PDA

Volledige versie bekijken : Momenteel op CNN, de terugkeer van the discovery

Gamerke 1988
9 augustus 2005, 14:10
Voor de geintreseerd... Momenteel op CNN, live!

edit: The Discovery is terug thuis na 2 weken :applause:

Dark_ParaSite
9 augustus 2005, 17:05
naja heb het gemist, veilige landing?

Zoja zeer mooi werk geleverd, zeker na die ruimte wandeling en herstelling van de hittetegeltjes!

mathias's here
9 augustus 2005, 17:49
Heb de landing live gevolgd op BBCW. Er was eigenlijk niet echt veel te zien. :s 90% van de landing was te zien op Infraroodbeelden. Gevolg, je kon pas echt zien dat het de shuttle was als hij nog maar zo'n 10 mijl van de landingsbaan weg was. :angry:
Van de terugkeer in de atmosfeer heb ik wel niks gezien, en van de dubbele sonicboom ook niet. Eigenlijk wel jammer. :(
Wat mij nog het meest verbaasde was de short final (het laatste deel van de landing). Ge hoorde die captain zeggen "Altitude 5.000 ft, 10 miles out." en zo'n 5 seconden later was het al "Altitude 1.000 ft, 3 miles out." :eek:
Nu ja, mooie landing en chapeau voor die astronauten. :niceone:

mathias's here
9 augustus 2005, 18:04
Ik dacht dat je naar CNN aan het kijken was? :pNeen, was ook te volgen op BBC World.

Cazzz
9 augustus 2005, 18:05
heb het ook gezien op CNN, ben blij dat het goed is afgelope :)

Gamerke 1988
9 augustus 2005, 18:56
heb het ook gezien op CNN, ben blij dat het goed is afgelope :)
Langs de andere kant zou een explosie of 2 wel goed zijn geweest voor de kijkcijfers :unsure:

Cazzz
9 augustus 2005, 18:59
mja, ik zie niet echt graag mensen LIVE sterven :p

Gamerke 1988
9 augustus 2005, 19:23
dan kijk je toch gewoon naar de herhaling :crazy:

mathias's here
9 augustus 2005, 20:22
dan kijk je toch gewoon naar de herhaling :crazy:lol :lol: nice reply :p :niceone:

-Helld0g-
9 augustus 2005, 20:26

geen zorgen, die live uitzending zijn toch altij vertraagd

zie dat er een parachutist met een blote tet uit de lucht komt vallen ;)

"zie ventje, das de toekomst!"
*parachutist opt scherm*
:wtf: :eek:

HermeS
9 augustus 2005, 23:00
Kheb het ietwat gevolgd via streaming op nasa.gov. Adembenemend toch hoe het allemaal tot op de seconde wordt gepland wanneer wat wordt gedaan. Een sterk staaltje techniek en wetenschap. Zoiets verbaast me telkens weer.
Dit is een opkikker voor de nasa, maar ook voor de esa!

animo
9 augustus 2005, 23:18
Kdacht echt dat het niet goed zou komen met de Discovery.. Mooi gedaan dus ;)

CyberOps
9 augustus 2005, 23:55
kheb onlangs ergens gelezen dat de NASA hun space shuttles weer gaat vervangen door de raketsystemen omdat deze o.a. veiliger zouden zijn...

mathias's here
10 augustus 2005, 00:34
kheb onlangs ergens gelezen dat de NASA hun space shuttles weer gaat vervangen door de raketsystemen omdat deze o.a. veiliger zouden zijn...Erhm ... Waarom zou dit veiliger zijn? :s De take-off en landing zijn de gevaarlijkste delen van de ruimtereis. Vooral omdat ge in deze fases door de atmosfeer gaat.
Eigenlijk heb ik niet echt een idee van wat zo'n raketsysteem is, maar als het zoiets (http://grin.hq.nasa.gov/IMAGES/SMALL/GPN-2000-001105.jpg) is, dan doen ze wel een grote sprong achteruit. En de veiligheid bij het landen gaat dan net achteruit omdat ze met een grotere G-kracht landen. (en dat terwijl je net een paar dagen/weken constant in 0 G hebt geleefd)

Cazzz
10 augustus 2005, 00:39
niet door raketsystemen, door anderen, kleinere shuttles maar die zijn pas operationeel in 2010.

Cash
10 augustus 2005, 09:42
T'is wel te laat voor deze keer, voor volgende keer dan maar...
Hier (http://www.nasa.gov/multimedia/nasatv/index.html) kon je alles live volgen op internet, ik had dit gisteren aanstaan van 9 uur tot 15 uur, was wel interessant om alle communicatie etc tussen Houston en Discovery te horen, hoe ze hun eerste 2 pogingen op Cape hebben afgelast enzo.

Typhon`
10 augustus 2005, 12:35
hem wordt nu OP een boeiing 747 terug naar florida gebracht, ik vraag me toch af hoe ze dat fixen.........
paar foto's gevonden, wel met de challenger die ontploft is bijna 20 jaar geleden:
http://www.ninfinger.org/~sven/models/vault/challenger/challenger%203%20july%204,%2082%20scott%20wilson.j pg
http://www.ninfinger.org/~sven/models/vault/challenger/challenger%20july%204,%2082%20scott%20wilson.jpg
http://www.ninfinger.org/~sven/models/vault/challenger/challenger%206%20july%204,%201982%20scott%20wilson .jpg

:cool:

mauron
10 augustus 2005, 13:47
niet door raketsystemen, door anderen, kleinere shuttles maar die zijn pas operationeel in 2010.

Ik heb ergens (ik denk op de BBC, maar vind het niet direct terug) een soort schets gezien van wat ze in gedachte hadden. Het was een soort herbruikbare shuttle, die bovnop een raket word gemonteerd, om zo te vermijden dat er brokstukken van de raket de shuttle zouden raken.

Avilowca
10 augustus 2005, 15:09
Nooit begrepen waarom Amerika die spaceshuttle blijft gebruiken. Waarom nemen ze niet gewoon onze Ariane raketten? oerdegelijk, zeer veilig en in vergelijking spot goedkoop.

Als je het mij vraagt is het hele spaceshuttle systeem overbodig. hetzelfde geldt voor dat International space center dat daarboven half afgewerkt rondvliegt.
Er is op dit moment niets dat men niet vanaf aarde kan onderzoeken. Als je dan hoort dat de Amerikanen naar MARS willen vliegen en tegelijkertijd funding voor de Hubble space telescope ( die in vergelijking met een missie naar mars miljoenen keren waardevoller is voor de wetenschap ) terugschroeven gaat 't er toch over imo.

Gamerke 1988
10 augustus 2005, 15:10
T'is wel te laat voor deze keer, voor volgende keer dan maar...
Hier (http://www.nasa.gov/multimedia/nasatv/index.html) kon je alles live volgen op internet, ik had dit gisteren aanstaan van 9 uur tot 15 uur, was wel interessant om alle communicatie etc tussen Houston en Discovery te horen, hoe ze hun eerste 2 pogingen op Cape hebben afgelast enzo.
Zit je dan niet regelrecht op smallband :eek:?

mauron
10 augustus 2005, 15:12
Nooit begrepen waarom Amerika die spaceshuttle blijft gebruiken. Waarom nemen ze niet gewoon onze Ariane raketten? oerdegelijk, zeer veilig en in vergelijking spot goedkoop.

Simpel, de shuttle is groter en kan dus meer en grotere dingen (delen van het ISS etc) meebrengen naar de ruimte. En natuurlijk is het mooier, groter en herbruikbaar waardoor de Amerikanen kunnen opscheppen tegenover andere landen. Dat zal er ook voor een stuk tussenzitten.

Avilowca
10 augustus 2005, 15:23
Simpel, de shuttle is groter en kan dus meer en grotere dingen (delen van het ISS etc) meebrengen naar de ruimte. En natuurlijk is het mooier, groter en herbruikbaar waardoor de Amerikanen kunnen opscheppen tegenover andere landen. Dat zal er ook voor een stuk tussenzitten.

Ariane G5 rakketen worden al jaren gebruikt om satelieten in de ruimte te krijgen.
Ze zijn zo degelijk dat de Amerikaanse bedrijven naar Europa komen om hun satelieten in de ruimte te lanceren, dat zegt toch genoeg zeker.

De shuttle is niets meer als een prestige project dat miljarden dollars opslorpt en geen nut heeft. Je kan zeggen dat hij herbruikbaar is, maar is dat een voordeel ? Dat ding is een wrak als het terug op aarde land, buiten het middenlichaam moet alles vervangen worden omdat het gewoon kappot brand in de atmosfeer.

De discovery in de ruimte krijgen koste iets over 1 Miljard dollar. De Shuttle onderhouden trekt 30% van de 16.5 miljard dollar die het NASA jaarlijks krijgt.
In vergelijking: ESA doet het met 3.2 miljard euro per jaar, en lanceert een 2 - 3 satelieten de ruimte in per jaar.

mauron
10 augustus 2005, 15:40
Ariane G5 rakketen worden al jaren gebruikt om satelieten in de ruimte te krijgen.
Ze zijn zo degelijk dat de Amerikaanse bedrijven naar Europa komen om hun satelieten in de ruimte te lanceren, dat zegt toch genoeg zeker.

De shuttle is niets meer als een prestige project dat miljarden dollars opslorpt en geen nut heeft. Je kan zeggen dat hij herbruikbaar is, maar is dat een voordeel ? Dat ding is een wrak als het terug op aarde land, buiten het middenlichaam moet alles vervangen worden omdat het gewoon kappot brand in de atmosfeer.

De discovery in de ruimte krijgen koste iets over 1 Miljard dollar. De Shuttle onderhouden trekt 30% van de 16.5 miljard dollar die het NASA jaarlijks krijgt.
In vergelijking: ESA doet het met 3.2 miljard euro per jaar, en lanceert een 2 - 3 satelieten de ruimte in per jaar.

Mja, je zegt het zelf, het is een prestigeproject. Iets om mee op te scheppen bij de Amerikaanse bevolking en bij andere landen.

Cash
10 augustus 2005, 16:43
Zit je dan niet regelrecht op smallband :eek:?

Met Skynet, np, 30 Gb limiet en sinds die 30 Gb ben ik er nog niet overgegaan.

HermeS
10 augustus 2005, 22:11
hetzelfde geldt voor dat International space center dat daarboven half afgewerkt rondvliegt.
Uiteraard is het nu nog maar half afgewerkt. Correctie, ver van de helft afgewerkt. Zo'n ding is niet op 5 jaar gebouwd. Stelselmatig wordt er aan verdergewerkt tot het station uit verschillende delen bestaat. Dat is in ieder geval toch het plan. En denk wel dat ze er nu wel zullen mee doorgaan nu de missie met de Discovery geslaagd is.