PDA

Volledige versie bekijken : Leefloon gaat omhoog

dropkicker
10 augustus 2005, 01:15
BRUSSEL - De leeflonen gaan omhoog. Vanaf 1 augustus ontvangt een persoon die samenwoont met een gezin en kinderlast heeft, 834,14 euro. Dat is een verhoging van ongeveer zeventien euro per maand.

Bron/ de standaard

Dit is het eerste dat ik er van te weten kom, mss is het nog niet zo oud.
Maar ik vraag mij af waarom de leeflonen omhoog gaan. Misschien is het moeilijk om rond te komen, maar is het nu niet 'gevaarlijk' om ze te laten stijgen? Iedereen weet dat we grote problemen gaan hebben om onze 'verzorgingsstaat' staande te houden.

Wat moet er volgens jullie gebeuren? alle uitgaven rechtlijnig verminderen (heel gevaarlijk in sommige sectoren) of bepaalde, minder belangrijke uitgaven schrappen?

ps. mijn persoonlijke mening is de rsz af te bouwen en niet te vergroten zodat wij minder moeten betalen en meer loon ontvangen, maar niet zo drastisch dat je zelf verschillende verzekeringen moet aangaan om de nodige hulp te krijgen die je nodig hebt)

ComputerVISTA
10 augustus 2005, 01:19
Hopelijk wordt deze thread geen flame thread op werklozen. Weet jij btw hoe weinig dat dat wel niet is zo een leefloon. Trek daar is een huishuur vanaf, rekeningen zoals gas, electriciteit tv tax elk jaar etc..... dan eten. Tja... Das heel krap hoor.

Gelukkig heb ik zelf nog genoeg fondsen om op te teren of ik zou voorlopig al men foliekes achter wegen mogen laten.

Tae
10 augustus 2005, 01:20
BRUSSEL - De leeflonen gaan omhoog. Vanaf 1 augustus ontvangt een persoon die samenwoont met een gezin en kinderlast heeft, 834,14 euro. Dat is een verhoging van ongeveer zeventien euro per maand.

Bron/ de standaard

Dat is bijna juist genoeg om de nieuw verhoging van hun gas&electriciteit te betalen ;)!

Dan vind ik niet meer dan normaal dat ook de min.lonen worden verhoogd maar alleen voor mensen die het echt nodig hebben en dan heb ik het niet over de profiteurs he !

ComputerVISTA
10 augustus 2005, 01:21
Dat is bijna juist genoeg om hun verhoging van de gas&electriciteit te betalen ;)!

Pfff alles gaat omhoog he nu net de rekening binnen gehad voor de kabeldistibutie. 148 euro das voor iemand die enkel dat heeft een serieuse streep door de rekening.

dropkicker
10 augustus 2005, 01:21
ok je hebt gelijk, maar ik kan mij inbeelden dat er veel mensen zijn die werken die het ook zeer moeilijk hebben om rond te komen

ComputerVISTA
10 augustus 2005, 01:22
ok je hebt gelijk, maar ik kan mij inbeelden dat er veel mensen zijn die werken die het ook zeer moeilijk hebben om rond te komen

Natuurlijk. Maar als je ziet hoe ze om de haverklap alles omhoog trekken is zelf die 800+ euro echt weinig hoor.

Tae
10 augustus 2005, 01:23
Pfff alles gaat omhoog he nu net de rekening binnen gehad voor de kabeldistibutie. 148 euro das voor iemand die enkel dat heeft een serieuse streep door de rekening.

Idd België is een verdomd duur land aan het worden voor de gewone werkende mens die een loon heeft van ong. 1000€ per mnd. ;)

dropkicker
10 augustus 2005, 01:24
Natuurlijk. Maar als je ziet hoe ze om de haverklap alles omhoog trekken is zelf die 800+ euro echt weinig hoor.

dat een leefloon niet veel is weet iedereen (hoop ik :) )
ik wil hiermee het leefloon zelf niet aanvallen, maar hoe gaat men dit in godsnaam kunnen blijven betalen?

ComputerVISTA
10 augustus 2005, 01:27
dat een leefloon niet veel is weet iedereen (hoop ik :) )
ik wil hiermee het leefloon zelf niet aanvallen, maar hoe gaat men dit in godsnaam kunnen blijven betalen?

Tja. Wat ik wel weet is dat een leefloon bedoeld is om met rond te komen. Onderdak, eten, drinken en je rekeningen kunnen van betalen. Dat ze het niet optrekken naar een loon waar je van kan sparen vind ik niet meer dan normaal maar ze moeten het toch op een bepaald eniveau houden he.

Hoe ze het kunnen blijven betalen? Door ons meer en meer belastingen aan ons been te lappen.

Tae
10 augustus 2005, 01:32
Met misschien verzekeringen te betalen zodat ook het geval in Amerika is zker, ik zou het in godsnaam niet weten hoe ze dat allemaal blijven uitbetalen in deze barre tijden ?!?!

Dakantochnie
10 augustus 2005, 01:36
Ik vind het vooral schandalig als ge ziet wat sommige mensen verdienen.

Ik ken mensen met een loon van €5000 à €6000, sommigen zelfs nog meer.
Als je dan kijkt dat sommigen met een loontje van nog geen €1000 moeten rondkomen, dan vind ik dat ronduit schandalig.

ComputerVISTA
10 augustus 2005, 01:39

Als je dan kijkt dat sommigen met een loontje van nog geen €1000 moeten rondkomen, dan vind ik dat ronduit schandalig.

Die met een loon van 5 en 6000 euro werken er waarschijnlijk ook heel hard voor he. Tja... Wat kan je daar op zeggen.

Tae
10 augustus 2005, 01:40

Als je een uitkering krijgt van ong. 1000€ vind ik dat toch nog niet zo slecht voor een werkloze, maar mensen die moeten werken voor een loon van 1000€ vind ik gewoonweg schandalig !!!!

Niet moeilijk dat die mensen zeggen kust mijn kl ten, ik ga liever doppen en daarna nog wat bijverdienen in het zwart of met wat dan ook !

ComputerVISTA
10 augustus 2005, 01:42
Tja wat zou gij doen:

werken dag in dag uit voor 1000 euro of niet werken en hetzelfde krijgen. Ik denk dat voor de meeste de keuze snel gemaakt is he en eigenlijk kan ik ze het nog niet kwalijk nemen ook.

angelus2002
10 augustus 2005, 01:42
1) reden van verhoging is gewoon een indexaanpassing. Niets bijzonder dus.

2) 800 euro is idd weinig, maar je kan er wel mee overleven hé. Dat is de bedoeling van het leefloon. En overleven is hier al vrij ruim, je kan er onderdak en eten en drinken mee kopen. Een luxe die vele mensen, zelfs in dit land, moeten missen. Kabel hebben is wel leuk, maar het is geen 'noodzakkelijkheid'... Die 148 euro moet je niet betalen (en dit is absoluut geen verwijt).

3) Als ze de leeflonen te hoog maken, komt men in de zogenaamde 'werkloosheidsval'. Dat wil zeggen dat de lage loon jobs niet gevuld geraken, omdat er geen initiatief is om te gaan werken. Niet gaan werken levert evenveel op. Stel; ik kan 1000 € netto verdienen. Hiervoor moet ik wel elke dag opstaan/naar mijn werk gaan met de wagen/... Op het laatste hou ik dan mss zelfs minder over dan met een minimumleefloon. Waarom dan nog gaan werken?

Nu, deze post is absoluut geen verwijt aan de mensen die een minimumleefloon hebben. In vele gevallen is dit een absolute noodzaak. Maar onthoud steeds dat dit in principe een vervangingsinkomen is, tot men een andere job/inkomen heeft. Iets om op te kunnen 'overleven'.

Trouwens, in Belgie heeft men 1 vd hoogste minimumlonen van Europe (en wereld).

greetz

Dakantochnie
10 augustus 2005, 01:43
Als je een uitkering krijgt van ong. 1000€ vind ik dat toch nog niet zo slecht voor een werkloze, maar mensen die moeten werken voor een loon van 1000€ vind ik gewoonweg schandalig !!!!

Niet moeilijk dat die mensen zeggen kust mijn kl ten, ik ga liever doppen en daarna nog wat bijverdienen in het zwart of met wat dan ook !
Awel, ik kan die mensen heel goed begrijpen.
Rondkomen met ongeveer €1000 is quasie onmogelijk, en enige ontspannning mag je wel vergeten.

Ik moet toegeven dat we het hier thuis niet slecht hebben, maar eerlijk, ik zou zelfs liever wat inboeten zodat het wat meer verdeeld is.

angelus2002
10 augustus 2005, 01:50
Mensen die 5000€ verdienen werken er meestal ook hard genoeg voor hoor. Het is niet dat die dat zomaar krijgen. Ook krijgen ze dat niet zomaar van in het begin in hun schoot geworpen. Weg naar de top is lang en hard...

Dakantochnie
10 augustus 2005, 01:53
Die met een loon van 5 en 6000 euro werken er waarschijnlijk ook heel hard voor he. Tja... Wat kan je daar op zeggen.
Niks van, dat zijn allemaal bedrijfsleiders, ingenieurs, of mensen met een goedlopende zaak.
Vergeet het maar dat die zo hard werken hoor. ;)

Mijn buren zijn nog de ergste van al!
Die hebben een tuningzaak waar allemaal personeel instaat en zij zitten gewoon heel der dagen thuis.
Ik schat dat ze zo'n €5000 per maand binnenstrijken.

ComputerVISTA
10 augustus 2005, 01:53

2) 800 euro is idd weinig, maar je kan er wel mee overleven hé. Dat is de bedoeling van het leefloon. En overleven is hier al vrij ruim, je kan er onderdak en eten en drinken mee kopen. Een luxe die vele mensen, zelfs in dit land, moeten missen. Kabel hebben is wel leuk, maar het is geen 'noodzakkelijkheid'... Die 148 euro moet je niet betalen (en dit is absoluut geen verwijt).

3) Als ze de leeflonen te hoog maken, komt men in de zogenaamde 'werkloosheidsval'. Dat wil zeggen dat de lage loon jobs niet gevuld geraken, omdat er geen initiatief is om te gaan werken. Niet gaan werken levert evenveel op. Stel; ik kan 1000 € netto verdienen. Hiervoor moet ik wel elke dag opstaan/naar mijn werk gaan met de wagen/... Op het laatste hou ik dan mss zelfs minder over dan met een minimumleefloon. Waarom dan nog gaan werken?

Nu, deze post is absoluut geen verwijt aan de mensen die een minimumleefloon hebben. In vele gevallen is dit een absolute noodzaak. Maar onthoud steeds dat dit in principe een vervangingsinkomen is, tot men een andere job/inkomen heeft. Iets om op te kunnen 'overleven'.

greetz

Ik neem dat ook niet op als een verwijt omdat je post ook niet aanvallend is opgesteld. Nu zoals ik al zei heb ik andere fondsen waar ik op kan teren dus mij maakt dat bitter weinig uit maar ik wil zeggen dat voor diegene die dat niet hebben het wel een serieuse streep is. Nuja kabel en internet das idd een luxe maar kan je tegenwoordig nog zonder een pc? Als je kinderen hebt verlangen ze bijna al dat je een pc hebt en koop zo een ding maar is met een leefloon. (en ja dat kindergeld maar zo vet is dat ook niet)

angelus2002
10 augustus 2005, 01:54
Awel, ik kan die mensen heel goed begrijpen.
Rondkomen met ongeveer €1000 is quasie onmogelijk, en enige ontspannning mag je wel vergeten.

Ik moet toegeven dat we het hier thuis niet slecht hebben, maar eerlijk, ik zou zelfs liever wat inboeten zodat het wat meer verdeeld is.

Met 1000€ rondkomen is dan perfect mogelijk hé. Er zijn veel mensen die het met veel minder moeten doen. Ik spreek hier uiteraard wel van netto bedragen, en zeg ook niet dat er veel luxe aan te pas zal komen. Alhoewel...

Er leven in Antwerpen genoeg mensen van het minimumleefloon, en hebben het zeker niet slecht. Pas op, ik ga ook niet zeggen dat ze het breed hebben. Maar ze overleven wel. En meer.

Tae
10 augustus 2005, 01:55
1)

greetz

Bijna volledig met akkoord !

Idd een vervangings inkomen is een tijdelijk inkomen en niet zoals vele mensen jaren en jaren hebben geleefd met hun dopje !

Ik wil ook niet zker alles op die mensen steken, want de staat is daar mee schuldig aan met jaren geen grondige controle te doen met het vinden van een werk van die mensen en het oproepen van sommige mensen.

En nu dat er bijna geen jobs zijn moet iedereen werk gaan zoeken of worden ze elke maand soms bijna 2 keer opgeroepen door de VDAB.

Dat hebben ze veel vroeger moeten doen, maar ze doen het wanneer het te laat is !

ComputerVISTA
10 augustus 2005, 01:56
het zou een tijdelijk inkomen MOETEN zijn waar je deftig van kan leven zonder enorme uitspattingen alleen blijven er te regelmatig mensen in hangen.

Dakantochnie
10 augustus 2005, 02:00
Met 1000€ rondkomen is dan perfect mogelijk hé. Er zijn veel mensen die het met veel minder moeten doen. Ik spreek hier uiteraard wel van netto bedragen, en zeg ook niet dat er veel luxe aan te pas zal komen. Alhoewel...

Er leven in Antwerpen genoeg mensen van het minimumleefloon, en hebben het zeker niet slecht. Pas op, ik ga ook niet zeggen dat ze het breed hebben. Maar ze overleven wel. En meer.
Het zal toch zeer krap zijn hoor vrees ik.
Alles is tegenwoordig vreselijk duur he. :s

angelus2002
10 augustus 2005, 02:01
Ik neem dat ook niet op als een verwijt omdat je post ook niet aanvallend is opgesteld. Nu zoals ik al zei heb ik andere fondsen waar ik op kan teren dus mij maakt dat bitter weinig uit maar ik wil zeggen dat voor diegene die dat niet hebben het wel een serieuse streep is. Nuja kabel en internet das idd een luxe maar kan je tegenwoordig nog zonder een pc? Als je kinderen hebt verlangen ze bijna al dat je een pc hebt en koop zo een ding maar is met een leefloon. (en ja dat kindergeld maar zo vet is dat ook niet)

Idd, ik zal nooit beweren dat mensen die het moeten hebben van een minimumleefloon het breed hebben. Zeker niet wanneer ze een gezin moeten onderhouden (maar dan leven ze niet meer van een minimumleefloon, want kan men meestal genieten van een gezinsuitkering).

En, idd van kindergeld kan je je kinderen niet opvoeden.

En ook niet kunnnen we garanderen dat iedereen een PC heeft. Maar, op dat gebied hebben we dan weer enorme vooruitgang gemaakt qua infrastructuur in de scholen.

Aldoch blijf ik erbij dat we in Belgie verwend zijn op het gebied van sociale zekerheid. Iedereen kan in Belgie overleven. Welliswaar wel niet op hetzelfde inkomensniveau. Voor de rest kan de belgische maatscha^ppij de tekortkomingen degelijk opvangen. (zie hierboven naar beschikbare infrastructuur).

Tae
10 augustus 2005, 02:01
het zou een tijdelijk inkomen MOETEN zijn waar je deftig van kan leven zonder enorme uitspattingen alleen blijven er te regelmatig mensen in hangen.

Ik spreek een beetje uit zelf ervaring hier dus, maar ik ga niet alles bloot leggen daar voel ik me een beetje te fier en ook beschaamd voor !

Het probleem zit hem vooral en dan spreek ik over nog geen jaar terug, dat mensen niet werden opgeroept of opgevolgd werden wanneer ze werkloos waren.

Sommige mensen moeten nu eenmaal een duwtje in de rug krijgen om terug aan de bak te gaan, na soms veel tegenslaggen met vorige jobs (interim, vaste jobs, loon, etc.)

Als ze mensen direct opvolgen de dag wanneer dat ze werkloos worden, dan hadden ze al veel werkloze kunnen helpen en misschien al terug aan de slag laten gaan in een opleiding of vaste job !

MAAR ik wil zker ook niet alles op deze instanties steken want uiteindelijk ben jij het nogaltijd die moet soliciteren en moeite moet doen !

ComputerVISTA
10 augustus 2005, 02:03
Idd, ik zal nooit beweren dat mensen die het moeten hebben van een minimumleefloon het breed hebben. Zeker niet wanneer ze een gezin moeten onderhouden (maar dan leven ze niet meer van een minimumleefloon, want kan men meestal genieten van een gezinsuitkering).

En, idd van kindergeld kan je je kinderen niet opvoeden.

En ook niet kunnnen we garanderen dat iedereen een PC heeft. Maar, op dat gebied hebben we dan weer enorme vooruitgang gemaakt qua infrastructuur in de scholen.

Aldoch blijf ik erbij dat we in Belgie verwend zijn op het gebied van sociale zekerheid. Iedereen kan in Belgie overleven. Welliswaar wel niet op hetzelfde inkomensniveau. Voor de rest kan de belgische maatscha^ppij de tekortkomingen degelijk opvangen. (zie hierboven naar beschikbare infrastructuur).

lol verwent is in Belgie kwa sociale zekerheid een understatement van jewelste! nergens hebben ze het zo goed als hier op dat gebied. En de werklozen (zoals ik voorlopig) mogen kontent zijn dat we in dit landje leven.

angelus2002
10 augustus 2005, 02:04
Ik denk dat in Belgie niet het probleem ligt bij de opvang van werklozen (VDAB levert, mijn insziens, degelijk werk) maar wel op de controle erop. En uiteraard het probleem van de werkloosheidsval...

ComputerVISTA
10 augustus 2005, 02:05
Ik spreek een beetje uit zelf ervaring hier dus, maar ik ga niet alles bloot leggen daar voel ik me een beetje te fier en ook beschaamd voor !

Het probleem zit hem vooral en dan spreek ik over nog geen jaar terug, dat mensen niet werden opgeroept of opgevolgd werden wanneer ze werkloos waren.

Sommige mensen moeten nu eenmaal een duwtje in de rug krijgen om terug aan de bak te gaan, na soms veel tegenslaggen met vorige jobs (interim, vaste jobs, loon, etc.)

Als ze mensen direct opvolgen de dag wanneer dat ze werkloos worden, dan hadden ze al veel werkloze kunnen helpen en misschien al terug aan de slag laten gaan in een opleiding of vaste job !

MAAR ik wil zker ook niet alles op deze instanties steken want uiteindelijk ben jij het nogaltijd die moet soliciteren en moeite moet doen !

Inderdaad, vroeger was het beleid veeeeeeel te lax en nu ik kan je zeggen ze zitten achter je veren hoor. als je 3 keer niet ingaat op een uitnodiging maak je zelf kans je uitkering kwijt te raken (maar ik volg een bijscholing/omscholing) dus hoef mij daar nu even geen zorgen om te maken.

Morpheus
10 augustus 2005, 02:06
Mja, zoals met alles ligt de waarheid ergens in het midden.

Een goei 800€ is niet veel, maar blijkbaar wel genoeg dat sommigen in de mat blijven liggen.
Ik zou graag een hoger "leefloon" gerealiseerd zien, maar ééntje dat altijd ter discussie staat... (concrete invulling ga ik me niet in storten).
Maar concreet zal dat een daling van de uitgaven realiseren en zal het de mensendie het echt nodig hebben niet treffen.

ComputerVISTA
10 augustus 2005, 02:06
Ik denk dat in Belgie niet het probleem ligt bij de opvang van werklozen (VDAB levert, mijn insziens, degelijk werk) maar wel op de controle erop. En uiteraard het probleem van de werkloosheidsval...

Zoals ik al zei: de controle was er vroeger amper of zelfs onbestaande maar dat is nu wel al iets volledig ander hoor.

LSDsmurf
10 augustus 2005, 02:07
Niks van, dat zijn allemaal bedrijfsleiders, ingenieurs, of mensen met een goedlopende zaak.

Die hebben een tuningzaak waar allemaal personeel instaat en zij zitten gewoon heel der dagen thuis.
Maak dan ook de bedenking dat die mensen eerst hoogwaarschijnlijk een groot risico namen door een zaak op te richten. Verder zeg je dat ze personeel in dienst hebben, ze zorgen dus ook voor werkgelegenheid en bovendien voor een groot pak inkomsten voor de staat om vervanginsinkomens te kunnen voorzien.

Ik kan die mensen alleen maar groot gelijk nemen dat ze er dan zelf van profiteren.

angelus2002
10 augustus 2005, 02:14

Mja, kijk, die mensen hebben een goede investering gedaan hé. Goed voor hen, op een achterwaartse manier helpen ze zo ook mensen aan werk, en helpen ze mee het sociaal zekerheidsysteem te ondersteunen.

Voor hetzelfde geld stonden ze nu ergens aan de kassa van één of andere supermarkt, zonder enige 'frank'.

Ons papa verdient ook zoiets, maar heb nog niet veel dagen geweten dat hij voor 20.00u thuis was, en na 7.00u de deur uit was. Incl. weekends.

*edit* waarom zeg ik steeds hetzelfde als de persoon voor mij? :)

Dakantochnie
10 augustus 2005, 02:17
Mja, kijk, die mensen hebben een goede investering gedaan hé. Goed voor hen, op een achterwaartse manier helpen ze zo ook mensen aan werk, en helpen ze mee het sociaal zekerheidsysteem te ondersteunen.

Voor hetzelfde geld stonden ze nu ergens aan de kassa van één of andere supermarkt, zonder enige 'frank'.

Ons papa verdient ook zoiets, maar heb nog niet veel dagen geweten dat hij voor 20.00u thuis was, en na 7.00u de deur uit was. Incl. weekends.

*edit* waarom zeg ik steeds hetzelfde als de persoon voor mij? :)
Hun ouders hebben een goede investering gedaan bedoel je (ze hebben die zaak gewoon geërfd). ;)

Ik ken ook mensen met een droomjob en die verdienen ook pakken geld, en die hebben mss wel lange dagen, maar veel plezanter dan de job van andere mensen. ;)

DigitalOverdose
10 augustus 2005, 05:41
Ik ga nu ni beweren dat zo'n leefloon een paradijs is mor veel van die mensen 'krijgen' naast dat inkomen ook redelijk wa andere voordelen.

Een goei voorbeeld daarvan zijn sociale woningen die vaak voor ni meer dan een paar 100 euro's gehuurd worden. Ne 'gewone' mens is een pak meer kwijt aan zoiets, doe maar gerust het driedubbele.
En zo zijn er nog tal van dingen waarvoor ze een pak minder moeten betalen vergeleken met ander mensen.

Nu ja, ik ga er ook wel mee akoord dat nogal wat van de hoge lonen buiten proportie zijn. Bij lonen boven de 5000€ (meestal met dan nog nen bedrijfswagen er bovenop) kunt ge u al wel eens afvragen of dat veel van zulke personen da wel waard zijn, vooral kaderleden dan.
Ja ze hebben vaak meer verantwoordelijkheid en ze kloppen al wel eens wa meer dan 8 uurkes per dag. Anderzijds hebben ze meestal wel een job die voor hen persoonlijk weinig risico inhoudt. Van achter nen bureau zitten, wa schrijfwerk en denkwerk gaat ge ni veel lijden. Als ge dan vergelijkt met bouwvakkers en ploegenarbeiders die eveneens op hun sociaal leven moeten inkrimpen en ettelijke uurkes meer doen of onregelmatig werken en/of daarbij ook nog eens een pak ongezonder werken... en die mannen doen het voor amper een paar honderd €'s meer dan andere gewone mensen zenne.

Block
10 augustus 2005, 06:33
834 is te dicht bij de lage en gemiddelde lonen. Iedereen kent wel iemand die stopt met werken (vooral moeders e.d.) omdat het verschil te klein is. Kunt ge die mensen ongelijk geven??

Je zou er van verschieten hoeveel mensen die een netto loon hebben van net geen of net boven de 1000 euro.

LunchBox
10 augustus 2005, 08:41
de olieprijzen stijgen dus gaan ook de energieprijzen stijgen; uit het nieuws van gisteravond: "voor een gezin met 2 kinderen stijgt de energiefactuur binnekort met ongeveer 25€/maand" -- dah's voor mensen op zo'n leefloon niet niks.

EvilTwin
10 augustus 2005, 09:01
Bedrijfsleiders hebben over het algemeen zware leningen mogen aangaan om hun zaak op te starten, om nog maar te zwijgen over de uren die ze moeten werken en de vrije tijd die ze mogen opofferen. Als ze het erven van hun ouders, dan hebben die ouders er zo hard voor gewerkt he. Of hebben de kinderen geen recht op hetgeen waarvoor hun ouders gezwoegd hebben?

Wat managers ed betreft, die managers hier hebben een dikke pree en bijhorende wagen ja, maar ze morgen wel 10-12 uur per dag werken, laptop mee naar huis om eventueel wa verder te doen, pakken stress … Kzou niet willen wisselen zenne.

Hun pree wilt iedereen, maar het werk … no thx!

Quxan
10 augustus 2005, 10:54
Ik vraag me eigenlijk wel af of er zo'n groot arbeidstekort is als men beweert.
Vroeger hadden wij thuis een handelszaak -> hoeveel moeite wij niet moesten doen om verkopers te vinden... (als ze horen dat ze in het weekend moeten werken haken ze af).
Deze zomer heb ik in een fabriek gewerkt, 80% van de arbeiders komt uit Frankrijk omdat ze niemand vinden in België (En de Belgische lonen zijn hoger dan de Franse, daarmee). Momenteel zijn daar 4 arbeidsplaatsen (als operator) die direct ingevuld kunnen worden.

EvilTwin
10 augustus 2005, 11:07
Das wel. Mijn nicht is ook zo één. Het moet zus en zo zijn of ze wil er nie gaan werken. Intussen heeft ze al meer gedopt dan gewerkt.

En werk waar men zijn handen uit de mouwen moet steken voor een “gewoon” loon, das er blijkbaar te veel aan. Men verdient liever een paar honderd euro minder en zit op zijn lui gat thuis. Het zelfrespect is soms ver te zoeken.

Kabouter Hya
10 augustus 2005, 11:14
der zijn mensen da werken en met minder dan 1000€ moeten rondkomen...

van mij mogen ze da leefloon terug verlagen en al zeker ni cash uitbetalen maar met voedselbonnen enzo zodanig da da alleen naar nuttige dingen kan gaan en naar sigaretten en zo...

zoals in da voorbeeld, wa voor u leven kunde dan aan u kinderen geven, zoekt gewoon werk, en ni zo van ei of bah zo'n vuil werk doe kik ni...

zie naar cram bvb gaat gisteren werkloos sollicit en komt met werk terug thuis...
dus werk is er zeker nog genoeg...
ok mensen die al een zekere leeftijd hebben daar moete andere oplossingen voor zoeken

voila dit is geen flame op leefloners maar mijn mening

Biebel
10 augustus 2005, 11:32
Er is altijd werk voor handen. Maar mensen zijn veel te kieskeurig, zeker zij die 'gestudeerd' hebben. Ze verwachten werk te vinden waar ze voor gestudeerd hebben maar dat is moeilijker dan het lijkt. En ipv zich misschien tijdelijk ergens anders op toe te spitsen blijven ze hardnekkig vasthouden aan wat zij willen.
Nog erger is het met die mannekes die als het ware willen dat de rode loper wordt uitgespreid voor ze ergens gaan werken. Ik moet altijd eens goed lachen als ik van werkzoekenden hoor wat hun minimumeisen zijn :ironic:

Maar ik versta wel dat mensen niet altijd direkt werk vinden. Toen ik van school kwam heb ik ook veel solicitaties mogen afwerken voor ik een job vond die in mijn studierichting lag, maar dat was allemaal binnen een tijdsspanne van 2 maand. Maar ge moet durven voor iets anders kiezen ook als het te lang duurt.

Wat de 'hoge' lonen betreft. Zijt maar gerust, als ge geen topmanager zijt of het zoontje van de baas gaat ge nie makkelijk aan een hoog loon raken tenzij ge effectief zoveel waard zijt. Dus vele uurtjes kloppen en goe werk afleveren zullen u al goe op weg helpen, als uw bedrijf kapitaalkrachtig genoeg is natuurlijk.

Nu, vergis u niet, hoe meer je verdient, hoe meer belastingen je betaalt. Ik kan het weten, ik zit met een vrij hoog loon (geen 5000€ :p) en der gaat nu al 40% af, dus zoveel hou je er ook nie aan over zenne...

B.

angelus2002
10 augustus 2005, 12:04
Mja, ik kan het begrijpen hoor. Als ik 5 jaar van mijn leven heb gesturdeerd voor iets, hard heb mogen zwoegen om door al die examens te geraken, wil ik ook wel iets hebben dat min of meer mijn studies verantwoord. Zowel ophet vlak van loon als op het vlak van interesse.

Uiteraard kan je niet bijven zoeken en moet je soms een 'tussenjobke' doen.

EvilTwin
10 augustus 2005, 12:08
Mja, ik kan het begrijpen hoor. Als ik 5 jaar van mijn leven heb gesturdeerd voor iets, hard heb mogen zwoegen om door al die examens te geraken, wil ik ook wel iets hebben dat min of meer mijn studies verantwoord. Zowel ophet vlak van loon als op het vlak van interesse.

Uiteraard kan je niet bijven zoeken en moet je soms een 'tussenjobke' doen.

Het feit dat ge een "tussenjobke" hebt genomen helpt ook bij toekomstige sollicitaties : het bewijst dat iemand zijt die niet bij de pakken blijft zitten en niet vies zijt van werk.

Pomme
10 augustus 2005, 12:40
1000 euro vind ik vrij veel, persoonlijk. Als ik kijk naar mijn persoonlijke uitgaven (ik heb geen vrouw of kinderen), spendeer ik ongeveer 500 euro daarvan aan woonst, eten, drinken. Daarin zit ook uitgaan etc. Ik ben wel een spaarzaam iemand, maar dan nog, dat wijst er toch op dat dat ruim moet lukken.

Werk is er inderdaad genoeg. Binnen dit en anderhalve maand ben ik werkloos. Als ik dan tegen dan geen ander werk heb, wat onwaarschijnlijk is aangezien er weer veel werk is in de informatica de laatste tijd, ga ik gewoon wat in de horeca werken, terwijl ik verder zoek naar werk.

Los van het feit dat je bijna even veel verdient als je dopt: ben ik de enige die ambetant en geïrriteerd is, en niet genietbaar wordt voor zijn medemens als ik niet bezig kan zijn ?? Ik word ZOT als ik niets om men handen/hersenen heb!

k995
10 augustus 2005, 12:49
Hopelijk wordt deze thread geen flame thread op werklozen. Weet jij btw hoe weinig dat dat wel niet is zo een leefloon. Trek daar is een huishuur vanaf, rekeningen zoals gas, electriciteit tv tax elk jaar etc..... dan eten. Tja... Das heel krap hoor.

Gelukkig heb ik zelf nog genoeg fondsen om op te teren of ik zou voorlopig al men foliekes achter wegen mogen laten.

Het is dan ook om te van te leven , niet om in luxe te leven. Indien je meer wilt: ga dan werken.

EvilTwin
10 augustus 2005, 12:57
Het is dan ook om te van te leven , niet om in luxe te leven. Indien je meer wilt: ga dan werken.

2nded. Een leefloon dient om te overleven tot ge werk vindt. Niet voor foliekes.

ComputerVISTA
10 augustus 2005, 13:05
Ik ga nu ni beweren dat zo'n leefloon een paradijs is mor veel van die mensen 'krijgen' naast dat inkomen ook redelijk wa andere voordelen.

Een goei voorbeeld daarvan zijn sociale woningen die vaak voor ni meer dan een paar 100 euro's gehuurd worden. Ne 'gewone' mens is een pak meer kwijt aan zoiets, doe maar gerust het driedubbele.
En zo zijn er nog tal van dingen waarvoor ze een pak minder moeten betalen vergeleken met ander mensen.

Nu ja, ik ga er ook wel mee akoord dat nogal wat van de hoge lonen buiten proportie zijn. Bij lonen boven de 5000€ (meestal met dan nog nen bedrijfswagen er bovenop) kunt ge u al wel eens afvragen of dat veel van zulke personen da wel waard zijn, vooral kaderleden dan.
Ja ze hebben vaak meer verantwoordelijkheid en ze kloppen al wel eens wa meer dan 8 uurkes per dag. Anderzijds hebben ze meestal wel een job die voor hen persoonlijk weinig risico inhoudt. Van achter nen bureau zitten, wa schrijfwerk en denkwerk gaat ge ni veel lijden. Als ge dan vergelijkt met bouwvakkers en ploegenarbeiders die eveneens op hun sociaal leven moeten inkrimpen en ettelijke uurkes meer doen of onregelmatig werken en/of daarbij ook nog eens een pak ongezonder werken... en die mannen doen het voor amper een paar honderd €'s meer dan andere gewone mensen zenne.

100 euro? In welke stad woont gij man? En ten andere zijn er veel te weinig sociale woningen dat sommige mensen verplicht zijn 25.000 bef af te geven aan een huur. Bv. Geraardsbergen zijn er nog 0.0 sociale woningen. In zottegem just hetzelfde. En vergeet die 100 euro maar die bedragen zijn wel wat hoger als dat.

En ne gewone mens het 3dubbele? Ik zie al dat gij precies nog niks gehuurd hebt want voor 300 euro in deze tijd vindt je absoluut niks (toch niks deftig)

der zijn mensen da werken en met minder dan 1000€ moeten rondkomen...

van mij mogen ze da leefloon terug verlagen en al zeker ni cash uitbetalen maar met voedselbonnen enzo zodanig da da alleen naar nuttige dingen kan gaan en naar sigaretten en zo...

zoals in da voorbeeld, wa voor u leven kunde dan aan u kinderen geven, zoekt gewoon werk, en ni zo van ei of bah zo'n vuil werk doe kik ni...

zie naar cram bvb gaat gisteren werkloos sollicit en komt met werk terug thuis...
dus werk is er zeker nog genoeg...
ok mensen die al een zekere leeftijd hebben daar moete andere oplossingen voor zoeken

voila dit is geen flame op leefloners maar mijn mening

wa ver zever is da man? Cach? Ge krijgt een rekening bij de dexia van't ocmw en daar wordt na een gesprek op't ocmw je geld op gestort waar je niet onder 0 kan gaan en is pas na een gesprek en controle dat ge effectief naar werk zoekt da ge da krijgt. Dat gaat allemaal zo simpel niet als dat ge u dat voorstelt ze.

En terug naar beneden? Blijkbaar hebt gij het heel goed thuis dat gij dat zo maar kunt zeggen zonder is deftig over na te denken.

En die mannen die nu op de dop geraken zijn vooral mannen die gestudeerd hebben en die geen werk beneden hun diploma willen. Dat zijn pas tamzakken. Er is nog altijd ene mogelijk om interims te doen en ondertussen te zoeken naar een werk waar jij wel voor gestudeerd hebt maar blijven plakken op de dop dat dat de werknemer het je komt vragen....... En zo zijn er genoeg.

2nded. Een leefloon dient om te overleven tot ge werk vindt. Niet voor foliekes.

Voor je zo iets naar mij uitspuugd lees dan eerste men andere posts die daarop volgen! Dat zijn dan van die mannen die iets zien en snel iets neerposten zonder de rest te lezen! Ik heb in men leven waarschijnijk al meer gewerkt dan gulder 2 samen!

(btw ik heb geen leefloon maar enkel nen dop van een kleine 230 euro)

mauron
10 augustus 2005, 13:10
1000 euro vind ik vrij veel, persoonlijk. Als ik kijk naar mijn persoonlijke uitgaven (ik heb geen vrouw of kinderen), spendeer ik ongeveer 500 euro daarvan aan woonst, eten, drinken. Daarin zit ook uitgaan etc. Ik ben wel een spaarzaam iemand, maar dan nog, dat wijst er toch op dat dat ruim moet lukken.

Woonst, eten en drinken. Ok, tot daar toe. Maar wat met belastingen, electriciteit, gas, water, televisie, internet,...?

Je gaat me toch niet vertellen dat je dat allemaal kan betalen met 500€ per maand.

EvilTwin
10 augustus 2005, 13:32
Woonst, eten en drinken. Ok, tot daar toe. Maar wat met belastingen, electriciteit, gas, water, televisie, internet,...?

Je gaat me toch niet vertellen dat je dat allemaal kan betalen met 500€ per maand.

TV en internet zijn niet levensnoodzakelijk he. En de belastingen worden doorgaans aangepast naar uw inkomen.

@ Computerxp : kzen 5 jaar ouder dan u en heb geen énkele dag thuisgezeten sinds ik ben afgestudeerd. Ik neem aan dat uw reply ook snel is neergepost.

ComputerVISTA
10 augustus 2005, 13:34
TV en internet zijn niet levensnoodzakelijk he. En de belastingen worden doorgaans aangepast naar uw inkomen.

@ Computerxp : kzen 5 jaar ouder dan u en heb geen énkele dag thuisgezeten sinds ik ben afgestudeerd. Ik neem aan dat uw reply ook snel is neergepost.

Mijn reply staat er heel gemeent. Gij hebt misschien de kans gehad om te studeren wel ik niet men beste en ik heb ook geen 5 minuten op men gat gezeten en ben van de ene interim op de andere gevlogen ik heb zelf even men eigen bedrijf gehad dat ik heb moeten stopzetten door ziekte en nu trek ik enkel een dop terwijl ik een omscholing aan het doen ben voor pc technicus. Excuseer me hoor maar verwijten van "ga werken" hou dat dan maar achterwege! En het was vooral @K995 gegooid maar deels naarjou omdat je het toch zo volmondig seconde.

nee dat kan niet. Als ik men rekeningen voor van d emaand moest overschrijven kan je al lang niet meer eten. Stel je hebt geen sociale woning omdat ze allemala bezet zijn zoals zovelen. Een normaal apartementje kost algouw 350 a 400 euro en dan spreek over een kruipkot die echt klein is he. En dit hier in Geraardsbergen waar al geen woekerprijzen gevraadgd worden. Ja 500 is zeker te weinig.

ec8or
10 augustus 2005, 13:43
Mijn reply staat er heel gemeent. Gij hebt misschien de kans gehad om te studeren wel ik niet men beste en ik heb ook geen 5 minuten op men gat gezeten en ben van de ene interim op de andere gevlogen ik heb zelf even men eigen bedrijf gehad dat ik heb moeten stopzetten door ziekte en nu trek ik enkel een dop terwijl ik een omscholing aan het doen ben voor pc technicus. Excuseer me hoor maar verwijten van "ga werken" hou dat dan maar achterwege! En het was vooral @K995 gegooid maar deels naarjou omdat je het toch zo volmondig seconde.

ik volg k995 en eviltwin wel in hun 'wil je meer ga dan werken' - want nogmaals, het leefloon is om te overleven, en zo blijft er normaal gezien genoeg stimulans om werk te zoeken - maar als het leefloon te hoog wordt, en je er evenzeer een leuk middelmatig-luxueus leven mee kunt leiden zullen er veel zijn die niet meer gaan werken...

ik heb het hier wel in het algemeen, er zijn altijd aparte gevallen natuurlijk maar zo'n regels tellen voor 'iedereen' dus moet er met de grote massa van de doelgroep rekening worden gehouden.

ec8or
10 augustus 2005, 13:44

je woont op een kot dan zeker?

EvilTwin
10 augustus 2005, 13:44
Dan zijde één van de uitzonderingen hier in België. Mijn excuus dak u over de dezelfde kam scheerde. Met die snelle reply verwees ik naar dat werken.

Ik heb inderdaad de kans gekregen om verder te studeren. Toen ik niet direct werk vond ben ik 6 weken in een industriële bakkerij tussen de ovens gaan werken (gezien ge van Geraardsbergen zijt zulde La Lorraine wel kennen). Als ze mij morgen buitenkieperen zal ik snel weer werk hebben (ook al ist planken stapelen, aan den band staan, kassa, of wat er tegenwoordig voor de meeste mensen “te min” is ).

Edit : khad beter gequote, maar kzen dus bezig op laatste reply van computerxp eh :)

EvilTwin
10 augustus 2005, 13:47

Werk is er inderdaad genoeg. Binnen dit en anderhalve maand ben ik werkloos. Als ik dan tegen dan geen ander werk heb, wat onwaarschijnlijk is aangezien er weer veel werk is in de informatica de laatste tijd, ga ik gewoon wat in de horeca werken, terwijl ik verder zoek naar werk.

Los van het feit dat je bijna even veel verdient als je dopt: ben ik de enige die ambetant en geïrriteerd is, en niet genietbaar wordt voor zijn medemens als ik niet bezig kan zijn ?? Ik word ZOT als ik niets om men handen/hersenen heb!

500 Euro? Das dan toch een studio waar ge in woont? Of woonde nog thuis misschien?

ComputerVISTA
10 augustus 2005, 13:47
Dan zijde één van de uitzonderingen hier in België. Mijn excuus dak u over de dezelfde kam scheerde. Met die snelle reply verwees ik naar dat werken.

Ik heb inderdaad de kans gekregen om verder te studeren. Toen ik niet direct werk vond ben ik 6 weken in een industriële bakkerij tussen de ovens gaan werken (gezien ge van Geraardsbergen zijt zulde La Lorraine wel kennen). Als ze mij morgen buitenkieperen zal ik snel weer werk hebben (ook al ist planken stapelen, aan den band staan, kassa, of wat er tegenwoordig voor de meeste mensen “te min” is ).

Edit : khad beter gequote, maar kzen dus bezig op laatste reply van computerxp eh :)

Das niks hoor ben ook wat snel uit men krammen geschoten ;) maar zoals ik al zei in 1 van men eerste posts geef ik jullie gelijk he. Ik vind het absoluut normaal dat een leefloon geindexeerd moet worden (er moet toch op een deftige manier kunnen geleefd worden) maar het moet op een bepaald niveau blijven dat de mensen er niet kunnen beginnen van te sparen en foliekes kopen want ja.... Wie wil dan nog gaan werken. Dus ik geef je geen ongelijk hoor.

EvilTwin
10 augustus 2005, 13:52
Das niks hoor ben ook wat snel uit men krammen geschoten ;) maar zoals ik al zei in 1 van men eerste posts geef ik jullie gelijk he. Ik vind het absoluut normaal dat een leefloon geindexeerd moet worden (er moet toch op een deftige manier kunnen geleefd worden) maar het moet op een bepaald niveau blijven dat de mensen er niet kunnen beginnen van te sparen en foliekes kopen want ja.... Wie wil dan nog gaan werken. Dus ik geef je geen ongelijk hoor.

Dan zitten we op dezelfde golflengte. Indien mensen zich met een leefloon evenveel kunnen permitteren dan jan met de pet die gaat werken, dan blijft er nog meer volk thuis.

Anyway, ik ken zo’n paar mensen (in mijn familie ffs) die echt profiteren van “het systeem” en ik krijg daar echt het schijt van. Tis niet dat ze het breed hebben, maar als ze met fierheid komen vertellen dat ze zich na één dag expres laten ontslaan om zo weer dop te trekken, dan krijg ik grijs haar eh. Gelukkig wel aangetrouwde familie via mijn nonkel, maar op zo’n momenten moet ik toch wel op mijn tanden bijten zenne.

ec8or
10 augustus 2005, 13:55
Dan zitten we op dezelfde golflengte. Indien mensen zich met een leefloon evenveel kunnen permitteren dan jan met de pet die gaat werken, dan blijft er nog meer volk thuis.

Anyway, ik ken zo’n paar mensen (in mijn familie ffs) die echt profiteren van “het systeem” en ik krijg daar echt het schijt van. Tis niet dat ze het breed hebben, maar als ze met fierheid komen vertellen dat ze zich na één dag expres laten ontslaan om zo weer dop te trekken, dan krijg ik grijs haar eh. Gelukkig wel aangetrouwde familie via mijn nonkel, maar op zo’n momenten moet ik toch wel op mijn tanden bijten zenne.
ik zou ze net niet ontslaan dan of met dringende reden ofzoiets, dan trekken ze geen dop.

EvilTwin
10 augustus 2005, 14:02
ik zou ze net niet ontslaan dan of met dringende reden ofzoiets, dan trekken ze geen dop.

Ik snap ook niet hoe hij het flikt zenne. Tis meestal na één dag al prijs. Hij komt zeker al 1-2 uur te laat toe en verkloot vervolgens het werk dat em moet doen.

Het ergste van al is dat em nog stevig wat trekt omdat hij vroeger beschadiging heeft opgelopen aan zijn longen in een chemische fabriek. De “sukkel” zit wel met ganser dagen te paffen, maja …1250 Euro NETTO trekt hij. (hij is vader van twee kinderen en zijn vrouw werkt aant ministerie : das ook zoal een tam geval).

ComputerVISTA
10 augustus 2005, 14:16
Jawadde. Ik trek 230 euro dop + invaliditeits geld (ik zei al dat ik ferm ziek geworden heb) en wat kan je daar van doen? Inderdaad absoluut niks. Nog een geluk dat ik men oma heb (want daar woon ik bij) anders was het helemaal noppes. natuurlijk kon ik dan wel naar het ocmw gaan maar hoe zou je zelf zijn. Bij je oma gaan die je met veel liefde opvangt er er warmpjes bijzet of naar het ocmw trekken? Mijn keuze was alvast snel gemaakt.

In ieder geval hoop ik ook zo snel mogelijk werk te hebben. het enige wat ik niet graag meer zou doen is bandwerk. Dat vind ik de meest verschrikkelijke job die er bestaat. Ik zou peroonlijk nog liever met de vuilkar mee trekken want dat ziet er een veel angenamere job uit.

Kabouter Hya
10 augustus 2005, 14:23
@ xp
nee ik heb zelf ook ni te breed...

heb wel meer dan 1000 in de maand, maar ben alleenstaand, en heb een app af te betalen...

werk zelf al zeven jaar, en als ge ECHT WILT WERKEN, dan vinde werk!
en ni zo van die zever van da is te vuil of te ver of te weetekikwa...

ma ik weet ook wel da ge ni al die leefloners over de zelfde kam moogt scheren.
der zitten gewoon veel te veel profiteurs tussen...
zie naar u zelf gij trekt 260€ + invaliditeit, en dan edde der da ni werken en da 860€ trekken, zoals ik al zei der zijn mensen da da nog verdienen en die gaan een heel week/maand/jaar unne nikkel afdraaien voor?

EvilTwin
10 augustus 2005, 14:31
Jawadde. Ik trek 230 euro dop + invaliditeits geld (ik zei al dat ik ferm ziek geworden heb) en wat kan je daar van doen? Inderdaad absoluut niks. Nog een geluk dat ik men oma heb (want daar woon ik bij) anders was het helemaal noppes. natuurlijk kon ik dan wel naar het ocmw gaan maar hoe zou je zelf zijn. Bij je oma gaan die je met veel liefde opvangt er er warmpjes bijzet of naar het ocmw trekken? Mijn keuze was alvast snel gemaakt.

In ieder geval hoop ik ook zo snel mogelijk werk te hebben. het enige wat ik niet graag meer zou doen is bandwerk. Dat vind ik de meest verschrikkelijke job die er bestaat. Ik zou peroonlijk nog liever met de vuilkar mee trekken want dat ziet er een veel angenamere job uit.

Die 1250 is wel inclusief zijn invaliditeits-uitkering, was ik vergeten te zeggen.

Er is toch regelmatig vraag naar administratief personeel? Of ben ik hierin verkeerd?

Aan den band staan sucked zwaar ja. Das hoop en al goed voor een maand of twee.

ComputerVISTA
10 augustus 2005, 15:08
@ xp
nee ik heb zelf ook ni te breed...

heb wel meer dan 1000 in de maand, maar ben alleenstaand, en heb een app af te betalen...

werk zelf al zeven jaar, en als ge ECHT WILT WERKEN, dan vinde werk!
en ni zo van die zever van da is te vuil of te ver of te weetekikwa...

ma ik weet ook wel da ge ni al die leefloners over de zelfde kam moogt scheren.
der zitten gewoon veel te veel profiteurs tussen...
zie naar u zelf gij trekt 260€ + invaliditeit, en dan edde der da ni werken en da 860€ trekken, zoals ik al zei der zijn mensen da da nog verdienen en die gaan een heel week/maand/jaar unne nikkel afdraaien voor?

Natuurlijk kieskeurig moet je niet zijn en zeker nu niet, 20 jaar geleden kon je je dat nog permiteren maar dat zijn lang vervlogen tijden. Ik wil werken lol maar mits ik opleidingen volg kan dat niet echt he ;) Ze zouden mij nogal zien afkomen :D

Ik zal u is een ander verhaal vertellen van 2 broers die ik ken van mijn leeftijd (nen tweeling) en die wonen ook noodgedwonen bij hun grootmoeder. Die jongen zijn zwaar ziek en zullen nooit ene normaal werk kunnen trekken. Maar krijgen wel dop

14.000 frank heeft die oma als pensioen omdat ze vroeger zelfstandig was + 2 kinderen die gene kindergeld hebben en enkel een magere dop, en omdat ze bij hun grootmoeder leven trekken ze dat dus niet volledig en wordt dat aangevuld tot een kleine 350 euro (weet de getalalen niet meer van buiten.

maw 350x2 = 700 + 350 euro van hun grootmoeder = 950 - een huishuur van hoed u vast 550 euro omdat er geen sociale woningen over zijn = 400 euro en dan al die medicatie dat die jongens moeten slikken. Die hebben het niet breed nee die hebben absoluut niks!

Ze wonen samen met hun oma maar er wordt wel geen rekening gehouden dat die oma amper zelf een inkomen heeft. Zij trekt ook wel iets van het ocmw bij maar das ook al gene vetten en de invaliditeit die zij trekken is hetzelfde als ik en dat is een kleine 100 euro. Daar schijt je gene vette stronten meen <- sorry voor de uitspraak maar het is cru. Die berekeningen zouden wel is mogen herzien worden.

@Eviltwin, trust me ik heb het gedaan en je hebt gene plezier aan je werk omdta je er 1 geen einde ziet aan komen en er dus geen voldoeneing in kan krijgen omdat het blijft duren (duuh bandwerk) Maar zoals ik al zei kan ik nu nog even niet werken door men omscholing. Ik hoop wel na men omscholing zo snel mogelijk werk te vinden in om het even wat voor branche om dan verder te zoeken naar wat ik echt wil.

Pomme
10 augustus 2005, 15:08

Het toeval wil dat gas, water, electiciteit, internet in de huurprijs in zitten. Ik woon goedkoop, ik leef goedkoop. Ik weiger me te binden aan vaste kosten, zo heb ik geen wagen, maar verplaats me met de fiets. Alles in m'n pc is tweedehands. Mijn gsm kosten bedragen ongeveer 7 euro per maand.

Dus ja, ik kan alles betalen met dat geld.

EvilTwin
10 augustus 2005, 15:15
@Eviltwin, trust me ik heb het gedaan en je hebt gene plezier aan je werk omdta je er 1 geen einde ziet aan komen en er dus geen voldoeneing in kan krijgen omdat het blijft duren (duuh bandwerk) Maar zoals ik al zei kan ik nu nog even niet werken door men omscholing. Ik hoop wel na men omscholing zo snel mogelijk werk te vinden in om het even wat voor branche om dan verder te zoeken naar wat ik echt wil.

Mja … die 230 Euro is wel extreem laag, maar kheb het nogal gehoord tbh. Nen maat van mij gaat ongeveer hetzelfde doen als gij. Wat hij nu doet is op zelfstandige basis wa pckes ineenflansen en reparaties uitvoeren. Dermee kan hij zijne kop boven water houden.

En idd bandwerk is om zot van te worden.

ComputerVISTA
10 augustus 2005, 15:18
Mja … die 230 Euro is wel extreem laag, maar kheb het nogal gehoord tbh. Nen maat van mij gaat ongeveer hetzelfde doen als gij. Wat hij nu doet is op zelfstandige basis wa pckes ineenflansen en reparaties uitvoeren. Dermee kan hij zijne kop boven water houden.

En idd bandwerk is om zot van te worden.

Ik kan natuurlijk naar het ocmw gaan maar dan profiteer ik nog meer en ik hoef het niet want ik ben bij men oma ;) wie wil dat nu niet :D Elke dag eten op grootmoeders wijzen :D

ec8or
10 augustus 2005, 15:22
Het toeval wil dat gas, water, electiciteit, internet in de huurprijs in zitten. Ik woon goedkoop, ik leef goedkoop. Ik weiger me te binden aan vaste kosten, zo heb ik geen wagen, maar verplaats me met de fiets. Alles in m'n pc is tweedehands. Mijn gsm kosten bedragen ongeveer 7 euro per maand.

Dus ja, ik kan alles betalen met dat geld.
op kot dus?

EvilTwin
10 augustus 2005, 15:23
Ik kan natuurlijk naar het ocmw gaan maar dan profiteer ik nog meer en ik hoef het niet want ik ben bij men oma ;) wie wil dat nu niet :D Elke dag eten op grootmoeders wijzen :D

Profiteren is overdreven he. Kzou eerder zeggen “gebruik van maken”. Niemand kan verwachten dat ge met zo weinig geld overleeft (betaal er dan desnoods uw oma mee).

Fredo
10 augustus 2005, 15:27

jaja dream on, veel geld verdienen en niet hard werken, dat is zo goed als onmogelijk. Natuurlijk zijn er altijd wel enkele voorbeelden te vinden, maar de meeste mensen met een eigen zaak of bedrijfleiders etc werken lange harde dagen. Indien het zo makkelijk was zou iedereen wel een eigen zaak beginnen.

Pomme
10 augustus 2005, 15:36
op kot dus?

Studio in Leuven.

k995
10 augustus 2005, 17:14
100 euro? In welke stad woont gij man? En ten andere zijn er veel te weinig sociale woningen dat sommige mensen verplicht zijn 25.000 bef af te geven aan een huur. Bv. Geraardsbergen zijn er nog 0.0 sociale woningen. In zottegem just hetzelfde. En vergeet die 100 euro maar die bedragen zijn wel wat hoger als dat.

Verhuizen? Je MOET niet in dezelfde stad/dorp blijven wonen je hele leven hoor. ALs je echter wil blijven, moet je niet klagen als het een beetje duurder is.

En ne gewone mens het 3dubbele? Ik zie al dat gij precies nog niks gehuurd hebt want voor 300 euro in deze tijd vindt je absoluut niks (toch niks deftig)

Ik woonde vroeger met mijn vrouw op een (klein) appartementje dat volledig in orde was (deftig dus) voor een 250€ in de maand. Was dan nog in brussel dus mogelijk is het zeker.

Voor je zo iets naar mij uitspuugd lees dan eerste men andere posts die daarop volgen! Dat zijn dan van die mannen die iets zien en snel iets neerposten zonder de rest te lezen! Ik heb in men leven waarschijnijk al meer gewerkt dan gulder 2 samen!

Heb ik gedaan en wat zie ik "het zou een tijdelijk inkomen MOETEN zijn waar je deftig van kan leven zonder enorme uitspattingen alleen blijven er te regelmatig mensen in hangen."

Sorry hoor maar het blijft ONZIN, nee een LEEFloon is niet om je uitspattingen te betalen, dat is om te overLEVEN.

Meer gewerkt? Je hebt geen idee en who cares, omdat jij wat gewerkt hebt zou je nu alleen je mening mogen geven ?

(btw ik heb geen leefloon maar enkel nen dop van een kleine 230 euro)

hmm:

http://www.abvv.be/code/nl/c19_0100.htm

MilM
10 augustus 2005, 17:24
draai en keer het hoe je wilt, kabeldistributie is geen noodzaak (ken genoeg mensne die bijna geen tv kijken en wél geld hebben)

Idd België is een verdomd duur land aan het worden voor de gewone werkende mens die een loon heeft van ong. 1000€ per mnd. ;)
da vind ik idd een groep mensen die wel meer steun zou mogen krijgen.
mensen die van smorgens tot savonds zwaar gaan werken en maar weinig verdienen (heb ek veel rspect voor)

Tja. Wat ik wel weet is dat een leefloon bedoeld is om met rond te komen. Onderdak, eten, drinken en je rekeningen kunnen van betalen. Dat ze het niet optrekken naar een loon waar je van kan sparen vind ik niet meer dan normaal maar ze moeten het toch op een bepaald eniveau houden he.

ja, dat is waar

schandalig ?
Das juist positief !!
Denk je nu echt da de mensen die 1000 euro verdienen daar negatieve gevolgen van hebben ?
Stel in het extreme geval, dat iedereen evenveel verdient. Dan zakt heel de economie weg (waarom zou je nog studeren ? ) en zullen we allemaal in de lageloon categorie vallen.
Inkomsten van overheid dalen drastisch etc ...

Je kan nooit teveel verdienen :naughty:
Je moet bij belastingen rekenen in %
Die mannen die 6000 euro verdienen, zullen zeer goed langskomen bij vadertje staat en het zijn juist die mensen die vooral deze hoge sociale bijdragen bekostigen.
Belgie is nie direct het land voor een hoog inkomen hé ...

Is het dan schandalig dat sommigen met een goedkoop wrak van een auto rijden en anderne met een luxueze espace? :p
Imo alleszins nie, het is een extra stimulans die de economie ten goede komt en die dus elke persoon ten goede komt.

ComputerVISTA
10 augustus 2005, 17:25
hmm:

http://www.abvv.be/code/nl/c19_0100.htm

die 230 moest 330 zijn. Vergissing van mij. Voor de rest ben ik het niet echt eens met je en daravoor heb ik al argumenten gegeven.

@hierboven: idd distributie van kabel is luxe ja maar blijft een ferme rekening.

Ik woonde vroeger met mijn vrouw op een (klein) appartementje dat volledig in orde was (deftig dus) voor een 250€ in de maand. Was dan nog in brussel dus mogelijk is het zeker.

Hoe lang is dat geleden? geraardsbergen is ferm goedkoop en ik heb 1 huis dat ik verhuur aan 600 euro per maand niet bemeubeld en dat zijn normale prijzen hier (zo blijkt volgens die gasten die de verhuur regelen)

Ik denk echt dat je nu voor 250 niks meer vindt. het apartement dat ik vroeger huurde was al 26.000 frank en dat ervoor door men ouder dikke 18.000

Parnakra
10 augustus 2005, 17:30
@hierboven: idd distributie van kabel is luxe ja maar blijft een ferme rekening.

Een ferme rekening die je niet moet betalen.

ComputerVISTA
10 augustus 2005, 17:34
Een ferme rekening die je niet moet betalen.

t'is in orde jong das ondertussen al een paar keer gezegd geweest en zelfs door mij. herhalen hoeft echt niet!

MilM
10 augustus 2005, 17:41

ja, mee akkoord
en het kleine verschil tussne uitkering en werken kan idd voor problemen zorgen en is jammer voor de mensen die wel willen gaan werken en er in feite maar weinig in de plaats voor terug krijgen

Nie veralgemenen é
En je zou nog van verschieten hoeveel uren die nog thuis kloppen en met wat voor een stress ze soms moeten leven.

En je vergeet er wel bij te vertellen dat uw buren voor werk gezorgd hebben (en dus minder werklozen) en vele bijdragen moeten betalen elke maand.

Nuja, je hebt gelijk. Het was mss idd beter geweest dat uw buren aan de dop stonden of tegen een minimumloon werkten en dat ze niet elke maand al die bijdragen moesten betalen en geen werk gecreeerd hadden.

(als ge begrijp waar ik naartoe wil ...)
Ze mogen dan niets doe, ze brengen da maatschappij meer bij dan de gemiddelde mens.
Ze hebben risico genomen en ze worden er terecht voor beloond
Mensen die er anders over nadenken, kzou zeggen -> start dan zelf een zaak als het zo gemakkelijk is

Bedrijfsleiders hebben over het algemeen zware leningen mogen aangaan om hun zaak op te starten, om nog maar te zwijgen over de uren die ze moeten werken en de vrije tijd die ze mogen opofferen. Als ze het erven van hun ouders, dan hebben die ouders er zo hard voor gewerkt he. Of hebben de kinderen geen recht op hetgeen waarvoor hun ouders gezwoegd hebben?

Wat managers ed betreft, die managers hier hebben een dikke pree en bijhorende wagen ja, maar ze morgen wel 10-12 uur per dag werken, laptop mee naar huis om eventueel wa verder te doen, pakken stress … Kzou niet willen wisselen zenne.

Hun pree wilt iedereen, maar het werk … no thx!
idd

k995
10 augustus 2005, 17:42
Voor de rest ben ik het niet echt eens met je en daravoor heb ik al argumenten gegeven.

Buiten de "kijk in mijn andere posts" heb je nog niks gezegd en in je andere posts zie ik niks staan .

Hoe lang is dat geleden? geraardsbergen is ferm goedkoop en ik heb 1 huis dat ik verhuur aan 600 euro per maand niet bemeubeld en dat zijn normale prijzen hier (zo blijkt volgens die gasten die de verhuur regelen)

Was een jaar of 6 geleden.

Ik denk echt dat je nu voor 250 niks meer vindt. het apartement dat ik vroeger huurde was al 26.000 frank en dat ervoor door men ouder dikke 18.000

http://www.immoweb.be/NL/Rent.Results.cfm?xidcategorieprev=5&xidcategorie=5&xcodepays=B++&xidregionxidprovincexidarrondissement=+%2C+%2C+&xcodecommune1=&xcodecommune2=&xcodecommune3=&xprice1=0&xprice2=300&xdevice=EUR&xminroom1=&xminroom2=&xorderby1=codecommune&xorderby2=prixhtva&xshow=&xdisplay=estates&mycurrent_section=Rent&xinitliste=Y

103 appartementen te huur onder de 300€

ComputerVISTA
10 augustus 2005, 17:46
Buiten de "kijk in mijn andere posts" heb je nog niks gezegd en in je andere posts zie ik niks staan .

Was een jaar of 6 geleden.

http://www.immoweb.be/NL/Rent.Results.cfm?xidcategorieprev=5&xidcategorie=5&xcodepays=B++&xidregionxidprovincexidarrondissement=+%2C+%2C+&xcodecommune1=&xcodecommune2=&xcodecommune3=&xprice1=0&xprice2=300&xdevice=EUR&xminroom1=&xminroom2=&xorderby1=codecommune&xorderby2=prixhtva&xshow=&xdisplay=estates&mycurrent_section=Rent&xinitliste=Y

103 appartementen te huur onder de 300€

Ok 103 apartementen voor 300 euro, hoeveel man zit er op het ocmw en of dop?

k995
10 augustus 2005, 17:48
Ok 103 apartementen voor 300 euro, hoeveel man zit er op het ocmw en of dop?
DAt is 1 website en het toont gewoon aan dat het mogelijk is . Tuurlijk zou ik ok graag in een apprtement wonen dat dubbel zo groot is, daar hebben wij echter niet het geld voor dus kopen/huren we dat ook niet.

ComputerVISTA
10 augustus 2005, 17:52
DAt is 1 website en het toont gewoon aan dat het mogelijk is . Tuurlijk zou ik ok graag in een apprtement wonen dat dubbel zo groot is, daar hebben wij echter niet het geld voor dus kopen/huren we dat ook niet.

natuurlijk maar veel van die mensen blijven graag in hun oude stek (jij toch ook?) Maar volgens mij zijn er echt te weinig goedkope woningen en zeker sociale woningen zouden er meer mogen zijn. In zottegem Bv. nu zijn ze van start gegaan met de bouw van serieus wat huizen maar hier in geraardsbergen. euhm tje met geluk zijn er 10.

Tuurlijk is het mogelijk van der te vinden maar stel nu dat je 50 Km ver moet gaan wie wil dat GRAAG doen? Niemand denk ik he. (dus niet dat ikz eg dat het niet kan he)

elpigeon
10 augustus 2005, 17:59
Mja, de hoogte van zo een uitkering zal is niet alles;wanneer je meer mensen aan het werk wil zien zou een beperking van de duur bv. veel meer uithalen dan het een verlaging vd uitkering.
Gevaar van een te hoge uitkering is dan oa weer een grotere werkloosheidval.

ComputerVISTA
10 augustus 2005, 18:04
btw was het niet zo dat de energie prijzen per gezin stegen met 25 euro?

dan is die extra 17 euro toch niet zo overdreven he.

Of ben ik verkeerd?

MilM
10 augustus 2005, 18:07
btw was het niet zo dat de energie prijzen per gezin stegen met 25 euro?

dan is die extra 17 euro toch niet zo overdreven he.

Of ben ik verkeerd?

nee, is idd niet overdreven
ik denk dat de discussie ook niet echt meer gaat over die 17 euro extra
meer over het leefloon zelf.

Ik wist van gij dat er iets gebeurd was (ongeval ofzo), dus niet op ingegaan.
Maar mensen die bewust niet werken, moeten ook niet afkomen dat hun huis te klein is, of ze gene nieuwe tv/pc kunnen kopen of da kabel/internet zo duur is.

Werk zoeken maar geen vinden is daarentegen natuurlijk allesbehalve leuk.

PolletPoulet
10 augustus 2005, 18:11
Ik heb topic doorlezen en aan de ene kant is het goed dat ze het opgetrokken hebben, aan de andere kant is het dan weer slecht.
Nu om met €800 rond te komen is moeilijk, it is a cold world outside MAAR het lukt, daar ben ik zeker van als kleine snotneius! Ik geef zelf toe dat mijn ouders er warmpjes bijzitten maar voor je commentaar begint te geven zou ik wel willen zeggen dat als iemand van jullie ooit zo hard in zijn leven gaat werken ik u een welgemeende en persoonlijke proficiat kom wensen ;)

Nu om terug te komen op de verhoging, langs de ene kant goed. Waarom? Wel de meeste argumenten zijn hier al aangehaald denk ik! Maar wat ik wel weet is dat de stelling :'Als je wilt werken dan kan je werken' niet overal de lucht ingaat. Zie naar mensen met een handicap of een ziekte. Daarom zou het imo beter zijn om de invaliditeitsuitkering een beetje op te krikken!

Waarom vind ik dan niet dat ze moet verhoogd worden? Met in het achterhoofd 'De belgische wet is gemaakt om te omzeilen' is het makkelijk profiteren.
Ik geef gerif toe dat het bij ons ook gebeurd! Maar langs de andere kant profiteren ze dan ook weer van ons dus het geld komt uiteindelijk terug van waar het kwam (Zo zie ik het tenminste)
Sommige mensen die in dienst worden genomen zijn na 2 dagen werken een volledige maand ziek en worden dan meestal ontslagen omdat het te zot is om die bij te houden. Het resultaat is dat wij een volle maand moeten uitbetalen (€2000 want het zijn geen kleine lonen bij ons omdat het nogal zwaar werk meestal is)

Heb er zo maar is 8 per jaar he, das ne nieuwe auto hé!

ComputerVISTA
10 augustus 2005, 18:54
nee, is idd niet overdreven
ik denk dat de discussie ook niet echt meer gaat over die 17 euro extra
meer over het leefloon zelf.

Ik wist van gij dat er iets gebeurd was (ongeval ofzo), dus niet op ingegaan.
Maar mensen die bewust niet werken, moeten ook niet afkomen dat hun huis te klein is, of ze gene nieuwe tv/pc kunnen kopen of da kabel/internet zo duur is.

Werk zoeken maar geen vinden is daarentegen natuurlijk allesbehalve leuk.

natuurlijk en daarom koop ik af en toe oude rommel pc's over van bv. de ministeries die zetoch niet mee gebruiken zet die in orde en verkoop die aan een habbekrats (50 euro voor een hele pc inclu muis, tobo en scherm) Want ik weet hoe intresant het kan zijn een pc te hebben Bv. als je met kinderen zit veronderstellen de leerkrachten altijd dat iedereen maar een pc heeft (in mijn tijd was dat wel niet zo) en een nieuwe pc voor iemand met een leefloon is niet moeilijk das gewoon onmogelijk.

En ik ken er hier ook en die hebben een dure tv gekocht met leefloon maar dan eten ze 5 maand droog brood met choko. Of van die mensen die zien dat je het op afbetaling kan doen aj aj aj aj zo zijn er genoeg die hun een schuldenberg aanschaffen door alle sop afbetaling te kopen. Ik vind dat ze dat op één of andere manier zouden moeten verbieden leningen aan gana met een leefloon.

Ik zelf heb plots een cronische veel van men leven eisende ziekte gekregen waardoor ik nooit meer zwaar lichamelijk werk kan leveren maar ik hoop als mijn omscholing om is zo snel mogelijk ergens te kunnen beginnen (liefst iets met pc's)

Yo-Han
10 augustus 2005, 19:27
1) mensen die werken voor minder dan een leefloon werken meestal a) halftijds of b) worden onderbetaald of erop gelegd door hunne baas of c) hebben geen diploma
...enfin als bvb web+(geen diploma vereist) werkkracht heb je 1000€/maand wat al weinig is nu

2) 800€ teveel voor een kind en 1 persoon? ..maak me niet lachen

huur huis +-400-500€ maand...kosten ,snel 100€ /maand... eten /persoon 10€ per dag...kosten kleding kindje verzekeringen taxen etc etc...

wat schiet er nog over hé voor ontspanning of een auto etc...

met de euro werd alles schandalig duur..lonen mogen wel aangepast worden en het is zeker geen overbodige luxe 15€ extra

Parnakra
10 augustus 2005, 19:29

Niets, en dat is maar goed ook.

In plaats van te ontspannen zouden ze beter werk gaan zoeken.

ComputerVISTA
10 augustus 2005, 19:31
1) mensen die werken voor minder dan een leefloon werken meestal a) halftijds of b) worden onderbetaald of erop gelegd door hunne baas of c) hebben geen diploma
...enfin als bvb web+(geen diploma vereist) werkkracht heb je 1000€/maand wat al weinig is nu

2) 800€ teveel voor een kind en 1 persoon? ..maak me niet lachen

huur huis +-400-500€ maand...kosten ,snel 100€ /maand... eten /persoon 10€ per dag...kosten kleding kindje verzekeringen taxen etc etc...

met de euro werd alles schandalig duur..lonen mogen wel aangepast worden en het is zeker geen overbodige luxe 15€ extra

Nu je hebt gelijk maar van die auto... Hmmm..... Ik kan me perfect verplaatsen met de trein hoor (heb die mercedes nog niet buiten gehad sinds ik hem gekocht heb zodus....) maar ik heb me altijd perfect kunnen verplaatsen met de trein dus een auto voor iemand op een leefloon vind ik een buitensporige luxe. (persoonlijk dan he)

en t'is de volle 17 euro ;)

ben is benieuwd hoe gij gaat reageren als ge 1 ofwel geen werk vind of 2 op straat vliegt omdat het bedrijf over de kop gaat. Ben is benieuwd hoe je er dan tegenover gaat staan.

das zeer gemakkelijk er over oordelen als ge er zelf nog niet mee geconfronteerd geweest zijt.

Parnakra
10 augustus 2005, 19:34
ben is benieuwd hoe gij gaat reageren als ge 1 ofwel geen werk vind of 2 op straat vliegt omdat het bedrijf over de kop gaat. Ben is benieuwd hoe je er dan tegenover gaat staan.

das zeer gemakkelijk er over oordelen als ge er zelf nog niet mee geconfronteerd geweest zijt.

Het is makkelijk te oordelen omdat het een feit is dat er (relatief makkelijk) werk te vinden is.

Maarja, meneer wil geen bandwerk. :ironic:

ComputerVISTA
10 augustus 2005, 19:37
Het is makkelijk te oordelen omdat het een feit is dat er (relatief makkelijk) werk te vinden is.

Maarja, meneer wil geen bandwerk. :ironic:

heb ik ergens gezegd dat ik geen bandwerk wil meneer de profeet? Neen ik heb gezegd liever niet maar als ik gedaan heb met die studies nu en ik heb geen andere keus dan neem ik alles. heb zelf gezegd dak liever achter de vuilkar zou lopen en als ik de keuze zou krijgen deed ik het.

Heeft meneer trouwens zelf al bandwerk gedaan? Zoja dan weet je hoe uitputtend zo een konstante nul operatie is! Frustrerend zelf

Parnakra
10 augustus 2005, 19:39
Heeft meneer trouwens zelf al bandwerk gedaan? Zoja dan weet je hoe uitputtend zo een konstante nul operatie is! Frustrerend zelf

Tuurlijk, en het is praktisch een droomjob. Totaal geen zwaar werk en goed betaald.

Fysiek uitputtend is het bijna nooit, en mentaal uitputtend, tjah, een goede test voor je relativeringsvermogen, denk ik zo. Maarja, misschien komt het door mijn uitermate hoog intellect (-werpoogmorpheus-) dat ik er geen last van ondervind.

ComputerVISTA
10 augustus 2005, 19:42
Tuurlijk, en het is praktisch een droomjob. Totaal geen zwaar werk en goed betaald.

Fysiek uitputtend is het bijna nooit, en mentaal uitputtend, tjah, een goede test voor je relativeringsvermogen, denk ik zo. Maarja, misschien komt het door mijn uitermate hoog intellect (-werpoogmorpheus-) dat ik er geen last van ondervind.

Wel ik weet niet wat jij moest doen maar ik moest s'nachts aan een band staan koekskes uit de slechte verpaking halen. Dat is helemaal niet fysiek uitputtend maar dat werk op je systeem (zenuwen)

Een droom job my ass (althans voor mij)

Jij bent anders wel sterk om je eigen op een wel zeer hoog schof voor te stellen he! dat komt trouwens heel on-sympathiek over. maar dat wist je wel al zeker.

Tae
10 augustus 2005, 19:44
Ik hoor hier altijd dat er werk genoeg is maar hebben jullie al eens goed gezocht op de die VDAB vacaturbank waar ze zo fier op zijn ?!?!

Je moet eens deze zaken selecteren ;)

Uw omgeving
vaste jobs (geen interim dus)
minder dan 2 dagen

dan heb je misschien maar 3 a 4 hits en als je dan nog niet de juiste vereiste hebt dan kun je ook al niet verder ;)

De meeste jobs die in die vacature bank zitten zijn interim jobs en dat is ook wel goed om bezig te zijn maar zonder dat je het weet werk je meer interim en heb je nog geen vaste job ;)

Er zijn wel altijd van die vaste jobjes waar ze man voor vragen zoals Balliauw waar elke week wel man word gevraagd maar daar zie ik mij niet direct soliciteren.

Momenteel ook met een opleiding bezig maar laat u eerst maar ook goed informeren want daar is het ook maar zus en zo met sommige opleidingen ;)

btw die opleiding was begonnen eind mei en ik heb meer vakantie gehad dan dat ik die opleiding heb gevolgd en nu zit ik bijna 6 weken thuis en interim jobs in de vakantie is ook voor te schreeuwen met de vakantie studenten maar tja die jongen mogen ook iets verdienen !

Parnakra
10 augustus 2005, 19:46
Wel ik weet niet wat jij moest doen maar ik moest s'nachts aan een band staan koekskes uit de slechte verpaking halen. Dat is helemaal niet fysiek uitputtend maar dat werk op je systeem (zenuwen)

Al drie vakantiejobs gedaan (momenteel bezig aan de derde) die bandwerk waren. De eerste was in een fabriek voor diepvriesgroenten (Ardovries), daar moest ik ook 8 uur aan een stuk naar voorbijschuivende stukken groenten zien en de slechte eruit halen. Hoe ik erdoor geraak zonder mij te enerveren? Welja, sociaal contact kan altijd leuk zijn, muziek natuurlijk ook, of gewoon je gedachten verzetten. Allemaal niet zo moeilijk mits een beetje fantasie en een deftig IQ (daar komt nog een staartje aan).

Jij bent anders wel sterk om je eigen op een wel zeer hoog schof voor te stellen he! dat komt trouwens heel on-sympathiek over. maar dat wist je wel al zeker.

Weet je wat eigenlijk héél raar is? Ik zet mezelf nooit op een 'hoog schof', ik word er altijd opgeduwd door anderen, daarom mijn verwijzing naar Morpheus, die het nodig achtte mij een negatief reputation point te geven met als reden 'Stop eens met altijd te doen alsof je de slimste persoon bent op het forum'.

En wat kan mij het schelen als ik onsympathiek overkom? Ik ben jij niet (gelukkig maar), dus mij kan het niet schelen hoe ik overkom naar jou toe, of iemand anders.

ComputerVISTA
10 augustus 2005, 19:51
......
btw die opleiding was begonnen eind mei en ik heb meer vakantie gehad dan dat ik die opleiding heb gevolgd en nu zit ik bijna 6 weken thuis en interim jobs in de vakantie is ook voor te schreeuwen met de vakantie studenten maar tja die jongen mogen ook iets verdienen !

Ik doe de opleiding Engels omdat ik bij men voorig ingangs examen van Engels ferm gebuisd was. Dat was voor pc technieker en enkel voor Engels was ik er niet door zodus eerst engels bijschaven en dan weer herdoen ;)

Al drie vakantiejobs gedaan (momenteel bezig aan de derde) die bandwerk waren. De eerste was in een fabriek voor diepvriesgroenten (Ardovries), daar moest ik ook 8 uur aan een stuk naar voorbijschuivende stukken groenten zien en de slechte eruit halen. Hoe ik erdoor geraak zonder mij te enerveren? Welja, sociaal contact kan altijd leuk zijn, muziek natuurlijk ook, of gewoon je gedachten verzetten. Allemaal niet zo moeilijk mits een beetje fantasie en een deftig IQ (daar komt nog een staartje aan).

Waar ik zat was praten tegen elkaar strikt verboden (heb zelf mensen weten verplaatsen naar een alleen staand werk daarvoor) en muziek. U zegt? dat bestond daar niet. Ge moet toegeven dat dat vrij enerverend werkt dan als je al die restrikties opgelegd krijgt.

Weet je wat eigenlijk héél raar is? Ik zet mezelf nooit op een 'hoog schof', ik word er altijd opgeduwd door anderen, daarom mijn verwijzing naar Morpheus, die het nodig achtte mij een negatief reputation point te geven met als reden 'Stop eens met altijd te doen alsof je de slimste persoon bent op het forum'.

En wat kan mij het schelen als ik onsympathiek overkom? Ik ben jij niet (gelukkig maar), dus mij kan het niet schelen hoe ik overkom naar jou toe, of iemand anders.

Mja ik vind dat je je zo voor doet maar daar gaan we het hier nu effe niet over hebben kwestie van wat ontopic te blijven en voorlopig slagen we dara goed in en is het nog een best gezellige discussie.

Tweak37
11 augustus 2005, 00:06

Maarja, misschien komt het door mijn uitermate hoog intellect (-werpoogmorpheus-) dat ik er geen last van ondervind.

die twee dingen vind ik redelijk onverenigbaar. Je bent slim enzo, dat heb je al vermeld in tig topics, maar dat leven nu eenmaal meer is dan eten en wonen, dat gaat er blijkbaar niet in.

het is een leefloon, geen overleefloon.

Toegang tot media, dat is bijvoorbeeld in belgië een deel van de minimum levensstandaard. En een krantenabbo kost niet zoveel minder als tvkabel...

800 euro per maand is heel weinig, maar dat is misschien moeilijk te vatten voor iemand uit een tweeverdienersgezin die twee weekjes in de zomervakantie gaat werken aan de band om geld voor zijn nieuwe game pc bijeen te sprokkelen...

Je schijnt ook nog eens te vergeten dat het hier gaat om mensen met kinderen ten laste... Of moeten die ook gaan werken misschien?

k995
11 augustus 2005, 08:50
natuurlijk maar veel van die mensen blijven graag in hun oude stek (jij toch ook?)
Niet echt, ben verhuisd van oost vlaanderen dan naar antwerpen en nu in brussel.

Maar volgens mij zijn er echt te weinig goedkope woningen en zeker sociale woningen zouden er meer mogen zijn. In zottegem Bv. nu zijn ze van start gegaan met de bouw van serieus wat huizen maar hier in geraardsbergen. euhm tje met geluk zijn er 10.

Enig idee hoeveel dat kost? Sorry hoor de staat kan niet zomaar eventjes miljarden steken om enkele (tien)duizenden mensen een betere/goedkopere woning te geven.

Ja er zijn te weinig goedkope woningen maar nee je hoeft niet 500€ maandelijks aan huur te betalen, als je wat zoekt vind je wel iets deftig en niet te duur.

Tuurlijk is het mogelijk van der te vinden maar stel nu dat je 50 Km ver moet gaan wie wil dat GRAAG doen? Niemand denk ik he. (dus niet dat ikz eg dat het niet kan he)

Dan is dat je keuze, dan betaal je maar iets meer omdat jij daar wil blijven wonen, maar dan moet je NIET klagen dat er geen goedkope woningen zijn, die zijn er wel alleen niet goed genoeg voor jou. (en dan bedoel ik niet dat jij zo bent maar gewoon algemeen)

EvilTwin
11 augustus 2005, 09:03

Eh … Moet nogal een fabriek geweest zijn dat je tussen de machines nog naar muziek kon luisteren. Hoofdtelefoon is over het algemeen verboden. Kheb al volgende jobs gedaan als student :

- brood op een band leggen aan een verpakkingsmachine;
- sandwiches in zakken moeten steken;
- flessen rechtzetten op een band die omgevallen zijn;
- containers vullen met flessen fruitsap;
- bakken pruimen uitkieperen op een transportband;
- latten en balken stapelen voor de Brico’s;
- zakken rijst stapelen;
- …

Bandwerk is extreem saai en over het algemeen vuil en zwaar werk. Als ge ziet dat het 75% interims of studenten zijn die dat werk doen, da zegt al genoeg eh.

Biebel
11 augustus 2005, 11:20
Bandwerk heb ik nog nooit gedaan, maar ik hoor daar toch niet veel positiefs over. Dat het saai en soms frustrerend kan zijn kan ik me maar al te goed voorstellen.

Wat betreft het opzoeken van vacatures, het hangt ervan af in welke regio je woont. Als je in een minder stedelijk gebied woont ga je natuurlijk veel minder (passende) vacatures vinden, laat staan als je dan nog es op een bepaalde tak gaat filteren.

Zelf werk ik nu al 6 jaar in Brussel en pendel iedere dag met de trein tussen Brugge en Brussel (ik kon indertijd kiezen tussen Antwerpen, Leuven en Brussel). Ik heb zelf geen zin om te gaan wonen in Brussel en Gent is vrij duur. Voorlopig heb ik er geen problemen mee om iedere dag zo'n 3 uur onderweg te zijn met de trein (waar je je gemakkelijk kan bezighouden).
Velen zeggen dat ik zot ben om dat iedere dag te willen doen, maar als ge echt iets wilt doen dan moet ge er ook iets voor over hebben.

Het komt gewoon allemaal neer op een kwestie van ingesteldheid. Als je wil werken vind je werk, gelijk waar. Ik weet dat er altijd mensen zullen zijn die wegens hun gezondheid bepaald werk niet meer aankunnen en die zo moeilijker werk vinden maar zolang ze maar blijven zoeken heb ik daar geen probleem mee. Maar al de rest die een leefloon heeft en zich er te makkelijk van afmaakt dat ze geen werk vinden, dat kan niet imo. Als ge wilt werken vind ge er, end of story. Iemand die geen initiatief (meer) neemt verdient dan ook geen respekt van mij. Bijscholing is bvb een goed idee met het oog om (beter) werk te vinden. Maar in uw luie zetel blijven zitten hopen dat er ooit wel es iet uit de bus komt, nee, daar pas ik voor ...

B.

Biebel
11 augustus 2005, 11:28

Toegang tot media, dat is bijvoorbeeld in belgië een deel van de minimum levensstandaard. En een krantenabbo kost niet zoveel minder als tvkabel...

800 euro per maand is heel weinig, maar dat is misschien moeilijk te vatten voor iemand uit een tweeverdienersgezin die twee weekjes in de zomervakantie gaat werken aan de band om geld voor zijn nieuwe game pc bijeen te sprokkelen...

Je schijnt ook nog eens te vergeten dat het hier gaat om mensen met kinderen ten laste... Of moeten die ook gaan werken misschien?
Kijk, als je van een uitkering leeft dan moet die uitkering voldoende zijn voor:
* Huisvesting
* Kleding
* Voedsel en Drinken
* Elektriciteit & Water (en verwarming, stookolie of gas)
* Basis verplaatsingsmogelijkheden (het Openbaar vervoer dus)

Dit moet volstaan voor alle leden van het gezin. Dus tv, internet, krantenabonnement, ... zitten daar NIET bij. Ik vind het verkeerd dat mensen aannemen dat de uitkering moet volstaan voor zaken die onder de luxe categorie vallen ook (media is bij mij weten nog altijd geen primaire behoefte). De uitkering moet 'slechts' voldoende zijn voor de primaire behoeften. Als je erin slaagt om geld over te hebben zodat je je die zaken toch kan veroorloven zonder dat uw gezin moet honger lijden, chapeau. Maar ga aub nie op de barricades staan met het argument dat het leefloon omhoog moet omdat ge uw internet abonnement niet meer kan betalen ...

B.

Parnakra
11 augustus 2005, 13:30
die twee dingen vind ik redelijk onverenigbaar. Je bent slim enzo, dat heb je al vermeld in tig topics, maar dat leven nu eenmaal meer is dan eten en wonen, dat gaat er blijkbaar niet in.

Tuurlijk gaat dat er in, maar om die meerwaarden in het leven te kunnen hebben heeft men nu eenmaal geld nodig, en voor geld moet men verdienen. (ik vermijd de uitspraak 'voor geld moet men werken')

Wel, het zou dan een overleefloon moeten worden. Momenteel wordt het (zelfs hier is het al een paar keer vermeld) té veel misbruikt, mensen die er zich voldoende mee uit de slag kunnen trekken en zo te zien nog wat over hebben om zich wat extra luxe aan te schaffen.

Daar valt over te discussiëren, maar aangezien deze thread over het (over)leefloon gaat, zal ik er niet verder op ingaan.

Dat kan inderdaad moeilijk te begrijpen zijn voor zo'n persoon, gelukkig ben ik er zo geen en er zijn mensen die heel dicht bij mij staan die het met minder dan 800 euro per maand toch goed redden.

En als ze het dan eventjes wat moeilijker hebben, gaan ze er niet over zagen zoals maar al te veel gedaan wordt door de Belg/mens van tegenwoordig.

=[PraetoriaN]=
11 augustus 2005, 14:27
Met misschien verzekeringen te betalen zodat ook het geval in Amerika is zker, ik zou het in godsnaam niet weten hoe ze dat allemaal blijven uitbetalen in deze barre tijden ?!?!
:sop:

http://www.monthlyreview.org/0405russell.htm
http://www.monthlyreview.org/0283morris.htm
http://www.monthlyreview.org/1000edit.htm
http://www.monthlyreview.org/0405editors.htm
http://www.monthlyreview.org/1200nass.htm
http://www.monthlyreview.org/nftae02.htm

Yo-Han
11 augustus 2005, 17:55
Kijk in dit kakland op dit gebied hier moet een goede mens altijd opdraaien voor die paar luie onverantwoorde etters..t'is niet omdat een leegloper het leefloon misbruikt dat een goedmenende mens opeens minder moet krijgen!!! punt uit voor mij!

en weet ge wie meestal zaagt dat ze een paar euros minder krijgen?...degene die toch al meer dan genoeg krijgen en hun rijkelijsleventje voor geen 1 pro willen terugschroeven ten behoefte van een ander

en ik zou sommige mensen die kritiek hebben dat werkzoekenden beter werk zoeken en geen ontspanning verdienen wel eens willen zien leven zonder een sociaal contact of verzetje(want eens buitenkomen en een dagje aan zee gaan zitten kost vandaag de dag wel schandalig veel geld,daar al die opgefuckte commercie)
plezier is iedereen gegund!leefloon trekkers zijn dus luie mensen die geen plezier en ontspanning verdienen,geen tv geen i'net ,geen dagje uit..werk zoeken tedzuuu? jezus!!!!ben zelf geen leefloner hoor(enfin voor de helft,heb 2 bijjobs om de eindjes beter rond te knopen),maar neem de mensen hun laatste beetje sociaal contact weg en je creeert nog meer ontvredenheid en sociale verzuring...

PS een kennis van mij is rijk..hoeft niet te werken..nu WIL hij werken..man, de oren van interimbureaus hun kop zagen doet hij nu al een maand aan een stuk,VEEL willen doen fabriekswerk,nachtwerk etc en niet willen lukken..oorzaak---> kutinterims waar en 22 jarig meisje u beoordelt, bedrijven met massas voooroordelen(oei hij heeft al tijdje niet gewerkt--->incapabel zeker,of wat doet een intelligent mens hier voor zulks een job? :doh: ),zwakke arbeidsmarkt etc etc

ik heb zelf ook genoeg ervaring met solliceteren,80 pro van de bedrijven steekt het op de moeit om je e mails te beantwoorden dees dagen al zijn ze 100 pro correct opgesteld en zeer discreet en werkwillig gestemd van aard!

Biebel
11 augustus 2005, 20:57
...
Zoals ik al zei heb ik geen problemen met mensen die hun best doen en proberen maar niks vinden maar wel met diegene die niks proberen maar wel meer eisen.
En zijt maar gerust, er zijn er meer dan een paar, hoe denkte dat we anders aan zo'n hoog werkloosheidscijfer komen ...
Trouwens, ik zou maar nie te hard tegen de schenen schoppen van de 'rijkeluizen'. Het zijn wel degelijk zij die opdraaien voor de tekorten in de sociale zekerheid want uw belastingen gaan serieus omhoog naarmate ge meer verdient. Wie was het daar alweer (van de PS dacht ik) die zei om de belastingen voor de rijken nog op te trekken terwijl de andere klassen ter plaatse mogen blijven? Kweet nie ze, stel u maar es voor dat je zelf veel verdient en dan de helft of meer van uw zuurverdiende centjes mag inleveren, er is ook een keerzijde aan de medaille zenne.

B.

MilM
11 augustus 2005, 21:36
Zoals ik al zei heb ik geen problemen met mensen die hun best doen en proberen maar niks vinden maar wel met diegene die niks proberen maar wel meer eisen.
En zijt maar gerust, er zijn er meer dan een paar, hoe denkte dat we anders aan zo'n hoog werkloosheidscijfer komen ...
Trouwens, ik zou maar nie te hard tegen de schenen schoppen van de 'rijkeluizen'. Het zijn wel degelijk zij die opdraaien voor de tekorten in de sociale zekerheid want uw belastingen gaan serieus omhoog naarmate ge meer verdient. Wie was het daar alweer (van de PS dacht ik) die zei om de belastingen voor de rijken nog op te trekken terwijl de andere klassen ter plaatse mogen blijven? Kweet nie ze, stel u maar es voor dat je zelf veel verdient en dan de helft of meer van uw zuurverdiende centjes mag inleveren, er is ook een keerzijde aan de medaille zenne.

B.

idd

en @ Yo Han
Belgie heeft één van de beste sociale vangnetten.
Wat gaan we dan zeggen over vroegere tijden ? (toen moesten mensne ook overleven)

De luxe die iemand met een leefloon hier krijgt, is veel groter dan miljarden mensen uit de wereld.
Ooit al eens bij stilgestaan ?
Die krijgen geen leefloon hoor ...
Hier krijg je een 'overleefloon' als je niets doet en gaje gaan werken voor luxe.
In vele andere landen moet je gewoon gaan werken voor dat 'overleefloon'.

Het feit blijft, het werkloosheidscijfer is veel te groot. En dat is een probleem. Het westen zal niet altijd het centrale punt van de economie blijven. De chinezen zijn aan een grote opmars bezig.
Het moet gewoon duidelijk worden dat het sociaal vangnet niet misbruikt mag worden.
Men zal dit niet blijven kunnen volhouden.
Het sociale vangnet zal moeten truggeschroefd worden.
Hoe meer werklozen, hoe lager de inkomsten EN hoe hoger de uitgaven. Dan kan het snel bergaf gaan ze ...

En dan nog eens al die ambetante vakbonden etc ...
Men begint er in belgie een spelleke van te maken. (men overdrijft gewoon)

Yo-Han
11 augustus 2005, 21:52
Idd we zitten heel goed in belgie...geen klacht en geef je gelijk MilM..de bedragen die uitgekeerd zijn vind ik NU gewoon goed te doen en mooi berekend,maar hoelang we dat nog gaan volhouden in de huidige economie weet ik niet

idd Biebel..
MAAR de langdurig luie werklozen worden nu gefilterd door het nieuw rva controle systeem..dwz dat ze je in de gaten houden en je om de zoveel tijd met BEWIJS van sollicatatie willen zien(bewijs wel zeggen daadwerkelijk zoeken) heb je de 3de keer niks te vertellen--->GEDAAN met elke uitkering(2de keer al vermindering ONDER het leefloon en dat ook voor mensen die zich wegsteken achter hun kind of marginaliteit en zich maar al te graag in de slachtoffer rol wentelen als excuus,3kansen hebben ze)..vind ik heel goed,moest al veel langer zo zijn..by the way, vroeger was het artikel c 84 ofzo..vroeger kon je na bvb 4-5 jaar uitkering opeens zonder zitten van dag op dag..meer controle dus,maar meer kansen ook

om ons systeem dat zo goed(luxueus) is, te onderhouden, moet er gewerkt worden,dat is ontegensprekelijk..wie niet meekan ,dat is spijtig soms zo en niet altijd door luiheid,tjah valt soms uit de boot... en daarvoor is enkel halftime werk een alternatief ofzo of ziekenkas welke extreem goed is hier...de staat werkt ook wel aan zaakjes om dat op te lossen,maw meer alternatief voor een mens die met minder tevreden is(geen bmw en VW polo en groot huis bvb maar een polo en een knus huis) en ook ietsje minder hard wil werken

MilM
11 augustus 2005, 22:41
er is idd nu filtering, wat zeer goed is
en leefloon vind ik persoonlijk ook niet te hoog, zolang er geen misbruik van gemaakt wordt.

Maar wat mij stoort is deze simpele stelling.
Als er 5 mensen 1000 euro verdienen en 1 mens 1300 euro -> elke persoon zou moeten 1050 euro krijgen.
Een kortzichtige stelling die bij extreem linkse mensen nogal veel voorkomt.

Maar imo gaat ze niet op.
Stel:
Geval A:
11 personen verdienen 1000 euro.

Neem nu:
Geval B:
10 personen verdienen 1000 euro en 1 verdient er 6000 euro + zorgt voor werkgelegenheid. (heeft gestudeerd wat geld kost + risico genomen)
Inkomsten staat stijgen -> kunnen deze persoon van 6000 euro zwaarder belasten + minder werklozen + nieuwe werknemers betalen ook belastingen (over nog maar al de bijdragen die bedrijven betalen te zwijgen of bv btw op de hogere consumptie)
Men kan dus de personen die 1000 euro verdienen minder belasten (want straten leggen kost evenveel) of men kan iets extra aanbieden aan de bevolking.

In geval B doet iedereen dus voordeel.
Maar toch doet er zich een probleem voor.
Waar in geval A iedereen met een even dure auto reed, met een evengroot huis, etc ... , is er in geval B nu plots een persoon die met een vette auto rij en in een groot huis rijdt.
Het verschil in levenstandaard wordt dus groter en mensen zullen plots minder rap tevreden zijn in geval B; Nochtans hebben ze meer geld dan in geval A waarmee ze iets leuks kunnen kopen, maar niet genoeg om zo een vette wagen of zo een groot huis te kopen zoals in geval B.

Nu, wat je kunt doen, is dat extra geld van die éne persoon in geval B verdelen onder iedereen, zodat iedereen evenveel krijgt. (een extreem linkse gedachte)
Maar dan had die éne persoon nooit naar school gegaan, had hij nooit die risico's genomen en was dat extra geld er nooit geweest. (dus zo simpel is het niet om er vanuit te gaan dat je zomaar dat geld kan verdelen)
We zouden dus terug naar geval A gaan, waar iedereen tevreden moet zijn met minder, maar niemand er boven uitsteekt.

Het is dus de juiste mix vinden om het verschil in klassen te verkleinen door mensen met hoger inkomsten zwaarder te belasten, maar er toch nog voor te zorgen om ze niet zo zwaar te belasten dat te weinig mensen nog de motivatie hebben om risico en initiatief te nemen.
De motivatie om te gaan werken moet er alleszins zijn (anders heb ge geen inkomen en geen maatschappij), door het verschil in wel te werken en niet te werken groot genoeg te houden. (dus die leefloon moet ook rekening houden met het minimloon voor werkers of omgekeerd)

Het is hier wel simpel voorgesteld. Want ook de consumptieprijzen en dergerlijke stijgen. (maar in landne met lage consumptieprijzen, is de levensstandaard ook lager)

Ook heb je het probeel van mobilisatie.
Stel, een regering heeft een zeer duur sociaal vangnet -> ze gaan de grootverdieners zeer zwaar belasten -> die verhuizen naar een gunstiger financieel klimaat -> regering heeft plots inkomsten kwijt, maar dezelfde uitgaven -> regering gaat de grootverdieners nog zwaarder belasten -> nog meer mensne gaan weg -> ...

Ik wil gewoon zeggen.
Als je iemand als Bill Gates (neem hem nu gewoon omdat hij zo bekend is) ziet, zaagt dan niet op zijn loon, wees niet jaloers op zijn hoge levensstandaard, begint niet over dat ze hem moeten leegzuigen, denk niet van hij heeft wat ik nooit zal hebben, ...
Maar wees blij, dat er zo'n mensen zijn, die ons allemaal een hoger levensstandaard bezorgen en die een sociaal vangnet mogelijk maken. Zo een mensen moet je proberne te houden in je land.

Maar als politieke campagne kan het natuurlijk jammer genoeg wel tellen. De rijken leegzuigen en meer geld voor de gewone mens. De hele carrousel die het als gevolg met zich meebrengt, dat is wat anders.

btw, @ Yo - Han. Dit is nie naar u toe hé :p Had gewoon eerst geen zin om dit te typen. Maar sommigen doen alsog het zo gemakkelijk is om geld te verdelen, dat ik het nu toch deed.

Yo-Han
12 augustus 2005, 01:34
:) tjah middelmaat houden is iets zinnig vind ik

een burgerlijk ingenieur met veel verantwoordelijkheid in een prudoctielijn 24/24u mag gerust 3000€+ net /maand krijgen..maar het is die excessie die velaal schaadt;die grote topmanagers van 25000€/maand die hun loon geheim willen houden(wat doen zij zo veel meer op 24u? )...en grootschalige fraudes zwartwerk wanbeheer etc. .... kosten de staat meer dan alle werklozen samen

Kopen en kopen op afbetaling voor wat extra luxe is een ziekte aan het worden hier,wie zijn koppie gebruikt weet dat geluk em in andere dingen zit

ComputerVISTA
12 augustus 2005, 01:39

een burgerlijk ingenieur met veel verantwoordelijkheid in een prudoctielijn 24/24u mag gerust 3000€+ net /maand krijgen..maar het is die excessie die velaal schaadt;die grote topmanagers van 25000€/maand die hun loon geheim willen houden(wat doen zij zo veel meer op 24u? )...en grootschalige fraudes zwartwerk wanbeheer etc. .... kosten de staat meer dan alle werklozen samen

Kopen en kopen op afbetaling voor wat extra luxe is een ziekte aan het worden hier,wie zijn koppie gebruikt weet dat geluk em in andere dingen zit

Er zijn nu ook eenmaal zelfstandigen die bergen geld binnen trekken elke maand en das even hard verdiend. Kunt ge daar iets op zeggen? Ik vind van niet. (als ze niet op de beurs zitten tenminste)

Yo-Han
12 augustus 2005, 03:18
tjah uw pensioen etc zit daar ook bij hé..niks tegen ..die mensen werken hard :)

DigitalOverdose
12 augustus 2005, 08:07
Computer xp, ik had het over een PAAR 100 Euro's (dus pakweg +/- 200€)voor een sociale woning, niet zomaar 100€. Iemand die daar ni van kan genieten is dus al gauw minstens 500-600€ kwijt.

Da's toch al rap een 400€ verschil maar ik durf er sterk aan te twijfelen of die mensen ook daadwerkelijk 400€ meer verdienen. En vaak moeten ze't met een pak minder 'huis' doen dan zo'n sociale woning.

Als ik kijk naar m'n eigen situatie:

Ik heb 4 jaar een oude rijwoning gekocht en daar hebben we vollenbak voor moeten lenen. Nochtans had ik toen al een goeie pree en m'n vrouwke verdiende ook een deeltijds loon. Die woning moest dan nog kompleet gerenoveerd worden (er stond ni eens een keuken in en in de badkamer werden de tegels nog aan de muur gehouden door de zeepresten ertussen). 4 jaar lang ging iedere frank en later iederen euro naar da kot en hebbe we met nen ouden auto rondgereden, nooit echt op reis geweest en bij wijlen op't eind van de maand zelfs letterlijk bo'kes met choko moeten eten.

Na een tijdje hoorde ik dat ze hier van plan waren om een nieuw verkaveling met sociaal woningen te zetten. Ik daar dus achter gaan horen en bleek dat ik ten eerste al ni in aanmerking kwam omdat m'n loon te hoog was en ten tweede omdat we al een eigendom hadden...

Moraal van't verhaal: voor de sukkelaars werden nieuw huizen opgetrokken. sukkelaars waaronder er ongetwijfeld nen hoop zitten die moesten ze een beetje moeite doen helemaal gene sukkelaar zouden hoeven te zijn. Maar als werkende mens moet ge't maar stellen met wat voor u nog net betaalbaar is en moogt ge de jaren nadien nog nen hoop geld in blijven pompen om het ietwa naar uw zin te maken. En als ge dan toch es informeert en qua inkomen in aanmerking zou komen dan wordt ge er op afgerekend dat ge ondertussen toch al zelf de moeite gedaan hebt om een beetje een eigen huis gekocht te hebben omdat ge ni al uw centjes aan nen huisbaas wou uitgeven.

Bwah jah, ik troost me met het gedacht dat die sociaal woningen er nu nog steeds ni staan en ik ondertussen toch een schoon lapke grond heb gevonne en daar komend jaar een schoon kot op kan zetten dankzij sponsoring van m'n grootmoeder. 'k Heb het er wel voor over moeten hebben om 30km verderop te gaan zoeken want voor ne gewone werkende mens is't hier nimeer te betalen, zelfs ni mits sponsoring dus en ik verdien dan al iets meer dan de meeste werkende mensen...

MilM
12 augustus 2005, 09:53

1)
Dat is idd meer dan normaal da die hun loon bekend maken. In Amerika is da bv al het geval. Maar dat heeft nu eens 0,0 te maken met de redens die jij aangeeft. Als een bedrijf 25.000 euro per maand wil geven aan managers, dan is dat hun zaak. (alsof als ze hun manager 10.000 euro minder geven, dit rechtreeks naar het gewone volk gaat ;) )

Waarom beursgenoteerde bedrijven dan die loon moeten bekendmaken ?
Enkel en alleen omwille van de aandeelhouders. Die hebben daar recht op. Die delen in feite in de winst die een bedrijf maakt. Als een manager dan veel te veel verdient, dan hebben de aandeelhouders recht om dat te weten. Als zo'n topmanager teveel verdient, is da unfair enkel tov de gewone aandeelhouder.
Wat dit t emaken heeft met leefloon versta ik dan ook niet ...

Sporters verdienen ook veel te veel. Maar alsof dat geld anders naar de gewone mens zou gaan. Het zou gewoon naar een andere vorm van reclame gaan.

2)
zwartwerk, heb je in alle categoriën. De mensne die aan de dop staan en daar zwartwerk bijnemen.
En de goedverdieners die proberen wat extra opzij te zetten omdat ze hen bestolen voelen door de staat. (je hoeft echt zoveel niet te verdienen om zwaar te moeten betalen aan belastingen)

Dat staat trouwens los van het feit dat er zwaar geprofiteerd wordt van ons sociaal stelsel. (ik bedoel hiermee, dat je profiteren van het sociaal stelsel niet kunt goedpraten, door te verwijzen naar het zwartwerk)

3) ik heb juist artikel gelezen over dat. Dat we meer en meer schulden krijgen omdat we dus meer lenen (kopen op afbetaling dus). Maar het is geen probleem, aangezien we ze kunnen terugbetalen en omdat de meeste zelfs meer geld hebben in obligaties bv dan dat ze geleend hebben.

Computer xp, ik had het over een PAAR 100 Euro's (dus pakweg +/- 200€)voor een sociale woning, niet zomaar 100€. Iemand die daar ni van kan genieten is dus al gauw minstens 500-600€ kwijt.

Da's toch al rap een 400€ verschil maar ik durf er sterk aan te twijfelen of die mensen ook daadwerkelijk 400€ meer verdienen. En vaak moeten ze't met een pak minder 'huis' doen dan zo'n sociale woning.

idd
tijdje geleden eens artikel gelezen van een vrouw met kinderen die juist niet in aanmerking kwam voor zo'n sociale woning (ze werkte).
Dusja, uiteindelijk zal ze waarschijnlijk minder over houden dan iemand die wel juist in aanmerking komt voor een woning

ec8or
12 augustus 2005, 10:05

B.
idd, de hoogste belastingsschijf is 55% => maw van elke 100 euro daar blijft er maar 45 over voor 'mij', de rest is voor 'de staat' :s

mbman
12 augustus 2005, 12:43
Ik hoor hier altijd dat er werk genoeg is maar hebben jullie al eens goed gezocht op de die VDAB vacaturbank waar ze zo fier op zijn ?!?!

En heb jij al eens aan de andere kant gestaan, nl die van de werkgevers ?

Wij zijn bvb constant op zoek naar kuisvrouwen, horeca-personeel, it-mensen, onderhoudstechnici, enz

Maar vinden ? Oh nee. Wel steeds een aantal kandidaten. Maar het komt er steeds op neer dat de kandidaten eigenlijk niet willen werken voor het normale loon ( 1000 euro is voor een kuisvrouw toch veel geld ), vermits ze toch hetzelfde bedrag hebben als uitkering.
In de horeca is het dan weer het verhaal van de werkuren. Natuurlijk wil iedereen van 9 tot 5 werken. Maar in die tijdspanne is er in een horeca/sport-bedrijf geen werk. 's Avonds werken met een, in mijn ogen toch, riante verloning trekt niet aan.
De IT-ers van hun kant hebben zowaar hetzelfde probleem. 'Van 9 tot 5 mijnheer, want daarna moet ik naar m'n lief'. Komaan zeg, hoe gaan die mensen ooit vooruitgeraken ?

ComputerVISTA
12 augustus 2005, 13:35
...

Sorry, ik zal dat ofwel mis begrepen hebben of over gelezen :$ kwas die davond nogal goe op dreef ;)

maar ge hebt wel gelijk.

Yo-Han
13 augustus 2005, 01:49
het wringt dus aan 2 kanten 'mbman'...mensen die alleen van 9 to 5 willen werken en bedrijven die de perfecte super ik doe alles om t'even wanneer werknemer willen ..koppigheid van 2 kanten; en niemand raakt geholpen..in moeilijke periodes is koppigheid zeker geen oplossing

mensen hebben privélevens, kinderen ,andere verantwoordelijkheden in het leven ook!Kinderopvang is een groot probleem aan het worden in steden,te weinig opvang..(knelpuntberoep by the way, zoals veel puur stielen waar handenwerk en denkwerk samen gaan)

de horeca??????? KLOTEWERK,LASTIG WERK, ONDERBETAALD, verdomme 9-10 uren achter een bar midden in de nacht bij een bende zatte kloten en zonder pauze..groot gelijk dat er velen niet voor zijn!In de industrie krijg je op zondagnacht 150-200 pro!!..in de horeca..t'zelfde als altijd..
Het is een feit dat iedereen IT 'er wil worden of pol en soc studeert en z'n handen niet meer wil vuil maken..maar zie hier het FUCKING probleem: VERALGEMENING! dat het bedrijf beter zoekt,als iets niet lukt verander je toch je methodiek???ik ken mensen die s nachts willen werken en die WILLEN werken genoeg ...als het maar geen bekropte afstompende job is bij een bekrompen baas die alleen aan zijn eigen boterham denkt en winst!Bekijk het maar van 2 kanten en beschuldig evenmin werkzoekenden als werkgevers.
Als bedrijven zelf geen tijd meer nemen en alles overlaten aan interims waar een groen meisje van 22 jaar moet oordelen over je capaciteiten..yeah right..werk vinden kost inspanning,een goede werknemer vinden ook,maar daar heb ik als big boss geen tijd voor hoor,die luie werkzoekenden moeten verdomme content zijn met wat IK bied... IK IK IK mentaliteit hier bah..!!!!,werkzoekenden huren toch ook geen agent om hun sollicitaties voor hen te doen(mits de nodige commissie :doh:! ) meer en meer werkgevers willen zelf niet meer zoeken en laten die fucking interims(waar de werkzoekende het product is) de zooi oplossen..not good zeg ik!

PS Maar ik veralgemeen niet ,respect voor de bedrijven die een eigen personeelsdienst hebben en de tijd nemen jezelf te laten gelden in een gesprek!Of waar je simpelweg rechtstreeks bij een veranwtoordelijke terechtkomt als er geen personeeldienst is

Le Roy Landis
14 augustus 2005, 12:55
Kben gestopt aan pagina 3

kwou ff vragen
mensen die hier zeggen dat 500€ al heel goedkoop is en dat ge daar slechts een studio voor kunt kopen, ...

nooit gehoord van een sociale woning ofzo? 300 euro voor 2/3 slaapkamers met al de tralala...

in welke vijver smijt gulder ulle geld wel nie??

[B]Rocketeer
14 augustus 2005, 16:52
diegenen die het meest verdienen zijn, ironisch genoeg, meestal diegenen die het minste werken...

edit: en dan heb ik het niet over werklozen, maar over bedrijfsleiders etc, die lekker op hun bureautje zitten in een mooi kostuumpje en schandalig veel poen rapen terwijl hun werknemers moeten rondkomen met slechts +/- 1000 euro

Daar heb ik geen problemen mee.
Tis zoals dienen van bedrijfsbeheer bij ons heeft gezegd: staat het u ni aan, stamp dan zelf een successvol bedrijf uit de grond.
Successvol geraken is heel moeilijk.

Ben zelf ook werkzoekende (just afgestudeert), en werk vinden is heel moeilijk.
Al bij veel bedrijven enzo cv en sollicitatiebrief verstuurd, maar allemaal negatief antwoord gekregen.
Laatst hebek voor ministerie cv en brief verstuurd, we zullen zien wat da wordt.

Anderzijds was het opt nieuws: die premie van knelpuntberoepen wordt afgelast omdat er zich toch ni meer inschrijven en de vacatures geraken ni opgevuld.
Sorry, maar er is geen kat die wist da ge daarvoor premies krijgt. Thuis alleman van: huh, gij krijgt geld omda ge zijt afgestudeert ofwa?
En vacatures die ni opgevuld geraken: ja, als niemand iemand wilt aannemen, dan kan ik best begrijpen dat deze niet opgevuld geraken.

Dus als niemand werk vindt, zullen de kosten inderdaad als maar groter en groter worden.

[B]Rocketeer
14 augustus 2005, 17:08
de bedrijfsleiders kunnen wel niks verdienen zonder hun arbeiders... het zijn zij (de arbeiders) die de rijkdom genereren, doch anderen die er met weg lopen

Je begrijpt het verkeerd. Het zijn zij die het risico hebben genomen en al hun geld in een bedrijf hebben gestoken.
Zij zijn diegene die ervoor gezorgd hebben dat er dus arbeiders aan de slag kunnen gaan en blijven.

Dit is iets dat velen onderschatten. Ik zou zeggen, zoek u een kapitaal bij elkaar en probeer het. Eens zien hoe ver jij geraakt.

Het is het opstarten en het successvol worden dat veel tijd, risico en moeite kost. Eenmaal alles vlot gaat, kunnen ze poen gaan scheppen.

Ik heb respect voor die mensen hoor.

Parnakra
14 augustus 2005, 17:36
hij mag z'n centjes verdienen maar niet op de rug van anderen.

Zo laat je uitschijnen dat een bedrijfsleider profiteert van zijn werknemers, wat totaal het geval niet is. (althans, in véél gevallen)

MilM
14 augustus 2005, 17:45
de bedrijfsleiders kunnen wel niks verdienen zonder hun arbeiders... het zijn zij (de arbeiders) die de rijkdom genereren, doch anderen die er met weg lopen

totaal nie mee akkoord
tegenwoordig zijn de bedrijven mobiel.
Ze gaan naar waar er een gunstig klimaat is en goeie werknemers die innovatief zijn en een goede opleiding hebben.

Vele bedrijven hun productie zitten in China, dus blijkbaar hebben ze ons toch niet altijd nodig hé ...
Als Belgie ambetant doet, kunnen ze gerust mobiel zijn en ergens anders gaan. (zie DHL)
En de kleine werkmens blijft achter ...

Bedrijven hebben het best over om veel taksen te betalen voor goed opgeleide belgen.
Maar denk je dat ze dat blijven zullen overhebben voor gewoon bandwerk ?
Een belg is niet meer waard als een chinees hoor. (integendeel, waarom een zagende belg boven een blije chinees kiezen?)

Uw redenering zou enkel gelden indien er één superregering was en het sociaal stelsel overal ter wereld gelijk is.
Maar dit is niet zo.

Uw redenering dat mensen die veel geld verdienen, de mensen zijn die het minst doen, is gewoon te belachelijk voor woorden.
Ze doen mss geen fysiek zwaar werk, maar dat is een heel andere discussie

hij mag z'n centjes verdienen maar niet op de rug van anderen. eerlijke verdeling van de rijkdom maw want de een heeft de ander nodig (tenzij je private ondernemingen afschaft uiteraard)

Zoals Rocketeer zei, wordt dan zelf bedrijfsleider als het allemaal zo gemakkelijk is ;)

Ik heb hier al eens een post over geschreven: klik (http://games.telenet.be/forum/showpost.php?p=5855536&postcount=106) (wel simpel voorgesteld natuurlijk)
eerlijke verdeling van rijkdom -> iedereen zal minder geld krijgen, inclusief de mensen met lage lonen. (wilt gij minder geld hebben gewoon uit jaloezie ? Wan ikzelf wil nie minder geld verdienen, gewoon omdat iemand ik het iemand anders niet gun om een ferrari of zwembad te hebben)
Zoals ik ier eerder zei, er is geen algemene regering, elk land heeft zijn eigen wetten wat zorgt voor migratie van werk.

En als er eerlijke verdeling is van geld, zullen mensen echt wel risico nemen en hun nek uitsteken hoor ...
Ze zullen echt wel een job aannemen met veel stress en de verantwoordleijkheid opnemen ...

Als het slecht gaat met een bedrijf, is het de bedrijfsleider die met de vinger wordt gewezen hé ;)

zarathustra
14 augustus 2005, 18:12
diegenen die het meest verdienen zijn, ironisch genoeg, meestal diegenen die het minste werken...

edit: en dan heb ik het niet over werklozen, maar over bedrijfsleiders etc, die lekker op hun bureautje zitten in een mooi kostuumpje en schandalig veel poen rapen terwijl hun werknemers moeten rondkomen met slechts +/- 1000 euro

Wat houdt er u dan tegen om ook zo'n niet-werkende bedrijfsleider te worden?

Zeta Reticula
14 augustus 2005, 19:15

:rofl:

Als dat waar is. Dan zou ik onmiddellijk stoppen met werken/studeren en een bedrijf opstarten. Alle dagen niks doen en geld binnen halen. Hoe dom moeten dan de arbeiders, bedienden, techniekers... niet zijn om wel te werken voor hun geld... :ironic:

Enige wat ik hier kan op antwoorden: jaloezie en onwetendheid.

LeSec
14 augustus 2005, 19:23
Ze zouden hier begot beter da geld steken in verlaging van brandstoftaksen :angry: binnekort moet ik ook gaan rijden en zelf mijn brandstof betalen...

Ik kom net van Amerika en daar tanken ze dus echt WRREEDD goeikoop eh :/

Anyway, het leefloon op zich is geen slechte zaak, maar we leggen lang structureel werklozen weer is flink in de watten ze :s

Dat ze verdomme is leren werken, desnoods vuil werk, werk is werk en geld verdienen is geld verdienen. Kvind dage wanneer ge zo lang werkloos zijt ni veel recht tot klagen hebt en ge gwn elke job waartoe ge toe tot in staat zijn te doen, ook te doen.

Dat ze een leefloon verhogen voor de mensen die net werkloos gevallen zijn maar wél op zoek zijn naar werk vind ik wel een goed punt, maar ge geeft hun wel de verkeerde indruk ze :s straks wordt het voordeliger thuis te zitten nixen dan te werken...

fin ja das enkel mijn mening, en mijn opvoeding (ouders zelfstandig) zal ook wel een invloed hebben op mijn mening, maar ik kan gwn geen respect opbrengen voor mensen die zo lang werkloos zitten, kansen krijgen om te werken, ma ze afslaan omda het werk daze moeten doen hun ni aanstaat. Dit is gwn absurd ze mensen.

=CID=Drone
14 augustus 2005, 20:33
ik ben op zoek naar werk, enigste probleem is, dat 3/4 van de bedrijven het de moeite niet vinden om te antwoorden, hetzij op mails of op brieven.

of dit negatief of positief, dat kan mij nie veel schelen, maar dat ze tenminste de beleefdheid hebben om te zeggen dat ze niet geintreseerd zijn.

hoe kan ik tegenover de RVA bewijzen dat ik actief naar werk zoek als werkloze?

nu kunde zeggen "print u mails af die ge verstuurd of hou kopie bij van de verstuurde brieven" nuja, bij de ene telt dit als bewijs, de andere niet ( ge hebt erzo die alleen de brieven van bedrijven als 'bewijs' zien :wtf:

men zou de bedrijven wettelijk verplicht moeten maken om te antwoorden (schriftelijk) op elke sollicitatie :niceone:

LeSec
14 augustus 2005, 23:32
ik ben op zoek naar werk, enigste probleem is, dat 3/4 van de bedrijven het de moeite niet vinden om te antwoorden, hetzij op mails of op brieven.

of dit negatief of positief, dat kan mij nie veel schelen, maar dat ze tenminste de beleefdheid hebben om te zeggen dat ze niet geintreseerd zijn.

hoe kan ik tegenover de RVA bewijzen dat ik actief naar werk zoek als werkloze?

nu kunde zeggen "print u mails af die ge verstuurd of hou kopie bij van de verstuurde brieven" nuja, bij de ene telt dit als bewijs, de andere niet ( ge hebt erzo die alleen de brieven van bedrijven als 'bewijs' zien :wtf:

men zou de bedrijven wettelijk verplicht moeten maken om te antwoorden (schriftelijk) op elke sollicitatie :niceone:

Daarin hebde inderdaad een fameus goed punt :) Dat zouden ze idd moeten doen. Kvind het erg vo u dage in die positie zit want gij zoekt tenminste naar werk :).

Fin ja tleven is ni eerlijk voor de goodwilling mens precies :/

Hmgrwngd
15 augustus 2005, 01:57
Ze zouden hier begot beter da geld steken in verlaging van brandstoftaksen :angry: binnekort moet ik ook gaan rijden en zelf mijn brandstof betalen...

Anyway, het leefloon op zich is geen slechte zaak, maar we leggen lang structureel werklozen weer is flink in de watten ze :s

Dat ze verdomme is leren werken, desnoods vuil werk, werk is werk en geld verdienen is geld verdienen. Kvind dage wanneer ge zo lang werkloos zijt ni veel recht tot klagen hebt en ge gwn elke job waartoe ge toe tot in staat zijn te doen, ook te doen.

Dat ze een leefloon verhogen voor de mensen die net werkloos gevallen zijn maar wél op zoek zijn naar werk vind ik wel een goed punt, maar ge geeft hun wel de verkeerde indruk ze :s straks wordt het voordeliger thuis te zitten nixen dan te werken...

fin ja das enkel mijn mening, en mijn opvoeding (ouders zelfstandig) zal ook wel een invloed hebben op mijn mening, maar ik kan gwn geen respect opbrengen voor mensen die zo lang werkloos zitten, kansen krijgen om te werken, ma ze afslaan omda het werk daze moeten doen hun ni aanstaat. Dit is gwn absurd ze mensen.

Individueel schuldmodel : iemand die geen werk heeft , heeft dit zogezegd allemaal aan zichzelf te danken ...

Als ik werkloos ben, en ik krijg een aanbieding om achter een vuilkar aan te lopen, dan neem ik die job niet aan hoor. ;)

Ben ik nu een luie profiteur ?

Time
15 augustus 2005, 02:13
Individueel schuldmodel : iemand die geen werk heeft , heeft dit zogezegd allemaal aan zichzelf te danken ...

Als ik werkloos ben, en ik krijg een aanbieding om achter een vuilkar aan te lopen, dan neem ik die job niet aan hoor. ;)

als je op een paar jaar tijd alleen maar aanbiedingen in dat genre krijgt wel

in uw situatie niet natuurlijk:p

=CID=Drone
15 augustus 2005, 04:40
kzit ( nog nie ) in die positie ze The_Messenjah, maar vorig jaar wel meegemaakt ( week of 2 erachter had ik 6 maanden contract bij DHL :p ).

kheb toen ook vlak af gezegd ( maar beleefd ;) ) tegen de die van de RVA:

"kijk, ik zoek naar werk, meeste sollicitatie's die ik doe is via e-mail, dit om mij de kosten van papier en postzegels te sparen ( khem paar vaste kosten zoals auto en verzekering :( ) maar als de bedrijven het niet nodig vinden om te antwoorden, ook al is dit negatief, kan ik er niet aandoen dat ik misschien niet voldoende bewijs heb om te laten zien dat ik actief zoek naar werk"

khad toen wel mapke mee met alle brieven enzo ( stuk of 35 op iets minder als een jaar ), maar als ieder bedrijf minstens had geantwoord dat ik contacteerde, was dit aantal misschien x 3 of 4 geweest.

nu ja, hoe gaat ge bv ooit kunnen bewijzen dat ge een bedrijf/werkgever telefonisch hebt gecontacteerd :help:, ge kunt wel u detail rekening voorleggen, maar op zich kunt ge zo niet bewijzen dat ge die gecontacteerd hebt ivm met sollicitatie :cry: , tenzij ze dit zo in detail gaan bijhouden :wtf:

zarathustra
15 augustus 2005, 10:23

bwah, als ge zo al een paar jaar werkloos bent wel ja.

edit: natuurlijk niet als je ook de uitkering weigert.

Le Roy Landis
15 augustus 2005, 11:31
Kweet het niet hoor, maar er zijn toch bepaalde grenzen.
Als je een hoge school diploma hebt of iets dergelijk, dan is het volgens mij niet logisch dat ze je achter een vuilkar laten hollen.

Terzelfde tijd zou dan iemand zonder diploma een goede job krijgen om hem maar aan het werk te krijgen.

(en ja, dees situatie is totaal uit m'n duim gezogen, en zal wss amper voorkomen : P )

russian
15 augustus 2005, 14:52

De kwaliteit van de brandstof is ernaar... Een v.b.: VOLVO S60R haalt 30 pk's minder dan in Europa (op een totaal van 300). Maar het blijft er veel goedkoper... De sociale zekerheid daarentegen, weinig om op jaloers te zijn :).

ec8or
15 augustus 2005, 16:57

interim in afwachting van een betere jobaanbieding? er zal hier of daar altijd wel iets uit de bus vallen - en je kunt easy switchen als het je niet 'ligt'.

ec8or
15 augustus 2005, 17:11

geïndoctrineerd geweest?

werken staat niet alleen gelijk aan met de 'handen iets doen', een bedrijfsleider heeft heel wat omhanden, hij is verantwoordelijk dat zijn bedrijf zo goed mogelijk op volle capaciteiten draait, dat grondstoffen aangeleverd worden, dat z'n personeel hun taak naar behoren uitvoeren en dat de afgewerkte producten aan de man worden gebracht.
goed, hij kan delegeren natuurlijk, maar het is zijn ultieme verantwoordlijkheid, om zijn bedrijf zo succesvol mogelijk te maken met de 'quasi-perfecte' mix van inbreng/elementen die nodig zijn dit te realiseren.

er zullen er heus wel zijn die (stukken) minder doen, maar het gros van de ondernemers is mijns inziens toch praktisch altijd bezig met z'n werk, en niet enkel tijdens de [officiele] werkuren.

dyab
15 augustus 2005, 18:19
werken dag in dag uit voor 1000 euro of niet werken en hetzelfde krijgen. Ik denk dat voor de meeste de keuze snel gemaakt is he en eigenlijk kan ik ze het nog niet kwalijk nemen ook.

Ik zou toch wel voor het werken gaan:

1. als je werkt, krijg je toch ietwat meer respect van je medemens dan wanneer je dopt

2. Het is belangerijk voor eens mens om zich met iets bezig te houden, dan heb je nog iets gedaan met je leven (bij wijze van spreken...) alhoewel een afstompende job ook een roteffect kan hebben. Toch zou ik het niet leuk vinden de hele dag thuis binnen zitten terwijl al mijn andere vrienden aan het werk zouden zijn, mega-gevoel van eenzaamheid dus...

3. Als je werkt voor 1000€ in de maand krijg je tenminste nog een beetje pensioen, als je dopt krijg je het absolute minimunpensioentje...

dessonniettemin (lol) is 1000€ dop en dan 300€ zwart aantrekkelijker, alleen ben je tijdens je zwartwerk niet verzekerd, en dat vindt ik in sommige gevallen toch een groot risico dat zwartwerkers nemen... :sop:

vb: aan de dokken. Mijn neef heeft eerst een tijdje int zwart gewerkt maar hij vondt het toch beter om verzekerd te zijn.

Hij schrijft zich in en niet lang erna botst een collega met een van de auto's die ze moesten inladen tegen de auto die hij op dat moment moest inladen... serieuze dokterskosten maar gelukkig niet voor hem...