PDA

Volledige versie bekijken : Premie studies knelpuntberoepen afgeschaft.

The Patriot
11 augustus 2005, 10:22
Studieloon knelpuntberoep afgeschaft
Premie van 750 euro lokt te weinig studenten

Na twee schooljaren stopt het premiesysteem voor studenten die kiezen voor een knelpuntberoep. Dat is een beroep waarvoor de vacatures amper ingevuld geraken. De sector wil de premiepot niet meer stijven, omdat er niet meer studenten aangetrokken worden dan gehoopt.
Het premiesysteem wordt niet verlengd. Wie er al in zit, krijgt wel nog de beloofde premies, nieuwe studenten niet meer. Een uitdoofscenario, dus. De sector wil voortaan via campagnes aan nieuwe werknemers geraken.

Er is al jaren een tekort aan arbeidskrachten in sectoren als boekhouding en voor technische beroepen zoals elektricien en elektromechanicus. Vorig jaar groeide in de schoot van het aanvullend nationaal paritair comité voor de bedienden een fris idee: jongeren financieel belonen om te studeren voor een van die knelpuntberoepen.

Cevora, het sociaal fonds van de sector, zou de premies betalen: 200 euro wie zijn eerste jaar slaagt; 200 euro aan wie afstudeert en 350 euro aan wie drie maanden aan de slag is in een knelpuntberoep.

Op het einde van het schooljaar 2003-2004 werd de beloning voor de eerste keer uitbetaald. Er is toen 2.237.250 euro uitgekeerd aan 10.368 studenten: 5.496 onder hen kregen een premie omdat ze in hun eerste jaar slaagden, 3.781 omdat ze afstudeerden en 1.091 omdat ze een job vonden.

Op het einde van het afgelopen schooljaar 2004-2005 hadden al 4.422 studenten een aanvraag voor een premie ingediend. ,,Dat is ongeveer evenveel als vorig jaar rond deze tijd'', zegt Ann Van den Broeck van het Paritair Comité 218.

Het geeft aan dat het zogezegde studentenloon niet echt wervend werkt voor de knelpuntberoepen. Er schrijven zich niet opmerkelijk méér studenten voor in. Een premie van 750 euro blijkt niet aanlokkelijk genoeg, evenmin als het uitzicht op werk. Uit een onderzoek bij 1.200 studenten van vorig jaar blijkt nochtans dat bijna 70 procent drie maanden na het afstuderen werk vond. Na zes maanden was dat al 90 procent.

Paul DEMEYER

Nu, ik vind dit eigenlijk vrij raar want op 2 jaar kan je onmogelijk een stijgende belans zien.

Nu, waarom wil ik hier rond discussieren, ik volg volgend jaar bachelor elektronica en normaal gezien ging ik dus ook mogen genieten van zo een premie, het was een extra stimulans voor mij. Dit wil natuurlijk niet zeggen dat ik nu niet meer 100 % gemotiveerd ben om er tegen aan te gaan, ik ben het nog altijd maar ik vond zo een premie wel een goed idee om mensen eventueel aan te zetten tot zo een richting als elektronica, elektrotechnieken en etc ...

Het zijn ten slotte richtingen waarin er nog altijd mensen te kort zijn en ik spreek dan niet over een 10 tal mensen tekort, het gaat over grote tekorten verspreid over het hele land ..

Wat ik ook merk is da ouders bang zijn om hun kind naar het TSO te sturen. Het lijkt er op dat die ouders denken dat TSO voor domme mensen is en dus sturen ze hun kind naar het ASO waar het soms amper mee kan ..

Wat ik ook merk dat mensen uit het TSO door sommige mensen moeilijk aanvaard worden, want wij zijn namelijk dom ( Pas op, ik hoor da geregeld dat mensen zeggen tegen iemand, gij zijt dom want ge hebt TSO gedaan ofzo ix ) Maar als je dan hun elektriek komt leggen of ge maakt hun TV kijken ze soms plots heel anders .. :ironic:

Wat vinden jullie hier allemaal van ? En wat is jullie kijk op techniek richtingen enzo ?

MvG.

Genious
11 augustus 2005, 11:21
ik kan me voorstellen dat sommige ouders zo denken en dat is -meestal- onterecht:

- met sommige richtingen in het TSO zijt ge veel meer dan bepaalde ASO richtingen, die in mijn ogen, lager staan dan moeilijke TSO richtingen (ik denk nu aan de menswetenschappen :D)
- sommige mensen kunnen gewoon geen ASO omdat ze er bij een vak of 2 er echt niets van bakken (bvb Frans, maar ondertussen zijn ze wel zeer sterk in de rest)
- je kan het TSO ook zien als een richting voor mensen die al min of meer weten wat ze willen later
- ...

maar van die premies vind ik het wel goed dat dat er niet meer is (allee, ik vind het niet erg dat ze er niet meer zijn), die premies krijgt ge maar een paar jaar in uw leven he, en uw keuzes qua richting bepalen wel een groot deel van uw leven, men moet dus imo kunnen kiezen zonder dat er een verleiding van geld aanwezig is.

Spoox
11 augustus 2005, 12:15
Ikzelf doe Accountancy-Fiscaliteit 2de jaar en heb dus al van zo'n premie kunnen genieten die op zich mooi meegenomen is natuurlijk maar het heeft mijn keuze voor deze richting total niet beïnvloed. En ik weet zeker dat het echt voor een minderheid van de studenten is dat hun keuze uitsluitend door dergelijke premies wordt beïnvloed.

LSDsmurf
11 augustus 2005, 17:37
De afschaffing van die premies vind ik een goede beslissing. Studenten moeten hun interesse volgen, en niet iets studeren omdat ze er enkele honderden euros voor krijgen.

Het is natuurlijk wel jammer voor de mensen die volgend jaar aan één van deze studies gaan beginnen maar langs de andere kant hebben studenten die geen knelpuntberoep studeren er ook geen recht op dusjah.

ThEScReW
7 september 2005, 00:39
Ik denk niet dat 10 % verderstudeert voor de premies hoor, zelfs ik vernam maar in het derde jaar dat we een premie kregen toen we afstudeerden. Nuja het is wel leuk ontvangen hoor maar het nut zie ik der toch niet echt van in ... Ahja juist aanmoedigingspremie.

Het kan natuurlijk de minder gemotiveerde studenten wel helpen te slagen in hun eerste jaar omdat ze dan de premie krijgen. En stel dat ze buizen in het tweede, dan zijn ze aangemoedigd voor het opnieuw te doen want in het derde krijgen ze nog een premie

Pemphigus
7 september 2005, 02:27
Die premies waren misschien een extra motivatie, maar interesse in het vak is toch belangrijker.
Maar kom, wie nu aan zo'n richting begint WEET dat hij later werk zal hebben, en dat is niet evident in deze tijd van recessie