PDA

Volledige versie bekijken : Moeten Walen ook Nederlands leren?

Pagina's : [1] 2

Grim
29 juli 2005, 15:25
Vond het wel een interessante discussie, om de één of andere reden is Walibi thread geclosed maar maakt ni uit, was toch off-topic.
Mijn redenering, als repliek op Atticus nog:

Ho ho .. de walen wonen wel nog altijd in een tweetalig land. Dat een Fransman geen nederlands leert spreekt voor zich, maar een waal?
So what? Tis trouwens drie-talig zoals ik al zei. De meeste Vlamingen kunnen ook geen Duits. Nochtans ook een officiële taal. Daar maakt niemand een probleem van. Tis ni meer dan logisch dat het de Vlamingen zijn die het Frans leren aangezien zij er nog iets mee zijn in het buitenland (zie The Patriot, half Afrika spreekt trouwens Frans als tweede taal), en dat de Walen gewoon ook Engels leren en zich niet bezighouden met het Nederlands, aangezien dat hun toch niet voorruithelpt.
Als Vlamingen leren we geen Frans om de Walen plezier te doen of om toch maar de officiele talen te kennen, maar uit noodzaak internationaal gezien. Dus moeten wij de Walen niet verplichten Nederlands te leren met redenen waar we zelf niet achter staan.
Wat vinden jullie?

hendrik1
29 juli 2005, 15:28
Een betere vraag zou zijn: moeten Walen (moeite doen om) Nederlands te spreken als ze in Vlaanderen komen (wonen :p)?
steek :evil:

zarathustra
29 juli 2005, 15:30
dat lijkt me idd een betere vraag. Ik vind dat je niemand kan verplichten om welke taal dan ook te leren. Maar dan moet je daar ook de gevolgen van dragen en niet verwachten dat iedereen ten noorden van de taalgrens frans spreekt of dat wil doen.

Avilowca
Ik denk dat dat voor zich spreekt.

Gavin
duits is maar een piepklein ivm de twee andere delen.

ik vraag me alleen af dat als de walen nu bvb swahili sproken, of wij de vlamingen dan swahili moesten leren.

The Patriot
29 juli 2005, 15:31
Tgaat em ier niet om da duits eh ;)

Zie the patriot ? .oO, ik iets verkeerd gedaan ofzo :eek:

Enja ik vind dat een waal in staat moet zijn om een basis nederlands te hebben en dat een vlaming in staat moet zijn een basis frans te hebben. Nederlands is een officiele taal in belgie ...

Laat het ons eens anders stellen, frans spreekt men alleen in wallonie en nederlands spreekt men alleen in vlaanderen, zoude er dan ook me akkoord zijn dat de vlamingen al de moeite doen terwijl de walen weer profiteren ...

Stelt u eens in de schoenen van een oud vrouwtje die 70 jaar is, ze zit op trein en ze spreekt moeilijk frans maar nederlands gaat wel. En ze vraagt voor te helpen, maar die waal zit daar maar, "Je ne parle pas neerlandais" ofzo iets, daar is da vrouwke vet mee en ondertussen kan ze nie afstappen omdat alleen niet gaat.

Bramboogie
29 juli 2005, 15:33
yup

is een meertalig land, er zijn meer vlamingen dan walen, en wij leren wel hun taal... minste da ze kunnen doen is nederlandss leren... want hun engels is ook al miserabel

Kabouter Hya
29 juli 2005, 15:34
ja natuurlijk moete die walen da leren

dan zal der ginder misschien is wa meer volk aan werk geraken...

ps en idd dit is een drietalig land...
vandaar dat k een polyglot ben...

Time
29 juli 2005, 15:35
half Afrika spreekt trouwens Frans als tweede taal
tis dat die afrikaanse landen zo welvarend zijn en de kans dat we daar ooit gaan rondlopen zo immens is :|

frans noem ik geen wereldtaal vanuit ons standpunt:sop:

Kabouter Hya
29 juli 2005, 15:35
frans WAS een wereldtaal...

EvilTwin
29 juli 2005, 15:36
De meerderheid van de bevolking van België spreekt Nederlands. Lijkt me logisch dat men in Wallonië Nederlands leert. Het lijkt me bovendien ook logisch dat we als Vlamingen Frans leren. Een extra taal machtig zijn kan alleen maar in uw voordeel uitdraaien, van waar ge ook komt.

Grim
29 juli 2005, 15:36
Laat het ons eens anders stellen, frans spreekt men alleen in wallonie en nederlands spreekt men alleen in vlaanderen, zoude er dan ook me akkoord zijn dat de vlamingen al de moeite doen terwijl de walen weer profiteren

In dat geval is het geen feit dat de Vlamingen ook Frans zouden leren. Zou ook niet moeten. Wat betekent dat nu 'officiële taal'. Niks dus. Jullie zeggen het zelf. Duits is wel een officiêle taal, maar het betekent niets want er zijn er zo weinigen die het spreken. Wel, laat mij u zeggend at er nog minder Nederlands sprekenden zijn in he ttotaal beschouwd. Het is volledig nutteloos voor de Walen om eent aal zoals het Nederlands te spreken.
(en ik zei Zie patriot, refererende naar u opsomming van landen waar er Frans gesproken wordt :P)
Mochten de Walen in Vlaanderne komen wonen, dan is het nogal logisch dat ze Nederlands moeten leren, aangezienz e er elke dag mee geconfronteerd worden. Daarom vind ik deze vraag beter aangezien die meer over het 'principe' handelt, ipv de 'noodzaak'.

*Bios*
29 juli 2005, 15:38
Als ge nu in brussel zou leven zoude nog nederlands moette kennen vinnek ma als waal nie echt...

Tenslotte zou ek niemand willen verplichten om een taal te leren als ge ze toch niet gaat gebruiken.

En als ge op vakantie gaat als waal naar vlaanderen kunde altij zon boekse eerstehulp nederlands meenemen é :)

*~Lientjeuhhh~*
frans WAS een wereldtaal...maar daar zijn de Walen nog niet achter ;)

Grim
tis dat die afrikaanse landen zo welvarend zijn en de kans dat we daar ooit gaan rondlopen zo immens is :|

frans noem ik geen wereldtaal vanuit ons standpunt:sop:

Dan hebt ge het wss tegen u goesting geleerd. Het was in elk geval het idee dat Frans internationaal bruikbaar is dat ervoor gezorgd heeft dat Frans een verplicht taalvak is in de meeste Vlaamse scholen. Zie niet in wat welvarendheid ermee te maken heeft. Het grootste deel van de wereld is nu eenmaal NIET welvarend ;)

The Patriot
In dat geval is het geen feit dat de Vlamingen ook Frans zouden leren. Zou ook niet moeten. Wat betekent dat nu 'officiële taal'. Niks dus. Jullie zeggen het zelf. Duits is wel een officiêle taal, maar het betekent niets want er zijn er zo weinigen die het spreken. Wel, laat mij u zeggend at er nog minder Nederlands sprekenden zijn in he ttotaal beschouwd. Het is volledig nutteloos voor de Walen om eent aal zoals het Nederlands te spreken.
(en ik zei Zie patriot, refererende naar u opsomming van landen waar er Frans gesproken wordt :P)
Mochten de Walen in Vlaanderne komen wonen, dan is het nogal logisch dat ze Nederlands moeten leren, aangezienz e er elke dag mee geconfronteerd worden. Daarom vind ik deze vraag beter aangezien die meer over het 'principe' handelt, ipv de 'noodzaak'.

Dan moede eens in west vlaanderen gaan rondlopen, daar vertikken sommige mensen het van nederlands te spreken ...

Kabouter Hya
29 juli 2005, 15:39
ze moeten misschien nederlands leren voor aan werk te geraken...

daarmee dat er zo'n grote werkloosheid is ginderbeneje (om et is denigrerend te zeggen)

Trip
29 juli 2005, 15:40
Er is al veel verbetering op vlak van Nederlandse lessen in Wallonië ( op scholen welteverstaan ) , alleen is dat nog niet onmiddellijk op te merken , binnen enkele jaren zal er al een duidelijke verbetering waarneembaar zijn .

dunno
Er is maar 1 antwoord mogenlijk op threadstarters vraag
http://www.sos-mug.be/ => bekijk dees nog maar eens.

hendrik1
Dat wij Vlamingen 4 talen beheersen (of toch krijgen in het mdbaar ;) ) is de sterkte van onze regio en helpt ons vooruit op heel veel vlakken.
Als andere gebieden dat niet doen omdat ze het niet nodig achten of omdat ze denken dat ze toch een wereldtaal hebben (soms uit chauvinisme) dan is dat hun zaak.
Ivm met Wallonië :
Ik vind het nodig om Nederlands aan te leren, al was het maar om de offïciële tweetaligheid in Brussel te behouden, ahum :)

Grim
maar daar zijn de Walen nog niet achter ;)

Als het geen wereldtaal is dan zij het de Vlamingen die daar nog ni achter gekomen zijn aangezien zij het nog altijd leren. Frans is de Walen hun moedertaal. Het feit dat ze hhun moedertaal kunnen spreken betekent voor u dat ze nog grootheidswaan hebben ofzo? :confused:
Maar ik zeg ook niet dat Frans wel nog zo een belangrijke taal is (hoewel he tsowieso een goede basis betekent), maar ze is sowieso toch meer in gebruik dan Nederlands, waarvan het gebruik beperkt is tot Nederland en België en ergens ver weg nog een onherkenbare variant in hun vroegere kolonies.

Time
29 juli 2005, 15:43
Als het geen wereldtaal is dan zij het de Vlamingen die daar nog ni achter gekomen zijn aangezien zij het nog altijd leren. Frans is de Walen hun moedertaal. Het feit dat ze hhun moedertaal kunnen spreken betekent voor u dat ze nog grootheidswaan hebben ofzo? :confused:
Maar ik zeg ook niet dat Frans wel nog zo een belangrijke taal is (hoewel he tsowieso een goede basis betekent), maar ze is sowieso toch meer in gebruik dan Nederlands, waarvan het gebruik beperkt is tot Nederland en België en ergens ver weg nog een onherkenbare variant in hun vroegere kolonies.

ze spreken hun moedertaal hier omdat zij nog in de veronderstelling zijn dat het een wereldtaal is en iedereen die spreekt.
ik heb trouwens niks tegen frans op school, ik bedoelde gewoon dat het feit dat frans zogezegd een wereldtaal is, vandaag niet meer geldt als excuus voor een waal om geen nederlands te moeten spreken in vlaanderen.

The Patriot
29 juli 2005, 15:43
Dan hebt ge het wss tegen u goesting geleerd. Het was in elk geval het idee dat Frans internationaal bruikbaar is dat ervoor gezorgd heeft dat Frans een verplicht taalvak is in de meeste Vlaamse scholen. Zie niet in wat welvarendheid ermee te maken heeft. Het grootste deel van de wereld is nu eenmaal NIET welvarend ;)

Ik vind frans een klotetaal, alleen al omdak ze niet goed kan, en da is te danken aan mijn leraars die nederlands in de lessen sprak en dak maar 2 uurkes krijg. Tot in het 4de jaar haalde ik met gemak boven de 70 % voor frans (dicht tegen de 80) maja, wa stelde da voor, woordjes vertalen ...

Ene keer int vijfde gekomen, andere leraar, andere manier van doen, iedereen gebuisd. Ik dus ook, en ik dach van, kom kom, 1ne tegenslag, kan geen kwaad, khaal da weer op, maar ze bleven komen oeveel ik daar ook aan leerde, en op den duur komde het een beetje moe, in den derde trimester kregen we dan een vervangster, en da was met aar voeten spelen tot en met, easy overhoring enzo, en derdoor off course, int zesde, 2 trimesters een andere vervangster, 70 % gehaald, en dan komt die geit terug en begin ik weer te buisen, ze zei dat ons niveau op frans gebied veel gedaald was, puur en alleen door die interims.

Mijn ma wilt naar frankrijk sturen op een boerenhof waar ik frans kan leren en ik zie da totaal nie zitten want ik heb daar veel te bang voor.

zarathustra
29 juli 2005, 15:44

welvarendheid heeft er in die zin met te maken dat het argument 'frans is een (semi-)wereldtaal alleen maar opgaat als je het gebruikt op economisch gebied. Dus tss bedrijven enzo. En waar minder bedrijven zijn, daar heb je minder contact mee ergo die taal is minder belangrijk.

Het feit dat we met zen alleen frans leren heeft enkel te maken met het feit dat +/-40% van dit land die taal spreekt. als we uw argument zouden volgen zouden we allemaal Spaans, Engels en mogelijk Chinees verplicht leren/geleerd hebben

EvilTwin
29 juli 2005, 15:44
Dat wij Vlamingen 4 talen beheersen (of toch krijgen in het mdbaar ;) ) is de sterkte van onze regio en helpt ons vooruit op heel veel vlakken.
Als andere gebieden dat niet doen omdat ze het niet nodig achten of omdat ze denken dat ze toch een wereldtaal hebben (soms uit chauvinisme) dan is dat hun zaak.
Ivm met Wallonië :
Ik vind het nodig om Nederlands aan te leren, al was het maar om de offïciële tweetaligheid in Brussel te behouden, ahum :)

Well said!

Trouwens. Indertijd heb ik nog int scholeken geleerd dat er zo’n dikke 260 erkende talen zijn. Nederlands staat op de 12e plaats van de meest gesproken talen. Weliswaar na het Frans (ken positie niemeer), maar toch nog een veel gesproken taal he.

The Patriot
29 juli 2005, 15:46
Well said!

Trouwens. Indertijd heb ik nog int scholeken geleerd dat er zo’n dikke 260 erkende talen zijn. Nederlands staat op de 12e plaats van de meest gesproken talen. Weliswaar na het Frans (ken positie niemeer), maar toch nog een veel gesproken taal he.

Logisch eh, het nederlands wordt gesproken in nederland en vlaanderen.

Als ge kijkt naar al die talen da ze spreken op eilandjes enzo, da word daar gesproken maar nergens anders :)

Time
29 juli 2005, 15:46
Well said!

rekenen ze dan met het aantal mensen dat het nederlands als moedertaal heeft, of het aantal mensen dat met nederlands overweg kan? serieus verschil

*~Lientjeuhhh~*
29 juli 2005, 15:47
Maar ik zeg ook niet dat Frans wel nog zo een belangrijke taal is (hoewel he tsowieso een goede basis betekent), maar ze is sowieso toch meer in gebruik dan Nederlands, waarvan het gebruik beperkt is tot Nederland en België en ergens ver weg nog een onherkenbare variant in hun vroegere kolonies.in dit land is het toch normaal dat je de 2 belangrijkste landstalen kent ? 't is een vereiste voor veel jobs

Frans is geen wereldtaal nee, maar wel belangrijk in België. Het feit dat Franstaligen vaak slechts 1 taal kunnen spreken, dat getuigt van grootheidswaanzin ja :)

heb mijn middelbaar gedaan in een Nederlandstalige school in Brussel en woon nu nog steeds langs de Brusselse Rand :) Ik ken de problematiek wel ondertussen

Morpheus
29 juli 2005, 15:49
Zolang ze niet naar hier komen en Frans praten is het goed.

Voor mij is het vrij simpel, ga je naar Wallonië dan praat je frans.
Ga je naar Vlaanderen dan praat je Vlaams

Live can be so simple :), veel moet er daar imo niet over worden gezaagd.
Je past je aan, aan de regio waar je bent en dus ook aan hun taal.

Kabouter Hya
ik had vroeger chewbacca als lerares frans

fuck ik heb nog nooit zo'n behaarde benen gezien (bij een vrouw weliswaar)

vossem de brusselse rand noemen...
dan kunde evengoed zeggen da weerde (http://www10.mappy.com/sidP1rG+z8P/HLMn21w/CFGMA?csl=m1&fsl=m1&gsl=m1&msl=m1&xsl=1&out=2&wnm1=&wcm1=&nom1=&tnm1=weerde&tcm1=&a10m1=&pcm1=&ccm1=56&x=0&y=0) da ook is...

Time

Live can be so simple :)
aaaah, the perfect world :cool:

dunno
29 juli 2005, 15:50
Testraks in Halle voor mijn laatste dag vakantiejob.
Hoor ik daar een 6-7 jarige jongen zeggen, mama ik kan goed frans hé.
Zeg die moeder tegen haar kleine: Zie maar dat ge goed frans leert want hier in Halle spreken ze 2 talen hé.

Begon ik te koken en die Vlaamse stad.

*~Lientjeuhhh~*
29 juli 2005, 15:51
ik had vroeger chewbacca als lerares frans

fuck ik heb nog nooit zo'n behaarde benen gezien (bij een vrouw weliswaar)

vossem de brusselse rand noemen...
dan kunde evengoed zeggen da weerde (http://www10.mappy.com/sidP1rG+z8P/HLMn21w/CFGMA?csl=m1&fsl=m1&gsl=m1&msl=m1&xsl=1&out=2&wnm1=&wcm1=&nom1=&tnm1=weerde&tcm1=&a10m1=&pcm1=&ccm1=56&x=0&y=0) da ook is...heb nergens gezegd dak IN de Brusselse rand woon, wel langs :)

en geloof me maar, hier in Tervuren komen steeds meer en meer Franstaligen wonen.

-Infinity-
29 juli 2005, 15:53
De manier waarop het Frans ons wordt aangeleerd vind ik ook verkeerd, ik heb nu het 6de middelbaar af, ik heb altijd 4u frans gehad en raar maar waar.. ik kan echt geen fatsoenlijk Frans (niemand in mijn klas trouwens). Nuja het kan ook aan onze klas liggen, maar ik ken niemand van m'n leeftijd die perfect Frans kan, wat na 8 jaar toch wel zou mogen, niet ? Sommigen leren het op een maand taalkamp of weet ik veel wat :)

dunno
29 juli 2005, 15:53
Ow dan hebben we onze notaris nog in Herne, een op en top vlaamse madam, maar laat ze haar advertenties zowel in het nederlands als het frans zetten.Waarom?
Zo ga je toch weer meer walen naar hier halen?

Kabouter Hya
29 juli 2005, 15:54
ken de problematiek
ben jaren in Vilvoorde naar t school geweest...

ge zou da daar is moeten horen...
ik ken er daar zelf ene da daar al 40 jaar woont, ma nog altijd geen woord nl kan...

@ infinity

ik heb frans geleerd op de speelplaats van mijn school in Vilvoorde (niet in de klas dus)

dunno
29 juli 2005, 15:55
Btw: Wanneer zijn de volgende verkiezingen+wa voor zijn het?

Parnakra
29 juli 2005, 15:56

Maar dat doen ze net wél, dus het is niet goed.

Als ik naar Wallonië ga, dan spreek ik automatisch Frans. Als ik naar de kust ga dan zal ik Nederlands praten, als een Franstalige mij bedient en het vertikt Nederlands te spreken spuug ik hem in het gezicht (bij wijze van spreken), merk ik echter dat hij een poging doet om Nederlands te praten maar dat hij er moeilijk uitraakt, dan zal ik hem bijspringen door zelf in het Frans te beginnen. (tot zover rijkt mijn solidariteit)

Maar als ik een cijfer moest plaatsen op het aantal Walen dat naar hier komt en het vertikt Nederlands te spreken (zelfs Franstaligen die hier -wonen-) dan denk ik dat een schatting van +50% niet te ondenkbaar zou zijn. Walen zijn gewoon chauvinistische, conservatieve (oh boy, hier zal ik wel reactie op krijgen) mensen. (vooral als het aankomt op hun taal)

Oja, in Vlaanderen spreekt men nog altijd Nederlands hoor, hoe vervormd het ook mag zijn.

Live can be so simple :), veel moet er daar imo niet over worden gezaagd.
Je past je aan, aan de regio waar je bent en dus ook aan hun taal.

Ongelooflijk, ik ben het met je eens. Maar het probleem is, -wij- passen ons aan als wij naar daar gaan, zij blijven maar Frans praten als ze naar hier komen.

En dan zijn er nog mensen die zeggen dat het probleem bij de kortzichtige Vlamingen ligt. :ironic:

Kabouter Hya
29 juli 2005, 15:58
zoals ik in een andere thread al zei: 'ik moet de eerste intelectuwaal nog tegenkomen'

Morpheus
29 juli 2005, 15:59
Maar dat doen ze net wél, dus het is niet goed.

Als ik naar Wallonië ga, dan spreek ik automatisch Frans. Als ik naar de kust ga dan zal ik Nederlands praten, als een Franstalige mij bedient en het vertikt Nederlands te spreken spuug ik hem in het gezicht (bij wijze van spreken), merk ik echter dat hij een poging doet om Nederlands te praten maar dat hij er moeilijk uitraakt, dan zal ik hem bijspringen door zelf in het Frans te beginnen. (tot zover rijkt mijn solidariteit)

Maar als ik een cijfer moest plaatsen op het aantal Walen dat naar hier komt en het vertikt Nederlands te spreken (zelfs Franstaligen die hier -wonen-) dan denk ik dat een schatting van +50% niet te ondenkbaar zou zijn. Walen zijn gewoon chauvinistische, conservatieve (oh boy, hier zal ik wel reactie op krijgen) mensen. (vooral als het aankomt op hun taal)

Oja, in Vlaanderen spreekt men nog altijd Nederlands hoor, hoe vervormd het ook mag zijn.

Ongelooflijk, ik ben het met je eens. Maar het probleem is, -wij- passen ons aan als wij naar daar gaan, zij blijven maar Frans praten als ze naar hier komen.

En dan zijn er nog mensen die zeggen dat het probleem bij de kortzichtige Vlamingen ligt. :ironic:
Weet je wat het verschil is tussen mij en een paar mensen hier?
Ik zaag daar zo niet over, en ik lach daar eens mee :p.

Zal ik het maar even zeggen waar ik woon, Sint-Martens-Latem.
Dus ik kan u garanderen dat ik die Franse pipo's die het vertikken gewoon negeer ^^. En het zit hier vol van de Franstaligen.

Conclusie: Erger u daar eens niet aan, en negeer die gast of lach ermee.
Maar daarom een ganse Waalse bevolking gaan demoniseren... No thanx :)

mvg

Grim
29 juli 2005, 15:59
in dit land is het toch normaal dat je de 2 belangrijkste landstalen kent ? 't is een vereiste voor veel jobs

Frans is geen wereldtaal nee, maar wel belangrijk in België. Het feit dat Franstaligen vaak slechts 1 taal kunnen spreken, dat getuigt van grootheidswaanzin ja :)

heb mijn middelbaar gedaan in een Nederlandstalige school in Brussel en woon nu nog steeds langs de Brusselse Rand :) Ik ken de problematiek wel ondertussen

Grootheidswaanzin? ;) Soit. Ik vind het grootheidswaan dat Nederlands-sprekenden van anderen verwachten dat ze hun taal leren, hoewel ze volledig onbelangrijk is en ze de mensen die het leren niet voorruithelpt.
Maar Brussel ok. Daar geldt de officiële tweetaligheid en het is dan ook het centrum van ons land. Maar dat ze daar bvb. de problemen van de MUG aan de Rand op taalproblemen afschuiven vinnek wel wa kortzichtig en zeer toevallig goed in de kaarten spelen van NV-A'er Demesmaker. Heeft te maken met bevoegdheden, en er zijn genoeg zieke mensen in het buitenland die daar wel goed geholpen wordne ondanks het feit dat ze de taal niet kennen. Het is namelijk zo dat de werking van het menseljk lichaam goed genoeg gekend moet zijn voor dokters env erpleegkundigen zodat ze zelf de symptomen kunnen zien en diagnoses kunnen stellen. Wat de patiënt daarbij zegt hoeft sowieso niet van levensbelang te zijn, tenzij het gaat om allergieën voor een operatie enzo. Doden vallen nu eenmaal in de spoeddiensten, valt niet op taalproblemen af te schuiven.
Brussel is nu eenmaal ne smeltkroes geworden van vanalles en nogwa, dat daar problemen komen is ni meer dan logisch, maar de Waalse on-nederlandstaligheid heeft daar niks mee te maken.

Kabouter Hya
29 juli 2005, 16:01
ja da doe ik ook wel hier in st lambrechts woluwe in de winkels
ik lag die gewoon uit in het nederlands en dan ziede die zo kijken :'Qu'est-ce-qu'il dit celui-la'

EvilTwin
29 juli 2005, 16:02
rekenen ze dan met het aantal mensen dat het nederlands als moedertaal heeft, of het aantal mensen dat met nederlands overweg kan? serieus verschil

Da was wel degelijk moedertaal.

zarathustra
29 juli 2005, 16:02
ofzo van die mensen die al 25 jaar in brussel werken en u dan als jobstudentje bij hen krijgen en verwachten dat jij tweetalig bent, maar zelf op die 25 jaar nog geen woordje nederlands hebben geleerd. sorry, maar dan vertik ik het wel om moeite doen en frans te spreken.

Kabouter Hya
29 juli 2005, 16:04
pour les wallons la meme of wa :lol:

ChfZ | Hanky
29 juli 2005, 16:05
als der ne waal naar vlaandere komt moet die mor nederlands spreke..

ik woon in't hartje van antwerpen en ik krijg regelmatig ne franse vrachtwage chauffeur die de weg vraagt (allemaal in't frans, geen woord nl of engels).

Dus ik zeg gewoon in't nederlands da'k em ni versta en wandel door...

Wij moete in de wale ook geen nederlands probere te spreke of engels..

dunno
29 juli 2005, 16:06
Doden vallen nu eenmaal in de spoeddiensten, valt niet op taalproblemen af te schuiven.

Tijdens WO I, vlaamse gewonden werden ook niet verstaan door Franstalige doktoren,...

Das algemeen geweten, nu moede ni komen zeveren dat de taal geen probleem is, want dat is het juist wel!

Time
29 juli 2005, 16:07
Grootheidswaanzin? ;) Soit. Ik vind het grootheidswaan dat Nederlands-sprekenden van anderen verwachten dat ze hun taal leren, hoewel ze volledig onbelangrijk is en ze de mensen die het leren niet voorruithelpt.

Jij vindt het grootheidswaan dat wij als meest welvarende deel van het land, politiek het belangrijkst vertegenwoordigd en veruit het meeste inwoners, verwachten dat ze onze taal spreken als ze naar hier komen?

lol :/

*~Lientjeuhhh~*
29 juli 2005, 16:08
ja da doe ik ook wel hier in st lambrechts woluwe in de winkels
ik lag die gewoon uit in het nederlands en dan ziede die zo kijken :'Qu'est-ce-qu'il dit celui-la'vandaag nog naart shoppingcenter gegaan in Woluwe :D

Vieze blikken gekregen van een madam omdak zo nadrukkelijk Nederlands sprak. Anderen zeggen dan gewoon niks meer trug en smijten uw aankopen zowat in uw gezicht.

Wat wel opvalt is dat de jobstudenten/jongeren hun best doen om toch een beetje Nederlands te praten. Al is het maar "alstoeblieft en dankoewel". Wat me wel stoort is dat ze automatisch in het Frans beginnen.

Blackend
29 juli 2005, 16:12
Ze doen wat ze willen. Als ze hier in Vlaanderen komen spreken we Vlaams; spijtig voor hen dan.

En het gaan ONS alleen maar vooruit helpen bij het vinden van werk :D

In Brussel moeten ze het wel verplichten imo. Brussel is tweetalig grondgebied en bv. mensen in een ziekenhuis moeten u in beide talen kunnen helpen...

Anoniem04
29 juli 2005, 16:13
Grootheidswaanzin? Soit. Ik vind het grootheidswaan dat Nederlands-sprekenden van anderen verwachten dat ze hun taal leren, hoewel ze volledig onbelangrijk is en ze de mensen die het leren niet voorruithelpt.

Ik vind het grootheidswaan dat frans-sprekenden van anderen verwachten dat ze hun taal leren. Volledig dezelfde kwestie.

ganz
29 juli 2005, 16:15
Hehe, even WO I erbij sleuren, we staan al wel iets verder eh.

De voorbije dagen in het nieuws:
Het aantal scholen met een taalbad (waarin men van jongs af dus met een andere taal in contact komt) neemt alsmaar toe in Wallonië.

Het niveau van het Frans in Vlaanderen daalt.

Je moet naar het heden en vooral naar de toekomst zien, het schoolsysteem van bv. 20 jaar (of 40) geleden moet je niet vergelijken met nu he.

The_Law
29 juli 2005, 16:17
Nota : ik heb verre van de volledige thread gelezen

Ik woon aan de grensstreek, onze tuin ligt nagenoeg in Frankrijk, en ja, in het weekend is het hier van Vive La France

Op bepaalde momenten zeer frustrerend MAAR

Ik vind dat je niemand mag verplichten meerdere talen aan te leren

Een vlaming heeft die drang eerder ingebouwd

Misschien kunnen we daar ook gaan zien waarom de werkeloosheid in Wallonie zoveel hoger ligt dan in Vlaanderen

Geef toe, je bent werkgeven en je moet voor een functie iemand aanvaarden die zijn slag kan slaan in verschillende talen om zo je klanten te helpen
Voor je staan 2 kandidaten, de ene een Vlaming, kent Nederlands, Frans en Engels, aan de andere kant de Waal die Frans kent en ......

Wie gaat de werkgever nemen denk je ?

Het feit dat ze langs geen kanten talen willen leren snijdt eerder in hun eigen economie dan het wat anders doet .

In de grensstreek hier zijn de grenswijken een en al handel

De ene winkel op de andere, de zaterdag en de zondag kun je daar op de koppen lopen van de Fransen die hier komen shoppen met hun eeuwige Carte Blue

Veel Franse medemensen zijn dan ook geneigd hier een zaak te gaan openen, want ze kunnen hier 'devenir riche"

Idd, in het weekend verkopen die met hopen, maar in de week zijn de straten leeg en zijn ze aangegeven op de Vlaming die zijn boodschappen gaat doen.
En waar gaat die Vlaming kopen denk je ?
Jaja, in de winkel waar ze Nederlands spreken

Dus de franse shops in Belgie zijn nooit een lang leven beschoren, de Nederlandstalige shops waar ze Frans spreken groeien en blijven groeien

Dus mijn besluit - let it be, de enige die er schade van ondervinden zijn zijzelf !

Kabouter Hya
29 juli 2005, 16:18
voila law das tgeen wa kik ook zeg (alleen wa uitgebreider en iet beter gefundeerd)

SilentSpring
29 juli 2005, 16:19
frans WAS een wereldtaal...
chance dat nu niet meer zo is, zon kuttaaltje. ot: de walen mogen de moeite wel doen om nl te leren, wij leren duits en frans omdat et handig is als get kent en omdat het landstalen zijn, dus zij mogen ook ne beetje moeite doen.

thaputra
29 juli 2005, 16:27
let it be, de enige die er schade van ondervinden zijn zijzelf !

ohnee, het snijdt niet alleen in hun economie, ook in ons budget

$p|Ne
29 juli 2005, 16:28
ze mogen wel iets doen voor die 4 miljard :)

The_Law
29 juli 2005, 16:33
ohnee, het snijdt niet alleen in hun economie, ook in ons budget

ja, maar dan op een ander niveau dan van taal - waarover we nu bezig zijn

hendrik1
29 juli 2005, 16:34
Maar Brussel ok. Daar geldt de officiële tweetaligheid en het is dan ook het centrum van ons land. Maar dat ze daar bvb. de problemen van de MUG aan de Rand op taalproblemen afschuiven vinnek wel wa kortzichtig en zeer toevallig goed in de kaarten spelen van NV-A'er Demesmaker. Heeft te maken met bevoegdheden, en er zijn genoeg zieke mensen in het buitenland die daar wel goed geholpen wordne ondanks het feit dat ze de taal niet kennen. Het is namelijk zo dat de werking van het menseljk lichaam goed genoeg gekend moet zijn voor dokters env erpleegkundigen zodat ze zelf de symptomen kunnen zien en diagnoses kunnen stellen. Wat de patiënt daarbij zegt hoeft sowieso niet van levensbelang te zijn, tenzij het gaat om allergieën voor een operatie enzo. Doden vallen nu eenmaal in de spoeddiensten, valt niet op taalproblemen af te schuiven.
Brussel is nu eenmaal ne smeltkroes geworden van vanalles en nogwa, dat daar problemen komen is ni meer dan logisch, maar de Waalse on-nederlandstaligheid heeft daar niks mee te maken.

Bij het binnenkomen op spoed denk ik dat de taal soms een zeer belangrijke rol kan spelen, denk maar aan een vergiftiging. Tijd is dan van belang en als men kan zeggen wat of hoe dan kunnen levens gespaard worden.
Ook het 'voorthelpen' van een patiënt nadien is zeer cruciaal in zijn eigen moedertaal (welke medicatie, wanneer, bijwerkingen????)

Sharur
29 juli 2005, 16:37
de walen zouden idd nederlands moeten leren, maar het feit dat ze dit niet doen ligt niet aan de bevolking van wallonië maar aan de ministers en dergelijke van wallonië.. de walen zelf hebben helemaal geen grootheidswaanzin (de meesten toch niet :P) maar het zijn de waalse politiekers die overal een stokje tussen steken... en dat is niet enkel zo inzake taal enzo jammer genoeg :/

in de ju-jitsu club waar ik zit zit een waal die gestationeerd is in zeebrugge en die spreekt vlekkenloos nederlands en weigert ook dat wij tegen hem in het frans spreken of de sensei iets uitlegt in het frans... pas als hij het helemaal niet snapt zal hij toegeven en het vragen in het frans
de meeste walen die ik ken zijn zo

Avilowca
29 juli 2005, 16:40
chance dat nu niet meer zo is, zon kuttaaltje. ot: de walen mogen de moeite wel doen om nl te leren, wij leren duits en frans omdat et handig is als get kent en omdat het landstalen zijn, dus zij mogen ook ne beetje moeite doen.

iemand met een Belgische vlag in zijn avatar noemt het belangrijkste aspect op taalgebied van onze nationale geschiedenis een kuttaal ? :wtf:

Frans is nu eenmaal een grote taal, en bovendien veel belangrijker dan het nederlands als je het globaal bekijkt. Zeg maar gerust dat 't niet meer van belang is, daar ben je goed fout in. Niet alleen kan je afrika niet rondkomen zonder frans, maar ook in hypermoderne landen als de USA of Japan is frans van belang. De Franse taal is doorheen de geschiedenis van ontschatbare waarde geweesten, op alle vlakken. Van literatuur tot ontdenkingsreizen, je kan Frans niet wegdenken. Wat veel mensen niet weten, is dat vloeiend Frans kunnen in landen als de USA een écht statussymbool is. Mijn vader heef dit al vaak ondervonden op reizen naar chicago en new york. Amerikanen moeten dan wel niets hebben van de Fransen, maar iemand die Frans kan wordt wel meteen geassociërd met de welvarende lagen van de bevolking.

Frans heeft dus niet alleen alledaagse toepassingen, het is eveneens een status symbool. Je doet er dus goed aan om de taal te leren. persoolijk heb ik ook nooit niet kunnen verstaan hoe mensen zo kinderlijk kunnen doen over "wij moeten frans leren maar zij doen geen meoite voor nederlands..." Wat had je nu gedacht, dat we met 25 miljoen nederlandssprekenden een zwaargewicht zijn in de wereld ?

SilentSpring
29 juli 2005, 16:44
iemand met een Belgische vlag in zijn avatar noemt het belangrijkste aspect op taalgebied van onze nationale geschiedenis een kuttaal ? :wtf:

Frans is nu eenmaal een grote taal, en bovendien veel belangrijker dan het nederlands als je het globaal bekijkt. Zeg maar gerust dat 't niet meer van belang is, daar ben je goed fout in. Niet alleen kan je afrika niet rondkomen zonder frans, maar ook in hypermoderne landen als de USA of Japan is frans van belang. De Franse taal is doorheen de geschiedenis van ontschatbare waarde geweesten, op alle vlakken. Van literatuur tot ontdenkingsreizen, je kan Frans niet wegdenken. Wat veel mensen niet weten, is dat vloeiend Frans kunnen in landen als de USA een écht statussymbool is. Mijn vader heef dit al vaak ondervonden op reizen naar chicago en new york. Amerikanen moeten dan wel niets hebben van de Fransen, maar iemand die Frans kan wordt wel meteen geassociërd met de welvarende lagen van de bevolking.
Frans heeft dus niet alleen alledaagse toepassingen, het is eveneens een status symbool. Je doet er dus goed aan om de taal te leren. persoolijk heb ik ook nooit niet kunnen verstaan hoe mensen zo kinderlijk kunnen doen over "wij moeten frans leren maar zij doen geen meoite voor nederlands..." Wat had je nu gedacht, dat we met 25 miljoen nederlandssprekenden een zwaargewicht zijn in de wereld ?

verkeerde interpretatie m'n beste. kwou nie zeggen dat een onbelangrijke taal is, maar de klanken enzo hatek gewoon, ze brabbelen ook alles zo snel na elkaar dak er de helft van de tijd niets van versta. wak ook zo dom vind, doe eens ne gebruiksaanwijzing van iets open, lets, arabisch en al die andere rare talen staan erop, maar nl, das teveel gevraagd.
(vroeger wask meer pro-Belgie of nu, nu ist meer pro vlaams)

The_Law
29 juli 2005, 16:45
Bij het binnenkomen op spoed denk ik dat de taal soms een zeer belangrijke rol kan spelen, denk maar aan een vergiftiging. Tijd is dan van belang en als men kan zeggen wat of hoe dan kunnen levens gespaard worden.
Ook het 'voorthelpen' van een patiënt nadien is zeer cruciaal in zijn eigen moedertaal (welke medicatie, wanneer, bijwerkingen????)

Een perfect tweetalige dokter zal in de Brusselse gemeentes direct werk vinden, zelfs wanneer er sprake is dat er teveel dokters afstuderen

Zo zie je maar

Puur op taalgebied zijn mensen die moeite doen om ze te leren altijd de winnaar

hendrik1
29 juli 2005, 16:54
Ik denk dat we hier op twee verschillende manieren naar het probleem moeten zien:
1) Globaal: Moeten zij Nederlands leren? Nee ; Moeten wij Frans kennen? :ja
2) Nationaal : Moeten ze Nederlands leren? Ja ; Moeten wij Frans kennen? ja idem

Om een evenwicht te bewaren en omdat rekening houden met je medebewoner (again, Brussel enzo) toch altijd belangrijk is vind ik het laatste evenzo belangrijk als het eerste.

Skwieker
29 juli 2005, 16:59
Als die van't Koningshuis nu is zoude beginne zouk al content zijn.

Morpheus
29 juli 2005, 17:03
Als die van't Koningshuis nu is zoude beginne zouk al content zijn.

Als u even goed Frans praat als de koning/prins Nederlands dan heb je al heel wat bereikt ;)

spray-bunny
29 juli 2005, 17:05
En iedereen maar neuten op de Walen...
Wat ze vergeten bijvertellen is dat het niveau van Frans in Vlaanderen sterk daalt! Ik las vandaag trouwens in de Tijd dat er in Wallonie steeds meer twee of drietalige scholen worden geopend.
Wacht nog 30 jaar en dan gaan de Walen op ons zitten neuten omdat wij geen Frans (meer) kunnen...

zarathustra
29 juli 2005, 17:08
Als u even goed Frans praat als de koning/prins Nederlands dan heb je al heel wat bereikt ;)

nuja dat is dan ook zo ongeveer het enige dat ze moeten kunnen. Ze worden er ook goed genoeg voor betaald denk ik en dan lijkt me hun prestatie vrij tot zeer ondermaats. Maar dit terzijde.

Grim
29 juli 2005, 17:20
Jij vindt het grootheidswaan dat wij als meest welvarende deel van het land, politiek het belangrijkst vertegenwoordigd en veruit het meeste inwoners, verwachten dat ze onze taal spreken als ze naar hier komen?

lol :/

Nee.
Ik vind het wel grootheidswaan van enkel de eerste twee zinnekes van mijn relaas te lezen en dan zo te reageren.
Wanneer ze naar hier komen op vakantie dan verwacht ik idd niet dat ze Nederlands kunnen praten, wanneer ze in Vlaanderen komen wonen en werken wel. Maar voor die weinige Walen die dat doen is bijscholing dan eenb etere oplossing dan verplichte lesgeving van Nederlands in de middlebare en eventueel lagere scholen.

dJeez
29 juli 2005, 17:35
Maar dan moet je daar ook de gevolgen van dragen en niet verwachten dat iedereen ten noorden van de taalgrens frans spreekt of dat wil doen.
Akkoord, indien ze daarna dan ook geen taalfaciliteiten vragen in die regio omdat er ineens een pak nederlandsonkundige inwoners zijn. De bestaande faciliteiten mogen dringend eens afgeschaft worden trouwens.

Zoals 't er nu naar uitziet, zijn 't dit najaar wellicht nieuwe federale verkiezingen :p.

dunno
29 juli 2005, 17:38
@ Avilowca , wat zit jij nu te zeiken over de VSA.
Het gaat hier wel over Frans/Nederlands in België.
Wie kan het wat schelen dat Frans globaal gezien belangrijker is? Ga jij soms in het buitenland gaan werken ofzo?
Het is gewoon best dat je in ons land de 2 talen spreekt.

spray-bunny
29 juli 2005, 17:42
gemeenteverkiezingen 2006

dunno
29 juli 2005, 17:44
Ah leuk, dan ben ik normaal stemplichtig denk ik.

:cry: :sad: crap dan heb ik gedaan met het middelbaar

Bubbling Zombie
29 juli 2005, 17:46
Wel hé, als ik Nederlands spreek tegen een waal en die verstaat mij niet, dan schakel ik over op Frans. En wees er maar zeker van dat ik me dan toch een heel pak beter voel dan hem of haar.

[deleted]
29 juli 2005, 17:52
[deleted]

Biebel
29 juli 2005, 17:57
Ik heb niet alles gelezen maar wou toch mijn eigen mening (uit persoonlijke ervaring) meegeven:

* Alle bestuurlijke, rechterlijke en organisatorische instellingen die over het ganse Belgische grondgebied gaan MOETEN zowel Frans als Nederlands (en in feite ook Duits) ondersteunen. Het is algemeen geweten dat de Walen die zich in zo'n positie bevinden het vaak vertikken om zaken in een andere taal dan het Frans af te handelen maar ik ken ook wel Vlamingen die het vertikken om op het Vlaams grondgebied anderstaligen in een andere taal dan het Nederlands te helpen.

* Iedere bedrijfsvorm die over het ganse Belgische grondgebied gaat moet meertalige werknemers tewerk stellen, zeker zij die rechtstreeks contact hebben met de klanten. Dus een pretpark dat klanten verwacht vanuit gans België (en er buiten zelfs) moet meertalig personeel hebben, jobstudent of niet. Het kan me niet schelen of dat in Wallonië, Vlaanderen of Brabant ligt, het is een elementaire service naar de klanten toe, end of story. Van een klant wordt niet verwacht zeker Frans of zeker Nederlands te kennen, de klant moet kunnen geholpen worden op de meest toepasselijke en klantvriendelijke wijze. Aanwerven van (bepaald) personeel moet dan ook in die hoedanigheid gebeuren.

* Nee, ik vind niet dat iedere Belg de 3 'landstalen' moet beheersen. Ik kan perfekt leven met iemand die enkel maar Frans of Duits kan. Ik zal wel zelf de moeite doen om proberen me zo verstaanbaar mogelijk te maken in het Frans of het weinige Duits dat ik machtig ben. Zolang ze maar niet tot 1 van de 2 bovenstaande categoriën behoren...

B.

Sharur
29 juli 2005, 17:59
tuurlijk doen de vlamingen en de walen geen moeite, zeker in de samenleving van vandaag waar iedereen lui is (ik ook, da gevek toe :P)
alles moet opgelegd worden, er zal altijd geklaagd worden van "ik wil dit of dat niet doen", maar uiteindelijk wanneer het resultaat er moet zijn zal het er zijn.. en dan zijn de personen die eerder klaagden tevreden dat ze de kennis hebben..

vlamingen leren niet graag frans, ik haat frans persoonlijk, maar ik ben blij dat ik in het middelbaar een basiskennis frans heb opgedaan ookal was dit mn zwaarste buisvak.. ik zou er persoonlijk nooit voor gekozen hebben frans te leren als ik mocht kiezen :|

maar zoals ik reeds zei, het ligt aan de personen die alles moeten opleggen, in wallonië gebeurt dit niet genoeg en daardoor kent de gemiddelde waal niet genoeg nederlands

russian
29 juli 2005, 18:03

De koning is hypocriet. De nationale toespraak was eerst in het Frans, dan in het Nederlands. Een belangrijke boodschap was de oproep tot verzoening tussen de Walen en de Vlamingen. Echter, men hoorde zo dat de Nederlandse versie een letterlijke vertaling was van de Waalse. Hij zondigt met andere woorden zelf en nog wel ter plaatse :angry:. Het is echt te goor aan het worden.

Gisteren in Walibi sprak het personeel uitsluidend Frans, terwijl een groot deel van de bezoekers uit Vlaanderen komt. Ik vind het allemaal niet kunnen.

De Vlamingen moeten meer van zich afbijten. En desnoods een splitsing :tongue:.

mathias's here
29 juli 2005, 18:51
Ik vind dat je niemand kan verplichten om welke taal dan ook te leren.Gelieve dit te melden bij het Ministerie van Onderwijs aub. Ik dank u voor uw medewerking. :)
Ze leren je Frans vanaf het 5e leerjaar, Engels vanaf het 1e of 2e middelbaar en in bepaalde richtingen krijg je Duits, Italiaans en Spaans vanaf het 4e middelbaar. (dit zijn dan de richtingen met Moderne Talen inbegrepen)
Ik heb op school nog steeds 3h Frans, 3h Engels en 5h Nederlands. Ik zit in Economie-Wiskunde. Maar vanaf het moment waar je voor een vak meer dan 2h les hebt, wordt dit een hoofdvak. Wat dus wil zeggen dat ik VERPLICHT ben hiervoor te slagen of ik doe men jaar over. :eek:

En dan nu on-topic: aangezien België een 2-talig land is, denk ik dat Walen ook moeten de Nederlandse taal beheersen, desnoods enkel de basis. Ik woon zelf in West-Vlaanderen, en mijn buurvrouw sinds 10 jaar is een Waalse. Momenteel zijn de enige woorden die ze kan in het Nederlands ... godverdomme, hoerenzoon, ... enkel vloeken dus. :wtf: Dus telkens als ik met haar wil praten (lees: discussiëren), wordt ik zowat verplicht mijzelf in het Frans uit te drukken.

dunno
29 juli 2005, 19:07
Economie Talen hier en voor mij is het

4u Nederlands
3u Engels
3u Duits
4u Frans
2u Spaans.

Ik heb absoluut niets tegen frans, doe het nog redelijk graag, maar erger me aan franssprekenden in vlaanderen.

Darkness
29 juli 2005, 20:17
Wat had je nu gedacht, dat we met 25 miljoen nederlandssprekenden een zwaargewicht zijn in de wereld ?

in de wereld niet, maar in België zijn de nederlandssprekenden wel een zwaargewicht (zouden moeten zijn :ironic: ). Als gij als Vlaming in Brussel of in Luik aan een loket iets gedaan wilt krijgen dan zult ge ferm benadeeld zijn omdat ge uwe boel int frans kunt bedenken en uitleggen, Walen die hier iets gedaan moeten krijgen spreken pertinent Frans en brengen daardoor weer de bediende als die geen zeer goede kennis van het Frans heeft in een benarde positie...

vyeate
29 juli 2005, 21:14
Vond het wel een interessante discussie, om de één of andere reden is Walibi thread geclosed maar maakt ni uit, was toch off-topic.

So what? Tis trouwens drie-talig zoals ik al zei. De meeste Vlamingen kunnen ook geen Duits. Nochtans ook een officiële taal. Daar maakt niemand een probleem van. Tis ni meer dan logisch dat het de Vlamingen zijn die het Frans leren aangezien zij er nog iets mee zijn in het buitenland (zie The Patriot, half Afrika spreekt trouwens Frans als tweede taal), en dat de Walen gewoon ook Engels leren en zich niet bezighouden met het Nederlands, aangezien dat hun toch niet voorruithelpt.
Als Vlamingen leren we geen Frans om de Walen plezier te doen of om toch maar de officiele talen te kennen, maar uit noodzaak internationaal gezien. Dus moeten wij de Walen niet verplichten Nederlands te leren met redenen waar we zelf niet achter staan.
Wat vinden jullie?

Mja,helft van Afrika,groot deel wat vroeger van de fransen was,was Woestijn :sop:

Zoals in die Walibi thread,ik vind het maar dan normaal dat die werknemers daar Nederlands-allesinds de basis-kunnen.IK woon hier aan kust aan hoeveel keer heb ik niet gezien:

Job gezocht....

Min.vereisten:
Min 18 of 16 jaar
Tweetalig zijn

Dit doen wij om toeristen het comfortabel te maken-als het hier(gehele kust kwa toerisme)slechte service is-dan gaan de mensen wel ergens anders

Nuja,als de Walen het eigenlijk vertikken om Nederlands te spreken bij hun toeristische activiteiten is het enige wat ze ermee zullen bereiken dat mensen Walen lui gaan vinden en in Walibi hebben ze nu zeker een ontevreden klant(cfr.Walibie thread)dus ook een klant minder

Beter zal de Waalse economie er niet van komen maar ja

Nu zullen er veel zeggen,1 klant wasda nu,maar je moet aub globaal zien,persoonlijk rij ik veel liever 2uren naar Nederland of vaar 2 uren naar England dan naar Wallonie te gaan :)

TheOrdreMan
29 juli 2005, 21:28
En iedereen maar neuten op de Walen...
Wat ze vergeten bijvertellen is dat het niveau van Frans in Vlaanderen sterk daalt! Ik las vandaag trouwens in de Tijd dat er in Wallonie steeds meer twee of drietalige scholen worden geopend.
Wacht nog 30 jaar en dan gaan de Walen op ons zitten neuten omdat wij geen Frans (meer) kunnen...
Dan steken we het toch gewoon op de jarenlange laksheid van hun kant en de woede die daaruit resulteerde. :p

NSA.Rhinox
29 juli 2005, 22:22
Voor mij is het simpel. Ik werk in ne speelgoedwinkel (omg. Mechelen) en krijg regelmatig anderstaligen over de vloer. Fransen, Britten, Hollanders (plat Hollands :eek: ), Japanners, Chinezen, Russen, Marokkanen, Turken, Ijslanders, Scandinaviërs,... De meesten proberen verstaanbaar Nederlands te praten. Als da lukt, zoveel te beter. Als da ni lukt dan ga ik gewoon verder in een taal die we beiden begrijpen, meestal Engels en uitzonderlijk Frans. Diegenen die tegen mij int Frans beginnen gaan hun mayonaise toch wel mogen laten werken want ik antwoord int Nederlands, zowieso. Als ik merk da ze er echt geen reet van verstaan dan zal ik Frans praten. De praktijk leert ons dat 90% van de mensen die int Frans beginnen degelijk Nederlands kunnen praten. (De overige 10% die Frans blijven praten zijn chichimadammen ('Vous parlez francais monsieur? Je deteste de parler la langue des paysans" - "spreekt u frans meneer, ik haat het om een boerentaal te spreken") of doorgaans Afrikanen die nog geen NL's geleerd hebben.

Langs den andere kant, als ik naar het buitenland ga dan probeer ik zoveel mogelijk de plaatselijke taal te spreken voor zover het mogelijk is. Een taal leren is eigenlijk ni zo moeilijk. Leer verschillende mensen kennen en vraag om u wa te helpen of te begeleiden. Ge moet natuurlijk wel geluk hebben dermee en veel mee bezig zijn.

Nu, the point is: pas u aan de situatie aan. :)

Genious
29 juli 2005, 22:28
ik ben het zo goed als volledig eens met rhinox

pina
29 juli 2005, 23:45
lekker hypocriete boel hier. Gisteren zat men nog te zagen dat men in walibi frans moest praten (terwijl men notabene in een franstalig gebied zit) en nu plots verkondigt men hier dat walen wél nederlands moeten praten in vlaanderen, maar het omgekeerde geldt precis niet voor de vlamingen. (in theorie wel, maar gisteren is al snel gebleken dat het toch niet zo nodig was)

mathias's here
29 juli 2005, 23:58
lekker hypocriete boel hier. Gisteren zat men nog te zagen dat men in walibi frans moest praten (terwijl men notabene in een franstalig gebied zit) en nu plots verkondigt men hier dat walen wél nederlands moeten praten in vlaanderen, maar het omgekeerde geldt precis niet voor de vlamingen. (in theorie wel, maar gisteren is al snel gebleken dat het toch niet zo nodig was)Njah, gebeurt dikwijls met grote posts dat ze een beetje off-topic gaan. ;)
Walibi ligt dan wel in een Franstalig gebied, als een groot deel van je klanten en bezoekers Nederlandstalig is, vind ik wel dat op zen minst 75% een basis van het Nederlands moet hebben.
En euhm, over dat Walen wel Nederlands moeten praten en Vlamingen geen Frans is direct te ontkrachten. Als je in Vlaanderen Frans spreekt, zal diegene die je helpt (meestal) zijn best doen om Frans te spreken. Gewoon omdat wij de Franse taal beheersen omdat we die geleerd hebben op school. Walen weten dit en profiteren hier dan natuurlijk van. Waarom zou je ook de moeite doen om een andere taal te leren als zij jou taal spreken. :s

Als je naar Wallonië gaat, MOET je wel Frans praten want daar verstaan ze (dikwijls) geen volledige zin Nederlands. Omdat Nederlands daar niet in het lessenpakket zit. (het moet wel gezegd zijn dat dit dit nu langzaam aan begint te integreren)

pina
30 juli 2005, 00:03
Njah, gebeurt dikwijls met grote posts dat ze een beetje off-topic gaan. ;)
Walibi ligt dan wel in een Franstalig gebied, als een groot deel van je klanten en bezoekers Nederlandstalig is, vind ik wel dat op zen minst 75% een basis van het Nederlands moet hebben.
En euhm, over dat Walen wel Nederlands moeten praten en Vlamingen geen Frans is direct te ontkrachten. Als je in Vlaanderen Frans spreekt, zal diegene die je helpt (meestal) zijn best doen om Frans te spreken. Gewoon omdat wij de Franse taal beheersen omdat we die geleerd hebben op school. Walen weten dit en profiteren hier dan natuurlijk van. Waarom zou je ook de moeite doen om een andere taal te leren als zij jou taal spreken. :s

Als je naar Wallonië gaat, MOET je wel Frans praten want daar verstaan ze (dikwijls) geen volledige zin Nederlands. Omdat Nederlands daar niet in het lessenpakket zit. (het moet wel gezegd zijn dat dit dit nu langzaam aan begint te integreren)dat doet er niet toe. Ze hebben het recht om Frans te praten. Het is Franstalig grondgebied, dus wij moeten ons aanpassen. Altijd zagen over anderen, maar als puntje bij paaltje komt...zij jullie eigenlijk krak dezelfde mensen die ook weigeren om frans te praten.

en daarbij, het is meer dan normaal dat je frans "MOET" praten in wallonië. Wat zij doen in vlaanderen is van geen belang. Het is niet omdat zij het niet goed doen, dat wij onze principes moeten laten varen en ook verkeerd doen.

dunno
30 juli 2005, 00:13
Wat zij doen in vlaanderen is van geen belang.

Van geen belang? Zij verfransen de vlaamse rand remember????
Straks komt ge nog zeggen dat we om den duur van moeten praten in vlaanderen.

Gamerke 1988
30 juli 2005, 00:16
het spreekt toch voor zich dat walen nederlands moeten leren, ik bedoel wat is nu de discussie, we zijn toch een tweetalig (3-talig voor de mierenneukers:p) land...:wtf:

Wij leren frans, zij zouden dan ook nederlands moeten praten. Als iemand hier in turnhout(of elders in vlaanderen) frans tegen me praat antwoord ik in nederlands, en als ze me niet verstaan is dat dikke pech!

pina
30 juli 2005, 00:19
Van geen belang? Zij verfransen de vlaamse rand remember????
Straks komt ge nog zeggen dat we om den duur van moeten praten in vlaanderen.

1. deze discussie gaat hoegenaamd niet over de vlaamse rand of over walen die zich in vlaanderen komen vestigen.

2. als je goed hebt gelezen dan zou je kunnen dat op z'n minst in de juiste context kunnen plaatsen: wij moeten onze plicht doen en bij de principes blijven: je komt in wallonië, dus je spreekt frans, ongeacht wat zij doen.

3. de verfransing van de vlaamse rand is een totaal andere discussie waar ik het in een andere topic met plezier wil over praten met u.

Anderen met de vinger wijzen is gemakkelijk, maar als het erop aankomt om ZELF het juist te doen, dan is het teveel gevraagd want blablablabla......toch maar hypocriet hoor.

hendrik1
30 juli 2005, 00:21
dat doet er niet toe. Ze hebben het recht om Frans te praten. Het is Franstalig grondgebied, dus wij moeten ons aanpassen. Altijd zagen over anderen, maar als puntje bij paaltje komt...zij jullie eigenlijk krak dezelfde mensen die ook weigeren om frans te praten.

en daarbij, het is meer dan normaal dat je frans "MOET" praten in wallonië. Wat zij doen in vlaanderen is van geen belang. Het is niet omdat zij het niet goed doen, dat wij onze principes moeten laten varen en ook verkeerd doen.
Dus als ik het goed begrijp dan geef je toe dat ze verkeerd bezig zijn -> sommigen geven hier dan commentaar omdat ze niet goed bezig zijn -> maar we zijn dan wel hypocriet omdat we dat doen

Ik weet niet waarvan je het haalt om iedreen hier over dezelfde kam te scheren maar ik kan u zeggen dat ik in Wallonië altijd m'n beste Frans boven zal halen. Ik zal nooit weigeren omdat te doen, ook hier niet als het nodig is.

pina
30 juli 2005, 00:23
ja hallo, moet ik hier iedereen afzonderlijk aanspreken die zo denkt? Het spreekt toch vanzelf dat ik mij richt tegen mensen waarover ik praat zeker...?

en ja, in principe vind vind ook dat zij frans zouden moeten praten, maar het is maar al te gemakkelijk om hen te veroordelen dat zij geen nederlands kunnen. Bij ons is het verplichte kost, bij hen (toen) niet. Ik weet zelf niet hoe het nu zit, maar in de veronderstelling dat het bij ons ook niet verplicht zou geweest zijn in het onderwijs om frans te leren, wie zou het dan wel leren in bijscholing? HEEL weinig hoor.

Indien ik als waal van volwassen leeftijd nooit nederlands heb gehad op school, dan ga ik niet speciaal nederlandse bijscholing gaan volgen indien ik 1x per jaar naar de zee ga hoor of als toerist een stad wil bezoeken.

mathias's here
30 juli 2005, 00:41
een totaal andere discussie waar ik het in een andere topic met plezier wil over praten met u.mag ik uw voorstellen. http://games.telenet.be/forum/showthread.php?t=343286

DigitalOverdose
30 juli 2005, 03:34
Ik vin dat er toch wel een paar lesuurtjes/week Nederlands mag gegeven worden in Waalse middelbare scholen. We leven in een land van 10 miljoen zielen waarvan er meer dan 6 miljoen Nederlandstalig zijn, ergens is het dan toch ni meer dan een beetje logisch dat die minderheid een beetje moeite doet om toch zich toch een beetje verstaanbaar te kunne maken tov bijna 2/3 van hun eigenste landgenoten?
Tenslotte zijn we 1 land, 1 natie en dat wordt maar al te graag benadrukt door de Walen. 't is dan toch wa zielig dat ze zich ondertussen ni duidelijk kunne maken voor de grote meerderheid van hun eigenste landgenoten.

Het zou ook veel logischer zijn moesten wij Vlamingen minder Frans (ik zeg niet dat we geen Frans meer moeten krijgen!) en meer Engels en Duits krijgen op onze scholen. Engels is tenslotte de wereldtaal van het moment en da zal nog wel een tijdje duren. En Duitsland is onze belangrijkste handelspartner. Ik werk in een van origine Duits bedrijf en reken maar dat ge regelmatig geconfronteert wordt met die taal want die mannen houden het ook liefst op hun eigen taaltje.

DGEN
30 juli 2005, 03:55
punt is gewoon dat wij vlamingen ons laten doen door de walen eh..
als zij komen, spreken wij automatisch frans (of moet ik nu waals zeggen)
nu als wij daar komen, willen die gewoon ni de moeite doen om een vlaming ff te helpen ofzo Oo

mahja..kheb het hier over het merendeel van het waalse-ik-wil-geen-nederlands-sprekende volk :p

Godzilla*Akira
30 juli 2005, 07:38
Van mij MOET niemand iets, maar als kik vroeger kweet niet hoeveel uur frans kreeg op school (tegen mijn goesting maar kom je moest het toch maar kennen) vind ik dat da in de walen ook zo moet zijn (nederlands dan he!).
Terwijl ik toch hoor dat die belange niet zoveel Nederlands krijgen. Vroeger althans niet, misschien komt daar nu wel verandering in.

Ik en mijn broer (voornamelijk hij) bestellen veel online (buitenland) en meestal spreken die koeriers (belgische koerierdiensten) die hier komen enkel en alleen maar frans. Snap da toch niet ze als je in een bedrijf werkt die zaken moet doen over HEEL belgie, zo 2-taligheid toch een prioriteit moeten zijn. Ik ALS KLANT zou mij niet moeten aanpassen (imho)

Grim
30 juli 2005, 11:02
Het gaat over de keuze eh.
Vlamingen hebben Frans geleerd, maar als ze kunnen kiezen spreken ze toch ook nog altijd liever Nederlands.Is not a crime, dus voor de Walen ook niet.
Ik vind het nogal flauw dat ge de Walen verwijt dat ze in het Frans beginnen. Het is de meest logische keuze. Zeker wetende dat Vlamingen toch ook Frans krijgen op school. De kans dat ze verstaanbaarder zijn in het Frans dan in het Nederlands, zelfs voor een Vlaming, is namelijk groot.

SilentSpring
30 juli 2005, 11:25
Het gaat over de keuze eh.
Vlamingen hebben Frans geleerd, maar als ze kunnen kiezen spreken ze toch ook nog altijd liever Nederlands.Is not a crime, dus voor de Walen ook niet.
Ik vind het nogal flauw dat ge de Walen verwijt dat ze in het Frans beginnen. Het is de meest logische keuze. Zeker wetende dat Vlamingen toch ook Frans krijgen op school. De kans dat ze verstaanbaarder zijn in het Frans dan in het Nederlands, zelfs voor een Vlaming, is namelijk groot.
mss wel juist, maar waarom moet de vlaming dan altijd het eerst int frans beginnen, de waal kan ook eens in nl beginnen, maar da gaan ze niet doen.
ik eb ier al van int5e leerjaar frans, en de laatste 5 jaar 4u in de week, dan moge de walen ook wel nen uur of 2 nl krijgen zeker.

Zeta Reticula
30 juli 2005, 11:41
Well said!

Zever, gezever. Er zijn meer dan 6800 erkende talen en met de dialecten en varianten erbij komt me aan meer dan 41.000.

Wat betreft aantal spreker als moedertaal komt Frans op de 14de plaats en Nederlands op de 43ste.
Wat betreft totaal aantal spreker komt Frans op de 18de plaats en Nederlands op de 39ste plaats.
Wereldwijd.

Maar 't is algemeen weten dat Frans de hersenen aantast en de leercapaciteit voor een andere taal ontneemt. Vind je het niet raar dat bv. bij het Eurovisie Song Festival (dwaas voorbeeld) er in het Engels en Frans gepresenteerd wordt? Terwijl de belangrijkste Europese talen Engels en Duits zijn?

DGEN
30 juli 2005, 11:41
mss wel juist, maar waarom moet de vlaming dan altijd het eerst int frans beginnen, de waal kan ook eens in nl beginnen, maar da gaan ze niet doen.
ik eb ier al van int5e leerjaar frans, en de laatste 5 jaar 4u in de week, dan moge de walen ook wel nen uur of 2 nl krijgen zeker.
is het niet vanaf het vierde? :unsure:

...allee da was hier toch eh :unsure:

Grim
30 juli 2005, 11:46
Maar 't is algemeen weten dat Frans de hersenen aantast en de leercapaciteit voor een andere taal ontneemt. Vind je het niet raar dat bv. bij het Eurovisie Song Festival (dwaas voorbeeld) er in het Engels en Frans gepresenteerd wordt? Terwijl de belangrijkste Europese talen Engels en Duits zijn?

Wist ik niet. Ik dacht zelfs altijd het omgekeerde. Net omdat Frans zo een taal is met veel regels en veel uitzonderingen enzo dat da zo een goeie gecompliceerde taal was die als basis kon dienen om andere talen te kunnen leren. (a la klassiek Latijn ofzo)
Verklaart in elkg eval al deels hun taalgebruik. Maar volgens mij is Nederlands op zich ook niet zo een gemakkelijke taal om te leren als buitenlander.

Fredo
30 juli 2005, 12:02
Niemand moet van mij verplicht worden welke taal dan ook te leren.

DigitalOverdose
31 juli 2005, 04:09
Mja in feite is da ongehoord dat het Eurovisie songfestival in't Frans en Engels wordt gepresenteerd.

Er zijn pakweg 60 miljoen Frans-sprekenden in Europa: 3.5 miljoen Walen, een paar Luxemburgers, Andorezen en Monegasken, pakweg 1 miljoen Zwitsers en de rest Fransen.

Als ge dan naar't Duits kijkt komt ge wel aan 100 miljoen mensen: pakweg 85 miljoen Duitsers, 7.5 miljoen Oostenrijkers, 6 miljoen Zwitsers, een paar Italianen (Zuid Tirol), Belgen, Luxemburgers, Hongaren en Polen. Bovendien is in Oost Europa de 3de taal het Duits, na het Russisch als 2de taal.

Vergelijk ook maar eens het aantal van origine Duitse bedrijven tegenover de van origine Franse bedrijven in België. Ge zult veel sneller nen hoop Duitse bedrijven kunnen opnoemen. Kijk maar naar de chemie in de Antwerpse haven. De grootste bedrijven zijn daar allemaal Duits of Amerikaans.

marcel
31 juli 2005, 05:00
om ff op de topic-titel te antwoorden, zonder de hele topic na te lezen: J!

het is gewoon onrechvaardig dat de ene helft verplicht wordt van 2 landstalen te kennen, terwijl de andere kant dat niet moet. ik vind trouwens dat, aangezien het ook een landstaal is, iedereen verplicht Duits zou moeten leren

Tha_nOn
31 juli 2005, 10:01
tuurlijk moeten zij ook nederlands leren, en da ze da maar ook direct als tweede taal leren

en van dat duits, bij ons krijgt iedere richting duits (ik zit in een richting waar er geen duits zou zijn maar ze hebben een paar uur afgenomen en ons verplicht duits erbij te leren dusja)

TippedTerox
31 juli 2005, 11:22
Duits wordt in Vlaanderen wel in het lessenpakket gestoken, in Wallonië weet ik het niet. Maar omdat nu verplicht te moeten leren, vind ik wat overdreven. Er zijn "maar" 70.000 Duitstaligen aan de oosterse kant van het land.

tca
31 juli 2005, 13:35
lol

We hebben niets te zeggen aan de Walen, weet je dat nog niet ?

pina
31 juli 2005, 13:47
ik vraag me eigenlijk af wat jullie het liefst willen:

4 talen kunnen spreken en u kunnen behelpen in verschillende regio's van de wereld of slechts 1 taal kennen en voorts met gebarentaal spreken.

Het is toch godgeklaagd hoe mensen hier zitten te zagen dat ze een taal MOETEN leren op school. Jullie hebben totaal geen gedacht hoeveel mensen op de wereld gewoon jaloers zijn dat wij dat als basispakket aangeboden krijgen! Meer talen kennen heeft alleen maar voordelen, vooral op professioneel vlak in uw latere leven!

Onze ouders werk(t)en zich dood om ons deze welvaart te geven, dat we onderwijs kunnen volgen dat aanzien heeft in heel de wereld, zij zijn zelfs "jaloers" dat wij zoveel kennis kunnen vergaren, wat in hun tijd totaal niet zo was, dan zwijgen we nog maar van de grootouders die in een nog grotere armoede moesten leven en met de oorlog te maken hadden. En toch maar klagen zeker dat we zoveel kennis moeten verwerken! Stank voor dank heet dat en geen respect hebben voor uw (voor)ouders. Wij krijgen het hier allemaal in ons schoot geworpen, maar dat is niet altijd zo geweest.

1 ding weet ik wel: zagen en klagen en niet beseffen hoe goed we het hier hebben, dat is de trend van de jeugd. Ze zijn hier verwend dat het geen naam meer heeft. Ik zou hier nog beginnen hopen op een klimaatswijziging zodat we hier in omstandigheden zouden moeten leven als de mensen in de derde wereld. Hopelijk weten jullie dàn wat geluk is, en hoe we hier kunnen genieten van een mooi leven.

Tha_nOn
31 juli 2005, 13:59

4 talen kunnen spreken en u kunnen behelpen in verschillende regio's van de wereld of slechts 1 taal kennen en voorts met gebarentaal spreken.

die andere mensen die enkel hun eigen taal kennen vertikken het ook om een andere taal te spreken, en wij vlamingen zijn zo zot om in elk land waar da op reis gaan te proberen in hun taal te spreken

DBK
31 juli 2005, 14:19
Ik heb op vakantiewerk me 2 negers gewerkt, die spreken dus nauwelijks engels laat staan nederlands maar zij doen moeite en zelfs zij, die ni echt veel weten wa er hier allemaal gebeurt in dit land vinden het niet kunnen dat walen zelfs geen moeite doen voor nederlands te leren en zij wel.
Zegt toch genoeg, niet?

Darkness
31 juli 2005, 14:39

dat is het punt niet, het punt is dat door het pertinent hun eigen taal spreken ze andere mensen vaak in de problemen brengen om toch maar iets gedaan te krijgen.

Het is toch godgeklaagd hoe mensen hier zitten te zagen dat ze een taal MOETEN leren op school. Jullie hebben totaal geen gedacht hoeveel mensen op de wereld gewoon jaloers zijn dat wij dat als basispakket aangeboden krijgen! Meer talen kennen heeft alleen maar voordelen, vooral op professioneel vlak in uw latere leven!
is het dan slecht om te vinden dat de walen hetzelfde lessenpakket moeten krijgen?

Onze ouders werk(t)en zich dood om ons deze welvaart te geven, dat we onderwijs kunnen volgen dat aanzien heeft in heel de wereld, zij zijn zelfs "jaloers" dat wij zoveel kennis kunnen vergaren, wat in hun tijd totaal niet zo was, dan zwijgen we nog maar van de grootouders die in een nog grotere armoede moesten leven en met de oorlog te maken hadden. En toch maar klagen zeker dat we zoveel kennis moeten verwerken! Stank voor dank heet dat en geen respect hebben voor uw (voor)ouders. Wij krijgen het hier allemaal in ons schoot geworpen, maar dat is niet altijd zo geweest.
ik denk dat de meesten hier niet klagen over hoeveel kennis wij te verwerken krijgen, wel over het feit dat de eentalige walen hetzelfde willen bereiken met een veel primitievere kennis (lees: zonder veel moeite)

1 ding weet ik wel: zagen en klagen en niet beseffen hoe goed we het hier hebben, dat is de trend van de jeugd. Ze zijn hier verwend dat het geen naam meer heeft. Ik zou hier nog beginnen hopen op een klimaatswijziging zodat we hier in omstandigheden zouden moeten leven als de mensen in de derde wereld. Hopelijk weten jullie dàn wat geluk is, en hoe we hier kunnen genieten van een mooi leven.
lees de 3 bovenste antwoorden en dan zult ge denk ik inzien dat ge u op een verkeerd punt zit blind te staren. de derde wereld heeft met het tegenwerken van en door walen niks te maken...

5 chars

pina
31 juli 2005, 15:14
ik denk dat de meesten hier niet klagen over hoeveel kennis wij te verwerken krijgen, wel over het feit dat de eentalige walen hetzelfde willen bereiken met een veel primitievere kennis (lees: zonder veel moeite)lees dan de thread nog maar eens door en besef dan ook aan welke mensen het was gericht. Uw antwoorden zijn totaal niet relevant.

spray-bunny
31 juli 2005, 15:29
Ik heb op vakantiewerk me 2 negers gewerkt, die spreken dus nauwelijks engels laat staan nederlands maar zij doen moeite en zelfs zij, die ni echt veel weten wa er hier allemaal gebeurt in dit land vinden het niet kunnen dat walen zelfs geen moeite doen voor nederlands te leren en zij wel.
Zegt toch genoeg, niet?
Dat zegt veel over die 2 personen, maar die zijn helemaal niet representatief voor alle negers in Belgïe

Darkness
31 juli 2005, 16:31
lees dan de thread nog maar eens door en besef dan ook aan welke mensen het was gericht. Uw antwoorden zijn totaal niet relevant.

als sommige onnozelaars dat wel doen dan is dat ene antwoord niet helemaal juist wat de users hun mening hier aangaat maar bekijk het dan maar als een mening van mijn kant van hoe ik denk dat het zou moeten zijn. ik ben wel benieuwd of ge nog enige relevante commentaar kunt geven op mijn 2 andere punten (lees: niet alleen quoten wat u goed uitkomt)

tjampie
31 juli 2005, 16:52
Heb ik het mis als ik zeg dat de Waalse jeugd niet zo intensief Nederlands krijgt lijk dat wij Frans krijgen. Ik ben verplicht van uit mijn school Frans te studeren, maar eens die verplichting zou wegvallen ( nooit imo ), zou ik geen frans meer studeren. We leven in een ingewikkeld land met een zeer ingewikkelde staatstructuur. 3 Talen is veel voor een land. Ik vind het toch veel erger dat bepaalde federale ministers geen deftig woord Nederlands kunnen. Wij vlamingen staan bekend omdat we zoveel talen spreken, dus zou het eigelijk wel goed vinden als die Waalse jeugd ook wel iets deftig in het nederlands kan zeggen.

zaffah
31 juli 2005, 16:58
Ik vind het niet erg dat de walen geen nederlands praten.
Mijn talenkennis zal mij later veel voordelen bieden als ik ga solliciteren.

wie zouden ze kiezen, de 1talige waal, of de 2talige vlaming?

wees blij dat wij zo'n groot voordeel hebben tegenover die mannen.

ik vind het ook wel rot dat ze hun maar niet willen aanpassen. Ben onlangs wel aangesproken geweest in walibie door een waal, die deed toch zijn best. respect :)

pina
31 juli 2005, 17:04
als sommige onnozelaars dat wel doen dan is dat ene antwoord niet helemaal juist wat de users hun mening hier aangaat maar bekijk het dan maar als een mening van mijn kant van hoe ik denk dat het zou moeten zijn. ik ben wel benieuwd of ge nog enige relevante commentaar kunt geven op mijn 2 andere punten (lees: niet alleen quoten wat u goed uitkomt)je hebt ht écht niet door hé. Ik hoef daar niet op te antwoorden omdat het niet relevant is met wat ik zei. Ik praat over appelen en jij antwoord met peren. Ik praat over vlamingen, jij "antwoord" over walen. Jij weerlegt mijn kritiek door totaal over iets anders te praten waar ik totaal niet heb over gezegd.

Tha_nOn
31 juli 2005, 17:07
je hebt ht écht niet door hé. Ik hoef daar niet op te antwoorden omdat het niet relevant is met wat ik zei. Ik praat over appelen en jij antwoord met peren. Ik praat over vlamingen, jij "antwoord" over walen. Jij weerlegt mijn kritiek door totaal over iets anders te praten waar ik totaal niet heb over gezegd.

maar de topic gaat wel over walen en over het feit dat vlamingen wél frans moeten kennen en zij geen nederlands

GhO$T
31 juli 2005, 17:57
wete ik heb zelfs niet veel zin om deze topic door te lezen (hoewel het onderwerp mij zeker kan boeien) het gaan toch weer al van die reacties zijn van 'oooh tis zo oneerlijk wij MOETEN frans leren en zij niet' en dergelijke kinderachtige zever.

wel in feite dacht ik er vroeger (met de lessen frans) in't middelbaar ook zo over, ik vond het een hatelijke taal en dan had ik nog es ieder jaar leraren die ik absoluut niet kon uitstaan altijd toevallig voor dat vak.

maar kben nu toch wel begin doorhebben dat dit echt een kinderachtige houding is, als je het nu graag hebt of niet, frans is een superbelangrijke taal en zal dat nog een heel eind blijven, dus door te janken dat je het niet graag doet en er geen aandacht aan te besteden gooi je zeer veel kansen weg voor later, zeker als je bepaalde richtingen doet ga je daar gewoon niet meer rondkunnen en ga je er serieus spijt van hebben dat je er vroeger nooit geen aandacht aan besteed hebt, want door gewoon te leren wat ze u voorschotelen in't middelbaar kunde achter al die jaren gewoon geen letter deftig frans klappen, zo heb ik het toch ervaren en kheb er ook serieus spijt van.

Ga maar es wat op vakantie naar de ardennen of frankrijk, dan begin je tenminste te beseffen dat die mensen daar even vriendelijk (zeg maar vriendelijker) zijn als hier en dan begin je tenminste door te hebben dat het juist een super groot voordeel is dat wij meerdere talen kunnen spreken (of toch zouden moeten kunnen spreken) Mijne pa spreekt perfect frans en das gewoon zalig als je dan in't buitenland overal gesprekken kunt aanknopen ipv daar met je 5 woorden - woordenschat als touristje te staan sukkelen langs alle kanten!

precies alsof wij frans leren voor die paar miljoen walen aan de andere kant van de taalgrens :ironic: , laat dat dom argumentje toch es vallen, dat heeft helemaal niks te maken met het feit dat er ook franstaligen in ons land wonen maar wel met het feit dat het gewoon een taal is waar je veel mee bent later.

denk es 2 seconden na, moesten er enkel walen zijn die frans spreken (en de taal is dus in de rest van europa volledig onbekend en niet in gebruik) denk je dan dat ze zich ermee zouden bezig houden in scholen van ons dat aan te leren??? Tuurlijk niet
Dus moet je niet zo zagen dat er zo weinig walen zijn die nederlands kennen, het is gewoon een onbenullig taaltje en voor al die moeite (serieuze moeite want onze taal is ongelooflijk moeilijk om aan te leren) kunnen ze hoogstens ergens een bureaujobke versieren in de een of ander randgemeente op de taalgrens...

hendrik1
1 augustus 2005, 11:18
Dan kan je ervoor kiezen om Walen geen Nederlands aan te leren.
Maar dan gaat er van een tweetaligheid in Brussel en rand niets meer overschieten.
Gevolg: Nog een grotere verfransing
Wat daar dan de gevolgen van zijn daar moet ik geen tekeningske bij maken vrees ik.

BraveHeart
1 augustus 2005, 12:58
Ze zijn anti-nederlands maar zuigen wel ons budget leeg, ieder jaar het geld wat zonder morren naar de walen gaat.
Dat klein beetje wat wij vragen is voor hun weer van een ongelofelijke moeite.
Nederlands leren moet een plicht worden voor iedere buitenlander zeker als je een beroep wil uitoefenen bij een openbare dienst (justitie, politie, arts, bediende, brandweer..... you got the point ? )

Walen willen hun eigen zin doordrijven en zijn een bende rotzakken, ze verstaan u maar ze houden u voor de domme door u in het frans te antwoorden en geven geen gehoor dat gij geen frans kunt.
Leert frans is dan hun stelling, i don't think so.
Net hetzelfde als in het nieuws dat ze lessen in het frans gaan geven ipv het nederlands, dat is gewoon de omgekeerde wereld.

Net hetzelfde als dees vb.
Als je in Nederland een hoop Chinezen hebt die geen Nederlands willen spreken en die u verplichten om Chinees te leren.

Go figure :naughty:

dommel
1 augustus 2005, 13:14
wat een belachelijk voorbeeld
en dan nog veralgemenen als de pest

jshansa
1 augustus 2005, 23:03
Walen willen hun eigen zin doordrijven en zijn een bende rotzakken

Mijn buurman is bijgevolg een rotzak die zijn eigen zin wil doordrijven. :ironic:

Je zal het niet geloven maar hij spreekt zowaar Nederlands en dat waarschijnlijk beter dan jij Frans spreekt...

Avilowca
1 augustus 2005, 23:18
tuurlijk moeten zij ook nederlands leren, en da ze da maar ook direct als tweede taal leren

en van dat duits, bij ons krijgt iedere richting duits (ik zit in een richting waar er geen duits zou zijn maar ze hebben een paar uur afgenomen en ons verplicht duits erbij te leren dusja)

Vreemd, want in een ASO krijgen in de 3de graad de 6 uur + 10 uur wetenschappen en de 8 uur helemaal geen duits. Alleen de latinisten hebben duits, 1 uurtje, sterker nog: deze mensen hebben in het 5de géén examens.
Duits is bijgevolg geen algemeen vak.

off-topic: In een richting zonder duits neemt men een "paar" uur weg voor duits ? hoe gaat dat in zijn werk. Bij mijn weten zitten de leerplannen van ,vooral, de 3de graad stampvol. Daar kan je niet zomaar even wekelijks een paar uur wegnemen of er gaan vakken komen die enorme tekorten hebben.
vb: Dit jaar had ik maar 3 uur fysica, de jaren voor mij konden van 4 uur gebruik maken. uiteindelijk hebben wij 15% van de stof niet kunnen afwerken. en dat was uiteindelijk maar 1 uur per week minder.

[deleted]
1 augustus 2005, 23:22
[deleted]

LunchBox
1 augustus 2005, 23:50
iemand het nieuws gezien? tging erover dat in een 40tal waalse scholen buiten het vak "nederlands" ook nog normale vakken in het nederlands zullen worden gegeven (geschiedenis, wiskunde, wetenschappen dah soort zaken) // vooral omdat de ouders van die kinderen daar vragende partij voor zijn.

meteen werd toegevoegd dat dergelijk systeem verboden zou zijn in vlaanderen.. dit er ff bijzeggen voor er reacties komen à la "ja seffes gaat het hier ook gebeuren", duidelijke kanttekening is dus dat men dat daar zo wil blijkbaar..

verder deel ik de mening die iemand hier heeft gegeven, je moet het aanleren van een andere taal als iets positiefs zien.. je krijgt er namelijk 'vaak' meer kansen door in't beroepsleven later dus zet u over het feit dat zoiets een verplicht vak is op school en probeer er toch iets van op te steken en te onthouden.

dat walen het nederlands minder machtig zijn dan veel vlaamse mensen het frans is eigenlijk een nadeel voor hen, laat ons daar vooral geen "jamaar als zij het niet kunnen leren wij ook geen frans"-verhaal van maken want ge snijdt er alleen mee in uw eigen vingers. frans gaat heus wel tot ver buiten de landsgrenzen van frankrijk, wallonië om er een kleintje te noemen - een groot deel van canada als je verder kijkt dan je neus lang is.

Sharur
2 augustus 2005, 00:23
iemand het nieuws gezien? tging erover dat in een 40tal waalse scholen buiten het vak "nederlands" ook nog normale vakken in het nederlands zullen worden gegeven (geschiedenis, wiskunde, wetenschappen dah soort zaken) // vooral omdat de ouders van die kinderen daar vragende partij voor zijn.

meteen werd toegevoegd dat dergelijk systeem verboden zou zijn in vlaanderen.. dit er ff bijzeggen voor er reacties komen à la "ja seffes gaat het hier ook gebeuren", duidelijke kanttekening is dus dat men dat daar zo wil blijkbaar..
vreemd dat de politiekers in wallonië het niet tegengewerkt hebben :wtf:

in vlaanderen was er al een school die dit wou doen, vdb heeft het toen tegengewerkt

k995
2 augustus 2005, 11:17
vreemd dat de politiekers in wallonië het niet tegengewerkt hebben :wtf:

Waarom? Denk je echt dat alle franstalige politieker het nederlands haten?

[deleted]
2 augustus 2005, 15:13
[deleted]

Sharur
2 augustus 2005, 15:45
Waarom? Denk je echt dat alle franstalige politieker het nederlands haten?
uit alle andere keuzes die ze maken zou je dat kunnen afleiden ja (zie bvb. ook het tegenwerken van brussel-halle-vilvoorde enzo)
het zijn die politiekers die de walen een slechte naam geven, ik ken (zoals eerder gezegd) genoeg walen die er zelf ook zo over denken

Tha_nOn
2 augustus 2005, 19:00
Vreemd, want in een ASO krijgen in de 3de graad de 6 uur + 10 uur wetenschappen en de 8 uur helemaal geen duits. Alleen de latinisten hebben duits, 1 uurtje, sterker nog: deze mensen hebben in het 5de géén examens.
Duits is bijgevolg geen algemeen vak.

off-topic: In een richting zonder duits neemt men een "paar" uur weg voor duits ? hoe gaat dat in zijn werk. Bij mijn weten zitten de leerplannen van ,vooral, de 3de graad stampvol. Daar kan je niet zomaar even wekelijks een paar uur wegnemen of er gaan vakken komen die enorme tekorten hebben.
vb: Dit jaar had ik maar 3 uur fysica, de jaren voor mij konden van 4 uur gebruik maken. uiteindelijk hebben wij 15% van de stof niet kunnen afwerken. en dat was uiteindelijk maar 1 uur per week minder.

4de keer da ik tees ga uittypen want ik kan hier precies gewoon ni posten, klotecomp

bij ons de wewi, heeft 6 uur wiskunde en 9 uur wetenschappen, dmv van projecten en zelfstandig werk kunt ge da naar 8 uur wiskunde brengen

projecten is 2uur in de week, zou vakoverschrijdend zijn, zelfstandig, en zelfgekozen, (en bullshit) ge krijgt hier geen examen of huiswerk van, er zijn wel evaluaties, maar iets anders dan gewone toetsen

de wewi en 1 richting van latijn, zijn verplicht om 1 semester 'project duits' te nemen (er zijn dus 2 projecten per jaar), nu da is gewoon les 2 uur in de week na elkaar (joepie) me gewone huistaken, toetsen en een examen
dit is zo omdat de superior duist een belangrijke taal vindt

(en redelijk oneerlijk tegenover ons want wij kiezen wewi omdat taal ons minder ligt/interesseert en dan doen ze dat)

Dirkxke
6 augustus 2005, 15:35
kort maar krachtig: Ja

Easter~Egg
6 augustus 2005, 16:47
Op m'n werk, hier aan de kust is er een jongen van Namen die speciaal hier komt werken om z'n nederlands beter te leren. Echt respect voor hem hoor.. ik zou het niet doen, in Namen een vakantiejobke gaan zoeken. Hij spreekt elke dag beter nederlands, het helpt zoveel beter dan school..

[deleted]
6 augustus 2005, 18:03
[deleted]

democracy02
6 augustus 2005, 19:16
ik vind niet da de walen nederlands moeten leren, maar de vlamingen zouden niet meer moeten verplicht zijn frans te leren.

Als de walen engels kunnen is het al meer dan genoeg, dan kunnen ze overal engels praten en frans in wallonië en frankrijk.

En ook zijn de vlamingen niet meer geïrriteerd met frans te moeten leren als ze dat niet willen

Thin Liz
17 augustus 2006, 15:20
Ik kon het niet laten om de thread nog eens op te graven, Leterme zijn uitspraak kan toch tellen :
''Maar blijkbaar zijn de Franstaligen intellectueel niet in staat om Nederlands te leren...''
http://actuality.skynet.be/index.html?l1=actuality&l2=news&l3=homepage&l4=detail&id=91846&or=home_belga_img

http://www.nieuwsblad.be/Article/Detail.aspx?articleid=B338101060817

Nu, hij heeft wel ergens een punt vind ik. De 'grens' opschuiven lost niets op, op den duur kan je zo om de x jaar te taalgrens meer noorderlijk gaan verschuiven (als de 'evolutie' zich voortzet). Of is dit te voorbarig?

_DM_
17 augustus 2006, 15:56
ik vind niet da de walen nederlands moeten leren, maar de vlamingen zouden niet meer moeten verplicht zijn frans te leren.

Als de walen engels kunnen is het al meer dan genoeg, dan kunnen ze overal engels praten en frans in wallonië en frankrijk.

En ook zijn de vlamingen niet meer geïrriteerd met frans te moeten leren als ze dat niet willen

Het komt er dus op neer dat je gewoon te lui bent om Frans te leren ?
Blijkbaar nog niet bij u opgekomen dat Wallonië niet de enige plaats iw aar men Frans spreekt ?
Hoe meer talen je kan, hoe beter.

Dennoman
17 augustus 2006, 15:58
Iedereen die op Belgisch grondgebied woont moet imo maar 1 van de drie landstalen kennen. Vandaar ben ik dus voor inburgeringscursussen, maar als je de Walen Nederlands verplicht te leren, kun je ons evengoed verplichten om vloeiend Duits te spreken. En dat kan/wil nu eenmaal niet iedereen. Ikzelf zou graag zoveel mogelijk talen leren spreken, maar niet iedereen is op dezelfde manier ingesteld natuurlijk...
En idd, talen zijn essentieel in de wereld van tegenwoordig.

Thin Liz
17 augustus 2006, 16:06
Walen die verplicht Nederlands leren in de facitiliteitengemeenten is nog niet zo gek, daar gaat het net om. Ik kan het goed verstaan dat je daar als Vlaming het op je heupen krijgt als je daar op minder en minder plaatsen terecht kan met je moedertaal, des te meer omdat het eigenlijk een 'Vlaamse' gemeente is.

denkimi
17 augustus 2006, 16:36

Wat vinden jullie?
het probleem is eerder dat de walen de franse mentaliteit hebben.
zo van :"ik weiger een andere taal te leren, iedereen moet maar frans leren"

daarom dat frankrijk ook geen echte grootmacht meer is

Myst!Q
17 augustus 2006, 16:45
Soms heb ik de indruk at we naar bepaalde vlamingen hun mening toe gezien dat we beter het nederlands zouden verbannen uit belgië en dat frans DE moedertaal van belgië wordt, want volgens de meesten moeten wij wel frans kunnen maar moeten de walen de moeite niet doen van nederlands te kunnen ..

Dennoman, je link tussen duits en frans bevat een aantal grote gaten imo. Leg eens de link tussen nederlands/frans zonder er duits bij te betrekken.
De discussie gaat immers over een vlaming die frans leert en een waal die nederlands leert ;)

Quilombo
17 augustus 2006, 16:46
vreemd punt om iemand te willen verplichten alle talen van zijn land te kennen

als je dan in zwitserland woont zou je der dus 5 moeten kennen?

leer gewoon degene die het meest worden gebruikt op de arbeidsmarkt (hier: nl, en, fr).

dat bv. de walen het anders doen en geen nederlands leren is toch hun zaak, is in hun nadeel zoals lb al zei

rabsi
17 augustus 2006, 16:52
duits is maar een piepklein ivm de twee andere delen.

ik vraag me alleen af dat als de walen nu bvb swahili sproken, of wij de vlamingen dan swahili moesten leren.

:offtopic: swahili is leuk :), ooit nog een paar woorden gekunnen

on-topic:
walen moeten van mij geen nederlands kunnen .... behalve die die in de federale regering zitten :) en de mensen aan de telefoon bij de hulpdiensten

edit: vlamingen zouden ook moeten de keuze hebben op school om engels als tweede taal te leren in plaats van frans.... want nu hebde in vele richtingen meer uren frans dan engels

Zeta Reticula
17 augustus 2006, 17:02
Van mijn part moet niemand Nederlands kennen, echt niet. 't Is dan gewoon pech als je niet verstaat wat er rond je gebeurd. Dom en achterlijk blijven moet nog steeds een eigenkeuze blijven! De onderwijsplicht dan? Vind jij het niet schandalig dat ouders niet de vrije keuze hebben om hun kinderen al dan niet te leren schrijven/reken? Ik vind dat schandalig! Iedereen heeft recht om ongeletterd te zijn!

rabsi
17 augustus 2006, 17:08
Van mijn part moet niemand Nederlands kennen, echt niet. 't Is dan gewoon pech als je niet verstaat wat er rond je gebeurd. Dom en achterlijk blijven moet nog steeds een eigenkeuze blijven! De onderwijsplicht dan? Vind jij het niet schandalig dat ouders niet de vrije keuze hebben om hun kinderen al dan niet te leren schrijven/reken? Ik vind dat schandalig! Iedereen heeft recht om ongeletterd te zijn!

mja dan zouden sommige kinderen nooit een kans krijgen... aangezien ze van thuis uit dan msh niet mogen leren.... trouwens je hebt nog altijd het recht om ongeletterd te zijn ... leer gewoon niet :)

Anoniem04
17 augustus 2006, 17:11
Doet mij denken aan toen op de radio, ze hadden een paar rijscholen in Brussel opgebeld en geen enkele daarvan had een Nederlandstalige cursus.

Thin Liz
17 augustus 2006, 17:13
'Van mijn part moet niemand Nederlands leren'... Ik versta je wel, maar het gaat de verfransing enkel maar verslechteren. Het moet stoppen, en wel zo snel mogelijk.

mauron
17 augustus 2006, 17:35
on-topic:
walen moeten van mij geen nederlands kunnen .... behalve die die in de federale regering zitten :) en de mensen aan de telefoon bij de hulpdiensten

edit: vlamingen zouden ook moeten de keuze hebben op school om engels als tweede taal te leren in plaats van frans.... want nu hebde in vele richtingen meer uren frans dan engels

Goh, is het kennen van een tweede landstaal een vereiste om als minister/parlementslid/senator/... goed uw werk te doen? Ik vind van niet, en als ge uw redenering volgt, zou elk lid van de federale regering ook Duits moeten spreken... Neen, dat een politicus maar 1 taal spreekt ergert mij niet, als hij/zij maar competent is.

Ik vind wel dat mensen die bij overheidsdiensten werken, en dus met de burger in contact komen, wel minstens 2 (liefst zelfs alle 3) landstalen kunnen spreken, maar dat ik normaal gezien wel zo (als ik bij Selor zie wat de vereisten zijn om een overheidsjob te kunnen krijgen).

En uw opmerking over de keuze Fr/En vind ik ook niet echt zinnig. Een gemiddelde student krijgt 8 jaar Frans op school en 6 jaar Frans. Het aantal uren van beide talen ligt ongeveer gelijk (misschien 1 uurtje per week meer Frans). Ik zie hier het probleem eigenlijk niet in. Als er dan toch 2 "vreemde" talen worden gegeven in basis- en secundair onderwijs lijkt het mij niet abnormaal te beginnen met de taal die in ons land een officiële taal is.

Gromme
17 augustus 2006, 17:40
walen kan je zo onderscheiden van fransmannen. In belgie vragen de fransen altijd of je frans kan praten, de walen niet die beginnen gewoon in't waals te raaskallen. Belachelijk.

Dat wij Vlamingen 4 talen beheersen (of toch krijgen in het mdbaar ) is de sterkte van onze regio en helpt ons vooruit op heel veel vlakken.

Sorry, maar dit zijn landgenoten van ons.... dus wat wij goedmaken met die kennis, halen zij weer regelrecht naar beneden. Inzake zaken doen met de buurlanden (frankrijk) ok, alleen voor Vlaanderen gezien maar we delen dit land nog altijd.

Van duits zouden ze op school eerder een keuzevak maken.

rabsi
17 augustus 2006, 17:44
Goh, is het kennen van een tweede landstaal een vereiste om als minister/parlementslid/senator/... goed uw werk te doen? Ik vind van niet, en als ge uw redenering volgt, zou elk lid van de federale regering ook Duits moeten spreken... Neen, dat een politicus maar 1 taal spreekt ergert mij niet, als hij/zij maar competent is.

Ik vind wel dat mensen die bij overheidsdiensten werken, en dus met de burger in contact komen, wel minstens 2 (liefst zelfs alle 3) landstalen kunnen spreken, maar dat ik normaal gezien wel zo (als ik bij Selor zie wat de vereisten zijn om een overheidsjob te kunnen krijgen).

En uw opmerking over de keuze Fr/En vind ik ook niet echt zinnig. Een gemiddelde student krijgt 8 jaar Frans op school en 6 jaar Frans. Het aantal uren van beide talen ligt ongeveer gelijk (misschien 1 uurtje per week meer Frans). Ik zie hier het probleem eigenlijk niet in. Als er dan toch 2 "vreemde" talen worden gegeven in basis- en secundair onderwijs lijkt het mij niet abnormaal te beginnen met de taal die in ons land een officiële taal is.

die laatste opmerking is echt wel zinniger dan je denkt :) .... aangezien in sommige afstudeer takken goede kennis van het engels u veel meer kansen heeft in het latere bedrijfsleven dan een kennis van het frans, denk het gemiddeld eerder 8jaar frans is en 5jaar engels (in tso enzo geven ze dit niet altijd van eerste jaar) als je dan nog rekent met het aantal uren verschil ect zie je meestal dubbel aan frans ....

multavici
17 augustus 2006, 17:55
Het recht om ongeletterd te zijn...

Ge zult maar eens het kind zijn van ouders die u niet naar school gestuurd hebben... Geen enkele kans op een deftige job, ...

Thin Liz
17 augustus 2006, 18:00
Net gezien op het nieuws dat de Franstaligen weer eens vragen voor een uitbreiding van Brussel ten koste van Vlaanderen, ik snap echt niet waar ze het blijven halen. Je moet trouwens maar lef hebben om zoiets te vragen als het net Vlaanderen is dat hun heel sociaal stelsel aan het onderhouden is.

Er is trouwens een naam om een ander landgedeelte hun grondgebied op te eisen zonder dat de tweede partij dit wil...

russian
17 augustus 2006, 18:09

Wat vinden jullie?

Je gaat gebukt onder de jarenlange overheersing van de franstaligen. Het is maar evident dat een Waal in Vlaanderen uitsluitend het Nederlands spreekt!

Jij verrader! En met Frans veel zijn in de wereld 8-). Wij, Vlamingen, leren gewoon veel talen omdat we overal onze plan willen trekken. Zij, Walen, leren geen andere talen omdat ze het vertikken.

En a.u.b. laat dat Duits achterwege: het gaat hier over een kleine minderheid van de bevolking.

Overigens kom ik niet vaak in Afrika, dus waarom dat een reden is om Frans te leren :s. Vlamingen komen vaak in contact met Walen, en Walen komen vaak in contact met Vlamingen (al is het telefonisch via overheidsdiensten). Het is maar normaal dat je je aanpast (ongeacht wie) aan de geldende regels.

Ik heb het echt wel moeilijk met uw mening hoor.

russian
17 augustus 2006, 18:11
Net gezien op het nieuws dat de Franstaligen weer eens vragen voor een uitbreiding van Brussel ten koste van Vlaanderen, ik snap echt niet waar ze het blijven halen. Je moet trouwens maar lef hebben om zoiets te vragen als het net Vlaanderen is dat hun heel sociaal stelsel aan het onderhouden is.

Er is trouwens een naam om een ander landgedeelte hun grondgebied op te eisen zonder dat de tweede partij dit wil...

En dan wederom verbaasd zijn over de uitslag van de verkiezingen :rolleyes:.

russian
17 augustus 2006, 18:12
dat bv. de walen het anders doen en geen nederlands leren is toch hun zaak, is in hun nadeel zoals lb al zei

Je kan het misschien niet opleggen, maar je kan wel bepaalde functies enkel openstellen voor tweetaligen (o.a. overheidsfuncties zoals federale politie, brandweer, ...).

Cazzz
17 augustus 2006, 18:13
Wallonië onafhankelijk en dan is niemand meer verplicht iets te leren. :p

Thin Liz
17 augustus 2006, 18:37
En dan wederom verbaasd zijn over de uitslag van de verkiezingen :rolleyes:.

Voor 'onze vrienden' stemmen hierom (of gelijk waarom :p) is belachelijk en zal ik nooit doen (ik denk toch dat je daar op aast, toch wreed bijzonder dat de minste Vlaamsgezinheid weer gelijk staat aan het VB), maar je kan niet ontkennen dat dit zo niet verder kan. Ik hou m'n hart al vast voor de volgende verkiezingen (niet zozeer voor de uitslag maar voor het geruzie dat weer zal onstaan over bv BHV nog maar...) . Het is trouwens een simpel feit dat daar staat.

Bepaalde functies trouwens openstellen voor enkel tweetaligen is praktisch onmogelijk, dan vind je gewoon niemand. Dat hebben ze al eens gedaan :)

mauron
17 augustus 2006, 18:58
die laatste opmerking is echt wel zinniger dan je denkt :) .... aangezien in sommige afstudeer takken goede kennis van het engels u veel meer kansen heeft in het latere bedrijfsleven dan een kennis van het frans, denk het gemiddeld eerder 8jaar frans is en 5jaar engels (in tso enzo geven ze dit niet altijd van eerste jaar) als je dan nog rekent met het aantal uren verschil ect zie je meestal dubbel aan frans ....

Sja, je zegt het zelf, "sommige" afstudeertakken. Dat is verre van een algemene regel. Ik denk zelfs dat voor de meeste jobs (zeker in het Brusselse) een goede kennis van het Frans meer gewaardeerd gaat worden dan een goede kennis van het Engels.

Darkness
17 augustus 2006, 19:03
vreemd punt om iemand te willen verplichten alle talen van zijn land te kennen

als je dan in zwitserland woont zou je der dus 5 moeten kennen?

leer gewoon degene die het meest worden gebruikt op de arbeidsmarkt (hier: nl, en, fr).

Het meest logische punt ter wereld imo, als je in een land woont moet je de taal (en hier in België zijn er nu eenmaal 3 talen) kennen. En ja, voor immigranten geldt dat ook. Het enige land in Europa bij mijn weten waar ze nog meerdere officiële talen hebben is Zwitserland, en daar kent iedereen ook de officiële talen omdat het niet geografisch is ingedeeld.
Ga in Brussel werken en merk hoe irritant het is als de walen een stomme kop opzetten als ge iets int Nederlands vraagt omdat ge nog niet weet dat het een Waal is en ge een debiele "quoi?" terugkrijgt.
Het gaat om de houding, ik heb daar vandaag nog een discussie over gehad met mijn collega, en die zei dat het raar is dat zelfs jongeren merken dat er totaal geen evolutie is geweest nu het Nederlands economisch gezien België overheerst, en de Walen hardnekkig hun Frans willen blijven opdringen.

rabsi
17 augustus 2006, 19:45
Sja, je zegt het zelf, "sommige" afstudeertakken. Dat is verre van een algemene regel. Ik denk zelfs dat voor de meeste jobs (zeker in het Brusselse) een goede kennis van het Frans meer gewaardeerd gaat worden dan een goede kennis van het Engels.

daarom dat ik keuze zou laten
in de sociale sector en overheidsector is frans idd msh betere keuze dan engels
in de meer wetenschappelijke afstudeer richtingen is engels meestal beste keuze

MaDDie
17 augustus 2006, 19:51
als ik naar frankrijk ga dan spreek ik frans, probeer het toch. Als ik naar Walenland ga probeer ik het ook.
Maar als ik hier in vlaanderen ben spreek ik nederlands. Ik weiger frans te praten hier.

Myst!Q
17 augustus 2006, 20:42
Hahaha, onzen yves letterme eeft het hem gedaan é :rofl:
He got my vote :D

mauron
17 augustus 2006, 21:03
daarom dat ik keuze zou laten
in de sociale sector en overheidsector is frans idd msh betere keuze dan engels
in de meer wetenschappelijke afstudeer richtingen is engels meestal beste keuze

Alle respect, maar je kan toch niet verwachten dat een kind in het 5de studiejaar (wanneer dus begonnen word met lessen Frans) al weet wat hij/zij later gaat doen...

JackM
17 augustus 2006, 21:58
moeten walen nederlands leren?
duh, tzal wel zijn!
niks is zo stom als frans te moeten klappen tegen peten in vlaams ronse :sop:

RaDa
17 augustus 2006, 21:59
moeten walen nederlands leren?
duh, tzal wel zijn!
niks is zo stom als frans te moeten klappen tegen peten in vlaams ronse :sop:

amen :applause:

Project Loony
17 augustus 2006, 22:38
Dat artikel blaast wel mooi zijn 'Ze zijn dom!'-quote op terwijl hij eigenlijk gewoon de waarheid spreekt. :\

Hmgrwngd
17 augustus 2006, 23:30
Ik moest laatst de weg wijzen aan enkele franstaligen; en ik moest het volgende zeggen: "rechtdoor en de eerste links"
Hetgeen eruitkwam was: "à la et gauche" (klonk als: "Allah est gauche" :p )

Maw: Niet te hard gaan jammeren als Walen geen Nederlands kunnen, er zijn ook genoeg Vlamingen zoals mezelf die maar belabberd Frans spreken, ondanks (of dankzij) het prachtige onderwijs. :D

Darkness
17 augustus 2006, 23:42
Ik moest laatst de weg wijzen aan enkele franstaligen; en ik moest het volgende zeggen: "rechtdoor en de eerste links"

Maw: Niet te hard gaan jammeren als Walen geen Nederlands kunnen, er zijn ook genoeg Vlamingen zoals mezelf die maar belabberd Frans spreken, ondanks (of dankzij) het prachtige onderwijs. :D
Il y a beacoup plus de Flamands qui parlent assez bien le français que de Wallons qui s'expriment en néerlandais :)

Assez bien, hoewel ik twijfel aan de plus de que de-constructie (ltj help:p)

Project Loony
17 augustus 2006, 23:43

Het gaat om de ongelijkheid. Als wij als Vlamingen vanaf het vijfde studiejaar Frans moeten leren, zouden Walen vanaf het vijfde studiejaar Nederlands moeten leren. It's easy as that.

Project Loony
17 augustus 2006, 23:43
Il y a beacoup plus de Flamands qui parlent assez bien le français que de Wallons qui s'expriment en néerlandais :)

Assez bien, hoewel ik twijfel aan de plus de que de-constructie (ltj help:p)
Beaucoup! D:=

_DM_
17 augustus 2006, 23:44
Wafelijzer-politiek, gotta love it :)

Darkness
17 augustus 2006, 23:45
Beaucoup! D:=

wattee?

Hmgrwngd
17 augustus 2006, 23:47
Wafelijzer-politiek, gotta love it :)

Vooral als je 10 miljoen burgers hebt die het beschimmelde deeg blijven slikken. ;)

(oooowieooooo een metafoor voorwaar/warempel! )

Legatus
18 augustus 2006, 00:52
Het gaat om de ongelijkheid. Als wij als Vlamingen vanaf het vijfde studiejaar Frans moeten leren, zouden Walen vanaf het vijfde studiejaar Nederlands moeten leren. It's easy as that.

De vlaamse offi instanties "moeten" handelen in het nederlands, als het gaat om woonende/werkende buitenlanders .

Zelfde in Wallonie.

Persoonlijk vind ik dat we beiden (wallo&vlaanderen) de 3 offi talen moeten leren.
Maar er moet keuze zijn vanboven af , als de waalse regering die keuze wil volgen om het nederlands niet diepgaander te beheersen...is dan hun prob.

Tis niet van , warom moeten wij en zij niet.
tis hun verlies.

Genious
18 augustus 2006, 01:09
België is dus wel overal eentalig met uitzondering van Brussel:
- Nederlands in Vlaanderen
- Frans in Wallonië (uitzondering voor het klein stukje dat van Duitsland komt)
- Duits in dat stukje dat we van Duitsland hebben

enkel in Brussel is er tweetaligheid: Nederlands en Frans.
Het is dus niet onlogisch om te zeggen dat ze het niet moeten kennen, tenzij ze in Brussel wonen (of er werken bij een openbare instelling, want die moeten tweetalig zijn).
Maar voor betere verstandshoudingen en om economisch interessanter te zijn ben ik toch wel voorstander van het idee dat Walen Nederlands leren.

Blanco
18 augustus 2006, 06:01

Het werd eens tijd verdomme. Er waren weer voorstellen om Brussel uit te breiden, dan kan het hier nog wat meer verfransen.
Ik ben indertijd al eens uitgeweken toen ik nog in Dilbeek woonde, nog een beetje en ik zit in Oost-vlaanderen.

het probleem is eerder dat de walen de franse mentaliteit hebben.
zo van :"ik weiger een andere taal te leren, iedereen moet maar frans leren"

Nagel op de kop. Dat is al eeuwen zo.

boe
18 augustus 2006, 08:58
De uitspraak van Leterme is de nagel op de kop imho, ik ben eigenlijk vrij tevreden met Leterme als minister president. Die staat tenminste op zijn strepen en durft al eens iéts zeggen, iets wat van zijn voorganger amper gezegd kon worden.

Echter, ik zou er als "échte vlaming in de rand" niets mee inzitten moesten ze die faciliteitengemeenten laten vallen en dus volledig verfransen. Er is daar momenteel toch een meerderheid van franstaligen, ik ga daar echt niet moeilijk over doen dat daar nog wat meer frans gepraat wordt, of dat de instellingen nog meer verfransen, wat is het verschil?

Maar dan moet er een lijn getrokken worden, tot hier en niet verder.
"Brussel" breidt als maar verder uit. In mijn straat wonen momenteel ook een heleboel franstaligen, ze gaan bijna met even veel zijn als de nederlandstaligen heb ik zo het idee. En die laatsten zijn dan vooral oudere mensen. Erg om het te zeggen, maar het is zo. Die mensen moeten niet komen vragen voor tweetalige instanties, nu niet, en binnen 50 jaar niet. Stuk voor stuk mensen die daar komen wonen zijn, voor het werk, voor ... . Aanpassing zal nodig zijn in dat geval.

Ik wérk in het waalse landsgedeelte (Waterloo), en spreek dagelijks frans. Moeilijk dat dat is, amai. Het vergt gewoon wat wilskracht & aanpassing, het leren van de taal op zich gaat vanzelf door contacten met de collega's. Ik heb die aanpassing gemaakt zonder te wonen in de waalse regio, énkel maar door er te werken. Is dat dan zo moeilijk?

Alle contacten met mijn werkgever verlopen in het frans. Vragen naar opslag -> in het frans. Niet zo eenvoudig als je maar denkt, want in je moedertaal kan je de correcte nuances leggen in je uitleg, maar doe hetzelfde maar eens in een vreemde taal. Je zal snel merken dat sommige delen te "cru" overkomen, en sommige delen te hard afgezwakt. Met een nederlandstalige hierover praten is buiten de kwestie, zelfs in een firma met 400 werknemers.

Ik heb hier ook eens gevraagd naar een nederlandstalig arbeidsreglement (de firma heeft zowel vlaamse als waalse zetels, bvb 50 werknemers te Wilrijk), omdat in zo'n arbeidsreglement nogal wat legale termen staan die nogal moeilijk verstaanbaar zijn. Zelfs voor de franstaligen zélf, als ik de proef op de som neem. En ik kreeg een absolute njet op mijn doos. "Ja, we zijn ooit begonnen om zo'n arbeidsreglement te schrijven, maar hoop er maar niet op dat dat snel gaat af geraken hoor". Met andere woorden : ge kunt er naar fluiten.

En dat is exact wat de franstaligen die buiten de faciliteitengemeenten wonen moeten doen, en moeten blijven doen. Aanpassen of buiten. Dat er geen sprake is van een uitbreiding van het aantal faciliteitengemeenten, staat als een paal boven water. Als men daaraan aanpassingen gaat doen, "is het oorlog", en is de breuk die reeds jaren dichter en dichter bij komt, nog dichter dan ooit tervoren.

Bontus
18 augustus 2006, 09:02
Ik kan met moeite Frans, voor mij moeten de Walen ook geen Nederlands kunnen. Maar ik verwacht wel enige flexibiliteit van de mensen die in de grensgebieden wonen.
Net zoals men zus die in Brussel werkt tussen de Frans en Nederlandstaligen waar iedereen moeite doen om zich voor de ander duidelijk te maken.
Het is een simpele kwestie van solidariteit. En daar zit het probleem vandaag de dag, dat blijkt uit 80% van de actuele hangijzers.

Arcan
18 augustus 2006, 09:08
1) zo hypocriet van sommige hier, ik zou er op durven wedden dat 70% van deze forumgangers met moeite een woord frans kunnen.
Ik ben zelf perfect tweetalig en merk het iedere dag, er zijn zeer weinig Vlamingen die frans kunnen.

2) Nederlands is een betere basis om een andere taal te leren. Het heeft niet te maken met "domheid" van de kant van de Walen of met "onwilligheid". Het is gewoon veel moeilijker voor hen om Nederlands te leren dan dat het is voor Vlaming om frans te leren.

3) Ze wonen in Belgïe, en in mijn opzicht moet je in Belgïe tweetalig zijn. Uitgenomig voor iemand die extreem weinig met de nederlanse taal in contact komt, maar dat is dat een kleine minderheid.

beetje belachelijk imo dat jullie onmiddelijk gaan veralgemenen: "Walen willen dat niet, en dit niet..."
het is niet omdat er enkele rotte appels zijn dat ze allemaal rot zijn!
het zijn zoals elke Vlamingen individuen en hebben elk een eigen gedacht, keuze en persoonlijkheid.

UnD3RD0G
18 augustus 2006, 09:19
ik vind het een minimum dat je als inwoner ook de taal van je streek spreekt.
ik wil in mijn eigen taal bediend worden, en vertik het, om bv in brussel , frans te praten tegen een verkoopster. ( ook al ben ik perfect 3 talen - mondeling )

Het principe van, ik kom, en pas u aan aan mij vind ik totaal onanvaarbaar.
dat geld niet alleen voor taalcutluur :unsure:

pzonic
18 augustus 2006, 09:25
1) zo hypocriet van sommige hier, ik zou er op durven wedden dat 70% van deze forumgangers met moeite een woord frans kunnen.
Ik ben zelf perfect tweetalig en merk het iedere dag, er zijn zeer weinig Vlamingen die frans kunnen.

2) Nederlands is een betere basis om een andere taal te leren. Het heeft niet te maken met "domheid" van de kant van de Walen of met "onwilligheid". Het is gewoon veel moeilijker voor hen om Nederlands te leren dan dat het is voor Vlaming om frans te leren.

3) Ze wonen in Belgïe, en in mijn opzicht moet je in Belgïe tweetalig zijn. Uitgenomig voor iemand die extreem weinig met de nederlanse taal in contact komt, maar dat is dat een kleine minderheid.

beetje belachelijk imo dat jullie onmiddelijk gaan veralgemenen: "Walen willen dat niet, en dit niet..."
het is niet omdat er enkele rotte appels zijn dat ze allemaal rot zijn!
het zijn zoals elke Vlamingen individuen en hebben elk een eigen gedacht, keuze en persoonlijkheid.

1/ True, maar je moet wel weten dat in Vlaanderen we al vanaf het 5e LEERJAAR verplicht Frans hebben en dit tot het einde van het middelbaar.

2/ Zwak excuus, Frans is ook behoorlijk moeilijk voor een 'standaard' vlaming met de accenten en dergelijke. We kunnen het gewoon beter omdat we er al sinds het 5e leerjaar mee bezig zijn, zoals ik hierboven al zei.

Maar waarom leren ze in hun scholen niet, zoals bij ons, al op behoorlijk jonge leeftijd het Nederlands? Ik heb familie in Wallonië en die kunnen geen woord Nederlands omdat ze het er nooit geleerd hebben. Je kan ze het moeilijk kwalijk nemen, ze moeten kiezen tussen Engels en Nederlands, snel gekozen hé. Ze moeten gewoon het onderwijssysteem daar veranderen.

Dans une interview parue jeudi dans le quotidien français Libération, le président des Flamands insulte les francophones des communes à facilités, estimant qu'ils ne sont pas "en état intellectuel d'apprendre le néerlandais". Dans la foulée, il estime que même le Roi parle mal le flamand !
bron: dhnet.be (http://www.dhnet.be/dhinfos/article.phtml?id=154129)
Quote vanuit 'La derniere heure' (vergelijkbaar met de kwaliteitskrant :ironic: Het laatse Nieuws)
Sorry hoor, maar de Koning kan in mijn ogen amper Nederlands, als je staatshoofd bent van België mag je geen zo'n frans accent hebben, er zijn genoeg mensen die zowel frans als nederlands perfect kunnen spreken zonder accent uit één van beide talen. :)

boe
18 augustus 2006, 09:25
Het is zoals met alles, voor mensen die zelf niet in de rand wonen, zéér moeilijk om te oordelen over dergelijke zaken.
Ik heb er geen probleem mee dat de vlaming op zijn strepen gaat staan, dat is de énige manier waarop de situatie kan gaan verbeteren, op termijn & mits het nodige geduld. Aanpassingen in het onderwijs etc etc. Ik zit hier met collega's die ocharme 3 uur nederlands per week in hun curriculum hadden, en dat werd dan nog gegeven door een franstalige die zélf het nederlands niet beheerste. Dat het resultaat van die opleiding dan niet naar behoren is, en dat ze amper of niet nederlands kunnen spreken, laat staan schrijven (!), is maar normaal in mijn ogen. Ik kreeg 5 uur frans per week, van een perfect tweetalige. Dat is een perfecte basis om van start te gaan om de taal écht te leren, en dat laatste doe je in de praktijk.

De situatie moet blijven zoals ze is. Desnoods mogen die faciliteitengemeenten nog verder verfransen, maar daar blijft het dan bij. Ze moeten niet met de harde hand gaan vechten voor die faciliteitengemeenten waar toch al 6/10 inwoners franstalig zijn, zoals NVA en VB het wél zouden doen. Nu gewoon volhouden voor de andere gemeenten, en dan zou, mits goeie wil van de waalse kant, dat nederlands toch wat opgeschroefd moeten geraken de komende decennia. Als ons land het nog zo lang uithoudt natuurlijk ;)

Ik weiger als vlaming dan ook resoluut om frans te praten in brussel. Onlangs nog naar een A.P. geweest in kinepolis brussel, en daar stond een T.V. ploeg aan de uitgangen om een snel interview af te nemen. Ik heb die juffrouw zeer beleefd en correct in het frans geantwoord dat ik geen frans spreek. Bestellen doe ik daar ook in het nederlands, zonder pardon. Niet meer dan normaal imho, ik moet daar ook niet in het vlaams alleen gaan verkopen aan een waal, want dan verkoop ik nix.

En die manne van het koningshuis doen wel degelijk inspanning om nederlands te leren denk ik. Dat ze het niet kunnen, ligt eerder aan het feit dat ze nogal wereldvreemd zijn en dat hun entourage volledig franstalig is, en ze dus weinig praktijkervaring kunnen opdoen in échte gesprekken. Niet aan het feit dat ze geen moeite willen doen ofzo.

Arcan
18 augustus 2006, 09:42
1/ True, maar je moet wel weten dat in Vlaanderen we al vanaf het 5e LEERJAAR verplicht Frans hebben en dit tot het einde van het middelbaar.

2/ Zwak excuus, Frans is ook behoorlijk moeilijk voor een 'standaard' vlaming met de accenten en dergelijke. We kunnen het gewoon beter omdat we er al sinds het 5e leerjaar mee bezig zijn, zoals ik hierboven al zei.

Maar waarom leren ze in hun scholen niet, zoals bij ons, al op behoorlijk jonge leeftijd het Nederlands? Ik heb familie in Wallonië en die kunnen geen woord Nederlands omdat ze het er nooit geleerd hebben. Je kan ze het moeilijk kwalijk nemen, ze moeten kiezen tussen Engels en Nederlands, snel gekozen hé. Ze moeten gewoon het onderwijssysteem daar veranderen.

Dans une interview parue jeudi dans le quotidien français Libération, le président des Flamands insulte les francophones des communes à facilités, estimant qu'ils ne sont pas "en état intellectuel d'apprendre le néerlandais". Dans la foulée, il estime que même le Roi parle mal le flamand !
bron: dhnet.be (http://www.dhnet.be/dhinfos/article.phtml?id=154129)
Quote vanuit 'La derniere heure' (vergelijkbaar met de kwaliteitskrant :ironic: Het laatse Nieuws)
Sorry hoor, maar de Koning kan in mijn ogen amper Nederlands, als je staatshoofd bent van België mag je geen zo'n frans accent hebben, er zijn genoeg mensen die zowel frans als nederlands perfect kunnen spreken zonder accent uit één van beide talen. :)

2) ikzelf heb mijn lager gedaan in Komen (lees Comines, waar ik momenteel sinds mijn geboorte in '86 woon), Waals faciliteiten dorp tegen de Franse grens. Ik kan je verzekeren dat ik vanaf het 5de leerjaar Nederlands kreeg.

ik heb het hier natuurlijk over een faciliteitenregio, maar daar gaat het nu toch over é.
trouwens in de andere Waalse regios wordt Nederlands vroeger en vroeger aangeleerd.

- verwar een franssprekende Brusselaar aub niet met een Waal.

pzonic
18 augustus 2006, 10:06
En die manne van het koningshuis doen wel degelijk inspanning om nederlands te leren denk ik. Dat ze het niet kunnen, ligt eerder aan het feit dat ze nogal wereldvreemd zijn en dat hun entourage volledig franstalig is, en ze dus weinig praktijkervaring kunnen opdoen in échte gesprekken. Niet aan het feit dat ze geen moeite willen doen ofzo.

Doet er niet toe, ze moeten perfect nederlands kunnen als ze staatshoofd willen zijn van België, en dat kunnen ze nu niet. Zoiezo denk ik dat het koningshuis geen al te lang leven meer gegund is, mss wel nog een paar decennia maar op termijn zal het toch verdwijnen.

2) ikzelf heb mijn lager gedaan in Komen (lees Comines, waar ik momenteel sinds mijn geboorte in '86 woon), Waals faciliteiten dorp tegen de Franse grens. Ik kan je verzekeren dat ik vanaf het 5de leerjaar Nederlands kreeg.

ik heb het hier natuurlijk over een faciliteitenregio, maar daar gaat het nu toch over é.
trouwens in de andere Waalse regios wordt Nederlands vroeger en vroeger aangeleerd.

Daar kan ik niet over meespreken omdat mijn familie in de provincie Luik woont, maar het zou al héél erg zijn als ze in de faciliteitengemeenten niet op vroege leeftijd beginnen Nederlands te geven hé.

Arcan
18 augustus 2006, 10:31
Daar kan ik niet over meespreken omdat mijn familie in de provincie Luik woont, maar het zou al héél erg zijn als ze in de faciliteitengemeenten niet op vroege leeftijd beginnen Nederlands te geven hé.
ja, maar daarover heeft Leterme het juist :p

Genious
18 augustus 2006, 11:02
De uitspraak van Leterme is de nagel op de kop imho, ik ben eigenlijk vrij tevreden met Leterme als minister president. Die staat tenminste op zijn strepen en durft al eens iéts zeggen, iets wat van zijn voorganger amper gezegd kon worden.

:)
Veel zeggen doet ie inderdaad, veel zeggen...
Ik wacht nog altijd op zijn 5 minuten politieke moed,
maar ja, zeggen en blijven zeggen zijn 2 verschillende dingen en doen is al volledig anders.

Sir.Killalot
18 augustus 2006, 11:08
De Vlamingen moeten Frans leren, en zouden ook Duits moeten leren, dat moeten de Walen dan ook maar.
Nederlands niet nuttig voor Walen? Ze wonen gvd in hetzelfde land als ons :x Ik denk dat 1 van de redenen waarom we altijd overoop liggen met de Walen is omdat we elkaar niet verstaan -_- en ik vind niet dat wij ALLEEN moeite moeten doen.

crOss_
18 augustus 2006, 11:12
bedient worden

Van iemand die ZOVEEL belang hecht dat de mensen ZIJN taal spreken in ZIJN "grondgebied" tegen HEM, zou je misschien toch mogen verwachten dat die mens zélf zijn taal een beetje machtig is en geen dt fouten neerpent, nee ? Best een afgang anders.

Als ik in Brussel ben antwoord ik in de taal waarmee men mij aanspreekt, zo simpel is het - want die mens voelt zich dan duidelijk best op zijn gemak bij die taal... Waarom dan moeilijk doen. Uit purisme kan het al niet zijn aan uw schrijffouten te zien. General assholism ?

Arcan
18 augustus 2006, 11:16
Van iemand die ZOVEEL belang hecht dat de mensen ZIJN taal spreken in ZIJN "grondgebied" tegen HEM, zou je misschien toch mogen verwachten dat die mens zélf zijn taal een beetje machtig is en geen dt fouten neerpent, nee ? Best een afgang anders.

Als ik in Brussel bent antwoord ik in de taal waarmee men mij aanspreekt, zo simpel is het - want die mens voelt zich dan duidelijk best op zijn gemak bij die taal... Waarom dan moeilijk doen. Uit purisme kan het al niet zijn aan uw schrijffouten te zien. General assholism ?
sorry dat ik er jou moet op wijzen maar het is 'ik ben' :p

crOss_
18 augustus 2006, 11:18
groot gelijk, typo :p edited :p ik ben dan ook geen purist dus ik mag dat

jeroenrams
18 augustus 2006, 11:19
Ikzelf spreek nederlands(uiteraard :)), frans, duits & engels. Maar ik vertik het om frans te spreken in het Brusselse. Ik werk ook in een supermarkt in het weekend en ik spreek iedereen aan in het nederlands. Ook wanneer ik zie dat ze onze taal niet machtig zijn. Behalve als ik duidelijk merk dat het nederlands écht niet zal lukken om de klant verder te helpen, dan schakel ik wel ff over op een andere taal. (klant moet nog altijd goed verdergeholpen worden uiteraard :))

Ik vind het niet meer dan normaal dat je de taal spreekt van de regio waar je naartoe gaat. Of toch op zijn minst moeite doet. Als ik op vakantie ga naar bijvoorbeeld Turkije dan probeer ik begroetingen, getallen, ... toch zo +- te leren en op een papier mee te nemen. Zo zien ze daar toch dat ik van goede wil ben :) Maar meestal moet ik al snel op Engels of Duits overschakelen, want als men dan iets terug zegt in hun eigen taal is het vaak al te moeilijk :) En dat is toch hetgeen ik hier ook verwacht, PROBEER nederlands te spreken. Ik heb nog liever iemand die een zin bomvol fouten zegt in het nederlands dan iemand die totaal geen moeite doet en dan maar zijn eigen taal gebruikt.

Myst!Q
18 augustus 2006, 11:19

Ik ben dan mss niet perfect tweetalig maar ik kan mijne plan trekken int frans, vraagt wel niet van de taal te schrijven maar meestal kan ik mijne plan trekken als een fransman hier de weg vraagt.
Probeer maar eens in wallonië in het nederlands te weg te vragen ;)

Waar slaat dit nu eigenlijk op :wtf:
Ik ben zwak in talen en geloof mij ik heb er al veel moeite voor gedaan ze, ik herrirner mij nog dat ik ettelijke uren geleerd heb voor een taalvak een beetje onder de knie te krijgen voor het examen en dan tot de conclusie te komen dat ik het jaar erop alles weer vergeten ben van de taal die ik leerde.

Een waal kan evengoed nederlands leren als dat een vlaming frans kan leren, met een beetje goede wil is alles mogelijk en dat is het verschil tussen vlamingen en walen.

UnD3RD0G
18 augustus 2006, 11:20

Als ik in Brussel bent antwoord ik in de taal waarmee men mij aanspreekt, zo simpel is het - want die mens voelt zich dan duidelijk best op zijn gemak bij die taal... Waarom dan moeilijk doen. Uit purisme kan het al niet zijn aan uw schrijffouten te zien. General assholism ?

... ach zo zie je maar hoe snel een schrijffout er staat he.
Het gaat hier geheel over het mondeling aspect van een taal.
Een schrijffout afdoen als ' afgang, en belachelijk' om in dezefde post hetzelfde voor te hebben noem ik uiterst sterke argumenten
:niceone:

en ik snap niet goed wat purist hiermee te maken heeft.
Het gaat hem gewoon om de moeite / respect te doen / hebben om een klant in zijn taal te bedienen.

en je moet trouwens niet zo obsessief doen over MIJN taal en dergelijke.
dit geldt niet voor mij alleen, en heb nooit zulke egocentrische uitsrpaken gedaan, maar het is zo.
Belgie is een 3talig land.
maar hoodzakelijk Vlaanderen & Wallonië ; waar men respectivelijk nederlands & frans spreekt
is het dan zo'n moeite om de 2 voertalen van je eigenlijk land te leren?

Je leeft tenslotte in je land, andere talen ( engels enzo...) zal je niet in eigen land nodig hebben...( ja, voor je werk enzo mss wel, maar ik bedoel daily face2face wereld waarin je leeft)

heeft trouwens ook te maken met de mentaliteit.
Wij op school vinden het vanzelfsrprekend Frans te krijgen op school.
Terwijl dit in Wallonië niet zo is ( of tot voor kort niet was )

crOss_
18 augustus 2006, 11:22
dt fout =/= typo maar bon drop it je weet best wat ik bedoel

UnD3RD0G
18 augustus 2006, 11:29
dt fout =/= typo maar bon drop it je weet best wat ik bedoel
Jup, was ook helemaal niet slecht bedoelt,
maar voor je het weet typ je iets verkeerd :)
wou hed gewuun efen rechd zedden ^^

rabsi
18 augustus 2006, 11:29

ja een dt fout gade echt horen :) ... persoonlijk schrijf ik hele dagen fouten... wilt dat zeggen dat ik de taal niet machtig ben.... trouwens zelf mensen die het nederlands goed beheersen, moeten hun geschreven teksten nog overlopen om er fouten uit te halen zoals dt fouten .... en als ge vit op iemand zijn taalkennis zorg dan dat ge zelf beter kunt.... lees u eerste vijf woorden van tweede allinea nog eens .... ik weet van mijn eigen dat ik taalzwak ben...

GMotha
18 augustus 2006, 11:43
Bende threaddiggers:p

SilentSpring
18 augustus 2006, 12:23
tuurlijk moen ze Ned leren. 't moet nie al van 1 kant komen.
Als er ne Waal aan u de weg komt vragen is't gegarandeerd in't frans, vraagt ginder de weg es in't nederlands:ironic:

ng
18 augustus 2006, 13:17
Ach ja, gemakzucht, het blijft iets schandalig.

Hier in mijn straat woont al jaren een waal, nog geen enkel woord nederlands spreekt die. Terwijl hij omringt is door de vlamingen. Vriendelijke mens dat wel, wat niet kan gezegd worden van diene andere.

Verstaan doet hij wel, maar hij vertikt het gewoon om het te spreken.

En zo gaat het voort, naast mijn grootvader wonen nu al ergens 2 jaar portugezen. Maar nederlands spreken ze nog altijd niet, hun kinderen sturen ze naar Brussel voor school.
Gevolg, de kinderen kunnen ook nog geen woord nederlands en mijn grootvader kan hun telkens helpen met al hun rekeningen en bazaar.

Zelf kan ik ook geen perfect frans, scrhrijven is zeker al een ramp. Maar ik doe wel de moeite om het te spreken als ik in Wallonië ben (zeer zelden, maar toch).
We waren zo eens om schoolreis ergens vrij diep in de Walen. We gaan daar een winkel binnen, ik koop daar een paar cd's en die verkoper antwoord mij spontaan in het nederlands.
En nee een vlaming was het zeker niet, want hij sprak met een licht accent.
Maar hij sprak het! Dus zeggen dat het voor Walen moeilijker is om nederlands te leren als frans voor Vlamingen is gewoon pure bullshit.

Poppel
18 augustus 2006, 13:22
Ja, 3-talig land -> Alle talen leren.. Je moet niet perfect 3-talig zijn maar je zou jezelf toch wel moeten behelpen hoor.

bhaalspawn
18 augustus 2006, 13:23
Ik zit hier met collega's die ocharme 3 uur nederlands per week in hun curriculum hadden, en dat werd dan nog gegeven door een franstalige die zélf het nederlands niet beheerste. Dat het resultaat van die opleiding dan niet naar behoren is, en dat ze amper of niet nederlands kunnen spreken, laat staan schrijven (!), is maar normaal in mijn ogen. Ik kreeg 5 uur frans per week, van een perfect tweetalige. Dat is een perfecte basis om van start te gaan om de taal écht te leren, en dat laatste doe je in de praktijk.

Ik ben in Brussel (Laken) naar het middelbaar geweest en ik heb ook maar 3 uur Frans in de week gehad.
De leerkrachten waren dan wel weer vrij goed 2-talig (voor zover ik dat als nederlandstalige leerling kon horen natuurlijk :p ).
5 uur zal enkel gegeven worden als je moderne talen studeert?
Mss moet je eens zien wat je collegas hebben gestudeerd, als dat mt zou zijn dan is het wel erg natuurlijk.

Arcan
18 augustus 2006, 13:42
Ikzelf spreek nederlands(uiteraard :)), frans, duits & engels. Maar ik vertik het om frans te spreken in het Brusselse. Ik werk ook in een supermarkt in het weekend en ik spreek iedereen aan in het nederlands. Ook wanneer ik zie dat ze onze taal niet machtig zijn. Behalve als ik duidelijk merk dat het nederlands écht niet zal lukken om de klant verder te helpen, dan schakel ik wel ff over op een andere taal. (klant moet nog altijd goed verdergeholpen worden uiteraard :))

ik vind dit ronduit belachelijk

1) als je in Brussel bent zouden ze jou evengoed in het nederlands als in het frans mogen aanspreken. Dus hier bewijs jij dat je van kwade wil bent, en niet de Waal/Brusselaar die geen nederlands kent of die gewoon zin heeft om eens nederlands te spreken.

2) als het gaat om een klant: naar mijn weten is een klant koning. Je doet je werk dus slecht.

Genious
18 augustus 2006, 13:43
We waren zo eens om schoolreis ergens vrij diep in de Walen. We gaan daar een winkel binnen, ik koop daar een paar cd's en die verkoper antwoord mij spontaan in het nederlands.
En nee een vlaming was het zeker niet, want hij sprak met een licht accent.
Maar hij sprak het! Dus zeggen dat het voor Walen moeilijker is om nederlands te leren als frans voor Vlamingen is gewoon pure bullshit.

Je neemt nu 1 voorbeeld uit eigen ervaring en projecteert het dan op alle Walen hoor.

Mijn ervaringen met Walen zijn nogal anders, ik heb er in wallonië (ga ik een keer of 2-3 per jaar naartoe voor een paar dagen) nog maar 1x 1 tegen gekomen die een beetje Nederlands kon (een agent die me kwam vragen wat ik naast de straat lag te slapen :D) en die was daar trots op dat hij dat kon. :) (met recht en reden imo)

Ik ben dus eerder geneigd om te denken dat de meeste Walen er niets van bakken, maar dat is natuurlijk ook weer gebaseerd op maar een paar ervaringen.

ng
18 augustus 2006, 13:46
Ik ben dus eerder geneigd om te denken dat de meeste Walen er niets van bakken, maar dat is natuurlijk ook weer gebaseerd op maar een paar ervaringen.

Denk ik ook.

Maar waarom zou het voor de walen moeilijker zijn om nederlands te leren als frans voor ons?

Genious
18 augustus 2006, 13:49
Denk ik ook.

Maar waarom zou het voor de walen moeilijker zijn om nederlands te leren als frans voor ons?
Omdat wij het altijd al hebben geleerd, zij hebben nog niet echt een leer-Nederlands-cultuur :unsure:

En de invloeden van het Frans op ons zijn veel groter dan de invloeden van het Nederlands op hen, doorheen al die jaren België.

KN-StrideR
18 augustus 2006, 14:25
Denk ik ook.

Omdat het nederlands veel meer klanken heeft dan het frans & het engels... daarom is het voor ons makkelijker om een taal te leren spreken dan zij de onze.

WIj hebben chance me ons nederlands taaltje, wij leren zeer gemakkelijk nieuwe talen aan (qua uitspraak) door de verscheidenheid aan klanken die utiliseren in ons dagdagelijks gebruik.

soit, ik vind dat de walen net zoals ons verplicht moeten worden om de andere (grote) landstalen te leren al is het maar om communicatie tussen ons onderling te verbeteren. T'is weer typisch vlaams om het "allemaal" maar van een kant te laten komen. ONZE kant.

Thin Liz
18 augustus 2006, 14:43
Ik werk in een openbare 'instelling' en ik merk net hetzelfde. Er is één (1) Waal die bijna perfect Nederlands heeft geleerd en dus ook de moeite doet, net als een hele boel Turken/Oostblokkers/... Maar voor de rest is het altijd hetzelfde, Franstaligen zijn zodanig chauvinistisch (wat anders) dat ze zich altijd uitdrukken in het Frans (en jawel ik werk in OostVlaanderen :) ).

Blanco
18 augustus 2006, 14:56
Al ligt het ook aan de mentaliteit van de Vlamingen die zich akltijd laten doen.
Op het werk hadden wij een Franstalige partner en op vergaderingen met 25 Vlamingen en 1 Waal werd er in het Frans gesproken omdat die Waal geen woord Nederlands kende (of wilde kennen). Stel dat ge daar in het Nederlands spreekt en ge wordt direct verweten voor separatist. Wel het zij dan zo...

Thin Liz
18 augustus 2006, 15:05
Dezer dagen moet je niet veel doen om seperatist genoemd te worden :)

[TFT]Poky
18 augustus 2006, 15:35
mij kant eigelijk geen bal schelen as er ne waal tegen mij int frans begint terwijl ik in Vlaanderen ben.
Ik spreek wel Frans als ze het bv. vriendelijk de weg vragen.
Ik begrijp de commotie ni van als ge geen nederlands kunt dan help ik u ni of whatever.
Ik weet dat het nederlands onderricht in Wallonie op niks trekt dus tja.

Waar ik wel ni tegen kan is winkeliers int Brusselse die geen woord nederlands kunnen.
Voor de rest maakt het mij geen bal uit :)

GMotha
18 augustus 2006, 16:26
1) als je in Brussel bent zouden ze jou evengoed in het nederlands als in het frans mogen aanspreken. Dus hier bewijs jij dat je van kwade wil bent, en niet de Waal/Brusselaar die geen nederlands kent of die gewoon zin heeft om eens nederlands te spreken.Wa's daar verkeerd aan? In brussel spreek ik hier en daar mensen in't nederlands aan en verderop spreek ik frans, voor de vogende redenen: klootzakje uithangen (als ze nu eens mooi tweetalig waren, zou ik geen klootzakje zijn), testen in hoeverre Brussel wel degelijk tweetalig is en mijn frans eens ne keer gebruiken.
Als ze mij niet verstaan: brute pech, ik kan hen verstaan en ik ga geen frans spreken omdat ze't vertikken NL te leren. Brussel zou puur 2talig moeten zijn en ik gedraag me daar ook naar.

ng
18 augustus 2006, 16:36
Poky']mij kant eigelijk geen bal schelen as er ne waal tegen mij int frans begint terwijl ik in Vlaanderen ben.
Ik spreek wel Frans als ze het bv. vriendelijk de weg vragen.
Ik begrijp de commotie ni van als ge geen nederlands kunt dan help ik u ni of whatever.
Ik weet dat het nederlands onderricht in Wallonie op niks trekt dus tja.

Waar ik wel ni tegen kan is winkeliers int Brusselse die geen woord nederlands kunnen.
Voor de rest maakt het mij geen bal uit :)

En als ge weet dat diene bv al jaren in Vlaanderen woont. Gaat ge dan ook nog zo behulpzaam blijven en voor hem buigen?

@blanco

fijne democratie daar...

bhaalspawn
18 augustus 2006, 18:05
En als ge weet dat diene bv al jaren in Vlaanderen woont. Gaat ge dan ook nog zo behulpzaam blijven en voor hem buigen?

Daar vind ik dat je een onderscheid moet maken tussen een fransman/waal die bv familie of vrienden komt bezoeken in Vlaanderen en een franstalige die in Vlaanderen woont.
Met de eerste soort heb ik geen probleem om frans te spreken, de 2e wel...
Nuja, imo een normale gedachtengang maar het is vrij moeilijk (of zelfs onmogelijk) om in de praktijk te zien of het een franstalige 'vlaming' is of een echte waal/fransman :)

ng
18 augustus 2006, 18:06
Idd, tenzij ge ze weet wonen natuurlijk.

-RaZoR-
18 augustus 2006, 18:20
walen moeten naa rmijn mening ook nederlands spreken, de vlamingen moeten moeite doen om frans te leren dus zij mogen het ook doen

zij het dan nederlands leren.

Conradus
18 augustus 2006, 18:30
Ik zit hier nu aan de kust (st-idesbald, vlakbij de franse grens) en alles wat je hier hoort is frans, maar toch als we op het strand rondwandelen en de mensen aanspreken, ben ik ervan verbaasd hoe goed ze eigenlijk wel nederlands kunnen praten, misschien heb ik er gewoon de uitzonderingen kunnen uitpikken maar toch.

Avondland
18 augustus 2006, 19:43
Tuurlijk moeten Walen Nederlands leren. Kijk maar naar die toestanden in de ziekenhuizen van Brussel. Een basiskennis is vereist, iemand in de openbare sector moet meer dan een basiskennis hebben. Met je Nederlands kan je soms niet terecht in bepaalde horecazaken te Brussel, wat dringend moet veranderen naar mijn mening.

Asserti
18 augustus 2006, 19:59
tuurlijk moeten walen nederlands leren en zeker de franssprekenden in de brusselse rand.

Ooit al es gekeken waar brussel ligt? Midden in vlaanderen eigelijk ten opzichte van de taalgrens en toch is er 1 groep in dat "tweetalig" gebied weigert de andere taal te leren. In 99% van de gevallen is het de nederlandstalige die zich moet aanpassen. Schandalig gewoon, ook omdat het voornamelijk allemaal franssprekenden zijn die zich komen vestigen en niet die er al lang wonen.

[B]Rocketeer
18 augustus 2006, 20:38
Ik vind ook dat ze nederlands moeten leren.
Ikzelf kom vrij veel in contact met walen (30-35% van ons cliënteel is franstalig).

In het begin kon ik ook niet zo goed frans, maar dat gaat beter en beter naar mate je dus interventies moet doen in wallonië.
De praktijk is nog altijd het beste om een taal aan te leren.

Het is inderdaad zo dat walen vertikken om nederlands te SPREKEN.
We hebben klanten die dus weldegelijk nederlands kunnen, maar als ze ons bellen voor een probleem beginnen ze direct in het frans.

Nu dat noem ik triestig hoor. Nederlands kunnen, en naar een vlaams bedrijf bellen en int frans beginnen praten...

Je merkt ook wel dat niet alle walen hetzelfde zijn.
Er zijn er zeker die het appreciëren dat je frans tegen hun praat, omdat ze weten dat je een vlaams bedrijf bent.
Anderen trekken het zich dan niet aan en vinden het maar evident dat JIJ frans spreeekt.

Met evident bedoel ik dus dat zij heel rap frans spreken. Zelfs wanneer je vraagt om iets langzamer te praten omdat je niet zo goed frans kunt, zijn er toch een deel die het dus vertikken om trager te praten.

Dit noem ik lef hebben.

---------

We hebben ook enkele klanten in frankrijk (wel niet diep frankrijk, maar ergens een 15km van de grens ofzo).

En hier merk je direct het verschil tussen wallonië.
De fransmannen weten dat je van vlaanderen komt en zij doen echt de moeite om traag en duidelijk te spreken.
Ook leggen zij ook alles simpeler uit. Ze gaan dus geen moeilijke woorden beginnen gebruiken zoals ze dit in wallonië wel doen.

----------

Het hangt er echt vanaf bij wie je komt in wallonië.
De 1 doet al meer moeite dan de ander

LeSec
18 augustus 2006, 21:48
Walen die in Brussel werken moeten voor mij ook perfect Nederlands leren. Enfin of toch genoeg opdat ze hun duidelijk kunne maken. Alsek in Brussel ne winkel binnenstap wil ik int Nederlands bediend worden, punt. Kzie ze liefst van al nog eens goed sukkelen ook terwijl ze hun willen uitdrukken, en ik zal hun altijd aan de juiste nederlandse woorden helpen indien het nimeer verder gaat, in zo'n stress-situaties leerde het best uw woorden :p.

Kheb het tijdens mijn vakantiejob op FOD Economie ook mogen uitleggen int Frans aan mensen, ik kwam er ook ni altijd even vlot uit, ma kheb nog nooit zoveel in 1x geleerd dan op die 2 weken. Kbegon zelfs al typische trekskes over te nemen zoals de bekende "ou quoi" opt einde van praktisch elke zin ;)

Teknoman
18 augustus 2006, 23:40
Ik dacht vroeger ook dat walen geen nederlands konden/willen kennen. Ik ben deze zomer op vakantie geweest naar la-roche-en-ardenne, het zit daar tjokvol vlamingen en nederlanders en wat blijkt? Overal waar ge komt kennen ze wel nederlands of kunnen ze zich behelpen in het nederlands. Als het echt moet dan lukt het hun wel om nederlands te spreken. Ik had verwacht van daar een week frans te moeten spreken maar gelukkig was dit niet echt nodig. Als ik ergens iets moest gaan vragen probeerde ik dit echter in het frans hoewel mijn frans niet al te best is.

Ik werk deze vakantie ook in plopsaland en daar komen er ook veel walen.
Die spreken u direct aan in het frans ipv het nederlands en verwachten dat ge hun direct verstaat. Als ze bellen van plopsacoo is het ook altijd in het frans dat ze beginnen te spreken terwijl ze nota bene naar een Vlaamse winkel in een Vlaams pretpark bellen !
Het zijn zo die kleine dingen waar ge wel een beetje geïrriteerd van kunt raken alhoewel ik door al die fransen en walen die daar over de vloer komen wel de mogelijkheid heb om mijn frans wat bij te schaven.

Ik vind wel dat ge niet al de walen over dezelfde kam mag scheren aangezien er ook wel zijn die nederlands kunnen en de moeite doen om het te gebruiken.

Hmgrwngd
19 augustus 2006, 00:15
Ach ja, gemakzucht, het blijft iets schandalig.

Why ?

We zijn het allemaal. :D

Je hebt je auto niet noodzakelijk nodig om een afstand van 5km te overbruggen, maar toch doet 95% dat ...

ng
19 augustus 2006, 00:31
True, maar das wel nog iets anders.

Therif
19 augustus 2006, 00:33
Ik vind dat m'n in België op z'n minst 1 taal (perfect) moet kennen en 1 taal (goed) begrijpen, Engels of Duits is een pluspunt.
BV
Ik ga naar een winkel in Gent, ik spreek Frans maar de verkoper antwoord me in Nederlands.Dat zou moeten kunnen(!) of als em Frans kent hij me in Frans antwoord. Ik vind dat dat moet kunnen nog es

Wat ik graag doe is (in Brussel dan hé) aan de Nederlands spreken wanneer de verkoper Frans spreekt en Frans spreken als de verkoper alleen Nederlands spreekt :p Ge moet het verschil zien:p Franstaligen spreken Nederlands met 90% Franse woorden(maar 't is de moeite dat telt) en Nederlandstaligen spreken Frans met 90% Franse woorden :) echt indrukwekkend :D Pas op, niet iedereen, g'ebt er perfect 2 à 3 talig ook(zoals ik:p). Ben verkoper in Waterstones English Bookshop: geen accent in Frans, geen accent in Nederlands, geen accent in Engels(en geen accent in Japans:p:p:p) stoef stoef:cool:

Terrorist_Hell
19 augustus 2006, 10:23
Wel, zoals het in de gazet stond: Nederlands is op zich al 'n zeer moeilijke taal, heel veel klankvariaties in vergelijking met het Frans. Toch doet dit niet af aan 't feit dat 't me stoort dat Walen geen Nederlands begrijpen, laat staan spreken. Engels gaat hen ook moeilijk af, me dunkt. Er zijn genoeg anderstaligen in dit land die wel (vlot) Nederlands kunnen.

bhaalspawn
19 augustus 2006, 11:27
Eigenlijk stoort het mij niet dat (echte) walen met een zwaar accent zouden spreken of door de klanken de woorden niet correct uitspreken.
Maar het is niet omdat je woorden niet goed kan uitspreken dat je ze niet zou moeten kennen of niet zou moeten kunnen, verkeerdelijk, uitspreken

[TFT]Poky
19 augustus 2006, 13:06
mja er zijn ook een pak vlamingen die geen deftig frans kunnen zenne :)
Ik trek geen partij voor de Walen verre van maar meestal wordt het gewoon te veel opgeblazen etc.

Wat ik wel schokkend vond waren die ziekenhuizen in Brussel waar ze geen ned verstonden :s. Dat zijn nu is plaatsen die PERFECT tweetalig moeten zijn.
Maar dat ne gewone waal tegen mij frans klapt in vlaanderen omda hem geen vlaams kan ik ga der ni slecht van slapen.
Integendeel dan kan ik mijn frans oefenen :d

Darkness
19 augustus 2006, 15:09
Als ik in Brussel ben antwoord ik in de taal waarmee men mij aanspreekt, zo simpel is het - want die mens voelt zich dan duidelijk best op zijn gemak bij die taal... Waarom dan moeilijk doen. Uit purisme kan het al niet zijn aan uw schrijffouten te zien. General assholism ?

in die situatie heb ik als aanspreker de mentaliteit dat ik mij op mijn gemak voel bij die taal en degene die moet antwoorden niet, en dat boeit mij geen reet, punt. goed hé? solidair hé? Belgisch, nietwaar?

Kheb het tijdens mijn vakantiejob op FOD Economie ook mogen uitleggen int Frans aan mensen, ik kwam er ook ni altijd even vlot uit, ma kheb nog nooit zoveel in 1x geleerd dan op die 2 weken. Kbegon zelfs al typische trekskes over te nemen zoals de bekende "ou quoi" opt einde van praktisch elke zin ;)

als ik door de gang loop zeg ik al bonjour in plaats van allebei omdat het toch bijna geen zin heeft om goeiemorgen of goeiedag te zeggen.
op die manier verstaan wij beter gesproken frans, maar aangezien wij al genoeg gesproken frans verstaan is het nu de buurt aan de walen :niceone:

Zeta Reticula
19 augustus 2006, 15:22
En valt het jullie ook op dat er in Wallonië relatief meer pedofielen zijn dan in Vlaanderen? Zou dit een taalgebonden factor kunnen zijn? Per definitie worden er op elke Waalse kermis gemiddeld twee kinderen gemolesteerd. Als we dit extrapoleren naar grote Vlaamse evenementen zoals bijvoorbeeld de Gentse Feesten, zouden we aan iets van een 2000 gemolesteerde kinderen moeten komen. De belangrijkste verschilpunten tussen een Waalse kermis en de Gentse feesten zijn de grootte en de taal. Het relatief aandeel gemolesteerde kinderen zou dus omgekeerd evenredig zijn met de grootte; dit is onwaarschijnlijk. Dus er rest enkel nog de factor taal. Conclusie: Franstaligen hebben meer kans om pedofiel te zijn? Ik persoonlijk vind dit echt een schrikwekkende conclusie.

Glor
19 augustus 2006, 15:31
Tbh, belachelijk :D
Imo bullshit:p
Zoiets is toch niet taalgebonden :)

Als je zegt Walen hebben grotere kans, dat is mogeljik want zoiets kan wel cultureel gebonden zijn in bepaalde mate.

DyNaRaX
19 augustus 2006, 19:20
Ik woon in Sint-Genesius-Rode, een faciliteiten gemeente. Franstaligen kunnen de officiele documenten aanvragen in het Frans ipv in het Nederlands.

Het resultaat hiervan is dat er dus vrij veel Franstaligen bij ons in de gemeente wonen. Veel van hen wonen hier al meer dan 15 jaar en toch spreken ze geen Nederlands.
Ze wandelen de bakker binnen en bestellen in het Frans terwijl de bakker een vlaming is en zij vinden het normaal dat ze geantwoord worden in het Frans.

Als je als Vlaming een winkel in het Franse deel binnenstapt en ze aanspreekt in het Nederlands bekijken ze zoals een koe die een trein ziet passeren.

Die mannen profiteren gewoon van het feit dat een Vlaming veel sneller zal overschakelen op een andere taal zelfs als hij ze niet goed beheerst.
Ze mogen toch wel een beetje moeite doen...

Avilowca
20 augustus 2006, 14:44
Ironisch hoe Di Rupo de uitspraken van LeTerme een gebrek aan respect vind.

1000den franstaligen die botweg weigeren om nederlands te leren ookal wonen ze in Vlaanderen, dat is geen gebrek aan respect ?

killgore
20 augustus 2006, 14:58
Het eerste natuurlijk, Leterme heeft groot gelijk met zijn uitspraken.

Te hopen dat hij na de verkiezingen niet zwicht.
Natuurlijk zal hij dit doen, net zoals bij bhv, tenzij hij ineens met zijn partij zowat alle macht naar zich kan slepen, wat zeer onwaarschijnlijk is.

Maar hij heeft wel gelijk, hij heeft het mssch "grof" verwoord, maar hij heeft gelijk.

@spray-bunny: stel dat cd&v (eventueel na vb, aangezien die toch genegeerd worden) de verkiezingen wint en dus leterme eigenlijk de logische keuze voor formateur en vervolgens premier is. Wat gaat er dan gebeuren denk je als de walen weer "njet" zeggen? Ze kunnen niet meer dan de helft van vlaanderen gewoon negeren eh :).

Warlock
20 augustus 2006, 16:56
vreemd dat ze hem nog niet hebben uitgemaakt voor separatist

Project Loony
20 augustus 2006, 16:57
vreemd dat ze hem nog niet hebben uitgemaakt voor separatist
Nog niet?

Dat is al lang gebeurd.

Time
20 augustus 2006, 17:40
Idd, maar niet op basis van deze uitspraak. Dat was op die 'België is niks meer dan een historisch toeval'.

Het is goed dat er eens tegen de schenen wordt gestampt, volgend jaar volgen er zware communautaire onderhandelingen en derna gaat het waarschijnlijk terug heel windstil worden. Als we er iets aan willen overhouden moet het volgend jaar gebeuren en dit is daar gewoon een voorbereiding op.

Vlaanderen staat een pak sterker dan anders, de SPA is ondertussen al een pak minder sterk vertegenwoordigd bij de populairste politici en de nieuwe sterke man (Leterme) wordt door een veel breder kiespubliek geaccepteerd.
De problematiek dat Wallonië als een blok tov een versnipperd Vlaanderen staat is veel minder aanwezig imo.

Piejie
20 augustus 2006, 18:12
Als we er iets aan willen overhouden moet het volgend jaar gebeuren en dit is daar gewoon een voorbereiding op.
Zoals?

Feignasse
20 augustus 2006, 18:16
Overhevelen van bepaalde bevoegdheden naar de deelstaten.
Splitsing BHV.
...

Time
20 augustus 2006, 18:17
Extra bevoegdheden voor Vlaanderen. Elke partij heeft daarin wel een stokpaardje of een slag die ze willen thuishalen (werk, gezien, gezondheidszorg, ...).

Overhevelen van bepaalde bevoegdheden naar de deelstaten.
Splitsing BHV.
...
Denk niet dat dat als pasmunt zal gebruikt worden, de rechtbank heeft die splitsing bevolen, over het splitsen zelf is er gewoonweg geen discussie meer.

Feignasse
20 augustus 2006, 18:18
justitie ...

Piejie
20 augustus 2006, 18:18
Met die "we" bedoel je dus Vlaanderen. Verkeerd begrepen dan...

Rage
20 augustus 2006, 19:21
Waarom moeten wij Vlamingen Frans leren? Omdat Frans een wereldtaal is, Frans moet ge kunnen spreken bij veel beroepen. Zeker als ge bij grote bedrijven terechtkomt.

Wij leren geen Frans om de Walen een plezier te doen, helemaal niet. Daarom hoeven de Walen geen Nederlands te leren imo. Het is voor hun niet zo belangrijk als voor ons het Frans is.

ng
20 augustus 2006, 19:34
Dus dan mogen de walen voor het grootste deel van de jobs in België niet aangenomen worden.
Aangezien tweetaligheid meestal een vereiste is.

jeroenrams
20 augustus 2006, 20:09
ik vind dit ronduit belachelijk

1) als je in Brussel bent zouden ze jou evengoed in het nederlands als in het frans mogen aanspreken. Dus hier bewijs jij dat je van kwade wil bent, en niet de Waal/Brusselaar die geen nederlands kent of die gewoon zin heeft om eens nederlands te spreken.

2) als het gaat om een klant: naar mijn weten is een klant koning. Je doet je werk dus slecht.
Als ik in Brussel de weg zou vragen aan een voorbijganger en ik krijg een antwoord in het Frans vind ik dat normaal. Maar het gaat bij mij vooral over winkeltjes enzo in Brussel.
Als ik in hartje Brussel een restaurantje binnenstap en uitleg vraag over een bepaald gerecht dan mag ik dat toch in het nederlands doen denk ik? Daar stonden 4 personen en geen enkel van die 4 sprak een woord nederlands... (dat is maar één voorbeeld)
Ik werk in een supermarkt in BERLAAR... dat is ten midden van de provincie Antwerpen. Wie hier naar de winkel gaat mag toch verwachten dat hij of zij wordt verdergeholpen in het nederlands? Dat heeft totaal niets met het al dan niet goed doen van mijn job te maken.
Ik ga er hier in mijn gemeente vanuit dat iedereen nederlands spreekt. (een boerengemeente als Berlaar telt nu eenmaal niet zoveel buitenlanders of anderstaligen)

Stel nu dat de supermarkt waar ik elke zondag werkt in Brussel gelegen is dan is het vanzelfsprekend dat ik de klanten in het frans en nederlands aanspreek. Maar aangezien dat hier niet aan de orde is hoef ik dit niet te doen vind ik. Op de 3 jaar tijd dat ik daar werk heb ik 3 keer frans moeten spreken en 2 keer engels ofzo...

LSDsmurf
20 augustus 2006, 20:12
Frans moet ge kunnen spreken bij veel beroepen. Zeker als ge bij grote bedrijven terechtkomt.

En dat zal ook wel komen omdat de Fransen/Walen in hun eigen taal bediend willen worden ;)

Wij leren geen Frans om de Walen een plezier te doen, helemaal niet. Daarom hoeven de Walen geen Nederlands te leren imo. Het is voor hun niet zo belangrijk als voor ons het Frans is.
Daar heb ik grote twijfels bij. Ik vermoed dat Frans veel minder sterk door onze strot geduwd zou zijn in het onderwijs als Wallonië bv Nederlandstalig was.

Bovendien is Frans is als wereldtaal IMO veel minder belangerijk dan Engels. Ik zou in het onderwijs veel liever een pak meer Engels zien, daar zou ik veel meer aan gehad hebben dan aan al die lessen Frans.

Time
20 augustus 2006, 20:21
Eigenlijk, Frans een wereldtaal?:s

we·reld·taal (de ~)
1 taal waarmee men over de hele wereld of een belangrijk deel zich verstaanbaar kan maken

Canada, Frankrijk en Afrika. Nog iets? Da's verre van de hele wereld, en met het 'belangrijk deel' valt Afrika toch ook wel weg.

Engels ja, maar voor de rest...

DJ BUZZE retro
20 augustus 2006, 20:30
1. Walen moeten van mij wèl Nederlands leren, niet zooo intensief, maar wat BASIS mag wel, net zoals wij hier Frans leren. Als België hun niet aanstaat gaan ze maar in Frankrijk wonen.

2. Frans is nog steeds een wereldtaal maar neemt zowel binnen Europa als in de hele wereld van belang af. In Europa is Frans al verdrongen door het Duits. Op het lijstje van de meest belangrijke talen in Europa staat Engels op nr 1 (surprise?) , 2. Duits, en pas op 3 Frans

3. Soms hoor ik mensen zeggen, ach we lossen alles op door iedereen op termijn maar één taal te laten spreken (Engels): de grootste en meest kortzichtige onzin die ik ooit heb gehoord. Dan is elk volk zijn cultuur kwijt? Taal en cultuur zijn onlosmakelijk met elkaar verbonden, ik voel er niks voor om naar de pijpen van Groot-Brittannië te dansen hoor, die zijn daar grosso modo even hoogmoedig als vele Walen hier.

4. Ik las hier in het begin van deze thread: Walen hun Engels is miserabel. Da's waar, maar dat van de Vlamingen is amper beter hoor. Ik durf stellen dat slechts 1 persoon op 10.000 in België deftig Engels kan. (En deftig Engels is NIET: u wat kunnen redden in simpele conversaties, en zinnekes en woordjes uit liekes/internet na-apen) --> want echt, dat is het niveau van bijna iedereen hoor. (alleen willen ze het nooit aannemen :s )

5. Als je ergens gaat wonen, zorg dan dat je MINSTENS de basis hebt van de taal daar.

ng
20 augustus 2006, 20:36
4. Ik las hier in het begin van deze thread: Walen hun Engels is miserabel. Da's waar, maar dat van de Vlamingen is amper beter hoor. Ik durf stellen dat slechts 1 persoon op 10.000 in België deftig Engels kan. (En deftig Engels is NIET: u wat kunnen redden in simpele conversaties, en zinnekes en woordjes uit liekes/internet na-apen) --> want echt, dat is het niveau van bijna iedereen hoor. (alleen willen ze het nooit aannemen :s )

Als ik denk aan al de walen die ik int middelbaar heb beziggehoord int engels, sorry zenne, maar ons engels ligt wel e stuk hoger.
Wij hebben teneerste al een veel betere uitspraak. (alé ja, er zijn uitzonderingen die het totaal niet kunnen)
En vraagje, wat is voor een simpele conversatie? Of moeten we misschien op een wetenschappelijk niveau kunnen praten?

Time
20 augustus 2006, 20:39
Het gaat erom dat je de gemiddelde persoon in een gewoon gesprek verstaat én van een repliek kunt dienen die hijzelf ook verstaat. Als je dat kan, dan noem ik dat een acceptabele kennis en meer vind ik echt niet nodig. En dat hebben er volgens mij toch wel meer dan 1 op 10.000 in het Engels. Hoeveel zijn er hier niet die series en films zonder ondertitels volgen? Of die Engelstalige fora volgen. Vind ik toch wel relevant.