PDA

Volledige versie bekijken : Roderen

epoX
28 juli 2005, 20:49
Is eerste maal dak nieuwe cilinder heb dus heb nog nooit gerodeerd.
Cilinder is een Malossi MHR 50. (hoogtoerig)
Kan iemand me vertellen hoe te roderen (incl details)
Heb gehoord : 500 km aan 30/35

morbus`
28 juli 2005, 20:53
Eerst je blok goed warmrijden, en dan gewoon aan lage toeren rijden.

GADGET
28 juli 2005, 20:57
fout..

best verschillende toerentallen hanteren.

Nekeer gas geven mag ook af en toe. maar ni aanhouden.

da van da warm rijden is wel juist (moete trouwens altijd doen)

epoX
28 juli 2005, 21:03
Wat bedoelen jullie met warm rijden?
10 minuutjes aan 30 ofzo?

Jerryboy
28 juli 2005, 21:20
MHR50, de alu versie ?

zoja,
altijd warmdraaien voor ge vertrekt
goed smeren
gewoon 30km zuigerveren inrijden, dus rustig rijden.

zo niet (giet versie dus)

altijd warm draaien voor ge vertrekt
goed smeren
30km rustig rijden (30km/u)
dan 100km rijden aan 45 - 60km/h en vooral spelen met uw gas.
zo telkens wat hoger gaan in snelheid tot ge aan 300km zit.
tot 500km niet te lang op top rijden.

epoX
28 juli 2005, 21:25
MHR50, de alu versie ?

zoja,
goed smeren

goed smeren
tot 500km niet te lang op top rijden.
Thx, wa bedoelde me goed smeren.
En toen ik die bestelde heeft hij niet gevraagd alu of giet :/

morbus`
28 juli 2005, 21:44
Da ziet ge toch :p.

Dirkxke
28 juli 2005, 22:20
zelfde als een auto, opt gemak rustig rijden en moment da hem warm is veel wisselende toeren geven. af en toe eens volledig opengooien mag dan wel eens. nie aanhouden natuurlijk.

aantal km's weet ik nie juist hoe da zit bij een moto/brommer.

epoX
28 juli 2005, 22:33
Bedankt, ik ben al veel wijzer.
En wat is het beste, alu of gietijzer?
Voor en nadelen?

linux
28 juli 2005, 22:56
alu meer vermogen dacht ik en gietijzer moet ge niet perce warmdraaien voor ge vertrekt, als ge een alu niet warmdraait en toch volle gas gaat geven kan die wel is barsten, dacht ik he :p

brainwashed
28 juli 2005, 22:58
normaal ne alu hoogtoerige cilinder moet warm draaien een 10min.
en eeste km rustig rijden ni te veel toeren en na 10km is da al ingereden gebruik wel goede olie
en draai die altijd goed warm want ander gade snel stukken rijden.
wa ge ook moet doen is de spoel en uitlaat poorten ontbramen.
want anders heeft die cilinde veel slijtage

brainwashed
28 juli 2005, 23:01
alu is sneller en heeft meer vermogen.
en de slijtage is ook hoger
da moete warm draaien en goed onderhouden.

giet heeft niet veel slijtage kan ook uitgeboord worden en da moete ni echt warm draaien
heeft ook iets minder onderhoud nodig
is ook tragen dan somige alu cilinder

epoX
28 juli 2005, 23:04
Ok thx, morgen es bellen om te vragen wat em besteld heeft.
Kdenk dak toch voor gietijzer ga.
En is de standaarddemper voor een c16 in kevlar?
Want ge hebt ook 3 mogelijkheden he, heeft ie ook niets van gevraagd.

DBK
28 juli 2005, 23:09
MHR50, de alu versie ?

zoja,
goed smeren

goed smeren
tot 500km niet te lang op top rijden.volledig juist :)

Jerryboy
29 juli 2005, 11:32
Thx, wa bedoelde me goed smeren.
En toen ik die bestelde heeft hij niet gevraagd alu of giet :/

goed smeren is gewoon wat extra smeren, en mss best ook carbu wat rijker afstellen terwijl ge aan't roderen bent.

als ge nog kunt kiezen zou ik in uw geval de Giet kopen, de sport versie. die is hoogtoerig voor een giet (11k) en is een pak makkelijker af te stellen en te onderhouden.

want ik hoopt dat ge ff nagedacht hebt voor ge beslist hebt om de MHR50 te bestellen, de alu is een van de meest hoogtoerige 50cc cilinders en is eig. ni echt nen cilinder voor beginners. is zeer moeilijk af te stellen en ge hebt veel onderhoudswerk. en 't is zeker ook geen cilinder om gewoon mee op straat te rijden.

CyberDude
29 juli 2005, 12:21
hmmm...

waarom geen 70cc nemen ?

want als je een gietijzeren 50cc malossi sport neemt ga je niet zo heel veel trekkracht bijkrijgen hoor, topsnelheid zal wel verhogen dat wel :unsure:

en als je een MHR 50cc alu neemt denk ik best dat je een andere krukas steekt... maar zoals Jerryboy zegt is deze cilinder idd niet bedoelt voor gwn mee op straat te rijden :)

en ik denk wel dat de c16 std met kevlar demper is, en malossi mhr 50 bestaat alleen toch maar in alu ? die andere is malossi sport 50.

Jerryboy
29 juli 2005, 12:26
hmmm...

waarom geen 70cc nemen ?

want als je een gietijzeren 50cc malossi sport neemt ga je niet zo heel veel trekkracht bijkrijgen hoor, topsnelheid zal wel verhogen dat wel :unsure:

en als je een MHR 50cc alu neemt denk ik best dat je een andere krukas steekt... maar zoals Jerryboy zegt is deze cilinder idd niet bedoelt voor gwn mee op straat te rijden :)

en ik denk wel dat de c16 std met kevlar demper is, en malossi mhr 50 bestaat alleen toch maar in alu ? die andere is malossi sport 50.

ja de MHR is enkel in alu, maar hier in de winkels noemen ze hem vaak MHR sport ipv sport. dusja.

C16 is altijd met kevlar demper. enkel R en Z bestaan ook met alu demper.

ook nog ff als ge dan toch de sport zou nemen, geen c16 kopen dan. Volume van de c16 is te groot voor een laagtoerige 50.

MeRCeNaRy
29 juli 2005, 19:30
Correctie, is gewoon te groot voor een 50cc. Kunt beter ne c20 kopen

Jerryboy
29 juli 2005, 20:25
Correctie, is gewoon te groot voor een 50cc. Kunt beter ne c20 kopen

err, correctie c20 is way uit het toerengebied van de sport :)

beter een R kopen ja. de sport maakt maar 11k dus dan moet je er geen 13k+ uitlaat op gaan hangen, dan ga je alleen maar toeren krijgen zonder vermogen eraan vast en dus top zonder trekkracht ;)

epoX
29 juli 2005, 20:28
Tis een Malossi MHR geen team of geen sport :p

linux
29 juli 2005, 20:48
steek dan gewoon een sport 70, die gaan echt super :)

MeRCeNaRy
29 juli 2005, 21:04
err, correctie c20 is way uit het toerengebied van de sport :)

beter een R kopen ja. de sport maakt maar 11k dus dan moet je er geen 13k+ uitlaat op gaan hangen, dan ga je alleen maar toeren krijgen zonder vermogen eraan vast en dus top zonder trekkracht ;)
Het gaat hier over ne MHR, gene sport :)

Jerryboy
29 juli 2005, 21:09
Het gaat hier over ne MHR, gene sport :)

ja maar we waren hierjuist dus bezig dat hij beter een sport zou kopen ipv een MHR ;)

CyberDude
30 juli 2005, 00:33
bwaaaa...
tis te zien voor wa hij het gaat gebruiken hé... voor op straat of als project ? :unsure:

Voor op straat gwn te rijden zou ik deze setup gebruiken als beginner:

- Malossi Sport 50 cc
- Yasuni R
- 17.5mm carb :)

hier kan hij denk ik wel zijn std krukas met blijven gebruiken.

Nu als project:

- Malossi MHR 50 Alu
- Yasuni C20 ( de C20 staat goedkoper dan C21 en verschil is weinig in pk's)
- 19mm carb of mss een 21 mm carb :)

maar hier ga je dan denk ik toch wel mogen kijken achter een andere krukas en ik begin nu te twijfelen of je met die std onsteking zou kunnen werken... ik denk het niet want die MHR 50 zal wel meer dan 10.000 toeren doen :unsure:

en om nu efkuz te antwoorden op zijn vraag over roderen :p
zowel een alu als giet cilinder best roderen... ongeveer de eerste 500 km gewoon nie te wild rijden... daarmee bedoel ik... niet met massa's toeren optrekken en niet op topsnelheid rijden, dat is eigenlijk het belangrijkste en best wel even warm rijden.

roderen MOET niet... het bepaald alleen de levensduur van je cilinder... normaal gezien doet dit niks aan trekkracht of topsnelheid.

epoX
30 juli 2005, 01:16
bwaaaa...
tis te zien voor wa hij het gaat gebruiken hé... voor op straat of als project ? :unsure:

Voor op straat gwn te rijden zou ik deze setup gebruiken als beginner:

- Malossi Sport 50 cc
- Yasuni R
- 17.5mm carb :)

hier kan hij denk ik wel zijn std krukas met blijven gebruiken.

Nu als project:

- Malossi MHR 50 Alu
- Yasuni C20 ( de C20 staat goedkoper dan C21 en verschil is weinig in pk's)
- 19mm carb of mss een 21 mm carb :)

maar hier ga je dan denk ik toch wel mogen kijken achter een andere krukas en ik begin nu te twijfelen of je met die std onsteking zou kunnen werken... ik denk het niet want die MHR 50 zal wel meer dan 10.000 toeren doen :unsure:

en om nu efkuz te antwoorden op zijn vraag over roderen :p
zowel een alu als giet cilinder best roderen... ongeveer de eerste 500 km gewoon nie te wild rijden... daarmee bedoel ik... niet met massa's toeren optrekken en niet op topsnelheid rijden, dat is eigenlijk het belangrijkste en best wel even warm rijden.

roderen MOET niet... het bepaald alleen de levensduur van je cilinder... normaal gezien doet dit niks aan trekkracht of topsnelheid.
Als ik een beetje voorzichtig ben zal die krukas het wel volhouden tot oktober.
Als je de MHR Team neemt dan MOET je een andere krukas, bij de gewone MHR normaal niet :)
En mag je bv na 15 minuutjes rijden, niet zo heel ff naar top?

CyberDude
30 juli 2005, 01:36
Als ik een beetje voorzichtig ben zal die krukas het wel volhouden tot oktober.
Als je de MHR Team neemt dan MOET je een andere krukas, bij de gewone MHR normaal niet :)
En mag je bv na 15 minuutjes rijden, niet zo heel ff naar top?

je kan voorzichtig blijven rijden met die std krukas maar toch zou ik het u niet aanraden...
en je mag wel even op top rijden e... ma nie constant... :)

en toch blijf ik me afvragen, waarom geen 70cc ??? :crazy:
een laagtoerige 70cc zal veeel langer meegaan dan die alu 50 en zal redelijk wa meer trekkracht geven :D en is zelfs goedkoper dan diene MHR 50...

oxbow
30 juli 2005, 18:56
gwn effe laten warmdraaien, de stukje warmrijden en dan rustig optrekken en steeds iets harder laten doortrekken en dan weer rustiger gaan rijden, nooit lang een constant toerental houden, ZEKER NIET constant 30 zitten rijden.

zuiger is op 100km goed ingereden in een aluminium cilinder, zolang wacht ik meestal nieteens om het gas er stevig te blijven ophouden. (heb wel meer ervaring met iets zwaardere 2-takten maar ik heb zelf een aprilia rs50 (50cc setup) derbi sm x-treme 2003 (70cc setup) wallaroo standaard+lange ninja en een firefox met een hoop verschillende uitlaten gehad. dus weet waarover ik praat. gietijzeren goedkope cilinder WEL langer dan 100km inrijden.

momenteel heb ik alleen nog mijn aprilia rs125

1 ding is ook zeer belangrijk zuiger op tijd vervangen!!! 500km inrijden?? ik weet een honda mb50 die elke 500@750km een nieuwe zuiger kreeg ja.
zuigers kosten geen fuck, je cilinder trug laten nicasileren is 200€

epoX
30 juli 2005, 19:15
Oef, 100km roderen kan ik in 1 dag doen :)
Njah, een krukas is weer 12O euro erbij zeker?
Kzit nu al diep in de schulden :(

oxbow
30 juli 2005, 19:25
120€ +je blokje laten splitsen+nieuwe C3 lagertjes. (je nooit C4 lagers laten aansmeren tenzij je echt een zeer serieuze setup hebt en de boel serieus lang wil laten voordraaien en warmrijden.

Jerryboy
30 juli 2005, 20:21
ik zou bij eender welke cilinder je neemt een betere krukas nemen, of toch bij iedere cilinder die meer dan 11k doet.

het is trouwens meestal niet de krukas die te zwak is maar de lagers (ik heb het hier over std krukas en lagers) std mina lagers zijn brol, en als je lagers het begeven dan breekt je krukas natuurlijk.

dus de MHR die doet +/-13k dus hier is geen twijfel mogelijk, zowiezo andere krukas. De sport doet 11k met een goeie uitlaat dus zou je eig best ook een andere as nemen. in theorie zou je ook gewoon std as kunnen houden met goeie C3 lagers maar jah als je blok dan toch open moet kun je evengoed een andere as steken ook :)

op de MHR kan je best wel C4 nemen, jaja 'k weet het C3 gaat tot 14k, maar 'k spreek uit ervaring. 'k heb een tijd 13k+ gereden op C3 lagers en daarna een tijd met C4 en 'k moet zeggen die C4 lagers zagen er na 3 maand nog als nieuw uit wat ik niet kan zeggen over de C3's.

dan nog ff die ontsteking :p

meer dan 10k op std mina ontsteking gaat maar dan ga je last hebben van slechte verbranding en sputteren waardoor je topprestaties dus ook al kan uitsluiten.

'k hoop dat je hier nog wat aan hebt :)

epoX
30 juli 2005, 20:24
en hoeveel kost een nieuwe onsteking :|

P2K-
30 juli 2005, 20:24
http://www.mototuneusa.com/break_in_secrets.htm

wat vinden jullie hier van ?

gaat wel over moto's (auto's ook)

Jerryboy
30 juli 2005, 20:25
een simpele binnenrotor heb je al voor €200, een deftige kost al vlug €300 en meer

J-Baby
9 januari 2010, 16:27
werkt dit ook met een rieju?
Ik heb me vandaag en Rieju RR aangeschaft met een nieuwe cilinder, krukas en piston en vraag me af of ik er maar 30 mee mag doen?
Hij gaat zoiezo redelijk vlug in hoge toeren dus ik ben soms bang de cilinder door te blazen...

Kan iemand mee een beetje meer info geven?

Bedankt Grtz :)

Brecht
9 januari 2010, 16:29
ffs, die warning van pas op thread ouder dan zoveel dagen staat der niet voor niets!

Cranox
10 januari 2010, 13:49
Beste J-Baby men gaat geen thread van 5 jaar bumpen omdat je met een probleemje zit.
Indien je echt een vraag of probleem hebt mag je altijd zelf een thread aanmaken.

Deze gaat dicht.