PDA

Volledige versie bekijken : Verduisteren zijramen.

Biz-Art
9 augustus 2005, 05:26
Wil men zijramen en achterruit verduisteren met een folie en heb enkele vragen:
- wat mag en niet?
- kan je zelf die folie op je ruit kleven of laten doen?
- wat zijn de afmetingen van zo'n rol en de prijs?€40/rol?

alle info,opmerkingen omtrent welkom.

*Mercenary*
9 augustus 2005, 08:27
Zij en achterruit ben je volledig vrij in, mag je zelfs zodanig verduisteren dat je er niet meer door ziet (moet enkel 2 zijspiegels hebben)

De voorste zijruiten ben ik niet zeker van hoeveel % je mag (ik dacht zelfs niks meer tegenwoordig) en de voorruit al zeker niet :)

Folie kan je zelf kleven of laten doen (~200 € voor de 3 ruiten in Tuningshops)

Kzie dat je van regio Gent bent, ik heb de mijne bij ne gast laten doen die dat achter zijn uren doet voor +/- 150 €. Ik kan je eventueel wel zijn GSMnr bezorgen (hij woont in Lotenhulle)

Mijn ruiten zijn 1 jaar geleden door hem gedaan: http://users.telenet.be/mercenary/My_Seat_Ibiza/ en zijn nog steeds in perfect staat.

Kabouter Hya
9 augustus 2005, 10:48
ni veel problemen met de flikken???
zijruiten zo 25% moeten zijn of tzou recent moete veranderd zijn...

ne maat had da vroeger (2-3 jaar geleden) op zijne auto en wij wieren constant tegen gehouden door de flikken

GADGET
9 augustus 2005, 11:10
achter ruiten mag tot 98%

vooraan niets

(voorraan = voorruit en 2 zijruiten, achteraan = idem)

Blue-Bora
9 augustus 2005, 11:44
Steek hem beter binnen bij Quality Glasscoating zoals ik gedaan heb.Veel beter kwaliteit.

Mijn voorste zijruiten zijn nog meegedaan en zijn 30% verduisterd.Maar toen ik da laten doen heb mocht da nog.

Vanachter heb ik 70%.Khad beter 90% genomen ma kom....

Foose
9 augustus 2005, 11:46
Best laten doen hoor. We hebben da zelf is geprobeerd en das toch wa foefelen hoor :p
Het is ons dan nog goed gelukt (alleen de ruit helemaal achteraan, maar van buitenaf nix op te merken) maar binnen is het een beetje 'slordig' maar niet dat ge u eraan stoort ofzo he.
Soms ziet ge dan van die johny's rijden die hun folie vol luchtbellen en strepen zit :D
Da's dus het moeilijke eraan, die luchtbellen enal.

[B]Rocketeer
9 augustus 2005, 12:01
dubbelpost, zie hieronder :p

[B]Rocketeer
9 augustus 2005, 12:02
Achterruiten en zijruiten mogen volledig zwart zijn. Ge moogt ze zelfs met zwarte verf schilderen.

Voorwaarde is wel da ge 2 buitenspiegels hebt ;).

Voorst zijruiten MAG NIET MEER.
Bedrijf in charleroi heeft geen vergunning meer gekregen.
Ik weet niet of ze er nu al 1 terug hebben, ma ik denk van ni.
Allen ruiten die voor een bepaalde datum zijn gestoken in een wagen (staat op het attest), mogen nog verduisterd blijven rondrijden.

Ook moogde vooraan ni zelf doen, ma moette dus naar glasscoating in charleroi. Zij zijn engiste bedrijf die ooit de toelating van de regering hebben gekregen om de voorste zijruiten te verduisteren. En das dus gen folie. Verduistering: 30%

Blue-Bora
9 augustus 2005, 13:24
Rocketeer']Achterruiten en zijruiten mogen volledig zwart zijn. Ge moogt ze zelfs met zwarte verf schilderen.

Voorwaarde is wel da ge 2 buitenspiegels hebt ;).

Voorst zijruiten MAG NIET MEER.
Bedrijf in charleroi heeft geen vergunning meer gekregen.
Ik weet niet of ze er nu al 1 terug hebben, ma ik denk van ni.
Allen ruiten die voor een bepaalde datum zijn gestoken in een wagen (staat op het attest), mogen nog verduisterd blijven rondrijden.

Ook moogde vooraan ni zelf doen, ma moette dus naar glasscoating in charleroi. Zij zijn engiste bedrijf die ooit de toelating van de regering hebben gekregen om de voorste zijruiten te verduisteren. En das dus gen folie. Verduistering: 30%

glasscoating heeft meerdere filialen hoor ;)

www.quality-glasscoating.be

grtz

[B]Rocketeer
9 augustus 2005, 13:45
glasscoating heeft meerdere filialen hoor ;)

www.quality-glasscoating.be

grtz

Ja heb me vergist. Tis glasscoating da attest heeft gekregen van glasinstituut da in charleroi ligt :D
Ma ze hebben volgens mij geen nieuw attest meer gehad van glasinstituut om voorste zijruiten wettelijk te mogen tinten ;)

Ge kunt da natuurlijk altijd vragen, ma ge krijgt geen attest :p

*edit*
is blijkbaar al van mei 2003 da het ni meer mag ;)
Dus voor die datum hadde nog een attest.
*edit*

GADGET
9 augustus 2005, 13:53
achter ruiten mag tot 98%

vooraan niets

(voorraan = voorruit en 2 zijruiten, achteraan = idem)

:p

en ben hier tamelijk heel zeker van, ben het vorige week nog gaan vragen :p

Lucian
9 augustus 2005, 14:24
kdacht nogtans dat da compleet dicht mocht hoor, ge mocht zelfs platen lassen over uw achterruiten als ge wilt, dus das dan toch wel 100% toe denk ik he :)

[B]Rocketeer
9 augustus 2005, 14:46
:p

en ben hier tamelijk heel zeker van, ben het vorige week nog gaan vragen :p

Dan zijde mis.
Achteraan is wel degelijk 100%

MA ge moogt alleen 100% verduisteren als ge 2 buitenspiegels hebt.
Zonder 2 ist dachtek zekfs 0% :D

Voorste zijruiten is idd noppes meer.

GADGET
9 augustus 2005, 14:47
bij lichte vracht wel dacht ik, maar personenauto betwijfel ik eerlijk gezegd.

daarom wrsch 98%.. mag dus zeer donker zijn maar niet volledig toe ?

Kweet ni :s mja, mij is er allesinds gezegd geweest 98%

Biz-Art
11 augustus 2005, 18:47
ok,kga ff navragen in enkele autoshops en carglass ofzo.
thx all.

sexymofo
12 augustus 2005, 12:37
Ik wou eigenlijk mijn achterste ruiten alleen laten tinten. Maar met een iets lichtere tint een logo in laten zetten. ooit al iemand van gehoord?

Stijneman
12 augustus 2005, 23:25
Rocketeer']Dan zijde mis.
Achteraan is wel degelijk 100%

MA ge moogt alleen 100% verduisteren als ge 2 buitenspiegels hebt.
Zonder 2 ist dachtek zekfs 0% :D

Voorste zijruiten is idd noppes meer.

idd
anders zijn zeer veel camionetten in overtreding, 100% "achterruit"...

GADGET
12 augustus 2005, 23:41
idd
anders zijn zeer veel camionetten in overtreding, 100% "achterruit"...

camionet = lichte vracht = andere regeling

[B]Rocketeer
13 augustus 2005, 11:23
Allé, kheb het eens opgezocht opt forum van wegcode.be.

tinten van ruiten!

Bij voertuigen van categorie M1 (gewone personenauto), worden op de vooruit en de voorste zijruiten geen zelfklevende filmen of niet originele bedekkingen aangebracht. Auto's met coating die een attest hebben van Quality Glasscoating (enkel die firma en geen ander attest is toegelaten) van voor mei zijn conform met de huidige wetgeving! Tot op heden mag coating op de voorste ruiten NIET MEER tenzij dus een attest van voor mei 2003

1.1. De voorruit of -ruiten van de auto's moeten bestaan uit gelaagd of gehard duurzaam en doorzichtig glas, waarbij de doorzichtigheid gelijk moet zijn aan weerszijden van de beglazing, en dat bij breuk niet in scherpe scherven uiteenvalt

2. Andere doorzichtige panelen.

2.1. Met andere doorzichtige panelen worden de panelen bedoeld die bestemd zijn om, naargelang het geval, de zichtbaarheid of de lichtdoorlaatbaarheid te waarborgen van een plaats naar een ander wanneer deze gescheiden worden door een wand. Bedoelde panelen kunnen:

zij, achter- of dakpanelen van auto's zijn;
voor, zij-, achter-, of dakpanelen van aanhangwagens zijn;
scheidingspanelen in de binnenruimte van auto's of hun aanhangwagens zijn.
2.2. De doorzichtigheid van de doorzichtige panelen moet gelijk zijn aan weerszijden van het paneel.

Kan er iemand mij eens de wettekst bezorgen die zegt dat het tinten van ramen toegelaten is???

En nu in verstaanbare taal:

Persbericht FOD Mobiliteit en Vervoer/GOCA (30/04/2003)

RUITEN

Deze regel is geldig voor voertuigen van categorie M1 (personenvoertuigen die voor het vervoer van passagiers ontworpen en gebouwd zijn met ten hoogste acht zitplaatsen, die van de bestuurder niet meegerekend).

• Voorruit
Rijdt men een voertuig voor bij de technische keuring dan mag deze geen enkele zelfklevende film of niet-originele bedekking op de voorruit dragen.
Zonnewerende stroken zijn toegelaten voor zover ze de afmetingen van de originele zonneklep, eens deze tegen de voorruit is neergeklapt, niet overschrijden.
Indien deze regel niet gerespecteerd wordt, zal een code 2 worden toegekend.

• Voorste zijruiten
Er mag op de voorste zijruiten geen zelfklevende film of niet originele bedekking aangebracht worden.
De films of coatings op de voorste zijruiten zullen aanvaard worden voor zover een origineel attest van vóór 1 mei 2003 kan voorgelegd worden. Daaruit moet blijken dat de lichtdoorlaatbaarheid ≥70% is. Het document moet verwijzen naar de proefnummers van het Nationaal Glasinstituut te Charleroi.
Indien er films aanwezig zijn en er geen attest voorgelegd kan worden, wordt een code 2 toegepast.

• Achterruit
Achteraan mag een film of niet-originele coating aangebracht worden, voor zover de wagen van een buitenkijkspiegel aan de tegenovergestelde kant van de bestuurder is voorzien.
Het niet respecteren van deze regel wordt met een code 2 beoordeeld.

Wettelijke basis : K.B. 17 maart 2003 tot wijziging van het K.B. 15 maart 1968 (B.S. 3 april 2003).
http://wegcode.be/wet.php?wet=22&node=art58

c3c
13 augustus 2005, 11:37
ok mijn zonneband mag dus ook ni blijkbaar:) , komt 4 cm over mijn zonneklep

germancarfreak
4 juni 2009, 20:35
Zij en achterruit ben je volledig vrij in, mag je zelfs zodanig verduisteren dat je er niet meer door ziet (moet enkel 2 zijspiegels hebben)

De voorste zijruiten ben ik niet zeker van hoeveel % je mag (ik dacht zelfs niks meer tegenwoordig) en de voorruit al zeker niet :)

Folie kan je zelf kleven of laten doen (~200 € voor de 3 ruiten in Tuningshops)

Kzie dat je van regio Gent bent, ik heb de mijne bij ne gast laten doen die dat achter zijn uren doet voor +/- 150 €. Ik kan je eventueel wel zijn GSMnr bezorgen (hij woont in Lotenhulle)

Mijn ruiten zijn 1 jaar geleden door hem gedaan: http://users.telenet.be/mercenary/My_Seat_Ibiza/ en zijn nog steeds in perfect staat.
hey,
zou je aub het telefoonnummer geven van die gast regio Gent(Lotenhulle). Ben sterk geïntreseerd. Zou je eventueel ook een foto willen tonen om te zien hoe het eruit ziet.
Alvast op voorhand bedankt?

Simonn
4 juni 2009, 20:47
Speciaal geregistreerd om een thread van 4 jaar geleden te diggen? :p

SpeedFreak.be
4 juni 2009, 20:58
WTF waarom staat er hier ineens een 4 jaar oude thread. :wtf:

*Mercenary*
5 juni 2009, 19:20
lol, delete es dien thread aub, heb die gast zijn gegevens niet meer, krijg daar af en toe zelfs nog een mail over :p