PDA

Volledige versie bekijken : Eerste voertuig (18 jaar): Auto of Moto?

sluysen
11 augustus 2005, 17:42
wat was/wordt jullie keus van eerste voertuig als je 18 jaar word?
een auto of een moto?

ik persoonlijk zou een moto nemen, alleen al omda het goekoper is denk ik (taxen, naft, onderhoud) en da aankoop (verschil met nieuwe auto en nieuwe moto is groot denk ik, over 2e hand spreek ik niet)

graag jullie mening

chosen1
11 augustus 2005, 17:45
auto: toch nog altijd een beetje veiliger dan ne moto! als ge zie hoe moto's tusse de auto's door vliege!

freeza
11 augustus 2005, 17:48
als je 18 bent mag maar met een "lichte" moto rijden hé (25 kw)

ikzelf ga ook proberen voor een moto te gaan maar dat zal toch wel nog een tijdje duren

en ik denk dat er wel meer onderhoud is aan een moto dan aan een auto, een moto maakt dan ook hogere toeren hé

qua taksen, verzekering en zo weet ik ook niks maar het zal ook wel niet goedkoop zijn als 18-jarige

edit: een moto kan even veilig zijn als een auto zolang je maar een beetje je verstand er bij houdt

maar natuurlijk een auto heeft als voordeel dat je mooi droog zit... met een moto heb je dan wel minder problemen bij files

daFour
11 augustus 2005, 17:48
auto: toch nog altijd een beetje veiliger dan ne moto! als ge zie hoe moto's tusse de auto's door vliege!

voila kan et nie beter zeggen.Het verkeer is gevaarlijker dan dat je denkt

GhO$T
11 augustus 2005, 17:49
auto, heb er nog geen zelf dus over de kosten moet ik mij nog geen zorgen maken. Daarbij ging ik van mijn ma waarschijnlijk nooit moto rijbewijs mogen halen omdat ze dat gevaarlijk vindt (en met rede infeite ;) ) ik ken ook niemand die begint met moto rijbewijs voor het autorijbewijs... zelfs al rijden de ouders met de moto.

en dan is het ook nog zo zeker dat je tot u 21 enkel met van die lichte moto's mag rijden... beter wachten tot 21 dan zodat je kan kiezen wat je wil van moto zonder beperkingen.

SilentSpring
11 augustus 2005, 17:51
auto. met ne moto zitte nog altijd 'buiten' terwijl ge met nen auto droog binnen zit, is ook beetje veiliger denkek want gebt nen ganse kooi rond u.

morbus`
11 augustus 2005, 18:23
Ik ga voor mijn autorijbewijs & motorijbewijs gaan, maar ik ga nog geen auto kopen, wel een moto :) (vind het maar nutteloos om als student met een auto rond te rijden..)

DBK
11 augustus 2005, 18:31
kzou het liefst moto hebben :) gewoon omda rijden me iets me 2 wielen meer een passie is :)

Puijken
11 augustus 2005, 18:35
Als eerste aankoop zeker weten een auto... waarom: droog,warm,comfort (zelfs in die oude bakken zitte stukken beter dan buite op u brommerke).

Nu ikzelf een auto heb ga ik in ieder geval sparen voor een moto... ga dan ook volgende zomer men rijbewijs doen voor de moto, en tegen dat ik genoeg geld heb kan ik dan direct met een "grote" (>25kw) rijden. Misschien vinden sommigen dit dom maarja... rijdt al lang genoeg met brommer of 125cc schakels, en dan nog es af en toe crossen met een 250cc... als je een beetje je verstand gebruikt...

A.R.T.
11 augustus 2005, 18:40
Nen opel kadet voor 10000 fr gekocht.Ging totaal niet vooruit 1800 diesel maar heeft toch zijn dienst bewezen.

Foose
11 augustus 2005, 18:49
auto, want in de winter kruip ik ook ni graag op mijnen brommer :p

Duc
11 augustus 2005, 18:53
Neem maar de auto... uw keuze welke auto is (zolang ge geld hebt) ongelimiteerd op uw 18 (met moto hebt ge de kw beperking), ge zit droog, warm, ge kunt er uw lief een beurt in geven als de nood hoog is, en ge kunt gaan en staan waar ge wilt...

Als ge wacht tot ge een jaar of 25 zijt en dan een motor aanschaft hebt ge tenminste al wat rijervaring (en daarmee bedoel ik inzicht in verkeerssituaties) en hopelijk ondertussen ook genoeg verstandelijke vermogens ontwikkeld om te beseffen dat een motorfiets maar zo snel rijdt als uw rechterhand toelaat... ;)

Ik ben blij dat ik zelf gewacht heb tot die leeftijd om een motor aan te schaffen, want had ik dat op mijn 18de gedaan hing ik gegarandeerd binnen de kortste keren ergens tegen een straatverlichting geplakt... er zijn natuurlijk mensen van 18 die wel verstandig met zo'n ding kunnen omspringen, maar die lopen dun gezaaid, geloof me vrij :crazy:

ComputerVISTA
11 augustus 2005, 19:02
Ik ben van volgende meening:

Neem een iets oudere wagen (dus zeker geen nieuwe) eentje die wat gerodeerd is en die groot is. Ik ben van gedacht dat je best leert rijden en dus ook je eerste jaren best rijd met iets groot omdat als je met iets groot overweg kan je automatisch met iets kleiner kan rijden wat omgekeerd misschien voor problemen kan zorgen. Maak ook dat de motor niet te zwaar is dat je hem financieel gezien aan kan kwa belastingen en vooral benzine. En begin met een diesel dat verbruikt meestal al een pak minder.

Bosvos
11 augustus 2005, 19:05
ik zou liever ne moto hebben, als ik niet vergelijk over veiligheid/kosten dan he...

eerst ne "lichte" moto dus, en daarna nen 1200 he :cool: of enventueel ne 750... hangt ervan af wat mijn nonkels adviseren (zij hebben vroeger nogal veel moto's versleten ziet ge ;) )

/edit: maar ik blijf erbij als ik ne oude VW kever vind voor ni te veel geld en die is in orde dan ganek eerst voor me autorijbewijs :p

AaronSlater002
11 augustus 2005, 19:12
idd .. rij ervaring is soms essentieel.. gewoon anticiperen.. daarmee is auto zeer handig.
Bij nen moto moet ge op een veel grotere schaal anticiperen omzo inzicht te krijgen in verkeerssituatie

zaffah
11 augustus 2005, 19:15
met den auto kunde nogis vriend(en)/vriendin(nen) meepakken op ne moto gaat da al moeilijker.

Ge moet ook altijd die rothelm opzetten (kzal nooit rijden zonder ze) zoda u haar slecht ligt.

morph123
11 augustus 2005, 20:10
ik rij al van mijn 18 met de moto,kheb geen auto zelfs geen rijbewijs,kheb er nog geen spijt van.

128MB
11 augustus 2005, 20:14
Met een auto kunt ge toch meer mee doen, meer dan 2 mensen meenemen ( behalve 2zitter he :p ) en ge hebt ne fatsoenlijke koffer enzo

skully25
11 augustus 2005, 20:51
auto kwam eerst, waarom? omdak niet eerst voor moto mocht gaan van ouders

voorwaarde was eenmaal dak mijn autorijbewijs had gehaald dak daarna mocht doen wat dak wou, dus rap autorijbewijs gehaald en daarna direct motorijbewijs gaan doen omdat ik simpelweg (al een tijdje) het 2-wielvirus zwaar te pakken heb, kan gewoon niet zonder

moto komt wel op de 2e plaats, rij ermee voor de fun, auto is voor alledaagse en dus noodzakelijke verplaatsingen

Ge moet ook altijd die rothelm opzetten (kzal nooit rijden zonder ze) zoda u haar slecht ligt.

oh wat een ramp :x, vroeger droegen de meiskes ook vaak geen helm op hun brommer omdat het dan in de war lag :sop:

zombie
11 augustus 2005, 20:57
ik wou ook eerst motor kopen voor dezelfde redenen als jij.
maar als ge juist begind te rijden zijt ge echt wel veiliger in nen auto dan op ne motor.
als ge in nen auto alles toesmijt van het verschieten of whatever dan is er in princiepe nx gebeurd. die da me ne motor en ge ligt op u kl*te.
koop u eerst een goekoop autoke. rijd daar 3 jaar mee rond, da wa ervaring van het belgische verkeer op en koop u op u 21 jaar ne motor.
dan zijt ge inees vrij van die 25kw maar koop u aub dan wel een 600 tje of iets dergelijkt. want als ge u inees nen hypersport aankoopt gade ni lang leve denk ik.
of ge moet heel veel zelfbeheersing hebbe ;)

skully25
11 augustus 2005, 21:13
het eerste dat er in huis kwam was een auto

en met ouder worden gaat ge toch wel inzien dat een auto praktischer is om mee te beginnen

hoe zwaar ik de motobug ook te pakken heb, als er mij iemand vraagt van wat zou ik eerst kopen een auto of moto zeg ik ook auto, gewoon omdat met het belgisch weer alleen al een moto als primair vervoer gewoon niet aan te raden is, hoeveel ge er ook door gepassioneerd zit

degene die toch dag in dag uit op hun moto zitten, chapeau, maar ga u niet inbeelden dat rijden in de regen met een moto geestig is, en dat is nog niks vergeleken met rijden op de moto in de winter... met de brommer rijden in periode is al afzien, rij 20 km op de moto in de vrieskou en ge komt volledig verkleund toe

morph123
11 augustus 2005, 21:30
het eerste dat er in huis kwam was een auto

en met ouder worden gaat ge toch wel inzien dat een auto praktischer is om mee te beginnen

hoe zwaar ik de motobug ook te pakken heb, als er mij iemand vraagt van wat zou ik eerst kopen een auto of moto zeg ik ook auto, gewoon omdat met het belgisch weer alleen al een moto als primair vervoer gewoon niet aan te raden is, hoeveel ge er ook door gepassioneerd zit

degene die toch dag in dag uit op hun moto zitten, chapeau, maar ga u niet inbeelden dat rijden in de regen met een moto geestig is, en dat is nog niks vergeleken met rijden op de moto in de winter... met de brommer rijden in periode is al afzien, rij 20 km op de moto in de vrieskou en ge komt volledig verkleund toe

alez rijden in de regen is toch geen ramp en als ge een goei pak hebt dan heb je er zelfs bijna gene last van,alsook vrieskou is ook helemaal niet erg tot -10 toch niet bij -10 begin ik er toch last van te krijgen.

sluysen
11 augustus 2005, 22:10
moest ik de middelen hebben zou ik eigenlijk beide rijbewijzen doen, en dan zelf een moto kopen (ik dacht dus dat die kw regel hoger dan 35 lag, dus een XT600X van yamaha gaat der ni direct inzitten -36kw- en dan af en toe met moto te rijden en ook met auto van ouders)

het is natuurlijk wel een feit da ge droog, warm en veiliger zit in een auto...

skully25
11 augustus 2005, 22:40
alez rijden in de regen is toch geen ramp en als ge een goei pak hebt dan heb je er zelfs bijna gene last van,alsook vrieskou is ook helemaal niet erg tot -10 toch niet bij -10 begin ik er toch last van te krijgen.

tis geen ramp nee, maar aangenaam en veilig is anders
en als ge de meeste de keuze geeft tussen droog en overdekt in een auto of nat en in open lucht op de moto... denk dat ge ook wel weet wat de meeste verkiezen

Godzilla*Akira
11 augustus 2005, 23:36
Heb nog geen 1 van beiden, maar ben meer motor fan, dus kies ik toch de moto.
Maar daarmee kunde niet alle dagen rijden natuurlijk kwa veiligheid (winter, zware regen etc).
Dus het slimste zal probly wel eerst auto zijn.

dropkicker
11 augustus 2005, 23:46
1e voertuig was wagen, veel ervaring mee opgedaan
maar al van kindsaf moto-fan...
kben juist 19geworden en heb mijn eerste moto'tje en ben der fier op :)

Skwieker
12 augustus 2005, 02:13
Aangezien mijn toekomstplannen drastisch zijn veranderd sinds eergisteren (medische ongeschiktheid) ga ik nu op leertijd. En dan krijg ik maar 350€ de maand +-. Daar kan ik geen auto me onderhouden maar wel een moto <25kw aangezien ik 18 ben.

Dus ik koos voor moto :)

*edit* vraagje aan de motards hier. Wa betaalt ge voor een rijbewijs A? Of een site waar ik da kan vinden? :p

Ty! :$

dropkicker
12 augustus 2005, 02:22
Aangezien mijn toekomstplannen drastisch zijn veranderd sinds eergisteren (medische ongeschiktheid) ga ik nu op leertijd. En dan krijg ik maar 350€ de maand +-. Daar kan ik geen auto me onderhouden maar wel een moto <25kw aangezien ik 18 ben.

Dus ik koos voor moto :)

*edit* vraagje aan de motards hier. Wa betaalt ge voor een rijbewijs A? Of een site waar ik da kan vinden? :p

Ty! :$
http://www.goca.be/ned/rijbewijs/vergoedingen.asp

Skwieker
12 augustus 2005, 02:24
Blub, en de lessen van de rijschool, moete die nie betalen voor een moto ?

dropkicker
12 augustus 2005, 02:28
Blub, en de lessen van de rijschool, moete die nie betalen voor een moto ?

jazeker mijn beste en niet weinig.
8u lessen + examen = 583 euro
je kan ook 6 u nemen das dan iets minder.

een examen (indien niet 8u) voor de moto met moto van de rijschool = 116 euro + 36 euro voor het examencentrum
(rijschool baetens, weet niet of dit voor andere rijscholen hetzelfde is, wss niet zeker?)

fixer187
12 augustus 2005, 02:33
moto op m'n 18de, op mijn 21 een auto, ik weet het, ik ben tegendraads...:p

Qua geld valt het te bezien, de tax van ne moto is wat goedkoper maar de verzekering is ongeveer hetzelfde. Maar de rijlessen met de moto zijn wel wat duurder en zeker als je nog geen eigen motot hebt. Voor een voorlopig rijbewijs zal je rijlessen MOETEN nemen voordat je je L krijgt ( 8 uurmin ) dus zal je een moto moeten nemen van de rijschool omdat je niet met je eigen moto naar de rijschool meg komen ( behalve op een aanhangwagen natuurlijk ;) ) wat betekent extra $$$...

Geloof me het is ook geen pretje in de regen te rijden met de moto en zeker niet in de winter. Ik heb 1 keer gereden in de sneeuw en het was net een sneeuwstorm. Ik was toen net 's morgends onderweg naar school en toen was er in notime was er 5-15 cm sneeuw gevallen. Je moet je gas maar even aanraken en je maakt een 180°-360° met je scheurbak. Het was dus dan maar de keus 15km terug naar huis rijden in de sneeuw of een 3 km te voet gaan and believe me na 100m je moto te duwen ben je pompaf...

Het rijbewijs van de moto is ook niet van zelfsprekend, maneuvres en direct in het verkeer gesmeten worden terwijl je nog het schakelen tegoed onder de knie moet krijgen is zeker niet makkelijk. Ik heb 1 keer de maneuvres moeten doen terwijl het regende en boen toen onderuit gegaan bij de remtest ( een tipje koopt nooit ne chopper dat zijn echt imo voze bakken ).

Als ik terug mag kiezen zou ik eerst voor de auto gaan, is gewoon zoveel handiger maar moto is meer fun en daar betaal je wel de prijs er voor. Ik heb momenteel mijne moto verkocht, maar ooit zal ik wel zo een dubbele verzekering nemen, in de zomer moto, in de winter auto...

btw als je je vast rijbewijs hebt voor de auto mag je automatisch een 125 cc besturen, misschien een makkelijke oplossing...

AaronSlater002
12 augustus 2005, 09:22
waarom huur je gewoon geen motor voor een aantal maanden?
Zin veel mensen dat zoiets doen zin..
vanaf juni huren ze der ééntje tot september ofzo..
kweet wel nie hoe dat just in zin werk got & via welke diensten en sites ge dan moet..

palatinus
12 augustus 2005, 09:34
btw als je je vast rijbewijs hebt voor de auto mag je automatisch een 125 cc besturen, misschien een makkelijke oplossing...
die regel is opgeheven, dat geld dus enkel als je je rijbewijs voor 2001 ofzo gehaald hebt

|) ][ |V| ][
13 augustus 2005, 20:35
ik dacht dat je 21 moest zijn voor een moto-rijbewijs ?

skully25
13 augustus 2005, 20:45
[ |V| ][']ik dacht dat je 21 moest zijn voor een moto-rijbewijs ?

informeer u maar es goed vooraleer ge "denkt" :oink:

exo
13 augustus 2005, 23:10
Veilig rijden doe je zelf.
Het zijn alle twee "moordwapens", het is gewoon hoe je er mee omgaat.
Persoonlijk verkies ik een auto om de volgende redenen:

- Ik heb het niet zo voor motors
- Ik moet hier thuis nog niet eens met een motor voorstel afkomen
- Je zit toch nog altijd droog in de wagen en dat heb je op de moto dan weer niet, ok een goed pak doet veeeeeeeeel dat weet ik, maar toch.
- en zo kan ik nog wel even doorgaan...

Mvg

GaMe®
13 augustus 2005, 23:24
En in de winter of bij slecht weer is het ook ni echt gezellig op ne moto he..

-Helld0g-
14 augustus 2005, 00:41
voor iemand die van plan is enkel motorijbewijs te nemen...

don't :)

ok op moto/brommer weet ik veel beter wat er rond me gaande is, ik kan het voertuig preciezer besturen en ge zijt erg vlot in het verkeer (als snelle rijder, ge kunt veel makkelijker inhalen ed.)

maar tenzij ge aan de cote d'azur leeft of werkt als motorflik (elke dag in motorpak) lijkt het me ni echt intressant op regendagen...

distinct
14 augustus 2005, 02:29
daarbij, wil jij met een 25kw hele dagen rond rijden? it's your choice

blazingsvbiker
14 augustus 2005, 13:01
bende mietjes allemaal doe zoals ik aan men 18de rijden met een sv 650 origineel 71pk top 210km/h, nu al reeds getuned

distinct
14 augustus 2005, 13:59
wow u bent stoer :)
als ge die mong overgebuur bent van ik? heeft zelfde moto als u, heeft juist hetzelfde gedaan als gij en heeft al 4x op ze tanden geleden

en derbij nen top van 210 :rofl: een sv is ook nogal een racemachine zeg :wtf:

skully25
14 augustus 2005, 15:58
daarbij, wil jij met een 25kw hele dagen rond rijden? it's your choice

das hetzelfde als vragen wil jij hele dagen 45 per uur rijden met uw brommer

ge weet ook wel dat er velen zijn die dat niet doen :p

tzou weer niet enkel in belgië en nederland moeten zijn dat die 25 kw tot 20/21 jaar regel van toepassing is... in de UK moogt ge vanaf uw 17 met een 125cc tot 25 kw rijden en dan vanaf uw 18 met gelijk wat...

Anoniem04
14 augustus 2005, 16:22
ik zou zeggen, koop een auto ga voor een auto-rijbewijs, en van het moment dat ge in de 20 bent, gaat ge voor uw moto rijbewijs

skully25
14 augustus 2005, 16:43
ik zou zeggen, koop een auto ga voor een auto-rijbewijs, en van het moment dat ge in de 20 bent, gaat ge voor uw moto rijbewijs

of ge doet van de eerste keer uw motorrijbewijs direct na uw autorijbewijs omdat de alle verkeersregels dan nog vers in uw hoofd zitten, waarom wachten tot uw 20 jaar voor uw rijbewijs af te leggen? tis niet omdat ge een motorrijbewijs hebt dat ge daarom direct een moto moet gaan kopen, haal uw rijbewijs zo snel mogelijk, ge kunt nadien nog altijd wachten met de werkelijke aankoop van een moto

de financiële kant moet het natuurlijk toelaten om beide rijbewijzen kort na elkaar te doen maarya, ge moet het toch betalen vroeg of laat dus waarom dan niet lekker alles in 1 keer doen...

MilM
14 augustus 2005, 16:47
of ge doet van de eerste keer uw motorrijbewijs direct na uw autorijbewijs omdat de alle verkeersregels dan nog vers in uw hoofd zitten, waarom wachten tot uw 20 jaar voor uw rijbewijs af te leggen? tis niet omdat ge een motorrijbewijs hebt dat ge daarom direct een moto moet gaan kopen, haal uw rijbewijs zo snel mogelijk, ge kunt nadien nog altijd wachten met de werkelijke aankoop van een moto

de financiële kant moet het natuurlijk toelaten om beide rijbewijzen kort na elkaar te doen maarya, ge moet het toch betalen vroeg of laat dus waarom dan niet lekker alles in 1 keer doen...

Je mag toch zoiezo maar uw praktijk doen vanaf 21 jaar.
Das dus nog drie jaar tussen waar ge met de auto kunt rijdn

Terror Factor
14 augustus 2005, 17:18
Je mag toch zoiezo maar uw praktijk doen vanaf 21 jaar.
Das dus nog drie jaar tussen waar ge met de auto kunt rijdn
:wtf:
vanaf uw 21 kunde gewoon uw groot rijbewijs hale,niks van praktijk, da kunde op uw 18 doen,ma be ne moto <25 kw en max 16kw/kg

MilM
14 augustus 2005, 17:25
:wtf:
vanaf uw 21 kunde gewoon uw groot rijbewijs hale,niks van praktijk, da kunde op uw 18 doen,ma be ne moto <25 kw en max 16kw/kg

ik ben dna ook bezig over een zware motorfiets ;)

evil aardappel
14 augustus 2005, 17:55
Auto, zodat ik er gerief etc. kan insteken.

freeza
14 augustus 2005, 19:26
je kan vanaf je 18 je A-rijbewijs halen (dan wel voor lichte motors) en als je dan 2 jaar rijdt met een motor van 25 kw dan mag je gewoon uw rijbewijs inwisselen voor zware motors zonder enige kosten of examens...
dus je kan als je wilt al met + 25 kw motors rijden als je 20 bent
daarom ga ik gewoon moto-rijbewijs gelijk hoe al gaan doen als ik 18 ben...

Skwieker
14 augustus 2005, 19:29
Ik begin binnekort me mijn A-rijbewijs se. Kheb mij ne Yamaha Virago 250 gekocht. Is <25 kw :)

skully25
14 augustus 2005, 19:36
ik ben dna ook bezig over een zware motorfiets ;)

ge volgt 8 uur les, doet uw praktijkexamen direct na uw lessen, ge krijgt 25 kw rijbewijs, na 2 jaar stapt ge nog eens het gemeentehuis binnen en ruilt ge uw beperkt in voor een vol vermogensrijbewijs zonder er iets voor te hoeven doen

dus waarom wachten tot uw 21 om eraan te beginnen, gewoon omdat ge nog met geen "zware" moto moogt rijden? alsof dat de moeite is om daar op te wachten, zonder rijbewijs moogt ge dan lekker tot uw 21 jaar wachten voordat ge op eender welke moto moogt rijden, doe uw motorijbewijs nu zodat ge uw begrenst rijbewijs na 2 jaar gewoon lekker kunt gaan inruilen voor een volvermogensrijbewijs, simpelere kan niet

CAS
14 augustus 2005, 20:00
en derbij nen top van 210 :rofl: een sv is ook nogal een racemachine zeg :wtf:

Als ik mij niet vergis rijd em met een SV650 (http://www.koups.com/sales/suzuki/images/1999_models/SV650-Blue.jpg) en dat is een naked bike, rijd daar eens een tijdje 210 mee en je zal wel weten wat zo'n snelheid is. 180 continu begint al neig te worden eigenlijk.

Nuja, ik begrijp verder wel wat je bedoeld, maar naked bike is niet voor topsnelheid.

sluysen
14 augustus 2005, 20:12
ge volgt 8 uur les, doet uw praktijkexamen direct na uw lessen, ge krijgt 25 kw rijbewijs, na 2 jaar stapt ge nog eens het gemeentehuis binnen en ruilt ge uw beperkt in voor een vol vermogensrijbewijs zonder er iets voor te hoeven doen

dus waarom wachten tot uw 21 om eraan te beginnen, gewoon omdat ge nog met geen "zware" moto moogt rijden? alsof dat de moeite is om daar op te wachten, zonder rijbewijs moogt ge dan lekker tot uw 21 jaar wachten voordat ge op eender welke moto moogt rijden, doe uw motorijbewijs nu zodat ge uw begrenst rijbewijs na 2 jaar gewoon lekker kunt gaan inruilen voor een volvermogensrijbewijs, simpelere kan niet

da was ook mijn plan :D

ik kan via mijn nonkel (uitbater van deze motorwinkel (subtiele reclame :p) (http://www.motos-inghelbrecht.be/) ) heel easy aan een moto geraken (hopelijk een teruggedreven XT600X (http://www.yamaha-motor.de/products/motorcycles/street/xt660x.jsp) met 2 leovince uitlaten en nog wa andere stukken op :evil: ) en als ik moto + rijbewijs heb, ook mij auto doen (als ik €€€ genoeg heb) en dan af en toe es rondrijden met mijne ma haaren auto...

gemakkelijker kan nie
en als ik dan vast werk heb fzo, occasie autotje kopen, en dan mijne moto wegdoen en sparen voor een nieuv...

zo dacht ik erover :p

MilM
14 augustus 2005, 20:20

Ge begrijp mij verkeerd. Ik had het over die stap overslaan.
Ik ging verder op volgende post:

in plaats van de tijdspanne tussen 18 en 21 op te vullen met max 25kw, ga ge voor auto in de plaats en voor autorijbewijs.
Aankoop lichte moto + aankoop auto + verzekering moto + verzekering auto ... komt duur uit é

En dan kunt ge aan 21 jaar uw praktijk doen (met zware moto), zodat alles vers in het geheugen zit en doe ge uw L periode en uw examen.
Zo hoeft ge gene 25kw moto te kopen als tussenstation.

Dus de stap van lichte moto gewoon overslaan en met de auto rijden. (in de veronderstelling da ge auto boven moto van 25kw verkiest)

Nuja, ge kunt dan wel zeggen, da het altijd goed is om te oefenen met max 25kw ipv direct een zware moto te kopen. Daar heb ge gelijk in.
Maar dan moe ge u wel nog nen 25kw moto kopen aan jonge leeftijd.

Als ge mee zijt me wat ik bedoel.

EDIT: kzie juist van als ge het maximum aantal uren doet, da ge dan direct examen mag afleggen met moto van de rijschool. Dan is het idd nie nodig om zelf één te kopen en kun ge da examen doen. Maar dan zit er wel (meer dan) 3 jaar tussen het oefenen en behalen van rijbewijs en de aankoop.

skully25
14 augustus 2005, 20:52
Ge begrijp mij verkeerd. Ik had het over die stap overslaan.

ya kwetet, maar waarom zou ge dat doen als het op uw 21 jaar toch niet makkelijker of goedkoper is

kzou zeggen als ge de kans hebt om uw motorrijbewijs te halen voor uw 21 jaar, doe het dan maar gewoon, ge zijt er dan direct van af
als ge de kans hebt is er niet echt een reden waarom ge zou moeten wachten tot uw 21 jaar om eraan te beginnen, aangezien ge uw begrenst rijbewijs toch zo kunt inwisselen na 2 jaar voor een volwaardig, da bedoelek

MilM
14 augustus 2005, 20:58
ya kwetet, maar waarom zou ge dat doen als het op uw 21 jaar toch niet makkelijker of goedkoper is

kzou zeggen als ge de kans hebt om uw motorrijbewijs te halen voor uw 21 jaar, doe het dan maar gewoon, ge zijt er dan direct van af
als ge de kans hebt is er niet echt een reden waarom ge zou moeten wachten tot uw 21 jaar om eraan te beginnen, aangezien ge uw begrenst rijbewijs toch zo kunt inwisselen na 2 jaar voor een volwaardig, da bedoelek

Ja, ik was gewoon mis (mijn edit).
Vond het nogal redleijk stom om een 25kw moto te kopen/zoeken/lenen gewoon om eerder uw rijbewijs te halen.
Maar blijkbaar als ge maximum aantal uren praktijk neemt (8u), kunt ge gewoon die van rijschool nemen en direct uw examen afleggen.

Dus blijkbaar hoef ik helemaal nie uit te kijken voor een 25kw moto, maar kan ik direct praktijk doen en examen. (nie da ik het van plan ben ze :p )

BleaM
14 augustus 2005, 21:13
Ik ben 18 sinds maandag

ik ga dinsdag mijn theoretisch afleggen voor auto, wanneer dat gelukt is, direct moto theoretisch afleggen, zodat ik volgende week m'n 2 theoretische heb, eerste dat ik ga doen is gewoon zorgen dat ik mijn 20 uur autolessen heb gedaan en direct erna mijn 8 uur motorijlessen

ik heb een motodax staan waar ik mee kan rondsnorren, wat totaal niks van kW heeft... en voor rond te rijden mag ik tot ik m'n eigen auto heb met m'n moeders auto rondrijden...

ik combineer de 2, tis ni omdak 2 rijbewijzen heb dak de 2 voertuigen heb ter eigen beschikking ! :)

om naar school te gaan ga ik zelf niet met m'n motodax gaan maar met m'n b-klasse brommertje, al ben ik 18!

Tis gewoon van je prioriteiten te stellen, wat heb je nodig voor je dagelijks gebruik en wat heb je minder nodig?

Vervoer je veel: auto
moet je gewoon A naar B: moto

Bleam.
x

distinct
14 augustus 2005, 23:39
Als ik mij niet vergis rijd em met een SV650 (http://www.koups.com/sales/suzuki/images/1999_models/SV650-Blue.jpg) en dat is een naked bike, rijd daar eens een tijdje 210 mee en je zal wel weten wat zo'n snelheid is. 180 continu begint al neig te worden eigenlijk.

Nuja, ik begrijp verder wel wat je bedoeld, maar naked bike is niet voor topsnelheid.
ik weet wat een sv is. maar hij doet alsof hij op het eerste, beste pk-racemonster zit :)

Desperatozz
15 augustus 2005, 10:28
bekans 19 ... en verwacht tegen net na men verjaardag men eerste eigen auto

*feeeeeest* :D

15 augustus 2005, 10:32
Eerst nen auto gehad
en nu al aan mijn 3de moto bezig

ASHERON
15 augustus 2005, 11:26
ford capri mk2 :d

blazingsvbiker
21 augustus 2005, 12:13
haahahahahah w8 jullie maar tot jullie 21 zien en 'ervaring ' hebben hahaahahahha lol damn iam great, jullie zouden eens moeten weten.....

Bramboogie
21 augustus 2005, 15:15
ik zou ook eerst ervaring in het verkeer opdoen met een wagen... en na verloop van tijd kunde nog altijd nen moto kopen e

mor mss ist ook wel goe als autobestuurders es met een moto rijden... kwestie van te weten hoe zoiets int verkeer is

zombie
21 augustus 2005, 15:51
haahahahahah w8 jullie maar tot jullie 21 zien en 'ervaring ' hebben hahaahahahha lol damn iam great, jullie zouden eens moeten weten.....

verklaar uzelve :wtf:

Fighting Hobbit
21 augustus 2005, 15:52
Ma op uw 18 moogt ge nog ni me ne serieuze moto rijden, das pas vanaf uw 21...

Asserti
21 augustus 2005, 15:57
moest ik mogen had ik nu ne moto. Is veel goedkoper als nen auto, vooral voor tax, benzine en verzekeringen, en ge zijt in deze tijden overal sneller met de moto als met den auto.

Auto kost mij meer in verzekering en naft, en zoveel plaats heb ik voor de moment eigenlijk niet nodig. Als ik iets heb om mij te verplaatsen ben ik al content.

Maar de mama wil mij nog nie op ne moto zien rondcrossen, ze wil mij nog nie kwijt :doh: :doh: :doh: :doh:

CyberLama
21 augustus 2005, 16:39
Een auto. Je kan er gewoon veel meer mee. Een moto is goed als je gewoon naar je werk moet rijden en niets moet meedoen, en het altijd mooi weer is. That's it :) Dan is een moto idd het goedkoopst, handigst en het snelst.

Een moto én een auto, da's iets anders. Maar niet voor direct ;)

Peugeotfiel
21 augustus 2005, 17:43
ben ook van mening dat men best toch eerst wat ervaring opdoet met de wagen
rij nu 3 jaar met de wagen, en toch al paar keer ne serieuze stoot voorgehad, gelukkig krachtige remmen. en kmoet toegeven dat wel wa van overmoed was, en ik rij de laatsten tijd veel veiliger

ben nu 21 en normaalgezien donderdag mijn motorijbewijs. is de bedoeling dat ik me ne honda cb 600 f koop voor mee naar het werk te rijden en plezierritjes

moet wel zeggen dat moest ik 's winters of in de weekends de wagen van mijn ma ni zou kunnen bezigen, dat ik waarschijnlijk toch ook een wagen zou verkiezen

vraagje: weet iemand wat een verkering op mijne naam zou kosten voor zo ne honda cb 600 f?

blazingsvbiker
22 augustus 2005, 12:51
ja da ga je veel geld kosten die verzekering en mensen jullie hebben nog niet goed uitgekeken wat je al in het bezit mag hebben aan je 18 mits...... verder zeg ik niets meer tis voordiegene die er op door zal gaan en het zal vinden wat ik bedoel, die gaat volledig doorslaan :D

morph123
22 augustus 2005, 17:42
ben ook van mening dat men best toch eerst wat ervaring opdoet met de wagen
rij nu 3 jaar met de wagen, en toch al paar keer ne serieuze stoot voorgehad, gelukkig krachtige remmen. en kmoet toegeven dat wel wa van overmoed was, en ik rij de laatsten tijd veel veiliger

ben nu 21 en normaalgezien donderdag mijn motorijbewijs. is de bedoeling dat ik me ne honda cb 600 f koop voor mee naar het werk te rijden en plezierritjes

moet wel zeggen dat moest ik 's winters of in de weekends de wagen van mijn ma ni zou kunnen bezigen, dat ik waarschijnlijk toch ook een wagen zou verkiezen

vraagje: weet iemand wat een verkering op mijne naam zou kosten voor zo ne honda cb 600 f?

ik rijd met ne honda cb 600 s is hetzelfde model maar dam met een kuipje.
ben 23 en bataal toch zo'n 660 eur per jaar bij dvv verzekeringen zonder auto dan wel,als je je auto ook koppeld aan zo'n verzekering dan kan er nog wel een heel pak van de prijs afgaan.

cG`
22 augustus 2005, 17:44
edit: een moto kan even veilig zijn als een auto zolang je maar een beetje je verstand er bij houdt

maar natuurlijk een auto heeft als voordeel dat je mooi droog zit... met een moto heb je dan wel minder problemen bij files

Ne moto is zowieso gevaarlijker als nen auto of ge nu u verstand er bij houdt of nie. Als er ene u aanrijdt hebde meer kans om te overleven in nen auto dan op ne moto he.

blazingsvbiker
23 augustus 2005, 12:18
juist ja lol al diegene die da zeggen hebben dan nog nooit op een moto gezeten waarschijnlijk! en gevaarlijk? tja voor het zelfde geld stopt er aan het rood licht juist naast je een zelfmoord auto van al qauda (of oe daje da ook schrijft) en dan zie je em ook he

Talos
23 augustus 2005, 12:38
juist ja lol al diegene die da zeggen hebben dan nog nooit op een moto gezeten waarschijnlijk! en gevaarlijk? tja voor het zelfde geld stopt er aan het rood licht juist naast je een zelfmoord auto van al qauda (of oe daje da ook schrijft) en dan zie je em ook he

Hoe je het nu draait of keert een motor is gevaarlijker. Bij exact hetzelfde ongeval heeft een motorrijder veel meer kans om gewond te raken als een autobestuurder. Metalen "kooi" versus een helmpje met een leren pakje, weetwel.

Bramboogie
23 augustus 2005, 13:06
kennis van het verkeer , dus goe kunnen inschatten en anticiperen wat anderen gaan doen... da krijgt ge pas door veel te rijden...

hoe ge het ook draait of keert... het is minde gevaarlijk om met een auto te beginnen dan met een moto
want hoe goed ge ook denkt te kunnen rijden, aan 18 kunde da nog nie... ervaring kunnen ze u nie leren... da moede zelf opdoen

Logos
24 augustus 2005, 04:32
zelfde me ne zware moto e
als gij vanaf u 18 tot u 21 nog nie me de moto gereden hebt int verkeer, en ervoor zelf nooit schakelbrommer (is ni tzelfde wetek ook wel) en ge krijgt op u 21 ne gsxr750 of weet ik veel zijn er veel die tverstand nie gaan hebben om daar mee om te gaan imo

kermitdekikker
25 augustus 2005, 21:14

nou maar zoals jij nog niet weet is de sv 650 ook met kuip te krijgen en dan is 210 km/h wel degelijk haalbaar.

en of het ou gevaarlijker is dan ne auto...
nou die vraag zou je anders moeten interpreteren

" is een motorfiets gevaarlijker wanneer je in een ongeval terecht geraakt? "
het antwoord is jammer genoeg ja... daar kun je niet onderuit :doh:

want als je nou op dat zelfde moment (wanneer het ongeval zou gebeuren) met je auto rijdt in plaats van je motorfiets, het ongeval gebeurt zowieso. Maar dan heb je nog terbij dat de kans groter is dat je met je motorfiets hebt kunnen uitwijken en een ongeval hebt kunnen vermijden, dan met een auto.

en degene die met een motorfiets of brommer rijden letten veel actiever op int verkeer, meer kijken, defesiefer rijden, verkeerssituatie beter interpreteren.
(dit heb ik toch ervaren)

Talos
25 augustus 2005, 21:19
en degene die met een motorfiets of brommer rijden letten veel actiever op int verkeer, meer kijken, defesiefer rijden, verkeerssituatie beter interpreteren.
(dit heb ik toch ervaren)

Zo zou het moeten. Er zijn er genoeg die zich overal maar tussengooien enzovoort, iets waar ik niet tegenkan als ik met de auto aan het rijden ben eigenlijk. Die houden er precies geen rekening mee dat er nog zoiets als een dode hoek is enzo (hoewel ik altijd opzij kijk voor maneuvers, maar dan nog)

skully25
25 augustus 2005, 21:40
wat ik mij dan soms afvraag is: bestempelen deze chauffeurs mij als roekeloos gewoon omdat ik de mogelijkheid heb om sneller te acceleren dan zij? het komt soms echt zo over... precies ofdat ze niet kunnen verdragen dat motorrijders gewoon sneller zijn, wat eigenlijk de normaalste zaak van de wereld is

om nog maar te zwijgen van mensen die effectief alles wat sneller gaat dan zijzelf als roekeloos te bestempelen, en ik heb het dan niet noodzakelijk over de werkelijke snelheid, eerder ook over de acceleratie

morph123
25 augustus 2005, 22:44
ook iets wat ik veel meemaak veel te veel eigelijk zijn automobilisten die er een sport van maken motorrijders te treiteren.

vb: vorig weekend nog meegemaakt,op een lange rechte baan waar je 90 mocht besluit een automobilist om zo ineens 60 te gaan rijden,dus ik zet mijn pinkers op om er langs te gaan en op het moment dat ik opzij ga gaat hij zo plots ook opzij.een beetje verder reden we nog maar 50 en dus ik besluit het nog maar eens te proberen en ja ja weer van da,na zo nog een paar keer geraak ik er toch langs komt meneer ineens in mijn gat hangen zo dicht dat wanneer hij nog een 10 cm dichter komt hij mijn plaat raakt,van zo'n dinges krijg ik dus iets he.dat was zeker niet de eerste keer dat ik zoiets meemaak,ik vind van mijneige toch zeker niet dat ik agressief rij.wat bezielt zo'n mensen eigelijk,die spelen met iemands leven he.

skully25
25 augustus 2005, 23:28
sommige automobilisten zijn zo kortzinning dat ze idd motorrijders gaan irriteren of zelfs in gevaar brengen om dan achteraf te zeggen dat motorrijders roekeloos en een gevaar op de weg zijn :doh:

ik denk dat iedereen zich dat ongeval herinnert van die vrouwelijke motorrijder die omver gereden is door een jongeman in een mercedes, beide betrokkenen waren aan het touren met hun partner
is serieus gecovered in het nieuws en dergelijke, was volgens mij duidelijk een geval waar een automobilist een motorrijder in gevaar bracht door treiteren en de dikke nek uithangen, met de dood van de vrouwelijke motorrijder als gevolg...

ik heb ook al enkele ervaringen achter de rug die ik liever niet meer meemaak, mijn motor is al eerst niet gemaakt voor hoge topsnelheden
ik was dus rustig aan het rijden in 1 van de straten in m'n buurt, relax een 85 per uur aan het rijden als er zich plotsing een opgezette peugeot 206 mij voorbijsteekt aan zeker een goeie 120 a 130 per uur en mij op een paar centimeter na miste, een halve minuut later stond dezelfde peugeot naast de weg geparkeerd, op het moment dat ik passeer zie ik de wagen achter mij weer vertrekken, ik heb een risico genomen en het gas opengezet omdat ik niet wou weten wat die mannen mij nog meer gingen lappen, ik heb voordeel kunnen nemen uit een verkeersdrempel op de weg, ik kan er snel over gaan met mijn motor, de peugeot was duidelijk verlaagd en niet in staat om die drempel snel te nemen, een maat van mij woonde een beter verder in de straat, ik ben daar gestopt, op dat moment zelf was mijn zijn wagen aan het kuisen, toen ik z'n oprit opreed passeerde die peugeot even later voorbij, traag, zijraampje open, rarara, 2 jonge gasten met kort haar, een pet en een voetbaltruitje aan... hetgeen wat ik die mannen op dat moment kon aandoen , ge houd het niet voor mogelijk, ben nadien de nummerplaat nog gaan melden bij de politie om die mannen miss een waarschuwing te kunnen geven voor het in gevaar brengen van andere weggebruikers, dat was ook een leuke ervaring, quote: "wij houden ons niet bezig met zulke praktijken meneer, ge mankeert toch niks, wat is het probleem dan?" :sop:

tis ver gekomen in vlaanderen...

zombie
25 augustus 2005, 23:56
sommige automobilisten zijn zo kortzinning dat ze idd motorrijders gaan irriteren of zelfs in gevaar brengen om dan achteraf te zeggen dat motorrijders roekeloos en een gevaar op de weg zijn :doh:

ik denk dat iedereen zich dat ongeval herinnert van die vrouwelijke motorrijder die omver gereden is door een jongeman in een mercedes, beide betrokkenen waren aan het touren met hun partner
is serieus gecovered in het nieuws en dergelijke, was volgens mij duidelijk een geval waar een automobilist een motorrijder in gevaar bracht door treiteren en de dikke nek uithangen, met de dood van de vrouwelijke motorrijder als gevolg...

ik heb ook al enkele ervaringen achter de rug die ik liever niet meer meemaak, mijn motor is al eerst niet gemaakt voor hoge topsnelheden
ik was dus rustig aan het rijden in 1 van de straten in m'n buurt, relax een 85 per uur aan het rijden als er zich plotsing een opgezette peugeot 206 mij voorbijsteekt aan zeker een goeie 120 a 130 per uur en mij op een paar centimeter na miste, een halve minuut later stond dezelfde peugeot naast de weg geparkeerd, op het moment dat ik passeer zie ik de wagen achter mij weer vertrekken, ik heb een risico genomen en het gas opengezet omdat ik niet wou weten wat die mannen mij nog meer gingen lappen, ik heb voordeel kunnen nemen uit een verkeersdrempel op de weg, ik kan er snel over gaan met mijn motor, de peugeot was duidelijk verlaagd en niet in staat om die drempel snel te nemen, een maat van mij woonde een beter verder in de straat, ik ben daar gestopt, op dat moment zelf was mijn zijn wagen aan het kuisen, toen ik z'n oprit opreed passeerde die peugeot even later voorbij, traag, zijraampje open, rarara, 2 jonge gasten met kort haar, een pet en een voetbaltruitje aan... hetgeen wat ik die mannen op dat moment kon aandoen , ge houd het niet voor mogelijk, ben nadien de nummerplaat nog gaan melden bij de politie om die mannen miss een waarschuwing te kunnen geven voor het in gevaar brengen van andere weggebruikers, dat was ook een leuke ervaring, quote: "wij houden ons niet bezig met zulke praktijken meneer, ge mankeert toch niks, wat is het probleem dan?" :sop:

tis ver gekomen in vlaanderen...

mja op dat gebied suckt de politie echt wel een pak.
van al die domme dingen doen ze wel. om de brave burgers te irriteren.
maar eens thuis gaan aanbellen bij de mensen die een gevaar op de baan zijn doen ze niet. nuja het kan zijn dat ge die manne iets probeert te lappen of zo he. maar toch, hoe dan ook iemand die politie aanzijn deur krijgt zal zowiso al wat voorzichtiger rijden, niet ?

skully25
26 augustus 2005, 01:01
feit, maar ze moeten dan ook wel tot aan de deur komen... daar wringt het schoentje, als ge zoiets zoals mijn ervaring komt melden op het bureau dan sturen ze u gewoon weer weg zonder boe of bah, als ze op patrouille zijn en dan opeens zo ene zien passeren zijn ze al wat sneller geneigd om actie te ondernemen.. volgens mij omdat ze op dat moment toch al in hunne auto zitten, als ge iets komt melden moeten ze al eerst uit hunne bureaustoel kruipen en naar undere combi stappen en naar de desbetreffende persoon zijn huis rijden :sop:

blazingsvbiker
27 augustus 2005, 13:49
jajaja mannen!!!!!! 1)deen die twijfejlt aan de capaciteiten van men svtje send me a pm en we spreken eens af ga eensmee vanachter en we zien wel dan na de rit als je er dan nog op zit tenminste (idd wind weerstand begin je al goe te voellen vanaf 180
maar betekent maar een ding plat gaan liggen op je tank en sleuren aan die hendel)en210 haal ik zeker np

2)ja het is gevaarlijker met moto dan auto daarvoor moet je geen unif gedaan hebben
3)geloof me een moto is nie enkel voor naar envan het werk te komen tenzij je al een oude zak ben tvan 40 nee een moto is 10* zaliger dan een auto mensen die er een hebben kunnen dit bevestigen,overal snel tussen rijden geen fills als je eens gas geeft dan gaat die bike ook echt vooruit,geen een auto geeft het acceleratie gevoel van een moto noway!!
het ontmoeten van andere bikers op de weg, wij bikers zijn namelijk een grote familie zeggen altijd goeiendag, zit je in problemen stoppen ze zeker
lekker stoer doen int stad of ergens anders als je een wheelietje doet treffens houden
enzo veel meer ....
en nu kunnen jullie terug proberen met allerlij tegenargumenten om terug te bewijzen van jullie gelijk, voor mij is het een reeds uitgemaakte zaak en iedreen die een moto heeft zal zich hier bij aansluiten
wel is het mss in de winter voor de pussys onder jullie wa koud en soms onmogelijk te rijden door vriezen blablabla maar goe in de winter met een auto rijden is toch ook niet voe te zeggen plezant als je om de 5m moet uitkijken voor het niet om ver rijden van een voetganger door het slipperigewegdek ja jehebt muziek ja het is warm maar wtf geef mij maar toch een bike (wat niet wegneemt dat een auto veel praktischer kan zijn kwa vervoer met meerderen of voor bagage)

sluysen
31 augustus 2005, 21:25
jajaja mannen!!!!!! 1)deen die twijfejlt aan de capaciteiten van men svtje send me a pm en we spreken eens af ga eensmee vanachter en we zien wel dan na de rit als je er dan nog op zit tenminste (idd wind weerstand begin je al goe te voellen vanaf 180
maar betekent maar een ding plat gaan liggen op je tank en sleuren aan die hendel)en210 haal ik zeker np

2)ja het is gevaarlijker met moto dan auto daarvoor moet je geen unif gedaan hebben
3)geloof me een moto is nie enkel voor naar envan het werk te komen tenzij je al een oude zak ben tvan 40 nee een moto is 10* zaliger dan een auto mensen die er een hebben kunnen dit bevestigen,overal snel tussen rijden geen fills als je eens gas geeft dan gaat die bike ook echt vooruit,geen een auto geeft het acceleratie gevoel van een moto noway!!
het ontmoeten van andere bikers op de weg, wij bikers zijn namelijk een grote familie zeggen altijd goeiendag, zit je in problemen stoppen ze zeker
lekker stoer doen int stad of ergens anders als je een wheelietje doet treffens houden
enzo veel meer ....
en nu kunnen jullie terug proberen met allerlij tegenargumenten om terug te bewijzen van jullie gelijk, voor mij is het een reeds uitgemaakte zaak en iedreen die een moto heeft zal zich hier bij aansluiten
wel is het mss in de winter voor de pussys onder jullie wa koud en soms onmogelijk te rijden door vriezen blablabla maar goe in de winter met een auto rijden is toch ook niet voe te zeggen plezant als je om de 5m moet uitkijken voor het niet om ver rijden van een voetganger door het slipperigewegdek ja jehebt muziek ja het is warm maar wtf geef mij maar toch een bike (wat niet wegneemt dat een auto veel praktischer kan zijn kwa vervoer met meerderen of voor bagage)

n/o hoor, maar aan uw uitleg alleen al komt ge bij mij over als een gevaarlijke zot die maar al te graag stoer doet met zijne moto...

ge weet wel, zo van die gasten die dervoor zorgen da motorijders een slechte naam krijgen...

ik kan natuurlijk volledig verkeerd zijn, en gelieve mij daarvoor dan ook te excuseren als dat zo is, maar je komt nu eenmaal zo over bij mij...