggen maar als het erop aankomt kan hun dochter het maneuvre na een half uur nog niets beter ...
terwijl die rijinstructeurs weten waarop ze moeten letten en wat ze aan nieuwe bestuurders moeten zeggen. die mensen hebben meer ervaring met leren rijden dan wie dan ook hoor ...

skully25
11 augustus 2005, 20:57
kuch en hoest

sowhat ? jij denkt dat rijinstructeurs geen ervaring hebben ofzo,

mijn vader heeft alle rijbewijzen die er bestaan, tot gevaarlijk en uitzonderlijke transporten van kranen toe, trailers van 25meter etc ... noem maar op.

en toch moet ik zeggen dat die 8uur bij de rijschool zeer handig waren omdat ze mij dingen toonden/leren die mijn vader niet aanleerde.

ik bedoel, er is ook nog altijd een verschil tussen ervaring hebben en het uitleggen en overbrengen. ik zag genoeg mensen bezig op de oefenterreinen die tegen hun dochter/zoon stonden te kelen dat ze X anders moesten doen maar zelf geen deftige uitleg gaven. zo van die gestapo types die direct uit den auto springen en hoog van toren blazen en alles uitleggen maar als het erop aankomt kan hun dochter het maneuvre na een half uur nog niets beter ...
terwijl die rijinstructeurs weten waarop ze moeten letten en wat ze aan nieuwe bestuurders moeten zeggen. die mensen hebben meer ervaring met leren rijden dan wie dan ook hoor ...

eniac is anti-rijschool, zoveel is duidelijk dus kzou geen moeite doen om hem van het tegendeel te overtuigen :p

ik heb in die 20 uur toch deftig leren rijden, en ik ben als het ware van 0 begonnen want ik kon oegenaamd nog niet met een auto overweg, vader heeft zich nooit beziggehouden om mij iets aan te leren, dus het hing allemaal van mezelf en de rijschool af, ben uiteindelijk toch schoon geslaagd voor mijn praktijk en heb nog geen enkele accident tegengekomen, zelfs nog geen banaal foutje zoals ergens tegenrijden bij parkeren o.i.d

eniac
11 augustus 2005, 21:02
Anti-rijschool? Jongens toch, jullie zijn rare jongens :)

Het enige dat ik doe is even de vraag stellen wie van beiden de waardevolste opleiding heeft gehad, iemand die met een goede (!!!) begeleider duizenden kilometers heeft gemaakt, of iemand die enkele uren in de rijschool heeft meegemaakt en een opleiding heeft gekregen die voor de helft gefocust was op het slagen van het examen.

Ben ik daarom anti-rijschool?
Leer lezen wat er staat jongens, in plaats van zo snel conclusies te trekken.

Specifiek @ wafelijzer: waar zeg ik dat rijinstructeurs geen ervaring hebben? Waar zeg ik dat ze u geen goede dingen leren? Echt, leer lezen.

skully25
11 augustus 2005, 21:07
Anti-rijschool? Jongens toch, jullie zijn rare jongens :)

uit het meeste wat ik al gelezen heb uit deze en andere rijschoolgerelateerde topics zie ik toch elke keer weer dat ge de ervaring die ge opdoet met de rijschool in twijfel trekt

vandaar :)

BelgianMini
11 augustus 2005, 21:08
eerste keer theorie
eerste keer praktijk

rijschool 3 maanden.

Idem ditto

Feignasse
11 augustus 2005, 21:16
Na mijn 18u rijles heb ik nog een groot pak kilometers afgelegd met mijn pa erbij. En zo toch nog véél bijgeleerd.

Quilombo
11 augustus 2005, 21:21
puut u rijd te defensief probeer het volgende keer nog eens da was men derde keer geloof ik toen ze da zeide ^^

ook geen 30 rijden waar ge 70 moogt eh ;)

[B]Rocketeer
11 augustus 2005, 21:22
Anti-rijschool... Tja, hangt van je begeleider af.

Weet da van nonkel die vroeger rij-instructeur, en nu examinator is.
Da er toch genoeg zijn om u gewoon doro uw examen te laten.
Personen die eigenlijk ni kunnen rijden, maar toch door hun examen geraken.

Daarvoor betaal je immers eigenlijk zoveel geld. GEwoon om door je examen te geraken. Want wees nu eerlijk: op 20u rijden emt begeleider heb je zeker niet alles gezien of geweten dan met een begeleider die jou 9maand begeleidt.

Het is immers zo dat je na die 20u zelf 3 maand rondrijdt, en dus geen raadt meer krijgt van een begeleider.

Het is echt wel oppassen met wat je zegt: rijschool zal over het algemeen beter zijn. Heb genoeg verhalen gehoord om het omgekeerde wel degelijk ook goed door te hebben ;)

Trouwens: meeste rij-instructeurs zijn niet voor her 20u systeem en dan alleen leren rijden. Zij zien het ook liever anders, en beter zoals het nu is.
Iets tussen die 9 maand en rijschool dus. Permanente opvolging enzo, ma da gaat natuurlijk gepaart met een hoger kost, aangezien je mer uren in een persoon moet steken.

Crashtestdummy
11 augustus 2005, 21:26
kging liever in den goeien ouwen tijd geleefd hebben zenne: u rijbewijs afhalen in tstadhuis, dan een bom van nen auto kopen en ge zet ermee weg. mijne pa eeft ook niks van lessen gehad en zennen eersten oto was nen opgevoerden mustang en em heeft er ook nergens nie mee tegen nen boom geplakt en kweet dattet nen fermen zot is dusja...

byter
11 augustus 2005, 21:27
theorie : 2x
praktijk : 1x

3maand rijschool

Obi-Jan
11 augustus 2005, 21:29
theorie van de 1ste keer door
bij praktijk hebbe ze mij al 2 keer bij mijn klote gehad, nu moet ik eerst 4u rijschool doen eer ik nog eens kan gaan >_>

eniac
11 augustus 2005, 21:38
uit het meeste wat ik al gelezen heb uit deze en andere rijschoolgerelateerde topics zie ik toch elke keer weer dat ge de ervaring die ge opdoet met de rijschool in twijfel trekt

Het is niet mijn bedoeling om de rijschool de grond in te boren hoor, verre van.

Maar om in toch te gaan op je woorden: hoeveel ervaring doe je effectief op met de rijschool? Je leert de techniek, je leert truukjes voor je manoeuvres en je leert de parcours voor het examen. Doe je dan ook echt ervaring op? Je leert alle techniek, maar ervaring krijg je pas door vele uren achter het stuur te zitten en vele situaties te doorlopen (ik denk dat dit toch een vrij objectief gegeven is).

Dat je er makkelijker door raakt met de rijschool, dat denk ik ook ja. Maar ik zie niet in waarom een goede begeleider, negen maand lang, een minder goed alternatief zou zijn (en als het een echt goede begeleider is, is het in mijn ogen een beter alternatief, want je kan zoveel meer kilometers doen, en uiteindelijk haal je daar je ervaring uit).

Zo, hopelijk zijn de nuances duidelijk :)

[B]Rocketeer
11 augustus 2005, 21:38
kging liever in den goeien ouwen tijd geleefd hebben zenne: u rijbewijs afhalen in tstadhuis, dan een bom van nen auto kopen en ge zet ermee weg. mijne pa eeft ook niks van lessen gehad en zennen eersten oto was nen opgevoerden mustang en em heeft er ook nergens nie mee tegen nen boom geplakt en kweet dattet nen fermen zot is dusja...

In den tijd da er x-aantal kee rminder verkeer op de baan was dan nu bedoelde ;)

zaffah
11 augustus 2005, 21:39
Rocketeer']Anti-rijschool... Tja, hangt van je begeleider af.

Weet da van nonkel die vroeger rij-instructeur, en nu examinator is.
Da er toch genoeg zijn om u gewoon doro uw examen te laten.
Personen die eigenlijk ni kunnen rijden, maar toch door hun examen geraken.

Daarvoor betaal je immers eigenlijk zoveel geld. GEwoon om door je examen te geraken. Want wees nu eerlijk: op 20u rijden emt begeleider heb je zeker niet alles gezien of geweten dan met een begeleider die jou 9maand begeleidt.

Het is immers zo dat je na die 20u zelf 3 maand rondrijdt, en dus geen raadt meer krijgt van een begeleider.

Het is echt wel oppassen met wat je zegt: rijschool zal over het algemeen beter zijn. Heb genoeg verhalen gehoord om het omgekeerde wel degelijk ook goed door te hebben ;)

Trouwens: meeste rij-instructeurs zijn niet voor her 20u systeem en dan alleen leren rijden. Zij zien het ook liever anders, en beter zoals het nu is.
Iets tussen die 9 maand en rijschool dus. Permanente opvolging enzo, ma da gaat natuurlijk gepaart met een hoger kost, aangezien je mer uren in een persoon moet steken.

als je alleen rijdt dan ga je zelfstandiger worden in het verkeer.
De rijschool leert je wel degelijk om te rijden. Het enige dat ze aanleren zijn trukjes om door de manouvers te raken maar daar blijft het bij hoor.

ik denk trouwens niet dat ze iemand gaan doorlaten die niet kan rijden. Niemand kan trouwens perfect rijden in het begin, je moet dat nog altijd wat bijschaven.

eniac
11 augustus 2005, 21:41

Nu eerlijk gezegd, de tijd om zelfstandig te worden in het verkeer heb je genoeg nadat je je rijbewijs hebt gehaald, tot die tijd ben je in een leerperiode en is het eigenlijk logischer dat je onder toezicht staat. Wie gaat je dingen leren als er niemand naast je zit?

ik denk trouwens niet dat ze iemand gaan doorlaten die niet kan rijden.

Uhh, ik ken gevallen genoeg die het tegendeel bewijzen :p

Sure, technisch gezien kan iedereen rijden...

[B]Rocketeer
11 augustus 2005, 21:44
De rijschool leert je wel degelijk om te rijden. Het enige dat ze aanleren zijn trukjes om door de manouvers te raken maar daar blijft het bij hoor.

ik denk trouwens niet dat ze iemand gaan doorlaten die niet kan rijden. Niemand kan trouwens perfect rijden in het begin, je moet dat nog altijd wat bijschaven.

Weete da feitelijk iedereen gebuisd is als ze de regels toepassen zoals het zou moeten.
Dan is er NIEMAND door zijn examen :)

En das geen verzinsel wa ik allemaal lig te vertellen.
Ik denk da als ge het van een instructeur/examinator zelf hoort, da het meer te vertrouwen is, dan iemand die er les bij heeft gevolgd.

P.S.: Ik heb dus het privilige gehad om beide te hebben. Nonkel heeft mij tips enzo gegeven op maneuvers en nog aantal dingen. En pa heft mij 9 maands begeleidt en heb darmee serieus veel km's afgelegd.

*edit*

En opt einde van die opleiding kon ik ook ni "goed" rijden hoor.
Je leert daarna pas echt rijden hoor ;)

*edit*

zaffah
11 augustus 2005, 21:44
Het is niet mijn bedoeling om de rijschool de grond in te boren hoor, verre van.

Maar om in toch te gaan op je woorden: hoeveel ervaring doe je effectief op met de rijschool? Je leert de techniek, je leert truukjes voor je manoeuvres en je leert de parcours voor het examen. Doe je dan ook echt ervaring op? Je leert alle techniek, maar ervaring krijg je pas door vele uren achter het stuur te zitten en vele situaties te doorlopen (ik denk dat dit toch een vrij objectief gegeven is).

Dat je er makkelijker door raakt met de rijschool, dat denk ik ook ja. Maar ik zie niet in waarom een goede begeleider, negen maand lang, een minder goed alternatief zou zijn (en als het een echt goede begeleider is, is het in mijn ogen een beter alternatief, want je kan zoveel meer kilometers doen, en uiteindelijk haal je daar je ervaring uit)
Zo, hopelijk zijn de nuances duidelijk :)

ik geef je volledig gelijk dat een 'goede begeleider' je het ook goed kan aanleren. Maar de rij-instructeurs leren het je ook zeker goed aan in een kortere tijd. Ik heb het ook met de rijschool geleerd, ben 2 weken geleden mijn rijexamen gaan afleggen en geloof mij ik had het parcours nog nooit gezien :)

had trouwens nog nooit zoveel doodlopende straten in heel mijn leven gezien :p

btw: als je alleen mag rijden kan je meer rijden. Je moet niet altijd vertrouwen op je ouders die klaar moeten staan voor jou. Je kan gewoon de auto nemen en vertrekken.

Je focust je te veel op de tijd. vergelijk de 3 maand niet met de 9 maand. Op die 3 maand kan je ook veel km's afleggen omdat je alleen bent en niet moet rekenen met de vrije tijd van je begeleider.

Unnamed
11 augustus 2005, 21:50
Mooi doel, maar je hebt (imho) een veel grotere doelgroep nodig dan een subforum op een gamesforum om zoiets betrouwbaar te kunnen zeggen.

Ik was er zowel voor theorie als praktijk van de eerste keer door. Heb het op 9 maand gedaan met mijn vader, en erg veel kilometertjes gedaan in die periode.

Bwan ik ben gewoon een beetje pissed off @ de Geelse rijexamencentrum. Mijn theorie was ik er door zonder 1 fout, maar ze willen me gewoon niet doorlaten voor mijn praktijk. Tis niet eens dat ik slecht rij ofzo. Ik KEN de regels. Ik zie telkens keer op keer idioten die niet kunnen rijden, en die dan blijkbaar wel een rijbewijs hebben.

Neem nu mijn eerste poging: Het was 4 uur, en ik was dus ongeveer als laatste om een praktijk af te leggen die dag. Ik moest eerst mijn maneuvers doen. Alles ging prima, en ik dacht echt van "oef, het is me gelukt", maar die kerel had dus beslist dat mijn achteruitrijden niet "vlot" genoeg was.

Ik vraag: "Maar ik was toch binnen de 3 minuten?" Hij: "Ja, maar het moest een vlotte rechtlijnige beweging zijn". Ik: "Maar ik heb toch geen paaltjes geraakt?" Hij: "Het moet gewoon vlotter..."

Whatever... Tweede keer was ik wel verdiend gebuisd. Mensen om het hoekje dicht bij zebrapad niet gezien, ok, dat was mijn schuld, maar daar ben ik niet boos om.

Derde keer was ik gebuisd vanwege 2 fouten. Als je ze fouten kunt noemen... We zaten voor een kleine rotonde, en er was niemand op de weg, behalve een auto van links die op de rotonde wou rijden. Hij reed vrij hard, dus ik beslis om even te stoppen. Hierdoor zijn we 3 seconden later op de rotonde geraakt, en dat is een zware fout.

Mijn andere fout was, dat ik de auto niet goed had bediend. Er was namelijk een felle regen, en onze ruiten begonnen wazig te worden. Ik moest een paar keer stoppen om de ramen af vegen. Na mijn examen zei mijn examinator dat ik mijn ventilatoren had moeten aanzetten. -> Zware fout.

Vierde keer was ik gebuisd omdat ik een kind op een fiets een zebrapad liet oversteken, op een voorrangsweg. Ok ok, ik was nerveus, en het eerste wat ik dacht was dat ze heel streng zijn als het aankomt op het hinderen van fietsers. Maarja, zebrapaden zijn uiteraard niet voor fietsers...

Ochja, en er was nog iets met een kat die ik had moeten zien, maar die ik niet zag waardoor ik plots moest remmen. Pfff... Ik had er gewoon over moeten rijden. Plots remmen voor dieren is geen geldige reden om "zomaar" te remmen.

Tis niet eens dat ik dom of onhandig ben ofzo. Dit is zowat het enigste (qua examens en testen dan) in mijn leven dat niet is gelukt. En ik ben het beu om zoveel geld eraan te verspillen. Het heeft me meer gekost dan een heel acedemiejaar hier op unief.

En opgeven kan ik ook al niet, omdat ik in mijn toekomst 100% zeker een auto nodig zal hebben voor mijn carriere. Wat een klote toestand. :p Diploma zonder rijbewijs staat gelijk met geen diploma hebben.

:lol:

Morpheus
11 augustus 2005, 21:52
ik geef je volledig gelijk dat een 'goede begeleider' je het ook goed kan aanleren. Maar de rij-instructeurs leren het je ook zeker goed aan in een kortere tijd. Ik heb het ook met de rijschool geleerd, ben 2 weken geleden mijn rijexamen gaan afleggen en geloof mij ik had het parcours nog nooit gezien :)

had trouwens nog nooit zoveel doodlopende straten in heel mijn leven gezien :p

btw: als je alleen mag rijden kan je meer rijden. Je moet niet altijd vertrouwen op je ouders die klaar moeten staan voor jou. Je kan gewoon de auto nemen en vertrekken.

Je focust je te veel op de tijd. vergelijk de 3 maand niet met de 9 maand. Op die 3 maand kan je ook veel km's afleggen omdat je alleen bent en niet moet rekenen met de vrije tijd van je begeleider.

a) 3maanden is belachelijk weinig om een volwaardig rijbewijs te halen

b) test-aankoop heeft tijdje geleden cijfers vrijgegeven over slaagpercentage's van de modellen... Model zonder rijschool had meest kans om te slagen.
De 20u had het minste kans om te slagen.

TheOrdreMan
11 augustus 2005, 21:53
Even medelen dat ik ook wel degelijk alles ineens had.

zaffah
11 augustus 2005, 21:53
Nu eerlijk gezegd, de tijd om zelfstandig te worden in het verkeer heb je genoeg nadat je je rijbewijs hebt gehaald, tot die tijd ben je in een leerperiode en is het eigenlijk logischer dat je onder toezicht staat. Wie gaat je dingen leren als er niemand naast je zit?

zo extreem ongeloofelijk hard is autorijden nu ook weer niet eh. Na 18 uur kan je de basis toch wel al zeker? (anders ben je beetje retarded ofzo :x)

je moet maar zelf verder bouwen op die basis.

mja, ik heb het niet geleerd met ma of pa. jij blijkbaar wel? Ik weet niet hoe het is om het met je ouders te leren en jij weet niet hoe het is om met de rijschool te leren.

mijn ouders hebben er trouwens het geduld niet voor om het mij te leren. Na 1x stilvallen hadden ze me al de kop ingeslagen wss :p. Het is ook veiliger met een rijsinstructeur omdat die zelf pedalen hebben aan hun kant, en die hebben geleerd om te schakelen en te sturen vanuit hun stoel. Kan je wat kosten besparen als je een accident hebt :)

Tyfius
11 augustus 2005, 21:55
theorie 1x
praktijk 1x (rijschool sanderus (ofzoiets) Vilvoorde, examen in Asse zeker ?)

edit:
manouvres: 1 waarschuwing, ik zou niet in de garage gestaan hebben, waarop men rij instructeur mompelde dat de examinator eens een nieuw brilletje moest aanschaffen...
weg: 1 waarschuwing, voorang van rechts, ge kon al vanop kilometers zien dat er uit wa zandwegje niemand komt, ik rem af, maar beweeg m'n hoofd niet mee.

eniac
11 augustus 2005, 21:59
zo extreem ongeloofelijk hard is autorijden nu ook weer niet eh. Na 18 uur kan je de basis toch wel al zeker? (anders ben je beetje retarded ofzo :x)

Natuurlijk, maar zoals ik al zei: dat is slechts de techniek. Je kan nog veel meer bijgebracht worden, 18 uurtjes volstaat niet om alles te weten hoor :)

mja, ik heb het niet geleerd met ma of pa. jij blijkbaar wel? Ik weet niet hoe het is om het met je ouders te leren en jij weet niet hoe het is om met de rijschool te leren.

Met de rijschool np, het is dat alleen rondrijden waar ik vragen bij heb. Zelfs als je technisch kan rijden betekent het nog niet dat je klaar bent om zonder raad in alle verkeerssituaties binnen te rollen.

En op je andere post: ik meen me hier nergens op het aspect "tijd" te focussen hoor.

slash
11 augustus 2005, 22:00
1 keer theorie
2 keer praktijk
gewoon zo veel zenuwen da ik paalke had geraakt :( in mijn 6 maanden alles perfect nooit iets geraakt en dan raakt ge iet op rijexame. Das u slecht voele daarna :s

Morpheus
11 augustus 2005, 22:03
zo extreem ongeloofelijk hard is autorijden nu ook weer niet eh.

Blijkbaar wel aan het aantal doden te zien bij jongeren.

a) mentaliteit kweken in het rijden vergt meer dan 3 maanden
b) verkeersinzicht krijgen op een aanvaardbaar niveau verg meer dan 3 maanden

c) kzal mijne preek over 99% van de chauffeurs die geen wagenbeheersingcursus hebben gevolgd maar niet beginnen zeker.

Dus don't give me that crap... Zolang je niets voor hebt is het goed, maar als je iets moet oplossen dan ist wel wat anders.

Waarmee ik duidelijk zeg dat 99% van de mensen zijn voertuig (electronica juist gebruiken en correct sturen) niet meester is in zo'n omstandheden.

Laat staan iemand van 18 jaar met 3 maand rij-ervaring!!!

[B]Rocketeer
11 augustus 2005, 22:05

c) kzal mijne preek over 99% van de chauffeurs die geen wagenbeheersingcursus hebben gevolgd maar niet beginnen zeker.

Dus don't give me that crap... Zolang je niets voor hebt is het goed, maar als je iets moet oplossen dan ist wel wat anders.

Waarmee ik duidelijk zeg dat 99% van de mensen zijn voertuig (electronica juist gebruiken en correct sturen) niet meester is in zo'n omstandheden.

²nd that

GhO$T
11 augustus 2005, 22:08
hedde gij dan geen greintje verstand ofzo :doh:

ik wil nie grof overkomen ofzo (:ironic:) maar hetgeen gij uit u botten slaagt gelijkt echt aan geen kloten zulle.
Als ge nog te dom zijt om te beseffen da ge weldegelijk wa oefening en begeleiding nodig hebt om in het hedendaagse verkeer mee te kunnen dan ben ik maar al te content da ge nog bijlange nie aan u rijbewijs geraakt zijt!

eerst zit ge te vissen hoe ge zonder verzekering en zonder rijbewijs zou kunnen gaan rondrijden en dan zit ge deze zever uit u botten te slaan
of wa dacht ge, vandaag es u rijbewijs afhalen omda ge er zin in hebt, in den otto stappen en dan maar uit u eigen leren rijden ofzo.

en nog altijd n/o maar hoe marginaal moete nie zijn om 4x te buizen voor die theorie, 't enigste da ge moet doen is diejen boek 1x uitlezen met u gedachten erbij, maar blijkbaar is da al een hele opgave voor sommige foorapen onder ons.

just my 2 cents :ironic:

Vrallie
11 augustus 2005, 22:16
Theorie in 2 keer , eerste keer 2 fouten te veel, tweede keer 38/40.

Praktijk in 1 keer, maneuvers gingen supervlot en de weg ging ook lekker vlot, er is natuurlijk weinig verkeer om 7:30 in de vroege morgend in de maand Juli :p

Mr Syphon
11 augustus 2005, 22:22
kzal het jullie morgen weten te zeggen
praktijk @ 7:20 Am :p
zou ik in slaap vallen of ni ? :D
mja khem der schrik voor morgen, vooral het achteruit parkeren :/

dropkicker
11 augustus 2005, 22:33
morgen 3e keer voor de moto ...

SIO
11 augustus 2005, 22:35
theorie 1e keer, praktijk 2e keer: kheb den eerste keer een ongeval gehad (parkeersensor ni gehoord of zoals ik blijf bewere: em werkte ni :p) enja meestal zijer dan ni door he :x

Feignasse
11 augustus 2005, 22:58
Natuurlijk, maar zoals ik al zei: dat is slechts de techniek. Je kan nog veel meer bijgebracht worden, 18 uurtjes volstaat niet om alles te weten hoor :)

Met de rijschool np, het is dat alleen rondrijden waar ik vragen bij heb. Zelfs als je technisch kan rijden betekent het nog niet dat je klaar bent om zonder raad in alle verkeerssituaties binnen te rollen.

En op je andere post: ik meen me hier nergens op het aspect "tijd" te focussen hoor.

Ga ik volledig mee akkoord.

Ook wat overdreven imo. Rij normaal en pas onmiddellijk je rijgedrag aan de omstandigheden aan. Met die regel in gedachten heb ik persoonlijk nog niet veel moeilijkheden gehad bij het "beheersen van mijn wagen" ;)
Edit: en ik heb noch abs, noch esp of dergelijke :cool:

Zyh
11 augustus 2005, 23:02
Tverbaast mij (in de goede zin ;) ) dat er zoveel de eerste keer door zijn. :o

Ik heb mijn praktisch examen 4 keer moeten doen, maar het schijnt dat het examencenter van Brakel (waar ik dus geweest ben) een bende kl*ters als examinatoren hebben (na 4 keer had ik dus ne redelijke :p ).

Nuja, kheb het, ze kunnen het mij nog moeilijk afnemen, of kzou iet zot moeten doen. :cool:

ChfZ | Hanky
11 augustus 2005, 23:02
1ste keer door me theorie

Vanaf woensdag praktijk en vanaf den 31ste voorlopig :love:

Morpheus
11 augustus 2005, 23:40
Ga ik volledig mee akkoord.

Ook wat overdreven imo. Rij normaal en pas onmiddellijk je rijgedrag aan de omstandigheden aan. Met die regel in gedachten heb ik persoonlijk nog niet veel moeilijkheden gehad bij het "beheersen van mijn wagen" ;)
Edit: en ik heb noch abs, noch esp of dergelijke :cool:

Als er ne kleine voor uw voertuig springt (of cfr: onvermijdbare situatie's) zal het ook op goed geluk af zijn dat je zal handelen, terwijl iemand die het is aangeleerd alle mogelijkheden zal benutten :)

dee9
12 augustus 2005, 00:04
kheb mijn theoretisch gaan doen gisteren, geslaagd. er zaten 2 meisjes gewoon te wenen achter diene pc, ik ga het nooit kunnen, boehoehoe, da lukt me nooit..

als ge da boekske hebt gelezen dan kunde daar onmogelijk nie door zijn..

kben nu nog wa aant twijfelen welk model ik pak, iemand tips?

SoliD
12 augustus 2005, 00:08
Als er ne kleine voor uw voertuig springt (of cfr: onvermijdbare situatie's) zal het ook op goed geluk af zijn dat je zal handelen, terwijl iemand die het is aangeleerd alle mogelijkheden zal benutten :)
Als een kerncentrale op springen staat, zal het ook op goed geluk zijn dat je zal handelen, terwijl een kernfysicus alle mogelijkheden zal benutten.

Stating the obvious? :)

(Wilt ni zeggen dat jan modaal de "Shut off" button ook ni vindt :p)

ComputerVISTA
12 augustus 2005, 00:31

Dat kon ja 40 a 50 jaar geleden! toen waren er amper autostrades en reed er een pak minder volk rond. Ik stel me zo al voor moesten ze dat nu weer invoegen. t' zou proper worden want vroeger waren er ook geen snelheidsrestricties wil je dat ander combineren? Lijkt mij een leuk gegeven. Een beetje spanning op de baan de wet van de sterkste.

Jij denkt een beetje te veel in het verleden en euhm ze moest u brommer confisceren en u een boete aan u been lappen dat ge er nie goe van waart! Waar haalt gij het lef zonder verzekering rond te rijden!

Feignasse
12 augustus 2005, 00:59

Waar er kans is op kleine kinderen die voor de wagen lopen rij je trager, ergo neemt de kans op een dodelijk letsel af.
In alle andere gevallen hebben het kind en vooral de ouders wat mij betreft "though luck".

Cursussen = theorie, op een mooi (natgespoten? glad geasfalteerd?) oefenterrein waar waarschijnlijk altijd wel een of andere ideale uitwijkroute is voorzien die er in echte situaties soms niet is. Nuttig? Maybe. Zal er oa. vanaf hangen hoe kalm je blijft in een echte situatie waar ietwat solidere hindernissen de plaats van de kegeltjes innemen. Noodzakelijk? Ik betwijfel het, tenzij je voortdurend op de limiet rijdt...

its_just_me
12 augustus 2005, 01:13
eerste keer theorie
eerste keer praktijk

rijschool 3 maanden.
idem :)

Morpheus
12 augustus 2005, 01:18
Waar er kans is op kleine kinderen die voor de wagen lopen rij je trager, ergo neemt de kans op een dodelijk letsel af.
In alle andere gevallen hebben het kind en vooral de ouders wat mij betreft "though luck".

Cursussen = theorie, op een mooi (natgespoten? glad geasfalteerd?) oefenterrein waar waarschijnlijk altijd wel een of andere ideale uitwijkroute is voorzien die er in echte situaties soms niet is. Nuttig? Maybe. Zal er oa. vanaf hangen hoe kalm je blijft in een echte situatie waar ietwat solidere hindernissen de plaats van de kegeltjes innemen. Noodzakelijk? Ik betwijfel het, tenzij je voortdurend op de limiet rijdt...

Ach ja, met zo'n instelling valt niet te praten...
Ik heb tenminste kans in een noodsituatie mijn voertuig weg te krijgen, terwijl ik u wel eens zonder enige kennis en oefening twee objecten wil zien ontwijken of een voertuig uit een horizontaal glijdende positie wil zien bevrijden.
Alle oefeningen die doet op die school doe je van de eerste tot de laatste klote verkeerd (en iedereen doet dat). Dus zal jij het ook wel niet kunnen zonder les.

Mr bon het zal wel voor de zever zijn dat verzekeringen minder premie vragen voor mensen met een attest wagenbeheersing. :ironic:

Daarmee dat er gene éne zelf in staat is om een perfecte noodstop uit te voeren (voor de cursus). Iets wat op het eerste zicht zo simpel is...
Laat staan degelijk te ontwijken of uit slip te geraken.
Nuja, gelukkig dat die 1.300 verkeersdoden en 13.000 zwaargewonden per jaar altijd voorzichtig waren . :ironic:

the boogyman
12 augustus 2005, 02:01
wat is het hier weer gezellig.. :unsure:

Feignasse
12 augustus 2005, 02:01
Ach ja, met zo'n instelling valt niet te praten...
Ik heb tenminste kans in een noodsituatie mijn voertuig weg te krijgen, terwijl ik u wel eens zonder enige kennis en oefening twee objecten wil zien ontwijken of een voertuig uit een horizontaal glijdende positie wil zien bevrijden.
Alle oefeningen die doet op die school doe je van de eerste tot de laatste klote verkeerd (en iedereen doet dat). Dus zal jij het ook wel niet kunnen zonder les.

Mr bon het zal wel voor de zever zijn dat verzekeringen minder premie vragen voor mensen met een attest wagenbeheersing. :ironic:

Daarmee dat er gene éne zelf in staat is om een perfecte noodstop uit te voeren (voor de cursus). Iets wat op het eerste zicht zo simpel is...
Laat staan degelijk te ontwijken of uit slip te geraken.
Nuja, gelukkig dat die 1.300 verkeersdoden en 13.000 zwaargewonden per jaar altijd voorzichtig waren . :ironic:

Auch, I must have found a weak spot :cool:

Na die lessen kan je het inderdaad perfect. Op het oefenterrein.
Mijn goed recht om te twijfelen aan het nut van die lessen.
Jij stelt het voor alsof iedere chauffeur die geen dergelijke cursussen heeft gevolgd een potentieel gevaar op de weg is. Ook dat betwijfel ik.

Misschien dat ik wel zo'n cursusje zou volgen mocht ik morgen een BMW in handen krijgen gestopt, om de eenvoudige reden dat achterwielaangedreven auto's zich nu eenmaal anders gedragen.

Waarschijnlijk vind je me nu een arrogante klootzak die lak heeft aan veiligheid. Het tegendeel is waar, maar ik heb echt niet de indruk dat ik iets mis zonder zo'n cursus.

PS: Veel verkeersdoden zijn imo inderdaad verantwoordelijk voor hun eigen dood c.q. letsel.

Morpheus
12 augustus 2005, 02:05
PS: Veel verkeersdoden zijn imo inderdaad verantwoordelijk voor hun eigen dood c.q. letsel.

:ironic:

geen woorden meer aan vuil maken...

Als u in de illusie wil leven dat ge uw voertuig onder controle gaat kunnen houden bij noodsituatie's waar je zelf niets aan kan doen, het is uw goed recht... :unsure:

Het tegendeel is waar, maar ik heb echt niet de indruk dat ik iets mis zonder zo'n cursus.

We zullen nog eens praten als je met een instructeur de meest simpele oefeningen compleet verneukt (zoals iedereen in het begin)

Misschien dat ik wel zo'n cursusje zou volgen mocht ik morgen een BMW in handen krijgen gestopt, om de eenvoudige reden dat achterwielaangedreven auto's zich nu eenmaal anders gedragen.

De gas heb je daar niet voor nodig... Die cursussen zijn hetzelfde met achtertractie of voor... je moet toch geen gas geven, de oefeningen zelf zijn remmen/ontwijken in 20 verschillende situatie's

Feignasse
12 augustus 2005, 02:20
:ironic:

geen woorden meer aan vuil maken...

Prove me wrong.
Fietsers zonder licht, opgedreven brommers, overdreven snelheid, dronken rijden, de held willen uithangen (combinatie van factoren), rode lichten en andere stoptekens negeren, gevaarlijke en/of roekeloze manoeuvers uitvoeren, onoplettendheid en nonchalance, vooral dan bij zwakke weggebruikers, etc. etc.
Treffend voorbeeld: fietsers die onder een afdraaiende bus/camion geraken. Wat mij betreft eigen fout, wat groter is laat je voorgaan, tenzij je 200% zekerheid hebt dat de chauffeur je gezien heeft en je wil doorlaten. Een truck hoor je trouwens ook aankomen, dus daaraan ligt het niet, of je moet doof zijn. Of jawel: je discman / mp3speler loeihard hebben staan :)

Let vooral op het verschil tussen "alle" en "veel". Die eerste term heb ik nergens gebruikt. Als John Klak je met 2 promille in het bloed neermaait voor je voordeur, tja, daar heb je uiteraard niet veel (meer) aan te zeggen...

Als u in de illusie wil leven dat ge uw voertuig onder controle gaat kunnen houden bij noodsituatie's waar je zelf niets aan kan doen, het is uw goed recht... :unsure:

Misschien leef jij wel in die illusie, think about it. :unsure:

Morpheus
12 augustus 2005, 02:22
Misschien leef jij wel in die illusie, think about it. :unsure:

We zullen eens samen op het terrein gaan en eens zien hoeveel je ervan bakt ;).
Net zoals iedereen in het begin 0.0. Dan nog niet gesproken over theoretische kennis.

Kans op noodsituatie recht te trekken is dus ook 0.0.
Terwijl ik tenminste al weet wat ik moet doen, of het daarom ook altijd gaat lukken is een andere zaak.

Nu ja, de verzekeringen geven die korting voor niets :ironic:

Feignasse
12 augustus 2005, 02:38
Kans op noodsituatie recht te trekken is dus ook 0.0.
Terwijl ik tenminste al weet wat ik moet doen, of het daarom ook altijd gaat lukken is een andere zaak. Aha so? Voor 't zelfde geld, "als het noodlot toch toeslaat", wijk jij dus uit tegen een verlichtingspaal, terwijl ik frontaal op de wagen voor mij bots. Verschil?

Mijn punt is gewoon dat je met een vooruitziende rijstijl al heel veel "noodsituaties" kan vermijden, en dat is ook wat goede chauffeurs doen. Die aparte cursussen zijn wat mij betreft een soort extra'tje: kan nooit kwaad om het te doen, maar absoluut noodzakelijk om veilig te rijden zijn ze niet.

En nu ga ik slapen want ik moet morgenvroeg rijden en een uitgerust chauffeur is er twee waard, (ex-)cursist of niet :evil:

edit by mod: zelf geen reactie uitlokken ;)

Morpheus
12 augustus 2005, 02:41
Aha so? Voor 't zelfde geld, "als het noodlot toch toeslaat", wijk jij dus uit tegen een verlichtingspaal, terwijl ik frontaal op de wagen voor mij bots. Verschil?

Mijn punt is gewoon dat je met een vooruitziende rijstijl al heel veel "noodsituaties" kan vermijden, en dat is ook wat goede chauffeurs doen. Die aparte cursussen zijn wat mij betreft een soort extra'tje: kan nooit kwaad om het te doen, maar absoluut noodzakelijk om veilig te rijden zijn ze niet.

En nu ga ik slapen want ik moet morgenvroeg rijden en een uitgerust chauffeur is er twee waard, (ex-)cursist of niet :evil:

edit by mod: zelf geen reactie uitlokken ;)

Nu ja, hier komen we blijkbaar niet uit :)
Niet alle situatie's zijn te vermijden, en moest het zo nutteloos zijn zou de verzekering u geen korting geven.

noccy
12 augustus 2005, 04:54
theorie van 1e keer

praktijk 2keer
leren rijden met onze pa in de astra break(75pk td).
6maanden later rijexamen en op dag zelf blijkt dat verzekering van astra 2weken vervallen is.. :angry:

Pa wou per se die dag gaan dus maar met a6(150pk turbo naft ) geprobeerd. 1e keer dat ik er mee reed,wonderbaarlijk door de maneuvers geraakt.wheee de baan op..alles gaat goed(beetje dicht tegen de borduur,veel toeren bij vertrekken,maar niks ergs :P) tot uitrijden van het stad.FF achter een fietser en steek hem na de bocht voorbij..maaar linkervoorwiel gaat ff iets op wittelijn. Baf gebuisd...hij liet me rijden tot einde; zij dat het redelijk ging maar blablabla die witte lijn kon em toch ni door de vingers zien. BOOOO :doh:

2e keer verzekering in orde..ouwe zagevent naast mij maar superrustig gereden en geslaagd. :applause: :woohoo:

Tip : Kijk u papieren goed op voorhand na :lol:

palatinus
12 augustus 2005, 09:39
theorie van de eerste keer

praktijk maar liefst 4 keer :) elke keer wel iets ongelukkigs tegengekomen :p

Kabouter Hya
12 augustus 2005, 09:46
theorie 2 keer (eerste keer keer gewoon is na daar gaan om te gaan zien hoe dak et ter vanaf zou brengen)
praktijk 1 keer (en zonder fouten, volgens de examinator)

ps wtf zoveel da der 4 of 5 keer gedaan hebben???

daFour
12 augustus 2005, 11:11
theorie 2
praktijk 1

Crashtestdummy
12 augustus 2005, 11:36
Jij denkt een beetje te veel in het verleden en euhm ze moest u brommer confisceren en u een boete aan u been lappen dat ge er nie goe van waart! Waar haalt gij het lef zonder verzekering rond te rijden!kheb kik dor geen lef voor

tis gewoon dak min a-klaske kapot gereden had (vastloper) en khad nen anderen brommer nodig vo mijn werk te doen. heb den brommer gekocht, wilde men rijbewijs doen en kwas gebuisd. had geen geld niemeer om noggis opnieuw te proberen dus hebbek ma zonder gereden en kdacht van de volgende maand wel eens opnieuw te proberen. tegen dan emmek daar allang niemeer aan gedacht om het nog eens te proberen. ik rij der toch alleen maar snachts mee om gazetten te bedelen en de flikken houden u zelfs nie tegen als ge zonder licht en zonder helm rijd vanaf ze zien dat ge gazetten uitdeelt.
dus waarom zou ik nog de moeite doen om voor nen stommen brommer geld te verspillen aan een rijbewijs alster toch geen volk op baanrijd snachts en ik toch nooit gecontroleerd word...

(lichten waren hersteld binnen de 3 dagen voor ge daar commentaar over geeft)

eniac
12 augustus 2005, 11:38
dus waarom zou ik nog de moeite doen om voor nen stommen brommer geld te verspillen aan een rijbewijs alster toch geen volk op baanrijd snachts en ik toch nooit gecontroleerd word...

Wacht maar tot je iets tegenkomt (wat ik je niet toewens), je zal wel weten waarom je het beter wel had gedaan.

Gewoon oerstom, dat is het.

Kabouter Hya
12 augustus 2005, 11:40
verzekering zal ook lachen...

Crashtestdummy
12 augustus 2005, 11:50
verzekering zal ook lachen...als ge geen rijbewijs hebt, dan ook geen verzekering eh :/

bojah, den enen zegt dat oerstom is, den anderen dak zot ben, nog andere zeggen dat allemaal goe is zolang dak niks tegenkom of gepakt ben...

tkan mij eerlijk gezegd allemaal geen kloten schelen. da kan later misschien nog veranderen, ma vo de moment dus nie

eniac
12 augustus 2005, 11:56
Wijze ingesteldheid.

*zucht*

Dat mensen op hun 18e (zogenaamd volwassen) nog zo kunnen redeneren...

Kabouter Hya
12 augustus 2005, 11:59
das juist tgeen dak bedoel da de verzekering zal lachen...

Morpheus
12 augustus 2005, 12:00
als ge geen rijbewijs hebt, dan ook geen verzekering eh :/

bojah, den enen zegt dat oerstom is, den anderen dak zot ben, nog andere zeggen dat allemaal goe is zolang dak niks tegenkom of gepakt ben...

tkan mij eerlijk gezegd allemaal geen kloten schelen. da kan later misschien nog veranderen, ma vo de moment dus nie

één voordeel, als ik u met uw pikkels overhoop rijd en in fout ben, dan nog ga je voor de kosten opdraaien!
Maak maar dat ge het kunt betalen :)

MilM
12 augustus 2005, 12:02
Tjah, als brommer ben je nog een zwakke weggebruiker en doe je het vooral uzelf aan (als ze u controleren, zal het ook een tijdje duren voor je aan uw auto-examen mag beginnen, eens zien of het u dan nog kan schelen ...)

Maar als je met een auto een zwaar accident veroorzaakt, dan weet je direct waarvoor je mag werken voor de rest van u leven. (dan nie beginnen wenen é)

En aan uw ingesteldheid te horen, zou het mij nie verwonderen da ge iets zou tegenkomen (en nie zagen over vooroordelen tov u, wan ge lokt die vooroordelen uit).

Gij wacht gewoon tot de gevolgen er zijn om te beseffen da ge dom gedaan heb. Mss eerst keer aan de gevolgen denken, want ge zult nie meer zo stoer doen dan.

EDIT: ken je de gevolgen eigenlijk ?

Divine_One
12 augustus 2005, 12:09
(als ze u controleren, zal het ook een tijdje duren voor je aan uw auto-examen mag beginnen, eens zien of het u dan nog kan schelen ...)

Als hij zelfs door zijn examen van de brommer niet doorgeraakt, zal hij zeker niet door zijn examen van den auto geraken.

BTW: theorie: 1 maal
praktijk: 2 maal (1ste maal vergeten dat ik een 2de binnenspiegel nodig had, mocht dus niet beginnen op de baan)

dropkicker
12 augustus 2005, 12:18
ben juist geslaagd voor praktijk van de moto
joeipie !! :d

Crashtestdummy
12 augustus 2005, 12:24
één voordeel, als ik u met uw pikkels overhoop rijd en in fout ben, dan nog ga je voor de kosten opdraaien!
Maak maar dat ge het kunt betalen :)da is iets dak nie wist :x

[B]Rocketeer
12 augustus 2005, 12:31
ben juist geslaagd voor praktijk van de moto
joeipie !! :d

Congratz

DogFacedGod
12 augustus 2005, 12:41
da is iets dak nie wist :x

Ne maat van mij kwam dat tegen. Hij reed zonder verzekering op een A-klasse brommer. Hij had een ongeval met een fietser zonder licht tijdens de nacht. Je denkt: de fietser is schuldig want hij had geen licht. MIS. Mijn maat kwam voor de rechtbank, kreeg ne boete van 2500 euro + de schade betalen aan de fietser.

the boogyman
12 augustus 2005, 13:04
theorie: 1 keer
praktijk: 2 keer(stomme examinator die mij in de war bracht :( )

DogFacedGod
12 augustus 2005, 13:06
Theorie: in 1 keer erdoor 39/40. (No offense maar theorie is toch wel gemakkelijk zeker?)
Praktijk: in 1 keer erdoor. Mijn fouten: iets te rap van het oefenterrein gereden(Ik moest wat meer tijd gegeven hebben om op te letten op de fietsers.), Ietsjes te rap in een bocht.

Ter info: Ik deed het leervergunning-model (vanaf 17jaar). Dus das 12 maanden begeleider.

ZoDiaK
12 augustus 2005, 14:14
Tjah, als brommer ben je nog een zwakke weggebruiker en doe je het vooral uzelf aan (als ze u controleren, zal het ook een tijdje duren voor je aan uw auto-examen mag beginnen, eens zien of het u dan nog kan schelen ...)

Voor zover ik weet is "zwakke weggebruiker" een term die de verzekeringen bedacht hebben. Ze gebruiken die om iemand aanteduiden die zich op de weg bevindt maar niet verzekerd, en dus zwak, is.
Dus een brommer is normaal geen zwakke weggebruiker. Toch?

Nuja, wat mij betreft: Theorie: 1 keer, 38/40 en da is toch echt belachelijk gemakkelijk. Ik had het den dag tervoor anderhalf uur is grondig doorgenomen.

Praktijk: binnenkort :)

En eniac, ik heb ook 20u les op de rijschool gehad, wat dus wilt zeggen da'k zonder begeleider mag rondrijden, maar de eerste paar keren ben ik toch ook me 1 van men ouders gaan rijden zenne.

d.C.
12 augustus 2005, 15:02
Theorie van 1ste keer door (3kleine foutjes d8'k), praktijk moe'k nog in september gaan doen, hopelijk ook eerste keer door eh :D

²nd

Theorie: 1 (ook 3 kleine foutjes)
Praktijk: 9 september :cool:

SanYo
12 augustus 2005, 15:13
Beide in 1 keer. :)

Kabouter Hya
12 augustus 2005, 15:41
brommer is zwakke weggebruiker tov auto
maar tov voetganger is de voetganger de zwakke weggebruiker

Memphis
12 augustus 2005, 16:07
Theorie 39/40
Praktijk pas ergens in juni (vervroegde rijopleiding :))

zaffah
12 augustus 2005, 17:36

je mag niet denken dat alle jongeren slecht zijn op de baan :)
Vele gaan gewoon uit drinken, nemen/roken drugs en kruipen achter het stuur. dat zijn dingen die ik nooit of nooit zou doen. Doe het ook niet als ik met brommer rij dus zeker niet met de auto (omdat ik weet dat de schade met auto altijd groter is als je iemand aanrijd ofzo)

Je bent ook jong. Je hebt een soort machtsgevoel over je dat moeilijk te bedwingen is. je denkt ik kan autorijdn 'i'm te king of the world'. De vrijheid is plots veel groter geworden enzo. Je moet het gaspedaal maar ff indrukken of je zit aan 100km/u. Geeft een grote kick.

dan nog noiet te spreken over die tuning johnys die hun nitro eens willen testen ofzo. :ironic:

wat houd zo'n wagenbeheersingcursus trouwens in? Wat kost het? Waar kan je het volgen? Hoe lang duurt die cursus? Scheelt het iets bij de verzekering wordt het goedkoper?

rory.b.bellows
12 augustus 2005, 18:35
als nen toerist da gaan doen...

5 keer theorie , maar ene keer praktijk

waarom iets leren als het allemaal logish is...tarara ja

Blue-Bora
12 augustus 2005, 18:40
In alles erdoor van den 1ste keer op men 18de

roslar
12 augustus 2005, 18:44
geef me nog meer moed :sad:

ik moet di 16 aug voor de eerste keer praktijk afleggen

theorie van de eerste keer door :D

MilM
12 augustus 2005, 18:44
Voor zover ik weet is "zwakke weggebruiker" een term die de verzekeringen bedacht hebben. Ze gebruiken die om iemand aanteduiden die zich op de weg bevindt maar niet verzekerd, en dus zwak, is.
Dus een brommer is normaal geen zwakke weggebruiker. Toch?

Nee, met zwakke weggebruiker bedoel ik voetgangers, fietsers, brommers, ...
Dat zijn zwakke weggebruikers, omdat ze weinig beschermd zijn.

Als nen auto tegen een voetganger rijdt, wie denkt ge dat er gekwetst zal zijn ?
Om die reden zijn brommers zwakke weggebruikers.
Bij een accident met een auto, zal de bestuurder van de brommer veel rapper zware kwetsuren oplopen.

Bontus
12 augustus 2005, 18:47
Ik na de eerste keer:
manoeuvres ok, en na het rijden 1 opmerking: spiegels meer gebruiken.
Met het volgende systeem:
3 maand met rijles.

forloRn_
12 augustus 2005, 18:54
Theorie van de eerste keer zonder te studeren (35/40), praktijk van de eerste keer maar met twee opmerkingen: meer naar rechts rijden en sportiever rijden.

Herr_Koen
12 augustus 2005, 21:22
Theorie : 1 keer
Praktijk ook 1 keer en da was gisteren :woohoo: nu nog wachten tot woensdag en dan mag ik om mijn rijbewijs :cry: :sad:

ZoDiaK
13 augustus 2005, 01:07
Nee, met zwakke weggebruiker bedoel ik voetgangers, fietsers, brommers, ...
Dat zijn zwakke weggebruikers, omdat ze weinig beschermd zijn.

Als nen auto tegen een voetganger rijdt, wie denkt ge dat er gekwetst zal zijn ?
Om die reden zijn brommers zwakke weggebruikers.
Bij een accident met een auto, zal de bestuurder van de brommer veel rapper zware kwetsuren oplopen.

Oei, verkeerd geïnterpreteerd dus :)

eniac
13 augustus 2005, 01:20
waarom iets leren als het allemaal logish is...tarara ja

Remwegberekening logisch? Uitstekende lasten, profieldiepte van je banden, wettelijke reglementeringen ivm parkeren bij kruispunten/zebrapaden, da's allemaal logisch voor jou?

:wtf:

Het kan echt nooit kwaad om de verkeersreglementen eens tegoei te bekijken.

Divine_One
13 augustus 2005, 11:56
Remwegberekening logisch? Uitstekende lasten, profieldiepte van je banden, wettelijke reglementeringen ivm parkeren bij kruispunten/zebrapaden, da's allemaal logisch voor jou?

:wtf:

Het kan echt nooit kwaad om de verkeersreglementen eens tegoei te bekijken.

Hij zegt dan wel dat het logisch is, maar hij heeft de theorie toch 5 keer gedaan. Waar zit de logica dan wel?

Asserti
13 augustus 2005, 14:20
Theorie van 1ste keer, 36/40
Praktijk van 1ste keer, 1 bord gemist blijkbaar en moet defensiever rijden :unsure:

eniac
13 augustus 2005, 14:33
Hij zegt dan wel dat het logisch is, maar hij heeft de theorie toch 5 keer gedaan. Waar zit de logica dan wel?

Good point :)

Trip
13 augustus 2005, 14:45
theorie : 1 keer , dacht dat'k 1-2 kleine foutjes had
praktijk : 1 keer , heb 1 opmerking gekregen , eens niet genoeg vertraagd om een voorrang van rechts te geven , maar ja der was geen auto dus geen probleem ..

A.R.T.
13 augustus 2005, 15:54
Theorie Praktijk
B...1..........2
C...1..........3
CE.../.........1

BamBamsChica
13 augustus 2005, 15:58
theorie van de eerste keer, praktijk manoeuvres van de 1e keer, openbare weg van de 3e keer.. 1e keer terecht gebuisd, ik kon gewoon nog niet genoeg rijden.. 2e keer 1 stomme fout gemaakt en voor de rest goed gereden.. 3e keer erdoor, 1 voorbehoud: defensief rijden - snelheid en verkeersinzicht ofzoiets.. af en toe iets iets te snel een weg opgereden ofzo..

edit: ook in alken.. maar ik heb gehoord da der ook rijscholen zijn met betere/slechtere reputatie.. die van mij had blijkbaar niet zo'n goei reputatie

CAS
13 augustus 2005, 16:04
Theorie van de eerste keer zonder te studeren (35/40), praktijk van de eerste keer maar met twee opmerkingen: meer naar rechts rijden en sportiever rijden.

Minder sportief bedoel je? Of ging je als een slak over de baan?
Ik had enkel als commentaar dat ik eens fietser inhaalde zonder pinker te gebruiken (ook al reed die een meter van mij) en dat ik iets defensiever mag rijden. Op theorie had ik 38/40 en denk dat je daar wel wat chance in moet hebben dat je vragen krijgt die je weet. (of goed kunnen gokken)