PDA

Volledige versie bekijken : Weinig fysieke “sporten”

Raptyr
10 augustus 2005, 15:52
Ik had onlangs een discussie over wat nu al dan niet als sport beschouwd mag worden.
Bij dingen zoals darts, biljart, bowlen, golf, … had ik zowat mijn bedenkingen.
Sorry, maar in mijn ogen zijn dat zijn geen sporten maar spelletjes. Je moet er weliswaar technisch sterk in zijn, maar fysiek zijn deze ‘sporten’ een lachertje.

Wat is jullie mening hierover?

Ik wil zelf nog wat verder gaan. Een ‘echte’ sport heeft geen halftime, rustpauzes of vervangingen.

Glor
10 augustus 2005, 15:57
Je moet het begrip sport wel wat ruimer interpreteren dan fysische inspanningen ih;)
Als je zuiver over fysiek spreekt zijn dingen als darten, bowling, golf en dergelijke idd geen volwaardige sporten (kvind wel dat in sport rustpauzes mogen zijn, zoals halftime, dat is juist een teken dat het fysiek zeer inspannend is;)). Als je het begrip sport wat uitbreidt zijn de minder fysieke sporten juist de moeilijkste, je hebt er enorm veel techniek voor nodig omdat je niks kan compenseren door een goede fysiek. Het gaat dus eigenlijk allemaal over interpretatie :p

oxS
10 augustus 2005, 16:10
dus voetbal, tennis, american football, volleybal, basketbal enz zijn geen echte sporten volgens u ?

wafelijzer
10 augustus 2005, 16:15
"er zijn slechts 2 echte (mannen)sporten, en dat zijn stierenvechten en autosport"
- Ernest Hemingway

en waarom? dat zijn de enige sporten waarbij men alles op het spel durft zetten voor de overwinning. Men zet zijn leven op het spel voor enkele minuten/jaren/oneindige faam ...
----

ikzelf heb niet zozeer een mening, daarover.

al maak ik mij bedenkingen, bij de hedendaagse 'sport'. als je hoort dat ex-toer winnaars ordinaire doping junkies zijn ...

Raptyr
10 augustus 2005, 16:18
dus voetbal, tennis, american football, volleybal, basketbal enz zijn geen echte sporten volgens u ?
Dat was een beetje plagend en uitdagend bedoeld natuurlijk, maar toch ...

oxS
10 augustus 2005, 16:26
jij bent een wielrenner I guess ?

daboykefke
10 augustus 2005, 16:45
wielrennen is geen echte sport, want ze kunnen hun benen stil houden en nog blijven bollen :doh:

dat je darts en zo geen sport vindt, volledig akkoord, maar bvb voetbal geen sport vinden omdat er een pauze is vind ik toch beetje overdreven :D

Raptyr
10 augustus 2005, 17:51
jij bent een wielrenner I guess ?
Nee, ik loop. Benen stilhouden is er voor mij niet bij. :) Wielrennen is imo toch veel intensiever dan voetbal. Hoeveel spelers lopen er niet wat te slenteren op dat veld te wachten tot de bal eens in hun richting komt.

Ik dacht wel dat de reacties op golf, biljard, ... vrij unaniem zouden zijn, vandaar mijn laatste stelling ... to spice up things. :p

Trip
10 augustus 2005, 19:22
Hoeveel spelers lopen er niet wat te slenteren op dat veld te wachten tot de bal eens in hun richting komt

dat is dan ook het concept van voetbal , moest iedereen nr de bal stormen op om het even welke plek zou het wel een toffe sport worden ..

Cartek
10 augustus 2005, 19:42
schaken word ook als sport gezien? of ben ik mis?

e_talking
10 augustus 2005, 19:44

idd en vissen ook hahaha lol da noem ik geen sport :p

L!LBro
10 augustus 2005, 20:25
even gegoogeld enneuh...

"sport"
een lichamelijke bezigheid ter ontspanning of als beroep met spel- of wedstrijdelement waarbij conditie of vaardigheid vereist zijn, resp. bevorderd worden en waarvoor bepaalde regels gelden

"spel"
een bezigheid ter ontspanning volgens vaste regels met elementen als verbeelding, competitie, behendigheid, inzicht en kans

Conclusie: het element kans (zoals bijvoorbeeld het gooien van een dobbelsteen, of het trekken van een kaart o.i.d.) ontbreekt bij bijvoorbeeld darten, en dus voldoet darten niet aan de definitie "Spel", maar wel aan de definitie "Sport". ;)

En vind da van die pauzes ook maar raar :) Ikzelf doe o.a. powertraining (na elke oefening dien je +- 45 seconden pauze te nemen) en ga regelmatig lopen (uiteraard is die 45 seconden na elke kilometer hier niet van toepassing)

sport is gewoon een ruim begrip, en fietsen geen sport? :naughty:

daboykefke
10 augustus 2005, 22:34
Nee, ik loop. Benen stilhouden is er voor mij niet bij. :) Wielrennen is imo toch veel intensiever dan voetbal. Hoeveel spelers lopen er niet wat te slenteren op dat veld te wachten tot de bal eens in hun richting komt.

Ik dacht wel dat de reacties op golf, biljard, ... vrij unaniem zouden zijn, vandaar mijn laatste stelling ... to spice up things. :p

voetbal is dan ook interval.. dan moet je spurten, dan moet je slenteren, .. gewoon onderhoudend tempo lopen is er voor een voetballer niet bij ze ;)

SIO
10 augustus 2005, 22:41

speel dan competitievoetbal als da ni zo intensief is voor u, beetje belachelijke redering, volgens uw redenering is voetbal>100m spurt want da is tenslotte maar 10sec spurten.. :sop:

daboykefke
10 augustus 2005, 23:06
idd, ik raad die mannen dan ook eens aan een match op het scherp van de snee te spelen, ge zult uw peiren zien ze :D

ByT3 Me
11 augustus 2005, 10:35
aha dus dan is paintball (compititie) zeker een sport :)
en toch zeker speedball - sup'air ball.
wel jammer dat het hier in België nog niet erkend is door de overheid als sport omdat er geen organisatie achter zit met 300 betalende leden :'( .

Blackend
11 augustus 2005, 11:30
e-sport \o/ :)

sport waar ik het meeste naar opkijk is de triathlon :o echt fenomenaal wat mensen daar presteren :o

likes to kill
11 augustus 2005, 15:59
"er zijn slechts 2 echte (mannen)sporten, en dat zijn stierenvechten en autosport"
- Ernest Hemingway

Je quote is verkeerd de volledige is: "There are only 3 real sports: bull-fighting, car racing and mountain climbing. All the others are mere games."

Suphafly
11 augustus 2005, 16:04
& snowboarden & skien?
lijkt mss niet intensief
maar als je hetzelf doet zulde wel anders merken
ni dat hier al over gesproken is :D

kaminikaze
11 augustus 2005, 16:12
& snowboarden & skien?
lijkt mss niet intensief
maar als je hetzelf doet zulde wel anders merken
ni dat hier al over gesproken is :D
ik ski en kvind da toch niet zo lastig hoor :)

wallievis
11 augustus 2005, 17:49
even gegoogeld enneuh...

"sport"
een lichamelijke bezigheid ter ontspanning of als beroep met spel- of wedstrijdelement waarbij conditie of vaardigheid vereist zijn, resp. bevorderd worden en waarvoor bepaalde regels gelden

"spel"
een bezigheid ter ontspanning volgens vaste regels met elementen als verbeelding, competitie, behendigheid, inzicht en kans

Conclusie: het element kans (zoals bijvoorbeeld het gooien van een dobbelsteen, of het trekken van een kaart o.i.d.) ontbreekt bij bijvoorbeeld darten, en dus voldoet darten niet aan de definitie "Spel", maar wel aan de definitie "Sport". ;)

En vind da van die pauzes ook maar raar :) Ikzelf doe o.a. powertraining (na elke oefening dien je +- 45 seconden pauze te nemen) en ga regelmatig lopen (uiteraard is die 45 seconden na elke kilometer hier niet van toepassing)

sport is gewoon een ruim begrip, en fietsen geen sport? :naughty:
vogelenpik geen spel? de kans dat je triple 20 gooit is beduidend lager dan de kans dat je een gewone 20 gooit, dus is de kans wel bij vogelenpik e

en idd aan zij die zeggen dat wielrennen geen sport is, doen jullie dat maar eens, meerijden met een peleton, kzie hier geneen van zij die beweren dat et geen sport is meerijden met een peleton, zelfs vaak niet met de 'amateurs' en je benen kunnen stilhouden is idd zo, maar bij autoracen kun je dat ook e, bij bergklimmen en stiervechten ook, bij elke sport kan je dat, zelfs bij lopen (ok je gaat niet meer vooruit, maar toch kun je je benen stilhouden)

Raptyr
11 augustus 2005, 18:42
bij elke sport kan je dat, zelfs bij lopen (ok je gaat niet meer vooruit, maar toch kun je je benen stilhouden)
Dat lijkt me dan toch geen efficiënte techniek. :p

daboykefke
12 augustus 2005, 00:25
ze moeten maar 10 seconden lopen sommige, de mieten (;))

Glor
12 augustus 2005, 11:52
Das dan wel behoorlijk rap dat ze lopen, echt mieten nu ook weer niet:p;)

sleejer
12 augustus 2005, 14:51

dat is een denksport :p

Goldrusher
12 augustus 2005, 15:00
vogelenpik geen spel? de kans dat je triple 20 gooit is beduidend lager dan de kans dat je een gewone 20 gooit, dus is de kans wel bij vogelenpik e

Kans is als iets vanzelf gebeurt...zonder dat je er invloed op hebt.
Als je een dobbelsteen gooit, moet je gewoon wachten op het resultaat. Je kan niet zeggen "ik ga eens proberen een zes gooien"...dat is onmogelijk.

Bij dart / vogelpiek mik je naar een punt, als je er naast gooit, is dat je eigen schuld eigenlijk.
Je gooit toch niet zomaar naar het hele bord, hopend op het beste ? :crazy:

doen jullie dat maar eens, meerijden met een peleton, kzie hier geneen van zij die beweren dat et geen sport is meerijden met een peleton

Inderdaad. Je gaat niet vanzelf aan 60 km/h rijden doordat je in het peloton zit.

Toeriest
14 augustus 2005, 01:05
is sport ook niet meer competitie gericht?

wallievis
14 augustus 2005, 01:10
Kans is als iets vanzelf gebeurt...zonder dat je er invloed op hebt.
Als je een dobbelsteen gooit, moet je gewoon wachten op het resultaat. Je kan niet zeggen "ik ga eens proberen een zes gooien"...dat is onmogelijk.

heb nogtans mijn meester nog zien doen toen ik in et zesde studiejaar zat, en we waren aan het pokeren met zo'n pot, hij zei: kga nu 3 zessen hebben, hij pakte de pot, schudde goed, zette de pot ondersteboven op de tafel, schoof die enkele keren heen en weer en hij had 3 zessen (kan puur toeval geweest zijn natuurlijk, maartoch, gewoon et feit dat hij dat vooraf gezegd had maakte tochwel een grote indruk op mij)

Ghastly
18 augustus 2005, 13:10
wielrennen is geen echte sport, want ze kunnen hun benen stil houden en nog blijven bollen :doh:

dat je darts en zo geen sport vindt, volledig akkoord, maar bvb voetbal geen sport vinden omdat er een pauze is vind ik toch beetje overdreven :D

Ik hoop dat da eerste voor te lachen was! :p

Er zijn natuurlijk onderverdelingen in de sport, he! Duursporten, denksporten en dan dus ook cafesporten...
Maar om die cafesporten echt sport te noemen en dat daar mensen serieus wat geld mee verdienen, daar heb ik toch mijn twijfels bij!

Grtz

Hmgrwngd
18 augustus 2005, 13:25
heb nogtans mijn meester nog zien doen toen ik in et zesde studiejaar zat, en we waren aan het pokeren met zo'n pot, hij zei: kga nu 3 zessen hebben, hij pakte de pot, schudde goed, zette de pot ondersteboven op de tafel, schoof die enkele keren heen en weer en hij had 3 zessen (kan puur toeval geweest zijn natuurlijk, maartoch, gewoon et feit dat hij dat vooraf gezegd had maakte tochwel een grote indruk op mij)

Valse dobbelstenen... ;)

NoobZor
23 augustus 2005, 13:46

Ik zou u wel ies 3 weken op ne fiets, elken dag 150km willen zien fietsen...
Die manne moete dus gewoon aan den baxter hangen omdat ze de hoeveelheid caloriën die ze kwijt spelen gewoon niet terug kunnen opnemen...
Afzien dus...

(en nee ik ben geen wielrenner)