PDA

Volledige versie bekijken : Nederlands vs. Frans in België

mathias's here
30 juli 2005, 00:29
Aangezien het in de andere thread nogal heetgebakerd wordt en er serieus off-topic gepraat wordt, gaan we hier verder.

Wie vindt dat Walen (een basis van) het Nederlands moeten leren als ze naar Vlaanderen komen? En wie vindt dat Vlamingen verplicht zijn Frans te leren als ze naar Wallonië gaan?

Gamerke 1988
30 juli 2005, 00:31
Ik, en ik vind het vrij nutteloos om hier nog een thread over te maken aangezien dat redelijk voorzich spreekt... :doh:

hendrik1
30 juli 2005, 00:32
Mja, het werd wat heter maar off-topic ging het toch niet, gewoon een pittige discussie, altijd wel leuk ;)
Ik vrees dat het hier geclosed ga worden...

vyeate
30 juli 2005, 00:36
#care eigenlijk,je kan hen niet verplichten om Nederlands te spreken en zij ons evenmin,zoals ik al zei in andere,ze zijn nu een klant kwijt(of iemand die nooit niemeer naar Walibie zal gaan)dusja,hun eigenlijk schuld dat ze een klant kwijt zijn

Voor de rest,als je het vertikt om in Frans te spreken als ze hier iets vragen aan in het frans zeg dan gewoon,i dont understand

^^pathfinder^^
30 juli 2005, 01:36
ik vind dat als je ergens op vakantie gaat, je respect moet hebben voor de cultuur van dat land/streek
de taal kennen is daar imo heel goed voor(en handig)

chosen1
30 juli 2005, 01:42
scholingsniveau ligt ook wel een pak lager in de Walen dan in Vlaanderen hoor! ze leren daar wel Nederlands maar die leerkrachten zijn vlugger tevreden dan de leerkrachten Frans hier!

Conradus
30 juli 2005, 10:48
In ons landje vind ik dat je zowel een basis aan Nl als aan Fr moet kunnen spreken, feilloos beheersen, dat lukt de meesten toch niet. Maar als je bv naar Italië op reis gaat, vind ik niet dat je eerst de moeite moet doen om deftig Italiaans te spreken :)

Grim
30 juli 2005, 11:04
er serieus off-topic gepraat wordt,

:wtf: .

Shyheim
30 juli 2005, 11:19
Euh, als ik ergens zou gaan wonen, zou ik er toch voor zorgen dat ik de taal van dat land/die streek zou kennen... Momenteel woon ik in Vlaanderen, en dus spreek ik Nederlands...

SilentSpring
30 juli 2005, 11:32
ik vind dat als je ergens op vakantie gaat, je respect moet hebben voor de cultuur van dat land/streek?
de taal kennen is daar imo heel goed voor(en handig)
nudak dees reply zie moek eraan denken, is ne anekdote vanop reis maar wel over ne franse, maar die zijn toch ver hetzelfde als ne waal.

ier komt et:(was in oostenrijk), we zaten dus in ons hotel ('s avonds) te eten, tegen et einde van ons maaltijd komen daar 2 mensen binne, gaan naar de garçon, tu parles français? tu parles anglais?, dien garçon kon engels, maar da konde die 2 mense dan weer nie of amper. na 5min ist em eindelijk gelukt om ne tafel aan te wijzen (was nochtans toffe vent, probeerde soms zelfs ne woord of 2 nl te spreke tegen ons), dus ze zitten, krijgen de kaart en worden gevraagd wat te drinken, was ook weer zo'n showke, toen ebben ze 15min zitte zoeken welk gerecht ze gingen nemen met woordenboek frans duits erbij. toen de garçon kwam opnemen dede ze ffs de moeite nog nie om et ui te (proberen) spreken, ze toonde gewoon aar woordenboekje en voila. => conclusie: is toch altijd wel handig als je beetje taal van bestemming kunt, want zonder zijde niks. denken we maar aan ne situatie in ne winkel, op ne bus,...

edit: @the_law, kan zijn, maar da's dan ook et enige verschil. (sommige, dan niet de meeste) hebben wel nog altijd zo'n dikke nek vinnek.

The_Law
30 juli 2005, 11:35
ik denk dat we ook een verschil moeten maken tussen een Waal en een effectieve Fransman
Qua karakter is er een wereld van verschil
Wijzelf zitten in het hoekje van West Vlaanderen, Wallonie en Frankrijk

Zoals in de andere thread al aangehaald is er hier in het weekend een overspoeling door Fransmannen en voor het geldt nog steeds de leuze "France c'est l'Europe, l'Europe c'est la France"
Ze spreken overal Frans, willen overal betalen met HUN bankkaarten, beweren dat HUN cheques wereldwijd aanvaard worden blah blah
Vorig weekend zijn we mosselen gaan eten in Sluis, we hadden pech dat we naast mensen zaten die vanuit Frankrijk kwamen
Die hebben daar de ober zijn vet gegeven omdat "c'est scandaleux qu'il ne parle pas le francais, alle, figurez, on parle quand meme francais par tout"
We zaten dus in NEDERLAND nota bene
Het verwonderd ons dan ook geen seconde dat de Europese enquete aangeduid dat de Fransmannen de meest irritante europeanen zijn die er bestaan, door hun eeuwige Chauvinisme

Walen zijn een paar ander mouwen, zoals aangehaald in de vorige thread ook benik de mening toegedaan dat - wanneer zijn geen Nederlands leren, ze eerder in hun eigen pollen snijden dan wat anders.
Ik denk dat ze het ook al beseffen

Ik zit in een gevechtsportclub in Mouscron, op en top wallonie dus, en in die club ben ik de ENIGE Vlaming
Ik had al gezegd tegen de trainer dat het mij niet hinderde dat de lessen in het frans waren maar hij staat erop dat hij alles 2talig geeft
Een knap staaltje dus van aanpassen wanneer het niet nodig is eigenlijk !

Dus wanneer de discussie verder gaat, always remember, een Fransman is niet gelijk aan een Waal !

hendrik1
30 juli 2005, 12:05
Hoever het chauvinisme van een Fransman of een Amerikaan kan gaan:
In chemieboeken kan de ontdekker van een bepaald proces al verschillen naargelang het land (!). In Frankrijk is het ne Fransman en in Amerika... idd ;)
Zou allemaal niet mogen, maarja...Zeker elkaar geen duimbreed toegeven, historisch correct? so what
Sommige landen moeten wat minder chauvinistisch zijn, terwijl andere het wat meer mogen zijn (je weet wel welke :))

The_Law
30 juli 2005, 13:00
Gewoon kijken naar de Tour de France op een Franse zender wanneer Boonen een ritzege pakte zegt al genoeg

Ik denk dus niet dat "de Walen" - vaak hier aangehaald al zijn ze het vuil van de aarde - echt slecht zijn, ze doen moeite genoeg

Als je in Durbuy je gazet gaat halen kun je daar gewoonweg Het Laatste Nieuws kopen en zal de krantenboer je in het Nederlands te woord staan !

Hetgeen werd aangehaald over Wallibi is volgens mij meer te wijten dat het er nu vol zit met Jobstudenten van die regio die zelf geen moeite willen doen om Nederlands te spreken

pina
30 juli 2005, 13:50
is dit niet dezelfde discussie als in die andere topic? De enige toevoeging tov de andere topic is de vraag of wij ook frans moeten leren...

ik blijf erbij dat we niet mogen klagen dat we frans als basispakket krijgen in het onderwijs. Ik zie u trouwens geen noors leren wanneer je naar noorwegen trekt om op vakantie te gaan, of vergis ik mij? :unsure: en voorts een c/p van mijn antwoord in de andere topic:

en ja, in principe vind vind ook dat zij frans zouden moeten praten, maar het is maar al te gemakkelijk om hen te veroordelen dat zij geen nederlands kunnen. Bij ons is het verplichte kost, bij hen (toen) niet. Ik weet zelf niet hoe het nu zit, maar in de veronderstelling dat het bij ons ook niet verplicht zou geweest zijn in het onderwijs om frans te leren, wie zou het dan wel leren in bijscholing? HEEL weinig hoor.

Indien ik als waal van volwassen leeftijd nooit nederlands heb gehad op school, dan ga ik niet speciaal nederlandse bijscholing gaan volgen indien ik 1x per jaar naar de zee ga hoor of als toerist een stad wil bezoeken.

Genious
30 juli 2005, 15:29
imo moet je niet per se Frans kunnen, maar aan de andere kant raak je meestal niet ver zonder een beetje kennis van het Frans dus is het ergens normaal dat we het leren.

als je eens op vakantie gaat naar Wallonië (ik ga er in de zomer regelmatig met de rugzak en heb toch een redelijke kennis van het Frans), vind ik dat je toch ergens een minieme kennis van het Frans moet hebben, al is het maar om de weg te kunnen vragen. Dat is respect hebben voor andermans cultuur.
Als je er gaat wonen moet je hun taal goed kennen, want jij komt binnen in hun cultuur, zij moeten zich niet aanpassen aan de jouwe.

natuurlijk zou dit allemaal ook omgekeerd moeten kunnen gelden.

Bubbling Zombie
30 juli 2005, 15:46
wees er maar zeker van dat ik mij damn superieur voel als er weer eens een fransman niet uit zijn nederlands geraakt op de meir, en vervolgens overschakelt op frans. Waarop ik dan antwoord in frans \o/

blaatschaap
30 juli 2005, 20:58
moest iedereen al moeite doen om een ander taal te spreken dan zouet al beter zijn
maar waarom moet ik frans spreke als die walen het vertikken nederlands te leren of spreken (of gene zak dervan kunne)

alleen nog engels hier :p

Le Roy Landis
30 juli 2005, 21:29
"waarom zou ik als zij ..."

kbedoel, ge moet frans leren voor uw eigen, neit voor iemand anders...

tis maar dat ge een goe job zou vinden ... of gewoon om uw horizon te verruimen ... ofzoiets :p

DGEN
30 juli 2005, 23:29
allee..als er weer eens een waal belt...vraagt em zo onbeschoft als het is in het frans:

'S. , il est la?'

waarop ik lekker antwoord op een toon a la robert wasseige:

'IIIIK EUH....BEGREIP NIEEET'

dan probeert die arme stakker het nog ff in het nederlands...ma zodra die begint te stottere of ff een woord frans mn strot in ramt, leg ik af

kl**tzakken..

LSDsmurf
31 juli 2005, 01:20
In Brussel mogen de franstaligen wel eens een beetje beter onderwijs krijgen.

Vorige week in Brussel nog meegemaakt dat ik in de Quick in het Nederlands bestelde. Da meiske die mij bediende keek eerst even een beetje raar, alsof het haar een beetje verwonderde dat iemand in het Nederlands bestelde. Daarna kreeg ik nog te horen: "c'est alles?" Oui. :oink: :lol:

zaffah
31 juli 2005, 17:05
Ik zou graag eens een lessenrooster willen zien van een Waal.
hebben die nu echt niets van nederlands? dat kan ik dus echt niet geloven.

Het land is toch tweetalig dat weten zij toch ook?
of is hun redenering; 'de vlaming kan frans wij moeten geen nederlands leren' ?

GhO$T
31 juli 2005, 18:10

Het land is toch tweetalig dat weten zij toch ook?
of is hun redenering; 'de vlaming kan frans wij moeten geen nederlands leren' ?
zucht jongen waarom zouden zij nederlands leren, voor die paar mensen die da spreken zeker :sop:

probeer al die vlamingen<>walen vooroordelen es uit uwe kop te zetten en denk gewoon es objectief na.

Wij zouden ook geen frans leren als dat een volledig onbekende taal was binnen de EU en Europa, ik weet niet wat jij er wel moge van denken maar ik wil echt frans goed leren spreken en das niet omdat er toevallig wat franstaligen in ons mini landje wonen

voor de rest useless topic want tga volledig dezelfde zever zijn zoals er al in de andere topic staat.

waarom zouden walen vlaams leren om op vakantie te gaan naar de kust? Precies alsof jij chinees gaat leren omdat je es een weekje naar china gaat :wtf:

1 augustus 2005, 01:23
je hebt gelijk Ghost, maar als je ooit eens aan de telefoon hebt gezeten als vakantiewerk of vast werk en je moet bv af en toe met een waal telefoneren dan zal je rap anders spreken.

Als jij niet goed Frans kent zijn ze veel rapper botter tegen je en lastig omdat jij hen niet begrijpt, maar zij kennen wel nauwelijks Engels of Duits.

Ok Frans is een wereldtaal, zo ook Spaans, Engels, Duits & Chinees...
de meeste Franstaligen kennen enkel Frans, wij belgen kennen vaak enkele talen.
Ik spreek vloeiend Nederlands, Frans en Engels en kan aardig weg met mijn Duits.
Hoeveel Fransen denk je dat dit kunnen???

dommel
1 augustus 2005, 11:27
Tjah...

Nederlands leren is voor hun ook moeilijker dan frans voor ons. (imo)
Ik veroordeel ze niet, aangezien ik na mijn middelbare studies helemaal niet het gevoel heb dat ik het frans beheers.
Ik vind het verkeerd alle Walen te veroordelen omdat ze minder nederlands in hun lessenpakket hebben.

Op de talenrichtingen hebben ze een paar uurtjes nederlands (dacht ik toch), net zoals wij een paar uurtjes engels hebben, het verschil is dat wij langs elke kant bestookt worden met engels en wij een (grote) basis hebben als we eraan beginnen.
Terwijl ze in Wallonië vaak van nul moeten beginnen. En een taal van nul beginnen is niet eenvoudig, zoals velen hier met het frans ervaren heb ik de indruk :)

GhO$T
1 augustus 2005, 11:49
tja als ze naast het frans geen enkele andere taal spreken dan is het vooral jammer voor hun zelf vinnek want engels is toch wel superbelangrijk en overlaatst nog tegen een waalse gesproken (allez meegeluisterd naar conversatie tussen mijne pa en haar vooral :lol: ) en die zegt dat duits voor hun ook zeer belangrijk is maar dat er ook amper zijn die het aanleren. (nuja die was vertaler-tolk van opleiding dus misschien beetje bevooroordeeld :D )

Maar als je ze daarvoor moet veroordelen... Zoek es Italianen in Italië die iets anders spreken dan italiaans. En zo zijn er nog veel, dan moet je die ook allemaal met een scheef oog gaan aanzien zoals er velen met de walen doen.

Ze hebben nu eenmaal het voordeel dat ze heel ver kunnen gaan zonder een andere taal nodig te hebben. De meeste vlamingen moeten maar een paar kilometer verder gaan en zitten al in ander taalgebied; moest het nederlands zoveel meer vertegenwoordigd zijn zouden wij ook veel minder de neiging hebben van andere talen aan te leren tenzij je het echt specifiek voor u beroep nodig zou hebben, dus maar een kleine groep.

zaffah
1 augustus 2005, 18:34
GhO$T']
Maar als je ze daarvoor moet veroordelen... Zoek es Italianen in Italië die iets anders spreken dan italiaans. En zo zijn er nog veel, dan moet je die ook allemaal met een scheef oog gaan aanzien zoals er velen met de walen doen.

Is italie tweetalig? of meerdertalig?

te lui om op te zoeken. Maar moesten wij alleen maar nederlands praten in belgië zouden we allemaal ook niet zoveel uurtjes frans hebben.

De Walen moeten toch iet of wa moeite doen om frans te leren, beetje basiskennis is noodzakelijk vind ik.

ik kan ook 'etre en avoir' vervoegen. Dat zij dat ook eens leren :)

nouja, het MOET voor mij allemaal niet. Want ik heb hierdoor vele voordelen in de bedrijfswereld tegenover een waal. Maar ze geven niet echt een goeie indruk vind ik. (net zoals het koningshuis, maar daar ga ik niet op in :p)

dJeez
1 augustus 2005, 21:18
GhO$T']Zoek es Italianen in Italië die iets anders spreken dan italiaans.
In het noorden van Italië (Valle d'Aosta) spreken en begrijpen ze een behoorlijk mondje Frans, het is er zelfs een officiële taal. Daar gaat je theorie al :p.

Kijk maar eens naar de 2 talen van volgende site als je mij niet gelooft : http://www.regione.vda.it/

m***
1 augustus 2005, 22:13
GhO$T']zucht jongen waarom zouden zij nederlands leren, voor die paar mensen die da spreken zeker :sop:

probeer al die vlamingen<>walen vooroordelen es uit uwe kop te zetten en denk gewoon es objectief na.

Wij zouden ook geen frans leren als dat een volledig onbekende taal was binnen de EU en Europa, ik weet niet wat jij er wel moge van denken maar ik wil echt frans goed leren spreken en das niet omdat er toevallig wat franstaligen in ons mini landje wonen

voor de rest useless topic want tga volledig dezelfde zever zijn zoals er al in de andere topic staat.

waarom zouden walen vlaams leren om op vakantie te gaan naar de kust? Precies alsof jij chinees gaat leren omdat je es een weekje naar china gaat :wtf:

k'ben deze vakantie (verleden week) op reis geweest naar turkije, geen enkele van die turken kon frans, maar het merendeel (bijna allemaal)wel engels en heel wat zelfs wat nederlands.
dus zeg niet dat nederlands een onbekende taal is

mathias's here
1 augustus 2005, 22:21
heel wat zelfs wat nederlands.
dus zeg niet dat nederlands een onbekende taal isdenk dat dit ook wel te wijten is aan het (vermoedelijke) feit dat Belgen en Nederlander daar zo'n 75% van het toerisme vertegenwoordigen. :)

PolletPoulet
1 augustus 2005, 23:18
van mij moet niemand iets...

wat ik wel goed zoou vinden is het nederlands afschaffen en iedereen frans laten spreken.

mathias's here
1 augustus 2005, 23:27
van mij moet niemand iets...Mooie theorie...

wat ik wel goed zoou vinden is het nederlands afschaffen en iedereen frans laten spreken.... maar hier vern**kt ge hem zelf. :ironic:

LunchBox
1 augustus 2005, 23:43
kdenk dat het best is dat je een beetje taalvaardig bent en de taal kan spreken waarin men je hoogstwaarschijnlijk op je vakantiebestemming voort kan helpen. (in veel regio's is dat vaak engels) zolang ge u maar kunt behelpen en't niet helemaal van gebarentaal moet hebben.

EvilTwin
2 augustus 2005, 08:05
Kheb het zelf nog meegemaakt in Egypte. Toen we op jeepsafari vertrokken vroeg de gids of ik bij de Franstaligen wou gaan zitten of bij de Engelstaligen. Toen ik mijn schouders optrok en zei dat ik beide talen sprak alhoewel ik Nederlands als moedertaal op zat iedereen mij met grote ogen te bekijken. Toen ze mij achteraf vroegen of ik soms tolk was en ik nee zei was hun verbazing nog groter :)