PDA

Volledige versie bekijken : Noord vs Zuid Europa

Sphinkx
5 augustus 2005, 11:36
Hey

Iedereen kent de (oude) clichés van Zuid- & Noord Europese wagens. De auto's uit het Noorden zijn oa degelijk, veilig, ... maar saai. De Zuiderse hebben oa prachtig design, pittige motor maar zijn roestgevoelig en dergelijke...

Een VW, Mercedes, Volvo, BMW, ... die 20 jaar oud is en meer dan 300k kilometer op de teller staan heeft is niet zo uitzonderlijk. Een peugeot, Citroën, Fiat, Alfa, ... met zo'n ouderdom en aantal kilometers is al heel uitzonderlijk...

Dat zijn de oude clichés die volgens mij toch wel vrij correct zijn. Of dat denk ik toch...

Maar wat ik mij nu afvraag of dit nu nog steeds het geval is? Als ik mij nu bv een nieuwe Golf koop zou ik daar 20 jaar later nog mee kunnen rijden?

De clichés bestaan nog steeds, maar zijn die wel nog terecht?

Je zou er ook de Aziatische en Amerikaanse merken bij kunnen betrekken... Aziatische auto's zijn ook degelijk, saai en goedkoop. Amerikaanse zijn drinkers en hebben een zware motor...

Wat denken jullie daarvan?

lttuvix
5 augustus 2005, 11:42
maja gij
vergeet niet ge betaald voor het merk niet voor de kwaliteit... hoeveel autogroepen zijn er al samen gegaan ...
mercedes bmw zijn zo duur door de naam en de extra stuff da erin zit voor luxe...

(heb zelfs gehoord da peugeot enkele benzine motoren van toyota hebben ontwikkeld van men ploegbaas)

[B]Rocketeer
5 augustus 2005, 11:51
maja gij
vergeet niet ge betaald voor het merk niet voor de kwaliteit... hoeveel autogroepen zijn er al samen gegaan ...
mercedes bmw zijn zo duur door de naam en de extra stuff da erin zit voor luxe...

(heb zelfs gehoord da peugeot enkele benzine motoren van toyota hebben ontwikkeld van men ploegbaas)

Omgekeerd zeker. Toyota maakt zijn eigen motoren ;)
En naar mijn weten is er nooit een niet-toyota motor in een toyota gekomen.

Omgekeerd gebeurt wel ;)
------------------------------------------------------------------------

In frankrijk ziede wel veel oude franse wagens met km's hoor.
Hangt er vanaf hoe er mee is gereden + onderhouden.

Een oude mercedes is natuurlijk iets robuuster dan een oude citroën ofzo.
Maja, dan spreken we nog van de gloriejaren van de duitsers.
Nu zalt genen waar meer zijn :p

Oude franse wagen roestten dan weer gemakkelijk, ma kwa motor hadden ze volgens mij ni veel problemen. En de ophanging is altijd al comfortabel geweest bij een citroën.

Vooral die oude wagen met hydraulische vering zijn super. Psssst omhoog als ge vertrekt. Zaaalig :)

DogFacedGod
5 augustus 2005, 11:56
ahum, japanse merken saai?
NSX, de nieuwe Civic, Skyline's , CRX, Celica, Supra, RX7, RX8,..., mijne 323F ;)
Ik kan me niet voorstellen dat de Yaris er saai uitzag.De Micra, lelijk mss maar toch niet saai?
Ok ge hebt ook nog veel wagens gedesignd door de Japanners die er saai uitzagen, bv de Sunny.

Sphinkx
5 augustus 2005, 11:57
Volgens mij zien wij nu in de autoindustrie wat we nu al zolang zien in de electronica industrie.

Alles is mooi afgewerkt en ziet er prachtig uit maar het is niet meer de bedoeling om mee te gaan voor de rest van uw leven...

Alles dat goed onderhouden wordt gaat lang mee natuurlijk. En omdat belgie zowat tussen noord & zuid ligt vind je hier van beide soorten terug. En dan valt het op dat er niet veel oude zuiderse wagens meer rond rijden.

In een land als Spanja, Italie en frankrijk zie je die dan wel nog rond rijden omdat die een veel droger klimaat hebben en dus ook minder risico op roest...

Typhon`
5 augustus 2005, 11:59
Ge moogt wel zekers zijn dah nen fiat sneller stilvalt hoor :)
Renault en citroen is denk ik ook niet meer echt dat, citroen is natuurlijk wel heel goedkoop, een monovolume (c8) voor minder dan 20.000....

FeNiX4LiFe
5 augustus 2005, 12:03
Een VW, Mercedes, Volvo, BMW, ... die 20 jaar oud is en meer dan 300k kilometer op de teller staan heeft is niet zo uitzonderlijk. Een peugeot, Citroën, Fiat, Alfa, ... met zo'n ouderdom en aantal kilometers is al heel uitzonderlijk...

kuch renault R4 , 2 pk tje ,...
zijn toch wel wagens die 300 K halen
laten we trouwens fiat 500 niet vergeten

btw bijna geen enkel van de nieuwe wagens zullen de300 kaap halen door de elektronische brol erin

DogFacedGod
5 augustus 2005, 12:10
Mijn maat heeft ne 205 diesel die bijna aan de 300000 zit. Nuja zijn pa is ook garagist bij Peugeot. Dat zal wel ook een rol gespeeld hebben. Die 205's waren nog degelijk.

Bramboogie
5 augustus 2005, 12:29
de fransen zijn altijd al geod geweest met diesels (vooral peugeot/citroen)

de mijnen (peugeot 405 1.9D) heeft 306.000km en aan de motor scheelt er nog niks... de franse wagens zijn al lang geen roestbakken meer zenne... en citroen is in grotendeels gelijk aan peugeot (met uitzondering van de actieve ophanging etc)
seat (Spanje) is nu ook eerder duits, Saab (GM) is meer opel dan SAAB, Volvo is van de Ford-PSA groep (ford, peugeot, citroen, volvo, ... )
enkel de FIAT-groep (fiat, lancia, alfa romeo, ...) zijn nog echt italiaans, maar ik durf me zo eerlijk gezegd toch genen kopen (mss nen diesel zonder te veelm opties). Nen alfa vind ik bloedmooi, maar de cijfers ivm pech doen me toch naar een andere wagen grijpen (idem met renault)

chosen1
5 augustus 2005, 12:36
het is gewoon zo da citroen's en peugeot's en fiat en alle auto's die in frankrijk (zuiden) en italië rijden da die ongelooflijk vlug oud beginnen te lijken! kheb er deze vakantie op gelet da der echt benna geen mooie auto's daar rondrijden! allemaal oude brokstukken die samen worden gehouden met tape enz! en als ge dan als een ne BMW M5 ziet rond rijden dan ist van ne toerist!

P2K-
5 augustus 2005, 13:13
Rocketeer']Omgekeerd zeker. Toyota maakt zijn eigen motoren ;)
En naar mijn weten is er nooit een niet-toyota motor in een toyota gekomen.

Omgekeerd gebeurt wel ;)

spijtig genoeg moet ek u daar op terugnemen.

Der is 1 model van de corolla geweest (2000 denk ik, kweet het ni zeker meer, als ge wilt zoek ik het terug op, kdacht da het nen 1.9 was, ni zeker.) waar een dieselmotor van peugeot heeft ingezeten.
Wa wel een feit is, is da het de slechtste motor is da ooit in nen toyota heeft gezeten.

Het is wel de enige motor die ooit in een toyota heeft gezeten, en hopelijk blijft dat ook zo.

[B]Rocketeer
5 augustus 2005, 13:22
spijtig genoeg moet ek u daar op terugnemen.

Der is 1 model van de corolla geweest (2000 denk ik, kweet het ni zeker meer, als ge wilt zoek ik het terug op, kdacht da het nen 1.9 was, ni zeker.) waar een dieselmotor van peugeot heeft ingezeten.
Wa wel een feit is, is da het de slechtste motor is da ooit in nen toyota heeft gezeten.

Het is wel de enige motor die ooit in een toyota heeft gezeten, en hopelijk blijft dat ook zo.

Waarschijnlijk. Want nu ontwikkelen ze ook dieselmotoren ;)
Raar dak daar dan niks van gehoord heb :)

Zou ik eens moeten opzoeken ;)
Want vroeger had totoyta ook al diesels.

*edit*

De nieuwe aygo zal wel een PSA diesel hebben, louter omdat deze in samenwerking met PSA is gebouwd

*edit*

P2K-
5 augustus 2005, 13:48
ja toyota had vroeger ook diesels ( zoals die van de carina II en E (die hebben wij staan 2.0D atmosferish)). Waarom ze die peugeot diesel daarin gevlamt hebben blijft mij ook een vraag.

Tja ik hoop dat toyota nooit verder samengaat met een andere constructeur. En als ze het dan toch doen, dan hoop ikdat ze het doen met honda. Zo blijven ze toch volledig japans :)

edit: die nieuwe clean power diesels zijn wel lekker :D

Xeromem
6 augustus 2005, 00:48
Rocketeer']
*edit*

De nieuwe aygo zal wel een PSA diesel hebben, louter omdat deze in samenwerking met PSA is gebouwd

*edit*
al goed dat de benzine motor voor Aygo van Toyota is ;)
C1, 107 en Aygo zijn alledrie in feite dezelfde auto's met dezelfde motoren

skully25
6 augustus 2005, 01:52
Als ik mij nu bv een nieuwe Golf koop zou ik daar 20 jaar later nog mee kunnen rijden?
?

kzalt es laten weten alsek er binnen 20 jaar nog mee rondrij :p

trek mij persoonlijk geen bal aan van dat merkengedoe, ik koop een wagen die ikzelf degelijk en mooi vind, of da nu nen japanner, nen franse of nen duitser is maakt niet echt uit voor mij en ik baseer mij eigenlijk niet graag op de achtergrond van een bepaald type wagen omdat er altijd uitzonderingen zijn over bepaalde eigenschappen, zoals bijvoorbeeld duitse degelijkheid, vroeger hadden bepaalde constructeurs nog serieuze voorspongen op andere maar da dag van vandaag vind ik dat zo goed als alle constructeurs allemaal op zowat dezelfde lijn zitten, de ene heeft miss nog wat kleine technische voordelen tegenover de andere maar ge kunt ook niet echt meer van een "kloof" spreken, ben er vrijwel zeker van dat er mij hier zullen tegenspreken, maar technologie gaat opt gebied van wagens zo vooruit dat het ene merk op een bepaald moment weet bij te benen of een kleine voorsprong nemen en tijdje later doen andere merken dan ook hetzelfde, vicieuze cirkel :p

ik vond een golf V een schoon autoke qua looks, sterke moteur, rijd soepel en is comfortabel, waarom ik uiteindelijk voor een golf ben gegaan hangt gewoon volledig van mijn eigen voorkeur af (of anders gezegd door dingen die ge uzelf wijsmaakt :p)

nadien kunt ge nog altijd zeggen van die wagen is sneller of veiliger of mooier maarya, ge moet IETS kiezen hé...

MilM
6 augustus 2005, 02:51
West Europa =/= Noord Europa é :p

Bij Noord Europa denk ek meer aan Saab / Volvo

Er is idd veel fusies, maar daarom niet dat de techniek dezelfde wordt
Viper is bv van Mercedes, maar veel is er daar nie van te zeggen :p

Qua design zouk zeker niet zeggen dat West Europese saai zijn. Italiaanse auto's ala Ferrari/Lamborghini zijn meer flashy en vallen meer op.
Maar geef mij toch mor een discrete mooie duitser of een elegante brit.
Nen knalrode ferrari die ge van ver ziet aankomen is nie mijn definitie van 'schoonheid'. (ze zijn wel schoon ze, daar nie van)
Nuja, die lambo's, die zijn wel vet agressief (zo breed). Dus onze belg Luc Donckerwolke heeft schoon werk geleverd :p

Tjah, of autos 20 jaar zullen meegaan, da zal je pas weten binnen die 20 jaar é :p
Wij kunnen da nie voorspellen.
Alleen verhuizen er meer en meer tweedehandsauto's naar armere landne en krijgt ge meer en meer leasing etc ...
Dus de vraag is, moeten auto's nog wel gemaakt worden voor 300.000 kms te rijden ?
Kopen mensen nog autos nieuw me die gedachte in het achterhoofd.
Nuja, als ze nie lang meegaan, zal hun doorverkoopwaarde wel dalen.

Nu, voor Amerikaanse auto's ben ek nooit geweest en zal ek nooit zijn (kheb et nu nie op bv wagens van Ford die hier verkocht worden, maar op die echte typische Amerikaanse auto's, bv Viper)

Rechtstreekse concurrenten zoals bv Lexus zijn niet veel beter é ;)

Morpheus
6 augustus 2005, 02:57
Mja, hier wordt de 607 binnenkort ingeleverd.

Heeft nu ver 130.000km op twee jaar gereden, geen noemenswaardige problemen mee gehad. Juist weer 500km extra op den teller gezet :p
Ben vandaan naar de nieuwe gaan zien (is al binnen^^), een a6, en laat ons hopen dat die even goed doet als de 607.

Het is de electronica die tegenwoordig wel eens roet in het eten durft gooien, maar die probleemjes raken altijd wel opgelost normaal.

En over het cliché dat Duits beter is dan frans qua kwaliteit daar lachen we eens mee. Pure marketing tegenwoordig...
Als je geld op tafel legt krijg je bij een Frans merk evenveel als bij een Duits.
Het draait niet meer om merken, maar om modellen. Dan heb ik het over de betrouwbaarheid en stilstand per jaar. Het ene model heeft al meer kinderziekten dan het andere.
En als je zeker wil spelen, koop dan een toyota of honda :).

MilM
6 augustus 2005, 02:59
Mja, hier wordt de 607 binnenkort ingeleverd.

Heeft nu ver 130.000km op twee jaar gereden, geen noemenswaardige problemen mee gehad.
Ben vandaan naar de nieuwe gaan zien (is al binnen^^), een a6, en laat ons hopen dat die even goed doet als de 607.

Het is de electronica die tegenwoordig wel eens roet in het eten durft gooien, maar die probleemjes raken altijd wel opgelost normaal.

Jullie model zelf staat dus al bij jullie dealer ?
Wanneer mag je hem dan halen ?

Morpheus
6 augustus 2005, 03:01
Jullie model zelf staat dus al bij jullie dealer ?
Wanneer mag je hem dan halen ?

Hij staat er al, ze hebben hem in de showroom gezet...
Papieren zullen nog in orde moeten worden gebracht... (volgens de lease toch)
En die mannen kennende...

Beetje :offtopic: :p

DBK
6 augustus 2005, 03:34
is mss wel een goeie vraag hier: Is de alfa nu echt zo'n problemen auto als sommige mensen zeggen?

CAS
6 augustus 2005, 05:57
is mss wel een goeie vraag hier: Is de alfa nu echt zo'n problemen auto als sommige mensen zeggen?

Oude alfa's zou ik toch vermijden, ma dacht da die nieuwe wel in orde zijn. Nu, wa ge wel hebt, is da de verkoopwaarde op geen bal trekt. Kameraad van mij gaat hem alfa 156 kopen met 1.8l benzine motor, slecths 69 000 km en full option => 7000 euro. Wagen is 4jaar oud...
Vroeger hadden ze veel last van electronica, maar denk wel da die tijden voorbij zijn, ken toch paar mensen met Alfa's en die zijn er toch content van. Tzijn wel Italianen, dus mss verzwijgen ze wa :p Maar tzijn ook zo wagens waarbij ge de schoonheidsfoutjes vergeet é.

Sphinkx
6 augustus 2005, 09:33
Vroeger hadden ze veel last van electronica, maar denk wel da die tijden voorbij zijn, ken toch paar mensen met Alfa's en die zijn er toch content van. Tzijn wel Italianen, dus mss verzwijgen ze wa :p Maar tzijn ook zo wagens waarbij ge de schoonheidsfoutjes vergeet é.

Bwoa, dat zeg je nu wel. Maar als je voor de 10de keer stil staat in 2 maand tijd zal je toch vergevingsgezind meer zijn hoor... En heb het hier niet specifiek over Alfa natuurlijk maar over alle merken...

Bramboogie
6 augustus 2005, 16:47
mjah, pa van nen maat had een gemiddelde van een dag of twee waarbinnen em steeds bij de garagist stond... was nen mercedes E (laatste model), den eersten die van den band rolde ofzo en die zat vol fouten

den Audi A2 van mijn neef heeft om de vijf voeten een mankement

laatste volvo van mijn pa had (480 gemaakt te NEDcar in nederland) was ook geen sjiek waard (is uiteraard model da volvo ademt, maar heb al dezelfde verhalen gehoord van de 740's uit nedcar)

de meeste verhalen van peugeot's 405 diesel halen allemaal 300.000km en meer zonder problemen

ik denk gewoon da ge moet opletten op de nieuwheid van een model (kinderziektes), en hoe meer prullen der op zitten, hoe meer er aan defect kan gaan

maar spijtig genoeg weet ge pas na een aantal jaren of een model echt goed is of nie (dan wel interessant om zo nen occasie te kopen imo)

DogFacedGod
6 augustus 2005, 16:53
De Volvo 480 die gebouwd werd in nederland, vele garagisten raadden die kar af vanwege de slechte bouwkwaliteit. Ik kwam zo eentje tegen die te koop stond, ik keek naar de wagen en die garagist direct: "ik verkoop je die kar niet, Ze zijn rampzalig."

GhO$T
6 augustus 2005, 17:05
De Volvo 480 die gebouwd werd in nederland, vele garagisten raadden die kar af vanwege de slechte bouwkwaliteit. Ik kwam zo eentje tegen die te koop stond, ik keek naar de wagen en die garagist direct: "ik verkoop je die kar niet, Ze zijn rampzalig."
welke garagist gaat er nen auto tekoop zetten en dan de mensen afraden om die te kopen :p , tenzij ge persoonlijke kennis zijt van die vent natuurlijk :D

ik denk ook dat die verschillen in betrouwbaarheid uit den ouden tijd zijn, maar kvrees ook een beetje ipv nu te kunnen zeggen dat ze allemaal even betrouwbaar zijn (ge kunt natuurlijk altijd pech hebben en ene kopen die de maandagmorgen in mekaar is gestoken ;) ) dat ze juist allemaal minder betrouwbaar geworden zijn.

Tenzij je dure wagens koopt (en dat is soms zelfs nog geen garantie) heb je volgens mij tegenwoordig echt niet veel kwaliteit meer in handen, die dingen zijn allemaal gemaakt om zoveel mogelijk te blinken en zo weinig mogelijk te kosten maar als het is om er vele jaren mee te rijden gaan er veel verschieten denk ik, ze maken ze niemer gelijk vroeger, al diejen electronica en shit die ze onder de kap steken is nie gemaakt om te blijven meegaan... maarja das de vooruitgang zeker :unsure:

NightWinG
6 augustus 2005, 18:00
hier een alfa gehad ( 156 1.9 jtd) die nu naar 80.000 km zomaar eventjes besliste om er de brui aan te geven en de multi-riem + distributie-riem in stukken scheurde =>resultaat : nokkenas foetsie , kleppen verwrongen etc etc jeuj.
ik begin dan nog niet over een flippende centrale vergrendeling, flippende lampjes
enz enz.. dus de buildquality trekt effectief nog altijd op niks :/ ( spijtig genoeg want qua looks is het wel top )
alfa : neen dank u , nooit niemeer
next car : subaru impreza plus wrx ( dinsdag ga ik erachter )

Sphinkx
6 augustus 2005, 18:14
Wat ik mij soms afvraag met zo'n "rampauto's" als die van NightWinG. Wat doe je met die auto? Probeer je die aan een sukkelaar te verkopen? Of laat je uw garagist die gewoon overnemen als je een nieuwe wagen koopt...

Als je een 2de hands auto koopt gaat dit dan niet moeilijk natuurlijk...

NightWinG
6 augustus 2005, 18:33
garagist heeft em idd overgenomen, naja die moet nu niet klagen , nieuwe nokkenas , nieuwe kleppen en nog wa nieuwe stuff erin op mijn kosten. :/

Bramboogie
6 augustus 2005, 18:37
mjah, een garagist gaat geen crappy auto verkopen aan iemand die er geregeld gaat... de winst maakt em nie bij de verkoop van zo'n auto ze, mor bij het onderhoud en de aankoop van een nieuwe wagen

+zeggen welke de slechte wagens zijn creëert ook vertrouwen

ben met mijn pa zijnen A3 (110.000km ofzo) ook al in panne gevallen op weg naar de panne... ook de distributieriem die om zeep was... maar die was nog niet zo lang geleden vervangen -> fout in distributie riem -> audi heeft bovenste deel van de motor vervangen zonder enige kosten

daFour
6 augustus 2005, 19:18
bwa denk dat de auto's van tegenwoordig lang zullen meegaan qua carroserie enz..das allemaal veel verbeterd me vroeger zennee

GhO$T
6 augustus 2005, 19:39
bwa denk dat de auto's van tegenwoordig lang zullen meegaan qua carroserie enz..das allemaal veel verbeterd me vroeger zennee
wat heb je aan een goede carosserie als je om de zoveel tijd electrische problemen en andere shit voor hebt...

heb zo al paar verhaalkes gehoord over de mercedes Vito ook, een auto die toch ook al massa's verkocht is, en toch super veel electronicaproblemen schijnt te hebben, bepaalde dingen die gewoonweg systematisch bij zo goed als alle wagens aan x aantal km kapot gingen en moeten vervangen worden, zoveel km later hebde terug dieje zelfde kost, ondertussen gaat er hier en daar nog iets kapot... ik denk niet dat je zo veel zin hebt om een auto lang bij te houden.
(en da was gene bmw fan - mercedes hater die het verteld heeft, twas bij een officiële mercedes garage van in den tijd dat we mizerie hadden met ons antiek camionet.)

ik denk dat mensen het gewoon beginnen als normaal aanzien dat er vanalles in de soep draait op hun auto, vroeger wast maar nen goeien als ge er nooit mee naar de garage moest zolang ge hem zelf goed onderhield, nu vinden de mensen het maar normaal dat ze alle stappe in de garage belanden, der is amper nog iemand die er zelf kan aan sleutelen ook... den techniek is veel te ingewikkeld en de mensen houden zich daar niemer mee bezig.

onze astra is toch ook een model dat nog zeer veel rondrijdt na meer dan 10 jaar, en er zijn er ook heel veel die veel km's hebben hoewel het helemaal zo geen fantastische wagen is volgens onze garagehouder, en we merken dat ook aan de onze, er zijn toch geregeld (al dan niet zware) kosten aan terwijl er echt niet veel mee gereden wordt. Als je dan dezelfde wagen hebt en je doet er 300 000km mee dan gade al wa betaald hebben aan reparaties.