PDA

Volledige versie bekijken : zelf circuit rijden? hoe ?

spidey
7 augustus 2005, 23:56
rijdt hier iemand zelf op circuit (met auto) races of gewoon voor het plezier?

zoja? hoe begin je er juist aan? en hoe zit dat ivm me die cursussen en vergunningen?

ik heb al wat rond gekeken, en ik ben er niet echt wijzer uit geworden... dus als je links of info hebt, post het gerust, post ook je eigen circuit ervatingen!

greetz

Foose
7 augustus 2005, 23:56
www.eranracing.be
Alles staat erop ;)
Ik heb het gedaan en is megacool.

Burny
8 augustus 2005, 00:08
Of meedoen aan vroemdag :)

mayonaise
8 augustus 2005, 00:09
kvroeg met dat ook al of.....maard dan met mn pocketbike :p

spidey
8 augustus 2005, 09:37
@ dragjeh : bedankt! spijtig dat de navigatie op de site niet werkt :s :(

greetz

MilM
8 augustus 2005, 09:47
@ dragjeh : bedankt! spijtig dat de navigatie op de site niet werkt :s :(

greetz

werkt wel ze :p
en is het met uw eigen wagen daje wilt racen of met een andere wagen ?

Circuit Experience
Leer uw wagen beter kennen op een verantwoorde manier. Je kan je wagen tot op het uiterste testen en dit ZONDER flitspalen, verkeersdrempels, zijstraten en tegenliggers. Het is de ideale instapformule, voor wie kennis wil maken met de autosport en het rijden op circuit. Voor deze cursus gebruiken de deelnemers hun eigen wagen. Van diesel tot sportwagen!

Na een theoretische instructie krijgen alle deelnemers gedurende enkel ronden een instructeur mee aan boord die de basistips geeft en - indien nodig - bijstuurt. Daarna gaan we in groepjes achter de pace-car rijden om zo de ideale lijnen aan te leren. Het daaropvolgende uur kan er dan vrij gereden worden.

HET DRAGEN VAN EEN HELM IS ALTIJD VERPLICHT! EIGEN HELM MEEBRENGEN!!!

Dagindeling

7u begin inschrijvingen
8u briefing en theorie
9u instructeur begeleiding op circuit
10u pace-car rondes
11u vrij rijden cursisten
12u einde cursus

EEN EXTRA GRATIS UUR VRIJ RIJDEN (IN DE NAMIDDAG) IS INBEGREPEN IN DE CIRCUIT EXPERIENCE (CURSUS).

Data 2005 CIRCUIT ZOLDER

vrijdag 4 maart
vrijdag 8 april
woensdag 11 mei
woensdag 8 juni
vrijdag 8 juli
vrijdag 12 augustus
vrijdag 2 september
vrijdag 7 oktober
vrijdag 4 november

Prijs (seizoen 2005)

160 € kan op voorhand gestort worden op : KBC 735-0037569-18 of internationaal : IBAN BE50 735-0037569-18
Voor deze cursus kan er ook een wagen gehuurd worden. Gelieve hiervoor contact op te nemen met Johan Daelemans (0497 / 205 907) of via johan.daelemans@skynet.be

Iedereen die als passagier wil meerijden en tevens de tweede piloot van de wagen kan zich aanmelden aan pitbox 40 waar een afstand van verhaal moet ondertekend worden. Daarna wordt er dan een armbandje afgeleverd na het betalen van de 5€.

Opgelet !!

Dragen helm is verplicht op het circuit
Dragen van de veiligheidsgordel is verplicht
Plaatsen beperkt dus reserveren is de boodschap
Minimum leeftijd = 16 jaar voor de passagier(s)

Maximaal geluidsniveau van de wagen is 95 dB. Bij overtredingen moet de wagen van het circuit gehaald worden.

van op site voor mocht ge nog problemen hebben met die navigatie

spidey
8 augustus 2005, 09:59
merci !!

mja, kheb nog altij problemen met de navigatie :s weird

tis dus da eigenlijk wat ik zoek ! kan ik daarna proberen voor een racevergunning tegaan? in principe wel eh?

de eerste keren zal het idd met mijn eigen wagen moeten, alhoewel dat die daar niet echt ideaal voor is (break). achteraf mss een tof race autotje kopen ...

greetz

waar moet je je daar juist voor inschrijven?

spidey
8 augustus 2005, 10:01
bij de navigatie krijg ik enkel kruisjes ..; en ik kan er niet op klikken

MilM
8 augustus 2005, 10:07
bij de navigatie krijg ik enkel kruisjes ..; en ik kan er niet op klikken

heb ge nog een andere browser?
firefox, mozilla, of iets anders ...

bij mij werkt het alleszins met internet explorer nochtans

éénmaal ge die cursus gevolgd heb, mag je van dan af aan meedoen aan hun vrije ritten ook

Free Driving

Voor de mensen die reeds een cursus bij ons gevolgd hebben, is er de mogelijkheid om vrij te rijden op al onze cursusdagen.
Dus voor iedereen die een OCD pasje van Zolder heeft, een Eran Racing pasje heeft of één van onze cursussen gevolgd heeft zijn deze namiddagen toegankelijk. Mensen die ooit race-ervaring hebben opgedaan mogen ook rijden op voorwaarde dat ze hun race-geschiedenis kunnen voorleggen.

Dagindeling

12u begin inschrijvingen
13u begin vrij rijden
17u einde vrij rijden
17u begin DRIFT TRAINING
18u einde Eran day

Data 2005 CIRCUIT ZOLDER

vrijdag 4 maart
vrijdag 8 april
woensdag 11 mei
woensdag 8 juni
vrijdag 8 juli
vrijdag 12 augustus
vrijdag 2 september
vrijdag 7 oktober
vrijdag 4 november
zaterdag 3 december - ERAN DRIFT DAY (verdere info in de loop van 2005)

Prijs (seizoen 2005)

1 uur 45€
2 uren 90€
3 uren 130€
4 uren 150€

Iedereen die als passagier wil meerijden en tevens de tweede piloot op de wagen kan zich aanmelden aan pitbox 40 waar een afstand van verhaal moet ondertekend worden. Daarna wordt er dan een armbandje afgeleverd na het betalen van de 5€.

IEDEREEN DIE OP HET CIRCUIT GAAT MOET EEN ARMBANDJE DRAGEN!

Opgelet !!

Dragen van de veiligheidsgordel is verplicht

Maximaal geluidsniveau van de wagen is 95 dB. Bij overtredingen wordt de wagen van het circuit gehaald.

Een racelicentie behalen is direct een stuk moeilijker hé.
Dan moet je snelle tijden rijden en beoordelen ze al uw bochten op het circuit.

koebeest
8 augustus 2005, 10:11
Internet explorer deed het bij mij ook niet, je moet JAVA installeren dan doet hij het wel :)

spidey
8 augustus 2005, 10:15
op mn andere pc doet de site het wel! en ik heb gezien dat je je op de site kan inschrijven, dus dat is al inorde

@MilM : mja, het is uiteindelijk wel de bedoeling dat ik voor een racelicentie ga, en aan races deelneem, ik heb enkell nog geen circuitervaring en zoek een soort initiatie, dit is dus ideaal!

hoe kan je dan een vergunning behalen? zijn daar andere cursussen voor?

greetz

koebeest
8 augustus 2005, 10:16
Spidey lees men bericht installeer java op je pc en hij doet het wel. Dat is het probleem de site is java bassed

MilM
8 augustus 2005, 10:18
op mn andere pc doet de site het wel! en ik heb gezien dat je je op de site kan inschrijven, dus dat is al inorde

@MilM : mja, het is uiteindelijk wel de bedoeling dat ik voor een racelicentie ga, en aan races deelneem, ik heb enkell nog geen circuitervaring en zoek een soort initiatie, dit is dus ideaal!

hoe kan je dan een vergunning behalen? zijn daar andere cursussen voor?

greetz

welja, van die eran racing heb ik wel al veel goeds gehoord.
Ik zou dus gewoon idd eens zo'n cursus meedoen en aan die mensen eens vragen over ideale voorbereiding voor race vergunning en welke opstappen er allemaal mogelijk zijn. (en prijs)

Vergeet niet, goedkoop is het allesbehalve.
Nu kun je nog met eigen auto rijden, wat de prijs deels verkleint.

MilM
8 augustus 2005, 10:24
als je trouwens die cursus meedoet, en je ziet dan dat de stap naar circuit veel te groot nog is (van ervaring of van prijs), kun je nog altijd eerst outdoor karting doen. (mss indoor, maar outdoor leunt toch meer aan bij circuit gedeelte.)

Als je ervaren race piloten bekijkt, ze zijn bijna allemaal begonnen met karting.
Een kart is ook gemakkelijker te onderhouden/vervoeren en bij schade zijn de kosten veel kleiner.
Er zijn ook zeer veel tornooien en endurance racen tegen schappelijke prijs.

EDIT:
waar ik trouwens ook nog eens voor gekeken had -> hierna op rijden klikken (http://www.superidee.be/Nederlands/nedshoppagina.htm)

één van die raceformules (is niet met eigen wagen)
maar de prijs hield mij ferm tegen :p

GhO$T
8 augustus 2005, 11:53
als je serieus wil racen in België zorg dan maar dat je een heel dikke portefuille hebt, tzijn enkel mannen met geld of ne naam (of beide meestal :p ) die aan een stuur geraken in België, tis niet zo dat al die bv's die opduiken in den belcar enzo toevallig een verschrikkelijk race talent hebben voor moest je dat nog geloven :p .

Renault heeft zo ook es een wedstrijd georganiseerd waarbij iedereen zogezegd kans maakte op een zitje in hun renault 1600 éénzitter-races, was via de karting dat ze de mannen met de snelste rondetijden selecteerden, uiteindelijk hebben er dan een paar ne race (of oefenritten?) mogen rijden in zo'n eenzitter, maar den enige die een vast zitje heeft gekregen was toch wel toevallig een gastje van 16 (denk ik) met nen pappa die massa's sponsorgeld aan een team gegeven heeft ofzoiets.

in België kom je er alleszinds niet met talent alleen.

spidey
8 augustus 2005, 12:02
Merkencups

Je bent minstens 16 jaar ? Je droomt ervan rondjes te trekken op een écht circuit, in een peloton met allemaal auto's van eenzelfde merk en zelfs eenzelfde type, die ook allemaal op dezelfde manier zijn getuned ?

In de Mini Cooper Challenge kan je je kunnen bewijzen achter het stuur van een Mini Cooper S, met in het vooronder een 1.6l-motor zestienklepper met compressor.

Ook in de Renault Sport Clio Cup komen alle deelnemers met identieke auto's op het circuit. De ultieme garantie op onvergelijkbare sensaties, want ook hier moet je zelf het verschil maken met je stuurslag.
Hoe ?

Schrijf je in voor de tests die door RACB Sport worden georganiseerd. Dan word je opgevangen door instructeurs van RACB Sport en volg je een heuse opleiding (theoretische en praktische cursussen), waarna een examen op het circuit volgt. Doel van deze operatie? Je goed voelen achter het stuur en de rijtechniek onder de knie krijgen. Als dat lukt, moet je alleen nog een medisch onderzoek ondergaan.

is zo een cursus dezelfde als een cursus bij eran ?
dit soort races zou ik graag doen, en nadien eventueel belcar enzo :d (als het ooit zo ver komt :) )

op de site staat ook een inschrijvingsformulier ... maar daar spreken ze al direct van examen dit, examen dat ...

de date vallen samen als me eran en andere circuitscholen ... toevallig?

greetz

java is inmiddels geinstalleerd ;)

GADGET
8 augustus 2005, 12:28
EDIT:
waar ik trouwens ook nog eens voor gekeken had -> hierna op rijden klikken (http://www.superidee.be/Nederlands/nedshoppagina.htm)

http://www.superidee.be/shop/shop/details.asp?SessionLanguage=NL&productID=51

:eek:

maar... geen geld :sad: kan TN mij sponsoren ? :unsure:

GADGET
8 augustus 2005, 12:31
is zo een cursus dezelfde als een cursus bij eran ?
dit soort races zou ik graag doen, en nadien eventueel belcar enzo :d (als het ooit zo ver komt :) )

op de site staat ook een inschrijvingsformulier ... maar daar spreken ze al direct van examen dit, examen dat ...

de date vallen samen als me eran en andere circuitscholen ... toevallig?

greetz

java is inmiddels geinstalleerd ;)

Ge weet toch dat die auto's ni gratis ter uwer beschikking staan als ge belcar wilt rijden enzo e ? :unsure:

Mijn baas wil mee doen aan dakar, prijs om eerste keer mee te kunnen doen schat hij op een 5 miljoen BEF, 2e jaar minder, omdat je dan al sponsors hebt etc.

spidey
8 augustus 2005, 12:38
dat rcb formulier van "omloop" zit daar dan een cursus bij?

greetz

kzal sevens eens bellen anders

daFour
8 augustus 2005, 12:46
denkd at iets van een 100€ is voor op francochamps te rijden

Foose
8 augustus 2005, 12:56
Ik doe mee aan die kartingrace in Francorchamps de 15e.
Het is zoals Ghost zegt maar als je wint betaalt Renault 2/3 van het budget dat je nodig hebt voor 1 seizoen (en dat is 25.000euro ALLES inclusief). Dan moet gij 1/3 zien te vinden aan sponsors. Wat nog altijd veel is maar ge kunt denk ik in't begin meteen al meerijden met dat 2/3e budget dat ge 'gekregen' hebt. Dan ligt het aan u om het seizoen af te maken he. Maar ik denk dat ge met den uitleg van: "Ik heb de rookie test gewonnen" mss al aan wat sponsors kan geraken ;).

En over Eran Racing: dat is zeer goed als eerste ervaring op circuit, maar ge moet u nu ook ni voorstellen dat ze u daar nen pro gaan maken he.
En om aan uw (lage) licentie te geraken moet ge toch wel aan wa cursussen meegedaan hebben om dat te kunnen ze denk ik.

Foose
8 augustus 2005, 13:03
Wat ge wel kunt doen is privé les volgen bij coureurs.
Bij Andy Jaenen (De "baas" van Eran Racing) kunt ge privé les al volgen bv.
En ik denk dat dat niet zo duur is. En Andy Jaenen heeft wel nog een redelijk mooi palmareske vind ik :).
Bij Jurgen Van Hover kunt ge ook al privé-les volgen: www.vanhover.com

Raanº³
9 augustus 2005, 13:08
Ik doe mee aan die kartingrace in Francorchamps de 15e.
Het is zoals Ghost zegt maar als je wint betaalt Renault 2/3 van het budget dat je nodig hebt voor 1 seizoen (en dat is 25.000euro ALLES inclusief). Dan moet gij 1/3 zien te vinden aan sponsors. Wat nog altijd veel is maar ge kunt denk ik in't begin meteen al meerijden met dat 2/3e budget dat ge 'gekregen' hebt. Dan ligt het aan u om het seizoen af te maken he. Maar ik denk dat ge met den uitleg van: "Ik heb de rookie test gewonnen" mss al aan wat sponsors kan geraken ;).

En over Eran Racing: dat is zeer goed als eerste ervaring op circuit, maar ge moet u nu ook ni voorstellen dat ze u daar nen pro gaan maken he.
En om aan uw (lage) licentie te geraken moet ge toch wel aan wa cursussen meegedaan hebben om dat te kunnen ze denk ik.
ik ook :woohoo:

!mPulz3
9 augustus 2005, 13:11
Ik heb 4 maten die bij belcar rijden en ja geloof mij de enige manier om in dit wereld te geraken is idd een vette portefouille! Dus dream on boys.

!mPulz3
9 augustus 2005, 13:14
GhO$T']toevallig een gastje van 16 (denk ik) met nen pappa die massa's sponsorgeld aan een team gegeven heeft ofzoiets.

Dat gastje kan prolly 10x zo goed rijden met een auto als gij vriendje! Zwijg maar voor ge domme dingen gaat zeggen...

GhO$T
9 augustus 2005, 14:41
Ik heb 4 maten die bij belcar rijden en ja geloof mij de enige manier om in dit wereld te geraken is idd een vette portefouille! Dus dream on boys.
<->

Dat gastje kan prolly 10x zo goed rijden met een auto als gij vriendje! Zwijg maar voor ge domme dingen gaat zeggen...
ge zijt uzelf precies wa aant tegenspreken hé, eerst geefde mij gelijk da ge er enkel met veel geld aan een zitje geraakt en dan zit ge plots te verkondigen dat het enkel echte talenten zijn die erin geraken :wtf:

en tzou nogal zielig zijn als hij minder goed kan racen dan mij hé, hij kan zoveel racen als hij wil zolang zenne pa het geld op tafel legt.
Moest ik alle dagen kunnen gaan karten als ik daar zin in had, gewoon race cursussen kunnen volgen wanneer ik daar zin in had, dan zou ik toch hoogst waarschijnlijk ook een stukje beter met een race auto rijden dan nu aangezien ik nu nog nooit het gaspedaal van een echte sportwagen aangeraakt heb :ironic:

spidey
10 augustus 2005, 13:32
das allemaal tof van dieje dikke portefeuille enzo (kweetwel dat ge der bna ni komt me talent alleen)

maar ik vroeg mij dus gewoon af hoe je eraan begint!! (dus dieje portefeuille laten we gewoon effe links liggen)

Quilombo
10 augustus 2005, 13:34
ghost jonge.. is da nu zo moeilijk :p

da kerelke kan goe racen én heeft nen dikke portefeuille...

ne maat van mij was toen tweede btw, op 1 honderdste van den eerste, en die 1 honderdste van een seconde zorgde er dus voor dat em ni met die clio'kes kon gaan racen :eek:

skully25
10 augustus 2005, 14:33
bestaat er niet zoiets als vrij rijden op circuit met den auto?

met de moto gaat dat alleszins, inschrijven, betalen en ge moogt een aantal sessies gaan sjeezen op een bepaald circuit

of schakel van de eerste keer over op de motosport, daar is het in zekere zin nog betaalbaar voor amateurs voor echte races mee te rijden :p
kijk naar het team waar ik altijd met meega, www.bigtwinsracing.be
vorige maandag een 1000 km endurance race bijgewoond in zolder, het is fijn pithulpje te zijn :D

verslag en picies
http://www.derbi-club.com/forum/showthread.php?s=&threadid=11792
http://users.skynet.be/skull25/events/Zolder%201000km/Zolder%201000km.html

sluysen
10 augustus 2005, 23:01
bestaat er niet zoiets als vrij rijden op circuit met den auto?

met de moto gaat dat alleszins, inschrijven, betalen en ge moogt een aantal sessies gaan sjeezen op een bepaald circuit

of schakel van de eerste keer over op de motosport, daar is het in zekere zin nog betaalbaar voor amateurs voor echte races mee te rijden :p
kijk naar het team waar ik altijd met meega, www.bigtwinsracing.be
vorige maandag een 1000 km endurance race bijgewoond in zolder, het is fijn pithulpje te zijn :D

verslag en picies
http://www.derbi-club.com/forum/showthread.php?s=&threadid=11792
http://users.skynet.be/skull25/events/Zolder%201000km/Zolder%201000km.html

idd, met moto is da veeeel simpelder, ge hebt gwn een eigen moto nodig

mijne pa gaat geregeld rijden op het circuit van folembray (http://www.circuit-de-folembray.com/)
en daar betaalde iets van 150€ voor een dagske rond te rijden...

skully25
10 augustus 2005, 23:23
idd, met moto is da veeeel simpelder, ge hebt gwn een eigen moto nodig

mijne pa gaat geregeld rijden op het circuit van folembray (http://www.circuit-de-folembray.com/)
en daar betaalde iets van 150€ voor een dagske rond te rijden...

das al redelijk veel, ik ga voor 80 euro gaan rijden op croix en ternois (http://www.circuitdecroix.com/) binnen een maand, de laatste keer dak mee was naar folembray was het maar 60 euro voor een hele dag

prijs hangt natuurlijk ook wat af van de organisatie waar ge u bij inschrijft, de 1 rekent ook wat meer aan dan de andere

sluysen
14 augustus 2005, 20:26
das al redelijk veel, ik ga voor 80 euro gaan rijden op croix en ternois (http://www.circuitdecroix.com/) binnen een maand, de laatste keer dak mee was naar folembray was het maar 60 euro voor een hele dag

prijs hangt natuurlijk ook wat af van de organisatie waar ge u bij inschrijft, de 1 rekent ook wat meer aan dan de andere

nja, kzou het eigenlijk nie precies weten hoeveel em betaald...

:offtopic: zijde gij in de 2e of 3e week van juli naar folembrai geweest met een groep?? en is der daar dien dag een hollander met een gele moto op z'n gezicht gegaan :evil:
:offtopic:

skully25
14 augustus 2005, 20:34
nja, kzou het eigenlijk nie precies weten hoeveel em betaald...

:offtopic: zijde gij in de 2e of 3e week van juli naar folembrai geweest met een groep?? en is der daar dien dag een hollander met een gele moto op z'n gezicht gegaan :evil:

nee ben dit jaar nog nie naar folembray geweest, vorig jaar 1 keer, was rond het einde van augustus

sluysen
14 augustus 2005, 22:13
nee ben dit jaar nog nie naar folembray geweest, vorig jaar 1 keer, was rond het einde van augustus
ahzo, kon zijn hé, omda der daar ook een kerel met een ktm was (kweet niet of het 450 was)
dus dacht ik zo...

zette gij ook in elken bocht uw voet? of is da echt zo nodig met zo'n type moto?
ik zie der echt veel zo rondcrossen op da circuit (met mono's)

Twinspark
14 augustus 2005, 22:19
Folembray is leuker om te rijden dan Crois en Ternois vind ik. Crois is een meer technisch circuit dan Folembray. Ik spreek wel rijden met de wagen. Ik weet niet wat jullie vinden, jullie rijden met de motor.

Asserti
14 augustus 2005, 23:45
Folembray is leuker om te rijden dan Crois en Ternois vind ik. Crois is een meer technisch circuit dan Folembray. Ik spreek wel rijden met de wagen. Ik weet niet wat jullie vinden, jullie rijden met de motor.

Hoe doe je dat dan om daar te gaan rijden? Is dat parcour dagelijks open en moet je bepaald bedrag betalen per lap ofzo?

skully25
15 augustus 2005, 00:05
ahzo, kon zijn hé, omda der daar ook een kerel met een ktm was (kweet niet of het 450 was)
dus dacht ik zo...

zette gij ook in elken bocht uw voet? of is da echt zo nodig met zo'n type moto?
ik zie der echt veel zo rondcrossen op da circuit (met mono's)

folembray zelf vinnek niet echt een geschikt parcours om met mijn type moto op te gaan rijden, weinig scherp bochtenwerk en veel uitgestrekte snelle stukken dus het is meer geschikt om eens goed op te gaan vlammen met een supersport

met de moto geef ik de voorkeur aan croix, zeker als ge supermotard rijdt, nog wa leuke bochtjes waar ge zelfs geen moeite hebt om de snelle supersports bij te houden (behalve dan opt recht stuk), tis ook wel beke moeilijk om de 2 parcours te vergelijken, folembray is eerder een "vollegas" parcours terwijl croix eerder technisch is, dus het hangt wel af van hoe ge graag uw rondjes rijdt

Hoe doe je dat dan om daar te gaan rijden? Is dat parcour dagelijks open en moet je bepaald bedrag betalen per lap ofzo?

bepaalde rijdersorganisaties organiseren dus dagen waar ge kunt "vrij rijden" op bepaalde parcours, ge betaald een vooraf bepaalde som bij die organisatie om een plaatske te reserveren, eenmaal dat gebeurd is zorgt ge er gewoon voor dat ge op de juiste dag aanwezig zijt bij het desbetreffende parcours, dan krijgt ge een categorie toegewezen (aan de hand van uw ervaring en kunnen) en moogt ge een aantal sessies gaan rijden

tot welke organisaties ge u moet wenden om er met de wagen te rijden weet ik wel niet...

distinct
15 augustus 2005, 00:31
ghost jonge.. is da nu zo moeilijk :p

da kerelke kan goe racen én heeft nen dikke portefeuille...

ne maat van mij was toen tweede btw, op 1 honderdste van den eerste, en die 1 honderdste van een seconde zorgde er dus voor dat em ni met die clio'kes kon gaan racen :eek:
1 honderste in de kartsport en racewereld is veel :) ask ik en dragjeh maar ;)

Twinspark
15 augustus 2005, 16:52

Ik heb gewoon super veel geluk dat mijn vader in de autosport zit.
Hij geeft momenteel HighSpeed Training aan mensen van Toyota, daarmee dat ik ook al op de circuits gereden heb :)

Maar we zijn op naar nieuwe locaties die dichter bij huis zijn. 2h30 in de wagen zitten op en nog es 2h30 af is niet echt iets wat je prettig kan noemen.