PDA

Volledige versie bekijken : Longinhoud verbeteren...

Darius Craven
4 augustus 2005, 18:00
Ik heb dus al enkele jaren serieus last van mijn longen. Nu zocht ik eigenlijk een sport die je langzaam kan opbouwen om puur je longinhoud en uithoudingsvermogen te verbeteren...

Gaat dit met gelijk welke sport, of zijn er specifieke sporten?

Gentille
4 augustus 2005, 18:02
net zoals in San Andreas veel duiken :p
mess dat lopen en wielrennen ook wel kan helpen, wielrenners moeten hun ademhaling toch ook steeds onder controle kunnen houden

Darius Craven
4 augustus 2005, 18:07
Ik hoor zeggen dat lopen niet zo goed voor de ruggegraat zou zijn :D

En veel duiken zoals in SA :niceone:

cuda
4 augustus 2005, 19:27
ja ik gok op gewoon joggen , fietsen , zwemmen en die shizzle
u lichaam steeds tot het uiterste drijven ( bv om de 2 dagen 5km joggen ,is in het begin toch redelijk hel maar na een tijdje begin je eraan te wennen en gaat het steeds makkelijker . dan dus 6km doen en zo herhalen en steeds meer zeker )
moet je na een tijd wel grotere longcapaciteit en uithoudingsvermogen krijgen...
kan natuurlijk ook volledig fout zitten :)

Mindblower008
4 augustus 2005, 19:52
paar keer na elkaar de koppenberg of de paterberg op ;)

simplicity
4 augustus 2005, 20:20
Ik mountainbike, loop, zwem en squash. 5-6 dagen op een week en als ge dat een gans jaar doet gaat ge wel voelen dat ge veel verbeterd zijt... :niceone:

Hmgrwngd
4 augustus 2005, 20:21

Lopen schijnt idd redelijk slecht te zijn; maar het is enorm effectief...
:$

Shyheim
4 augustus 2005, 22:18

Met gewone platzolige schoenen inderdaad niet, heb ik ook al ondervonden... Maar met loopschoenen gaat het vanzelf. :)

Zo'n dingen dus, met zo'n "kromming":
http://www.gadgetryblog.com/gadgetryblog/images/adidas1.jpg

wecker
4 augustus 2005, 22:24
Met gewone platzolige schoenen inderdaad niet, heb ik ook al ondervonden... Maar met loopschoenen gaat het vanzelf. :)

Zo'n dingen dus, met zo'n "kromming":
http://www.gadgetryblog.com/gadgetryblog/images/adidas1.jpg
hey mijn gewoon schoenen hebben dat ook :woohoo:
kvind het alleen nogal een dom zicht :p

YellinD
4 augustus 2005, 22:30

vraag aan de ruggedokter in welke houding je goed loopt he
ik hou mij beter tijdens lopen als tijdens dagelijks leven :unsure:

Shyheim
4 augustus 2005, 23:14
hey mijn gewoon schoenen hebben dat ook :woohoo:
kvind het alleen nogal een dom zicht :p

Ge draagt dat dus niet om naar uw werk te gaan ofzo... :)

ganz
5 augustus 2005, 09:09
Wat bedoel je trouwens met 'last van mijn longen'? Als je wil zeggen dat je het volle potentieel van je longen niet gebruikt dan kan dit ook helpen:

armen gestrekt houden (zodat je lichaam een T vormt, ik weet niet hoe ik het beter moet uitleggen) en dan rondjes draaien met je armen.

Dat hebben ze ooit eens tegen mij verteld, dat ik niet tegoei ademde, mijn longen niet volledig gebruikte ofzo :sad:

Misterblort
7 augustus 2005, 19:32
fysieke test doen bij den dokter en die zal u dan de beste raad kunne geven

Morpheus
7 augustus 2005, 19:41
Bon even proberen een fysiologische uitleg proberen geven.

Echt longinhoud vergroten is niet echt mogelijk (althans niet werkelijk).
Maar door vergaande training kan je wel je conditie verbeteren.

Wat houdt dat voornamelijk in...

Het CO2-peil in uw bloed zal minder rap stijgen, waardoor je minder snel de behoefte hebt om te ademen. Concreet: Je zal een rustigere ademhaling hebben, lagere hartslag,...
Het draait hem dus fysiologisch in feite rond de C02 afscheiding van bijvoorbeeld spieren. Door training zal die minder en minder worden en zal je adembehoefte dalen evenals uw hartslag.

Om effe te verduidelijken, CO2 is verantwoordelijk voor het feit dat je ademt (de ademhalingsprikkel)

mvg

TippedTerox
7 augustus 2005, 19:48
Dat heeft dacht ik ook te maken met het aantal rode bloedcellen aanwezig in het lichaam (hematocrietwaarde).

Greetz

Ether
7 augustus 2005, 22:30
Damn, ik zit dus ook met zo'n soort probleem..

Mijn fysiek is, al zeggek het zelf, vrij goed. Ik speel voetbal en zit toch bij de betere van de ploeg qua uithoudingsvermogen

Maar mijn longinhoud is precies nihil, ik kan geen halve minuut onder water blijven :s Zo van die proeven om je longinhoud te meten, ik kom zelfs niet aan het minimum :s Ligt dat aan mijn longen, of aan m'n hart, dat er een kamer ofzo niet werkt? (ken er eigenlijk niet veel van hoor..)

Wel vrij beangstigend, kgeraak vrij rap in paniek onder water..

-=DT=- CyBeRFoX
7 augustus 2005, 23:41
Om effe te verduidelijken, CO2 is verantwoordelijk voor het feit dat je ademt (de ademhalingsprikkel)

ja daarom is een CO vergiftiging zo gevaarlijk, het CO2 gehalte blijft normaal maar de 02 daalt enorm, en je merkt het niet

ontopic:
zwemmen lijkt me een goeie manier, en da mss best crawl doen en om de 3 slagen ademen.

Morpheus
7 augustus 2005, 23:44
ja daarom is een CO vergiftiging zo gevaarlijk, het CO2 gehalte blijft normaal maar de 02 daalt enorm, en je merkt het niet

ontopic:
zwemmen lijkt me een goeie manier, en da mss best crawl doen en om de 3 slagen ademen.

CO is koolstofmonoxide, ik het over CO2 koolstofdioxide.
Dat is helemaal niet gevaarlijk, dat is hetgeen wordt afgescheiden in onze stofwisseling.

Het CO2 niveau regelt de ademhaling... (kga proberen niet in details te treden en het eenvoudig te houden)

21% O2 gaat door uw lichaam en uw weefsels verbruiken daar een paar procent van. En ze scheiden CO2 af.
Die CO2 geeft u dan een ademhalingsprikkel.

Dat heeft dacht ik ook te maken met het aantal rode bloedcellen aanwezig in het lichaam (hematocrietwaarde).

Greetz

Waar jij het over hebt is hemoglobine in de rode bloedcellen...
Aan de hemoglobine bindt zich de zuurstof, en de maximale zuurstofopname zal variëren naar gelang uw conditie.

pina
8 augustus 2005, 02:50
ik denk dat de threadstarter eerder bedoelt dat hij snel last heeft aan de longen bij de minste sportieve beweging.

Je kan gewoon buiten adem zijn na 5 minuten lopen of je kan kortademig zijn na 5 minuten lopen. Het is wel afhankelijk van de situatie maar bij het laatste kan je eventueel wel die longinhoud vergroten. Dan spreek ik ingeval ze was verkleind wegens ziekte of zo.

wecker
8 augustus 2005, 10:46
Ge draagt dat dus niet om naar uw werk te gaan ofzo... :)
ik doe ze gewoon aan zenne
aleen staan mijn tenen nu altijd omhoog als ik gewoon ergens sta :woohoo: :p

Morpheus
8 augustus 2005, 12:56
ik denk dat de threadstarter eerder bedoelt dat hij snel last heeft aan de longen bij de minste sportieve beweging.

Je kan gewoon buiten adem zijn na 5 minuten lopen of je kan kortademig zijn na 5 minuten lopen. Het is wel afhankelijk van de situatie maar bij het laatste kan je eventueel wel die longinhoud vergroten. Dan spreek ik ingeval ze was verkleind wegens ziekte of zo.

In praktijk voelt dat misschien zo aan, maar heeft weinig met de grootte te maken.
Het "buiten" adem zijn, is een fenomeen dat heel simpel te verklaren is.
Je bent namelijk buiten adem door het feit dat er teveel CO2 door de weefsels wordt aangemaakt (door te zware belasting) en die geven dan zeer veel ademhalingsprikkels waardoor je kort kan beginnen ademen.

Dat is een verkeerde reflex, de enige goede is zeer diep uitademen (en inademen).
Het uitademen is zeer belangrijk, want je wil de CO2 weg uit je lichaam, op die manier zal je ademhaling ook rustiger worden.

Elvis P
8 augustus 2005, 23:07
CO is koolstofmonoxide, ik het over CO2 koolstofdioxide.
Dat is helemaal niet gevaarlijk, dat is hetgeen wordt afgescheiden in onze stofwisseling.
lees mss es goe wa em zei :wtf:

pina
9 augustus 2005, 10:16
In praktijk voelt dat misschien zo aan, maar heeft weinig met de grootte te maken.
Het "buiten" adem zijn, is een fenomeen dat heel simpel te verklaren is.
Je bent namelijk buiten adem door het feit dat er teveel CO2 door de weefsels wordt aangemaakt (door te zware belasting) en die geven dan zeer veel ademhalingsprikkels waardoor je kort kan beginnen ademen.

Dat is een verkeerde reflex, de enige goede is zeer diep uitademen (en inademen).
Het uitademen is zeer belangrijk, want je wil de CO2 weg uit je lichaam, op die manier zal je ademhaling ook rustiger worden.ja dat kan zijn in het geval je buiten adem bent (op een normale manier). En het is inderdaad wel zo dat je de longinhoud van een normaal functionerende long niet letterlijk kan vergroten, maar indien uw longinhoud verkleind is door bvb ziekte, dan is het wel mogelijk om die weer op het normale niveau te brengen.

EvilTwin
9 augustus 2005, 12:24
Ga zwemmen. Kheb van mijn 6e tot 14e in een zwemclub gezeten. Toen ik 13 was hebben ze es mijn longinhoud gemeten (opt school) en khad toen al 5.2 liter longinhoud. Ter referentie, de gemiddelde longinhoud van een volwassen man is +- 5 liter.

Ge doet niet enkel fysieke inspanningen, maar ook oefeningen die uw longinhoud vergroten (bv . onder water zwemmen). Bovendien moet ge uw ademhaling veel beter regelen dan bij een andere sport doordat ge anders water binnenkrijgt :)

GhO$T
9 augustus 2005, 15:01
als het echt is omdat je totaal geen conditie hebt (x-aantal jaar bv niks van sport gedaan) dan denk ik dat gelijk welke sport u wel zal helpen (behalve café sport misschien, jammergenoeg :) ) als gewoon u conditie in het algemeen erop vooruit gaat gade automatisch minder snel buiten adem raken bij gewone inspanningen in het dagelijks leven.

Als je al sportief bent maar je wil echt uwe adem langer kunnen inhouden, (mss om te gaan freediven of hoe noemt da waarbij ge duikt zonder flessen :p ) dan denk ik ook dat je moet gaan zwemmen. Die mannen van de zwemclub zijn toch altijd diegene die mega lang onder water kunnen blijven enzo :)

Hmgrwngd
10 augustus 2005, 18:52
Ik heb een nieuw vraagje:

Hoe komt het dat ik na 5 minuten lopen al redelijk bekaf ben, buiten adem en pijn in de buik zo;
maar als ik blijf lopen, kan ik gerust 20minuten lopen zonder enig probleem: geen korte ademhaling, geen pijn...

Normaal gezien moet dat toch omgekeerd zijn? :$

Raptyr
10 augustus 2005, 19:13
Ik heb een nieuw vraagje:

Hoe komt het dat ik na 5 minuten lopen al redelijk bekaf ben, buiten adem en pijn in de buik zo;
maar als ik blijf lopen, kan ik gerust 20minuten lopen zonder enig probleem: geen korte ademhaling, geen pijn...

Normaal gezien moet dat toch omgekeerd zijn? :$
Simpel, je start gewoon te snel. Rustiger opbouwen, beetje opwarmen.
Edit: Of je hebt juist gegeten en dat ligt nog op je maag.

Hmgrwngd
10 augustus 2005, 19:19
Simpel, je start gewoon te snel. Rustiger opbouwen, beetje opwarmen.
Edit: Of je hebt juist gegeten en dat ligt nog op je maag.

Ik loop dus heel rustig hoor... Ik kan gewoon niet snel lopen. :D

En meestal eet ik 2 uur voor ik ga lopen, ik denk niet dat dat dan nog in mijn maag zou zitten... :D