PDA

Volledige versie bekijken : Afrika helpen? stop ontwikkelingshulp.

Preske
3 augustus 2005, 20:39
Deze gewaagde uitspraakt komt van James Shikwati, een afrikaanse econoom. Enniet de eerste de beste. shikwati publiceert geregeld in gerenomeerde binnen en buitenlandse kranten.

Ondanks al de miljarden die er worden ingevesteerd zijn de enigste die er rijk van worden de bureaucraten.

Ook de handelaars lijden onder de hulp. We sturen met tonnen kleren naar het continent, maar het enige wat dat doet is dat meer en meer kleermakers moeten stoppen. Hoe laag de lonen ook zijn, niets kan op tegen gratis spul.

Door al de welwillendheid van de westerse landen denken de afrikaanse politici alleen maar aan nieuwe manieren om nog meer geld af te troggelen.

Dus, de hulp moet stoppen. Iedere organisatie die actief is in afrika wilt een plaatselijke chaffeur, maar die moet dan engels spreken.
De enige die engels spreken zijn dan meestal hoger opgeleid, biochemici moeten dus rondrijden als chaffeur om een beetje voedsel rond te delen.

---

Nu, ik kan mij ergens wel vinden in wat hij zegt, maar de steun volledig stoppen is absurd.
Het probleem van de corruptie heeft evengrote prioriteit imo.

Morpheus
3 augustus 2005, 20:41
Absolute crap...

Landen met zo'n staatsschuld zullen nooit hun problemen kunnen oplossen.
Als je 20 keer zoveel schulden hebt als je BBP zit je zoieso in een vicieuze circel.
Verlos ze van hun schulden. En dan democratisering en vrije-markt promoten.
Maar dan wel op een activere manier dan nu.

Desnoods voorwaarden verbinden aan kwijtschelding van schulden...

Tae
3 augustus 2005, 20:44
Deze gewaagde uitspraakt komt van James Shikwati, een afrikaanse econoom. Enniet de eerste de beste. shikwati publiceert geregeld in gerenomeerde binnen en buitenlandse kranten.

Ondanks al de miljarden die er worden ingevesteerd zijn de enigste die er rijk van worden de bureaucraten.

Ook de handelaars lijden onder de hulp. We sturen met tonnen kleren naar het continent, maar het enige wat dat doet is dat meer en meer kleermakers moeten stoppen. Hoe laag de lonen ook zijn, niets kan op tegen gratis spul.

Door al de welwillendheid van de westerse landen denken de afrikaanse politici alleen maar aan nieuwe manieren om nog meer geld af te troggelen.

Dus, de hulp moet stoppen. Iedere organisatie die actief is in afrika wilt een plaatselijke chaffeur, maar die moet dan engels spreken.
De enige die engels spreken zijn dan meestal hoger opgeleid, biochemici moeten dus rondrijden als chaffeur om een beetje voedsel rond te delen.

---

Nu, ik kan mij ergens wel vinden in wat hij zegt, maar de steun volledig stoppen is absurd.
Het probleem van de corruptie heeft evengrote prioriteit imo.

Ik heb ook zoiets eens gezien van een Afrikaan die de documentaire maakte over Sierra Leone "Crying Freetown".

Die mens heeft dat ook gezegd dat je daar niet echt de bevolking met red met ontwikkelings geld, kampen en voeding.

De enigste manier om daar te helpen is met organisaties te werken die controle doen op de politiek die daar word gevoerd, want daar is politiek maar op een zeer laag pitje en ook deugen die politiekers daar voor geen meter.

Als je het mij vraagt zal het daar nooit goed komen ook al stuur je zoveel geld en voeding.

Maar als we teveel de touwtjes in handen nemen is het ook niet goed voor die mensen dus ............. :ironic:

Gewoon hopeloos die Afrikanen ;)

Morpheus
3 augustus 2005, 20:45
Gewoon hopeloos die Afrikanen ;)

:ironic: wtf zeg, doe eens normaal.
Uw visie getuigt van 0.0 werkelijkheidsbesef. Alsof mensen die liggen te sterven van de honger in Soedan er ook maar iets kunnen aan doen?
U beseft trouwens ook dat u meer dan 30 landen hopeloos noemt.
Ik moet gewoon kotsen van zo'n visie op de wereld!

Landen met zo'n schuldenlast komen er niet bovenop tot we hun schulden kwijtschelden. En democratie afdwingen natuurlijk...

Darius Craven
3 augustus 2005, 20:46
Volledig stil leggen is misschien wat hard. Maar er moet gewoon een verandering van aanpak zijn...

Ik heb een ondernemer gekend die ginds een bedrijf had opgericht. Iedereen kwam vlot werken zolang hij daar was. Toen moest die voor een paar weken terug komen naar België, hij dacht "dan betaal ik die mannen voor 3 maanden uit, en dan kan ik het aan hen overlaten verder"... Die mannen nemen het geld aan, plunderen zijn bedrijf terwijl hij weg was en kwamen niemeer opdagen...

De mensen daar moeten ook eens leren hoe met dingen om te gaan. Ik zou eerder zeggen STOP VOORTPLANTING en leer eerst de huidige generatie eens leven in een "normale" samenleving...

Als je hoort over die veedieven die steden aanvallen met machette's en speren, in welke eeuw leven we? We hebben die mensen gewoon te snel willen moderniseren, en zo zijn ze afhankelijk geworden van ons. Nu is het belangrijker om ze zelfstandiger te laten worden, niet om er geld blijven in te pompen...

Mja, "wij" gingen het "de negerkes" eens leren... Misschien kunnen we het nu iets minder omwonden en christelijk aanpakken?

Tae
3 augustus 2005, 20:49

Landen met zo'n schuldenlast komen er niet bovenop tot we hun schulden kwijtschelden. En democratie afdwingen natuurlijk...

De meeste daar hebben nog geen school gevolgd of wat dan ook van studies, met alleen maar hun schulden kwijt te lasten ga je ze ook niet helpen hoor daar.

Oftewel laten ze ons terug alles in goeie banen lijden (natuurlijk gaat dat wel ten kost van iets he ;) ) of anders instanties er op sturen die alles controleren of alles goed verloopt !

Feignasse
3 augustus 2005, 20:49
Stop de hulp, laat ze het onderling uitvechten en over tien jaar kunnen we de boel daar gaan herkoloniseren.
Meteen de nodige bevolkingsuitdunning door de oorlog enerzijds en "le SIDA" anderzijds.

:$ :unsure:

ec8or
3 augustus 2005, 20:51
Uw visie getuigt van 0.0 werkelijkheidsbesef. Alsof mensen die liggen te sterven van de honger in Soedan er ook maar iets kunnen aan doen?

en toch sluit ik me er bij aan... het is mss niet meteen de fout van de mensen die zelf in die kampen liggen te verhongeren maar zeker wel de fout van die afrikanen die het daar wat hoger in hun bol hebben en het land lij/eiden! dus toch de schuld van dat deel van de afrikanen. het is een typische situatie voor afrika, daar kun je niet om heen.

Darius Craven
3 augustus 2005, 20:51
Stop de hulp, laat ze het onderling uitvechten en over tien jaar kunnen we de boel daar gaan herkoloniseren.
Meteen de nodige bevolkingsuitdunning door de oorlog enerzijds en "le SIDA" anderzijds.

:$ :unsure:

Het is een doeltreffende oplossing... Heb ook al gedacht haal alle westerlingen er weg en laat ze maar eens een tijdje doen... En dan kunnen we beginnen te bouwen voor onze mensen...

Mja, wij hebben zoiets als "een collectief geweten"...

Er moet daar een mentaliteitsverandering komen om te beginnen... De meeste denken op veel te korte termijn ( wat ergens logisch is aangezien het niet eens zeker is dat je de dag doorkomt ). We hadden ons daar nooit moeten moeien, en hen nooit moeten uitbuiten... Dus vind ik het ergens wel onze sh*t om op te kuisen...

Tae
3 augustus 2005, 21:00
Het is een doeltreffende oplossing... Heb ook al gedacht haal alle westerlingen er weg en laat ze maar eens een tijdje doen... En dan kunnen we beginnen te bouwen voor onze mensen...

Er moet daar een mentaliteitsverandering komen om te beginnen... De meeste denken op veel te korte termijn ( wat ergens logisch is aangezien het niet eens zeker is dat je de dag doorkomt ). We hadden ons daar nooit moeten moeien, en hen nooit moeten uitbuiten... Dus vind ik het ergens wel onze sh*t om op te kuisen...

Dat hebben we al voor groten deels gedaan en nog doe je geen goed voor die mannen !

We hebben ons teruggetrokken en zie hoe Congo er nu bij ligt nog veel erger dan daarvoor maar ze hebben hun willetje gehad, laat ze nu zelf maar alles oplossen zeg ik ;)

Imo komt dat er nooit volledig inorde (Afrika algemeen) als je ziet wat er allemaal in de weg staat !

Mentaliteit, religie (onder Arabisch bewind), accomodatie, etc.

Tja en dan heb je nog sterke economische landen (China, Azië algemeen) die ervoor zorgen dat het daar helemaal hopeloos word :eek:

Het ziet er niet goed uit voor die Afrikaantjes :unsure:

spray-bunny
Europa zou beter eerst eens naar zichzelf kijken als mede-schuldige.
Elk jaar heeft onze landbouw enorme overschotten die in Afrika worden gedumpt tegen een veel lagere prijs als de producten die ze er zelf maken. En dan verschieten ze er van dat Afrika arm blijft :ironic:

ec8or

ach moeien en uitbuiten, ja er zijn natuurlijk wel dat soort praktijken geweest maar bekijk het eens anders, als 'wij' daar nooit zouden geweest zijn dan zaten ze daar nu nog in een lemen hutje in hun rieten rokje een gevangene te koken voor het avond maal.
om nog maar te zwijgen over al die rijkdommen die dan nu nog steeds 'in de grond' zouden steken.

en ik blijf erbij dat er wel degelijk een verschil is van 'algemene intelligentie' tussen verschillende [rassen/soorten] mensen.
negers zijn over het algemeen ook lichamelijk sterker en explicieter ontwikkeld. hoeveel topatleten zie je niet die neger zijn... en verder ga ik niet meer want dan wordt het wat te 'explicit filosofy/thoughts' voor sommigen :woohoo:

LSDsmurf
3 augustus 2005, 21:02
Europa zou beter eerst eens naar zichzelf kijken als mede-schuldige.
Elk jaar heeft onze landbouw enorme overschotten die in Afrika worden gedumpt tegen een veel lagere prijs als de producten die ze er zelf maken. En dan verschieten ze er van dat Afrika arm blijft :ironic:
Misschien is dat wel juist de bedoeling..

Darius Craven
3 augustus 2005, 21:06
ach moeien en uitbuiten, ja er zijn natuurlijk wel dat soort praktijken geweest maar bekijk het eens anders, als 'wij' daar nooit zouden geweest zijn dan zaten ze daar nu nog in een lemen hutje in hun rieten rokje een gevangene te koken voor het avond maal.
om nog maar te zwijgen over al die rijkdommen die dan nu nog steeds 'in de grond' zouden steken.

Ze zouden zich er niet slechter bij voelen hoor, in hun lemen hutje. Als ze niet beter weten...

Die rijkdommen in de grond, DAAR ging het vooral om. Ze hadden verdomme schatrijk kunnen worden, maar de "beschaafde" wereld heeft hen geplunderd...

Block
3 augustus 2005, 21:13
Voor mij moet enkel drinkwater gegeven worden door het westen. Niemand mag in deze wereld dood gaan van honger en dorst. Ik versta echt niet waarom daar niet in mag geïnvesteerd worden... Van zeewater drinkwater maken is niet meer zo moeilijk.

water =
- hygiene
- landbouw
- hout
- koken

Beeld je maar eens in dat we hier zonder water zouden zitten, dan zitten wij ook snel in een afrika-land.

Wat is Afrika nu met die schenking van 30 new-holland tractors?? Het is waarschijnlijk goed bedoelt maar toch...

Tae
3 augustus 2005, 21:15
Ze zouden zich er niet slechter bij voelen hoor, in hun lemen hutje. Als ze niet beter weten...

Die rijkdommen in de grond, DAAR ging het vooral om. Ze hadden verdomme schatrijk kunnen worden, maar de "beschaafde" wereld heeft hen geplunderd...

Je kunt nog zoveel rijkdommen hebben als je wil maar als je geen verstand hebt van zaken ben je er niets mee, en zo te zien wisten ze er geen raad mee daar !

Darius Craven
3 augustus 2005, 21:17
Tuurlijk wisten ze da nie... Ze hadden hun lemen hutten waarschijnlijk bovenop allerlei goudaders enzo staan...

Mja, handig om daar dan binnen te wandelen, hun kennis laten maken met onze geweldige god, hen leren seks hebben, hun op boten zetten om katoen te plukken, paar mijnen aanleggen en hen laten graven achter alles, huizen bouwen, maar niemand dacht ooit : Zullen we hen anders ook eens iets nuttigs bijleren?

Of gaan we niet te snel?

Tae
3 augustus 2005, 21:20
Tuurlijk wisten ze da nie... Ze hadden hun lemen hutten waarschijnlijk bovenop allerlei goudaders enzo staan...

Mja, handig om daar dan binnen te wandelen, hun kennis laten maken met onze geweldige god, hen leren seks hebben, hun op boten zetten om katoen te plukken, paar mijnen aanleggen en hen laten graven achter alles, huizen bouwen, maar niemand dacht ooit : Zullen we hen anders ook eens iets nuttigs bijleren?

Of gaan we niet te snel?

Tja ze moesten maar beter weten, dat gebeurt in feite nu nog ook he zelfs in onze economie ;)

De minder begaafde mensen moet het ook doen met minder.

Moet ik nog verder gaan ........... Je snapt het plaatje zker wel he ;)

Preske
3 augustus 2005, 21:23
Voor mij moet enkel drinkwater gegeven worden door het westen. Niemand mag in deze wereld dood gaan van honger en dorst. Ik versta echt niet waarom daar niet in mag geïnvesteerd worden... Van zeewater drinkwater maken is niet meer zo moeilijk.

Wat is Afrika nu met die schenking van 30 new-holland tractors?? Het is waarschijnlijk goed bedoelt maar toch...

ze kunnen er alleen tractor-races mee doen...

dat is daar op veel gebieden te dor om aan landbouw tedoen.

Block
3 augustus 2005, 21:27
ze kunnen er alleen tractor-races mee doen...

dat is daar op veel gebieden te dor om aan landbouw tedoen.

En wordt toch afgepakt door zo een krijgsheer.

Darius Craven
3 augustus 2005, 21:29
Tja ze moesten maar beter weten, dat gebeurt in feite nu nog ook he zelfs in onze economie ;)

De minder begaafde mensen moet het ook doen met minder.

Moet ik nog verder gaan ........... Je snapt het plaatje zker wel he ;)

Ksnap het plaatje :D
Maar langs de andere kant... De minder begaafde mensen in onze samenleving... Of primitievelingen die te snel "beschaafd" zijn gemaakt... Er is een verschil...

Je gaat een hond ook niet plots machines geven, en denken het zal hem wel lukken ermee te werken...

m***
3 augustus 2005, 21:39
VVan zeewater drinkwater maken is niet meer zo moeilijk

van zeewater drinkwater maken kost enorm veel en is dus niet te betalen door de arme afrikaantjes.

wat ben je idd met die 30 tractors als ze er toch niet om geven.
als ze kapot zijn laten ze ze gewoon staan ipv ze te herstellen en doen ze weer verder met de os en de ezel.

Darius Craven
3 augustus 2005, 21:42
Wat ik niet begrijp is: Je bent hongerig, mager, ziek, vuil, ...

Hoe the f*ck kunnen die nog de behoefte opbrengen om kinderen te blijven maken... Hoe dierlijk zijn die?

Goed, ge kunt zeggen hun kinderen garanderen hun toekomst. En in sommige streken geldt dit ook, maar dat zijn de streken waar er gewerkt kan worden en zo kunnen de kinderen later voor hun ouders zorgen...

Maar de streken waar er voor dat kind toch geen "later" komt...

dJeez
3 augustus 2005, 21:49
Wat ik niet begrijp is: Je bent hongerig, mager, ziek, vuil, ...

Hoe the f*ck kunnen die nog de behoefte opbrengen om kinderen te blijven maken... Hoe dierlijk zijn die?
Even "dierlijk" blijkbaar als de blanke medemens hier aan het begin van de vorige eeuw (en tevoren). Vraag 't anders eens aan uw grootouders (of overgrootouders voorzover die nog zouden leven).

Steun lokale kleinschalige ontwikkelingsprojecten die gericht zijn op onderricht aan de plaatselijke bevolking (en dan vooral de vrouwen aangezien zij doorgaans de kinderen opvoeden). Daarmee help je veel meer dan het zoveelste "cadeautje" op te sturen. Link naar VZW site achterwege gelaten :p.

Belgianbonzai
3 augustus 2005, 21:50
ik weet niet meer waar ik het gehoord heb maar da was een afrikakenner en die zei:

Afrika, zet daar prikkeldraad rond en ga binnen 20 jaar nog eens kijken, dan is het misschien al een stuk opgelost

Darius Craven
3 augustus 2005, 21:51
Mijn grootouders zijn langs beide kanten dood, en hadden langs beide kanten maar 1 kind :D

Maar ik begrijp je punt...

Hoewel ik niet weet of ze ooit in ZO'N erge situatie hebben gezeten...

Time
3 augustus 2005, 21:56

eh, zijn er niet van x-aantal landen hun schulden kwijtgescholden? :confused:
dacht dat het de 20 (of 28?) armste landen waren, meeste uit agrika. da zal wel tege den helft van da continent liggen denkik...

hoe ga je democratie afdwingen btw?:p hoe armer het land, hoe corrupter de instellingen, of ga je er een tijdelijk westers bestuur plaatsen, maar das dan weer invallen, das ok uit den boze...

btw, @ "hopeloos die afrikanen": maak er "hopeloos dat continent" van en ik ga eigenlijk wel akkoord... ik denk dat die afrikanen intellectueel wel even sterk zijn als ons hoor, ze krijgen gewoon de kans niet hun talenten te ontplooien.
(en daarmee bedoel ik niet dat we ze daarvoor naar hier moeten halen -_-)

m***
3 augustus 2005, 22:05
en dan vooral de vrouwen aangezien zij doorgaans de kinderen opvoedeneelste "cadeautje" op te sturen. Link naar VZW site achterwege gelaten :p.

da's nu net het probleem: de vrouwen doen alles, de mannen (bijna) niets.
op zo'n manier gaat het nooit goed

ec8or
3 augustus 2005, 22:06
btw, @ "hopeloos die afrikanen": maak er "hopeloos dat continent" van en ik ga eigenlijk wel akkoord... ik denk dat die afrikanen intellectueel wel even sterk zijn als ons hoor, ze krijgen gewoon de kans niet hun talenten te ontplooien.
(en daarmee bedoel ik niet dat we ze daarvoor naar hier moeten halen -_-)
2x niet mee eens :

- het is hopeloos die afrikanen en niet dat continent, want zet ons, europeanen daar neer en je hebt daar een zeer welvarend continent over x aantal jaren.
- en wij hebben ook een hele weg afgelegd door de eeuwen heen om qua leer/studie-infrastructuur te staan waar we nu staan... zonder ons stonden ze daar in afrika nu nog aan rotstekeningen te doen als quasi enigste vorm van 'ontplooiing' (if you catch my drift).

HermeS
3 augustus 2005, 22:09
ik weet niet meer waar ik het gehoord heb maar da was een afrikakenner en die zei:

Afrika, zet daar prikkeldraad rond en ga binnen 20 jaar nog eens kijken, dan is het misschien al een stuk opgelost
Dat denk ik ook. Die mensen zijn niet dommer dan ons. Ze zouden het wel oplossen, beetje bij beetje. 'Wij' hier zijn enkel geïnteresseerd in onszelf rijker maken. Het wonen in een lemen hutje is niet minderwaardig dan het wonen in een huis. Het is een manier van leven, een cultuur. Dat is door de jaren heen gegroeid, net zoals alles hier gegroeid is.
De miserie die ze ginder nu kennen is volgens mij (onder andere) te wijten aan de technische vooruitgang in het Westen die wij ginder uitgebuit hebben.

ec8or
3 augustus 2005, 22:12
Dat denk ik ook. Die mensen zijn niet dommer dan ons. Ze zouden het wel oplossen, beetje bij beetje. 'Wij' hier zijn enkel geïnteresseerd in onszelf rijker maken. Het wonen in een lemen hutje is niet minderwaardig dan het wonen in een huis. Het is een manier van leven, een cultuur. Dat is door de jaren heen gegroeid, net zoals alles hier gegroeid is.
De miserie die ze ginder nu kennen is volgens mij (onder andere) te wijten aan de technische vooruitgang in het Westen die wij ginder uitgebuit hebben.
dus met andere woorden zeg je dat het onze fout is omdat wij te progressief, te geevolueerd, te ontwikkeld zijn? ja, shame on us, we zouden onze technologische vooruitgang expres moeten tegenhouden hebben zeker? :ironic:

HermeS
3 augustus 2005, 22:13
2x niet mee eens :

- het is hopeloos die afrikanen en niet dat continent, want zet ons, europeanen daar neer en je hebt daar een zeer welvarend continent over x aantal jaren.
- en wij hebben ook een hele weg afgelegd door de eeuwen heen om qua leer/studie-infrastructuur te staan waar we nu staan... zonder ons stonden ze daar in afrika nu nog aan rotstekeningen te doen als quasi enigste vorm van 'ontplooiing' (if you catch my drift).
Dat betwijfel ik toch. Met dezelfde middelen die zij hebben zouden we het denk ik niet veel beter doen.

ec8or
3 augustus 2005, 22:14
Dat betwijfel ik toch. Met dezelfde middelen die zij hebben zouden we het denk ik niet veel beter doen.
het is gewoon de algemene mentaliteit van 'de neger' daar in Afrika - een heeft een luide stem en 'grootse ideeen' (voor just himself) en de rest ligt er bij en gaapt ernaar.
en het beste is dat wij, met ons algemeen gewetensprobleem over wat wie de arme negertjes tohc niet hebben aangedaan in het verleden, die paar met hun grote smoel nog ruimschoots financieel onderhouden ook met onze 'ontwikkelingssteun'.

/edited

Darius Craven
3 augustus 2005, 22:15
het is gewoon de algemene mentaliteit van 'de neger' daar in Afrika - een heeft een luide stem en grootse ideeen en de rest ligt er bij en gaapt ernaar.

Is zoals mijn voorbeeld van dat bedrijf in een eerdere post... Betaal ze een paar maand op voorhand uit, en die mannen denken "Yes, verlof" en pakken alles mee :D

Die denken gewoon nie ver genoeg vooruit...

Tae
3 augustus 2005, 22:28
Draai het of keer het als je wil, als je daar die mentaliteit niet kunt veranderen denk ik niet dat veel gaat helpen op gebied van vooruitgang !

En als er vooruitgang komt dan zal het nog heel lang duren voor alles weer in orde als het nog in orde komt daar (ik geloof er niet in) !

Time
3 augustus 2005, 22:28
2x niet mee eens :

wat bedoel je met "ons europeanen" mensen als wij die een westerse opvoeding emmen gehad en een degelijke opleiding? of bedoel je "exporteer 100 westerse babys naar daar en ze zullen wel boven de rest uitsteken"?:p
in het eerste geval gaat het niet echt op aangezien ze daar weinig tot geen kans op een deftige opleiding hebben.

Darius Craven
3 augustus 2005, 22:31
Opeten en koloniseren... Soylent Green is PEOPLE ! :ironic:

ec8or
3 augustus 2005, 22:32
wat bedoel je met "ons europeanen" mensen als wij die een westerse opvoeding emmen gehad en een degelijke opleiding? of bedoel je "exporteer 100 westerse babys naar daar en ze zullen wel boven de rest uitsteken"?:p
in het eerste geval gaat het niet echt op aangezien ze daar weinig tot geen kans op een deftige opleiding hebben.
dat mankerende opleidingsniveau is niet onze fout maar hun, euhm... tja, je weet wel wat ik bedoel wss :)

want wij zijn in quasi dezelfde periode geevolueerd tot waar we nu staan, waar denk je dat zij ZONDER ons nu zouden staan? ;)

dus het toont aan dat het niet de 'continent' as such is maar de bevolking van dat continent :)

/edit : maar eigenlijk is m'n antwoord een bevestiging van jou beider bovengequote punten - en het zijn beiden oorzakelijke gevolgen/verbanden van mekaar - noem het 'de cirkel is eigenlijk rond' :p

Tae
3 augustus 2005, 22:37
BTW

Ik denk dat mensen vergeten zijn dat "de wet van de sterkste" nogaltijd in toepassing is in onze levenswijze.

Dit oer instinct is nogaltijd in ons aanwezig alleen gaan we er anders mee om in deze tijd !

Hierbij wil ik zeggen dat niet alles aan die negertjes in Afrika ligt maar we zijn ook maar mensen dus........

dJeez
3 augustus 2005, 22:39
Hoewel ik niet weet of ze ooit in ZO'N erge situatie hebben gezeten...
Nooit Daens gezien? Kinderarbeid en hondersnood in Vlaanderen is u vreemd? Zo heel erg lang geleden is dat eigenlijk niet.

Darius Craven
3 augustus 2005, 22:41
Ik bedoel de situatie van uitgemergeld in het stof liggen terwijl je overkomen bent door aids/malaria/... met uitzicht op NIKS in een dor vergaan land...

Denk dat je dan iets verder terug moet dan je overgrootouders...

Ik kan mis zijn... Maar ik vind de situatie in Afrika meer uitzichtloos dan onze situatie nog niet zo lang geleden en bij moeilijke momenten...

chosen1
3 augustus 2005, 22:43
Absolute crap...

Als je 20 keer zoveel schulden hebt als je BBP zit je zoieso in een vicieuze circel.

waren de schulden van die ontwikkelingslanden nie nog maar pas afgelast?

ontopic: kan wel waar zijn wa dieje mens zegt! mn tante woont in Zimbabwe (in het meer welvarende deel natuurlijk) en die woont in een dorp da gewoon omheind is en waar ze 24/7 bewaking hebbe enz en da allemaal omda de president in die wijk woont! dieje mens heeft verschrikkelijk veel geld gewoon en toch doe dieje niks aan de armoede in da land!

LSDsmurf
3 augustus 2005, 23:26
ontopic: kan wel waar zijn wa dieje mens zegt! mn tante woont in Zimbabwe (in het meer welvarende deel natuurlijk) en die woont in een dorp da gewoon omheind is en waar ze 24/7 bewaking hebbe enz en da allemaal omda de president in die wijk woont! dieje mens heeft verschrikkelijk veel geld gewoon en toch doe dieje niks aan de armoede in da land!
Idd die doet ook niet erg veel goed.

Die president heeft een groot deel van de landbouwgrond die in handen was van blanke boeren onteigend en aan zwarte boeren gegeven. Met als gevolg dat er nu hongersnoden zijn omdat de nieuwe zwarte eigenaars niet genoeg ervaring noch geld hebben om hun akkers te bezaaien en te onderhouden. :doh:

Preske
3 augustus 2005, 23:31
waren de schulden van die ontwikkelingslanden nie nog maar pas afgelast?

alleen van de allerzwaarste schulden.

en dan nog was het amper een 3de of 4de van de totale schuld van alle afrikaanse landen.

spray-bunny
3 augustus 2005, 23:31
dus met andere woorden zeg je dat het onze fout is omdat wij te progressief, te geevolueerd, te ontwikkeld zijn? ja, shame on us, we zouden onze technologische vooruitgang expres moeten tegenhouden hebben zeker? :ironic:
Daar is allemaal niets fout mee, maar landen koloniseren en leegzuigen omdat wij wat meer ontwikkeld zijn is wel fout.

Waarom kan Afrika niet op eigen benen staan? Heel simpel, alles wat iets van waarde heeft in dat continent is in handen van de Westerse landen. En het koloniale tijdperk mag dan al voorbij zijn, maar we zuigen die landen nog steeds uit.

Preske
3 augustus 2005, 23:34

middelen misschien niet, maar onze mentaliteit is in ieder geval veel "actiever" ingesteld. (zie onderaan voor uitleg)

Draai het of keer het als je wil, als je daar die mentaliteit niet kunt veranderen denk ik niet dat veel gaat helpen op gebied van vooruitgang !

En als er vooruitgang komt dan zal het nog heel lang duren voor alles weer in orde als het nog in orde komt daar (ik geloof er niet in) !

vraag daar nooit aan iemand om morgen iets te komen maken of doen, want ge kunt er letterlijk een week of twee op wachten.

de mentaliteit van zuiderse fransen x 1000 dus :unsure:

PolletPoulet
4 augustus 2005, 01:09
als de rijkere landen nu eens gewoon de schulden die afrika nog heeft vergeet.

-=DT=- CyBeRFoX
4 augustus 2005, 01:25
Aan de ene kant:
-Afrika heeft zijn schulden eigenlijk al een aantal keren terug betaald, maar de schuld is door de rente enorm blijven stijgen
-Aids
-Dictaturen die lang in stand zijn gehouden door het buitenland (Koude Oorlog om ma iets te noemen)

Aan de andere kant:

vraag daar nooit aan iemand om morgen iets te komen maken of doen, want ge kunt er letterlijk een week of twee op wachten.
-so true, vergelijk dat eens met de hardwerkende chinezen (pakweg 30 geleden waren het altijd de "de arme chinezen" enzo...)
-En grondstoffen zat in Afrika (nu nog altijd)

Darth-Falcon
4 augustus 2005, 01:27
Absolute crap...

is dat nu niet hetgene dat gaat gebeuren ?

Hmgrwngd
4 augustus 2005, 01:45

de mentaliteit van zuiderse fransen x 1000 dus :unsure:

Mijn beste, DAT is nu nog eens een pruts-stelling ...
(en sommigen gaan er dan nog mee akkoord ook... :doh: )

1. Bewijs
2. Wees specifiek
3. Als het uit ervaring is, zet dat dan erbij

-=DT=- CyBeRFoX
4 augustus 2005, 01:56
1. Bewijs
2. Wees specifiek

ok ik kan niet 100% antwoorden op uw 1. & 2.
Ma het gaat meer om de algemene mentaliteit, mooi voorbeeldje is als een doorsnee Afrikaan (ik wil zeker niet veralgemenen ofzo) een vliegtuig pakt, kan het best zijn dat hij pas een uur te laat op de luchthaven aankomt ofzo. OK nu zal je zeggen: een doorsnee Afrikaan heeft helemaal geen geld om met het vliegtuig te gaan, maar je snapt wat ik bedoel hé. Alles gaat gewoon op een hele relaxte manier zijn gang.

ik spreek gedeeltelijk uit ervaring, mijn ma heeft jarenlang als vrijwilligster nederlandse les gegeven aan asielzoekers. concrete voorbeelden heb ik niet.

Belgianbonzai
4 augustus 2005, 01:58

1. Bewijs
2. Wees specifiek

a) ik ken een arts die als ze afrikaanse patienten heeft hun een afspraak geeft 30 minuten vroeger dan ze ze in haar agenda noteerd, want dan komen ze "misschien" op tijd.

Het is gewoon hun mentaliteit. Het "relaxe" van die mentaliteit kan ik aprecieren, maar ge moogt toch tenminste de beleefdheid te hebben van op tijd te komen. Als ze dan vraagt waarom ze te laat zijn krijgt ze zelfs letterlijk die uitleg dat dat hun levensstijl is, of in het slechtste geval krijgt ze gewoon verwijten naar haar kop geslingerd.

b) Een neef van me werkt al een jaar of 7-8 in afrika en die zegt net hetzelfde

ec8or
4 augustus 2005, 09:56
Daar is allemaal niets fout mee, maar landen koloniseren en leegzuigen omdat wij wat meer ontwikkeld zijn is wel fout.

Waarom kan Afrika niet op eigen benen staan? Heel simpel, alles wat iets van waarde heeft in dat continent is in handen van de Westerse landen. En het koloniale tijdperk mag dan al voorbij zijn, maar we zuigen die landen nog steeds uit.
je snapt mijjn punt niet.

Kunnen wij eraan doen dat Afrikanen niet zover zijn dat ze zelf mss die grondstoffen zouden hebben ontgonnen? maw (en sorry voor het minder subtiele karakter van wat nu volgt maar het is zodat je ziet wat ik bedoel :) ) kunnen wij eraan doen dat ze daar in Afrika nog verschoillende stadia achter zitten op ons in de ontwikkelings-/evolutiefase?? kunnen wij eraan doen dat zij nog veel 'simpelder' zijn? ook 200 jaar geleden al? neen, daar kunnen wij niet aan doen.
maar dat kenmerkt wel het hedendaagse verschil in totale attitude/mentaliteit - en waarom de meesten van die mensen eigenlijk niet thuishoren in onze maatschappij, ze kunnen gewoon niet mee.

jshansa
4 augustus 2005, 17:09

Kunnen wij eraan doen dat Afrikanen niet zover zijn dat ze zelf mss die grondstoffen zouden hebben ontgonnen? maw (en sorry voor het minder subtiele karakter van wat nu volgt maar het is zodat je ziet wat ik bedoel :) ) kunnen wij eraan doen dat ze daar in Afrika nog verschoillende stadia achter zitten op ons in de ontwikkelings-/evolutiefase?? kunnen wij eraan doen dat zij nog veel 'simpelder' zijn? ook 200 jaar geleden al? neen, daar kunnen wij niet aan doen.
maar dat kenmerkt wel het hedendaagse verschil in totale attitude/mentaliteit - en waarom de meesten van die mensen eigenlijk niet thuishoren in onze maatschappij, ze kunnen gewoon niet mee.

Het is juist dat de ontwikkelingslanden niet op dezelfde golflengte als wij zitten qua technische vooruitgang. Beiden moeten we echter veranderen. De wereld kan geen 6 miljard mensen als ons dragen. De Afrikanen "simpel" noemen is naast de kwestie. Zijn wij in het westen met ons samenlevingsmodel dan zo superieur, wij die verantwoordelijk zijn voor de catastrofe op het Afrikaanse continent, wij die verantwoordelijk zijn voor de grote milieuproblematiek...? Dezelfde fouten die in het proces van ontwikkeling van de rijke landen zijn gemaakt mogen niet nog eens in dat van de arme landen gemaakt worden.

Juist daarom is het belangrijk dat we bv. de Afrikanen het niet zomaar laten uitvechten. Het is onze fout dat we die landen een duw hebben gegeven om naar ons model van samenleving te streven dat op de duur de planeet naar de knoppen helpt. Het is onze verantwoordelijkheid om deze fout goed te maken en in een globale context naar een oplossing te zoeken. Het milieu is nu al een schroothoop. Als we dit nog op een of andere manier willen redden moet dit globaal gebeuren...

spray-bunny
4 augustus 2005, 17:27

Ik snap het al; omdat wij verder staan qua evolutie en omdat zij hun eigen grondstoffen niet op grote schaal ontginnen, mogen wij hun land binnenvallen, de opstandigen afmaken en heel het land leegzuigen.
Maar daar kunnen wij natuurlijk allemaal niets aan doen, het is de schuld van de Afrikanen ;)

Die mensen hebben er trouwens niet gevraagd om in onze maatschappij opgenomen te worden, dat hebben wij afgedwongen door hun te kolonialiseren. En dan hebben we ze nog stelselmatig dom gehouden. Het was toen een gangbaar idee (nu blijkbaar nog) dat Afrikanen dom en lui zijn. Als je uit dat standpunt vertrekt ga je natuurlijk niet veel moeite doen om ze iets bij te leren.

Biebel
4 augustus 2005, 17:53

Hmm, ik meen me een Belgische koning (Leopold, nie?) te herinneren die in de Congo netjes de diamantmijnen leegzoog en de Congolezen wat broodkruimels toewierp (vooral de gezaghebbers dan) om zelf zoveel mogelijk winst eruit te halen :)
Ik denk dat dit het typevoorbeeld is van wat er de afgelopen eeuwen is gebeurd op het Afrikaanse continent: kolonisatie door meer ontwikkelde landen (Spanje, Engeland, Frankrijk, de Nederlanden, ...) die er voor gezorgd hebben dat de natuurlijke rijkdommen van het Afrikaanse vasteland vooral naar de vreemde mogendheden gingen ipv geinvesteerd/gebruikt te worden in de Afrikaanse ontwikkeling (dan meestal nog zonder enige vorm van afdoende vergoeding/compensatie). Er is een reden waarom de Afrikanen onderwijs ontzegd werden/worden: een 'domme' mens gaat namelijk niet zo snel in opstand komen omdat het niks anders kent en zijn huidige leefsituatie voor normaal aanneemt!
Ik durf gerust zeggen dat landen buiten Afrika verantwoordelijk zijn voor de roof van hun natuurlijk eigendommen en de vooruitgang op een bedenkelijk niveau hielden.
Vandaag de dag bestaan kolonies niet meer (toch officieel niet ;) Dus de vreemde mogendheden hebben zo goed als alle invloed verloren en is het continent de laatste decennia onderhevig aan geweld, genocide en armoede omdat enkele 'geschoolde' of invloedrijke/charismatische personen alle 5 minuten een rebellie starten met talrijke staatsgrepen als gevolg. Het resultaat daarvan is meestal zelfverrijking (door plundering) van die personen...

Ontwikkelingshulp mag niet gestopt worden, zeker niet. Er moet blijven geijverd worden voor hulp aan zij die het meest nodig hebben. Voedsel, medicijnen, gewoon alle primaire behoeften moeten voorzien kunnen worden dankzij Westerse hulp. Maar ontwikkelingshulp moet ook hervormd worden. Het volstaat niet meer dat wij 'opdraaien' voor dergelijke voorzieningen, we moeten ze ook leren hoe ze zichzelf kunnen helpen. Scholen, onderwijs, bijstand leveren bij het ontginnen van wat er nog rest van grondstoffen, opzetten van de industrie, ... dat is allemaal ook nodig. Als er geld/donaties bijkomen moet men zich ervan verzekeren dat ze niet in de zak van de 1 of andere politicus verdwijnen zoals het maar al te vaak gebeurd.

Trouwens, het kwijtschelden van schulden vind ik een slechte zaak. Dat is gewoon een uitnodiging om ze nieuwe leningen te laten afsluiten waardoor de miserie gewoon opnieuw begint.

Er is nog veel werk op het Afrikaanse continent. Maar ik betwijfel ten sterkste dat ze al hun problemen binnen afzienbare tijd gaan kunnen oplossen zonder externe hulp. Maar die hulp moet wel de basis vormen voor of in het teken staan van hun eigen autonomie en zelfvoorziening, resulterend in hun vooruitgang ...

B.

MilM
4 augustus 2005, 17:56
Ik ben ten eerste voor het opstellen van een basisgrondwet.
Een grondwet die democratische waarden bevat.
En dan beginnen met de landen te helpen die bereid zijn deze basisgrondwet op te nemen.

Hoe cru het ook klinkt, de Afrikanen van vandaag zijn verloren.
Men moet zich richten op de toekomst en zorgen dat er bv tegen het jaar 20xx een deftig schoolsysteem voor bv 6/7 jarigen.
Dan ook schoolplicht invoeren en hier streng op nazien.

Het jaar erachter schoolsysteem dan één jaar uitbreiden en dus voor de 6/7 jarigen + de 7/8 jarigen die een jaar eerder al gestudeerd hebben etc ...

Klinkt nie gemakkelijk en in de praktijk zal het ook zeer moeilijk zijn, maar het is doenbaar ...
Alles begint bij schoolopleiding.

Kleren opsturen etc ..., uiteindelijk helpt dat niets aan het probleem.
Let op, je helpt er wel individueen mee en het is een mooi gebaar, maar zo'n zaken doen niets aan de groei van Afrika.

Afrika onderhouden zal een klein werelddeelke als Europa nooit kunnen doen, we kunnen dus alleen investeren in zaken om ervoor te zorgen dat Afrika hun eigen economie laat draaien en dat begint dus bij onderwijs.

m***
4 augustus 2005, 18:54
nogmaals: het ligt aan hun mentaliteit
ik ken iemand die ooit geprobeerd heeft een fabriek op te starten in afrika maar die het opgegeven heeft, gewoon omdat er niets aan te vangen is met die mensen.
als vergelijking: als wij moe zijn denken we: "ik zal vanavond wat vroeger gaan slapen"
als zij moe zijn denken ze: "ik ga nu slapen"
iedereen beseft wel welke problemen dat geeft voor het werk

jshansa
4 augustus 2005, 19:12
nogmaals: het ligt aan hun mentaliteit

Ik ga ermee akkoord dat er in Afrika een andere mentaliteit heerst. Maar ik denk niet dat door een mentaliteitsverandering de problemen opgelost raken. Ten eerste is een mentaliteitsverandering bijna niet teweeg te brengen en ten tweede zijn er zoveel niet-Afrikaanse landen die met dezelfde problemen te kampen hebben, denk maar aan Bangladesh,Honduras en dergelijke ontwikkelingslanden. Hoewel de mentaliteit zeker verschillend is worstelen zij met dezelfde problemen in verband met onderwijs, voeding en andere primaire behoeften...

wlibaers
4 augustus 2005, 23:03

Die mening wordt door al decennia verkondigd, er luisteren er gewoon te weinig naar. Zie bijvoorbeeld:

http://www.garretthardinsociety.org/articles/art_lifeboat_ethics_case_against_helping_poor.html

http://www.garretthardinsociety.org/articles/art_cultural_carrying_capacity.html

Preske
5 augustus 2005, 00:55

1. Bewijs
2. Wees specifiek

het is hier ondertussen al meermaals bewezen, echt uit eigen ervaring kan ik niet spreken, als ge onze afrikaanse gebuur niet meerekend.

die leeft dus echt zeer relaxt, als ge hem ziet afkomen zoude hem 5 frank geven, enfort dat hij komt afgesloft op zen pantoffelkes.
als ge dien iet vraagt en hijz egt "ik kom dat morgen ofzo wel binnensteken" moogt ge er twee dagen bijrekenen.

ik zeg niet dat ze lui zijn, want ze kunnen echt wel hard werken alst nodig is. maar ze leven daar gewoon trager.

Die mening wordt door al decennia verkondigd, er luisteren er gewoon te weinig naar. Zie bijvoorbeeld:

http://www.garretthardinsociety.org/articles/art_lifeboat_ethics_case_against_helping_poor.html

http://www.garretthardinsociety.org/articles/art_cultural_carrying_capacity.html

ik weet wel dat die mening al langer gekend is, maar dit komt nu van een gerespecteerd afrikaan, en dan nog iemand met verstand van zaken. Hadden ze daar 30 jaar geleden al naar geluisterd naar de man in uw bronnen, had het continent er wellicht beter voor gestaan.

Boris Barowski
5 augustus 2005, 01:16
minder ontwikkelingshulp, eerder opleiding tot zelfvoorziening
naar de spreuk
"geef een man een vis en je voedt hem voor 1 dag, leer hem vissen en je voedt hem voor een leven"

doe daarbij dan misschien kwijtschelding van de schulden, maar zorg ook dat ze dat niet vergeten bij internationale onderhandelingen etc.

Maar wees eerlijk, als AIDS kan teruggebracht worden, maar ze blijven zich aan zo'n tempo voortplanten, dan kan Afrika zichzelf toch niet blijven voorzien van voedsel ? gezien hun klimaat
of ben ik mis hier ?

Preske
5 augustus 2005, 01:36
moest de kerk nu eens uit hunne ivoren toren komen en condooms toelaten zouden er al veel minder geboortes zijn en minder ziektes, aids vooral.

Want nu nog altijd geloven ze dat je om van aids te genezen een kind moet verkrachten, hoe jonger hoe beter (en maagd offcourse)

wlibaers
6 augustus 2005, 00:02
moest de kerk nu eens uit hunne ivoren toren komen en condooms toelaten zouden er al veel minder geboortes zijn en minder ziektes, aids vooral.

Want nu nog altijd geloven ze dat je om van aids te genezen een kind moet verkrachten, hoe jonger hoe beter (en maagd offcourse)

Als ze daar echt naar de Kerk zouden luisteren, dan zouden ze daar niet zo polygaam zijn en geen kinderen verkrachten, wat het AIDS-probleem veel minder belangrijk zou maken. Hun probleem is niet de Kerk, maar hun levensstijl en allerlei bizar bijgeloof.

Deus ex Machina
6 augustus 2005, 18:07
waarom iemand een brood geven als je hem een brood kan leren bakken?
zoals met wallonie heb ik het gevoel dat dat geld daar wel nodig is, maar compleet in het ijle lijkt op te lossen.
In zo een land (ben nu naam ff kwijt) is er armoe troef. Daarvoor deed het land het goed, toen er nog blanken waren die er aan landbouw deden. De zwarte bevolking was jaloers op de rijkdom van de rijkere blanken, en verjoeg die dan ook. Nu blijkt dat niemand daar weet hoe hij moet planten en is er hongersnood.

ipv voedselhulp, stuur hun inginieurs en hulpmiddelen dat ze op hun eigen poten kunnen staan. 1000 ton voedsel is vlug op gegeten

Ollie
6 augustus 2005, 18:56
Zolang in Afrikaanse landen een dictatuur meer de norm is dan de uitzondering, zolang de corrupte overheden er niet in slagen hun inwoners veiligheid te bieden, zolang het eigendomsrecht er met de voeten wordt getreden (ttz het bestaat er nauwelijks) en verstikkende bureaucratie het opstarten van een zaak (of het bekomen van eigendom) zo goed als onmogelijk maakt heeft het geen zin om ook maar één eurocent in Afrika te investeren.

Persoonlijk denk ik zelfs dat momenteel enkel herkolonisering uitkomst biedt op lange termijn (maar dan niet door socialistische welvaartstaten uiteraard).