PDA

Volledige versie bekijken : Het roestspook is terug

Morpheus
10 augustus 2005, 08:43
Gelezen in het AD van 10 augustus

Door Olof van Joolen en Erik Kouwenhoven

Het roestspook is terug. Zelfs auto's van een paar jaar oud hebben vaak last van ernstige corrosie. Dit komt doordat fabrikanten te weinig werk maken van goede roestbescherming.

Uit onderzoek van het Zweedse Korrosionsinstitutet blijkt dat vier van de 10 auto's uit de bouwjaren 1998 en 1999 last hebben van roest. Bij 10 procent gaat het om ernstige roestvorming waarbij zeker de helft van het plaatwerk is gecorrodeerd. Van de onderzochte wagens uit de bouwjaren 2000 en 2001 vertoont 20 procent roest.

De studie is gedaan in opdracht van verscheidene grote autoproducenten, staalfabrikanten en makers van antiroestproducten. De Hyundai Accent, Ford Focus en Ford Mondeo en opvallend genoeg de Mercedes E-klasse van het bouwjaar 2001, komen naar voren als roestgevoelig.

Het zwakste punt bij de meeste modellen is het plaatwerk onder de deuren, gevolgd door de binnenkant van de achterspatborden. Bij bijvoorbeeld alle onderzochte Ford Mondeo's uit 1998 vertoonde dit laatste onderdeel ernstige roestvorming. Ook roestgevoelig - maar in mindere mate - zijn binnenkanten van deuren en de motorkap. Volgens projectleider Bo Rendahl van het Korrosionsinstitutet steken producenten zo min mogelijk tijd en geld in roestpreventie. Zo gebruikte Mercedes op de E-klasse een aantal onderdelen zonder zinklaag, proberen Japanse merken zoals Nissan deze laag zo dun mogelijk te houden en spuiten Peugeot, Citroën en Renault geen roestwerend middel meer in de holle ruimten onder de portieren. ,,Het zijn allemaal besparingen omdat je er de tijd mee verkort die de auto in de fabriek hoeft door te brengen'', legt Rendahl uit. ,,Maar je neemt wel een risico.'' Met de komst van compleet verzinkte carrosserieën leek roest begin jaren 90 tot het verleden te behoren. Dat het toch een actueel probleem is, bleek uit een recente terugroepactie van 58.000 Smarts. De wagentjes van het type For Two moesten naar de werkplaats wegens roest op de draagarmen van de wielophanging. De corrosie kan zo ernstig zijn dat de onderdelen afbreken. Smart is net als Mercedes eigendom van Daimler-Chrysler.

Copy/past vanop autoforum.nl

My god... niets meer aan toe te voegen :doh:

Kabouter Hya
10 augustus 2005, 09:18
wtf???

Morpheus
10 augustus 2005, 11:34
wtf???

Ik kon het ook bijna niet geloven toen ik het las...

Typhon`
10 augustus 2005, 11:41
damn, echt alles doet me erom om het geld uit uwe zak te kloppen en de levensduur van een auto te verminderen...

Kabouter Hya
10 augustus 2005, 11:43
ma eigenlijk wisten we da al langer da de kwaliteit van de hedendaagse wagens te wensen over laat...

spijtig maar ja...

GADGET
10 augustus 2005, 12:06
idd.

ze worden gewoon nimeer gemaakt om sterk te zijn.

:sad:

Morpheus
10 augustus 2005, 12:06
ma eigenlijk wisten we da al langer da de kwaliteit van de hedendaagse wagens te wensen over laat...

spijtig maar ja...

Niet akkoord...

Maar ik vind het gewoon erg dat ze soms op de meest essentiële zaken gaan besparen en dus fouten uit het verleden gaan maken om de fabricagekostprijs te drukken.

angelus2002
10 augustus 2005, 12:08
Hehe... Mercedes met het schaamrood op de wangen. Ze leren het maar niet hé, dat ze toch wat hun kwaliteit en service moeten opkrikken.

Morpheus
10 augustus 2005, 12:13
Hehe... Mercedes met het schaamrood op de wangen. Ze leren het maar niet hé, dat ze toch wat hun kwaliteit en service moeten opkrikken.

Kzal maar zwijgen over de sales :p

Moto
10 augustus 2005, 12:51
Ene op het werk zen vader had een ford mondeo en had daar ook last van
Binnekant vanonder aan alle 4 deuren roest.
Ford maakte toen nog problemen omdat het niet aan de buitenkant was :)
want hij viel nog binnen garantie

[B]Rocketeer
10 augustus 2005, 12:53
Was wel te verwachten vind ik persoonlijk.

Auto's worden goedkoper. Ze moeten ergens op besparen.
En dit wordt namelijk vele op onderdelen gedaan.

Ook het productieproces wordt zoals je ziet al ingekort. Besparingen, besparingen, besparingen...

wafelijzer
10 augustus 2005, 12:55
dat auto's niet meer gemaakt worden om echt lang mee te gaan weten we al langer zeker.

het accent momenteel zit bij kostenbesparing (aka, goedkopere prutsen) en de auto 'veiliger' maken.

Vroeger kon je nog makkelijk 'veel' auto's van 15-20jaar zien rond rijden, ik ben eens nieuwschierig hoeveel auto's van de nieuwe generatie die leeftijd zullen halen ... weinigen

dat is natuurlijk niet enkel zo met auto's maar met alles van tegenwoordig.
Kijk maar naar bouwmaterialen, gereedschappen etc

ComputerVISTA
10 augustus 2005, 13:24
damn, echt alles doet me erom om het geld uit uwe zak te kloppen en de levensduur van een auto te verminderen...

Welkom in de wereld die wij aarde noemen!

De trend van "alles moet zo snel mogelijk om zeep" is begonnen in de jaren 80. Voorbeelden zijn daarvan de pioneer, marantz, friac, etc.... toestellen die in de jaren 70 onverslijtbaar zijn en zelfs nu nog perfect meegaan en nu nog veel beter zijn dan de rommel van nu. En als je dan de toestellen van dezelfde merken bekijkt uit de jaren 80 trekken die op absoluut niks meer.

De theorie hier achter is heel simpel: Hoe sneller iets kapot gaat hoe sneller de mensen weer kopen, kopen en nog is kopen.

Zo is het merk friac kapot gegaan omdat hun ijskast zo goed waren dat ze nooit kapot gingen en de mensen kochten er dus geen meer.

Ik heb hier een douwe egtberts koffiemachien uit de jaren 70 en dat is vanbinnen volledig in koper gemaakt alle bebuizing etc.... (de binnekant dus) Dat ding is gemaakt voor een leven en gaat nooit of te nimmer kapot of je moet er met een tank over rijden. Dat ding koste toen der tijd absoluut niks maar als je nu een soortgelijk toetsel van dergelijke kwaliteit wil mag je een profesioneel ding kopen want de huis tuin en keuken rommel is gemaakt om kapot te gaan.

Is het je nog nooit opgevallen dat audio toestellen uit de jaren 70 altijd mooie gepolijste metalen fronten hadden en een halve ton wogen en nu nog steeds deftig klank weergeven? Bekijk is een toestel uit de 80's? Das één en al splastiek en het klinkt meestal naar kurk!

En zo wordt nu alles gemaakt om zo snel mogelijk kapot te gaan!

Dit gegeven is niks nieuws imo maar een verschijnsel van begin jaren 80.

Quilombo
10 augustus 2005, 13:31
Rocketeer']Was wel te verwachten vind ik persoonlijk.

Auto's worden goedkoper. Ze moeten ergens op besparen.

auto's worden duurder, te wijten aan allerlei nieuwe veiligheidsmaatregelen zoals abs, airbags etc. en technische snufjes in de auto

eniac
10 augustus 2005, 13:35
auto's worden duurder, te wijten aan allerlei nieuwe veiligheidsmaatregelen zoals abs, airbags etc. en technische snufjes in de auto

:wtf:

Reken er eens de inflatie bij. Auto's worden wel degelijk goedkoper.

Preske
10 augustus 2005, 13:41
Is het je nog nooit opgevallen dat audio toestellen uit de jaren 70 altijd mooie gepolijste metalen fronten hadden en een halve ton wogen en nu nog steeds deftig klank weergeven? Bekijk is een toestel uit de 70's? Das één en al splastiek en het klinkt meestal naar kurk!

En zo wordt nu alles gemaakt om zo snel mogelijk kapot te gaan!

Dit gegeven is niks nieuws imo maar een verschijnsel van begin jaren 80.

bij dat tweede bedoelt ge wss na de 70's :p

nuja, het zelfde met de gsm's.

vroeger werden die zeer stevig gemaakt (de 3310 is zo'n geval, oersterk)
nu worden ze allemaal met minderwaardige componenten gemaakt.
XX aantal % van de gsm moet binne n het jaar terug binnen voor reparatie, en het mag niet meer in de winkel gemaakt worden, het moet opgestuurd worden.
meestal duurt het lang eer gehem terug krijgt (als ge emal terug krijgt)
en wat is het gevolg? mensen kopen nen nieuwe...

ComputerVISTA
10 augustus 2005, 13:43
bij dat tweede bedoelt ge wss na de 70's :p

nuja, het zelfde met de gsm's.

vroeger werden die zeer stevig gemaakt (de 3310 is zo'n geval, oersterk)
nu worden ze allemaal met minderwaardige componenten gemaakt.
XX aantal % van de gsm moet binne n het jaar terug binnen voor reparatie, en het mag niet meer in de winkel gemaakt worden, het moet opgestuurd worden.
meestal duurt het lang eer gehem terug krijgt (als ge emal terug krijgt)
en wat is het gevolg? mensen kopen nen nieuwe...

maak daar is van die 70 een 80 :$

pah de 5110 met die antenne op die ging niet kapot maar dan ook NIET en het koste je geen reet. Mijn dure 9500 comunicator heeft al een scharnier die om zeep is en dat na 2 maand :ironic:

Kabouter Hya
10 augustus 2005, 13:58
vb van duurzaamheid 5110...

ik was op een middag mijn wagen aan het kuisen, ineens telefoon (gsm), ik beantwoord het gesprek, bla bla bla, moest direct weg, leg gsm van voor op bumper en ga binnen iet s doen, ik kom terug buiten en vertrek, gevolg: gsm valt op de grond en ik rijn derover met mijn 2 banden. Gsm spat uiteen, ik steek die dus terug ineen (scherm was wel kapot) maar voor de rest werkte die gsm nog perfect...

ComputerVISTA
10 augustus 2005, 14:18
vb van duurzaamheid 5110...

ik was op een middag mijn wagen aan het kuisen, ineens telefoon (gsm), ik beantwoord het gesprek, bla bla bla, moest direct weg, leg gsm van voor op bumper en ga binnen iet s doen, ik kom terug buiten en vertrek, gevolg: gsm valt op de grond en ik rijn derover met mijn 2 banden. Gsm spat uiteen, ik steek die dus terug ineen (scherm was wel kapot) maar voor de rest werkte die gsm nog perfect...

yes das enen die mij beredenering over de 5110 doet kloppen ;)

Zo zie ik dak niet alleen ben dat de 5110 een van de beste gsm's ooit was. Om maar te zwijgen van reparaties want het schermpje van al de toestellen in de prijsklasse van 2000 tot 10.000 frank waren allemaal dezelfde schermpje en je kon ze zo vervangen zonder ook maar aan 1 vijs te draaien.

Burny
10 augustus 2005, 14:29
Ik las het vanmorgen op cch ook al. Tis erg :) Nu weet je dus wat je moet doen als je een nieuwe wagen koopt. 2 Busjes zinkspray gaan kopen :rofl: Heb ik bij mijne trouwens ook gedaan deze week.

ZoDiaK
10 augustus 2005, 21:08
:wtf:

Reken er eens de inflatie bij. Auto's worden wel degelijk goedkoper.

Op het eerste zicht wel, maar als ge bedenkt dat ze dan maar den helft van de tijd meegaan (misschien zelfs nog ni eens) tegenover vroeger, en ge dus op dezelfden tijd 2 of meer auto's koopt, dan zal dat toch duurder uitkomen denk ik.

Vanuit economisch standpunt is dat natuurlijk briljant, prijs verlagen maar zorgen dat er dubbel zoveel verkocht wordt en dus extra winst incasseren.

chosen1
10 augustus 2005, 21:16
strange! marja onze auto's hebbe da nie dus geen problemen!

ComputerVISTA
10 augustus 2005, 21:50
Het enige wat ik 100% zeker weet wat goedkoper geworden is is een TV toestel.

Men oma had een tv van in de jaren 50 (een van de eerste) en dat koste toen al 50.000 frank reken daar de inflatie bij en je komt uit bij een of ander uit zijn voegen gegroeide plasma ;)

[B]Rocketeer
10 augustus 2005, 21:53
Op het eerste zicht wel, maar als ge bedenkt dat ze dan maar den helft van de tijd meegaan (misschien zelfs nog ni eens) tegenover vroeger, en ge dus op dezelfden tijd 2 of meer auto's koopt, dan zal dat toch duurder uitkomen denk ik.

Vanuit economisch standpunt is dat natuurlijk briljant, prijs verlagen maar zorgen dat er dubbel zoveel verkocht wordt en dus extra winst incasseren.

Da wel, maar EEN auto is goedkoper voor wa ge tegenwoordig krijgt voor de prijs t.o.v. vroeger

lttuvix
10 augustus 2005, 23:00
word wel nie bijgezegd dat dat ook gedaan word wegens de milieunormen ma soit

en ja hoor kwaliteit van auto's gaan snel achteruit daarom dat er zo veel mechaniekers worden ontslagen omdat er steeds minder en minder werk is :niceone:

Burny
11 augustus 2005, 00:18
word wel nie bijgezegd dat dat ook gedaan word wegens de milieunormen ma soit

en ja hoor kwaliteit van auto's gaan snel achteruit daarom dat er zo veel mechaniekers worden ontslagen omdat er steeds minder en minder werk is :niceone:

Veel garages fusioneren ook hé ed. En met die electronische diagnose wordt ook veel tijd bespaart. Meestal :rofl:

lttuvix
11 augustus 2005, 11:48
Veel garages fusioneren ook hé ed. En met die electronische diagnose wordt ook veel tijd bespaart. Meestal :rofl:
errrr zie het zo

Alle mechaniekers moeten opnieuw les volgen in elektronica (merk gebonden)

da kost een garage zeer veel en daarvoor zijn er geen bv 7-8 mechaniekers meer nodig in een kleine garage

onderhoud duurt ook veel langer als vroeger en wegens zoveel aan elektronica is er minder mechanische slijt (normale gevolg) dus waarom nog veel mechaniekers hebben? voor elektronica heb je immers 2 mensen nodig... problemen dat je een ganse auto uiteen moet halen voor draden te herleggen bv kom je nie zo vaak tege

auto's worden te goed... garage leid eronder => mechaniekers worden ontslagen

de grote garages slorpen de kleine binnen, en nu zijn er nog maar enkele kleine garages die heel ver achterstaan...

Morpheus
11 augustus 2005, 11:53
errrr zie het zo

Alle mechaniekers moeten opnieuw les volgen in elektronica (merk gebonden)

da kost een garage zeer veel en daarvoor zijn er geen bv 7-8 mechaniekers meer nodig in een kleine garage

onderhoud duurt ook veel langer als vroeger en wegens zoveel aan elektronica is er minder mechanische slijt (normale gevolg) dus waarom nog veel mechaniekers hebben? voor elektronica heb je immers 2 mensen nodig... problemen dat je een ganse auto uiteen moet halen voor draden te herleggen bv kom je nie zo vaak tege

auto's worden te goed... garage leid eronder => mechaniekers worden ontslagen

de grote garages slorpen de kleine binnen, en nu zijn er nog maar enkele kleine garages die heel ver achterstaan...

Absoluut, juist 607 gaan binnenleveren voor een laatste onderhoud voor die teruggaat.
Ge moet die dus nooit binnensteken, maar als je die binnensteekt ben je die een halve dag kwijt.

De gewone kleine onderhoudjes van vroeger vallen volledig weg.
En dat is natuurlijk ook ten koste van werkgelegenheid in die sector.

lttuvix
11 augustus 2005, 12:36
Absoluut, juist 607 gaan binnenleveren voor een laatste onderhoud voor die teruggaat.
Ge moet die dus nooit binnensteken, maar als je die binnensteekt ben je die een halve dag kwijt.

De gewone kleine onderhoudjes van vroeger vallen volledig weg.
En dat is natuurlijk ook ten koste van werkgelegenheid in die sector.
indeed
die nieuwe renault espace distributieriem vervangen
wel ganse motor die uit de auto gaat he, ganse dag aan werkuren..

Nu zijn ze plannen aan het maken voor een motor die onderhoudsvrij is dus waar de capeaux gewoon dichtgelast is (bij wijze van spreke ahoewel) de klepstoters worden volledig elektrisch gestuurt waardoor ge uw kleptiming niet meer hoeft bij te regelen distributieriem of ketting? tandwielen om nog veel langer mee te gaan, ge hebt nog altijd vulstoppen en onder uw auto de olie stop enzo ... ma ge weet wak wil zeggen mechaniek, das passé

[B]Rocketeer
11 augustus 2005, 14:56
Mijne is nen oude jap.
En die moet ook ni binnen :p

Aan mij hebben ze ook ni veel ;)

Tis idd een gevolg van dat de auto's goed zijn.
Mocht motortuning enzo nu toegelaten zijn in België, ze zouden mij vaker zien :D

Morpheus
11 augustus 2005, 14:59
indeed

Nu zijn ze plannen aan het maken voor een motor die onderhoudsvrij is dus waar de capeaux gewoon dichtgelast is (bij wijze van spreke ahoewel) de klepstoters worden volledig elektrisch gestuurt waardoor ge uw kleptiming niet meer hoeft bij te regelen distributieriem of ketting? tandwielen om nog veel langer mee te gaan, ge hebt nog altijd vulstoppen en onder uw auto de olie stop enzo ... ma ge weet wak wil zeggen mechaniek, das passé

Nieuwe a6, om de 15.000km in het beste geval eens binnensteken.
En dan doen ze er nog ver niets aan.

Enige waar je moet op letten is dat je af en toe oliepeil meet.

Burny
12 augustus 2005, 09:46
indeed

Mechaniek passé? Een auto werkt nog altijd hetzelfde, de electronica is maar een toevoegsel.
Of denk je dat die electronisch geregelde klepstoters niet kapot kunnen gaan?