PDA

Volledige versie bekijken : Brommer/scooter gezocht

Jedi M.S.
27 juli 2005, 23:16
Hi,
Ik leg dagelijk een 16-tal kilometer af, en dat deed ik tot nu toe met de fiets.
Maar kbegin dat beu te geraken, dus ik denk erover om een brommer/scooter aan te schaffen.
Kvroeg mij nu af welke soorten ge daar allemaal in hebt, wat de beste merken zijn, welk rijbewijs ge daarvoor nodig hebt, wat zo'n gemiddelt machien kost, en wat de gemiddelde kosten per kilometer zijn.
Ik ben maar een eenvoudig werkstudentje, dus da mag ook niet teveel kosten.

Graag wat info hieromtrent :)

thx

amdr
27 juli 2005, 23:21
Schakelen of automatic?

Easter~Egg
27 juli 2005, 23:22
Ik zou voor schakelen gaan, het is iets duurder maar eens je een paar maanden rijd zul je merken dat gewoon gas geven eigelijk maar saai is, schakelen is plezanter.

Stijneman
27 juli 2005, 23:56
scooter = 2000 euro
4tatkjes zijn 1000-2000 euro
www.queengarden.be voor skyteam
www.philcobikes.be voor jincheng... (mss zonder de www, ga het ni teste => smallband)(site menu werkt niet met firefox btw)

amdr
28 juli 2005, 00:03
skyteam :nono: NOOIT skyteam kopen. grootste rommel datter is
Jincheng, ga nog wel maar zal nooit hetzelfde rijden als nen honda. En kzegget u, het rijd zaleg :love:

DBK
28 juli 2005, 00:05
kverkoop mijn brommer, zip sp, 10700 km, em zal op 45 afgesteld zijn, euhm altijd mooi op onderhoud geweest, lichte schade aan de kappen langs een kant, altijd veel zorg voor gedragen, enigste nadeel is dat em nog bij de police sta momenteel en kweet ni wanneer dak em terug heb.
http://users.pandora.be/dbk/foto's/DSC01333.JPG (http://users.pandora.be/dbk/foto%27s/DSC01333.JPG)

zo ziet da beest eruit :)

amdr
28 juli 2005, 00:05
och gepakt?

morbus`
28 juli 2005, 00:06
skyteam :nono: NOOIT skyteam kopen. grootste rommel datter is
Jincheng, ga nog wel maar zal nooit hetzelfde rijden als nen honda. En kzegget u, het rijd zaleg :love:

Zei de ervaren man :P! (double burn)

Als het u helemaal niet kan schelen met wat ge rijdt en het zuiver is voor gewoon van hot naar her te rijden, zou ik mij een goedkoop scooterke kopen, meer hebt ge dan ook ni nodig :).

Als ge er wat meer passioneel mee wil om gaan, moet je eerst de keuze maken of je een 2 takt of een 4 takt wil kopen (indien je een leek bent: 2takt=miiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiii-geluid;4takt=wrooooohm :p).

amdr
28 juli 2005, 00:09
Zei de ervaren man :P! (double burn)

Als het u helemaal niet kan schelen met wat ge rijdt en het zuiver is voor gewoon van hot naar her te rijden, zou ik mij een goedkoop scooterke kopen, meer hebt ge dan ook ni nodig :).

Als ge er wat meer passioneel mee wil om gaan, moet je eerst de keuze maken of je een 2 takt of een 4 takt wil kopen (indien je een leek bent: 2takt=miiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiii-geluid;4takt=wrooooohm :p).
A gy zijt diene grapjas? :p

Jedi M.S.
28 juli 2005, 01:59
en wat is het effectieve verschil tss een 4 en een 2 takt motor (behalve het geluid :p) ?

amdr
28 juli 2005, 09:50
4takt trekt trager, rijd trager, komt meer onderhoud aan te pas
2takt trekt std evenslecht, kan je veel makkelijker opvoeren, is 1 maal olie in gieten en je zit weer 700km safe
Met 2taktjes kan je meestal ook iemand vervoeren terwijl dit bij 4takters wel eens ongemakkelijk kan zijn ;x

SufuDesigns
28 juli 2005, 09:54
4 Takt own echt een pak :D koop dat :D ik ben mijn booster beu

http://img.photobucket.com/albums/v84/Sphere1988/Brommer.jpg ( Mijn Ex 4 Takt )

http://www.scooterbase.net/pics/23691/sb6.jpg ( Mijn Huidig 2 Takt )

Jedi M.S.
28 juli 2005, 10:18
dus het best is eigenlijk een 2takt ?
en kosten die veel meer dan een 4takt ?

amdr
28 juli 2005, 10:57
Voor de gemakkelijk heid is 2 takt beter.

Jedi M.S.
28 juli 2005, 11:05
ter verduidelijking: ik ben absoluut niet van plan om hem op te voeren.
Ten eerste weet ek er niks van af, ten tweede wil ek niet in problemen komen, en ten derde, kzou niet weten waarom ik hem moet opvoeren. Als da beeste een 45-tal kilometer per uur kan (wat toegelaten is dachtek) is dat al meer dan voldoende voor mij ;)

amdr
28 juli 2005, 11:15
ter verduidelijking: ik ben absoluut niet van plan om hem op te voeren.
Ten eerste weet ek er niks van af, ten tweede wil ek niet in problemen komen, en ten derde, kzou niet weten waarom ik hem moet opvoeren. Als da beeste een 45-tal kilometer per uur kan (wat toegelaten is dachtek) is dat al meer dan voldoende voor mij ;)
Da zegt iedereen...zijt gerust :p

Reptiel
28 juli 2005, 11:19
http://www.scooterbase.net/pics/23691/sb6.jpg ( Mijn Huidig 2 Takt )
Koop es witte velgen, dat zou hem nog mooier maken

DBK
28 juli 2005, 12:31
Als da beeste een 45-tal kilometer per uur kan (wat toegelaten is dachtek) is dat al meer dan voldoende voor mij ;)sure sure, da zei ik 2 jaar en half ook :p

lttuvix
28 juli 2005, 17:08
sure sure, da zei ik 2 jaar en half ook :p
en kijkt hoever je bent gekomen, maandloon naar je boete ;)

MetalG
28 juli 2005, 17:43
dus het best is eigenlijk een 2takt ?
en kosten die veel meer dan een 4takt ?

ge spaart veel uit aan naft als ge 4 takt gebruikt ik rij ongeveer 130-150 km met m'n singa [4 liter kan erin fzo]

2 many soldiers
28 juli 2005, 17:54
als het gewoon is om mee te rijden koopt dan ne wallaroo. Goedkoop, zuinig en geen problemen

morbus`
28 juli 2005, 17:58
ge spaart veel uit aan naft als ge 4 takt gebruikt ik rij ongeveer 130-150 km met m'n singa [4 liter kan erin fzo]

Ik rijd 120km met 7l :D

Jedi M.S.
28 juli 2005, 20:59
hmm dus een 4takt motor is goedkoper qua gebruik ?
dan denk ek dat ek een machien met zo'n motor zal aanschaffen.
zou iemand kunnen zeggen hoeveel zo'n machien ongeveer per kilometer kost (aan benzine dan) ?
en kunde da zelf perfect onderhouden (zoals ge met een fiets zou doen), of moet dat ook naar de keuring ofzo ?

morbus`
28 juli 2005, 21:46
Het verbruik is verschillend voor elk blok, het hangt helemaal af van je rijstijl en je setup :).
Maar je zou ongeveer met een standaard blok voor €3 100km kunnen rijden denk ik. En ja dat valt zelf te onderhouden, maar als je er niets van weet moet je natuurlijk wel naar een dealer (tenzij je iemand kent die het gratis doet). B-Klasse moet niet gekeurd worden.

RSSD
28 juli 2005, 22:09
Moest ge eventueel al een autorijbewijs hebben dan hemmek dees voor u :

http://games.telenet.be/forum/showthread.php?t=342426

En ik woon maar een 10 minuutjes van uw deur :D

Stijneman
29 juli 2005, 00:04
daarvoor moede ook nog motorijbewijs hebbe he ssmt ?
autorijbewijs laat u toe om met auto, A & B klasse te rijde...

RSSD
29 juli 2005, 00:06
daarvoor moede ook nog motorijbewijs hebbe he ssmt ?
autorijbewijs laat u toe om met auto, A & B klasse te rijde...

Neen hoor,enkel rijbewijs B

Stijneman
29 juli 2005, 00:15
tis toch 125cc, staat op papieren als moto ? ofwat ....
rijbewijs B = auto, brommer tot 50cc...

-edit-
of een B van vóór 2001 :p

RSSD
29 juli 2005, 00:21
Met een rijbewijs B van na september 2001 mag je niet meer met en 125cc rijden.
Met een B rijbewijs van voor september 2001 wel.

Wat in zijn geval dus niet zo zal zijn...

Stijneman
29 juli 2005, 00:58
dus ge geeft mij gelijk :clap: :p

Jedi M.S.
29 juli 2005, 01:15
ik ben 17, dus een autorijbewijs zit er nog niet in voor mij :p
anyway, 3 euro zodat je 100km kan rijden is zeer weinig, heeft alleen m'n gedacht om een brommer aan te schaffen versterkt :)
En wat kost zo'n onderhoud ongeveer, en hoeveel keer moet ge zo'n onderhoud laten doen ?
En welke klassen hebde in die brommers? en welk rijbewijs hebde voor elke klasse nodig ?

DBK
29 juli 2005, 01:16
hmm dus een 4takt motor is goedkoper qua gebruik ?
dan denk ek dat ek een machien met zo'n motor zal aanschaffen.
zou iemand kunnen zeggen hoeveel zo'n machien ongeveer per kilometer kost (aan benzine dan) ?
en kunde da zelf perfect onderhouden (zoals ge met een fiets zou doen), of moet dat ook naar de keuring ofzo ?4takt heeft meer onderdelen die bewegen dus ook meer kans op kosten en slijtage daar en tegen draait 2 takt vaak aan echt veel toeren, da slijt ook :)
onderhoud valt best wel mee, dan heb ik het over 2takt, niet zo moeilijk, 4 takt hebk minder een idee van omdak er ni veel van ken.
voordelen van 2 en 4 takt: 2takt prestaties, 4takt geluid ( persoonlijke mening trouwens :) )

Jedi M.S.
29 juli 2005, 01:39
4takt heeft meer onderdelen die bewegen dus ook meer kans op kosten en slijtage daar en tegen draait 2 takt vaak aan echt veel toeren, da slijt ook :)
onderhoud valt best wel mee, dan heb ik het over 2takt, niet zo moeilijk, 4 takt hebk minder een idee van omdak er ni veel van ken.
voordelen van 2 en 4 takt: 2takt prestaties, 4takt geluid ( persoonlijke mening trouwens :) )
welke van de 2 is het stilst ?

Terror Factor
29 juli 2005, 11:05
welke van de 2 is het stilst ?
hangt denk k meer van de brommer af, ma as ge gewoon begrensd koopt,make ze alle 2 ni veel lawaai eigelijk.

Jedi M.S.
29 juli 2005, 11:12
hangt denk k meer van de brommer af, ma as ge gewoon begrensd koopt,make ze alle 2 ni veel lawaai eigelijk.
begrend ? op snelheid bedoelde dan ?

morbus`
29 juli 2005, 13:30
begrend ? op snelheid bedoelde dan ?

Jahwol!
Als je een nieuwe mini4takt wil kopen ga je rond de €1500 zitten als je iets "deftig" wilt.
Het goedkoopst is €800 (de Lifan Skygo van de Makro).
Je kan ook nog een Honda kopen, deze worden niet meer gemaakt en zijn daarom ook duurder, maar ze zijn kwalitatief beter dan de nieuwe die verkocht worden (hangt ervan af wat de staat is natuurlijk).

Als je een DAX zou willen kopen heb je OT (oude type, gemaakt rond 1970) en NT (rond 1990); beiden zijn dus niet meer in productie.

Het belangrijkste verschil is dat de OT op 6V rijdt en de NT op 12V, ook is de NT uitgerust met een betere hydrofourche, terwijl de OT nog een gewone fourche heeft.

Een perfect io NT kost je ongeveer rond de €2000, misschien iets minder, een OT kost wat minder.

Dan heb je nog allemaal andere types van mini4takt zoals de ZB, z50a, monkey,.. nuja je moet eerst eens beslissen wat je wilt ;).

(uitleg is min of meer onvolledig dus don't shoot me :p)