PDA

Volledige versie bekijken : Zwaarte studies buitenland?

hendrik1
3 augustus 2005, 11:36
Hoe 'zwaar' zijn de studies in het buitenland tov bij ons?

Bv:
Amerikanen zitten te pochen op hun Harvard... VK op hun Oxford.
Dikwijls zijn de toelatingsvoorwaarden niet om mee te lachen (volgens hun :p)

Moet je idd een genie zijn om daar te beginnen of is dat te vergelijken met een unief van bij ons? Zijn we niet chauvinistisch genoeg? ;)
En wat met andere scholen??

Ik persoonlijk ken mijn opleiding in het buitenland een beetje en om dat te vergelijken met wat ik hier kreeg is ronduit schandalig.
Voor wat ik hier 5 jaar heb moeten zwoegen is daar (vb is Frankrijk) een 'kleuterschool' ('werkjes maken').
Resultaat is wel dezelfde diploma...
(Nu ben ik wel blij met de kennis die ik heb btw)

Ik heb trouwens al dikwijls gehoord van mensen die in het buitenland hun opleiding af maken (laatste jaar bv), er afstuderen met grote onderscheiding, vervolgens hier komen en dan verschieten als hun 'grote' plots een 'gewone' onderscheiding wordt officieel.
Is er echt overal zo'n groot verschil? Ben ns nieuwsgierig... :)

greetz

Phil
3 augustus 2005, 11:46
Ik ga volgend jaar op Erasmus naar parijs (kuleuven)

En blijkbaar converteren ze uw resultaten naar Belgische standaarden.

Bvb als ge een 18 haalt in Italie, hebt ge een 12 hier in leuven.

Maar als ge bvb in Parijs een 14 haalt, hebt ge in Leuven een 16

Conclusie, voor zover ik weet, is dus parijs moeilijker en italie (meer bepaald venetie eigenlijk, makkelijker)

(ik studeer japanologie, zal ook wel van richting tot richting afhangen)

Enige buitenlandse schoolsysteem waar ik ook nog iets van afweet, is het Japanse systeem.

Het is daar geweldig moeilijk om op een ietswat fatsoenlijke universiteit binnen te geraken (heel heel moeilijke ingangsexamens), maar als ge eenmaal binnengeraakt zijt, dan kunt ge niet meer buizen.)

Godzilla*Akira
3 augustus 2005, 11:54
Ik denk dat de grootste moeilijksgraad probly (als buitenlander) de taal zal zijn. Bedoel toch groot verschil dan wat frans of engels etc kunnen praten en daarin volledige lessen te kunnen volgen. (ale gesnapt wel wak bedoel, hoop ik)

ps: moet nog slapen dus, mijn zinsconstructie kan op geen kloten trekken. Mijn excuses hiervoor.

blaatschaap
3 augustus 2005, 11:55
in holland ist simpel
en kdacht dat het in ons landje nog vrij hoog was kwa niveau
maar das wel wa veranderd de laatste jaren mé al die EU regels

systech
3 augustus 2005, 11:59
Van puntenomzetting op Erasmus hebbik hier in Antwerpen nog nix over gehoord... maar naart schijnt is Engeland wel "strenger" qua punten en Duitsland en Frankrijk wel wat makkelijker...

In de USA hangt dat idd af van welk unif je pakt, en Mexico/zuid-amerika is meestal ook vrij easy :p

Hier in België is het gewoon meer toegespits op de examens en in het buitenland is de "puntenverdeling" meestal gespreid over het jaar (met werkjes e.d.)

Phil
3 augustus 2005, 12:00
Nja, dat ons niveau hoog ligt, d'no.

Ik heb onlangs ergens gelezen dat het niveau van het frans van onze studenten van het 3de middelbaar op hetzelfde niveau ligt als dat van Amerikanen van dezelfde leeftijd...
Geeft niet echt een goede indruk.

(maar bon, ik kan mij de bron niet meer herinneren, al dacht ik dat het op een nieuwssite was)

Delirium
3 augustus 2005, 12:03
Heb ooit gehoord dat wij hier in België één van het moeilijkste onderwijs hebben ter wereld.
Of dit waar is dunno, maar ik zou der niet van verschieten.
België is ook 2e beste in wiskunde (op 1 staat Japan).
Denk dat dit in België zelf ook afhangt van school tot school hoe moeilijk het is.

MyDyingBride
Volgens wat ik gehoord heb zijn de eerste twee jaren unief in Amerika gelijk aan de laatste twee jaren middelbaar bij ons

Phil
btw, ik ken iemand die in oxford studeert, en dat is toch gene kattepis hoor, dat is van een veeeeeeel hoger niveau dan hier in belgië

Ge hebt niet zo heel veel werk, maar ge moet heel veel zelf studeren. (Dus uren in een bib doorbrengen etc)

Ge krijgt niet elke semester examens zoals hier, maar als ik me niet vergis krijgt ge om de 3 maanden een soort van kleine test (niet officieel), om dan na 3 jaar over al uw leerstof in het geheel een groot examen te krijgen.

Kan niet echt makkelijk zijn denk ik

(but then again, correct me if i'm wrong)

(die persoon studeert klassieke talen in oxford)

Berstalin
3 augustus 2005, 12:04
Het onderwijs van Belgie is één van de beste ter wereld maar ook één van de moeilijkste. En zoals je zegt dat Harvard en andere prestige universiteiten zijn moeilijk om in te geraken maar enkel omdat dat scholen zijn voor rijkeluiskinderen. Het toelatingssysteem in amerika is ook totaal anders.

Als je hier naar de unief wilt kies je gewoon een universiteit (gent, antwerpen, etc) schrijft u in voor een richting en ge moogt beginnen

In de VS word je geselecteerd om naar die scholen te mogen gaan aan de hand van je resultaten en dergelijke en uw financiele toestand (kijk maar naar die tienerfilms die van de vs ons europa komen binnengestroomd over die scholen) dus als je goed in sport bent maar zo stom als een varken kun je wel naar harvard door uw goede schoolresultaten. Die scholen teren ook vooral op hun prestige en niet op de gegeven leerstof. Dus als je vader in de VS ne grote multi national is zul je zonder probs die school binnengeraken (ook al ben je de grootste lomperik die er bestaat) en de gewone burgers die het niet kunnen betalen maar wel uber slim zijn moeten zich vernederen in allerlei presentaties voor juries of door het maken van allerlei werkjes om zo de weinige studiebeursen in de wacht te kunnen slepen.

Conclusie die Harvard en oxford universiteiten hebben naam en faam maar zoals vele dingen teren ze op hun oude glorie en zijn ze al lang een uitgeholt instituut.

Tweak37
3 augustus 2005, 12:15
Mijn zus studeerde een jaar in Duitsland, heidelberg om precies te zijn, een van de oudste en meest gerespecteerde universiteiten Europa, en ze vond het een stuk zwaarder dan aan de KUL.
Maar wat doet de kul, die zet haar eenen ("1" is het hoogste cijfer in Duitsland, een 20 bij ons dus), om naar een 17. Dus ofwel is het in duitsland toch makkelijker ofwel heeft de kul het nogal hoog in haar bol, en het zal dat laatste wel zijn.
Nuja, sommige landen zoals italië en frankrijk staan erom bekend redelijk makkelijk te zijn.

Quxan
3 augustus 2005, 12:22
Conclusie die Harvard en oxford universiteiten hebben naam en faam maar zoals vele dingen teren ze op hun oude glorie en zijn ze al lang een uitgeholt instituut.
Die universiteiten leveren nochtans meer onderzoeken en nobelprijswinnaars af dan gelijk welk unif in ons klein landje...

En wat maakt 1 universiteit nu beter/moeilijker dan de ander? Het is niet omdat een instituut moeilijker is dat je meer leert...
bv. leer Frans uit een boekje of door het praten met een Fransman, het eerste is moeilijker dan het 2e maar uiteindelijk zal ie niets meer weten (misschien zelfs minder).

En stel dat hun onderwijs minderwaardig is, blijkbaar hebben ze er geen probleem mee aangezien ze met hun 'minderwaardige' opleiding evenwaardig werk vinden.

hendrik1
3 augustus 2005, 12:36
Die universiteiten leveren nochtans meer onderzoeken en nobelprijswinnaars af dan gelijk welk unif in ons klein landje...

Idd, kan wel zijn, maar van welke nationaliteit zijn de onderzoekers?
Meestal hebben zo'n prestigieuze universiteiten geld met hopen om onderzoekers te ronselen vanuit het buitenland...

Heb zo eens een artikel gelezen uit Het Nieuwsblad van een dokter in een wetenschap (BMW, chemie, weet niet meer precies) die aan de KUL afstudeerde.
Hij kreeg van een univeristeit in Los Angeles een fors loon en auto cadeau, om zijn onderzoek daar af te maken en voort te komen werken aan andere zaken (dus alle kennis en geld die de KUL daarin pompte, sta je zomaar effe af aan een Amerikaan(se unief)!!!).
Als je de kennis niet hebt, dan koop je het toch? Jees :eek:
Zo'n zaken zijn natuurlijk leuke reclame, maar spijtig genoeg kan dit wel al eens een ander beeld geven over de kwaliteit van opleiding daar.

greetz

pro_Vlaming
3 augustus 2005, 12:57
Ik studeer in Nederland lucht-en ruimtevaarttechniek in Delft.
Omdat ze daar qua wiskunde in hun middelbaar ver achterstaan is de eerste helft van het eerste jaar wel makkelijker.
Ivm. de burgerlijk ingenieurs hier in Belgie zien we minder wiskunde, maar wel meer fysica: mechanica. Het is minder abstract allemaal.
LR is wel een van de moeilijkste richtingen in Nederland, dus op degelijk niveau.

Wel zijn er andere richtingen waar het niveau pakken lager ligt en je ook een goed diploma voor krijgt.

Delirium
3 augustus 2005, 13:04
Als je hier naar de unief wilt kies je gewoon een universiteit (gent, antwerpen, etc) schrijft u in voor een richting en ge moogt beginnen.
Da's ook nie waar hoor, voor sommige opleidingen in België moet ge ook toelatingsexamen doen. Weet nu niet onmiddellijk welke scholen dit doen maar er zijn der.
Mensen die naar die school gaan of een bepaalde richting volgen kunnen dit hier wel zeggen

spray-bunny
3 augustus 2005, 13:04
Da's ook nie waar hoor, voor sommige opleidingen in België moet ge ook toelatingsexamen doen. Weet nu niet onmiddellijk welke scholen dit doen maar er zijn der.
Mensen die naar die school gaan of een bepaalde richting volgen kunnen dit hier wel zeggen
arts en tandarts dus

Delirium
3 augustus 2005, 13:12
arts en tandarts dus

Bijvoorbeeld :)
Er zijn der nog zenne, ne maat van mij heeft ook ingangsexamen gedaan voor grafische richting (dacht da het Sint-Lucas was, maar ben nie zeker)
dus ja.

lttuvix
3 augustus 2005, 13:36
amerika heeft een makkelijke studie zu ken ene die hier met de grootste moeite kon volgen en door situaties naar amerika moest ... is afgestudeerd in harvard :)

GhO$T
3 augustus 2005, 14:54
Idd, kan wel zijn, maar van welke nationaliteit zijn de onderzoekers?
Meestal hebben zo'n prestigieuze universiteiten geld met hopen om onderzoekers te ronselen vanuit het buitenland...

Heb zo eens een artikel gelezen uit Het Nieuwsblad van een dokter in een wetenschap (BMW, chemie, weet niet meer precies) die aan de KUL afstudeerde.
Hij kreeg van een univeristeit in Los Angeles een fors loon en auto cadeau, om zijn onderzoek daar af te maken en voort te komen werken aan andere zaken (dus alle kennis en geld die de KUL daarin pompte, sta je zomaar effe af aan een Amerikaan(se unief)!!!).
Als je de kennis niet hebt, dan koop je het toch? Jees :eek:
Zo'n zaken zijn natuurlijk leuke reclame, maar spijtig genoeg kan dit wel al eens een ander beeld geven over de kwaliteit van opleiding daar.

greetz

idd een prof heeft daar ook herhaaldelijk over staan zagen vorig jaar, hoe weinig ze hier betalen aan de unif en dat hij beter in amerika zou gaan werken waar ze volgens hem een zeer vet loon en nog dikwijls ergens een huis dichtbij de unif krijgen ook en dergelijke... (waarom bolt em het dan niet af naar daar :doh: )
nuja met zijn 'kleine' loon van de universiteit kan hij zich blijkbaar nog meer dan genoeg veroorloven maar zo'n mannen zijn niet snel content zeker :sop:

over het topiconderwerp, ik heb ook altijd gehoord dat ons schoolsysteem op een zeer hoog niveau staat (maar dat gaat dan vooral over de lagere en middelbare school denk ik, misschien is het verschil tussen universiteiten niet zo groot)
maar toch ook gehoord van iemand die in frankrijk zijn diploma was gaan halen omdat het daar volgens hem veel makkelijker was om eraan te raken.

HillBilly
3 augustus 2005, 15:17
das toch belachelijk, da prins filip da zomaar krijgt, ik denk wel da bush redelijk zijn best eeft moete doen aan harvard, hebt gij filip ooit op universiteit zien zitte?

en natuurlijk da zoveel sites da zegge " haha, hij kan niet prate, zo dom dat hij is"

as gij 35 keer/ dag de pers moet toespreke gaade peisk ook vantijd iet anders zegge dan da ge bedoelt, nee?

_

BamBamsChica
3 augustus 2005, 16:21
ik ga volgend jaar op erasmus naar barcelona voor 3 maand, 'k zal't weten te zeggen :) ma der is wel een of ander omzettingssysteem met de credits ja... en denk ni da da overal hetzelfde is

zarathustra
3 augustus 2005, 16:22
anyway, het zegt wel genoeg dat belgie of beter gezegd Vlaanderen in de top 5 staat voor wiskunde en wetenschappen. (van de wereld)

Ohja, het ysteem voor ingenieurs is in amerika helemaal anders dan het systeem hier. Daar leren ze werken met programma's en dingen maken. Hier leren ze u de theorie en gaan ze er vanuit dat als je die kan je het ook wel kan toepassen.

rabsi
3 augustus 2005, 16:24
ik heb mij laten wijsmaken dat de taalrichtingen, taalvakken aan die amerikaanse universiteiten enzo op een heel hoog niveau liggen maar dat de wetenschaps vakken en wiskunde enzo ni echt op niveau zijn als hier in belgië.

ik heb ook eens de eer gehad om les te krijgen van één of andere amerikaanse professor van nen grote universiteit daar. Ik moet zeggen die man kon enorm goed les geven... maar uit 1 inleidend leske kunde niets afleiden van het niveau.

en in nederland is het idd iets gemakelijker om te studeren... en hebben ze meestal van die systeemen waar je heel het jaar door geevalueerd word en je dus heel het jaar door moe blokken en testjes krijgt :sop: (systeem heeft zijn voor en nadelen)

Ether
3 augustus 2005, 16:38
GhO$T']idd een prof heeft daar ook herhaaldelijk over staan zagen vorig jaar, hoe weinig ze hier betalen aan de unif en dat hij beter in amerika zou gaan werken waar ze volgens hem een zeer vet loon en nog dikwijls ergens een huis dichtbij de unif krijgen ook en dergelijke... (waarom bolt em het dan niet af naar daar :doh: )
nuja met zijn 'kleine' loon van de universiteit kan hij zich blijkbaar nog meer dan genoeg veroorloven maar zo'n mannen zijn niet snel content zeker :sop:

wie was da, kan mij da lik nie meer herinneren?

bouckaert zeker? :p

zarathustra
3 augustus 2005, 16:43
Gewoon even terzijde, ik was wat info aan het opzoeken over amerikaanse scholen.. highschools dan

A = 90 – 100
B = 80 – 89
C = 75 – 79
D = 70 – 74
F = 69 or below

O_o

Dus daar zijt ge gebuisd met 69% ^^ Aan de andere kant zijn bijna alle toetsen invuldingen of multiple choice :| makkie dus

Ether
3 augustus 2005, 16:48
MP makkie? ja manneke, ebbe gij ooit unief gedaan? multiple choice examens kunnen ZOT moeilijk zijn, believe me :)

en wie zegt daje daar gebuisd zijt met een F?

zarathustra
3 augustus 2005, 16:53
MP makkie? ja manneke, ebbe gij ooit unief gedaan? multiple choice examens kunnen ZOT moeilijk zijn, believe me :)

en wie zegt daje daar gebuisd zijt met een F?

eerm ja, 3de jaar burgie enzo nu :unsure: en ja op unief kan een MC ex. moeilijk zijn, maar toch niet op middelbaar niveau en zeker niet op amerikaans niveau.

en dat ge gebuisd zijt met een F stond eronder, dat heb ik niet meegekopieerd.

Dreamchaser
3 augustus 2005, 17:06
Ik heb een paar jaar geleden 5 weken lang Summer School gevolgd aan de Baylor University in Waco, Texas ( http://www.baylor.edu )

Ik heb voor mijn examen geen boek open gehad en de huistaken overgeschreven van iemand anders. Resultaat: 91% :D

den Acid Burn
3 augustus 2005, 17:13
mja over dat vet loon in amerika.
dat hebt ge daar ook effectief nodig.

het sociale statuut is daar totaal neit te vergelijken met hier.

Ether
3 augustus 2005, 17:24
eerm ja, 3de jaar burgie enzo nu :unsure: en ja op unief kan een MC ex. moeilijk zijn, maar toch niet op middelbaar niveau en zeker niet op amerikaans niveau.

en dat ge gebuisd zijt met een F stond eronder, dat heb ik niet meegekopieerd.

oke ja, int middelbaar is MP poepsimpel ja, maar ik vind da aan unief toch vrij moeilijk, zoals ongeveer iedereen :p

Nu ja, mss vinde gij da persoonlijk makkelijker, kan zijn he :)

mauron
3 augustus 2005, 17:49
ik heb mij laten wijsmaken dat de taalrichtingen, taalvakken aan die amerikaanse universiteiten enzo op een heel hoog niveau liggen maar dat de wetenschaps vakken en wiskunde enzo ni echt op niveau zijn als hier in belgië.

Wat zijn dan "die Amerikaanse universiteiten"? MIT (Massachusetts Institute of Technology) en Caltech zijn toch niet de minste op wetenschappelijk vlak.

zarathustra
3 augustus 2005, 18:35
oke ja, int middelbaar is MP poepsimpel ja, maar ik vind da aan unief toch vrij moeilijk, zoals ongeveer iedereen :p

Nu ja, mss vinde gij da persoonlijk makkelijker, kan zijn he :)

het ging over highschools eh :p ergo middelbaar.

en ik vond mijn examen economie MP moeilijk ja, net zoals ongeveer iedereen.

*He@d$hOt*
3 augustus 2005, 19:33
Ik wil graag na mijn studies diplomatie studeren in stanford, CA. Weet iemand wat de criteria zijn om daarvoor een scholarship te krijgen of iemand een site met meer info? Daar beginnen is niet zo moeilijk, gewoon een taaltest doen en aanvaardbare punten halen, het probleem is een studiebeurs want is naart schijnt echt niet goedkoop.

Belgianbonzai
3 augustus 2005, 20:06
over die punten omzetting voor erasmussers, dat is tegenwoordig met ECTS eh.
A = beste 10%
B = volgende 25%
C = volgende 30%
D = volgende 25%
E = laatste 10%
(percenten kunnen anders liggen, weet nie just vanbuiten)

dus als gij in Spanje een 20/20 krijgt of in Zweden een MVG (is beste) hoort gij in de klasse A, en dan hangt het van de resultaten van de rest van uw richting af welke score je hier krijgt.
Is bvb de score van de beste van uw jaar op een vak een 15 dan zal jij hoogstens een 15 krijgen hiervoor als je terugkomt van erasmus.

Wat wel een feit is, is dat het op erasmus meestal een stukske makkelijker is om een ECTS-A rating te behalen, zeker als ge in een "erasmus-klas" zit.
Volgt ge uw lessen samen met niet-erasmussers dan kan't natuurlijk wel iets lastiger zijn, maar dan is da meestal vanwege de taal.
Want onderwijsniveau hier ligt toch wel redelijk hoog in vergelijking met meeste andere instituten in Europa.

lttuvix
3 augustus 2005, 20:24
Aan de andere kant zijn bijna alle toetsen invuldingen of multiple choice :| makkie dus

HELLLLLLLLLLL NO
tijdens beroeps kreeg ik elke maandag zo een toets over multiple choice vragen, toeval of niet die leraar had unief gedaan kregen we just hetzelfde systeem van vragen als daar...
of twas nen 5 of twas nen buis :p
tis nie da ge ff kunt gokken want als ge het dan fout hebt baf punt af :)

Quxan
3 augustus 2005, 20:44
idd, multiple choice is niet gemakkelijk:
fout= -1/3
niets= 0
juist= 1
(normaal scoor ik wel redelijk goed op multiple choice, in tegenstelling tot het gemiddelde... ik heb meestal meer problemen met open vragen omdat ik te bondig ben)

mauron
3 augustus 2005, 20:51
Ik wil graag na mijn studies diplomatie studeren in stanford, CA. Weet iemand wat de criteria zijn om daarvoor een scholarship te krijgen of iemand een site met meer info? Daar beginnen is niet zo moeilijk, gewoon een taaltest doen en aanvaardbare punten halen, het probleem is een studiebeurs want is naart schijnt echt niet goedkoop.

Je weet toch dat Stanford als een van de "beste" universiteiten van de VS word aanzien he? Daar binnengeraken zal alles behalve makkelijk zijn. Eerst en vooral moet ge een TOEFL test doen (Test of English as a Foreign Language) en vrij goed scoren. Daarnaast moet ge (jawel MOET) ge SAT's afleggen. Dat zijn de testen die normaal door afstuderende studenten in de VS worden afgelegd. Uiteraard is een hoge score ook hier noodzakelijk. Ook moet ge aan uw directeur een resem formulieren laten invullen over uw schoolresultaten (dit is niet simpel aangezien in de VS andere standaarden worden gebruikt). Ook zal je van minstens 1 (wss 2) leerkrachten aanbevelingen nodig hebben (uiteraard in het Engels opgesteld, of vertaald). Een opstel of meerdere schrijfopdrachten (oa over waarom je die unief kiest) zal er ook bij zijn.

Nuja, jij wou weten hoe het met geld zit. Hier (http://www.stanford.edu/dept/finaid/prospective/index.html) heb je de financial aid website van Stanford. Ik moet waarschuwen dat internationale studenten bij veel universiteiten minder tot geen bijstand krijgen. Ge moet ook in acht houden dat veel studenten in de VS leningen aangaan om hun studies te betalen, van U zal hetzelfde verwacht worden.

En om nog een idee te geven wat studeren in de VS kost:

volgens Princeton kost dat voor een buitenlandse student om en bij de $41380*
volgens MIT $42700*

*deze bedragen zijn schattingen naar wat een gemiddelde student per jaar in totaal uitgeeft

Als je nog vragen hebt omtrent studeren in de VS, stel maar, ik heb hier een hele stapel aanvraagformulieren (voor de unief zelf en financial aid) van allerhande scholen in de VS (en UCAS, het Britse systeem) liggen. Ik heb dubbele nationaliteit (België/VS) en daarom heb ik wat research gedaan naar studeren in de VS.

lttuvix
3 augustus 2005, 20:54
idd, multiple choice is niet gemakkelijk:
fout= -1/3
niets= 0
juist= 1
(normaal scoor ik wel redelijk goed op multiple choice, in tegenstelling tot het gemiddelde... ik heb meestal meer problemen met open vragen omdat ik te bondig ben)
idd heb ik ook blijf je maar uitleggen en dan geven ze je 0 punten omdat je ergens in je uitleg fout hebt gemaakt :sad: 7de jaar beroeps zoog :(

dJeez
3 augustus 2005, 21:09
Trouwens, prins Filip eeft oek een doctoraat gekrege aan de KULeuve, en ik peis eerlijk gezegd ni da da zo'n groot licht is ...
Geen doctoraat, een eredoctoraat, da's dus wel een serieus verschil. Een doctoraat haal je door studies, een eredoctoraat verkrijg je door... zoon van de koning te zijn bijvoorbeeld, of je op internationaal (politiek/sociaal) vlak te onderscheiden.

*He@d$hOt*
3 augustus 2005, 21:51
Nuja, jij wou weten hoe het met geld zit. Hier (http://www.stanford.edu/dept/finaid/prospective/index.html) heb je de financial aid website van Stanford. Ik moet waarschuwen dat internationale studenten bij veel universiteiten minder tot geen bijstand krijgen. Ge moet ook in acht houden dat veel studenten in de VS leningen aangaan om hun studies te betalen, van U zal hetzelfde verwacht worden.

En om nog een idee te geven wat studeren in de VS kost:

volgens Princeton kost dat voor een buitenlandse student om en bij de $41380*
volgens MIT $42700*

*deze bedragen zijn schattingen naar wat een gemiddelde student per jaar in totaal uitgeeft

Als je nog vragen hebt omtrent studeren in de VS, stel maar, ik heb hier een hele stapel aanvraagformulieren (voor de unief zelf en financial aid) van allerhande scholen in de VS (en UCAS, het Britse systeem) liggen. Ik heb dubbele nationaliteit (België/VS) en daarom heb ik wat research gedaan naar studeren in de VS.

bedankt voor de info in ieder geval. Moet je ook SAT's afleggen als je al een diploma rechten hebt of bedoel je dat dit is voor mensen die middelbaar afstuderen en dan hogere studies in vs willen beginnen? De bedoeling is uiteraard dat ik eerst mijn resterende 4 jaar rechten afmaak dus ik heb nog wel tijd. Een vriendin van mij die 4 van de 5 jaar met grote onderscheiding geslaagd was, is zelf uitgenodigd door yale, stanford en harvard (wss op voorstel van de unief). Zij kreeg een beurs van onze overheid (na de tests), onafhankelijk van de respectievelijke universiteit in de vs...

Nuja, studeren in de VS is een droom en ik ga alles doen om die te verwezenlijken. Die cijfers qua uitgaven op jaarbasis vallen nog goed mee dus als ik er kan binnen geraken is het goed. Mijn ouders zullen me die kans wel geven als ik mijn best doe, maar toch liefst een beurs natuurlijk.

PS. Heb je zelf gestudeerd in de States of ben je dit nog van plan? zoja, waar dan?

mvg

mauron
3 augustus 2005, 22:25
...

Mja, je bent al rechten aan het studeren. Dat kan een probleem vormen.

May I apply to Stanford for a second Bachelor’s degree?
Unfortunately, Stanford does not allow students to pursue a second Bachelor’s degree if they have already earned a Bachelor’s degree from another institution. You may be interested in exploring graduate programs at Stanford.
Ik weet natuurlijk niet wat het juist is wat jij gaat doen. Als het een master of master-na-master opleiding of iets in die aard is, geen probleem, als je van 0 gaat beginnen en een nieuwe bacheloropleiding wil aanvatten zal dit in Stanford wss niet lukken.
Moest het zo zijn dat ge hier uw bachelor behaalt en dan in de VS uw master wil halen zou je geen SAT's moeten doen, maar met rechten zal dat zowiezo niet mogelijk zijn.

Natuurlijk, als de vraag van de universiteit zelf uitkomt zal dit wel anders zitten. Ik zou er alvast niet op rekenen dat een grote Amerikaanse unief jouw komt vragen, want dit lijkt mij veel eerder uitzondering dan regel.

Ikzelf ga niet in de VS studeren, was dat ook nooit echt van plan, maar was gewoon geïnteresseerd naar hoe alles daar werkte.

Mag ik ook vragen waarom je precies naar Stanford wil? Als het er enkel om gaat in de VS te studeren zijn er scholen genoeg waar je waarschijnlijk veel makkelijker binnengeraakt.

kondamin
4 augustus 2005, 11:34
het zou best wel kunnen dat je nu makkelijker binnge graakt in prestiege universiteiten
sinds 2001 is het aantal buitelandse studenten die in de VS willen studeren enorm gedaalt
en als ik mij niet vergis krijgen die extra subsiedies per x aantal buitelandse studenten
(en als buitelander moete trouwes gewoon weg meer betalen)

over het niveau wil ik mij niet uit laten, maar als je zinnes bent een ingeneurs opleiding
of iets in de exacte wetenschappen te doen mag je er zeker van zijn dat je daar veel interesantere dingen zal kunnen doen dan hier

mauron
4 augustus 2005, 11:39
het zou best wel kunnen dat je nu makkelijker binnge graakt in prestiege universiteiten
sinds 2001 is het aantal buitelandse studenten die in de VS willen studeren enorm gedaalt
en als ik mij niet vergis krijgen die extra subsiedies per x aantal buitelandse studenten
(en als buitelander moete trouwes gewoon weg meer betalen)

Over subsidies kan ik mij niet uitspreken, omdat ik daar niks over weet. Het zou mij onwaarschijnlijk lijken, maar het kan zijn.

Nuja, dat buitenlanders meer moeten betalen. Dat klopt, maar niet helemaal. Het is vooral zo dat je bij "kleinere", minder bekende, universiteiten wel heel wat meer moet betalen, maar bij de grote, prestigieuze scholen (MIT, Princeton, Columbia toch alleszins) is het voor iedereen hetzelfde. Deze prestigieuze unieven zijn namelijk voor iedereen, buitenlander of Amerikaan, enorm duur (inschrijvingsgeld alleen al rond de $20000, vergelijk dat eens met de maximum €500 die we hier betalen).

kondamin
4 augustus 2005, 13:23
om hier bv aan het UA als buiten lander te komen studeren
betaal je ook al gou iets van een +-10.000€
voor belgen komt de staat daar voor een groot deel tussen
voor buitenlanders niet (tenzij je uit een ontwikkelings land komt blablabla)

blijft idd maar een peulen schil tov die 200.000 waar over je spreekt, maar er zijn gelijk aardige systeemen in de vs voor minderheden en ik zou er echt niet van verschieten mocht zo iets ook onder ontwikkelings hulp vallen

FeNiX4LiFe
4 augustus 2005, 13:25
(inschrijvingsgeld alleen al rond de $20000, vergelijk dat eens met de maximum €500 die we hier betalen).
in belgie betaald de staat het verschil ;) => je belastingen.

in de VS nono :)

ComputerVISTA
4 augustus 2005, 14:03
deze thread gaat een paar minuutjes toe voor renovatiewerken!

edit: thread weer open maar het gaat hier dus niet over Bush zen iq laten we daar even duidelijk over zijn!

ah ja, sorry dat het wat langer geduurd heeft maar t'is hier op ne celly 400 te doen :$

murdoc
4 augustus 2005, 14:18

no shit sherlock :p
kdenk ook dat belgie een hoog niveau haalt
en aangezien de westvlamingen daar nog boven uitsteken :p

:applause: ons !

*He@d$hOt*
4 augustus 2005, 14:19
.

Ik zou graag later emigreren naar de VS. Daarom wil ik ook diplomatie en buitenlandse betrekkingen studeren na rechten, om daar eventueel te kunnen werken.
Ik heb de universiteit van Stanford al bezocht en het lijkt me echt zalig om daar te kunnen studeren. Bovendien staat zo'n unief uitstekend op je cv, want wie daar kan studeren heeft toch capaciteiten he. Je zal niet veel moeten solliciteren volgens mij...
Maarja, moest ik daar nu niet binnengeraken is een andere unief in ca ook goed hoor :) (San diego of la bvb.) Tijd genoeg om daarover nog een beslissing te nemen.

Inspector Monkfish
4 augustus 2005, 15:13
Ik zou graag later emigreren naar de VS. Daarom wil ik ook diplomatie en buitenlandse betrekkingen studeren na rechten, om daar eventueel te kunnen werken.
Ik heb de universiteit van Stanford al bezocht en het lijkt me echt zalig om daar te kunnen studeren. Bovendien staat zo'n unief uitstekend op je cv, want wie daar kan studeren heeft toch capaciteiten he. Je zal niet veel moeten solliciteren volgens mij...
Maarja, moest ik daar nu niet binnengeraken is een andere unief in ca ook goed hoor :) (San diego of la bvb.) Tijd genoeg om daarover nog een beslissing te nemen.

En te sparen ;)

clubje
4 augustus 2005, 16:57
Ik studeer TEW aan de KUL. En daar zei een prof ons dat het niveau van de micro-economie in het eerste jaar aan de KUL véél hoger ligt dan aan universiteiten zoals Harvard.

Of dat waar is weet ik niet.

mauron
4 augustus 2005, 18:00
Ik studeer TEW aan de KUL. En daar zei een prof ons dat het niveau van de micro-economie in het eerste jaar aan de KUL véél hoger ligt dan aan universiteiten zoals Harvard.

Of dat waar is weet ik niet.

Mja, een prof van de KUL die zegt dat de KUL het beste is. Niet bepaald objectief vind ik.

en @FeNiX4LiFe, in de VS krijgen studenten wel degelijk financiële steun van de overheid, een beetje te vergelijken met onze studiefinanciering, namelijk FAFSA (Free Application for Federal Student Aid). Geen idee hoeveel die bedraagt, maar alvast niet genoeg. Daarom dat de meeste studenten leningen moeten aangaan.

Er zijn, als het qua kostprijs van onderwijs gaat, weinig tot geen landen waar het beter is dan in België, dat valt niet te ontkennen.

Waldorf
4 augustus 2005, 18:37
Het onderwijsniveau in België scoort zeer goed tot uitstekend. Zoals eerder gezegd staat België/Vlaanderen zowel qua talen als wiskunde in de top 5. Ook het hoger onderwijs staat hoog aangeschreven en dit wordt ook naar waarde geschat in het buitenland. Een burgerlijk ingenieur bouwkunde zal in het buitenland vaak de voorkeur krijgen op andere buitenlanders door (de zwaarte van) z'n studie.

De VLIR heeft ook eens een onderzoek gedaan naar het niveau van burgerlijk en industrieel ingenieurs in vergelijking met de ons omringende landen (Frankrijk, Nederland en Duitsland). Ze kwamen tot de conclusie dat het niveau van de industrieel ingenieurs even hoog of zelfs een beetje hoger is dan de universitaire ingenieurs (zeg maar burgies) van onze buurlanden en de "hogeschoolingenieuren" uit de buurlanden zijn qua niveau te vergelijken met onze graduaten. De Belgische opleiding burgerlijk ingenieur was dus met andere woorden bij verre de zwaarste studie.

Nadeel van het Belgisch onderwijs is dan weer dat het soms te abstract en theoretisch is. Bij onze buurlanden wordt er veel meer gewerkt met practica, opdrachten, groepswerken en minder met examens, terwijl die hier ongekend populair blijven. Ook het vakkenpakket is soms weinig relevant. Bij informatica krijgen we hier pakken wiskunde en tot voor kort ook natuurkunde, terwijl ze in Nederland enkel een stevig pakket discrete wiskunde + aanvullende analyse krijgen. Op dat gebied denken de meesten uniefs nog vanuit een ivoren toren.

GhO$T
4 augustus 2005, 19:11
ook nog juist, wiskunde is inderdaad in Nederland van een veel lager niveau dan bij ons (middelbaar alleszinds kweet nu niet als die 'schade' nog ingehaald wordt in't hogere)

ik heb 3u wiskunde gevolgd in't middelbaar wat toch zeer weinig is, en overlaatst een nerderlandse cursus basiswiskunde voor het eerste jaar universiteit gezien (vraag mij wel niet in welke richtingen die gegeven werd) maar dat was echt wel bijna allemaal easy stuff in mijn ogen, terwijl ik massa's mizerie heb hier aan de unif Gent met de wiskunde door de beperkte vooropleiding.

(prof die paar keer over goei lonen in usa vs zijn 'slecht' loon bezig is geweest was Declerq trouwens :p )

Tom!
4 augustus 2005, 19:43
De wiskunde op universitair niveau in Nederland is oké, in de wetenschappelijke richtingen althans, maar het klopt zeker dat op het niveau van het middelbaar, België een stuk voor staat op dat vlak.

zarathustra
4 augustus 2005, 20:18
Zeg wadorf, ik denk dat ze nog steeds natuurkunde krijgen in het 2de jaar informatica aan de kul.

Ether
4 augustus 2005, 20:43
GhO$T']

(prof die paar keer over goei lonen in usa vs zijn 'slecht' loon bezig is geweest was Declerq trouwens :p )

tis declerck dat moe zeggen feitelijk, dien is voorzitter van dit, lid van raad van bestuur van dat, kpeis dat die kerel geld genoeg schijt :p
(btw, aant meedoen met je herexamens? )

no shit sherlock :p
kdenk ook dat belgie een hoog niveau haalt
en aangezien de westvlamingen daar nog boven uitsteken :p

:applause: ons !

en dan zeker degene die erdoor zijn in economie :p

Waldorf
4 augustus 2005, 21:11
Zeg wadorf, ik denk dat ze nog steeds natuurkunde krijgen in het 2de jaar informatica aan de kul.

Normaal gezien werd Natuurkunde geschrapt uit de eindtermen van Informatica bij de omvorming conform de BAMA-structuur, maar allicht zal elke unief bepalen wat wel en niet wordt opgenomen in de eindtermen.

FeNiX4LiFe
5 augustus 2005, 09:36
Er zijn, als het qua kostprijs van onderwijs gaat, weinig tot geen landen waar het beter is dan in België, dat valt niet te ontkennen.
sja onze belastingensgraad van > 50 % moet toch voor iets gebruikt worde é.

en op studiebeurs moet je al zeker niet hopen. een werkloze zou bijna geen studiebeurs krijgen. zo belachelijk hun normen zijn :rofl:

mauron
5 augustus 2005, 11:49
Ik heb nooit het woord studiebeurs in de mond genomen. Het Amerikaanse financial aid systeem werkt namelijk op een andere manier dan in België. Ik heb bewust het woord studiefinanciering gekozen, omdat een studiebeurs gewoon een som geld is die door de staat (of een andere organisatie) word gegeven aan de student.

In de VS zijn er wel degelijk beurzen (scolarships), maar die worden in vele gevallen gegeven ter 'beloning' omdat die student in een of ander veld uitblinkt.

Wat houdt de studiefinanciering van de Amerikaanse overheid dan in?
Een zogenaamde Penn Grant, dit is een soort "beurs" die niet moet terugbetaald worden.
Allerhande leningen (er zijn verschillende categoriën, sommige voor de ouders, sommige voor de studenten, sommige met, en andere zonder interest)
Federal Work-Study programs: ge werkt voor een overheidsdienst terwijl ge studeert, en ontvangt zo geld.

Daarnaast bieden vele (mja, vele van de "top"-scholen) ook eigen financieringsprogramma's aan, die op een gelijkaardige manier in mekaar zitten.

Een andere bron van studiefinanciering in de VS is het leger. Jawel, het leger. Wie zich inshrijft als reserve krijgt zo'n $22000, wie zich inschrijft als beroepsvrijwilliger een goeie $70000. Uiteraard ben je dan wel verplicht X aantal jaar te dienen na je studies, of in het ergste geval worden je studies onderbroken en moet je gaan vechten.
Hier moet ik nog aan toevoegen dat verschillende takken van "het leger" (army, navy, marines...) andere bedragen geven, zo geeft de Navy dit:
An NROTC scholarship covers all this and more:
* Full tuition
* All college and university educational fees
* Allowance for textbooks
* Living expense allowance each month
* Other related educational expenses

Zo heb je direct ook een idee waarom er zoveel militairen zijn in de VS :p

En om nog even terug te komen op wat jij daar zei, ik zal even citeren uit mijn bundel "MIT freshman application & financial aid information"

Approximately three out of fout MIT undergraduates receives some form of financial assistance