PDA

Volledige versie bekijken : parkeren = in versnelling?

Feignasse
7 augustus 2005, 02:40
Ik was iemand z'n pics aan't bekijken toen ik dit (http://www.chiefz.be/albums/Hanky/Crom_Radiators.jpg) zag: de wagen staat geparkeerd met de pook in versnelling.

Ik heb altijd gehoord dat je je wagen best in neutraal zet voor het geval dat iemand anders ertegen zou rijden. Dan zou namelijk je hele "boite" naar de botten zijn. Zelf doe ik het daarom nooit, tenzij ik op onze oprit sta geparkeerd, die schuin naar beneden afloopt. Omdat de kans zo goed als onbestaande is dat iemand er daar tegenrijdt zet ik hem in achteruit.

Waarheid of fabel? Wat doen jullie?

RaDa
7 augustus 2005, 02:57
nja dunno, ik zet auto altijd in 1e, is me zo aangeleerd, en dit doe ik dan ook uit gewoonte

Mr Syphon
7 augustus 2005, 03:28
ik zet hem ook altijd in eerste, zodat die nooit kan wegbollen
en wat is nu de kans dat ene op u rijd als ge geparkeerd staat ?
en dan is die toch in fout dus kan die u een nieuwe boite betalen :p

skully25
7 augustus 2005, 03:36
Ik was iemand z'n pics aan't bekijken toen ik dit (http://www.chiefz.be/albums/Hanky/Crom_Radiators.jpg) zag: de wagen staat geparkeerd met de pook in versnelling.

Ik heb altijd gehoord dat je je wagen best in neutraal zet voor het geval dat iemand anders ertegen zou rijden. Dan zou namelijk je hele "boite" naar de botten zijn. Zelf doe ik het daarom nooit, tenzij ik op onze oprit sta geparkeerd, die schuin naar beneden afloopt. Omdat de kans zo goed als onbestaande is dat iemand er daar tegenrijdt zet ik hem in achteruit.

Waarheid of fabel? Wat doen jullie?

waarom zou u versnellingsbak naar de botten gaan... zie het dan eerder als rijden zonder dat de motor aanligt, stel dat ge uw wagen enkel in eerste zet zonder handrem op en er rijd iemand tegen uw achterkant, uw wagen zal dan gewoon vooruit geduwd worden (indien de schok hard genoeg is want in eerste bougeert nen wagen nie rap)
zo kunt ge een wagen aanlopen hé (op voorwaarde dat het contact aanligt), heb dit trouwens nog mogen doen paar maanden geleden, op de parking vant school ene die zo slim was van een paar uur in de wagen te blijven zitten met radio en chauffage vollen bak zonder dat motor draaide, batterij zo plat als iets en niemand anders had startkabels bij, dan maar met 3 man de wagen aangeduwd in tweede versnelling
het principe is hetzelfde als er een wagen tegen u zou rijden in zekere zin,
ge zet de wagen in tweede, contact aan, houd koppeling in, wagen wordt aangeduwd, op de juiste snelheid lost ge uw koppeling en uw motor zal in gang schieten, zonder het contact op zal uw wagen dus "uitbollen" in versnelling

als er iemand het beter kan uitleggen, doe maar :p

ik zet altijd mijn handrem op en zet hem meestal nog in eerste versnelling eerder als backup, stel dat de handrem niet genoeg is aangespannen dan kan hij in zekere zin nog terugvallen op de motor om het boeltje wat tegen te houden

NoizeSuppressor
7 augustus 2005, 05:05
Ik trek nooit mijn handrem, tenzij het op een helling is... Auto staat altijd in tweede (gewoon gewoonte hoor, maakt niet uit welke versnelling)

Waarom?

1) Omdat ik een oude wagen heb en de handrem nog wel is stuk wil gaan dan -> ik gebruik hem alleen voor op hellingen te vertrekken etc dus zou zot zijn als ik hem moest vervangen.

2) De auto kan niet weg als hij in versnelling staat

3) In de winter geen risico op vastgevroren handrem

Dirkxke
7 augustus 2005, 08:56
de wagen in versnelling zetten bij het parkeren kan geen kwaad.

boite kapot van in versnelling te zetten? degene die u da heeft wijsgemaakt heeft zeker nog nooit een wagen aan de gang geduwd. in de garage gebruiken ze de wagen in versnelling soms om mazoutpompen af te stellen (oudere renault kangoo's bv)

perfect gezond! ik gebruik mijn versnellingen alleen als ik moet parkeren op een serieuse helling en als ik mijn auto gewassen heb. dan durven door de nacht de achterblokken nogal eens "plakken" wat ne serieus knak teweeg brengt bij het vertrekken als ik de handrem optrek.

Blue-Bora
7 augustus 2005, 09:09
Ik gebruik mijne handrem en zet hem ALTIJD uit versnelling.

Ge moet maar is verstrooid zijn en hem er vergeten uit te doen als ge start.....diegene die voor u staat geeft ge dan wel een kuske.

Ik duw uit gewoonte ook wel altijd mijn koppelingspedaal in voorda ik start,maar ene keer verstrooid zijn is genoeg he.

GADGET
7 augustus 2005, 10:58

Ge moet maar is verstrooid zijn en hem er vergeten uit te doen als ge start.....diegene die voor u staat geeft ge dan wel een kuske.

Ik duw uit gewoonte ook wel altijd mijn koppelingspedaal in voorda ik start,maar ene keer verstrooid zijn is genoeg he.

zelfde ier. Mijn tante heeft zo al ies de muur in haar garage geramd :p

Moet maar ies ene keer verstrooid zijn, of mssch zelf zat (zal bij mij wel ni het geval zijn, maar het kan altijd) en ge hebbet zitten e.

Als ze zware vorst afroepen zal ik hem wel in vitesse zetten ipv handrem.

Divine_One
7 augustus 2005, 11:04
Zet het altijd uit vitesse, waarom? Gewoon zo aangeleerd.

Burny
7 augustus 2005, 11:17
Uit gewoonte altijd in 1ste versnelling, of in achteruit. Ligt aan de helling. Handrem gebruik ik zelden, en zeker niet in winter wegens de vorst.

oxbow
7 augustus 2005, 11:23
ik zet mijne auto in altijd in P :D
ne automaat is zalig om te rijden maar echt sportief is het ni echt.

eniac
7 augustus 2005, 12:10

Zoals je zelf zegt: ALTIJD koppeling induwen voor je start. Sommige wagens starten zelfs niet als je de koppeling niet ingeduwd houdt (en dat is geen slechte zaak imho).

Ik zet de mijne altijd in vitesse, zoals burny: 1e of achteruit, afhankelijk van de helling (achteruit als em met neus naar beneden geparkeerd staat).

MilM
7 augustus 2005, 12:25

idem hier
en bij het starten zowel koppeling + rem induwen

slash
7 augustus 2005, 12:27
zet em altijd in 1ste. Zo kan handrem al nie vastvriezen. (auto staat altijd buiten)
Als ik int stad parkeer ofzo zet ik em in 1ste en handrem

lttuvix
7 augustus 2005, 12:41
zet em nooit in versnelling... reden al gegeven ben soms verstrooid en vergeet dan koppeling in te drukken...
en handrem vastvriezen... bwah... mooie reden voor te laat komen? :p

[B]Rocketeer
7 augustus 2005, 12:50
Zet hem altijd in versnelling.
Is een gewoonte geworden.

En koppeling drukkek ook altijd in voordak start, das ook een gewoonte.
Handrem gebruikek meestal ook, behalve in de winter. Reden is hier al gegeven :)

GhO$T
7 augustus 2005, 12:50
In de rijschool leggen ze de nadruk erop dat je altijd in neutraal moet zetten als je parkeert (waar ik geweest ben toch) waarschijnlijk ook uit schrik voor het vooruit rijden bij het starten in vitesse...

maar zelf zet ik hem ook altijd in eerste, twas al min of meer een gewoonte en dan werkte de handrem een eind maar half en half waardoor je wel moest in vitesse zetten, en sindsdien is het echt een gewoonte, voor het starten uit vitesse zetten, en op die manier ben je al direct zeker dat je de koppeling al ingeduwd hebt :)

net zoals de handrem kan je zo'n gewoonten natuurlijk al es vergeten, ik heb 1x vergeten de koppeling in te duwen (en dus ook uit versnelling te zetten), mega sjans dat onze auto ook niet start zonder de koppeling in te duwen, anders plakte ik ook tegen de muur die nog geen halve meter voor mij stond :p

als uwe auto dus ook dat systeem heeft is het perfect veilig om hem altijd in vitesse te laten staan bij parkeren.

het omgekeerde vind ik gevaarlijker, heb het eigenlijk al een keer of 2 voorgehad dat ik bij het parkeren alle pedalen loslaat terwijl ik nog efkes vergeten had van de motor af te zetten, dan springt hij ook wel deftig vooruit, al iedere keer sjans gehad dat ik nog wat ruimte had :D

Bramboogie
7 augustus 2005, 12:51
Ik trek nooit mijn handrem, tenzij het op een helling is... Auto staat altijd in tweede (gewoon gewoonte hoor, maakt niet uit welke versnelling)

Waarom?

1) Omdat ik een oude wagen heb en de handrem nog wel is stuk wil gaan dan -> ik gebruik hem alleen voor op hellingen te vertrekken etc dus zou zot zijn als ik hem moest vervangen.

2) De auto kan niet weg als hij in versnelling staat

3) In de winter geen risico op vastgevroren handrem

idem :D
de handrem is nie zo super, en em is al es eerder doorgetrokken azo, en het is een gewente om em in vitesse te laten/zetten

Mr Syphon
7 augustus 2005, 13:06
auto stat altijd in 1 + handrem
en als ik start, duw ik de koppeling en de rem in, dus vooruit smakken zal hem ni doen ? :)

lttuvix
7 augustus 2005, 13:08
waarom druk je op je rem als uw handrem opstaat :p

Fatalix
7 augustus 2005, 13:09
Ja, kunnen ze hem niet wegslepen.
(vroeger niet anyway, nu tillen ze hem compleet op, dus geen nut meer).

DBK
7 augustus 2005, 13:46

Ik duw uit gewoonte ook wel altijd mijn koppelingspedaal in voorda ik start,maar ene keer verstrooid zijn is genoeg he.Kzet em ook altij uit versnelling, ken mijzelf :) ben soms nogal eens verstrooid.

Maar da van als ge in een vitesse sta geparkeerd en ze rijden tegen uwen auto ( dan hebk het ni over een klein tikske maar echt serieus hard dertegen ) is niks van waar da uw boite dan naar de klote is?
Had da eens ergens gelezen da je op een vlakke ondergrond in neutraal moet zetten met handrem en alleen op hellingen in versnelling en handrem. :unsure:

exo
7 augustus 2005, 14:09
idem hier
en bij het starten zowel koppeling + rem induwen

Dan neem ik aan dat je op een helling vertrekt? Want anders zie ik het nut niet van de rem in te drukken...

Zelf druk ik wel altijd de koppeling in als ik start en ik zet hem altijd in versnelling als ik parkeer.

eniac
7 augustus 2005, 14:16
GhO$T']voor het starten uit vitesse zetten, en op die manier ben je al direct zeker dat je de koppeling al ingeduwd hebt :)

Want je kan niet schakelen als je motor uitligt zonder op je koppelingspedaal te duwen? :wtf:

satanreleased
7 augustus 2005, 14:18
waarom zetten jullie niet gewoon uw handrem op ????
IS em nu in 1ste versnelling als u geparkeerd ben , dat maak toch nieks uit ?
Ik heb liever een kapote rem kabel en caroserie dan een kapote versnellings doos .
De herstellingen van deze zijn goedkoper dan een doos te vervangen .

Burny
7 augustus 2005, 14:27
Ik heb liever een kapote rem kabel en caroserie dan een kapote versnellings doos .

Omdat de handrem kan vastvriezen in de winter. Heeft niets met slijtage te maken.
Waarvan zou je carroserie trouwens kapot gaan?

MilM
7 augustus 2005, 14:33
Dan neem ik aan dat je op een helling vertrekt? Want anders zie ik het nut niet van de rem in te drukken...

Zelf druk ik wel altijd de koppeling in als ik start en ik zet hem altijd in versnelling als ik parkeer.

nee, ook op het vlakke duw ik mijn rem in
is een gewoonte ;)

Feignasse
7 augustus 2005, 14:59
Mja ik ken er niets van hoor, daarom dat ik vroeg hoe het zat met die "boite".
Bij mij blijft hij dus in neutraal staan, tenzij het om een hele steile helling gaat (zoals onze oprit).

Bij het starten duw ik enkel de koppeling in. Als je de rem indrukt verbruiken die lichten kostbare startstroom :p

whacker
7 augustus 2005, 16:17
nee, ook op het vlakke duw ik mijn rem in
is een gewoonte ;)
ik doe da ook uit gewoonte als ik ga starten: voelen of ik nie in vitesse sta, koppeling en rem induwen en dan pas aan sleutel draaien.
Zet em altijd uit vitesse (is nieuwe wagen dus da zal wel nie vastvriezen ofzo).

lttuvix
7 augustus 2005, 17:25
hueh
wa gaat uw versnellingsbak kapot gaan als ge em in 1ste laat staan :wtf:

wa gaat uw remkabel kapot zijn als uw handrem vastgevroren is :wtf:

weirdo

Fatalix
7 augustus 2005, 17:25
hueh
wa gaat uw versnellingsbak kapot gaan als ge em in 1ste laat staan :wtf:

wa gaat uw remkabel kapot zijn als uw handrem vastgevroren is :wtf:

weirdo
wa praat gij wa raar wa?

lttuvix
7 augustus 2005, 17:29
hij zegt

remkabel kan nie kapot gaan als uw handrem vastvriest
uw versnellingsbak kan niet kapot gaan als ge em in 1ste laat zitten
carro schade ??

Blue-Bora
7 augustus 2005, 17:41
handrem vastvriezen?

kheb er is 1 keer last van gehad, en als ge dan is goed gas geeft dan springt die vanzelf wel los.

DogFacedGod
7 augustus 2005, 17:47
handrem vastvriezen?

kheb er is 1 keer last van gehad, en als ge dan is goed gas geeft dan springt die vanzelf wel los.

Dat klinkt toch niet gezond naar mijn gedacht.

Ik zet de handrem altijd op en steek hem altijd in 1ste of achteruit. mijn startprocedure is altijd: In neutraal zetten, auto starten, handrem los.
(dus geen koppeling induwen.)

lttuvix
7 augustus 2005, 17:54
hmm kweet nie als ge gewoon gas geeft word da gewoon ontdooid zie nie in wa er kwaad in kan

Blue-Bora
7 augustus 2005, 17:57
Dat klinkt toch niet gezond naar mijn gedacht.

Ik zet de handrem altijd op en steek hem altijd in 1ste of achteruit. mijn startprocedure is altijd: In neutraal zetten, auto starten, handrem los.
(dus geen koppeling induwen.)

En wa vriest er dan juist vast denk je
Dat zijn toch de remklauwen die een beetje vast zitten he.

Ofwel "schrikken" ze los door de kracht da erop komt.Ofwel rijd ge 100 meter en worden die wa warm da het ijs smelt.

Een remklauw krijgde ni snel kapot zenne,das gemaakt om kracht op te komen.

Als ge uwe auto in vitesse laat staan en ze takelen hem weg met de vorwielen nog op de grond is uwe motor naar de knoppe,of is het toch zeeer slecht in elk geval

lttuvix
7 augustus 2005, 18:08
tegenwoordig slepen ze da op een camion en nemen ze em mee

Blue-Bora
7 augustus 2005, 18:10
tegenwoordig slepen ze da op een camion en nemen ze em mee

soms ook niet ;)

Morpheus
7 augustus 2005, 18:34
Altijd handrem en versnelling... :)

Als hij dan niet ver genoeg is opgetrokken rolt den auto tenminste niet weg...

c3c
7 augustus 2005, 20:44
altijd mijne handrem en in versnelling, meestal is da in 2e of achteruit...

grtz c3c

NoizeSuppressor
7 augustus 2005, 22:05
Als ge uwe auto in vitesse laat staan en ze takelen hem weg met de vorwielen nog op de grond is uwe motor naar de knoppe,of is het toch zeeer slecht in elk geval

Ja, dan moet je al gaan parkeren waar het niet mag etc... En ik denk dat een auto wegslepen nooit gezond is. Heb ze er is ne splinternieuwe Mercedes zien optrekken. Schandalig maarja...

Morpheus
7 augustus 2005, 22:11
Ja, dan moet je al gaan parkeren waar het niet mag etc... En ik denk dat een auto wegslepen nooit gezond is. Heb ze er is ne splinternieuwe Mercedes zien optrekken. Schandalig maarja...

Dat zouden ze maar één keer moeten proberen...
Voertuig beschadigen is betalen :naughty:

NoizeSuppressor
7 augustus 2005, 22:20
Dat zouden ze maar één keer moeten proberen...
Voertuig beschadigen is betalen :naughty:

Een deuk kunt ge idd 'bewijzen' maar motorische beschadiging. Ik weet het allemaal niet maar zou het niet graag voorhebben...

GhO$T
8 augustus 2005, 11:29
Want je kan niet schakelen als je motor uitligt zonder op je koppelingspedaal te duwen? :wtf:
nen :wtf: terug van mij :p
wat maakt het nu uit als het mogelijk is om te schakelen zonder kopppeling als je stilstaat.
Het is gewoon een beweging die je 10.000en keren maakt terwijl je aan het rijden bent, dus waarom zou je het dan plots niet meer doen als je gaat vertrekken maar de motor nog niet gestart hebt.

je kan moeilijk verwachten dat ze eerst es komen kijken, ja sorry die staat wel gigantisch verkeerd geparkeerd maar tis ne nieuwe mercedes, we kunnen die toch niet takelen zeker :p

als je een nieuwe merc hebt moet je in de eerste plaats al maar zo dom niet zijn van verkeerd te parkeren :D

Kabouter Hya
8 augustus 2005, 11:43
doe da ook altijd in vitesse...
meestal blijft die zelf staan in de vitesse waar ik in toekom...

reden oude wagen (handrem is ma zozo)
+ idd vo in de winter geen probs te hebben

eniac
8 augustus 2005, 12:11
GhO$T']nen :wtf: terug van mij :p
wat maakt het nu uit als het mogelijk is om te schakelen zonder kopppeling als je stilstaat.
Het is gewoon een beweging die je 10.000en keren maakt terwijl je aan het rijden bent, dus waarom zou je het dan plots niet meer doen als je gaat vertrekken maar de motor nog niet gestart hebt.

Uit je post leek het alsof je de koppeling moet induwen om de wagen uit vitesse te zetten. Omdat je zei dat je zeker bent dat je de koppeling hebt ingeduwd als je hem uit vitesse hebt gezet.
Vandaar mijn wtfje :p

Kabouter Hya
8 augustus 2005, 12:14
Originally Posted by Blue-Bora

brokke make is brokke betalen...
ik zet trouwens ook altijd mijn voorwielen naar de borduur toe.

btw as ze zien da ge in vitesse sta zette ze daar zo van die rollekes onder

NoizeSuppressor
8 augustus 2005, 12:21
je kan moeilijk verwachten dat ze eerst es komen kijken, ja sorry die staat wel gigantisch verkeerd geparkeerd maar tis ne nieuwe mercedes, we kunnen die toch niet takelen zeker :p

als je een nieuwe merc hebt moet je in de eerste plaats al maar zo dom niet zijn van verkeerd te parkeren :D

klopt hoor, ik zet hem nooit verkeerd. Over tijd is iets anders maar daar takelen ze niet voor, kost gewoon 20 euro :(

Landie
8 augustus 2005, 16:08
Want je kan niet schakelen als je motor uitligt zonder op je koppelingspedaal te duwen

Je kan steeds uit vitesse geraken zonder het koppelingspedaal te gebruiken.
als je wat mikt kan je hem ook in vitesse krijgen zonder te ontkoppelen.
Ik ben zo al van Brussel naar Sint-Niklaas gereden... das nie gezond voor de boite maar het lukt wel!

eniac
8 augustus 2005, 16:21
Je kan steeds uit vitesse geraken zonder het koppelingspedaal te gebruiken.

En jij denkt dat ik dat niet weet? Ironie ofzo? ;)

Discussie wat beter volgen ;)

128MB
11 augustus 2005, 16:58
men pa laat de auto altijd in eerste staan, ook om te starten.als ik eens rij en parkeer zet 'k em altijd neutraal en handrem op

Maugan Ra
12 augustus 2005, 09:06
Ik zet em ook altijd IN eerste en de handrem op. Omdat mijn rij-instructeur mij twee keer verteld heeft over dien Duitser die z'n voituur op een lichte helling gezet had van een camping aan een meer... Kapotte handfrein op en in neutraal... long story short... *Blub* *Blub* *Blub*

En ook toendak m'n rijexaam had gedaan, dan moette altij uwen auto parkeren... handfrein op en voor teen of tandere reden zettek hem in Neutraal (anders altijd 1ste), dien examinator wier bijna kwaad op mij. :s