PDA

Volledige versie bekijken : industriële bloei van China? overdreven?

Repeltje
1 augustus 2005, 20:04
het staat de dag van vandaag iedere morgend in de krant
en ik wordt er stilletjes zot van
China kent zijn industriële groei! Chinees wordt de taal van de toekomst! China de VS van morgen?
gewoon omdat China nu zijn industriële innovatie ondergaat wil toch niet zeggen dat het chinees de wereldtaal van morgen is?
ik bedoel hoeveel wereldtalen zullen we dan al niet hebben gehad in het jaar 2100? :confused:
En die vrees dat heel onze industrie naar china verhuist vind ik ook ongegrond
het sprookje in china blijft gerust niet duren hoor
ook zij gaan westerse normen aannemen
de bevolking gaat op straat komen voor hogere lonen, beter leefmilieu, minder lawaai, minder overlast ik bedoel alles wat china nu nog heeft maar straks niet meer
de belastingen zullen stijgen, milieureglementen strikter en alles wat de industrie zo goed van pas komt zal verdwijnen lagere lonen, afval dumpen in de dichst bijzijnde rivier
China zal veranderen in een land met dezelfde levensstandaart als Japan of ieder ander westers land
welk land is dan het volgende? nigeria?
ik kan het nie geloven dat we dan elke keer van wereldtaal zullen veranderen? Volgens mij blijft engels de eeuwige taal der talen waarom? nou het is gewoonweg de simpelste op deze planeet I will, you will we all will!

hoe denken jullie hierover?

e_talking
1 augustus 2005, 20:10
China kent zijn industriële groei! Chinees wordt de taal van de toekomst! China de VS van morgen?
gewoon omdat China nu zijn industriële innovatie ondergaat wil toch niet zeggen dat het chinees de wereldtaal van morgen is?
ik bedoel hoeveel wereldtalen zullen we dan al niet hebben gehad in het jaar 2100? :confused:
de bevolking gaat op straat komen voor hogere lonen, beter leefmilieu, minder lawaai, minder overlast ik bedoel alles wat china nu nog heeft maar straks niet meer
de belastingen zullen stijgen, milieureglementen strikter en alles wat de industrie zo goed van pas komt zal verdwijnen lagere lonen, afval dumpen in de dichst bijzijnde rivier
China zal veranderen in een land met dezelfde levensstandaart als Japan of ieder ander westers land
ik kan het nie geloven dat we dan elke keer van wereldtaal zullen veranderen? Volgens mij blijft engels de eeuwige taal der talen waarom? nou het is gewoonweg de simpelste op deze planeet I will, you will we all will!

India is ook al goe op weg...

Fr3aK
1 augustus 2005, 20:22
Meer dan 1,3 miljard mensen of 20% van de wereldbevolking spreekt Chinees.
Dat in combinatie met hun industriële revolutie kan er wel eens voor zorgen dat het Chinees de wereldtaal wordt.
Nog een land waar we de komende jaren van gaan horen is Brazilië...

Darth-Falcon
1 augustus 2005, 20:28
ge schijnt wel te vergeten dat china nog altijd communistisch is, wie zenen bek opentrekt verdwijnt voorgoe

LSDsmurf
1 augustus 2005, 20:30
Chinees gaat volgens mij in de nabije toekomst geen echte wereldtaal worden. De schrijftaal is daar wel universeel maar de uitspraak verschilt enorm van streek tot streek. Sommige mensen zeggen dat Chinese dialecten even erg kunnen verschillen van elkaar als bv Spaans en Frans.

Ik heb ook al op internet reacties van Chinezen gelezen die zeggen dat het in China een teken van rijkdom is als je Engels kan spreken. IMO is het dan ook veel gemakkelijker als de Chinezen gewoon Engels leren.

Verder hoop ik dat China nooit echt veel macht krijgt zoals de VS, als je eens kijkt hoe erg de Chinese regering de mensenrechten schend..

En by the way ik denk dat het onmogelijk is voor China om de Westerse levensstandaard te halen. Dat zou ook voor ons niet echt positief zijn, de olievoorraaden slinken steeds sneller en als China evenveel gaat beginnen consumeren als ons dan gaan de prijzen van alles spectaculair beginnen stijgen.

spray-bunny
1 augustus 2005, 20:35
Nog een land waar we de komende jaren van gaan horen is Brazilië...
India ook, dat onderhandelt met China over een vrijhandelszone.

tjampie
1 augustus 2005, 20:40
China heeft volgens mij een paar voordelen die heel belangrijk zijn voor die economische opkomst
1) de grootste wereldbevolking
2) een communistische regime dat ervoor zorgt dat de prijs voor de levenmisddelen laag blijft => lage lonen
3) een bevolkng die vecht voor iedere job, en die job mag dan ook zo saai zijn als iets

Aan alles komt een eind en geloof mij binnen een x aantal jaar is het ook gedaan met die groei, ik vrees meer voor een oorlog tussen China en de VSA.

Cazzz
1 augustus 2005, 20:43
In China spreken ze toch 2 talen? Mandarijns en Cantonees ofzoiet? Over welke heb je het nu? :p

Genious
1 augustus 2005, 20:50
In China spreken ze toch 2 talen? Mandarijns en Cantonees ofzoiet? Over welke heb je het nu? :p

dat zijn een paar van die dialecten dacht ik. ;)

mensen die denken dat Chinees een wereldtaal wordt zijn denk ik serieus verkeerd.

je moet maar eens kijken waarom Engels nu een wereldtaal is:
- de VSA is in de loop van deze eeuw tot een grootmacht uitgegroeid (China is aan het groeien)
- Engels is in verscheidene landen de eerste taal (VSA, UK, Australië...) en in nog veel meer de tweede (hun ex-kolonies) (buiten Tibet heeft China nu niet echt iets gekoloniseerd/geannexeert en ik kan niet op landen komen waar ze ook nog Chinees spreken als eerste taal, mebbe een paar als tweede taal)
- Engels is relatief simpel te leren, zelfs kleine snotters kunnen tegenwoordig al een klein beetje Engels (tis wel van dat tv-Engels in vele gevallen, maar toch) (Probeer maar eens Chinees te leren, nog veel moeilijker dan Japans)

over al wat ze vertellen over de Chinese economie (en zijn toekomst), daar moet ik nog eens over denken ;)

Biebel
1 augustus 2005, 21:11
Aan alles komt een eind en geloof mij binnen een x aantal jaar is het ook gedaan met die groei, ik vrees meer voor een oorlog tussen China en de VSA.
En waarom zoudt ge daarvoor moeten vrezen? Buiten het feit da China het niet nauw neemt met de mensenrechten en er wat 'geschillekes' zijn op handelsvlak is er niks dat als aanleiding kan dienen tot een conflict met geweld. Dat ze zwaar bewapend zijn telt niet omdat China niet als 'schurkenstaat' beschouwd wordt. Dat de VS ze wantrouwt omwille van het Communisme is een ander probleem maar dat is met Rusland ook nooit uitgedraaid op een full scale oorlog.
De VS is ook nie zo dom om openlijk een oorlog te beginnen tegen een land met +1 miljard inwoners dat tot de tanden bewapend is. We hebben het hier niet over een Irak of Iran of zo zenne.
De Chinezen zelf hebben geen interesse in wat er buiten hun grenzen gebeurd, getuige de geslotenheid en isolatie van het land.

Nu, ik weet nie wat ik van de economische groei moet denken. Ik vrees ervoor dat er veel grote Westerse bedrijven naar daar gaan versassen of gaan investeren omdat het daar nog altijd goeikoper is. Nu, als hun producten zo goed zouden zijn als de Westerse maar voor de helft van de prijzen (ik herinner me iets met Chinese jeeps die hier verkocht worden voor de helft van de prijs van een Westers equivalent) dan mogen ze gerust hier komen leuren met hun producten. Soit, we zullen wel zien wat de toekomst brengt zeker...

B.

Yo-Han
1 augustus 2005, 21:20
tjah China hanteerd toch nog altijd niet de precisie in sommige industriele toepassingen als ons...maar zo bouwt m'n soms gewoon een fabriek in China onder leiding van westerse ingenieurs met chinese arbeiders...en die zijn leergierig hé

veel audio/electronica bedrijven laten nu hun dingen in China etc maken,met een kwaliteitscontrole hier

de Chinezen hebben kunfg fu ook tamelijk geheim gehouden tot de 60's 70's...een wisselwerking" we leren hun onze technologische skills en zij leren ons gemotiveerder werken" is misschien nog niet ZO slecht

als china een grootmacht word op industrieel gebied zal het gewoon de economische balans wat doen zwengelen..da's alles..maar de balans kan wel serieus zwengelen...het geld zit al te lang in het westen of in oliesheiklanden

zaffah
1 augustus 2005, 21:36

tuurlijk gaan ze na verloop van tijd westerse normen aannemen, en ook strenge milieuwetten moeten naleven. Maar dat zie ik nog niet direct gebeuren. De bedrijven kunnen er maar 10 jaar van genieten eh :) en dan verhuizen ze naar afrika ofzo.

btw, engels is makkelijk voor ons omdat wij er dag en nacht mee geconfronteerd worden. TV, radio, zelfs onze belgische reclame wordt al zoveel int engels gemaakt/ingesproken. Een kind leert zeer snel, dus wij kunnen engels vrij goed.

een italiaan kan geen engels omdat ze daar tv dubben. idem met fransman en week veel wie nog.

ik geloof niet echt dat chinees een wereldtaal zal worden, maar dat de chinezen zich zullen aanpassen aan ons. De taal is gewoon te moeilijk om te leren voor westerlingen.

Quxan
1 augustus 2005, 21:43
Het is niet omdat China rijker wordt dat wij ammer gaan worden hé, de theorie dat rijkdom een koek is die verdeelt moet worden is al lang uitgestorven...

en voor de rest: idem aan Genious

Darth-Falcon
1 augustus 2005, 22:04
En waarom zoudt ge daarvoor moeten vrezen? Buiten het feit da China het niet nauw neemt met de mensenrechten en er wat 'geschillekes' zijn op handelsvlak is er niks dat als aanleiding kan dienen tot een conflict met geweld. Dat ze zwaar bewapend zijn telt niet omdat China niet als 'schurkenstaat' beschouwd wordt. Dat de VS ze wantrouwt omwille van het Communisme is een ander probleem maar dat is met Rusland ook nooit uitgedraaid op een full scale oorlog.
De VS is ook nie zo dom om openlijk een oorlog te beginnen tegen een land met +1 miljard inwoners dat tot de tanden bewapend is. We hebben het hier niet over een Irak of Iran of zo zenne.
De Chinezen zelf hebben geen interesse in wat er buiten hun grenzen gebeurd, getuige de geslotenheid en isolatie van het land.

Nu, ik weet nie wat ik van de economische groei moet denken. Ik vrees ervoor dat er veel grote Westerse bedrijven naar daar gaan versassen of gaan investeren omdat het daar nog altijd goeikoper is. Nu, als hun producten zo goed zouden zijn als de Westerse maar voor de helft van de prijzen (ik herinner me iets met Chinese jeeps die hier verkocht worden voor de helft van de prijs van een Westers equivalent) dan mogen ze gerust hier komen leuren met hun producten. Soit, we zullen wel zien wat de toekomst brengt zeker...

B.

van zodra china er toe in staat is, zullen ze op zen minst taiwan innemen, en wellicht ook japan, tenzij het communisme nie verdwijnt wordt het boel.

en dat het tussen de VS en rusland nooit tot een echte oorlog is gekomen is puur toeval. De russische regering heeft op een bepaald moment het nadrukkelijk bevel gegeven om nukes te lanceren, omdat ze dachten dat de VS 5 nukes had gelanceerd, de kapitein van de onderzeer die dit bevel gegeven gekregen had heeft dit naast zich neergelegd, gelukkig ...

en china staat op militair vlak echt niet sterk op dit moment ze, de meeste wapens zijn russische oude wapens onder licensie en ondermaats (lees: crap).
ze mogen dan wel het grooste leger hebben, maar ze staan nergens op materieel vlak, op dit moment hebben ze bv slechts de middelen om 10000 para's te droppen en te blijven ondersteunen, de VS een veelvoud daarvan

Genious
1 augustus 2005, 22:10
van zodra china er toe in staat is, zullen ze op zen minst taiwan innemen, en wellicht ook japan, tenzij het communisme nie verdwijnt wordt het boel.

:rofl:
Japan innemen, hoe gaan ze dat doen?
+Japan is ook een niet te onderschatten speler op de economische markt met een goede economische groei.

bovendien wordt dat land al sinds begin 20e eeuw serieus genomen door het westen en heeft het zelfs een zitje in de VN, dat land kunt ge niet zonder meer binnenvallen. De internationale gemeenschap zit onmiddelijk in uwen nek.

of zie ik iets over het hoofd? :unsure:

Le Roy Landis
1 augustus 2005, 22:20
japan is het land met 2de grootste BBP in de wereld ...
en voor de moment is dat nog 3x zoveel als dat van China

DeadBull
1 augustus 2005, 22:23

Gebeurt nooit, als China Taiwan nog maar aanvalt, dan stelt de westerse wereld een leuk embargo tegen China.
Gedaan met economische groei, gedaan met concureren.
:)

Le Roy Landis
1 augustus 2005, 22:29
Gebeurt nooit, als China Taiwan nog maar aanvalt, dan stelt de westerse wereld een leuk embargo tegen China.

zoals met Amerika zeker

VN: *bleit bleit ze vallen irak aan wa moete we doen*
EU: *bleit kweetnie kom we gaan bleit ook aanvalle bleit*
NV: *wiieeeee olieee, wapens, klaarkoom wiee*

tjampie
1 augustus 2005, 22:29

B.

IK denk dat jij niet goed beseft wat een groeiende economie nodig heeft. Mensen maar vooral grondstoffen. Aardolie, steenkool, olie etc zijn barweinig te vinden. Je gelooft toch niet dat VSA Irak alleen heeft aangevallen wanwille het terrorisme. Hoe groter die economie word hoe meer grondstoffe het vraag en ze worden steeds schaarser zorgt gewoon voor druk tussen de twee grootste economieen. De VSA heeft onlangse beslist om in een natuurgebied een olierafinaderij te plaatsen, nu het speciale is dat er in dat natuurgebied maar een olievoorraad is van ongeveer 2 maand, wat bitter weinig. dit dient ter illustratie hoe men aan het zoeken is naar olie en wat men daar voor wil laten vallen, nu een natuurgebied. Geloof me er zal nog gevochten worden voor water.

LSDsmurf
1 augustus 2005, 22:31
Ik heb eigelijk geen idee hoe de westerse wereld zou reageren als China besluit om Taiwan binnen te vallen (iets dat ze nu nog niet eens kunnen, tenzij al zwemmend..).

De mensenrechten worden nu al massaal geschonden in China, en ik vind niet dat er veel landen zijn die China daar iets op aanmerken. Een embargo tegen China lijkt me ook niet echt haalbaar, dan verlies je als land ook veel. Er zitten namelijk enorm veel buitenlandse bedrijven en buitenlands kapitaal in China.

Avilowca
1 augustus 2005, 22:36
Ik denk dat we ons meer zorgen moeten maken over India dan over China.
We zien hier enorme groeicijfers, BNP dat met grote schreden vooruitgaat.
Alleen moet je wel tellen dat een economie die heel laag staat, gemakkelijk zeer goed kan groeien. De groeicurve van elke economie is een bergparabool.

DeadBull
1 augustus 2005, 22:50
Ik heb eigelijk geen idee hoe de westerse wereld zou reageren als China besluit om Taiwan binnen te vallen (iets dat ze nu nog niet eens kunnen, tenzij al zwemmend..).

De mensenrechten worden nu al massaal geschonden in China, en ik vind niet dat er veel landen zijn die China daar iets op aanmerken. Een embargo tegen China lijkt me ook niet echt haalbaar, dan verlies je als land ook veel. Er zitten namelijk enorm veel buitenlandse bedrijven en buitenlands kapitaal in China.

Ik kan mij toch nog herinnere dat een aantal jaren geleden China besloot om even voor de kust van Taiwan wat raketten te testen enzo.
En de VS heeft er toen toch direct even zijn spierballen laten zien :)

Genious
1 augustus 2005, 22:51
zoals met Amerika zeker

VN: *bleit bleit ze vallen irak aan wa moete we doen*
EU: *bleit kweetnie kom we gaan bleit ook aanvalle bleit*
NV: *wiieeeee olieee, wapens, klaarkoom wiee*

ik denk dat ze idd nog niet te veel zouden durven doen als ze Taiwan binnenvallen (het is 'maar' Taiwan)

maar aan de andere kant zouden de regeringen dat denk ik graag zien zo een embargo, want de economie krijgt in vele landen Chinese klappen.

Een embargo tegen de VS zou dom geweest zijn omdat we zelf veel exporteren naar daar. naar China zal dat heel wat minder zijn (de koopkracht groeit er misschien wel, maar stelt er nog niet veel voor dacht ik)

ik laat nu wel militaire overwegingen achterwege, dit is puur economisch gezien.

Avilowca
1 augustus 2005, 22:53
wat ik zo irritant vind aan China is dat ze zo moeilijk in te schatten zijn. Ben je op zoek naar economische of demografische data van pakweg Engeland dan kan je er in zwemmen. Over China is veel minder tevinden. Hoe zit dat eigenlijk met hun militaire capaciteiten. Ik neem aan dat het rode leger al lang nietmeer wordt opgebouwd rond oud sovjet materiaal.

Cazzz
1 augustus 2005, 22:54
Ik kan mij toch nog herinnere dat een aantal jaren geleden China besloot om even voor de kust van Taiwan wat raketten te testen enzo.

Wat is er dan gebeurt? Kun je wat meer informatie geven? Lijkt me wel iets intresants ;)

LSDsmurf
1 augustus 2005, 23:06
Idd de VS steunt Taiwan redelijk actief.

Maar over andere landen heb ik zo mijn twijfels. China heeft enkele maanden geleden een wet aangenomen dat ze Taiwan zullen binnenvallen als het land zich onafhankelijk verklaard. Frankrijk heeft toen gezegd dat ze geen enkel probleem heeft met die wet. (http://www.taipeitimes.com/News/taiwan/archives/2005/04/23/2003251604)

F.A.
1 augustus 2005, 23:12
China is op dit moment economisch enorm aan het groeien maar staat in de nabije toekomst voor een enorm probleem ---> de vergrijzing.

Sinds decennia kent China een 1 kind politiek. Gevolg is dat binnenkort de vergrijzing enorm gaat toeslaan. Veel erger dan hier in het Westen. En ze zijn daar totaal niet op voorzien. Er is daar helemaal geen pensioenstelsel gelijk hier. Wie daar voor al die bejaarden gaat opdraaien....

Biebel
1 augustus 2005, 23:43
IK denk dat jij niet goed beseft wat een groeiende economie nodig heeft. Mensen maar vooral grondstoffen. Aardolie, steenkool, olie etc zijn barweinig te vinden. Je gelooft toch niet dat VSA Irak alleen heeft aangevallen wanwille het terrorisme. Hoe groter die economie word hoe meer grondstoffe het vraag en ze worden steeds schaarser zorgt gewoon voor druk tussen de twee grootste economieen. De VSA heeft onlangse beslist om in een natuurgebied een olierafinaderij te plaatsen, nu het speciale is dat er in dat natuurgebied maar een olievoorraad is van ongeveer 2 maand, wat bitter weinig. dit dient ter illustratie hoe men aan het zoeken is naar olie en wat men daar voor wil laten vallen, nu een natuurgebied. Geloof me er zal nog gevochten worden voor water.
Daarom gaat de VS sneller China aanvallen dan Saudie Arabië of Rusland dat toch ook een aanzienlijke voorraad olie heeft...

en dat het tussen de VS en rusland nooit tot een echte oorlog is gekomen is puur toeval. De russische regering heeft op een bepaald moment het nadrukkelijk bevel gegeven om nukes te lanceren, omdat ze dachten dat de VS 5 nukes had gelanceerd, de kapitein van de onderzeer die dit bevel gegeven gekregen had heeft dit naast zich neergelegd, gelukkig ...

en china staat op militair vlak echt niet sterk op dit moment ze, de meeste wapens zijn russische oude wapens onder licensie en ondermaats (lees: crap).
ze mogen dan wel het grooste leger hebben, maar ze staan nergens op materieel vlak, op dit moment hebben ze bv slechts de middelen om 10000 para's te droppen en te blijven ondersteunen, de VS een veelvoud daarvan

China kan Taiwan of Japan al binnenvallen, het is niet omdat ze nu (pas) industrieel groeien dat ze nog geen aanzienlijke legermacht hebben. Die evenaart waarschijnlijk die van de VS. Dat ze verouderd materiaal hebben? Ze wisten met moeite wat Saddam allemaal had, wat gaat de Westerse wereld weten wat China aan wapens of mankracht heeft?

Ik zie het voorlopig eerder zo: valt de VS China aan voor de 'grondstof' reden dan worden ze afgestraft omdat ze nooit van zijn leven steun gaan vinden. Gooi daar nog es bovenop dat China een enorm land is om te veroveren en het gebruik van jullie 'nukes' zeker WOIII oplevert en waarschijnlijk het einde van de Wereld zoals we die kennen aangezien Rusland zich zeker zal moeien is de kans dat de VS ooit zo'n stommiteit gaat begaan uiterst klein. Er mogen nog 100 Bushes komen, een aanval tegen China is zelfmoord. Ze hadden het al nie onder markt in Vietnam, wat zou het dan lukken in een land dat zovele malen groter en onherbergzamer is.

China zelf gaat zeker geen rechtstreekse aanval lanceren op de VS en op landen zoals Taiwan en Japan valt dat nog maar te bezien. Zoals reeds gezegd komen er zeker reacties daarop, zij het in de vorm van militaire steun voor die landen, maar niet in de mate dat er een escalatie komt en zeker in de vorm van embargo's waardoor de groeiende economische positie van China een serieuze halt zou toegeroepen worden.
Trouwens, waarom moeten ze nog die landen binnenvallen? Voor de eer? Ha, laat me niet lachen. Voor de technologie of uw grondstoffen? Ja man, geef ze nog 10 jaar en ze staan waarschijnlijk verder dan gelijk wie in de wereld. Zij moeten niks meer veroveren, ze gaan gewoon alles zelf hebben, grondgebied en bevolking incluis.

Er zijn er nog veel te veel die denken in Koude Oorlog termen en wat er nu broeit van 'geweld' door terrorisme.
Als jullie zelf vinden dat China de nieuwe wereldmacht wordt, zeg me dan es, welk land heeft openlijk de VS of Rusland op grote schaal aangevallen toen zijn de wereldmacht vertegenwoordig(d)en? Niemand buiten een aantal gekken zoals Bin Laden en Castro die dachten een verschil te kunnen maken. Enkel kleine groepen die speldeprikken uitdelen en alles dubbel en dik terug krijgen toegespietst is wat er de laatste decennia gebeurd is en dat zal net hetzelfde zijn in het geval van China als het ooit zover komt.

Als China kan waarmaken wat de analysten voorspellen zal er gewoon een verschuiving gebeuren. Rusland zal nog meer naar het achterplan verhuizen en China en de VS gaan op hetzelfde niveau komen te staan. We zullen wel zien hoe het verloopt.

B.

edit: pittig punt ivm de vergrijzing, ik had zover zelfs nog nie gedacht :)
edit2: interessante analyse: http://news.yahoo.com/news?tmpl=story&u=/ap/20050719/ap_on_go_ca_st_pe/us_china_8

Darth-Falcon
2 augustus 2005, 00:40
ik zie het echt al voor me ze

China heeft taiwain altijd als opstandige provincie geschouwd, en ze vallen taiwan binnen en voegen het bij china

VS en prolly de rest zal ingrijpen

- ofwel direct militaire steun
- ofwel china afsnijden, niets het land nog in en uit gaan, china komt in nood om grondstoffen en heeft geen andere keus dan militaire acties

japan en WO II anyone ??

Repeltje
2 augustus 2005, 00:49
Wat ik niet begrijp is dat de meeste van jullie klagen dat China massaal de mensenrechten schendt terwijl de VS in mijn ogen dat ook doen maar op een veel sluwere manier!

China: geen vrije meningsuiting
VS: grootste deel van de bevolking werd voor de verkiezingen van 2000 gemanipuleerd door media en vooral dan de televisie die in de meeste gevallen in handen is van kapitalistische republikeinen

1ste vb. ooit interview gezien op Fox? (ben niet zeker) waar een man van wiens vader in de 9/11 als brandweerman omgekomen was de oorlog tegen irak veroordeelde, hij werd letterlijk afgeblaft door de interviewer en op het einde werd hij zelfs afgevoerd door de security omdat hij onder druk van de interviewer zelfs niet bezweek voor zijn ultra rechtse gedachtengang

2de vb. De verkiezingen van 2000 zijn zelfs op die manier letterlijk voor de ogen van de wereld vervalst
is iedereen dan vergeten dat men eerst op Fox of Cnn (ben neit zeker) melde dat Gore de verkiezingen in Florida, waar de neef van president Bush senator is, gewonnen had terwijl een halfuur later of misschien minder een ander netwerk (vermoedelijk het meest republikeinse) melde dat Bush in Florida gewonnen had :confused:
duizende Afro-Amerikanen hebben de dag na de verkiezingen in de senaat klacht ingediend maar geen enkele senator wildde hen steunen

bron: Fahrenheit 9/11

China: communistisch dictatoriaal regime waarvan nog steeds de helft zich in totale armoede begeeft
VS: kapitalistisch dictatoriaal (zie vb2) regime waarvan nog steeds 30% onder de gemiddelde levensstandaart leeft
maar dat laten ze jammer genoeg niet zien op tv :doh:

VS: valt Irak binnen zonder enig gegrond bewijs dat het kernwapens bezit en maakt ontelbaar veel onschuldige slachtoffers
China: ?

en jullie beweren dat China de mensenrechten schendt? :wtf:

:unsure:

Genious
2 augustus 2005, 00:50
japan en WO II anyone ??

Wij staan toch ook niet te wachten op een kans om Duitsland te pakken te nemen?
Japan laat toch ook geen vijandige tekenen zien tegenover de VS?

allee, het zou mij straf verbazen moesten ze het daarom doen

Genious
2 augustus 2005, 00:58
bron: Fahrenheit 9/11

China: communistisch dictatoriaal regime waarvan nog steeds de helft zich in totale armoede begeeft
VS: kapitalistisch dictatoriaal (zie vb2) regime waarvan nog steeds 30% onder de gemiddelde levensstandaart leeft
maar dat laten ze jammer genoeg niet zien op tv :doh:

VS: valt Irak binnen zonder enig gegrond bewijs dat het kernwapens bezit en maakt ontelbaar veel onschuldige slachtoffers
China: ?

met alle respect, maar:
- ik zie geen (althans niet rechtstreekse) link tussen de welvaart en de mensenrechten.
- Tibet is geannexeerd door China, een Chinees mag niet eens spreken van Tibet, officieel bestaat Tibet niet voor China.
In Irak was het mebbe allemaal om grondstoffen te doen, maar had Saddam wat minder stoer gedaan had hij wel uit de spotlights gebleven (waarschijnlijk)
- Fahrenheit is nu juist de propaganda van de andere kant, Moore laat je ook maar zien en horen wat dat hij wil dat je ziet en hoort. Dingen die niet in zijn kraam passen kan hij er ook makkelijk uit laten hoor. (nog makkelijker dan een nieuwsprogramma dat kan)

ok, Amerika is niet clean, maar het is niet omdat Amerika al dan niet (ik spreek er me niet over uit) de mensenrechten schendt dat China het niet doet he. ;)

maar kunnen we terug naar China aub ;) (counterreply voor mijn part nog een keer als je dat wil, ik ga er niet meer op reageren, simpelweg om on-topic te blijven, voor verdere discussie: pm of nieuwe thread)

Repeltje
2 augustus 2005, 01:09
maar 2 dingen heb ik hier op te zeggen

Net zoals China en Amerika zijn er veel landen die de mensenrechten schenden

en 2 ge hebt gelijk ge moet beiden kanten van de propoganda gezien hebben voor je een oordeel velt

maar probeer maar eens objectief te blijven tussen die twee : :sad:

en ik vond mijn reply toch iets meer ontopic dan het geratel over Japan dat Taiwan innaxeer of de VS aanvallen of vergis ik mij :confused:

LSDsmurf
2 augustus 2005, 01:23
:unsure:
Sorry maar er is een enorm groot verschil tussen de VS en China.

Zoek maar eens op wat er in China allemaal gebeurd met aanhangers van de Falun Gong, een verboden regligieuze beweging in China. Zo'n dingen gebeuren in de VS niet hoor.

Trouwens, je haalt Michael Moore aan. Dat is IMO net een voorbeeld dat kritiek op de overheid in de VS kan. Ik denk niet dat zo'n kritiek op de Chinese overheid in China zou kunnen hoor.

Repeltje
2 augustus 2005, 01:58
Sorry maar er is een enorm groot verschil tussen de VS en China.

Zoek maar eens op wat er in China allemaal gebeurd met aanhangers van de Falun Gong, een verboden regligieuze beweging in China. Zo'n dingen gebeuren in de VS niet hoor.

Trouwens, je haalt Michael Moore aan. Dat is IMO net een voorbeeld dat kritiek op de overheid in de VS kan. Ik denk niet dat zo'n kritiek op de Chinese overheid in China zou kunnen hoor.

ja kzeg niet dat de VS erger is als China
maar kwou hier alleen mee zeggen dat ge veel landen hebt die op hun manier de mensenrechten schenden vlak onder onze neus

en noem mij eens recenten gebeurtenissen in het laatste decennia waarin china de mensenrechten schaadt?

en in Amerika is kan die kritiek van moore ook niet gewenst hoor Fahrenheit mag daar nog altijd niet verkocht worden

Repeltje
2 augustus 2005, 02:01
- ik zie geen (althans niet rechtstreekse) link tussen de welvaart en de mensenrechten.

i can't agree more

Cazzz
2 augustus 2005, 02:37
ja kzeg niet dat de VS erger is als China
maar kwou hier alleen mee zeggen dat ge veel landen hebt die op hun manier de mensenrechten schenden vlak onder onze neus

en noem mij eens recenten gebeurtenissen in het laatste decennia waarin china de mensenrechten schaadt?

en in Amerika is kan die kritiek van moore ook niet gewenst hoor Fahrenheit mag daar nog altijd niet verkocht worden

Je haalt de oorlog van Irak aan als schending van mensenrechten. Het klopt wel dat ze daar de mensenrechten hebben geschonden met bv het executeren van gewonden in Fallujah en de gevangenis(shit.. naam vergeten) met die naaktfoto's..

1 ding verschil tussen de VS en China op dat gebied is dat degene die de mensenrechten hebben geschonden, wel boete moeten doen en dat is in China niet het geval + in Irak is het oorlog, in China niet en in oorlog zijn dingen nooit te voorkomen.. Niet dat ik dit goed praat natuurlijk.

Kurobu
2 augustus 2005, 03:02
OT : waar is er geen schending van de mensenrechten ? en ging de discutie niet over de economishe groei ?

ontoppic : door het goedkopere leven in china is alles er goedkoper . dus goedkoper lagere lonen . al dit komt langs hier .. zeer goedkoop , dus moeten verkopers van deze producten in westerse landen niet zoveel meer vraagen dan de inkoop prijs . wat gebeurd er nu alles is goedkoper en word meer gekocht van deze producten .
wat gebeurd er nu in china : zij krijgen veel vraag naar hun producten . dus , grote productie ... maar op een gegeven moment zullen ze ook met een over productie zitten omdat vraag en aanbod stijgt en daald ... dus overproductie = verlies .
net zoals hier in belgie gebeurde ... er was veel vraag naar textiel ... dus bedrijven maar wat extra bijmaken . maar als het niet verkocht graakt doen ze verlies .. dus gaan veel bedrijven plat .

mvg

LSDsmurf
2 augustus 2005, 03:45

Sorry ik heb niet veel tijd want ik ben al redelijk moe en dit is trouwens zoals andere al vermelden licht offtopic. Maar hier zijn een paar voorbeelden:

Vervolging van Falun Gong
http://nl.wikipedia.org/wiki/Falun_Gong
http://www.faluninfo.net/torturemethods2/

http://www.worldnetdaily.com/news/article.asp?ARTICLE_ID=35818

Die film is niet verboden:
http://www.amazon.com/exec/obidos/tg/detail/-/B00005JNEI/qid=1122942925/sr=8-2/ref=pd_bbs_2/102-5004771-9488937?v=glance&s=dvd&n=507846
http://www.towerrecords.com/product.aspx?pfid=3085744

Darth-Falcon
2 augustus 2005, 12:09
Wij staan toch ook niet te wachten op een kans om Duitsland te pakken te nemen?
Japan laat toch ook geen vijandige tekenen zien tegenover de VS?

allee, het zou mij straf verbazen moesten ze het daarom doen

....

da was een verwijzing,

ik zei dus dat als china ook ma iets van militaire actie onderneemt tegen eender wie, de VS enz prolly een embargo zal instellen, net zoals met japan in WO II toen de VS een olie embargo instelde omdat ze verschillende landen hadden aangevallen.

japan had nog voor 2 jaar ofzo Olie en de enige oplossing was Amerika aanvallen, ik ben er bijna zeker van dat china in zo'n geval het zelfde zal doen

Drizzt
2 augustus 2005, 13:36
We voelen het nu toch al in onze portemonnee. De hoofdreden waarom aardolie en staal op korte tijd enorm in waarde gestegen zijn, is net de enorm toegenomen vraag vanuit China.
Of de Chinese economie aan dit tempo blijft groeien valt uiteraard te betwijfelen, maar voorlopig zit er nog veel rek in de Chinese economie hoor. Maar dat zal allemaal van enorm veel factoren gaan afhangen.

En de VS schendt idd her en der de mensenrechten, maar je moet daar niet hypocriet over doen. In China gaat het jaarlijks over executies van duizenden disseidenten. Het schenden van de mensenrechten door de VS en door China met elkaar vergelijken, is dan ook appelen en peren door elkaar halen.

ec8or
2 augustus 2005, 14:55
om nog maar te zwijgen over het geblaat van activisten als het over de VS gaat en kyoto normen.
dat ze de industrie in China eens onder de loep nemen, meer vervuilend dan dat bestaat volgens mij niet.

Drizzt
2 augustus 2005, 15:34
om nog maar te zwijgen over het geblaat van activisten als het over de VS gaat en kyoto normen.
dat ze de industrie in China eens onder de loep nemen, meer vervuilend dan dat bestaat volgens mij niet.
dat is ook een feit