PDA

Volledige versie bekijken : Hoeveel kost een auto ?

kristofvv
9 augustus 2005, 19:34
Ik had graag geweten hoeveel het kost om met een auto volledig legaal op te weg te komen. Ik weet dat dat waarschijnlijk veel verschilt, maar kan iemand zo wat richtprijzen geven over alles dat je nodig hebt (verzekering, taks, enzo...)

't zou gaan over een mazda 121 (1000 cc). En ik ben 19 jaar, juist in het bezit van het rijbewijs

probeer zo compleet mogelijk te zijn, zo sta ik niet voor verrassingen.

Alvast bedankt !

Kristof

Rage
9 augustus 2005, 19:39
De auto zelf zal geen probleem zijn neem ik aan (heb je in alle prijsklassen van €300 tot ... )

de verzekering kan ZEER hoog oplopen. De vriend van mijn zus had wat rondgekeken en die zou dan €1800 per jaar moeten betalen! Hij krijgt geen financiele hulp van thuisuit dus hij heeft uiteindelijk geen auto.

De benzine kan ook zeer hoog oplopen... maar dat weet je natuurlijk al :)

Het probleem is, voor uw leeftijd moet ge overdreven veel betalen omdat er een hoop leeftijdgenootjes van u zijn (ook mijn leeftijd btw :) ) die het goed nodig vinden om het te verpesten voor ons en ervoor te zorgen dat wij een risicogroep zijn.

Ik vind dat bij een rijbewijs ook een soort IQ test hoort. Of op zen minst het rijexamen niet maken voor complete mentaal gehandicapten, want die examens zijn gewoonweg belachelijk.

Lucian
9 augustus 2005, 19:42
tax zal in uw geval ook wel goed meevallen (neem aan dat het een naft is?)

De auto zelf zal geen probleem zijn neem ik aan (heb je in alle prijsklassen van €300 tot ... )

de verzekering kan ZEER hoog oplopen. De vriend van mijn zus had wat rondgekeken en die zou dan €1800 per jaar moeten betalen! Hij krijgt geen financiele hulp van thuisuit dus hij heeft uiteindelijk geen auto.

De benzine kan ook zeer hoog oplopen... maar dat weet je natuurlijk al :)

Het probleem is, voor uw leeftijd moet ge overdreven veel betalen omdat er een hoop leeftijdgenootjes van u zijn (ook mijn leeftijd btw :) ) die het goed nodig vinden om het te verpesten voor ons en ervoor te zorgen dat wij een risicogroep zijn.

Ik vind dat bij een rijbewijs ook een soort IQ test hoort. Of op zen minst het rijexamen niet maken voor complete mentaal gehandicapten, want die examens zijn gewoonweg belachelijk.

1800 € is wel extreem veel he, kneem aan dat die vriend van u zus nie voor een fiestake met 60 pk ging?:)

Mégane
9 augustus 2005, 19:44
Waarschijnlijk gaan de onderhoudskosten en verzekering het duurste worden. Doe het onderhoud en eventuele herstellingen zeker niet bij een officiële Mazda dealer maar zoek een goede universele garage, die zijn doorgaans veel goedkoper.

Bramboogie
9 augustus 2005, 19:45
er zijn een aantal "voordelige" opties voor als ge bv nog thuis woont... stap daarvoor eens naar jullie verzekeringsagent (met uw ouders)

of vraag eens een online offerte aan (bv http://www.actel.be )

je hebt ook BIV (belasting op inverkeersvoeging) en dat kun je eenvoudig uit een tabal halen die in bv autogids staat

dan heb je nog je jaarlijkse taksen die afhankelijk zijn van de fiscale pk's

dan moet je ook nog weten hoeveel km je ongeveer per jaar gaat doen... zo weet je ongeveer hoeveel benzine je zult nodig hebben en hoeveel je aan onderhoud zult moeten betalen

alles bij elkaar is een wagen een dure aangelegenheid...

maar zo'n mazda 121 zal nog het goedkoopste zijn wss

konohamaru
9 augustus 2005, 19:47
mijn wagen:
2de hands 3500€
verzekering 900€ per jaar
Benzine 120€/maand
technische controle: 27.50€/j + Garage 100€/j
vergeet je inschrijvingskosten (verkeerstelling) en autoplaat niet (100€ totaal ofzo - te lang geleden)

ik werk btw

angelus2002
9 augustus 2005, 19:50
Mja, voor een 121, 1000CC valt verzekering goed mee. Ga hiervoor naar een verzekeringsmakelaar, en vraag hem voor de goedkoopste formule te gaan. Ik ben 21, ben beginnen rijden (met men eigen wagen) toen ik 19 was. Ik moest toen iets van een 750 € betalen. Nu betaal ik €630. Ikzelf rijd met een Suzuki Swift 1300cc (GTI :)) Een Mazda 121 zou dus ongeveer hetzelfde moeten kosten.

Taks is 140€ per jaar
BIV (eenmalig): 60€
Naft: hangt er vanaf. Ikbetaal iets van een 150 - 200 € per maand. Doen wel zeer veel kilometers.
Onderhoud: hangt er vanaf. Kan hoog oplopen natuurlijk, zeker als je tweedehands gaat. Reken hier toch wel een 200 € per jaar. Remmen, banden, ruitenwissers, aandrijf riem, olie, ...
Hmmm... Dat is het zowat. Het lijkt veel, maar een eigen wagen hebben is echt wel leuk. Ik zou hem niet meer kunnen missen.

Succes ermee, en laat van je horen eh...

kristofvv
9 augustus 2005, 20:14
Mja, voor een 121, 1000CC valt verzekering goed mee. Ga hiervoor naar een verzekeringsmakelaar, en vraag hem voor de goedkoopste formule te gaan. Ik ben 21, ben beginnen rijden (met men eigen wagen) toen ik 19 was. Ik moest toen iets van een 750 € betalen. Nu betaal ik €630. Ikzelf rijd met een Suzuki Swift 1300cc (GTI :)) Een Mazda 121 zou dus ongeveer hetzelfde moeten kosten.

Taks is 140€ per jaar
BIV (eenmalig): 60€
Naft: hangt er vanaf. Ikbetaal iets van een 150 - 200 € per maand. Doen wel zeer veel kilometers.
Onderhoud: hangt er vanaf. Kan hoog oplopen natuurlijk, zeker als je tweedehands gaat. Reken hier toch wel een 200 € per jaar. Remmen, banden, ruitenwissers, aandrijf riem, olie, ...
Hmmm... Dat is het zowat. Het lijkt veel, maar een eigen wagen hebben is echt wel leuk. Ik zou hem niet meer kunnen missen.

Succes ermee, en laat van je horen eh...

Ik doe het zonder naft mee te rekenen, 'k wil gewoon weten of ik het mij kan permiteren of niet ;)

Het is natuurlijk inderdaad een naft en bij die BIV is daar ook je nummerplaat enzo bijgerekend of is da ook nog is allemaal apart ?

GhO$T
9 augustus 2005, 20:51
mja die 1 malige kosten zijn allemaal niks, je moet vooral maken dat je hem kan blijven betalen, dat hij niet in de garage blijft bij het eerste defect dat er is omdat je de herstelkosten niet kan ophoesten. Of dat je plots de verzekering (die toch schandalig hoog ligt voor iedereen van <24) niet meer kan betalen en dergelijke, tenminste als je nog studeert want dan heb je meestal niet echt een vast inkomen natuurlijk, als je al vast werk hebt dan moet het doenbaar zijn veronderstel ik.

Als je nog thuis woont kan je normaal uw ouders de auto laten verzekeren met jij als hoofdbestuurder, zal normaal een stuk minder kosten dan dat jij die op eigen naam verzekert. (voor jongere ligt dat snel rond de 800-1000€ ; dat systeem via u ouders zal misschien maar 4-500€ zijn aangezien er toch een lichte motor inzit)

angelus2002
9 augustus 2005, 21:12
60€ BIV is eenmalige kost en is inclusief de achternummerplaat. De voorplaat moet je zelf kopen (5-10€).

Als je gewoon platen laat overzetten is het 30€ (alhoewel ik me hier kan vergissen).

kristofvv
9 augustus 2005, 21:44
als je die auto 2 de hands koopt, moet je dan ook niet naar de autokeuring ofzo gaan ? Of is dat 1 keer per zoveel jaar ofzo ? en hoeveel kost dat ongeveer ?

thx,

Kristof

Morpheus
9 augustus 2005, 21:48
als je die auto 2 de hands koopt, moet je dan ook niet naar de autokeuring ofzo gaan ? Of is dat 1 keer per zoveel jaar ofzo ? en hoeveel kost dat ongeveer ?

thx,

Kristof

Keuring ieder jaar +- 20€.

Wagen moet voor verkoop zoieso worden gekeurd, maar dat is aan de verkoper.

mvg

[B]Rocketeer
9 augustus 2005, 21:49
GhO$T']mja die 1 malige kosten zijn allemaal niks, je moet vooral maken dat je hem kan blijven betalen, dat hij niet in de garage blijft bij het eerste defect dat er is omdat je de herstelkosten niet kan ophoesten. Of dat je plots de verzekering (die toch schandalig hoog ligt voor iedereen van <24)
...

Tis <26j. Leeftijd is opgeschroefd geweest sinds enkele jaren ;)

Pol
10 augustus 2005, 03:03
Keuring ieder jaar +- 20€.

Wagen moet voor verkoop zoieso worden gekeurd, maar dat is aan de verkoper.

mvg

raar, ik betaal €38
tweede maal €9

Morpheus
10 augustus 2005, 08:22
raar, ik betaal €38
tweede maal €9

Zou kunnen hoor, het zal dan de keuring voor verkoop zijn die wat minder kost :)

GhO$T
10 augustus 2005, 09:47
Rocketeer']Tis <26j. Leeftijd is opgeschroefd geweest sinds enkele jaren ;)
:doh: en tegen den tijd dat ik 26 ben gaat het zo duur blijven tot u 30ste zeker

zeveraars van de verzekering :tongue:

exo
10 augustus 2005, 11:41
ne Golf 4 TDI 1900 110 PK zou de duur uitvallen in de verzekering voor ne jonge gast?

[B]Rocketeer
10 augustus 2005, 12:57
GhO$T']:doh: en tegen den tijd dat ik 26 ben gaat het zo duur blijven tot u 30ste zeker

zeveraars van de verzekering :tongue:

Da kan best zijn.
Want vorige week hebben ze er hun willetje doorgekregen.

Verzekeringen mogen nu zomaar hun prijzen aanpassen, zonder de klant te verwittigen enzo. Europeese richtlijn.

Verzekeraars zeggen dat een prijsstijging zeker niet voor direct is.
Ik wacht of totdat ik opnieuw mijn bedrag binnenkrijg. Dan zullen we wel zien.

skully25
10 augustus 2005, 13:04
ne Golf 4 TDI 1900 110 PK zou de duur uitvallen in de verzekering voor ne jonge gast?

elke verzekering valt duur uit voor ne jonge gast want wij zijn een risicogroep :sop:

eniac
10 augustus 2005, 13:33

Vanaf 90PK gaat ge extra last en kosten hebben, ik spreek uit ervaring. Reken maar op een BA van minstens 800-900 euro.

128MB
11 augustus 2005, 14:00
:cry: dure shit allemaal

Bramboogie
11 augustus 2005, 14:08
yup
en dan zie ik dikke SUV's rondrijden die tot voor kort minder belastingen moesten betalen da mij... nen student met nen tragen diesel die op en af naar school 400km moet rijden

eindelijk hebben ze die taksen ivm bedrijfsvoertuigen aangepast... nu zouden de trage wagens nog wat goedkoper moeten worden imo

daFour
11 augustus 2005, 14:29
hierzie

22 jaar oud golfke

150€ , onderhoudje van 250€ ..heeft me niet veel gekost en rijd nog megalekker ;)

128MB
11 augustus 2005, 15:00
hierzie

22 jaar oud golfke

150€ , onderhoudje van 250€ ..heeft me niet veel gekost en rijd nog megalekker ;)

:D oldtimer bijna
als't me bolt hé