PDA

Volledige versie bekijken : Brommer boetes

Doctor Pantera
1 augustus 2005, 19:13
hey, ik hoor overal verschillende dingen

ik zou graag eens de waarheid horen:

Wat voor boete krijg je als je brommer te snel rijd?

En wat doen ze als je een voorlopig rijbenwijs hebt ?

Wat heb ik al gehoord:

-250 en brommer 2weken kwijt
-eerst rijlessenvolgen en brommer 1maand kwijt en 2de keer 1200boete
-straffen want onder 18 kan je geen boeten meer krijgen
-.....

Help ??

Jerryboy
1 augustus 2005, 19:18
De prijs van de boete kan ik zo niet zeggen want da hangt af van verschillende factoren (18j?, hoeveel te snel, A of B klasse, al vorige boetes)

Brommer wordt altijd in beslag genomen voor 1maand en hiervoor worden ook kosten aangerekend.

onderdelen waardoor je te snel gaat halen ze er af en die ben je dan ook kwijt.

als je 18j bent kan je kiezen, ofwel betalen ofwel een bep. aantal uur werken.

of je nu een voorlopig rijbewijs hebt of een vast daar kijken ze niet naar.

Sander H
1 augustus 2005, 19:34
ne maat van mij:

63 op de rol (-8 tolerantie = 55km/h)
brommer 5 maand kwijt, boete € 230, € 970 voorwaardelijk

Mr Syphon
1 augustus 2005, 19:47
http://games.telenet.be/forum/showthread.php?t=343981

en hier staat alles over de toleranties,

brainwashed
1 augustus 2005, 20:05
een vriend van me (is wel 19) is met zen brommer tegen gehouden tegen 85.
en hij was niet naar de recht bank geweest voor zijn straf.
hij kan kiezen ofwel 1400€ en 2maand rijverbod.
ofwel 60 dagen effectieve gevangenis straf.
voor 85km/u dat vind ik overdreven.
maar als je nog geen 18 bent dan kan je geen boete krijgen maar wel werkstraf (hankt af van welke overtreding)
het eenigste wat je moet betalen zijn de stand kosten van je scooter en werk uren

bweh
1 augustus 2005, 20:17
ne maat van mij:

63 op de rol (-8 tolerantie = 55km/h)
brommer 5 maand kwijt, boete € 230, € 970 voorwaardelijk

kan ik moeilijk geloven ...

mijne deed 58 en met te laten afstellen was et opgelost

geen boete, enkel waarschuwing

Dj Aero
1 augustus 2005, 20:18
een vriend van me (is wel 19) is met zen brommer tegen gehouden tegen 85.
en hij was niet naar de recht bank geweest voor zijn straf.
hij kan kiezen ofwel 1400€ en 2maand rijverbod.
ofwel 60 dagen effectieve gevangenis straf.
voor 85km/u dat vind ik overdreven.
maar als je nog geen 18 bent dan kan je geen boete krijgen maar wel werkstraf (hankt af van welke overtreding)
het eenigste wat je moet betalen zijn de stand kosten van je scooter en werk uren

voor 85 per uur is dat overdreven, maar voor niet naar de rechtbank te gaan daarentegen vind ik van niet ... terecht dattem zoveel krijgt

Mr Syphon
1 augustus 2005, 20:21

die controle was wel op school gebeurt, dus de flikken stonden praktisch aan de loods met brommers en iedereen moest zen papieren afgeven
dus ze kunnen moeilijk tussen zo een hoop een uitzondering gaan maken he

Sander H
1 augustus 2005, 20:22

tis toch zo

ma het was wel bij een grote controle na school, iedereen moest de rol op

Lucian
1 augustus 2005, 20:36
geen helm, 50€, 2de maal 150€
da stijgt exponentieel ofzo :/

[B]Rocketeer
1 augustus 2005, 20:45
geen helm, 50€, 2de maal 150€
da stijgt exponentieel ofzo :/

Yep, net zoals dronken achter het stuur.
Eerste maal zoveel boete + rijbewijs x-aantal dagen wkijt.

2de keer verhoogt da gewoon, enz enz.
Tot ge x-aantel keer zijt betrapt. En dan kunde uw rijbewijs permanent inleveren.

freeza
1 augustus 2005, 21:10
vanaf je een hogere snelheid hebt dan 65 km/u (inclusief die correctie) kan uw boete oplopen tot een 1500 - 1700€ denk ik
het grootste deel is omdat je niet verzekerd bent en dat je geen geldig rijbewijs hebt

maar het hangt echt ENORM af van de flik/rechter
er zijn er die er vanaf komen met 400 € ofzo en er zijn er die 2000€ mogen neertellen

doen ze u stoppen bij zo'n grootscheepse controle mag je het vergeten hoor
en 1 maand houden ze uw brommer bij ALS er geen proces komt denk ik
als er wel een proces komt houden ze hem gewoon bij totdat het proces komt en dat kan lang duren (bij mij al meer dan 10 maanden :doh: )

skully25
1 augustus 2005, 22:25
je kan geen regelmaat aanduiden bij het bepalen van de boete als het gaat om te snel rijden met een brommer, bijna iedere regio heeft een andere aanpak, hangt ook af als je gepakt wordt tijdens een algemene controle of dat je op heterdaad betrapt wordt, of je een begrenzer hebt zitten of niet, verder mag je nog rekening houden met het humeur en de houding van de flik tegenover brommers omdat het kan zijn dat hij je miss laat gaan met een waarschuwing, dan is er nog het parket die de boete dus bepaald, die kunnen in principe ook uitschrijven wat ze willen want er bestaat geen vast systeem, enkel de wetten die overtreden worden (geen geldig rijbewijs, geen geldig verzekering etc...) staan vast

int kort, je kan het bijna niet voorspellen wat de uiteindelijke gevolgen zijn

HighWire
2 augustus 2005, 01:09
Hetgeen enkele maten van me hadden meegemaakt: (zowel +18 als onder de 18):
-Brommer een maand kwijt
-Geldboete
-Kosten vd werkuren en standkosten

Werkuren zijn dus:

Als je brommer afgepakt wordt, wordt er alles afgehaald dat niet origineel is/dient om op te voeren. Nu of da exact klopt weet ik niet want een maat van me had enkel een andere uitlaat en kreeg zen brommer terug met de uitlaat maar de originele vario haden ze eruit gehaald...

DogFacedGod
3 augustus 2005, 14:17

da geloof ik nie. Zelfs als je 16 jaar bent en je fietslicht doet het niet krijg je een boete. Eigenlijk zijn het je ouders die de boete krijgen

[B]Rocketeer
3 augustus 2005, 14:26
da geloof ik nie. Zelfs als je 16 jaar bent en je fietslicht doet het niet krijg je een boete. Eigenlijk zijn het je ouders die de boete krijgen

Idd, ge kunt een boete krijgen.
Weer van ergens gehoord dat da ni kan.

LoL, alst in België op betalen ankomt, kan alles :D

-[OwA.Free]-
3 augustus 2005, 18:43
Werkuren zijn dus:

Als je brommer afgepakt wordt, wordt er alles afgehaald dat niet origineel is/dient om op te voeren. Nu of da exact klopt weet ik niet want een maat van me had enkel een andere uitlaat en kreeg zen brommer terug met de uitlaat maar de originele vario haden ze eruit gehaald...

Wat halen ze bij mer er dan af ? Ik rijd volledig origineel met alle begrenzingen erin 63.

brainwashed
3 augustus 2005, 20:41
ik kgeloof dat ge nog geen 18 zij en nog op school zit da ge geen boete kunt krijge van duizende € wel zo kleine van 50 € ofzo voor u licht

Jerryboy
3 augustus 2005, 21:25
-']Wat halen ze bij mer er dan af ? Ik rijd volledig origineel met alle begrenzingen erin 63.

dan halen ze er niets af, dan moet ge hem laten afstellen en voor een bep. datum terug laten testen + factuur afgeven van de afstelling.

trouwens sommige "illegale" stukken mogen wel. bv een andere koppeling zorgt er niet voor dat ge harder gaat dus die halen ze er ook niet af.

als ge nog geen 18j bent zijn uw ouders aansprakelijk, zijde wel 18j dan moet ge zelf betalen of gemeenschapswerk doen.

freeza
3 augustus 2005, 22:33
-']Wat halen ze bij mer er dan af ? Ik rijd volledig origineel met alle begrenzingen erin 63.

die begrenzingen slijten ook af hé

maar als je een brommer koopt bij een dealer moet je normaal een papier tekenen waarop je bevestigd dat de brommer die je koopt werkelijk 45 km/u want anders kan de hij zelf nog in de problemen komen als de politie te weten komt dat hij brommers verkoopt die sneller kunnen dan 45 km/u

en idd waarschijnlijk zal je datum krijgen dat hij terug moet afgesteld worden...

DBK
3 augustus 2005, 23:31
zouden ze bij de politie weten dak std nen 17.5mm carbu heb? da ze da ni aanzien als een opvoerstuk?

-[OwA.Free]-
3 augustus 2005, 23:37
die begrenzingen slijten ook af hé

maar als je een brommer koopt bij een dealer moet je normaal een papier tekenen waarop je bevestigd dat de brommer die je koopt werkelijk 45 km/u want anders kan de hij zelf nog in de problemen komen als de politie te weten komt dat hij brommers verkoopt die sneller kunnen dan 45 km/u

en idd waarschijnlijk zal je datum krijgen dat hij terug moet afgesteld worden...

Ring in uitlaat zit nog steeds mooi op zijn plaats :) en is niks veranderd tov van een wallaroo die maar een paar 100km heeft gereden.

Brommer is particulier gekocht, dus niks getekend etc.

BLUTCH 26
3 augustus 2005, 23:39
Het probleem met opgevoerde scooters is dat ze er ook 'opgevoerd uitzien'.
Ze maken een laweit van hier tot ginder, er blinkt een mooie staalkleurige leovinci onder, 1 misschien wel 2 stickers met "Malossi" of "Leovinci". En elke smurf wéét dat die geen 45km/h gaat. En als ie dat dan doet op de rollekes dan zit er een illegale begrenzer op . Dat staat vast.

@dbk: Als diene carburator standaard is zullen ze dat wel weten. Trouwens ne carburator is meestal niet zichtbaar bij een scooter,zit verscholen achter de kappen.
Het is de garagist die de flikken hebben aangesteld die de scooters controlleerd op opfokonderdelen. De flikken zien enkel de uitwendige opvoerstukken. En daaruit kunnen ze al opmaken of diene scooter 45km/h danwel 145km/h op de rollekes gaat neerzetten.

DBK
3 augustus 2005, 23:58
Het probleem met opgevoerde scooters is dat ze er ook 'opgevoerd uitzien'.
Ze maken een laweit van hier tot ginder, er blinkt een mooie staalkleurige leovinci onder, 1 misschien wel 2 stickers met "Malossi" of "Leovinci". En elke smurf wéét dat die geen 45km/h gaat. En als ie dat dan doet op de rollekes dan zit er een illegale begrenzer op . Dat staat vast.

@dbk: Als diene carburator standaard is zullen ze dat wel weten. Trouwens ne carburator is meestal niet zichtbaar bij een scooter,zit verscholen achter de kappen.
Het is de garagist die de flikken hebben aangesteld die de scooters controlleerd op opfokonderdelen. De flikken zien enkel de uitwendige opvoerstukken. En daaruit kunnen ze al opmaken of diene scooter 45km/h danwel 145km/h op de rollekes gaat neerzetten.hopelijk :) dan zien ze 70cc mss ook ni, lets pray, anders moetk nog nen std 50cc zien te vinden :)

Jerryboy
4 augustus 2005, 11:36
hopelijk :) dan zien ze 70cc mss ook ni, lets pray, anders moetk nog nen std 50cc zien te vinden :)

toen ik 2jaar geleden gepakt was zat er een 19mm carb onder en een hebo koppeling, geen van beide hebben ze eraf gehaald. enkel de std uitlaat omdat da buiske eraf was.

maar ja dat was 2 jaar geleden :)

backbone
27 januari 2006, 12:59
Als je met 2 personen rijdt terwijl je nog geen 18 bent
valt de boete dan op de bestuurder of op de passagier en hoeveel is die boete?

DBK
27 januari 2006, 13:17
Als je met 2 personen rijdt terwijl je nog geen 18 bent
valt de boete dan op de bestuurder of op de passagier en hoeveel is die boete?bestuurder imo :)

nu dezen thread toch omhoog gestoempd is, ff iets on topic zeggen hé, ik heb nog altijd niks gehoord van mijn boete, ben in augustus gepakt geweest, brommer is al lang verkocht, police had 70cc niet zien steken, alleen mijn roestende bidalot ben ik kwijt :)

backbone
27 januari 2006, 13:22
en hoeveel is die boete dan als je met 2 rijdt?

Kurobu
27 januari 2006, 13:32
heb daar ook wel eens een vraagje over.
ik voer regelmatig mijn vriendin met booster naar huis of gaan halen naar school.
ik ben er 18 en rij met booster spirit. ( A klasse )
volledig origineel ( 50/h )

ben ik dan volledig in regel met de wet of niet ?

m@rle
27 januari 2006, 13:58
lol, bij ons hebben ze er laten gaan die 80 gingen, zelf geen waarschuwing, en dat was ook een controle aan de schoolpoorten.

dan vraag je je toch af waarom je maar 45 ga/ging

ik ken er ook eene die een 4takt heeft, de brommer in beslag genomen, en ze hadden de uitlaat er ook afgehaald (niet origineel en een redelijk duren)
maar met 4 takt maakt de uitlaat niks uit bij snelheid.

ps: de uitlaat had dergelijke papieren dat deze "legaal" was.

de flikken zijn onvoorspelbaar en kunnen vanalles doen.

Mr Syphon
27 januari 2006, 14:22
en hoeveel is die boete dan als je met 2 rijdt?

zijt ge gepakt geweest ?
normaal gezien denk ik ni da ze u tegenhouden als ge met 2 op een scooter zit ALS ge allebij een helm ophebt :)

zavVi
27 januari 2006, 15:31
heb daar ook wel eens een vraagje over.
ik voer regelmatig mijn vriendin met booster naar huis of gaan halen naar school.
ik ben er 18 en rij met booster spirit. ( A klasse )
volledig origineel ( 50/h )

ben ik dan volledig in regel met de wet of niet ?

alsge ale2 helm aanhebt ist inorde,
een A klasse mag dan wel geen 50p/u doen, eerder 25p/u en die controlere ze ook ze

ik had vroeger op de rolle 53 op de rolle (inclusief marge), maar ik (mijn vader vooral) heeft dat mooi kunnen uitleggen aan de rechtbank omdat ik nieuwe riem nodig had en die stond wat strakker als de oude -> ging beetje sneller ...
al bij al ging ik ni zo snel, had ik helm op, papieren in orde, vriendelijk enzo dus .. waarschuwing en geen boete ;) (merci pa :p)

moest ik daarna nog gepakt worden krijg ik boete van 14.000 bef en brommer kwijt vooraltijd

HighWire
27 januari 2006, 18:35
lol, bij ons hebben ze er laten gaan die 80 gingen, zelf geen waarschuwing, en dat was ook een controle aan de schoolpoorten.

dan vraag je je toch af waarom je maar 45 ga/ging

ik ken er ook eene die een 4takt heeft, de brommer in beslag genomen, en ze hadden de uitlaat er ook afgehaald (niet origineel en een redelijk duren)
maar met 4 takt maakt de uitlaat niks uit bij snelheid.

ps: de uitlaat had dergelijke papieren dat deze "legaal" was.

de flikken zijn onvoorspelbaar en kunnen vanalles doen.

Da ze onvoorspelbaar zijn kan ik van meespreken... Indertijd da ik opgevoerd reed (lang lang geleden :D) ben ik nooit gepakt geweest, nadien heb ik men scoot terug standaard gemaakt omda het wa te heet werd onder men voeten (ni letterlijk eh...)

kwordt tegengehouden en die flikken hadde ne mechanieker bij, die bezie mijnen brommer en beweert hoog bij laag da ik nen 72CC Alu had steken (stak ne 50cc DR op... :doh: )

erg slim zijn ze soms niet... maar tis wel grappig als ge het zo meemaakt :)

Stancke
13 augustus 2009, 12:33
Sterf.

mbk_booster
13 augustus 2009, 12:38
hallo mn maat is 16j die heeft een a klasse scooter gaat 60km/u wat zijn de gevolgen als flikke hem tegehoud

dank u dringend

Scifo
Sterf.

In die 3 jaar tijd kan er inderdaad veel gebeurd zijn!

Robust²
:') T'wordt beter met de moment

whatever9
13 augustus 2009, 13:26
da's ne serieuze kick :D
damn moesten ze mij nu pakken met m'n scooter op straat, 'k zou het nogal zitten hebben :')

greg89
13 augustus 2009, 13:31
Hm vraagje toch, ik heb hier een B brommertje staan, alle originele stukken, maar die rijdt 55-60 per uur als de moto er naast rijdt (die kilometriek van die brommers..). Kan ik hiervoor tegengehouden worden?

whatever9
13 augustus 2009, 13:42
uiteraard. Als je niet zo geeft om prestaties gewoon laten afstellen bij een dealer, die doen dat op 20 min tijd ofzo. En anders ja, risico's lopen. Maar houdt dan wel in het achterhoofd dat 60km/h rijden met een scooter in belgie harder wordt bestraft dan ontsnappen uit de gevangenis.

|) ][ |V| ][
13 augustus 2009, 14:07
Sterf.
Threaddigger :naughty:

hallo mn maat is 16j die heeft een a klasse scooter gaat 60km/u wat zijn de gevolgen als flikke hem tegehoud

dank u dringend
Uw maat, jaja ...

[B]Rocketeer
13 augustus 2009, 14:37
tis den mbk_booster die den threaddigger is :)
en idd het is hemzelf.

ik zou zeggen: zoek eens op het forum.
Pursuit heeft daar een mooie opsomming van gemaakt.

Closed