PDA

Volledige versie bekijken : nieuw Irakese strategie

GTM
6 augustus 2005, 01:38
link (http://www.defenselink.mil/news/Aug2005/20050805_2351.html)

Ik ben het volledig eens met de stellingen die de Irakese PM hier maakt.

Dit artikel bewijst ook dat Irak de strijd tegen het terrorisme niet aan het verliezen is. De burgerbevolking begint de aanslagen ook beu te worden, en schrijft zich massaal in voor leger en politie.

Timmie
6 augustus 2005, 02:43
Vergeet niet dat dit op een Amerikaanse website staat ...

Tweak37
6 augustus 2005, 02:55

goed punt :)

Afijn, de situatie in irak is ernstig, maar niet hopeloos. :) Of de regering echt een beetje geod werk levert daar, valt moeilijk te zeggen, wegens het gebrek aan goeie bronnen.
Maar goed, ik vind toch dat er enige progressie is tov de uitzichtloze situatie van pakweg een jaar geleden.

Wover
6 augustus 2005, 02:57
inderdaad, hier hoor je elke dag dat er weer een aanslag is gepleegd, maar in Amerika vermelden ze dat pas als er meer dan 5 Amerikanen gedood zijn ofzo.

Dus ge moet het lezen zonder dagelijkse aanslagen in uw hoofd te hebben.

Het geweld wordt juist erger, dat zie je toch duidelijk, en het zijn altijd die mensen die zich willen inschrijven voor politie of leger die het slachtoffer worden, dus de Irakezen zelf zullen waarschijnlijk ook niet zo dol zijn op een job waar het risico op een aanslag zo groot is...

GTM
6 augustus 2005, 11:50
inderdaad, hier hoor je elke dag dat er weer een aanslag is gepleegd, maar in Amerika vermelden ze dat pas als er meer dan 5 Amerikanen gedood zijn ofzo.

Dus ge moet het lezen zonder dagelijkse aanslagen in uw hoofd te hebben.

Het geweld wordt juist erger, dat zie je toch duidelijk, en het zijn altijd die mensen die zich willen inschrijven voor politie of leger die het slachtoffer worden, dus de Irakezen zelf zullen waarschijnlijk ook niet zo dol zijn op een job waar het risico op een aanslag zo groot is...

Ten eerste, in de USA worden alle aanslagen vermeld. Hier juist niet. Al vanaf het begin van de oorlog gebeuren er bijna elke dag dodelijke aanslagen in Irak, maar hier hoor je er niets van.

Dat dit op een Amerikaanse site staat heeft geen belang, want het is een letterlijk citaat van de speech van de Irakese eerste minister.

Dat jullie denken dat het geweld alleen tegen vrijwilligers voor leger of politie gericht is, bewijst mijn stelling dat je hier nog van geen vierde van de aanslagen hoort. Verschillende aanslagen zijn ook rechtstreeks gericht tegen de burgerbevolking op marktpleinen en dergelijke.

Tweak37
6 augustus 2005, 13:42
Ten eerste, in de USA worden alle aanslagen vermeld. Hier juist niet. Al vanaf het begin van de oorlog gebeuren er bijna elke dag dodelijke aanslagen in Irak, maar hier hoor je er niets van.

Dat dit op een Amerikaanse site staat heeft geen belang, want het is een letterlijk citaat van de speech van de Irakese eerste minister.

Dat jullie denken dat het geweld alleen tegen vrijwilligers voor leger of politie gericht is, bewijst mijn stelling dat je hier nog van geen vierde van de aanslagen hoort. Verschillende aanslagen zijn ook rechtstreeks gericht tegen de burgerbevolking op marktpleinen en dergelijke.

en ten tweede? :p

wel, zowel de amerikaanse als de europese tv zenders vinden al die aanslagen niet meer nieuwswaardig genoeg. Op de nieuwssites verschijnen ze wel nog, maar voor het echte massamedium zijn ze te doordeweeks geworden.

Enfin, ik vind dat de iraakse eerste minister ons niet zo veel verteld, behalve wat vage plannen over veiligheid en dat het goed gaat met de nieuwe rekruten... :)

Timmie
6 augustus 2005, 15:19
Zoals Tweak zegt, die Iraakse minister kan ons vanalles vertellen.
Veel concrete plannen of vooruitgang heb ik uit die speech niet kunnen halen.

Avilowca
6 augustus 2005, 15:30
"De burgerbevolking begint de aanslagen ook beu te worden, en schrijft zich massaal in voor leger en politie."

toch even vermelden dat die mensen zich niet inschrijven om hun land te dienen. De premie die ze bij het leger of de politie krijgen is praktisch 5 keren hoger dan wat ze op een maand bij elkaar kunnen halen in de landbouw of de handel.

compleet vertekend beeld dus.

De instelling van de bevolking is daar trouwens ook niet zoals wij hopen dat ze is. Een mooi voorbeeld niet zo lang geleden:

toen een hele hoop kinderen en 3 amerikanen omkwamen bij een bomaanslag gaven de omwonenden commentaar als: "de Amerikanen gebruiken de kinderen als schild, ze verstoppen er zich achter door snoep uit te delen". M.a.w het was de amerikanen hun schuld dat al die doden vielen, dat de terroristen al die kinderen niet ontzien daar werd met geen woord over gerept.

GTM
6 augustus 2005, 15:30
Zoals Tweak zegt, die Iraakse minister kan ons vanalles vertellen.
Veel concrete plannen of vooruitgang heb ik uit die speech niet kunnen halen.

Even kijken:

First, the country needs to improve intelligence coordination.

Jafari said Iraqi security forces will follow up the successes of Operation Lightning to secure Baghdad and other areas. Operation Lightning deployed 40,000 members of the Iraqi security forces in Baghdad and its surroundings to interdict terrorists and stop the flow of personnel, money and materials to them.

Corruption and smuggling is a serious problem in the country. Jafari's government has assigned the minister of planning and finance to follow up all corruption and smuggling activities.

Finally, Jafari said, the government will work to protect the infrastructure and improve the judiciary.

Avilowca
6 augustus 2005, 15:37
mja GTM dat is niet concreet héh.

Dat is gelijk dat ze hier bij de verkiezingen zeggen

We gaan 200.000 nieuwe jobs hebben
De taxen gaan omlaag
Strengere migratiecontroles

allemaal leuk, maar dat kan iedereen zeggen, als hij nu is zou uitleggen hoe hij dat allemaal concreet gaat aanpakken klinkt zoiets geloofwaardiger.

Timmie
6 augustus 2005, 17:16
² Avilowca ...

Gentille
6 augustus 2005, 17:20

²
in Amerika zijn ze meester in het volkmisleiden, had graag meerdere bronnen gehad

DarkBone
6 augustus 2005, 17:28

Excuseer? :x
Dagelijks kun je hier lezen hoeveel soldaten of anderen er weer zijn omgekomen in Irak... teletekst lees je ook nooit zeker?
Ze hebben alle reden om zo'n dingen niet het nieuws te laten halen. Waarom denk je dat de foto & video beelden van Amerikaanse lijkkisten hier eerst te zien waren? Inderdaad... 'de moraal' zou er door aangetast worden. Dezelfde reden waarom ge geen kritiek mag geven, want dat ondermijnt de moraal van de troepen, die kunnen namelijk alle steun gebruiken.. oh boy. Da's een drogreden om alle kritiek te smoren, mensen als niet-pattriotisch afschilderen etc... waardoor ze in diskrediet komen.
Geweldig land, zeker en vast, maar een verdorven geest vaak.

Kan je eigenlijk nog een meer bevooroordeelde bron uitkiezen dan defensie zelf? (waarmee ik niet wil claimen dat de media hier dat niet is!)

Conradus
6 augustus 2005, 21:08
agree met Timmie en Avillowca

Cazzz
6 augustus 2005, 21:15
Euhm, ik hoor elke dag toch van bomaanslagen in Irak op de radio hoor..

Mja, als die verzetsstrijders in Irak nu eens in het leger gingen, zou er geen 'verzet' meer zijn, zou Irak een groot genoeg leger hebben en moet Amerika daar niet meer zijn en vertrekken ze.. Dan is iedereen blij ma ja :p

pit24
6 augustus 2005, 21:56

Indd, die worden herhaald (we gaan ze helpen, die arme irakezen, zie hoe goed we zijn. We gaan ze bevrijden de arme schapen)

en die waar soldaten in doodgaan worden kort ertussen gedaan (offers moeten gebracht worden)

Nu dit wordt al heel de geschiedenis gedaan dus :sleep:

Tae
6 augustus 2005, 22:26
Idd die Amerikanen weten goed alles binnen Irak te houden, zo moven ze niet dat er elke dag 10 tallen Amerikaanse soldaten sneuvelen en dat de Iraakse media niet alles mag filmen, lijt wel een taliban regime die ze hanteren die Amerikanen !

=CID=Drone
6 augustus 2005, 22:40
in de USA ziet ge zo goed als nooit beelden van aanslagen op het nieuws, laat staan van gesneuvelde soldaten.

dat men geen gesneuvelde soldaten laat zien; daar kan ik nog ergens inkomen, maar het nieuws daar maakt de mensen simpel wijs: we winnen de oorlog in irak ...

was de oorlog trouwens nie gedaan toen bush op zijn vliegdekschip zei dat 'major combat operations are over in iraq' ?

oorlog duurt gewoon voort

Cazzz
6 augustus 2005, 22:43
was de oorlog trouwens nie gedaan toen bush op zijn vliegdekschip zei dat 'major combat operations are over in iraq' ?

Daar bedoelde hij mee dat heel Irak was ingenomen en het Iraakse leger was verslagen(Formele oorlog). Over het verzet wist iedereen wel dat die ging komen. Een guerilla-oorlog zul je wel ietsje moeizamer winnen.

=CID=Drone
6 augustus 2005, 22:52
als ik da zo zien in irak betwijfel ik sterk of de 'formele' oorlog wel over is :)

pit24
7 augustus 2005, 00:12
als ik da zo zien in irak betwijfel ik sterk of de 'formele' oorlog wel over is :)

In 80% van het land is het rustig hoor :)
de boer, boert voor zoals ze zeggen.

Het is vooral op belangrijkere economische centra en soenitische verzetshaarden waar de terroristen zitten.

Ik vind het echt moeilijk trouwens om te zeggen wie er nu uiteindleijk gaat "winnen"

ZoDiaK
7 augustus 2005, 00:43
Der gaat juist niemand winnen...de Amerikanen gaan ofwel der for ever and a day blijven, en het verzet gaat doorgaan, of ze druipen af, waarna het land in nen burgeroorlog verzinkt...much like Somalië eigelijk.

Either way, ze krijgen het deksel op hun neus. Maar ik ben een pessimist :)

Cazzz
7 augustus 2005, 04:58

er zijn toch geen linies meer, de 'vijand' beschikt niet over tanks, vliegtuigen, artillerie, etc.. Ze zijn geen georganiseerd leger. De 'formele' oorlog is voorbij hoor ;)

BambooZelD
8 augustus 2005, 14:14

yea eerste minister die is aangesteld door USA.

hoe naief kunde zijn :niceone:

GTM
8 augustus 2005, 22:41
yea eerste minister die is aangesteld door USA.

hoe naief kunde zijn :niceone:

Wat een idiote opmerking. De eerste minister is helemaal niet aangesteld door de USA. Ayad Allawi werd gesteund door de USA, maar is niet verkozen. De verkozen leider is een religieus leider, zoals in Iran, en dit is helemaal niet naar de zin van de USA. Maar ja, de verkiezingen waren democratisch, en de USA houdt zich daaraan.

Vooraleer je je anti-USA gezever komt verspreiden, kun je misschien beter eerst wat research doen. :ironic: